Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

RE13 Venlo - Hamm nog niet gereed voor 13/12

Donderdag 10 dec 2009 - 19:34:39
frer
frer
Op de duitse site Drehscheibe-online.de lees ik net dat slechts 4 vd 18 FLIRTS van eurobahn zijn toegelaten in NL. Daarom is besloten een tijdelijke pendeldienst met het klassieke materieel (DB111+rtg) te onderhouden tussen Venlo en M'gladbacg alwaar overgestapt kan worden op de Flirts van eurobahn. Dit totdat er voldoende FLIRTS zijn toegelaten in Vl. Hoe lang dit kan gaan duren staat er helaas niet bij...

Donderdag 10 dec 2009 - 20:16:31
keesje
keesje
Goh, en ik dacht dat een nieuwe vervoerder altijd een lijn vlekkeloos overneemt. En toen ging de wekker...

Donderdag 10 dec 2009 - 20:29:50
daniel81
daniel81
Volgens de site van Eurobahn gaat het niet om de toelating in NL, maar om de toelating van de vijfdelige stellen (de vier stellen die wel zijn toegelaten, zijn de viertjes)
Om de één of andere reden vertrouwt EBA de constructie van de vijfjes niet. Wel vreemd, er rijden immers ook al FLIRT-vijfjes rond bij de WFB.

Donderdag 10 dec 2009 - 20:48:46
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Volgens mij zijn er nu 2 topics met dezelfde naam somda.nl

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Donderdag 10 dec 2009 - 21:15:07
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het is niet direct een kwestie van dat de EBA de boel 'vertrouwt', maar er zijn bepaalde documenten en/of beproevingen nog niet overlegd of uitgevoerd en daarom kan de toelating nog niet worden afgegeven.

Vrijdag 11 dec 2009 - 09:06:30
rob1
rob1
Zijn de nieuwigheden op deze lijn ook reden om het traject niet meer in het Spoorboekje op te nemen?!

Vrijdag 11 dec 2009 - 09:32:05
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Het zijn overigens niet alleen de Flirts van eurobahn die niet mogen rijden, ook de nieuwe Flirt-treinstellen van BLB (zouden naar Berchtesgaden moeten gaan rijden) mogen nog niet de baan op. Daar mogen de reizigers een flink eind met de bus, omdat de ÖBB (die nu de dienst uitvoert) geen materieel meer beschikbaar wil stellen.

Ook tussen Boppard en Emmelshausen blijft de DB nog even rijden omdat ook hier er toelatingsproblemen met het nieuwe materieel zijn. Toevallig ook Stadlerproducten (RegioShuttles).

DB zelf moet ook vervangend materieel inzetten omdat treinstellen Talent 2 en BR 440 niet beschikbaar zijn vanwege uiteenlopende problemen.

----
Kijk ook eens hier: www.raymondkies.nl

Vrijdag 11 dec 2009 - 12:58:55
giuseppe
giuseppe
Ik vind het eigenlijk wel opvallend dat de nieuwe FLIRT's geen buffers hebben, ik dacht dat dat volgens de nieuwe europese crashnormen verplicht was.

Vrijdag 11 dec 2009 - 13:56:42
2296
2296
Misschien zijn die er wel maar alleen niet te zien. Dat is ook het geval bij de SLT. Die zitten mooi weggewerkt achter een polyester kap. En ook die voldoen aan de huidige eisen.

Laatst bewerkt door 2296 op Vrijdag 11 dec 2009 om 13:57:29

Vrijdag 11 dec 2009 - 18:45:27
kleine_man
kleine_man
giuseppe: Ik vind het eigenlijk wel opvallend dat de nieuwe FLIRT's geen buffers hebben, ik dacht dat dat volgens de nieuwe europese crashnormen verplicht was.
De Talent-2 (BR442/443) stellen hebben van die aparte "wangzakken" met daaronder de buffers en voldoen aan de nieuwe Europesche normen (TSI-II).

De Lirex (BR440/441) zijn de laatste stellen die niet aan deze norm voldoen.

EBA stelt echter aanvullende eisen aan de deursluiting. Er hebben een paar mensen vast gezeten tussen de deur en de trein is toch gaan rijden. Ook alle Quitschies gaan aangepast worden. De Lirex en Talent-2 zijn hiervoor nog niet aangepast.

Verder stelt de EBA verplicht dat de afstand tussen perron en voertuig niet groter mag zijn 25cm. Bij de Lirex is dat wel het geval, vandaar de eerste vertraging. De tweede vertraging komt doordat de stellen slecht (of helemaal) niet communiseren. Wat mij niet duidelijk is of dit probleem hetzelfde is als bij de SLT, maar beide series rollen wel uit dezelfde fabriek.

Nu we toch aan het afdwalen zijn () De S28 wordt doorgetrokken naar Mönchegladbach en de mogelijkheid wordt onderzocht om door te rijden naar Venlo.

Laatst bewerkt door kleine_man op Vrijdag 11 dec 2009 om 18:46:08

Vrijdag 11 dec 2009 - 19:27:29
qj7141
qj7141
rob1: Zijn de nieuwigheden op deze lijn ook reden om het traject niet meer in het Spoorboekje op te nemen?!
Nee, eurobahn heeft hier zelf voor gekozen.

Vrijdag 11 dec 2009 - 19:36:16
AlbertP
AlbertP
Maar waarom? Beslissingen bij het spoor zijn soms niet te doorgronden.

Vrijdag 11 dec 2009 - 21:59:11
keesje
keesje
Absurd dat zoiets natuurlijk om 2 voor 12 aan het licht komt. Het bevestigt dat aanbestedingen nog altijd slecht worden voorbereid, dan wel op uiterst amateuristische wijze van start gaan. En dat allemaal om de reizigers te laten profiteren van alle 'verbeteringen'.

Laatst bewerkt door keesje op Vrijdag 11 dec 2009 om 21:59:38

Vrijdag 11 dec 2009 - 22:10:26
dh3201
dh3201
kleine_man: EBA stelt echter aanvullende eisen aan de deursluiting. Er hebben een paar mensen vast gezeten tussen de deur en de trein is toch gaan rijden. Ook alle Quitschies gaan aangepast worden.
Zo staan die Quitschies bijna meer in de werkplaats dan dat ze rijden. Twee jaar geleden werden al de vloeren vervangen....

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 11 dec 2009 - 22:17:56
berkel73
berkel73
De tijdelijke nooddienstregeling voor Venlo-Mönchengladbach (en een paar keer per dag ook met een korte aansluiting verder richting Düsseldorf) staat hier (pdf-bestand): www.vrr.de
Op die zes ritten na dus een half uur overstaptijd in Düsseldorf . S-Bahn vanuit M'gladbach wordt niet genoemd; die vertrekt weliswaar 14 minuten eerder dan de RE4 naar Düsseldorf, maar is maar een paar minuten eerder in Düsseldorf.

Laatst bewerkt door berkel73 op Vrijdag 11 dec 2009 om 22:22:07

Zaterdag 12 dec 2009 - 13:59:20
scooter
scooter
kleine_man: Nu we toch aan het afdwalen zijn () De S28 wordt doorgetrokken naar Mönchegladbach en de mogelijkheid wordt onderzocht om door te rijden naar Venlo.
Weet niet waar je dit vandaan haalt,maar de S28 blijft gewoon naar Kaarster See rijden.

Laatst bewerkt door admin op Zondag 13 dec 2009 om 17:38:01, reden: Quote ingekort

Zaterdag 12 dec 2009 - 15:35:13
NDS
NDS
Die plannen zijn er wel, maar zover ik op drehscheibe kon vinden is er nog niks zeker en gaat dat deze dienstregeling nog niet komen.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 16 dec 2009 - 11:34:00
FireSea
FireSea
Is er al nieuws over deze verbinding? Ik wilde namelijk volgende week naar Duitsland gaan.

Woensdag 16 dec 2009 - 11:35:51
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Als het is om mee te reizen: het rijdt gewoon, zij het met DB-materieel.

----

Woensdag 16 dec 2009 - 11:36:09
gertjan
gertjan
Als er nieuws is, dan komt dat hier vanzelf wel te staan.

Woensdag 16 dec 2009 - 15:20:33
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Inderdaad precies dezelfde trein als voorheen.

Laatst bewerkt door mich op Woensdag 16 dec 2009 om 15:20:46

Woensdag 16 dec 2009 - 17:37:41
FireSea
FireSea
Ik vraag het eigenlijk omdat zowel in de reisplanner als in de actuele vertrektijden van Venlo wordt vermeld dat de trein naar Hamm (Westf) rijdt. Wordt dat niet aangepast? Ik vroeg me daarom af of de situatie misschien al voorbij was.

Woensdag 16 dec 2009 - 17:42:45
train85
train85
De situatie is zeker nog niet voorbij, DB blijft tot Monchengladbach Hbf rijden en daar over stappen.

www.mat64.nl

Woensdag 16 dec 2009 - 18:48:15
webguy
webguy
AlbertPool: Maar waarom? Beslissingen bij het spoor zijn soms niet te doorgronden.
Oh, die zijn makkelijk te doorgronden. Het gaat allemaal om geld. Het heeft veel moeite en geld gekost geloof ik om Enscheden - Gronau er in te zetten, dit zal ook wel geen goedkoop grapje zijn geweest. De NS zal ook geen klein prijsje vragen: het is voor hen geen voordeel, maar een goedkoop alternatief op een duurdere ICE Nou zal dat geen directe reden zijn, maar ze zijn toch ook concurrent.

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Woensdag 16 dec 2009 - 18:56:50
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Heeft eurobahn wel wat te willen? Die doen hun kunstje ook maar in opdracht van de aanbestedende partijen. Er zal vast wel wat in het vervoerscontract zijn vastgelegd over wel of niet in spoorboekjes publiceren.

----
Kijk hier maar eens: www.raymondkies.nl

Woensdag 16 dec 2009 - 18:59:40
keesje
keesje
Het lijkt de aanvang van de consessie Ww-Ah wel: NS rijdt Ah-Dtc en de nieuwe partij Dtc-Ww. Zo ook hier waar door dit geneuzel de klant in Mönchengladbach mag overstappen. Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start" of waren het - om in NS termen te blijven, slechts "hikjes"? (Weet niet wat hikjes in het Duits zijn)

Woensdag 16 dec 2009 - 20:08:09
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Schluckauf.

Vrijdag 18 dec 2009 - 11:18:29
NDS
NDS
Er is nieuws, zie hier: www.drehscheibe-foren.de

Groetjes Michiel

Vrijdag 18 dec 2009 - 12:25:32
mikos
mikos
keesje: Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start"?
Zeker dat er nieuwsberichten waren over de slechte start van de Eurobahn. Lees in het Nederlands: forum.opeenshadikhet.nl

Vrijdag 18 dec 2009 - 13:02:34
giuseppe
giuseppe
Dat Venlo - Kaldenkirchen crashzone verhaal is pure humor. Ik Stel voor om er een plan V bak voor te plakken.

Laatst bewerkt door giuseppe op Vrijdag 18 dec 2009 om 13:05:20

Vrijdag 18 dec 2009 - 13:31:30
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Of een bordje in de voorste bak te plaatsen: "wegens de kortzichtige veiligheidsregels van het IVW mag u hier niet zitten tussen Venlo en Kaldenkirchen"

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 18 dec 2009 - 15:52:58
kleine_man
kleine_man
Nu weet ik het niet zeker. Maar is er in de UIC/RIV niet vastgelegd dat elk land verplicht is om materieel van het buurland tot aan het eerste grensstation te accepteren? Waarmee het hele verhaal van die crashzone niet meer opgaat.....

Vrijdag 18 dec 2009 - 16:08:37
keesje
keesje
mikos:
keesje: Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start"?
Zeker dat er nieuwsberichten waren over de slechte start van de Eurobahn. Lees in het Nederlands: forum.opeenshadikhet.nl
Ik vertaal dit maar in: de reizigers moeten kennelijk bijna per definitie gepest worden door opstartproblemen door de zaligheden van aanbestedingen. En overal wordt het weer direct goedgepraat, zonder dat de reizigers het dan ook merken. Politiek sluit de ogen (misschien een boete of zo, maar daar wordt de reiziger ook niet beter van) en opent de ogen zodra alles op rolletjes verloopt en kunnen de hosannapersberichten de deur uit.

Vrijdag 18 dec 2009 - 17:33:53
cuijk
cuijk
Ga in de reisplanner van ns.nl eens kijken voor de gein.... Bij een reisje van venlo naar dusseldorf wordt je via nijmegen/arnhem geleid.... venlo-moenchengladbach: 'Geen advies gevonden' (!!!)
Dit is al enkele jaren zo; er zijn - geloof ik - zelfs kamervragen over gesteld. maar veranderd is er nog niets.

