Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

(Winter)omloop 1991/1992

Zondag 14 feb 2010 - 01:00:09
mren
mren
Uit den oude doosch, uit de categorie leuk om lezen. Enige quotes:
-----
De instroming van de vierwagenstellen Inter-
CityMaterieel (ICM-3) is met de indienststelling
van de 4230 op 28 december 1991 voltooid.
Dit heeft tot gevolg dat de ICM-pool zijn
volle sterkte heeft bereikt met 94 IC3~en en 30
IC4-en, althans tot de levering van ICM-4 in
1993. In Leidschendam zijn nu (sinds 19 januari)
de 4001-4007, de 4069-4097 en de 4201-
4230 in onderhoud, Onnen neemt de 4011-4068
onder haar hoede. De driewagenstellen zijn
goed voor 84 diensten, de vieren werden aan
het begin van de winterdienst in 23 diensten ingezet
en sinds 19 januari in 26 diensten. Opvallend
is de grotere inzet van het ICM in stoptreindiensten,
nadat hieraan vorig jaar zomer
bijna een eind leek te zijn gekomen.
-----

Niet verklaarbaar als IC-aanloop zijn de
meeste van de tientallen slagen in de serie 9600
Utrecht - Eindhoven met dit materieel. Een
paar diensten komen namelijk helemaal niet uit
deze stoptreindienst weg. Een frappant voorbeeld
daarvan vormt een van de drie diensten
die per 19 januari aan de omloop van de IC4-en
zijn toegevoegd: 9614/9619/6423 Weert/leeg
Eindhoven/9634/9641/9648/9653/9660/9667.
Omdat deze dienst niet wisselt, rijdt er ma-vr
elke dag ook nog hetzelfde stel in! Op vrijdagavond
blijft het stel na 9660 in Utrecht en stort
zich vervolgens twee nachten in het nachtnet
als 31805/31818, waarna het op zondag als
9657 weer even in zijn oude fout dreigt te ver^
vallen. Vanuit Eindhoven gaat het stel dan echter
ledig door naar Maastricht om daarvandaan
op maandag het tegenovergestelde van een
stoptrein te gaan rijden: 3528 naar Leeuwarden(!)
Deze trein reed al in de zomerdienst
1991 en begon in de winterdienst in Weert,
maar is per 20 januari 1992 extra ingelegd tussen
Maastricht en Weert om trein 928 „af te
romen", zoals dat in het NS-jargon heet. Het is
de verbinding met de meeste treinkilometers
onder één treinnummer die deze winterdienst
bestaat. Voor dit ritje moet men 4 uur en 8 minuten
uittrekken, maar het zijn dank zij de IC4
wel comfortabele kilometers...
-----
Trein 1653 op vrijdag tussen Amersfoort en
Deventer is aparte vermelding waard vanwege
zijn samenstelling 2 + 4 + 2 + 2. Twaalf bakken
is in de huidige winterdienst de maximumlengte
van de hondekoplreinen. Er rijden er
slechts twee met deze lengte: 2131 ma-do tussen
Amsterdam en Roosendaal (2 + 4 + 2 + 4)
en ledigmaterieeltrein 80367 ma-vr van Gouda
(17.59) via Breukelen binnendoor (18.23/33)
naar Amsterdam Dijksgracht (18.57) met de
omgekeerde samenstelling.
-----
Aan de treinstellen plan T zijn deze winter
nog maar 26 diensten toebedeeld. Dit is er één
minder dan in de zomerdienst, omdat de proefnemingen
met treinstel 517 vertraging hebben
opgelopen en de revisies van plan T weer een
aanvang hebben genomen. Het gevolg hiervan
is dat plan T niet meer in Tiel, Alphen aan den
Rijn en Leeuwarden te zien is. De traditie dat
enkele plan T ' s in het weekend op heel andere
verbindingen dan door de week dienst doen is
voortgezet.
-----
Net als bij hun elektrische collega's is de
inzet van de dieselelektrische en -hydraulische
stellen tot het uiterste opgevoerd. De DE3-en
zijn met 36 diensten alleenheersers op Dordrecht
- Geldermalsen, Nijmegen - Roermond,
Arnhem - Winterswijk en Zutphen - Enschede.
Naast enkele slagen buiten deze baanvakken
komen zij rond 6 uur (za-zo 6.30 uur) in Emmerich
als ..douanetaxi" 32021/32022. Ook in
Bentheim komen zij in die hoedanigheid rond
14 uur als 32011/32012 ma-za en rond 21 uur
als 32015/32016 ma-za. Al enkele jaren maken
zij. ook onder de draad, de slag 4429/4430 mavr
Nijmegen - Den Bosch.
-----
In de aanstaande zomerdienst zal een grote
mate van ontspanning in de dieselomloop
plaatsvinden, doordat de DE3-en verdwijnen
van hel dan geëlektrificeerde Gcldermalsen -
Dordrecht. De zeven a acht diensten die dit oplevert,
zullen worden gebruikt om drie diensten
van DE2-en te vervangen, voornamelijk op
