Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
27-01-2023 12:16:01
Amazonous
Amazonous
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


De laatste implementatie die ik ken is echt op card sequence number, dus nee, je mag geen kaarten mixen. Of dat zeer recent toch nog is gewijzigd weet ik niet helaas.

 

27-01-2023 13:13:00
AlbertP
AlbertP
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


Bankpasnummer, een IBAN is niet zomaar uit een pas uit te lezen.

 

27-01-2023 13:16:52
Dionysusnu
Dionysusnu

Maar een telefoon is geen bankpas, dus wat wordt daar dan voor gebruikt?

 

27-01-2023 13:21:30 1
AlbertP
AlbertP

Met NFC doet de telefoon een pas na, die een eigen pasnummer heeft anders dan dat van je fysieke pas. Dus als je met je telefoon incheckt, moet je ook daarmee uitchecken.

 


27-01-2023 13:34:20
robert5591
robert5591
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


Ik zou vermoeden dat het pasnummer alleen administratief is. Twee mensen met een en/of rekening en dus passen voor dezelfde IBAN moeten toch kunnen inchecken voor dezelfde reis?

Dat gezegd hebbende een maal kaart een maal telefoon zou een complicatie kunnen geven

 

27-01-2023 14:01:09
jor[D]1
jor[D]1

Bank pas nummer. een telfoon en bankpas gekoppeld aan de zelfde rekebing worden als aparte kaarten gezien. (net als 2 bankpassen op 1 rekening.) een digitale pas is gewoon net zoiets als een extra fysieke pas, maar vrijwel altijd gratis uitgegeven.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 27-01-2023 14:01
 

27-01-2023 14:32:45
jordibont
jordibont
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


Ben er vrij zeker van dat de transacties aan de fysieke of of digitale bankpassen gekoppeld zijn. Een van de voordelen van OVPay naar hun eigen zeggen, is dat je tegelijk je telefoon en je bankpas kan gebruiken voor twee personen en reizen.

 

27-01-2023 18:00:23
john2
john2
Quote
robert5591 (27-01-2023 13:34:20):
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


Ik zou vermoeden dat het pasnummer alleen administratief is. Twee mensen met een en/of rekening en dus passen voor dezelfde IBAN moeten toch kunnen inchecken voor dezelfde reis?

Dat gezegd hebbende een maal kaart een maal telefoon zou een complicatie kunnen geven


Mijn vrouw en ik hebben een en/of rekening met elk een eigen bankpas.

Dus dan zouden we allebei met de eigen bankpas in en uitkunnen checken.

 

27-01-2023 18:39:11
DDZ7504
DDZ7504

(Als reactie op eerdere discussie)

In theorie wordt de NFC chip in de telefoon überhaupt niet gelezen door het poortje als je iets meer afstand houdt (die 5 cm dus).



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-01-2023 18:40
 

27-01-2023 22:22:05
Amazonous
Amazonous

In theorie niet, maar daarmee is de barcode op o.a. mijn iPhone 13 (toch geen mini scherm) ook te klein. Het is gevoelig afhankelijk van de staat van de barcodelezer. Die glaasjes zijn ook berucht.

 

29-01-2023 14:20:16
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (27-01-2023 07:46:22):
Quote
Henk1619 (26-01-2023 22:27:19):
Quote
treinfan (26-01-2023 20:26:49):

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.


Huh, ik zal dan wel achter lopen met een mobiel die 2.5 jaar oud is (fysiek, de software is wel helemaal uptodate) maar wat moet ik me voorstellen bij het problematisch zijn van een PDF? Filetje aanklikken en de inhoud wordt zichtbaar dus geen idee waar je het over hebt.


Telefoons met NFC-lezers triggert op de NFC-communicatie van de poortjes op stations in Nederland. Een open PDF verdwijnt dan van het beeld, wanneer men de code wil scannen om het poortje te openen. Er zijn een paar niet-intuitieve workarounds (zoals telefoon verkeerdom tegen de scanner houden, dan terugswitchen naar de PDF en telefoon snel omdraaien). Een toerist die al 5 minuten loopt te strijden met een poortje is dan blij dat hij/zij na hulp van een andere reiziger zoals ik het poortje door kan.

Nu OVpay daadwerkelijk aan is gezet bij de poortjes, loopt men ook het risico om met de bankpas-app in te checken in plaats van de code op het eerder gekochte PDF-ticket. Het poortje gaat open, dus iemand die dit issue niet kent, denkt gewoon de barcode te hebben gescand. Goed voor de inkomsten van Nederlandse OV-bedrijven, maar zeer ongewenst voor iemand die gewoon op vakantie gaat naar Nederland.