Vrijdag 18 dec 2009 - 21:06:36
keesje
keesje
Ach kamervragen... Dat doet een belangrijk mannetje uit Vorden al zodra daar een spoorwijziging niet wordt omgeroepen. Die lui neem ik niet meer serieus. Denk dat ze in Nederland ook niet erg veel hebben in te brengen over deze consessiewisseling, maar misschien heb ik het mis.

Donderdag 24 dec 2009 - 09:50:40
mdeen
mdeen
keesje: Het lijkt de aanvang van de consessie Ww-Ah wel: NS rijdt Ah-Dtc en de nieuwe partij Dtc-Ww. Zo ook hier waar door dit geneuzel de klant in Mönchengladbach mag overstappen. Waren er al persberichten de deur uit gegaan in Duitsland over de "geweldige start" of waren het - om in NS termen te blijven, slechts "hikjes"? (Weet niet wat hikjes in het Duits zijn)
Dat is onzin. In de nieuwe concessie Ww-Ah gaat Arriva Ww-Ah rijden. NS rijdt alleen treinen die tot Dtc rijden. De doorgaande dienst wordt dus door één partij gereden.
Het probleem hier is ook helemaal geen issue met welke vervoerder waar mag rijden, maar dat de 4-delige FLIRTen van de ERB nog niet door de EBA zijn toegelaten. Ze hebben er wel een aantal (5-delige, en meer stellen voor de diensten tussen Dortmund/Münster en Paderborn), en daarmee rijdt de ERB van Mönchengladbach naar Hamm. Omdat er dus niet voldoende materieel is om tot Venlo te rijden heeft de ERB bij de DB vervoer van Mönchengladbach naar Venlo besteld.

Hikjes zijn er zeker, maar je verhaaltje klopt van geen kanten.

Donderdag 24 dec 2009 - 10:03:47
keesje
keesje
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd.

Je zegt nu dat NS Ah-Dtc gaat rijden en Arriva Ah-Ww? Volgens mij klopt dat ook niet. En als dat wel zo zou zijn dan begrijpt de provincie nog steeds niet wat het rijden met treintjes inhoudt. Houd het in hemelsnaam bij één vervoerder, welke dat dan ook moge zijn.

Donderdag 24 dec 2009 - 10:41:36
tochjo
tochjo
Om dit misverstand op te helderen: keesje beschrijft de situatie van tien jaar geleden, toen Syntus net begon op Dtc-Ww en de NS nog enkele jaren reed op Ah-Dtc. Dit leidde tot een knip en overstap in Dtc. Nu rijdt Syntus tot december 2012 op zowel Ah-Ww en Ah-Dtc. Daarna neemt Arriva Ah-Ww over. Wie Ah-Dtc gaat rijden, is nog onduidelijk; dit traject wordt onderdeel van de concessie Arnhem Nijmegen (vanaf 2013). Het is goed mogelijk dat dit een andere vervoerder dan Arriva wordt, ja.
keesje: als dat wel zo zou zijn dan begrijpt de provincie nog steeds niet wat het rijden met treintjes inhoudt. Houd het in hemelsnaam bij één vervoerder, welke dat dan ook moge zijn.
"Voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio stelt dat de reiziger er met twee vervoerders op vooruit gaat. Volgens hem kan een tweede vervoerder zorgen voor meer treinen tussen Arnhem en Doetinchem, die tussenliggende kleinere overslaan." (www.gelderlander.nl). Laten we daarover maar niet hier verder praten, maar op www.somda.nl want dit nieuws is juist aanleiding geweest voor die discussie.

Donderdag 24 dec 2009 - 12:17:15
jorgo
jorgo
Het maakt overigens weinig uit denk ik of de treinen uit Venlo maar tot Mönchengladbach of Düsseldorf ipv Hamm rijden, althans niet voor de Venlose reizigers. Wie naar Keulen, Duisburg of Oberhausen wilde moest daar sowieso al overstappen en ik denk niet dat Wuppertal en Hagen de meest gewilde bestemmingen voor Venlonaren zijn.

Donderdag 24 dec 2009 - 14:54:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
mdeen:.Het probleem hier is ook helemaal geen issue met welke vervoerder waar mag rijden, maar dat de 4-delige FLIRTen van de ERB nog niet door de EBA zijn toegelaten. Ze hebben er wel een aantal (5-delige, en meer stellen voor de diensten tussen Dortmund/Münster en Paderborn), en daarmee rijdt de ERB van Mönchengladbach naar Hamm. Omdat er dus niet voldoende materieel is om tot Venlo te rijden heeft de ERB bij de DB vervoer van Mönchengladbach naar Venlo besteld.
Als ik het goed begrepen had waren het juist de 5-delige stellen die niet waren toegelaten, en met 4 4tjes ga je de dienst niet redden.

Zondag 27 dec 2009 - 23:40:50
vinny004
vinny004
cuijk: Ga in de reisplanner van ns.nl eens kijken voor de gein.... Bij een reisje van venlo naar dusseldorf wordt je via nijmegen/arnhem geleid.... venlo-moenchengladbach: 'Geen advies gevonden' (!!!)
Dit is al enkele jaren zo; er zijn - geloof ik - zelfs kamervragen over gesteld. maar veranderd is er nog niets.
Gewoon de planner van NS-Hispeed gebruiken:
V 9:05 RE 92335 Venlo / Beperkt fietstransport mogelijk.
A 9:35 Mönchengladbach Hbf

Maandag 28 dec 2009 - 00:08:04
cuijk
cuijk
waarom kan ik op ns.nl dan WEL info vinden over bijv: Groningen-Oldenburg, Maastricht(of:heerlen) - Aachen, Roosendaal (of:Breda) - Antwerpen, bijvoorbeeld. Maar Venlo - MG: nope

Maandag 28 dec 2009 - 08:51:32
zugführer
zugführer
waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet

Maandag 28 dec 2009 - 09:13:24
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Plan maar eens een reis Venlo-Dortmund Hbf. De NS reisplanner stuurt je over Es, wat 5:37 kost, terwijl het volgens bahn.de maar 1:34 (IC)/2:46 (RE) is...

Maandag 28 dec 2009 - 10:51:29
treinhobby
treinhobby
Als je de vertrekstaten van Enschede en Venlo met elkaar vergelijkt valt er iets op.

Bij Es (www.ns.nl) staat er geen melding NS, maar bij Vl (www.ns.nl) worden de treinen naar Mönchemgladbach wèl als 'NS' aangeduid.

Maandag 28 dec 2009 - 14:42:52
bloemkool
bloemkool
^^De NS opereert kennelijk als vervoerder, maar besteedt dat uit aan Eurobahn.

Eenzelfde situatie bestaat tussen Heerlen en Aachen met de Euregiobahn.

Maandag 28 dec 2009 - 20:08:41
qj7141
qj7141
zugführer: waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet
Ik val in herhaling (zie dit topic van 11 dec): eurobahn heeft hier zelf voor gekozen, waarom is mij ook een raadsel. Het ligt voor de hand dat dit geld kost; dit was ook het geval toen Enschede richting het oosten werd gereanimeerd.

Maandag 28 dec 2009 - 20:15:08
Dre
Dre
treinhobby: Als je de vertrekstaten van Enschede en Venlo met elkaar vergelijkt valt er iets op.

Bij Es (www.ns.nl)... knip
Overigens valt me nu pas op dat tegenwoordig ook alle tussenstations in het buitenland worden vermeld op de vertrekstaat. De vertrekstaten in Es toonde voorheen na Gronau alleen de eindbestemmingen Münster (Westf) Hbf en Dortmund Hbf (d.w.z. de bestemmingen die ook uit een Nederlandse kaartautomaat gehaald kunnen worden).

Laatst bewerkt door Dre op Maandag 28 dec 2009 om 20:15:59

Maandag 28 dec 2009 - 20:23:25
keesje
keesje
qj7141:
zugführer: waarschijnlijk om dezelfde reden dat Venlo - Mönchengladbach niet in het spoorboekje en niet op de spoorkaart (in het spoorboekje en op de stations) staat... wat die reden is weet ik ook niet
Ik val in herhaling (zie dit topic van 11 dec): eurobahn heeft hier zelf voor gekozen, waarom is mij ook een raadsel. Het ligt voor de hand dat dit geld kost; dit was ook het geval toen Enschede richting het oosten werd gereanimeerd.
Is NS dan wel verplicht om vertrekstaten op te hangen voor andere vervoerders? Zal een lekker overzichtelijke toestand worden dan in Venlo met verschillende kleurtjes en huisstijlen van NS, Veolia en Eurobahn.

Maandag 28 dec 2009 - 21:14:39
kleine_man
kleine_man
keesje:Is NS dan wel verplicht om vertrekstaten op te hangen voor andere vervoerders? Zal een lekker overzichtelijke toestand worden dan in Venlo met verschillende kleurtjes en huisstijlen van NS, Veolia en Eurobahn.
Vallen die niet onder dezelfde organistatie/afdeling die de CTA's aansturen?

Laatst bewerkt door kleine_man op Maandag 28 dec 2009 om 21:14:51

Maandag 28 dec 2009 - 23:06:24
vinny004
vinny004
Ik dacht dat de vertrekstaten door NS-poort werden beheerd. Ik vind het overigens een raar verhaal dat een vervoerder ervoor kan 'kiezen' om opgenomen te worden in het spoorboekje. Ik neem aan dat een vervoerder hier dan dus voor moet betalen.

Het spoorboekje dient volgens mij de reiziger van informatie te voorzien en is derhalve een publiek goed in mijn ogen. De vervoerders moeten m.i. verplicht worden om hun dienstregeling in het spoorboekje te laten opnemen. Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen. Het spoor is helemaal niet van een vervoerder, het is van ProRail. Derhalve dient het dus gewoon op de kaart te staan.

Dinsdag 29 dec 2009 - 00:07:15
broek53
broek53
Om al dat malheur te voorkomen, wordt een oud-ProRailiaans axioma gevolgd: het beste spoorboekje is geen spoorboekje. En in 2011 is dat zover.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 29 dec 2009 om 00:07:31

Dinsdag 29 dec 2009 - 00:48:15
jorgo
jorgo
vinny004: Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen.
Inderdaad is dat merkwaardig. Het niet eens laten zien van een lijn op de spoorkaart lijkt toch een manco. Gewilligheid van een vervoerder of niet, het betreft hier toch een met publieke middelen in stand gehouden dienstverlening en heel erg op de letter zou dat openheid moeten betekenen. Zeker als je bedenkt waarvoor het goed is: promoten van aanvoer van reizigers naar Venlo komt ook andere vervoerders ten goede en dan rendeert een publieke investering het meest. Ik opteer dus voor zachte dwang.

(Overigens: op de stations hangt een nieuwe versie van de spoortkaart, in het spoorboekje zit nog de klassieke. Deze nieuwe spoorkaart van Nederland is een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van de oude die je nog in het spoorboekje vindt, waarbij de laatste nieuwe lijnen er door een kleuter zijn bijgezet. Ik noem een Utrechtboog en een HSL waar het 45-graden principe van deze gestileerde cartografie niet werd begrepen).

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 29 dec 2009 om 00:49:17

Dinsdag 29 dec 2009 - 01:07:16
kevinevers
kevinevers
Die nieuwe spoorkaarten zijn van papier en worden nu ook gebruikt om de werkzaamheden in een bepaalde periode te laten zien en ze worden dus regelmatig vervangen door andere kaarten.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Dinsdag 29 dec 2009 - 01:47:34
cuijk
cuijk
Venlo - MG is al JAAAREN niet op ns.nl zichtbaar. Dat speelt al van VOOR de tijd dat er geprivatiseerd zou worden.

Mijn - subjectieve - mening: men wil al jarenlang dat er via Arnhem wordt gereisd, via Venlo wordt ontmoedigd. Waarom? Wellicht speelt Hispeed daarin een rol met ICE's en allerlei toeslagen; alles is KASSA.
Je zult maar n argeloze reiziger zijn, die bijv van Eindhoven naar Keulen wil! Dan betaal je dus veeeel te veel (NB vanuit Ehv wordt je via Utrecht gestuurd!)
(Jaren geleden belde ik met Hispeed omdat ik vaak naar Keulen moet: "Oh ja.... NU zie ik wat u bedoelt.... U kunt ook via Venlo reizen, en wel veel goedkoper dan via Arnhem! OK voor deze keer bereken ik u geen boekingskosten, omdat de verbinding via Venlo niet in het systeem staat". - Heel aardig, dat wel....)