Arnhem - Tiel. Verder zullen er twee diensten
DH2 cn twee diensten DH1 minder gesteld
worden, omdat twee DE3-en op Groningen -
Nicuwcschans zullen worden ingezet.
-----
Hoewel pas vijfjaar oud, worden de dubbeldekstammen
binnen de NS nu al aangeduid als
„oude dubbeldekkers". Dit ten gevolge van de
komst van de nieuwe dubbeldekkers met locomotieven
serie 1700, die als treinstellen zullen
worden ingezet. Technisch kunnen zij niet
samen met de bestaande, „oude" dubbeldekkers
worden gecombineerd. Deze zullen voorlopig
niet, en waarschijnlijk nooit, worden aangepast.
-----
Binnen de omloop heeft dit bij het ICR een
flinke herschikking van diensten tot gevolg
gehad. Het aantal diensten voor losse versterkingsrijtuigen
is aanmerkelijk gestegen ten
koste van het aantal stammen en de stammen
onderling zijn gehergroepeerd. Gebleven zijn
de stammen A + BKD + 3B voor dc series
800/900 en 1600, waarvan er nu zeventien in
omloop zijn. Dc stammen B + A + BKD + B
voor de series 1500/1900 zijn samengevoegd
met die van de (spits)treinen in de serie 2100
Amsterdam - Vlissingen en in Noord-Holland,
zodat er nu twaalf in de omloop zijn opgenomen.
Voorts zijn er dan nog vier stammen A +
3B voor bovengenoemde spitstreinen. Het totale
aantal vaste stammen is daarmee gedaald van
37 in de vorige winterdienst tot 33 in de huidige.
Het aantal versterkingsrijtuigen is daardoor
drastisch gestegen: 26 A's, 12 B's (ICR) en 44
B's (plan W) voor de 800/900 en 1600. 9 A's
en 19 B's voor de andere en 18 losse BKD's
voor de buurlandtreinen.
-----
Net als tijdens de vorige winterdienst zijn er
vier treinen in de series 800 en 900 die met
meer dan tien rijtuigen rijden. Deze treinen passen
in Zandvoort niet tussen stootjuk en overweg
en eindigen c.q. beginnen daarom in Haarlem.
In de ochtend eindigen 920 en 822 met
twaalf (ma-do) of elf (vr) rijtuigen in Haarlem.
-----
Over de gehuurde NMBS-rijtuigen type M2
valt weinig meer te vermelden dan dat zij zich
met ijzeren consequentie uitsluitend en alleen
in de serie 3600 Zwolle - Roosendaal bevinden.
Waarnemingen uit de praktijk bevestigen
dat voor de precieze samenstelling van dc treinen
de omloop hier meer als richtlijn dan als
voorschrift geldt: Om deze reden wordt op deze
plaats dan ook afgezien van het geven van de
voorgeschreven samenstellingen.
Vermeld zij alleen dat M2-rijtuigen nog altijd
alleen in Vlissingen komen als 3663 ma-vr,
de volgende dag, respectievelijk na het weekeinde
bestemd voor 3624. De voor conducteurs
bijzonder lastige stam van zes gedeclasseerde
A-rijtuigen en één niet-gedeclasseerde behoort
te rijden in 3622/3639/3660 ma-vr, 3679 ma-do
en 3685 zo.
De M2-rijtuigen zullen nog ruim een jaar in
NS-dienst blijven en bij aanvang van de zomerdienst
1993 naar België terugkeren.
-----
Een andere gastarbeider in de binnenlandse
dienst is een van de rijtuigen van de verbinding
Basel - Maastricht. Doordat de aankomende
trein 496 de vertrekkende 495 net buiten Maastricht
kruist, staat het materieel 23 uur en 56
minuten over in Maastricht. In die tijd wordt
een rijtuig gebruikt om di-vr de slag 862/877
op Zandvoort te versterken, en de volgende dag
(althans di-do) de slag 826/841. Het behoort
een Zwitserse B11 te zijn, maar in de praktijk is
al menigmaal een Luxemburgs rijtuig gebruikt.
Het rijtuig loopt in de richting Zandvoort aan
de loc.
De nieuwe dubbeldekkers zullen vanaf 31
mei in gebruik genomen worden in Noord-Holland
en op de Flevolijn, in de winterdienst ook
op de Oude Lijn. Enkele locomotieven serie
1700 zullen ook zonder dubbeldekkers ingezet
worden, te beginnen met twee stuks voor de
Eurocity's Amsterdam - Emmerich. Daarentegen
zullen de NMBS-locs reeks 25.5 minder op
het Nederlandse traject voor de Parijse treinen
gebruikt worden. Onder invloed van de komst
van de dubbeldekkers zal de inzet van vooral
de Sprinters en plan T/V drastisch wijzigen: uit
Noord-Holland verdwijnt de laatste getrokken
trein en in de winter mat '54. Op de Rails zal
de wijzigingen op de voet volgen, zowel in het
railnieuws als in het vervolg van deze in principe
eindeloze artikelenreeks.
-----

