14-02-2010 01:00:09 | ||
---|---|---|
mren
|
Uit den oude doosch, uit de categorie leuk om lezen. Enige quotes: ----- De instroming van de vierwagenstellen Inter- CityMaterieel (ICM-3) is met de indienststelling van de 4230 op 28 december 1991 voltooid. Dit heeft tot gevolg dat de ICM-pool zijn volle sterkte heeft bereikt met 94 IC3~en en 30 IC4-en, althans tot de levering van ICM-4 in 1993. In Leidschendam zijn nu (sinds 19 januari) de 4001-4007, de 4069-4097 en de 4201- 4230 in onderhoud, Onnen neemt de 4011-4068 onder haar hoede. De driewagenstellen zijn goed voor 84 diensten, de vieren werden aan het begin van de winterdienst in 23 diensten ingezet en sinds 19 januari in 26 diensten. Opvallend is de grotere inzet van het ICM in stoptreindiensten, nadat hieraan vorig jaar zomer bijna een eind leek te zijn gekomen. ----- Niet verklaarbaar als IC-aanloop zijn de meeste van de tientallen slagen in de serie 9600 Utrecht - Eindhoven met dit materieel. Een paar diensten komen namelijk helemaal niet uit deze stoptreindienst weg. Een frappant voorbeeld daarvan vormt een van de drie diensten die per 19 januari aan de omloop van de IC4-en zijn toegevoegd: 9614/9619/6423 Weert/leeg Eindhoven/9634/9641/9648/9653/9660/9667. Omdat deze dienst niet wisselt, rijdt er ma-vr elke dag ook nog hetzelfde stel in! Op vrijdagavond blijft het stel na 9660 in Utrecht en stort zich vervolgens twee nachten in het nachtnet als 31805/31818, waarna het op zondag als 9657 weer even in zijn oude fout dreigt te ver^ vallen. Vanuit Eindhoven gaat het stel dan echter ledig door naar Maastricht om daarvandaan op maandag het tegenovergestelde van een stoptrein te gaan rijden: 3528 naar Leeuwarden(!) Deze trein reed al in de zomerdienst 1991 en begon in de winterdienst in Weert, maar is per 20 januari 1992 extra ingelegd tussen Maastricht en Weert om trein 928 „af te romen", zoals dat in het NS-jargon heet. Het is de verbinding met de meeste treinkilometers onder één treinnummer die deze winterdienst bestaat. Voor dit ritje moet men 4 uur en 8 minuten uittrekken, maar het zijn dank zij de IC4 wel comfortabele kilometers... ----- Trein 1653 op vrijdag tussen Amersfoort en Deventer is aparte vermelding waard vanwege zijn samenstelling 2 + 4 + 2 + 2. Twaalf bakken is in de huidige winterdienst de maximumlengte van de hondekoplreinen. Er rijden er slechts twee met deze lengte: 2131 ma-do tussen Amsterdam en Roosendaal (2 + 4 + 2 + 4) en ledigmaterieeltrein 80367 ma-vr van Gouda (17.59) via Breukelen binnendoor (18.23/33) naar Amsterdam Dijksgracht (18.57) met de omgekeerde samenstelling. ----- Aan de treinstellen plan T zijn deze winter nog maar 26 diensten toebedeeld. Dit is er één minder dan in de zomerdienst, omdat de proefnemingen met treinstel 517 vertraging hebben opgelopen en de revisies van plan T weer een aanvang hebben genomen. Het gevolg hiervan is dat plan T niet meer in Tiel, Alphen aan den Rijn en Leeuwarden te zien is. De traditie dat enkele plan T ' s in het weekend op heel andere verbindingen dan door de week dienst doen is voortgezet. ----- Net als bij hun elektrische collega's is de inzet van de dieselelektrische en -hydraulische stellen tot het uiterste opgevoerd. De DE3-en zijn met 36 diensten alleenheersers op Dordrecht - Geldermalsen, Nijmegen - Roermond, Arnhem - Winterswijk en Zutphen - Enschede. Naast enkele slagen buiten deze baanvakken komen zij rond 6 uur (za-zo 6.30 uur) in Emmerich als ..douanetaxi" 32021/32022. Ook in Bentheim komen zij in die hoedanigheid rond 14 uur als 32011/32012 ma-za en rond 21 uur als 