Tis wel opvallend dat deze taktiek (=net doen alsof Venlo geen spoorverbinding heeft met D) al jaren wordt volgehouden (nogmaals: ook in t DB-tijdperk) en dus de reiziger onnodig geld uit de zak wordt geklopt.

Laatst bewerkt door cuijk op Dinsdag 29 dec 2009 om 02:28:27

Dinsdag 29 dec 2009 - 08:14:45
keesje
keesje
Welkom in de wereld van de spoorconcurrentie, zou ik zeggen. Wel of geen publicatie in spoorboekjes of op spoorkaarten maakt daar kennelijk ook onderdeel van uit. Alles in het belang van de reiziger, nietwaar.

Dinsdag 29 dec 2009 - 08:43:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Welkom in 2009 (nog), spoorboekjes en spoorkaarten zijn zooooo 2008!
Gérard

Dinsdag 29 dec 2009 - 10:28:45
bahnrunner
bahnrunner
Zie hier www.drehscheibe-foren.de
een Flirt naar Venlo rijden ze dan toch eindelijk?

Laatst bewerkt door bahnrunner op Dinsdag 29 dec 2009 om 12:45:29

Dinsdag 29 dec 2009 - 12:18:50
Dre
Dre
Als iemand op de bestemmingsdisplay "RE 13 Venlo (NL)" instelt, wil dat nog niet zeggen dat het getoonde treinstel ook daadwerkelijk naar Vl rijdt.

De site van de Eurobahn (www.eurobahn.de) laat weinig te wensen over:
Vom 24.12. bis 03.01. fahren alle Züge zwischen Hamm und Mönchengladbach, ein Umstieg in Hagen ist nicht notwendig. In Mönchengladbach besteht Anschluss von und nach Venlo.

Zwischen Mönchengladbach und Venlo fahren weiterhin Ersatzzüge der Deutschen Bahn mit Anschluss Richtung Düsseldorf - Hagen/Hamm.

Kortweg vertaald: Tussen Hamm en Mcgb rijden treinen van de Eurobahn (FLIRT's). Tussen Mcgb en Vl rijden nog altijd treinen van de DB (111 met n-Wagen)

Laatst bewerkt door Dre op Dinsdag 29 dec 2009 om 12:19:50

Dinsdag 29 dec 2009 - 12:35:53
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Overigens wordt het bij eurobahn steeds bonter: naast een Westfalenbahn-Flirt worden nu ook dieseltreinstellen Desiro ingezet.

----

Dinsdag 29 dec 2009 - 12:44:54
bahnrunner
bahnrunner
Dre: Als iemand op de bestemmingsdisplay "RE 13 Venlo (NL)" instelt, wil dat nog niet zeggen dat het getoonde treinstel ook daadwerkelijk naar Vl rijdt.
Ik zeg toch ook niet dat het gebeurt als je goed lees zie je dat

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 29 dec 2009 om 12:45:46, reden: Quoot aangepast.

Woensdag 30 dec 2009 - 10:29:37
mdeen
mdeen
cuijk: Venlo - MG is al JAAAREN niet op ns.nl zichtbaar. Dat speelt al van VOOR de tijd dat er geprivatiseerd zou worden.
Dat klopt niet. Nu nog kun je een reisadvies van Venlo naar Moenchengladbach Hbf vragen, zolang het maar voor 12 december is. De dienst naar Viersen e.v. heeft altijd in de reisplanner gezeten, pas sinds de huidige dienstregeling is hij verdwenen.

Woensdag 30 dec 2009 - 11:09:57
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Waarbij aangetekend dat de dienstregeling van voor 12 december niet meer de juiste is. In Venlo is het vertrek namelijk één minuut later dan voorheen.

Woensdag 30 dec 2009 - 11:31:15
Apda
Apda
Op de Duitse, Belgische en bijv. de Zwitserse reisplanner kun je wél een reis van Venlo naar Mönchengladbach opvragen. Als dat op de NS-reisplanner niet kan, dan moet er haast wel opzet in het spel zijn.

Woensdag 30 dec 2009 - 13:55:41
mdeen
mdeen
nielske90: Waarbij aangetekend dat de dienstregeling van voor 12 december niet meer de juiste is. In Venlo is het vertrek namelijk één minuut later dan voorheen.
Uiteraard. Het is per slot van rekening de oude dienstregeling.
Dre: De site van de Eurobahn (www.eurobahn.de) laat weinig te wensen over:
Vom 24.12. bis 03.01. fahren alle Züge zwischen Hamm und Mönchengladbach, ein Umstieg in Hagen ist nicht notwendig. In Mönchengladbach besteht Anschluss von und nach Venlo.
Let erop dat dit alleen nu tijdens de vakantie is omdat er voldoende FLIRTs van de WFB gehuurd kunnen worden. M.i.v. 4 januari heeft de WFB die zelf weer nodig en is het als voor de kerst: overstappen in zowel in Mönchengladbach als Hagen.
Dienstregeling vanaf 04-01-2010: www.eurobahn.de

Donderdag 31 dec 2009 - 12:06:49
qj7141
qj7141
vinny004: Ik dacht dat de vertrekstaten door NS-poort werden beheerd. Ik vind het overigens een raar verhaal dat een vervoerder ervoor kan 'kiezen' om opgenomen te worden in het spoorboekje. Ik neem aan dat een vervoerder hier dan dus voor moet betalen.

Het spoorboekje dient volgens mij de reiziger van informatie te voorzien en is derhalve een publiek goed in mijn ogen. De vervoerders moeten m.i. verplicht worden om hun dienstregeling in het spoorboekje te laten opnemen. Wat natuurlijk ook vreemd is, is dat de spoorlijn Venlo - Venlo grens geheel van de kaart is verdwenen. Het spoor is helemaal niet van een vervoerder, het is van ProRail. Derhalve dient het dus gewoon op de kaart te staan.
Dus eigenlijk moet Prorail het spoorboekje uitgeven?

Donderdag 31 dec 2009 - 12:45:03
gerard4653
gerard4653
A.u.b ProRail geen nieuwe taken geven!!!!!!

Donderdag 31 dec 2009 - 12:48:45
Joff-10242
Joff-10242
en ze hebben het al zo moeilijk met die sneeuw

Donderdag 31 dec 2009 - 13:09:38
keesje
keesje
Zelfs zonder sneeuw al inderdaad.

@qj7141: Het is wel vreemd dat het eilandjes denken een beetje doorslaat en dat je als reiziger verschillende bronnen moet gaan raadplegen om je reis te plannen. Maar wat gerard4653 zegt, heeft ook wel een kern van waarheid. Sneeuwruimen is al moeilijk genoeg voor ze, laat staan een spoorboekje maken.

Donderdag 31 dec 2009 - 13:51:10
broek53
broek53
Ik zou niet weten wat het een met het ander te maken heeft, echt in de verste verte niet.

Donderdag 31 dec 2009 - 22:36:36
vinny004
vinny004
qj7141: Dus eigenlijk moet Prorail het spoorboekje uitgeven?
In spoorwegenland wordt toch alles opgesplitst, dus waarom niet gewoon een Spoorboekje-BV?

Vrijdag 01 jan 2010 - 13:08:45
thom
thom
keesje: Welkom in de wereld van de spoorconcurrentie, zou ik zeggen. Wel of geen publicatie in spoorboekjes of op spoorkaarten maakt daar kennelijk ook onderdeel van uit. Alles in het belang van de reiziger, nietwaar.
Waarbij het me logisch lijkt dat NS jouw dienstregeling achterwege laat, als jij het niet nodig vind om daarvoor te betalen...

Ik krijg ook geen advertentie in de krant als ik daar niet voor betaal

Vrijdag 01 jan 2010 - 14:22:36
keesje
keesje
Daar moet ik je gelijk in geven.

Vrijdag 01 jan 2010 - 18:22:04
kleine_man
kleine_man
cuijk: Mijn - subjectieve - mening: men wil al jarenlang dat er via Arnhem wordt gereisd, via Venlo wordt ontmoedigd. Waarom? Wellicht speelt Hispeed daarin een rol met ICE's en allerlei toeslagen; alles is KASSA.
Helaas is dit de werkelijkheid (proefondervindelijk vastgesteld begin 2009). Was van plan om van Kaldenkirchen via Venlo naar huis (=Arnhem) te reizen. Een kaartje vanuit DLD zit niet in de automaat. Ik naar het loket in Ah. De vriendelijke lokettiste klopte de reis in de computer en skrolde naar beneden totdat ze op een verbinding uitkwam die met een ICE terug naar NL kwam. Dat was volgens haar was dat de snelste verbinding. Pas na lang aandringen dat ik niet van plan was om met de ICE te reizen, kreeg ik mijn kaartje. Gelukkig niet de boekingskosten hoeven te betalen

Ik heb ooit eens begrepen dat het omslagpunt van een ICE bij 110%, maar dat weet ik niet zeker.

De aansluiting in Vl in er op papier beter opgeworden Veolia ERB. Alleen vervelend dat de treinen geen automaat in de trein krijgen . Dan is het echt een goed alternatief.

Om weer helemaal terug te komen op het onderwerp. ERB heeft een stammetje n-Wagens met een 111 gehuurd voor het gedeelte Vl-MGB. Voor de rest van het traject is er een allegaartje gevonden, dubbelpakketje Desiro, FLIRT van Cantus eigen FLIRT's (ET5 serie, ET6 en ET7 serie zijn eigenlijk voor deze lijn bedoeld) en een stammetje x-Wagens met 143'er. Sporadisch schijnen er ook stellen in Venlo te verdwalen

n-Wagens --> Verbouwde Silberlingen
x-Wagens --> S-Bahn mat.

Maandag 04 jan 2010 - 08:29:08
mdeen
mdeen
kleine_man:

De aansluiting in Vl in er op papier beter opgeworden Veolia ERB. Alleen vervelend dat de treinen geen automaat in de trein krijgen . Dan is het echt een goed alternatief.
Ja, maar die ene minuut heb je echt wel nodig om van spoor 1 naar spoor 3/4 te komen. Ik weet niet precies waar de ERB halteert, maar ik verwacht eigenlijk buiten de perronoverkapping.
En dan is er op die plek wel een fijne loopbrug gekomen, heeft die heeft geen trap naar spoor 1

Ik denk dat de overstap er in de praktijk slechter op geworden is.
Om weer helemaal terug te komen op het onderwerp. ERB heeft een stammetje n-Wagens met een 111 gehuurd voor het gedeelte Vl-MGB. Voor de rest van het traject is er een allegaartje gevonden, dubbelpakketje Desiro, FLIRT van Cantus eigen FLIRT's (ET5 serie, ET6 en ET7 serie zijn eigenlijk voor deze lijn bedoeld) en een stammetje x-Wagens met 143'er. Sporadisch schijnen er ook stellen in Venlo te verdwalen

n-Wagens --> Verbouwde Silberlingen
x-Wagens --> S-Bahn mat.
Probleem net de x-wagens is dat ze officieel niet in Nederland toegelaten zijn en officieel buiten profiel zijn (vanwege de uitbouwen bij de deuren) en dat ze geen opstraptreden hebben voor de lage perrons (zoals Kaldenkirchen en tussen Hagen en Hamm).

Maandag 04 jan 2010 - 19:18:47
nielske90
nielske90
mdeen: Ik weet niet precies waar de ERB halteert, maar ik verwacht eigenlijk buiten de perronoverkapping.
Ze stoppen inderdaad buiten de kap, voor het seintje dat bij de wissels hoort. Dus min of meer staan ze op "spoor 1A". En die loopbrug is ook maar tijdelijk als je er voordeel van zou hebben.

Dinsdag 05 jan 2010 - 00:27:05
NDS
NDS
Op drehscheibe werd vanmorgen al het volgende gemeld als materieel inzet door EuroBahn:
drehscheibe: geschrieben von: 612 hocker

Datum: 03.01.10 12:22
RE 13
Hamm - Hagen: eurobahn 2 x VT 642 (2 Umläufe)
Hagen - Mönchengladbach: DB 143 + 4 x x-Wagen (3 Umläufe)
Mönchengladbach - Venlo (NL): DB 111 + 5 x n-Wagen (2 Umläufe)

RE 3
Düsseldorf - Dortmund: eurobahn ET 428 bzw. teilweise 2 x ET 428 (3 Umläufe)
Dortmund - Hamm: DB 2 x ET 426 (2 Umläufe)
Groetjes Michiel

Dinsdag 05 jan 2010 - 01:31:37
waalkade
waalkade
Op mobile.bahn.de de duitse variant van onze AV was vandaag te zien dat niet alle treinen tot Vl reden. Minstens een ging niet verder dan Kaldenkirchen.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:01:37
Dre
Dre
En inmiddels lezen we hier: www.moebahn.de
Aus inoffizieller Quelle* kann ich nun die Leistungen ab 01.02.2010 bekannt geben:

Alle Umläufe durchgehend zwischen Venlo (NL) - Hamm (Westf)

- BR185 (Dispo) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)
- BR185 (Dispo) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)
- BR146 (Connex) + 4 Bm (NL/NS) + Wittenberger Kopf (Abellio)

Die restlichen Umläufe werden mit BR182 (Dispo) und BR146 (Connex) bespannt. Steuerwagen fehlt an den Zügen leider...