Ok duidelijk, ik was even op het verkeerde been gezet. Het probleem is dus niet het tonen van een PDF insich maar de beroerde combinatie met die NFC lezer.

Ik heb me al een hele tijd afgevraagd waarom die optische lezer op zo'n totaal onlogische plek in die chipkaartpalen zit gemonteerd. Het is totaal niet intuitief om een visueel item van jezelf afgekeerd aan te bieden aan een apparaat. Monteer zoiets gewoon naar beneden gericht met een mooi geprojecteerd rood vakje zodat je ook ziet of je het goed doet.

 

29-01-2023 14:45:55
Amazonous
Amazonous

Vroeger heeft men een probleem van de PDF gemaakt, omdat de MCL destijds niet was ingericht om de code goed en volledig uit te lezen. NS heeft daardoor lange tijd vastgehouden aan de echtheidskenmerken in het ticket, en daarvoor was de eis: afdrukken. Een aantal jaren terug is dat aangepast, en daarmee is uiteindelijk ook de afdruk-eis vervallen. Het medium maakte niet meer uit, zolang de barcode te scannen was, was het akkoord.

Reden nu om van de PDF een probleem te maken, is louter om gedoe voor de reiziger te voorkomen. Door importeren in de app te gaan/willen verplichten (bij digitaal aanbieden) vang je een groot deel van de scan-issues af. Vergis je niet, het probleem speelt niet enkel bij poortjes. Ook controleapparatuur veroorzaakt dit probleem soms, vooral bij HC met wat minder handigheid erin. De Belgische handscanners (niet die grote tablets, de GSM-achtige toestellen net zoals bij NS) hebben hetzelfde probleem overigens.



Laatst bewerkt door Amazonous op 29-01-2023 14:46
 

29-01-2023 14:48:16
TtC
TtC

Het probleem met de PDF en de NFC is op twee manieren op te lossen.

  1. Zoals hier boven reeds gemeld is door het fysiek scheiden van de barcode-scanner en de chipkaart-lezer.
  2. Door de treinkaartjes net zoals boardingkaarten van luchtvaartmaatschappijen ook te integreren in de Google- of Apple Wallet

 

29-01-2023 14:50:41
Amazonous
Amazonous

In de wallet importeren kan veelal al, NS tickets kan je zelfs naar je Apple Watch halen, maar dat brengt een ander probleem met zich mee. De barcode is dan veelal te klein om praktisch te kunnen scannen door de apparatuur. Ook aan de wal-zijde moeten dan nog aanpassingen worden gedaan. We proberen veel meer informatie in een UIC918.3 code te drukken dan in een vliegticket. Dan zou je naar een model moeten waarin de barcode enkel een UUID-achtige waarde bevat, en de rest uit de backoffice komt.



Laatst bewerkt door Amazonous op 29-01-2023 21:47
 

30-01-2023 07:32:27
mdeen
mdeen

Het probleem is vooral dat je één toestel alles wil laten doen.

Als je je bankpas gebruikt waar je bankpas voor is en je telefoon waar je telefoon voor is dan heb je dat probleem niet 😉

NS geeft het al goed aan: één betaalmethode tegelijk aanbieden. Als je je telefoon ook voor NFC betalingen gebruikt dan moet je die niet ook gaan gebruiken om met PDF scans in te gaan checken.

 

30-01-2023 07:40:01
Marco
Marco

NS geeft het helemaal niet zo duidelijk aan: als je een QR-code probeert te scannen, terwijl NFC aan staat, geeft hij "biedt een OV-kaart aan".

Zo heel moeilijk zou het in mijn ogen niet zijn om de QR-code voorrang te geven als die gezien wordt, of een uitleg over de QR toe te voegen ("Probeer je een QR te scannen? Zet dan NFC uit").

 

30-01-2023 07:54:03
treinhobby
treinhobby

Dan is de vraag hoe het poortje weet dat je met een QR-code wilt 'inchecken', als dat mislukt.

Wordt het dan na 10 seconden automatisch NFC?

Sowieso kan ter controle een goede tekst hierbij helpen. "QR-code OKÉ, vrije doorgang." OV-Chipkaart OKÉ, dal voordeel." "Bankpas OKÉ, 2e klas vol tarief."

Mocht het dan verkeerd gaan, heb je direct de mogelijkheid om dat te herstellen.

Ze willen nu dus PDF gaan verbieden. Hiermee doe je dus aan symptoombestrijding, omdat de techniek hapert.
Maar iedereen die geen NFC heeft, of gebruikt, pak je hier ook mee. Dus hopelijk gaat dit dan geen boetes opleveren, omdat het nu eenmaal niet meer mag.