32015/32016 ma-za. Al enkele jaren maken zij. ook onder de draad, de slag 4429/4430 mavr Nijmegen - Den Bosch. ----- In de aanstaande zomerdienst zal een grote mate van ontspanning in de dieselomloop plaatsvinden, doordat de DE3-en verdwijnen van hel dan geëlektrificeerde Gcldermalsen - Dordrecht. De zeven a acht diensten die dit oplevert, zullen worden gebruikt om drie diensten van DE2-en te vervangen, voornamelijk op Arnhem - Tiel. Verder zullen er twee diensten DH2 cn twee diensten DH1 minder gesteld worden, omdat twee DE3-en op Groningen - Nicuwcschans zullen worden ingezet. ----- Hoewel pas vijfjaar oud, worden de dubbeldekstammen binnen de NS nu al aangeduid als „oude dubbeldekkers". Dit ten gevolge van de komst van de nieuwe dubbeldekkers met locomotieven serie 1700, die als treinstellen zullen worden ingezet. Technisch kunnen zij niet samen met de bestaande, „oude" dubbeldekkers worden gecombineerd. Deze zullen voorlopig niet, en waarschijnlijk nooit, worden aangepast. ----- Binnen de omloop heeft dit bij het ICR een flinke herschikking van diensten tot gevolg gehad. Het aantal diensten voor losse versterkingsrijtuigen is aanmerkelijk gestegen ten koste van het aantal stammen en de stammen onderling zijn gehergroepeerd. Gebleven zijn de stammen A + BKD + 3B voor dc series 800/900 en 1600, waarvan er nu zeventien in omloop zijn. Dc stammen B + A + BKD + B voor de series 1500/1900 zijn samengevoegd met die van de (spits)treinen in de serie 2100 Amsterdam - Vlissingen en in Noord-Holland, zodat er nu twaalf in de omloop zijn opgenomen. Voorts zijn er dan nog vier stammen A + 3B voor bovengenoemde spitstreinen. Het totale aantal vaste stammen is daarmee gedaald van 37 in de vorige winterdienst tot 33 in de huidige. Het aantal versterkingsrijtuigen is daardoor drastisch gestegen: 26 A's, 12 B's (ICR) en 44 B's (plan W) voor de 800/900 en 1600. 9 A's en 19 B's voor de andere en 18 losse BKD's voor de buurlandtreinen. ----- Net als tijdens de vorige winterdienst zijn er vier treinen in de series 800 en 900 die met meer dan tien rijtuigen rijden. Deze treinen passen in Zandvoort niet tussen stootjuk en overweg en eindigen c.q. beginnen daarom in Haarlem. In de ochtend eindigen 920 en 822 met twaalf (ma-do) of elf (vr) rijtuigen in Haarlem. ----- Over de gehuurde NMBS-rijtuigen type M2 valt weinig meer te vermelden dan dat zij zich met ijzeren consequentie uitsluitend en alleen in de serie 3600 Zwolle - Roosendaal bevinden. Waarnemingen uit de praktijk bevestigen dat voor de precieze samenstelling van dc treinen de omloop hier meer als richtlijn dan als voorschrift geldt: Om deze reden wordt op deze plaats dan ook afgezien van het geven van de voorgeschreven samenstellingen. Vermeld zij alleen dat M2-rijtuigen nog altijd alleen in Vlissingen komen als 3663 ma-vr, de volgende dag, respectievelijk na het weekeinde bestemd voor 3624. De voor conducteurs bijzonder lastige stam van zes gedeclasseerde A-rijtuigen en één niet-gedeclasseerde behoort te rijden in 3622/3639/3660 ma-vr, 3679 ma-do en 3685 zo. De M2-rijtuigen zullen nog ruim een jaar in NS-dienst blijven en bij aanvang van de zomerdienst 1993 naar België terugkeren. ----- Een andere gastarbeider in de binnenlandse dienst is een van de rijtuigen van de verbinding Basel - Maastricht. Doordat de aankomende trein 496 de vertrekkende 495 net buiten Maastricht kruist, staat het materieel 23 uur en 56 minuten over in Maastricht. In die tijd wordt een rijtuig gebruikt om di-vr de slag 862/877 op Zandvoort te versterken, en de volgende dag (althans di-do) de