Bron: Op de Rails 1992-2, auteur uiteraard ons aller Broek53.

Als er meer behoefte is aan oude doos spul, kan ik evt. wat vaker wat flarden van artikelen plaatsen (zoals www.somda.nl )

Laatst bewerkt door mren op Zondag 14 feb 2010 om 01:12:37

Zondag 14 feb 2010 - 01:20:43
Duitje
Duitje
Geweldig, bedankt voor het delen!!!! Dit smaakt naar meer!

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Zondag 14 feb 2010 - 01:25:07
jorgo
jorgo
Dit soort verhalen uit de nationale spoorwegpers was in mijn jeugd altijd het summum van informatievoorziening, vooral ook door de toon van schrijven. Of het nu vooraf of retrospectief (bijvoorbeeld in RailMagazine's speciaaluitgaves zoals" De NS in 1993) was, dit soort verhalen maakten mijn abonnementsgeld waar (en ik nam alle verhaaltjes over opgeknapte stoomtramlocomotiefjes, of het zelf bouwen van een H0-schaftkeet aan de hand van 52 grote foto's er zelfs voor voorlief.)

Ik liet me hierdoor als 12 jarige inspireren voor onze modelbaan ook zulke verhalen te schrijven. Kan ik me nog zoiets herinneren als: "Door de komst van de beide Bvmz rijtuigen in de intercitydienst verhuizen er meer Bm's naar het regionale vervoer, en dan met name naar de spitsdienst op de niet-geëlektrificeerde lijn waar zij, voor het eerst sinds twee jaar, weer achter de BR 212 aan te treffen zijn." (Dit betekende overigens ook dat ik mijn minitrix Plan E's niet meer hoefde te gebruiken in de spitsdienst, en dat was mooi want die hadden in Duitsland eigenlijk toch niets te zoeken. )

Bedankt voor de herinnering.

Hebben de M2's het uiteindelijk niet zelfs uitgehouden tot begin '94? Kan me herinneren dat juist die stam met de gedeclasseerde A's het het langst volhield. Maar de M2-B's waren eigenlijk ook (zelfs) naar Nederlandse maatstaven niet op hun plek.

Zondag 14 feb 2010 - 14:53:15
frer
frer
Quote
mren:
Een andere gastarbeider in de binnenlandse
dienst is een van de rijtuigen van de verbinding
Basel - Maastricht. Doordat de aankomende
trein 496 de vertrekkende 495 net buiten Maastricht
kruist, staat het materieel 23 uur en 56
minuten over in Maastricht. In die tijd wordt
een rijtuig gebruikt om di-vr de slag 862/877
op Zandvoort te versterken, en de volgende dag
(althans di-do) de slag 826/841. Het behoort
een Zwitserse B11 te zijn, maar in de praktijk is
al menigmaal een Luxemburgs rijtuig gebruikt.
Het rijtuig loopt in de richting Zandvoort aan
de loc.
Ook in de zomerdienst van 1991 bestond deze situatie; vaak werd het CFL-rijtuig gebruikt, omdat dit het eerste rijtuig van de stam was van trein 496/495 in de zomerdienst. In de winterdienst reden enkel de twee SBB-rijtuigen als trein 496/495, alleen als versterking werd nog wel eens een CFL-rijtuig toegevoegd.

Hier het CFL-rijtuig in Zvt:

www.spoorgroepluxemburg.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 14 feb 2010 - 16:10:57
jorgo
jorgo
In het laatste issue van het Belgische tijdschrift Spoorweg Journaal (warm aanbevolen, wel wat duurder, maar wat een rust en wat een feitelijke informatie!) wordt aan de geschiedenis van dit internationale treinpaar uitgebreid aandacht besteed.