So viel zum aktuellen Stand. Halte euch auf dem "Laufenden"

*Angaben ohne Gewähr
Weliswaar dus nog niet officieel, maar op z'n minst opvallend. Verder wordt daar (enkele berichten later) ook gemeld dat de toelating van de FLIRT's nog wel tot eind oktober kan duren.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:07:16
jorgo
jorgo
Schitterend, weer ICK in Vl.
Of die combo's ideaal zijn op de RE13 is te betwijfelen, omdat het rondom Düsseldorf en Wuppertal/Hagen toch behoorlijk drukke treinen zijn en een Bm 72 zitplaatsen heeft tegen een Bn 96.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:12:17
keesje
keesje
Zo te zien verloopt een start van een nieuwe consessie niet alleen in Nederland rommelig. Goedkoper openbaar vervoer, daar doen we het tenslotte allemaal voor.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:22:14
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik ben niet zo heel bekend met Duits materieel, maar "Wittenberger Kopf" is dus een soort stuurstand? (en dat kan dus samenwerken met een BR185?). Omlopen in Vl lijkt me zo omslachtig.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:23:43
keesje
keesje
En toch kun je dat wel gewoon doen hoor.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:34:14
Dre
Dre
De stuurstanden met Wittenberger Kopf komen uit de schuur van NSFS (NS is via dochteronderneming NedRailways eigenaar van Abellio, en die reed voordat de FLIRT's in dienst kwamen met dit tweedehands spul, in combinatie met een Taurus) : nsfsc.com

En ja, in Duitsland heeft met de Einheitsführerstand uitgevonden, waardoor alle locomotieven tegenwoordig met alle stuurstandrijtuigen kunnen rijden.

Woensdag 06 jan 2010 - 10:58:19
Apda
Apda
Wittenberger Kopf is de naam van een kopvorm voor stuurstandrijtuigen die in 1991 is geïntroduceerd. Rijtuigen met deze kopvorm kunnen samenwerken met locomotieven BR 146 en 185.
Einheitsführerstand slaat op de manier waarop de cabine van een loc/stuurstandrijtuig/treinstel is ingericht (vorm en plaats van de knoppen, handels, enz.) De eerste vorm van de Einheitsführerstand is geïntroduceerd in de locs BR 111.

Woensdag 06 jan 2010 - 11:36:00
Dre
Dre
Jaja, kijken we even naar het bouwjaar van de n-Wagen met Wittenberger Kopf en het bouwjaar van de eerste BR 146? Dat zou betekenen dat de Wittenberger stuurstanden de eerste jaren doelloos aan de kant hebben gestaan, omdat er geen locs waren die ze kunnen aansturen (de TRAXX AC1 variant stamt uit 2000 en later). Bovendien reed Abellio met Tauri en deze stuurstanden, en dat zou volgens jouw dus niet kunnen.

In Duitsland gaat het erom met welke soort sturing de stuurstanden zijn uitgerust. De rijtuigen uit de serie 482.1 zijn met zowel analoge (KWS) als digitale (ZWS) aansturing uitgerust, en kunnen dus met alle locs (diesel of elektrisch) rijden. Alleen de variant die verbouwd is uit de Halberstadters van de DR kan met ZWS-sturing rijden. Een Einheitsführerstand is dan wel weer handig als je dezelfde aanstuursignalen wil kunnen doorgeven.

Woensdag 06 jan 2010 - 12:47:47
daniel81
daniel81
Voor zover ik weet kunnen 110/111/146/185 allemaal met dezelfde stuurstandrijtuigen overweg, dus sinds 1991 werk genoeg voor die dingen

Woensdag 06 jan 2010 - 12:56:04
mat64
mat64
dus als ik het goed heb gelezen komt er vanaf 1 februari planmatig taurus,BR 146 en BR 185 in Venlo met NS ICK en een wittenberger stuurwagen ?

Woensdag 06 jan 2010 - 13:25:46
jorgo
jorgo
@Daniel: En de Baureihe 112, 143...

De Abellio rijtuigen in kwestie zijn overigens geen n-Wagen maar y-Wagen, de middeninstaprijtuigen van DR-fabrikaat, beter bekend als Halberstädter. Die deden bij Abellio dienst met een m-Wagen en een n-Wagen uit een museumbestand en een geleasde Taurus, tot ze hun treinstellen kregen. Er bestaan wel n-rijtuigen met Wittenberger Kopf, maar daartoe behoren deze exemplaren niet.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 06 jan 2010 om 13:29:13

Woensdag 06 jan 2010 - 14:02:57
daniel81
daniel81
mat64: dus als ik het goed heb gelezen komt er vanaf 1 februari planmatig taurus,BR 146 en BR 185 in Venlo met NS ICK en een wittenberger stuurwagen ?
Als ik me niet vergis, is ICK niet toegelaten in Duitsland, dus dan zal het eerder ICL zijn. Of ze doelen op 'NS' in de vorm van Nedrailways, die dan misschien wel Duitse soortgelijke rijtuigen bezit?

Woensdag 06 jan 2010 - 14:06:09
fastguy84
fastguy84
Zie: www.nsfsc.com Volgens de eigenaar is het dus 'makkelijk' weer terug te bouwen naar RIC-standaard.

Woensdag 06 jan 2010 - 14:15:29
jorgo
jorgo
Nee, ik denk in de vorm van NS Financial Services.

Het gaat m.i. dan wel degelijk over ICK. In het bericht staat: 4 x Bm. Niet 4 x Bimz. Daarnaast heeft NS Financial Services denk ik niet de beschikking over ICL. Dat zijn gewoon rijtuigen uit het DB concern. ICK wordt door NSFC wel degelijk Europa ingegooid: nsfsc.com

Er was toch ook sprake van dat ze voor een Oostenrijkse maatschappij open access op de route Wenen-Salzburg zouden gaan rijden? Dat is even uitgesteld, maar de bredere toelating moet niet zo'n groot punt zijn (oorspronkelijk waren ze natuurlijk ook Duits, als er iets is verwijderd kan dat wellicht weer teruggeplaatst worden).

Edit: fastguy was sneller.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 06 jan 2010 om 14:17:07

Woensdag 06 jan 2010 - 14:26:04
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
In ieder geval zijn de drie Abellio-stuurstandrijtuigen eind vorige maand overgebracht naar Halberstadt (achter de V200 053 van de BEG!) om daar nagezien te worden.

----

Laatst bewerkt door 103 220-0 op Woensdag 06 jan 2010 om 14:26:29

Woensdag 06 jan 2010 - 15:11:41
NDS
NDS
daniel81: Voor zover ik weet kunnen 110/111/146/185 allemaal met dezelfde stuurstandrijtuigen overweg, dus sinds 1991 werk genoeg voor die dingen
Dit is niet helemaal waar, locs Br110 hebben alleen KWS, 146/185 ZWS en 111 één van beide, wat volgensmij net als bij Br218 verschild per loc of deel serie.

Een Br110 kan je dus wel met n-wagen laten rijden en die Bybdzf482 rijtuigen die voorzien zijn van KWS inzetten. Ook een Bduu497 hebben de 36 polige KWS leiding en kunnen daarmee ingezet worden. Inzet met andere rijtuigen gaat niet echt lukken omdat er geen 36 polige stuurstroomkabels inzitten. ZWS is hiervan niet afhankelijk, dat word gestuurd via electrische pulsen door enkele aders van de standaard UIC kabel.

Ik heb op de pc een (excel)bestand staan van enkele jaren terug met daarin welke locs met welke (stuurstand)rijtuigen ingezet kunnen worden, als iemand dat ook wil hebben dan mail me maar Het komt grotendeels uit het boek "Wendezüge" van TransPress en deels uit eigen verder speur werk.

Groetjes Michiel

Woensdag 06 jan 2010 - 15:39:58
jorgo
jorgo
Los van antieke loks is het nu van belang of de ICK rijtuigen überhaupt in trek-duwverband kunnen worden ingezet of dat die kabels nog gelegd moeten worden. Slechts een aantal rijtuigen Bm235 (de ICK oorsprong) is in de laatste levensjaren geschikt gemaakt voor Wendezugbetrieb, nadat in IC treinen meer stuurstanden en 101's gebruikelijk werden. In hoeverre daar exemplaren bij waren die tot ICK zijn verbouwd kan ik even niet meer in de tijd plaatsen.

De korte tijd voor Abellio ingezette museale m-Wagen (Bm234 en Bm238 geloof ik) waren oorspronkelijk ook niet voor het trekduwbedrijf geschikt. Niet voor niets zag je in het DB-tijdperk de in het regionale verkeer meelopende m-Wagen (ABm225, Bm232 etc.) vroeger nooit in combinatie met een operationele stuurstand onderweg. Dat waren altijd n-Wagen.

Woensdag 06 jan 2010 - 16:40:25
NDS
NDS
ICK heeft UIC kabels en alle rijtuigen met Wittenbergkopf zijn via het ZWS systeem te besturen dus je hoeft niks aan te leggen, met ICR zou het ook prima werken, zie ook de HSL). De KWS kabels hebben ze dan wel niet maar die hebben ze ook niet nodig. En ja daarom konden ze vroeger dus niet in wendezüge ingezet worden. Sinds het ZWS tijdperk kan het in theorie wel alleen word er lang niet altijd gebruik van gemaakt. Er zijn ook foto's van blauw/beige Bm rijtuigen in IR treinen met Br112.1 voor en achter die ook als trek/duw trein( maar geen wendezug) werden ingezet en alles via de UIC kabels werd gestuurd.

Groetjes Michiel

Woensdag 06 jan 2010 - 17:55:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
ICK is trouwens ook geschikt voor trek/duw met NS 1700, dat is ook een keer getest. Maar dat zijn dan weer NS-specifieke kabels

Woensdag 06 jan 2010 - 17:56:28
nielske90
nielske90
En dus? Daar heb je niks aan op een 25 kV-lijn.

Woensdag 06 jan 2010 - 18:00:09
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat zeg ik ook niet... het kan zijn dat iemand dat interessant vindt om te weten.

Woensdag 06 jan 2010 - 18:19:34
mat64
mat64
dit gelezen op de link die eerder in dit topic is gezet

Fassen wir nochmal zusammen:

Es gibt 6 Umläufe:

1.: Desiro (Angel Trains) + Desiro (Angel Trains)
2.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
3.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
4.: 146 (NOB/Connex) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ABydzf (Abellio)
5.: 185 (Veolia) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + 185 (Veolia)
6.: 182 (MRCE) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + ICK (NS) + 182 (MRCE)

Also:
Desiro (Angel Trains) x 2
185 (Veolia) x 4
146 (NOB/Connex) x 1
182 (MRCE) x 2
ABydzf (Abellio) x 3
ICK (NS) x 22

Woensdag 06 jan 2010 - 20:00:42
ettenrail
ettenrail
Gaan al die 6 omlopen naar Vl? Of maar op delen van de lijn richting Hamm?

Woensdag 06 jan 2010 - 20:03:13
mat64
mat64
alle 6 venlo-hamm

Laatst bewerkt door mat64 op Woensdag 06 jan 2010 om 20:03:29

Woensdag 06 jan 2010 - 20:27:40
ettenrail
ettenrail
Dát is nog eens interessant! Dat worden erg leuke combinaties die bijvoorbeeld heerlijk in de bossen van Venlo te fotograferen zijn

Woensdag 06 jan 2010 - 20:34:39
Railprutse
Railprutse
De Meldung klopt niet!
Eurobahn rijdt met 1 februari Hamm Mönchengladbach met Desiro en Lok + Rijtuigen + Stuur rijtuig
DB Regio NRW rijdt verder met 111 + rijtuigen Mönchengladbach Venlo
Er gaan GEEN NS rijtuigen gebruikt worden!

