Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Nummering Velios en DD-AR

Woensdag 17 mrt 2010 - 10:40:51
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik keek zojuist naar de nummering van de DD-AR en Velios, en mij viel op dat beide treinstellen in de 7300 nummerreeks kan zitten.
Voor de Velios bestaan er de treinen 7351-7360.

En de DD-AR zou technisch gezien toch ook die reeks kunnen zitten, gezien hun eventuele samenstelling? Die reeks kan toch ook hoger lopen dan 7350?

En mogen treinstellen van verschillende maatschappijen ook niet in dezelfde nummerreeks zitten dan die van een anderen in Nederland? Is daar een regelgeving voor?
De nummering van de Arriva D-GTW's hebben zo te zien degelijk onderscheid van de Plan-T's doordat er een 10 voor het nummer is geplaatst. Maar hoe zit dat dus tussen DD-AR en Veolia?

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 17 mrt 2010 om 10:43:25

Choo choo.....

Woensdag 17 mrt 2010 - 10:46:35
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Op het moment dat een 7400 reeks hoger dan 7450 Bv of ABv kwijtraakt, dan wordt het inderdaad een 7300 reeks. Ik weet verder niet wat de administratieve gevolgen daarvan zijn.

Misschien zorgen ze er zelfs wel voor dat er een bakwisseling plaatsvindt zodat een 7400 die lager is dan 7450 een 7300 wordt. En dat de 7450 of hoger zijn lengte en dus nummer kan behouden.

Bijvoorbeeld: DD-AR 7473 heeft een defect en er gaat een Bv uit, dan zou dit 7373 worden en dus overeen komen met de Velios-reeks. Dan zouden ze een bak uit bijvoorbeeld DD-AR 7430 kunnen halen zodat 7473 blijft bestaan, en de 7430 een 7330 wordt.

Optie? Of lopen er vaker nummers dubbel en is deze theorie nutteloos?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op Woensdag 17 mrt 2010 om 10:51:49


Woensdag 17 mrt 2010 - 11:00:35
luytjes
luytjes
NS heeft niets te maken met de administratie van Veolia, dus hoeft daar ook geen rekening mee te houden. Als er een DDAR 7373 komt, dan komt die er
Voor het algemene onderscheid tussen verschillende materieelseries hebben we de 12-cijferige UIC-nummers.

Laatst bewerkt door luytjes op Woensdag 17 mrt 2010 om 11:00:55

Woensdag 17 mrt 2010 - 11:02:50
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dan wordt het overigens wel een probleem op Somda vrees ik met het spotten
Hopelijk is daar over nagedacht???

Bovendien kan een DD-AR 7373 gewoon bestaan, want de reeks bij Veolia loopt in de: 7351-7360. Dus een DD-AR die bijv. 7352 heet, zou logischer zijn voor je verhaal

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 17 mrt 2010 om 11:08:53

Choo choo.....

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 mrt 2010 - 11:12:53
luytjes
luytjes
Ik ken de nummering van de Veolia GTW's niet zo goed. Jannn2009 neemt 7373 als voorbeeld en ik ga daar op verder, maar dat levert inderdaad geen doublure met een Veolia GTW op. Maar het antwoord op je vraag is verder duidelijk, toch?

Laatst bewerkt door luytjes op Woensdag 17 mrt 2010 om 11:13:28

Woensdag 17 mrt 2010 - 11:17:37
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Quote
aarclay: Dan wordt het overigens wel een probleem op Somda vrees ik met het spotten
Hopelijk is daar over nagedacht???

Bovendien kan een DD-AR 7373 gewoon bestaan, want de reeks bij Veolia loopt in de: 7351-7360. Dus een DD-AR die bijv. 7352 heet, zou logischer zijn voor je verhaal
Punt 1: Dat kan inderdaad lastig worden, maar denk even aan het invoeren van de Connexxion Protos, deze moet ook ingevoerd worden als "CXX50xx". Dat is dus een eventuele oplossing.

Punt 2: Inderdaad even over het hoofd gezien, ik had even mijn focus op alle nummers boven de 7450 en was vergeten dat de GTW's tot 7360 gingen!;)


Woensdag 17 mrt 2010 - 12:03:52
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Vanwaar die CXX prefix bj de spots voor de Protos treinstellen?
Naar mijn weten wordt de 5031 nergens anders voor gebruikt?

Choo choo.....

Woensdag 17 mrt 2010 - 12:07:29
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Dat had volgens mij te maken met de losse ICK B's welke in de 5000-serie genummerd zijn.
Maar de 5031-5035 zijn nog nooit ingevoerd als ICK B zijnde. Dus misschien is het een idee om het CXX-gedeelte er af te halen?


Woensdag 17 mrt 2010 - 12:15:36
thom
thom
Lijkt me voor het opzoeken makkelijker om gewoon lekker CXX ervoor te laten staan, anders krijg je in de loop van de tijd steeds meer benamingen voor hetzelfde materieel...

Woensdag 17 mrt 2010 - 12:26:48
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Helemaal mee eens.