 

30-01-2023 11:11:43 1
mdeen
mdeen
Quote
treinhobby (30-01-2023 07:54:03):

Dan is de vraag hoe het poortje weet dat je met een QR-code wilt 'inchecken', als dat mislukt.


Niet. Hoe moet het poortje hier überhaupt op kunnen prioritiseren? Ik denk dat alle incheckmodi gewoon tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar werken. Het poortje ziet ook niet dat er iemand aan komt die wil inchecken dus hoe zou hij moeten weten om eerst de QR-codelezer te activeren en pas daarna de NFC lezer?

Sterker nog: NFC zal veel meer gebruikt worden (want dat is nu eenmaal de orignele incheckmethode) dus het zou het inchecken veel vertragen als de prioriteit bij de QR-scanner ligt.

Dus het is gewoon zo dat als je twee incheckmethodes aanbiedt, het poortje ze allebei zal aannemen. Of als je geluk hebt is het zo gemaakt dat hij er een leest, dan de ander niet leest tot een bepaalde timeout. Maar dan lijkt me dat NFC veel vlotter werkt dan QR-code scan.

 

30-01-2023 11:13:13
Amazonous
Amazonous
Quote
mdeen (30-01-2023 07:32:27):

Als je je telefoon ook voor NFC betalingen gebruikt dan moet je die niet ook gaan gebruiken om met PDF scans in te gaan checken.


Het gaat niet enkel om PDF scans, maar om alle reizigers die via een ander kanaal dan de NS of NSI app proberen binnen te geraken in poortjesgebied. Dat zijn internationale reizigers die een kaartje kopen bij een buitenlandse vervoerder, en alle reizigers die een kaartje kopen via een 3rd party app. Apps als 9292 bijvoorbeeld. Die zouden ook allemaal door het proces moeten van NFC onderdrukking (aanvragen).

 

30-01-2023 11:18:37
mdeen
mdeen
Quote
Marco (30-01-2023 07:40:01):

NS geeft het helemaal niet zo duidelijk aan


Ik dacht gelezen te hebben dat NS het in de algemene voorwaarden had gezet dat je maar één betaalmethode tegelijkertijd moest aanbieden. Maar dat kan ik niet meer terugvinden.

 

30-01-2023 15:50:56
Dionysusnu
Dionysusnu

De algemene voorwaarden vallen nou ook niet echt onder "duidelijk" aangeven meestal.

Maar op de poortjes en palen staat wel iets als "Bied uw kaart los aan". Dat is volgens mij vooral omdat mensen hun hele portemonnee voor de lezer hielden, en dat dan de bankpas en ov chipkaart door elkaar gehaald werden.

 

30-01-2023 15:53:39
thom
thom
Quote
Amazonous (30-01-2023 11:13:13):
Quote
mdeen (30-01-2023 07:32:27):

Als je je telefoon ook voor NFC betalingen gebruikt dan moet je die niet ook gaan gebruiken om met PDF scans in te gaan checken.


Het gaat niet enkel om PDF scans, maar om alle reizigers die via een ander kanaal dan de NS of NSI app proberen binnen te geraken in poortjesgebied. Dat zijn internationale reizigers die een kaartje kopen bij een buitenlandse vervoerder, en alle reizigers die een kaartje kopen via een 3rd party app. Apps als 9292 bijvoorbeeld. Die zouden ook allemaal door het proces moeten van NFC onderdrukking (aanvragen).


Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de Dinnertrain, als je daar een reservering maakt krijg je een code toegestuurd om door de poortjes heen te kunnen.
Het zou wat krom zijn als je dan als gast eerst die code in de NS app moet gaan uploaden terwijl je helemaal niets met hun van doen hebt.

 

30-01-2023 16:12:31
Amazonous
Amazonous

Ja hetzelfde verhaal inderdaad. An sich kan je best zeer dringend adviseren om in een app te laden, maar maak er dan een TransLink-app van, niet verbonden aan een vervoerder. Al die barcodes voldoen toch al aan UIC918.3, maak al die barcodes importeerbaar, en gaan. Niet ideaal, maar je biedt een oplossing/workaround voor de situatie nu. En ja, ik besef mij dat het importeren an sich de lastigste stap gaat zijn.

Nu is er soms een oplossing (voor NS/NSI klanten), maar veel vaker ook niet, en niemand weet wat precies te doen. Vraag voor de lol eens om passage aan een medewerker bij poortjes omdat je een ticket van een buitenlandse vervoerder hebt, ik heb het voor een discucssie binnen een vervoerder meermaals geprobeerd, en veelal kijken ze je vragend aan of beginnen een verhaal over importeren in de NS app. Ja, nee, jij bent af.