Laatst bewerkt door Railprutse op Woensdag 06 jan 2010 om 20:35:09

Woensdag 06 jan 2010 - 20:49:35
NDS
NDS
linkje/bron?, groetjes Michiel

Woensdag 06 jan 2010 - 21:22:39
Dre
Dre
Als je het topic dat ik gequote hebt wat verder doorleest wordt het wel aardig duidelijk. Gevalletje slecht gevoel voor humor:

www.moebahn.de

Woensdag 06 jan 2010 - 22:01:35
Roland55
Roland55
De ICK rijtuigen zijn uit besparingsdwang bij hun toenmalige verbouwing in Weiden totaal ontdaan van alles wat internationaal was. Ze kunnen technisch gezien dus alleen in Nederland onder 1500 Volt gelijkstroom rijden.
Onder andere spanningen functioneert de statische omvormer niet!! En daarmee is verkoop resp. gebruik in een ander land dan NL dus niet zo aannemelijk.
Het enige internationale wat is overgebleven is de 1435 mm..........

Vrijdag 08 jan 2010 - 09:36:32
daniel81
daniel81
Volgens de Opvallende Dingen van vandaag worden er vandaag 14 ICL-rijtuigen naar Dortmund overgebracht. Zou 1+1 dan toch 2 zijn?

Vrijdag 08 jan 2010 - 10:03:21
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ik denk dat dat meer te maken heeft met de hoge defectenstand op dit moment.

----

Vrijdag 08 jan 2010 - 15:12:30
broek53
broek53
100 % zeker. M.a.w.: ICL dat in onderhoud gaat voor hernieuwd gebruik in NL.

Vrijdag 08 jan 2010 - 15:33:47
keesje
keesje
Maar is vast niet bestemd voor RE13.

Vrijdag 08 jan 2010 - 15:59:10
mat64
mat64
www.moebahn.de

hierboven word nou weer gemeld dat de desiro's en 185'ers niet naar venlo gaan rijden

enkel Hamm (westf) Hbf - Mönchengladbach Hbf
vanaf daar blijft nogsteeds de DB rijden tot venlo

Vrijdag 08 jan 2010 - 16:29:58
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ik kende dat forum niet, maar na even wat topics te hebben doorgespit zou ik maar niet alles klakkeloos als waar aannemen... Een hoog speculatie en wishful-thinking gehalte.

----

Vrijdag 08 jan 2010 - 19:52:24
mat64
mat64
ja zoiets had ik ook al op dat forum waar genomen

lijkt me ook raar dat eurobahn dingen gaat huren enzo maar dan nogsteeds de lijn in 2en gaat rijden

maarja we zien het in februari wel

Vrijdag 08 jan 2010 - 23:06:16
dh3201
dh3201
103 220-0: Ik kende dat forum niet, maar na even wat topics te hebben doorgespit zou ik maar niet alles klakkeloos als waar aannemen... Een hoog speculatie en wishful-thinking gehalte.
Net als Somda dus

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 08 jan 2010 - 23:06:56
Railprutse
Railprutse
mat64: ja zoiets had ik ook al op dat forum waar genomen

lijkt me ook raar dat eurobahn dingen gaat huren enzo maar dan nogsteeds de lijn in 2en gaat rijden

maarja we zien het in februari wel
Wat zei ik dan eerder?
Railprutse: De Meldung klopt niet!
Eurobahn rijdt met 1 februari Hamm Mönchengladbach met Desiro en Lok + Rijtuigen + Stuur rijtuig
DB Regio NRW rijdt verder met 111 + rijtuigen Mönchengladbach Venlo
Er gaan GEEN NS rijtuigen gebruikt worden!

Maandag 11 jan 2010 - 10:20:53
Annemarie
Annemarie
Dus als ik het goed begrijp gaan er of ICL's of Flirts rijden tussen of ICK's Monchen Gladbach-Venlo?

Maandag 11 jan 2010 - 10:29:19
keesje
keesje
Ehh, ik begrijp je bericht eigenlijk niet eens...

Maandag 11 jan 2010 - 12:59:20
Joff-10242
Joff-10242
Ze vraagt zich af of er ICK's, Firts of ICL's gaan rijden tussen venlo en mönchengladbach
Maar voor de duidelijkheid: Geen ICK's of ICL, totdat alle Flirts van de Eurobahn beschikbaar zijn rijden er DB n-wagens met een Loc serie 111 tussen Venlo en Mönchengladbach

Laatst bewerkt door Joff-10242 op Dinsdag 12 jan 2010 om 17:53:27

Maandag 11 jan 2010 - 14:40:00
maxime
maxime
Kleine correctie nog: Hij is een zij!

Trouwens, ICK was zowiezo een No Go, dus hoe dat sprookje toch zo hardnekkig volgehouden blijft door sommige mensen is me een raadsel

Dinsdag 12 jan 2010 - 14:36:03
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Stadler verwacht op korte termijn de toelating van de Flirt's van eurobahn en BLB rond te hebben. Men verwacht ze half februari te kunnen inzetten.

Kunnen we meteen stoppen met alle speculaties over vervangend materieel en weer over tot de orde van de dag

----

Dinsdag 12 jan 2010 - 17:01:41
kleine_man
kleine_man
SleutelMan: ik ben niet zo heel bekend met Duits materieel, maar "Wittenberger Kopf" is dus een soort stuurstand? (en dat kan dus samenwerken met een BR185?). Omlopen in Vl lijkt me zo omslachtig.
In Duitsland werkt men met zogenaamde pakketten. Zo is er een Fernverkehrpakket, alle loks die van dat pakket voorzien kunnen met alle fernverkehrstuurstanden (en met elkaar) overweg. Hetzelfde geldt ook voor een regiopakket. Alle loks hiermee uitgevoerd kunnen met alle stuurstanden overweg die hiermee uitgevoerd zijn. Door deze pakketten is het de bedoeling dat loks relatief snel om te bouwen zijn.

Dus antwoord op de vraag is: Ja, als die 185'er van een regiopakket is voorzien, is dat geen probleem.

Woensdag 13 jan 2010 - 00:29:06
giuseppe
giuseppe
103 220-0: Stadler verwacht op korte termijn de toelating van de Flirt's van eurobahn en BLB rond te hebben. Men verwacht ze half februari te kunnen inzetten.

Kunnen we meteen stoppen met alle speculaties over vervangend materieel en weer over tot de orde van de dag
Blijft nog over de vraag of de crashnorm nog een probleem gaat geven, of dat dat gewoon een broodje aap verhaal was.

Vrijdag 15 jan 2010 - 11:42:01
NDS
NDS
Toelating van Flirt duurt nog wel even als ik het goed begrijp, www.lok-report.de meld:
lokreport:
RechteckEBA: Fehlende Nachweise verhindern weiter den Einsatz der „Flirt“-Züge
Aufgrund fehlender Unterlagen des Herstellers kann das Eisenbahn-Bundesamt die Fahrzeuge des Typs Flirt weiterhin nicht für den Schienenverkehr zulassen. Die Fahrzeuge sollen unter anderem im Maas – Rhein – Lippe – Netz und im Raum Berchtesgaden verkehren.
Die vom Hersteller Ende Dezember 2009 vorgelegten Gutachten belegen, dass die Fahrzeuge zu hohe elektromagnetische Strahlungen aussenden. Dadurch besteht die Gefahr, dass elektronische Schalter, die in den Gleisen liegen, nicht korrekt funktionieren. Dies kann zu Fehlfunktionen an automatisch gesteuerten Bahnübergängen führen. Weiterhin wäre nicht auszuschließen, dass zwei Züge ungewollt in denselben Gleisabschnitt einfahren und dort zusammenstoßen.
Auch ist bremstechnisch noch nicht abschließend geklärt, ob die Fahrzeuge Steilstrecken wie zum Beispiel im Berchtesgadener Land sicher befahren können.
Sprecher Ralph Fischer: „Das Eisenbahn-Bundesamt (EBA) hat die Verzögerung bei der Zulassung der Fahrzeuge nicht zu verantworten. Die Herstellerfirma STADLER ist bereits im März 2009 über neue Sicherheitsvorschriften für Radsätze und Bremsanlagen unterrichtet worden. Sie hatte ausreichend Zeit, die dafür erforderlichen Unterlagen vorzulegen.“
Die Vorlage der notwendigen Sicherheitsnachweise ist Voraussetzung für eine Prüfung und Genehmigung durch das EBA. Fischer: „Für uns hat die Sicherheit oberste Priorität. Wir werden die Unterlagen, wenn sie uns vorliegen, unverzüglich im Sinne der Fahrgastsicherheit und des Bahnpersonals prüfen.“ (Pressemeldung EBA, 15.01.10).
Groetjes Michiel

Vrijdag 15 jan 2010 - 11:48:54
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Iedereen zit zich elkaar dus tegen te spreken. Op eurailpress verscheen op 12 januari deze melding:

Stadler/Eisenbahn-Bundesamt: Flirt-Triebwagen kurz vor der Zulassung
Die Flirt-Triebzüge von Stadler der Betreiber Berchtesgadener Land Bahn (BLB) und Eurobahn (Keolis) stehen nach Herstellerangaben kurz vor der Zulassung. Ab Mitte Februar sei mit einem Einsatz fest zu rechnen.

Nach Aussage von Michael Daum, Geschäftsführer der Stadler Pankow GmbH, hat das Eisenbahn-Bundesamt den Knorr-Verschleißnachsteller der Bremse abgenommen. Ebenso sei die Prüfung der Radsätze nach der Norm EN 13104 positiv verlaufen. Noch nicht abgeschlossen sei die Abnahme bezüglich der elektromagnetische Verträglichkeit (EMV). Nach konstruktiven Veränderungen (Abschirmbleche an den Fahrmotoren) und einer Softwareänderung bei den Stromrichtern steht hier nach erfolgreichen Messungen nun noch das unabhängige Software-Gutachten für das EBA aus, das bereits in Auftrag gegeben wurde. Die speziell für die BLB-Flirt notwendige Steilstreckenzulassung der DB Netz AG liegt bereits vor. (cm)

In ieder geval zijn oude NOB-wagens achter een Veolia 185 overgebracht naar het eurobahn-gebied.

Niets is dus zo zeker als het lijkt en we laten ons gewoon lekker verrassen

----

Vrijdag 15 jan 2010 - 11:59:23
AlbertP
AlbertP
Er zal vast iets komen te rijden, we hebben het hier niet over TTC .

Zaterdag 16 jan 2010 - 12:41:44
Joff-10242
Joff-10242
Ik heb gister met de RE13 gereisd tussen Hagen en Ennepetal, het viel mij op dat er ineens x-wagens voor m'n neus stonden en de trein keerde in Hagen (Reed tot Mönchengladbach), op het spoor verderop kwam ook een setje x-wagens binnen uit de richting Hamm.
's avonds kwam ik in Hamm 2 desiro's tegen, waren volgens mij ook van de RE13

Laatst bewerkt door Joff-10242 op Zaterdag 16 jan 2010 om 12:42:02

Zaterdag 16 jan 2010 - 15:45:57
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Klopt, er rijdt een stam x-wagen met 143 in het Ersatzverkehr en een setje Desiro's.

----

Zaterdag 16 jan 2010 - 16:46:26
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Ik zie net hier (www.br146.de) dat de Eurobahn 3 ex-Connex 185ers heeft geleased, nummers 501 t/m 503.

Zou het verhaal van een paar weken geleden dan toch enigszins kloppen?

Woensdag 20 jan 2010 - 20:25:06
ehbk2006
ehbk2006
Inmiddels ook al met rijtuigen gespot: www.drehscheibe-foren.de
Ik ben benieuwd.

Dinsdag 02 feb 2010 - 09:12:29
mdeen
mdeen
Er is al een stam met 5xAm van de Centralbahn gespot en er zou ook een panoramawagen ingezet zijn.

Ik denk dat ik van het weekend eens ga kijken.

Dinsdag 02 feb 2010 - 14:58:24
jorgo
jorgo
Hier wat materieel van het innerdeutsche gedeelte. Een bonte verzameling (de IC garnituren in de fotoserie zijn overigens geen Eurobahn huurlingen maar... IC's).

www.drehscheibe-foren.de

Dinsdag 02 feb 2010 - 15:04:29
ehbk2006
ehbk2006
mdeen: Er is al een stam met 5xAm van de Centralbahn gespot en er zou ook een panoramawagen ingezet zijn.
De Dom Wagen (panorama wagon) is inmiddels al weer ingeleverd volgens DSO.

Let wel op, de 185ers met de bonte rijtuigen komen niet tot Vl. Ze rijden enkel tot Mönchengladbach. Tussen Vl en Mönchengladbach rijdt nog altijd DB-Regio in opdracht van Keolis.