Woensdag 17 mrt 2010 - 13:23:27
mren
mren
Quote
thom: Lijkt me voor het opzoeken makkelijker om gewoon lekker CXX ervoor te laten staan, anders krijg je in de loop van de tijd steeds meer benamingen voor hetzelfde materieel...
En doublures krijg je toch vanzelf... Zie bijgaande stukjes:

"In de loop van september 1962 werden in dienst
gesteld de elektrische tweerijtuigstellen 385 en
386, en de dieselelektrische loc 2801 (zie blz. 138).

De locomotoren 351, 360 en 333 werden van
nieuwe, oliegekoelde motoren voorzien.
Voor sloop werden buiten dienst gesteld het
elektrische tweerijtuigstel 205 en het elektrische
drierijtuigstel 443.
De nieuwe dieselloc 2801 die in de loop van
september officieel in dienst werd gesteld, heeft
op 4 oktober samen met een loc van de serie
2200 (waarmede in treinschakeling kan worden
gereden) een ertstrein van 1800 ton vervoerd van
Watergraafsmeer naar Oldenzaal, met een snelheid
van 55 km/h. Reeds eerder werden proefritten
met zware treinen gehouden, o.a. op 8
augustus via de Velsertunnel, met een trein bestaande
uit een D, een meetwagen, een loc serie
2200 (gesleept) en een grcot aantal stalen rijtuigen
(zie foto blz. 139)."

"Groot moet de voldoening geweest zijn toen na het vertrek van
het Reichsbahnpersoneel de N.S. in het pas bevrijde gebied weer
baas in eigen huis was. Afgezien van enkele kleinere ritten vond
de eerste reis per N.S.-trein plaats op Dinsdag 15 Mei op welken
dag de Directie met een trein, bestaande uit loc. 1752, Stettin 301600
en Ces 8041, zijnde op één locomotief na al het bruikbare materieel,
dat te Utrecht CS. te vinden was, reisde van Utrecht over Hilversum,
Haarlem, Den Haag H.S.M. en Rotterdam D.P. weer naar
Utrecht. Den daarop volgenden dag werd via deze route een posttrein
ingelegd. Zaterdag 19 Mei vertrok uit Utrecht een goederentrein
naar Rotterdam ten dienste van de voedselvoorziening."

"Het electrische materieel der N.S. voor de lijnen Amsterdam-Haarlem-Rotterdam en IJmuiden bestaat momenteel uit de volgende rijtuigen:
30 stuks mBD 9101-9130
24 stuks mCd 9401-9424
(knip)
----
193 stuks totaal
(knip verhaal omloop en onderhoud)
Versterking V rijdt in de treinen 3802, 3815, 2639, 2636, 3825.
(knip)
Het bovenstaande berust op mijne gegevens van den winterdienst 1929/1930; ik heb echter gegronde redenen om aan te nemen, dat de opzet van den dienst tot op dezen dag dezelfde is gebleven."

Stukjes even snel uit Op de Rails van 1962, 1945 en 1931 gekopieerd.
En wie weet bij het lezen van zo'n stuk nog waar de serie 3800 reed voor Zwolle-Emmen?

Laatst bewerkt door mren op Woensdag 17 mrt 2010 om 13:24:40

Woensdag 17 mrt 2010 - 14:58:04
mark
mark
Maar.... er zijn op dit moment toch helemaal geen DD-AR-III-stammen? Nu wordt er een probleem aan de kaak gesteld wat zich nog helemaal niet heeft voorgedaan.


Woensdag 17 mrt 2010 - 15:02:50
martijn
martijn
nou ja, vorig jaar reden enkele maanden de 7364 en 7365 rond, komt toch aardig dichtbij

Woensdag 17 mrt 2010 - 20:16:14
treinfan
treinfan
...en over een jaar rijden er helemaal geen 7300- en 7400-stammen rond als het aan de NS ligt (en dat ligt het). Mijns inziens geen problemen dus met invoeren en anders bedenken we er snel wat op

[Bezig met laden...]

Woensdag 17 mrt 2010 - 20:41:40
dh3201
dh3201
Quote
luytjes: NS heeft niets te maken met de administratie van Veolia, dus hoeft daar ook geen rekening mee te houden.
Precies en idem voor alle andere vervoerders.
Het meest populaire nummer van de afgelopen jaren is ongetwijfeld 1201. Daarvan hadden we er maar liefst vier in Nederland, waarvan tijdelijk ook nog eens twee bij dezelfde maatschappij.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 17 mrt 2010 - 23:51:41
thom
thom
@ Mren,

Om die dubbele numemrs uit mekaar te houden gebruikte men de nummers ook altijd icm een materieel omschrijving.

Er zat wel verschil DER205 en ELDd 205...

Donderdag 18 mrt 2010 - 00:02:28
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Welke waren dat dan precies?

De 1201 behoorde toe aan de 1200-locs die de NS toen had.

Choo choo.....

Donderdag 18 mrt 2010 - 00:09:58
gertjan
gertjan
ERS heeft een 1201 (G1206)
R4C had een 1201 (G1206)
En dan was er naast NS dus nog eentje, maar daar kan ik even niet opkomen.

Donderdag 18 mrt 2010 - 00:31:47
dh3201
dh3201
KLOK heeft de echte (ex NS) 1201.
ERS heeft een 1201
R4C had twee 1201'en gehad, waarvan een van SL.

Shqiperise-lopers?

Donderdag 18 mrt 2010 - 07:38:45
martijn
martijn
Jammer dat Benelux-stel 1201 er niet meer is