 

30-01-2023 16:16:34
AlbertP
AlbertP
Quote
Dionysusnu (30-01-2023 15:50:56):

Maar op de poortjes en palen staat wel iets als "Bied uw kaart los aan". Dat is volgens mij vooral omdat mensen hun hele portemonnee voor de lezer hielden, en dat dan de bankpas en ov chipkaart door elkaar gehaald werden.


Ook voor OVpay verscheen die melding al ("bied één OV-chipkaart aan"). Omdat bankpassen en ID-kaarten (en nog veel andere passen) op signalen met dezelfde frequentie reageren als de OV-chipkaart, is de OV-chipkaart niet eens te lezen als die in een complete portemonnee zit.

 

30-01-2023 16:17:32
Amazonous
Amazonous
Quote
Dionysusnu (30-01-2023 15:50:56):

Maar op de poortjes en palen staat wel iets als "Bied uw kaart los aan". Dat is volgens mij vooral omdat mensen hun hele portemonnee voor de lezer hielden, en dat dan de bankpas en ov chipkaart door elkaar gehaald werden.


Correct, dat is vooral vanwege het "oude" probleem: stapels pasjes die aangeboden worden. Portemonnees, telefoonhoesjes, noem het maar. Dat maakt het simpelweg lastig/onmogelijk te lezen en schrijven naar de OVCP, en dan wordt het poortje/paaltje boos. MCL kan ook een identiteitskaart of rijbewijs lezen bijvoorbeeld, soms met netjes de melding "Geen OV-chipkaart", maar soms ook met komische teksten. "Er staat geen reishistorie op dit vervoerbewijs.". Ja, duh.

Probleem dat nu kan ontstaan wanneer de bankkaart correct gelezen kan worden doordat die toevallig het "sterkst" is, is dat je ongewenst wordt ingechecked, met alle (financiele) gevolgen van dien. Dat was bij ontwerp helemaal geen actuele situatie, er moest hooguit iets voorzien worden in geval van leesfouten, zijnde meerdere kaarten, andere typen kaarten of iets wat geen geheugenindeling heeft zoals een OVCP. En dat kon inderdaad met een melding en het verzoek de OVCP separaat aan te bieden.



Laatst bewerkt door Amazonous op 30-01-2023 16:18
 

30-01-2023 17:17:26
treinfan
treinfan

ik zie de tekst 'bied uw kaart los aan' pas enkele maanden op de poortjes, en zou die tekst juist wel aan OVpay linken. Meerdere pasjes is een veel kleiner probleem dan per ongeluk met de pinpas inchecken, dat eerste ging in mijn ervaring ook prima (2 pasjes uitlezen gaf 1x OK en 1x "bied een OV-chipkaart" en een poortje dat opengaat).



Laatst bewerkt door treinfan op 30-01-2023 17:19
 

30-01-2023 18:22:56
john2
john2

Bied mijn ov chipkaart altijd in een bescherm hoesje aan. Dit in alle openbenbaar vervoer vormen. Ook bij de kaartjes automaten. Nooit geen problemen mee gehad.

De openbaar vervoer controleleurs kunnen de ov chipkaart ook zonder uit het hoesje te halen scanne. Of ze willen de foto met naam zien op mijn persoonlijke ov chipkaart, dan wordt de kaart uit het hoesje gehaald.

 

31-01-2023 17:52:02
henri1972
henri1972

Je bedoelt waarschijnlijk: Nooit problemen mee gehad ? ;)

 

01-02-2023 10:48:40
john2
john2

Klopt, nooit problemen mee gehad.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-02-2023 11:13:22
Amazonous
Amazonous

De tekst is in zoverre te linken, dat de wijziging van de tekst door OV Pay komt. Je kunt nu immers niet meer vragen een OVCP aan te bieden, want mensen kunnen meer aanbieden dan enkel een OVCP.

Meerdere pasjes aanbieden _kan_ best goed gaan, maar er is ook een serieuze groep mensen die de gehele portemonnee tegen het paaltje houdt. Als je OVCP dan ergens tussen allerlei andere pasjes zwemt, dan veroorzaakt dat foutmeldingen. Bij een OVCP die kapot aan het gaan is (antennebreukjes) krijg je de melding ook snel bijvoorbeeld.

 

02-02-2023 10:56:41
Zabky
Zabky
Quote
wouterder (27-01-2023 12:15:09):

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?


Je moet hetzelfde medium gebruiken bij in-, uitchecken en controle door een conducteur. inchecken met je telefoon en controle door de conducteur van je fysieke bankpas gaat niet werken.

edit; ik zie nu pas dat ik een pagina achter liep. Excuus.



Laatst bewerkt door Zabky op 02-02-2023 10:59
 

15-04-2023 14:02:00
mren
mren

Gratis reizen met OVpay mogelijk met virtuele betaalpas: RTL nieuws.