Donderdag 04 feb 2010 - 01:04:50
treintim
treintim
ehbk2006:
mdeen: Er is al een stam met 5xAm van de Centralbahn gespot en er zou ook een panoramawagen ingezet zijn.
De Dom Wagen (panorama wagon) is inmiddels al weer ingeleverd volgens DSO.
Afgelopen maandagavond was het panoramarijtuig nog wel in de stam, zie voor panoramarijtuig te Mönchengladbach op: www.drehscheibe-foren.de

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 04 feb 2010 om 01:05:25

Donderdag 04 feb 2010 - 09:07:15
Railprutse
Railprutse
ehbk2006: De Dom Wagen (panorama wagon) is inmiddels al weer ingeleverd volgens DSO.
"Abgestellt wegen Personalmangel" dus niet aan de Eigenaar ingeleverd.

Donderdag 04 feb 2010 - 12:48:28
eix
eix
Volgens www.drehscheibe-foren.de is het rijtuig uitgezet wegens het niet functioneren van TB-0. Dit is een systeem dat enigszins vergelijkbaar is met het groene-lamp systeem van ICRm...

Donderdag 04 feb 2010 - 13:07:22
mdj
mdj
"Dat rijtuig" is een "steuerwagen", stuurwagen, of in Nederlandsjargon: stuurstandrijtuig.

Het panorama-rijtuig is daarmee niet te vergelijken, behalve dat het reizigers vervoert, 4 assen heeft, evenals draaistellen, deuren en andere noodzakelijke voorzieningen.

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 04 feb 2010 - 13:11:28
jorgo
jorgo
Toch staat in het bericht gelinked door eix dat dat ook de reden is dat de domecar uit de compositie is gehaald. (aussetzen met uitzetten vertalen is dan weer minder). Ergo hij denkt niet dat Steuerwagen een ander woord voor panoramawagen is en er is daarmee minder reden voor sarcasme.

Laatst bewerkt door jorgo op Donderdag 04 feb 2010 om 13:13:42

Donderdag 04 feb 2010 - 14:14:07
eix
eix
"Ist auch der grund wieso das Domecar ausgesetzt wurde."

-> Vrij vertaald: Dit is ook de reden dat de Domecar 'ausgesetzt' is.

Waarbij ausgesetzt -> uitzetten moet worden gelezen als 'uit de compositie gehaald / uit de stam verwijderd'. En niet uitzetten in de betekenis van verlichting/elektronica uit. Het ding rijdt immers voor zover ik van DSO begreep niet meer mee in de RE13...

Laatst bewerkt door eix op Donderdag 04 feb 2010 om 14:15:21

Donderdag 04 feb 2010 - 14:22:08
mdj
mdj
Oke, dat ene zinnetje had ik gemist. Vast in de war met die /grote/ handtekeningen

Vrijdag 05 feb 2010 - 00:18:45
NDS
NDS
Tja jammer dat dat panorama rijtuig er maandag avond uitgehaald is maar het maandag de hele dag dienst doen is voor mij genoeg om die hele stam in model te bouwen

Die RE13 daar word je tenminste echt vrolijk van zo, doet aan de goeie oude Abellio tijd denken. Lekkere stoffe rode Bm banken en dan als een metro optrekken door de duwende taurus. Goed hier dan geen Taurus maar een Traxx vind ik toch veel mooier

Groetjes Michiel

Vrijdag 05 feb 2010 - 11:10:41
jorgo
jorgo
Jij wordt vrolijk (en ik zou dat ook worden) van de banken in de Am en ABm maar de VRR is ongetwijfeld al met juridische ogen naar deze gang van zaken aan het kijken.

Afgelopen zondag zat ik overigens in de RE3 tussen Oberhausen en Düsseldorf die wel al met Eurobahn Flirts rijdt, die ook voor Venlo op de RE13 voorzien zijn. Moet zeggen dat het interieur door het gebruik van beige wanden en oranje deuren beetje jaren '80 aandoet en dat de stoelen, ondanks de ruime opstelling, wat comfortabeler hadden kunnen zijn. Uiteraard was het viertje dat kwam opdagen te klein in verhouding tot de vervoersvraag, maar dat schijnt tegenwoordig erbij te horen. Goed gedaan: de eerste klasse is afgescheiden met een glazen wand en deur.

Vrijdag 05 feb 2010 - 13:46:06
NDS
NDS
De keren dat ik de RE3 gezien 2 weken terug heb reed deze met 2 4tjes.

Het zal misschien voor de concessie voorwaarden niet wenselijk zijn wat er nu in de RE13 rijd. Echter wat comfort betreft ga je het echt niet beter vinden hier in de regio. Alleen ALEX kan zich hier mee meten.

Groetjes Michiel

Zondag 28 feb 2010 - 14:58:16
icetha
icetha
Flickr Peter_Boere
Op 27 feb reden er 2 Flirtdiensten van Eurobahn voor RE13.
Er was een dienst losse stel, de andere gekoppeld.
De 3e dienst was de Desiro, 4e en 5e getrokken treinen.
Op de display staat wel Venlo erop, echter Viersen was eindpunt, ipv Mönchengladbach.
Foto in Wuppertal: www.flickr.com

Maandag 01 mrt 2010 - 00:49:23
NDS
NDS
Ja klopt, het Ersatzverkehr is inmiddels een aflopende zaak, de Flirt's zijn inmiddels toegelaten en nemen langzaam aan de diensten over. De treindienst gaat wijziggen in Hamm(westf.)-Kaldenkirchen las ik van de week op drehscheibe, want om de één of andere vage reden die ik nog steeds niet snap mogen ze de grens niet over.

Groetjes Michiel

Maandag 01 mrt 2010 - 01:04:56
treintim
treintim
Maar het zou toch van de zotte zijn als Venlo dan haar internationale verbinding verliest? Of worden de Flirt's gewoon ingezet in de spitsdiensten die nu ook al tot Kaldenkirchen gaan (Kaldenkirchen heeft meer treinen dan Venlo), en nog wel wat vervangend mat. naar Vl?

Laatst bewerkt door treintim op Maandag 01 mrt 2010 om 01:08:51

Maandag 01 mrt 2010 - 10:18:50
Railprutse
Railprutse
De enige versterker trein heen en terug is van DB (RE 8), niet van eurobahn. De FLIRT rijden ook niet van Hamm naar Kaldenkirchen, maar naar Mönchengladbach. DB regio rijdt naar Venlo.

Laatst bewerkt door Railprutse op Maandag 01 mrt 2010 om 10:19:59

Maandag 01 mrt 2010 - 16:04:14
NDS
NDS
Jep, maar op drehscheibe werd gemeld dat dat dus zou gaan wijziggen in Hamm(westf.)-Kaldenkirchen met een shuttle naar/van Venlo, maar op de site van eurobahn staat daar over nog niks heb ik net gezien.

Groetjes Michiel

Maandag 01 mrt 2010 - 22:23:57
keesje
keesje
Kunnen we na 4 maanden concluderen dat de overname van Eurobahn nog steeds niet rijdt zoals het hoort?

Dinsdag 02 mrt 2010 - 00:06:59
NDS
NDS
Zeker dat kunnen we, maar denk dat we ook kunnen stellen dat de oorzaken buiten de vervoerder liggen alleen zijn die oorzaken me wat Nederland betreft nog totaal niet duidelijk. En kunnen we vast stellen dat de vervoerder goed z'n best heeft gedaan reizigers van zo goed mogelijk vervoer te voorzien en daar ook zeker de afgelopen maand zeer goed in is geslaagd.

Groetjes Michiel

Dinsdag 02 mrt 2010 - 09:27:52
kleine_man
kleine_man
NDS: Ja klopt, het Ersatzverkehr is inmiddels een aflopende zaak, de Flirt's zijn inmiddels toegelaten en nemen langzaam aan de diensten over. De treindienst gaat wijziggen in Hamm(westf.)-Kaldenkirchen las ik van de week op drehscheibe, want om de één of andere vage reden die ik nog steeds niet snap mogen ze de grens niet over.

Groetjes Michiel
Een gevalletje IVW.

Dinsdag 02 mrt 2010 - 10:30:28
Chopper
Chopper
Met andere woorden; het oude materieel is nog wel even veilig?

Dinsdag 02 mrt 2010 - 15:18:01
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Ik had een vraag van welk spoor vertrek de trein richting Hamm

Dinsdag 02 mrt 2010 - 15:22:14
nielske90
nielske90
Spoor 1

Laatst bewerkt door nielske90 op Dinsdag 02 mrt 2010 om 15:22:20

Dinsdag 02 mrt 2010 - 15:23:20
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Om precies te zijn 1a .

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Dinsdag 02 mrt 2010 - 15:28:06
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Dank je voor het antwoord mvd en nielske90.

Zaterdag 06 mrt 2010 - 14:07:08
treintim
treintim
Drehscheibe-Online meldt bij de nieuwsberichten van gisteravond:

"ab 15.3.2010 werden alle Leistungen auf der NRW RE13 ausschließlich mit den Flirts gefahren. Am 14.3.2010 wird mit einem Wagenzug gefahren. Der Zug besteht u.a. aus dem Halbspeisewagen (Kakadu) sowie dem 'Domecar'.
Abfahrt: Hamm 10.22 und 15.22
Abfahrt Mönchengladbach: 12.45 und 17.45"
Bron: www.drehscheibe-foren.de

Vertaald:

Vanaf 15 maart zullen alle dienstregelingen op de NRW RE13 uitsluitend met de Flirt verreden worden. Op 14.3.2010 zal met een rijtuigentrein gereden worden. De trein bestaat uit o.a. de "Halbspeisewagen" (een rijtuig dat voor de helft uit een restauratie-afdeling bestaat, de andere helft niet) en het panoramarijtuig.
Vertrek: Hamm 10:22 en 15:22
Vertrek Mönchengladbach: 12:45 en 17:45.
------------

De treinen met genoemde tijden uit Hamm en Mönchengladbach staan verder gewoon in de reisplanner en rijden in passagiersdienst. Voor wie graag eens in een panoramarijtuig vlak over de grens wil zitten, grijp je kans! Gewoon toegankelijk met een normaal kaartje!

En verder weet men nu dus de datum waarop het einde inzet is voor de vervangende rijtuigen (vanaf vandaag nog maar 8 dagen).

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 06 mrt 2010 om 20:12:51

Zaterdag 06 mrt 2010 - 19:53:44
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
treintim:Vanaf 15 maart zullen alle dienstregelingen op de NRW RE13 uitsluitend met de Flirt verreden worden. Op 13.3.2010 zal met een rijtuigentrein gereden worden.
14.3 dus!

Zaterdag 06 mrt 2010 - 20:13:17
treintim
treintim
Oeps, ja, overschrijffoutje.

Zaterdag 06 mrt 2010 - 22:07:40
train85
train85
Is die Domecar 1e of 2e klas?

www.mat64.nl

Zaterdag 06 mrt 2010 - 22:30:37
treintim
treintim
Oja, dat lijkt me inderdaad wel een goeie vraag. Lijkt mij wel eerste klas... zou gek zijn als je daar met een tweede klas kaartje kunt inkomen, dan heb je de domecar ook zo 1 2 3 meer dan zitvol zitten.

Maandag 08 mrt 2010 - 23:31:18
jorgo
jorgo
Een deel van het andere getrokken materieel, de Am's en ABm's inkluis, is gedeclasseerd... uit een fotodraadje op Drehscheibe van een paar weken geleden meende ik te kunnen op maken dat van de hele bonte verzameling alleen de restauratieafdeling nog eerste klas was. Allerminst de beste stoelen en uiteraard was de keuken gesloten.

Weet even niet meer of de domecar toen al uit de compositie was gehaald.

Edit: hier is-tie. www.drehscheibe-foren.de
De domecar reed al niet meer mee.

Laatst bewerkt door jorgo op Maandag 08 mrt 2010 om 23:35:38

Zondag 14 mrt 2010 - 10:34:01
ehbk2006
ehbk2006
Vanaf komende maandag zullen alle treinen op het traject Mönchengladbach - Hamm met FLIRT-stellen gaan rijden. Op het traject Mönchengladbach - Venlo zullen nog de vervangende DB treinen blijven rijden, omdat de toelating voor het Nederlandse deel nog altijd ontbreekt.

Vrije vertaling van dit artikel: www.maas-rhein-lippe.de

Voor het geval er personen zouden zijn die morgen de Flirts willen gaan platen in Venlo.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Zondag 14 mrt 2010 om 10:46:48

Zondag 14 mrt 2010 - 13:21:32
Chopper
Chopper
Dus het oude DB-materieel mag nog even blijven?

Zondag 14 mrt 2010 - 22:41:15
ehbk2006
ehbk2006
Daar lijkt het wel op ja.

Dinsdag 16 mrt 2010 - 07:57:31
keesje
keesje
Nu a.g.v. beperkingen in het buitenland geen treinen Vl-Kn v.v. Wat zijn die beperkingen? Het materieel soms?