slag 826/841. Het behoort een Zwitserse B11 te zijn, maar in de praktijk is al menigmaal een Luxemburgs rijtuig gebruikt. Het rijtuig loopt in de richting Zandvoort aan de loc. De nieuwe dubbeldekkers zullen vanaf 31 mei in gebruik genomen worden in Noord-Holland en op de Flevolijn, in de winterdienst ook op de Oude Lijn. Enkele locomotieven serie 1700 zullen ook zonder dubbeldekkers ingezet worden, te beginnen met twee stuks voor de Eurocity's Amsterdam - Emmerich. Daarentegen zullen de NMBS-locs reeks 25.5 minder op het Nederlandse traject voor de Parijse treinen gebruikt worden. Onder invloed van de komst van de dubbeldekkers zal de inzet van vooral de Sprinters en plan T/V drastisch wijzigen: uit Noord-Holland verdwijnt de laatste getrokken trein en in de winter mat '54. Op de Rails zal de wijzigingen op de voet volgen, zowel in het railnieuws als in het vervolg van deze in principe eindeloze artikelenreeks. ----- Bron: Op de Rails 1992-2, auteur uiteraard ons aller Broek53. Als er meer behoefte is aan oude doos spul, kan ik evt. wat vaker wat flarden van artikelen plaatsen (zoals https://www.somda.nl/forum/6992/h_verslag/ ) Laatst bewerkt door mren op 14-02-2010 01:12 |
14-02-2010 01:20:43 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Geweldig, bedankt voor het delen!!!! Dit smaakt naar meer! %08%%02% Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
14-02-2010 01:25:07 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Dit soort verhalen uit de nationale spoorwegpers was in mijn jeugd altijd het summum van informatievoorziening, vooral ook door de toon van schrijven. Of het nu vooraf of retrospectief (bijvoorbeeld in RailMagazine's speciaaluitgaves zoals" De NS in 1993) was, dit soort verhalen maakten mijn abonnementsgeld waar (en ik nam alle verhaaltjes over opgeknapte stoomtramlocomotiefjes, of het zelf bouwen van een H0-schaftkeet aan de hand van 52 grote foto's er zelfs voor voorlief.) Ik liet me hierdoor als 12 jarige inspireren voor onze modelbaan ook zulke verhalen te schrijven. Kan ik me nog zoiets herinneren als: "Door de komst van de beide Bvmz rijtuigen in de intercitydienst verhuizen er meer Bm's naar het regionale vervoer, en dan met name naar de spitsdienst op de niet-geëlektrificeerde lijn waar zij, voor het eerst sinds twee jaar, weer achter de BR 212 aan te treffen zijn." (Dit betekende overigens ook dat ik mijn minitrix Plan E's niet meer hoefde te gebruiken in de spitsdienst, en dat was mooi want die hadden in Duitsland eigenlijk toch niets te zoeken. %08%) Bedankt voor de herinnering. %02% Hebben de M2's het uiteindelijk niet zelfs uitgehouden tot begin '94? Kan me herinneren dat juist die stam met de gedeclasseerde A's het het langst volhield. Maar de M2-B's waren eigenlijk ook (zelfs) naar Nederlandse maatstaven niet op hun plek. |
14-02-2010 14:53:15 | ||
---|---|---|
frer
|
Quote Ook in de zomerdienst van 1991 bestond deze situatie; vaak werd het CFL-rijtuig gebruikt, omdat dit het eerste rijtuig van de stam was van trein 496/495 in de zomerdienst. In de winterdienst reden enkel de twee SBB-rijtuigen als trein 496/495, alleen als versterking werd nog wel eens een CFL-rijtuig toegevoegd. Hier het CFL-rijtuig in Zvt: http://www.spoorgroepluxemburg.nl/zoek/0/en/zandvoort |
14-02-2010 16:10:57 | ||
---|---|---|
jorgo
|
In het laatste issue van het Belgische tijdschrift Spoorweg Journaal (warm aanbevolen, wel wat duurder, maar wat een rust en wat een feitelijke informatie!) wordt aan de geschiedenis van dit internationale treinpaar uitgebreid aandacht besteed. |