Dinsdag 16 mrt 2010 - 11:26:44
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Er werd omgeroepen in Vl vanwege een defecte trein, en dat de reizigers met de taxi naar Duitsland werden gebracht. Om half 11 reed hij echter weer.

Dinsdag 30 mrt 2010 - 18:58:24
ehbk2006
ehbk2006
En er is weer nieuws: www.maas-rhein-lippe.de

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Dinsdag 30 mrt 2010 om 18:58:36

Dinsdag 30 mrt 2010 - 19:09:48
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Hmmm...waarom zouden ze het in der Niederlanden onderstreept hebben? Toch ben ik benieuwd in hoeverre dit goed gaat.

Dinsdag 30 mrt 2010 - 19:16:35
mdj
mdj
Dus nogsteeds hetzelfde als nu, vanaf Kn wordt er met de Flirt's (of Flirten?) gereden, tussen Vl en Kn met een Erratzzuge van de DB.

Ik neem aan dat " in der Niederlanden" onderstreept is, dat ze willen aangeven dat ze nu zelf geen schuld eraan hebben dat er niet niet doorgereden wordt, maar dat ze " in der Niederlanden" problemen maken...

Dinsdag 30 mrt 2010 - 19:18:53
raymond16
raymond16
Op dit moment rijden de Flirts pas vanaf Mönchengladbach, vanaf 1 april dus blijkbaar op het gehele Duitse traject dus wel degelijk een verschil.

Laatst bewerkt door raymond16 op Dinsdag 30 mrt 2010 om 19:19:15

Dinsdag 30 mrt 2010 - 19:53:41
AlbertP
AlbertP
Overigens staat er (en dat is grammaticaal correct) 'den Niederländen' en geen 'der'.

Vrijdag 02 apr 2010 - 09:19:51
mdeen
mdeen
Volgens de berichten van de ERB is in Kaldenkirchen de overstap aan het zelfde perron (spoor 1 -> spoor 2) en zou de toelating van de FLIRTS volgens Stadler einde april geregeld zijn.

[edit]
En ja: zondag even getest, de FLIRT komt netjes op spoor 1, op spoor 2 staat het stammetje met rotlingen. Het viel me twee weken geleden al op dat het "vreemde" bakken waren (ze hadden een tafeltje), nu zat er zelfs een bak met blauwe stoelen in. Die komen niet van hier.

En de rijtijden van de RE13 zijn nog ruimer geworden met de FLIRT. Ik hoop dat daar eens wat mee gedaan wordt. 2 minuten te laat uit Kaldenkirchen weg, te vroeg in Mönchengladbach, Neuss - Mönchengladbach zit ook erg ruim in de rijtijd (langzaam rijden en nog te vroeg aankomen).
Qua rijtijd zou je zo een kwartier kunnen versnellen.

Maar het comfort is er niet op verbeterd. De FLIRTen willen nogal veteren en van de stoelen krijg je binnen een half uur een houten kont.

Laatst bewerkt door mdeen op Dinsdag 06 apr 2010 om 12:24:03

Vrijdag 23 jul 2010 - 14:48:27
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Even dit topic nieuw leven inblazen

eurobahn heeft toelating binnen voor vier vierdelige Flirt-treinstellen om door te rijden tot Venlo. Vanaf zondag gaat dit gebeuren. Omdat vier treinstellen wat magertjes is voor de treindienst tot Hamm wordt een nieuwe 'tijdelijke' dienstregeling van kracht met knip in Mönchengladbach.

----
Kijk vooral ook eens hier: www.raymondkies.nl

Vrijdag 23 jul 2010 - 16:45:56
zugführer
zugführer
Pfft, kunnen ze eindelijk door rijden tot Vl, is er weer niet genoeg materieel. Weer een mooi voorbeeld van een perfect gelukte overname

Vrijdag 23 jul 2010 - 16:56:45
broek53
broek53
Het gaat er nu om dat de viertjes zijn toegelaten en de vijfjes nog niet.

Vrijdag 23 jul 2010 - 20:02:28
NDS
NDS
Weet iemand de precieze reden dat die 4tjes wel toegelaten zijn en die 5jes nog niet?

Ps; mooi dat nu eindelijk die dingen naar Venlo mogen, dat heeft wel heel( /lijkt wel onnodig(, maar er zal vast een reden voor zijn)) lang geduurd.

Groetjes Michiel

Vrijdag 23 jul 2010 - 20:03:58
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op zich vreemd vind ik: volgens mij ging het om de botsveiligheid, en daarbij lijken me alleen de kopbakken van belang te zijn. Zijn deze afwijkend bij viertjes en vijfjes?

Vrijdag 23 jul 2010 - 22:38:35
wilcot
wilcot
zover ik het kan beoordelen (heb ze beide gezien in kaldenkirchen)
zit er optisch geen verschil tussen de 4 en 5 flirt uitvoeering. Beiden hebben geen buffers. Dat was volgens mij altijd het probleem. Dit terwijl stadler ze wel leverd met buffers.

Vrijdag 23 jul 2010 - 23:55:53
kevinevers
kevinevers
De koppen zijn van buiten gelijk op de kleur na: kevinevers.nl
Links is de 4 delige en rechts de 5 delige.

Zaterdag 24 jul 2010 - 00:30:12
broek53
broek53
Iemand die zeker weet dat het om de botsveiligheid gaat, of gaan we allemaal weer door op een speculatie?

Zaterdag 24 jul 2010 - 09:02:33
wilcot
wilcot
als je wat terug leest en zelf wat onderzoekt kom je er vanzelf achter dat het probleem te maken heeft met de europeesche botsnorm voor treinen. Dit ligt in duitsland nog bij de advokaat waardoor er niet openlijk over gesproken word. Heeft er mee te maken dat stadler pankow niet geinformeerd heeft bij stadler bussnang. op de site van eurobahn was dit voorkort ook gewoon te lezen. Dit heb ik er nog over gevonden.
"Im März 2007 gewann die eurobahn die Ausschreibung des Maas-Rhein-Lippe-Netzes. Damit hat sie ab Dezember 2009 für 16 Jahre die Linien RE 3 und RE 13 übernommen. Allerdings konnte die Übernahme der beiden Linien nicht wie geplant stattfinden, da das zuständige Eisenbahnbundesamt die Zulassung der für den Einsatz im Maas-Rhein-Lippe-Netz vorgesehenen 14 fünfteiligen FLIRT-Triebwagen vorerst verweigert hat. Grund hierfür waren fehlende Nachweise von Seiten des Herstellers Stadler Rail"

De foto's zijn van kevinevers zijn van een flirt zolas hij behoord te rijden op de RE 13 en 1 van de rhein ruhr Xpress uitvoering. Deze waren/zijn bedoeld voor een project wat gestart had moeten worden. wat echter uitgelopen is voor geintresseerde de.wikipedia.org

Zaterdag 24 jul 2010 - 12:15:29
Railprutse
Railprutse
wilcot: De foto's zijn van kevinevers zijn van een flirt zolas hij behoord te rijden op de RE 13 en 1 van de rhein ruhr Xpress uitvoering. Deze waren/zijn bedoeld voor een project wat gestart had moeten worden. wat echter uitgelopen is voor geintresseerde de.wikipedia.org
RRX is eerst vanaf 2015 gepland! Het is niet uitgelopen?
broek53: Iemand die zeker weet dat het om de botsveiligheid gaat, of gaan we allemaal weer door op een speculatie?
Is helaas Quatsch.

Zondag 25 jul 2010 - 11:48:54
wilcot
wilcot
Het RXX is wel degelijk uitgelopen want de bouw heeft al vertraging opgelopen zoals je in de link kunt lezen.

Maar nu het goede nieuws de eerste FLIRT is in Venlo geariveerd en vertrokken. Maar de omroeper van station Venlo heeft het nog niet gezien. Blijft trouw in drie talen melden dat de mensen overmoeten stappen in Kaldenkirchen.
www.flickr.com

Laatst bewerkt door wilcot op Zondag 25 jul 2010 om 11:50:14

Zondag 25 jul 2010 - 14:50:33
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Dat moet ook.

'Okeh'

Zondag 25 jul 2010 - 15:00:21
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Railprutse:
wilcot: De foto's zijn van kevinevers zijn van een flirt zolas hij behoord te rijden op de RE 13 en 1 van de rhein ruhr Xpress uitvoering. Deze waren/zijn bedoeld voor een project wat gestart had moeten worden. wat echter uitgelopen is voor geintresseerde de.wikipedia.org
RRX is eerst vanaf 2015 gepland! Het is niet uitgelopen?
RRX heeft niks te maken met eurobahn of Flirt. Voor een presentatie over RRX zijn destijds twee Flirts bestickerd, maar dat hadden voor mijn part net zo goed BR 423-treinstellen kunnen zijn of een Lint van NWB, om maar iets te noemen. RRX is het project snelle S-Bahnen te laten rijden tussen Köln en Dortmund. Het aantal aanpassingen aan de infrastructuur is gigantisch dus dat is niet zo 1-2-3 geklaard.

----

Laatst bewerkt door taigagaai op Zondag 25 jul 2010 om 16:04:56, reden: Quote hersteld

Zondag 25 jul 2010 - 15:04:27
BGM104
BGM104
Zoals eerder in de draad gemeld moet je nu overstappen in Mönchengladbach, daarmee is de reisinfo in Venlo niet correct.

Zondag 25 jul 2010 - 15:41:15
Railprutse
Railprutse
WesselE: Dat moet ook.
???

103 220-0 dat is waar! Bedankt!

Zondag 25 jul 2010 - 17:02:14
treinfan
treinfan
WesselE zegt dat de CTA niets fout doet, omdat men ook moet overstappen.

[Bezig met laden...]

Zondag 25 jul 2010 - 21:16:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Alleen dus, zoals BGM104 herhaald, niet in Kaldenkirchen maar in Mönchengladbach

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 25 jul 2010 - 21:32:16
wilcot
wilcot
De CTA heeft zijn text inmiddels aangepast. Ook op de trein word nu aangegeven dat ze maar tot Monchengladbach gaan. Vanmorgen was het nog Hamm.

Donderdag 04 nov 2010 - 12:02:05
mdeen
mdeen
Zijn er eigenlijk nog updates over de toelating van de 5-delige FLIRTs in Nederland? Het is al een tijdje stil. De 5-delige stellen zijn in Duitsland wel toegelaten, het probleem is blijkbaar de toelating in Nederland.
Je zou denken dat in 4 maanden tijd toch wel spijkers met koppen geslagen kunnen worden. Weet iemand wat het probleem voor Nederland is?

Donderdag 04 nov 2010 - 21:34:51
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heb nog geen 5 delige gezien in ieder geval.

Donderdag 04 nov 2010 - 22:57:10
daniel81
daniel81
Ik wel, zelfs al ingezeten (maar dan tussen Wuppertal en Hagen)
Ze rijden fijn en die dingen hebben zelfs twee rolstoeltoegankelijke toiletten aan boord. Waarom die toelating voor die paarhonderd meter in Nederland nou zo lang moet duren?

Vrijdag 10 dec 2010 - 18:59:15
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
De vijfdelige Flirts hebben hun toelating tot het Nederlandse net te pakken. Vanaf zondag vervalt de knip in Mönchengladbach.

Vrijdag 10 dec 2010 - 19:36:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
net op tijd voor de DRGL 2011

(oftewel, 1 jaar vertraging. Het is toch wel van de gekke dat het zo lang moet duren... )

Zaterdag 11 dec 2010 - 00:05:18
AlexNL
AlexNL
1 jaar vertraging voor de vijfdelige stellen door wat procedurefouten van Stadler/Eurobahn. Ik vind het meevallen... de soap met de V250 speelt immers al veel langer en is voorlopig nog niet afgelopen ook.

Zaterdag 11 dec 2010 - 09:45:22
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Wie zegt dat eurobahn procedurefouten heeft gemaakt?

En ik denk dat de je procedures rond Flirts en V250 in de verste verte niet met elkaar kunt vergelijken. De V250 is helemaal nieuw en van de Flirts reden er al heel wat rond in Duitsland, ook vijfdelige treinstellen.

Ik vraag me wel af wat er nu is gebeurd, nu de vijfdelige Flirts opeens helemaal naar Venlo mogen.

Zaterdag 11 dec 2010 - 10:26:16
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Geen overstap meer in Mochengladbach En langere treinen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op Zaterdag 11 dec 2010 om 10:26:39

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zaterdag 11 dec 2010 - 10:46:34
nielske90
nielske90
@HZwoferink: Dat is een gevolg, niet de oorzaak van de plotselinge toelating waar 103 220-0 naar vroeg...

Maar heeft Eurobahn niet toch ergens een fout gemaakt door Flirt-stellen te willen inzetten? IVW heeft nou eenmaal zo zijn regels voor het Nederlandse spoorwegnet. Dat Eurobahn treinen heeft die daar niet aan voldoen kan toch nooit de fout zijn van het IVW?

Zaterdag 11 dec 2010 - 11:31:46
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Ik neem aan dat Stadler een aanbieding heeft gedaan aan eurobahn voor het leveren van treinen en daarbij de garantie heeft gegeven dat ze ook in NL zouden mogen komen.

Bij Stadler gaat wel meer mis, denk aan Boppard-Emmelshausen. Daar rijdt DB al een jaar lang een vervangende dienst, omdat de RegioShuttles geen toelating tot de Steilstrecke krijgen.

Zaterdag 11 dec 2010 - 11:37:49
daniel81
daniel81
Tsja is dat dan een 'fout' van Stadler? De Duitse tegenhanger van IVW kan soms nog extremer zijn in z'n toelatingseisen dan IVW zelf. De 6400 dreigde ooit in Duitsland z'n toelating mis te lopen omdat deze er niet tegen zou kunnen als er een tegentrein met 200 km/h zou passeren (ondanks dat er helemaal geen sprake van was dat er ooit op trajecten gereden zou worden waar 200 km/h is toegestaan)

Zaterdag 11 dec 2010 - 12:17:33
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
nielske90: IVW heeft nou eenmaal zo zijn regels voor het Nederlandse spoorwegnet. Dat Eurobahn treinen heeft die daar niet aan voldoen kan toch nooit de fout zijn van het IVW?
De treinen voldoen blijkbaar dus toch wél aan de eisen, anders hadden ze toch geen toelating gekregen?

Laatst bewerkt door reisthijs op Maandag 13 dec 2010 om 08:02:04

Zaterdag 11 dec 2010 - 12:31:19
nielske90
nielske90
Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...

Zondag 12 dec 2010 - 10:00:37
wilcot
wilcot
RE 13 met ET 7.06 om 10.04 te Vl

Maandag 13 dec 2010 - 08:01:15
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
nielske90: Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...
En jij weet toevallig ook precies waarom die toelating zo lang heeft geduurd? We weten niet waar het probleem nou zat: bij de treinen of bij IVW. Stadler heeft uiteindelijk gewoon geleverd wat er werd gevraagd: treinen die ook in Nederland toelating konden krijgen. Dat die procedure lang heeft geduurd, tja dat zie je wel vaker bij nieuwe materieeltypen.

Maandag 13 dec 2010 - 12:43:44
NDS
NDS
Het viel me eigenlijk net bij het kijken van foto's op drehscheibe pas op dat die botsblokken die de GTW's wel hebben niet op die Flirt's zitten. Dus daar zal het wel mee te maken hebben verwacht.

Ps; trouwens vaag dat me dat na een jaar pas echt opvalt en niet eerder

Groetjes Michiel

Woensdag 19 jan 2011 - 14:46:06
fugazi
fugazi
Pas vanaf afgelopen dienstregeling zijn er 5-delige Flirt's van de Eurobahn toegelaten in Nederland. Nou is het zo dat ik m'n foto-archief aan het opruimen ben en zojuist een foto tegenkwam van een 5-delige Flirt bij Breyell als RE Venlo-Mönchengladbach, dit was op 24 april 2010. Iemand die hier meer over weet?

Woensdag 19 jan 2011 - 14:48:32
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Op dat moment reed DB Regio nog tussen Venlo en Kaldenkirchen. Dus uit Venlo zal-ie niet gekomen zijn.

Woensdag 19 jan 2011 - 14:52:33
fugazi
fugazi
Never mind .

Woensdag 19 jan 2011 - 17:48:28
daniel81
daniel81
DB Regio reed 'm weliswaar, maar wel in opdracht van Eurobahn, die wel al de concessie had. Proefrit?

Woensdag 19 jan 2011 - 18:58:07
zugchef
zugchef
Flickr bjornnielsen
103 220 geeft het antwoord al. Toen reed DB Regio op Vl-Kn met DB 111 + n-wagen en moest er te Kn worden overgestapt op de Eurobahn met Flirt. Dat werd toen gewoon gemengd gereden met zowel 4'tjes als 5'jes. Toen de 4-delige Flirt'en werden toegelaten in Nederland, werd er een pendelbetrieb opgezet tussen Vl en M' gladbach met enkel 4'tjes, omdat de 5'jes toen nog niet toegelaten waren in Nederland. Toen verdwenen de 5'jes dus (tijdelijk) weer van het toneel tussen Vl en M'gladbach.

Woensdag 19 jan 2011 - 19:00:59
daniel81
daniel81
a ja. Logisch

Woensdag 19 jan 2011 - 20:08:13
raymond16
raymond16
reisthijs:
nielske90: Als ze er van begin af aan daadwerkelijk aan hadden voldaan had het geen jaar geduurt voor ze eindelijk naar Venlo mogen rijden...
En jij weet toevallig ook precies waarom die toelating zo lang heeft geduurd? We weten niet waar het probleem nou zat: bij de treinen of bij IVW. Stadler heeft uiteindelijk gewoon geleverd wat er werd gevraagd: treinen die ook in Nederland toelating konden krijgen. Dat die procedure lang heeft geduurd, tja dat zie je wel vaker bij nieuwe materieeltypen.
Volgens mij was het verhaal hier destijds dat Stadler uitgegaan was van de oude botsnormen. In Duitsland mochten de treinen nog volgens die eisen toegelaten worden, maar in Nederland waren de strengere eisen al van kracht, waardoor er niet meer aan de voorwaarden voor toelating werd voldaan. Die strengere regels zijn overigens Europees bepaalt en gaan ook in Duitsland over een tijdje in.
Omdat de treinen dus niet aan alle nieuwste botsnormen voldoen heeft IVW dus ook bepaalt dat de treinen in Nederland maar maximaal 65? km/u mogen rijden.

Woensdag 19 jan 2011 - 20:24:01
daniel81
daniel81
Waarom moet een vijfwagenstel dan aan andere normen voldoen dan een viertje?
Is de benodigde stevigheid van de kop afhankelijk van het treingewicht?
Zo ja, betekende dat dat de viertjes tot 12/12 ook niet gekoppeld in NL mochten rijden?

Woensdag 19 jan 2011 - 21:23:44
j.jager
j.jager
Wat is er mis met gekoppelde 4tjes? Ik heb afgelopen zomer diverse keren een setje gekoopelde 4tjes gezien in Nl.

Woensdag 19 jan 2011 - 21:31:12
treinhobby
treinhobby
Daniel81 bedoeld dat als een 4-wagenstel wel voldoet aan de botseis en een 5-wagenstel niet, het enige verschil zit in de lengte (=gewicht) van de trein.

Aangezien meer massa een grotere druk uitvoert op de cabine bij een botsing, zal de klap dus harder aankomen.
Dus als je 2 4-wagenstellen gaat combineren, heb je dus ook die grotere druk bij een botsing.

Als die logica opgaat, zou je dus kunnen verwachten dat 2x4 ook niet had gemogen...

Laatst bewerkt door treinhobby op Woensdag 19 jan 2011 om 21:32:02

Woensdag 19 jan 2011 - 21:57:20
daniel81
daniel81
Klopt, dat bedoelde ik
Nog even iets anders: wat mij ook opvalt is dat de capaciteit van de treinen die door Eurobahn gereden wordt, gemeten in zitplaatsen, nogal gedaald is. In Vl zullen de gevolgen nog wel meevallen, maar ga je verder het Ruhrgebied in, dan is de kans op een zitplaats toch al aanzienlijk kleiner. Ook buiten de spits kom je dan erg volle Flirts tegen. Wat dat betreft vraag ik me af of de nieuwe concessie voor de reizigers wel zo'n vooruitgang is.

Woensdag 19 jan 2011 - 21:59:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Misschien hadden viertjes al een typetoelating in Duitsland? Kan best op het papierwerk vast hebben gezeten hoor...

Woensdag 19 jan 2011 - 22:45:49
forum
forum
Wat was de trein samenstelling dan met de 111 dan? 4 of 5 bakken?

2,2,2,1,2,2? ( 1 is eerste klas en 2 is tweede klas )

Woensdag 19 jan 2011 - 23:04:18
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Was dat niet drie bakken ( probeert in het geheugen te graaien ) ?

Donderdag 20 jan 2011 - 00:08:41
kevinevers
kevinevers
Ik heb met 3 en 5 rijtuigen gezien.
Foto met 3 rijtuigen: kevinevers.nl
Foto met 5 rijtuigen: kevinevers.nl

Donderdag 20 jan 2011 - 08:04:59
wilcot
wilcot
aan het begin toen eurobahn reed met de flirt waren de 5 jes alleen in Duitsland toegelaten. Toen reden ze met minimaal 5 bakken Kaldenkirchen-Hamm evt met een extra gekoppelde 4 tje in de spits. na toelating van de 4tjes in NL reden de 5jes Monchengladbach-Hamm met 5 jes de de 4tjes (daar heeft eurobahn er maar 4 van) Monchengladbach-Venlo. De N-wagens reden op het laatst met drie wagens Vl-Kn. Vroeger met 5 N-wagens. Mijn eerste foto van een vijfje in Kn is van 4-4-10 met daarnaast een stammetje 3 N-wagens met een br 111. De eerst 5jes in Vl zijn van 13-12-10

Donderdag 20 jan 2011 - 12:48:25
eix
eix
En dan kom je aan de hand van Wikipedia gegevens uit op de volgende rekensom voor het aantal zitplaatsen:

DB, 5 n-wagen:
4 * 2e klasse ('b'-rijtuig) = 4 * 100 = 400 zitplekken (incl. klapstoeltjes)
1 * 1e/2e klasse ('ab-rijtuig) = 1 * 78 = 78 zitplekken
----------------------------------------------------------+
478 zitplekken

Bron gegevens: nl.wikipedia.org

Eurobahn, Flirt 4-delig:
- Circa 219 zitplekken

Eurobahn Flirt 5-delig:
- Circa 241 zitplekken.

Bron gegevens: de.wikipedia.org

Als iemand exact het aantal zitplaatsen weet van de Eurobahn Stadler Flirt variant dan ben ik benieuwd, hoewel het duidelijk is dat het aantal zitplaatsen fors is afgenomen met de komst van Eurobahn.

Laatst bewerkt door eix op Donderdag 20 jan 2011 om 12:50:09

Donderdag 20 jan 2011 - 13:12:46
treinhobby
treinhobby
Volgens www.maas-rhein-lippe.de (www.maas-rhein-lippe.de) zijn de capaciteiten:

Sitzplätze:
221, davon 32 für die 1. Klasse (4-teilig)
273, davon 32 für die 1. Klasse (5-teilig)

Dus je zat redelijk in de buurt...

Laatst bewerkt door treinhobby op Donderdag 20 jan 2011 om 13:16:34

Zaterdag 29 jan 2011 - 10:37:06
wilcot
wilcot
In de limburger van vandaag staat een heel stuk over grensoverschrijdende lijnen en de plannen daarmee. Is op dit moment nog niet online beschikbaar maar als dat komt zal ik een link plaatsen. Artikel heet Voor elk roestig spoortje een plan. Er word gesproken over een OV concessie na 2016 met verplichte stop op eerste grote station in buitenland. Zou betekenen dat Aken en Luik toegevoegd worden aan nederlandse hoofdnet

Zaterdag 29 jan 2011 - 10:55:35
john2
john2
Er is al eens sprake geweest van een intercity verbinding Eindhoven - Aken over Heerlen. Hierbij zou een nieuw stukje spoorlijn getrokken worden, als ik het goed heb, wat over het grensoverschrijdend industrieterrein avantis loopt. Of dit nog actueel is, is mij niet bekend.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 29 jan 2011 om 14:09:37, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 29 jan 2011 - 12:40:34
maxime
maxime
Helaas, je gaat niet door voor de koelkast. De lijn over Avantis naar Aken is een project van de Euregiobahn die daar een regionale dienst wil rijden. Met de uitblijvende ontwikkeling van Avantis, is maar de vraag of dat allemaal wel doorgaat.
De IC-verbinding Eindhoven-Heerlen-Aken wil men over de bestaande grensovergang bij Herzogenrath laten rijden, waardoor daar een passeerspoor noodzakelijk wordt.

Zaterdag 20 aug 2011 - 21:24:12
ehbk2006
ehbk2006
Mogelijk een nieuw hoofdstuk rond de soap over de Eurobahn en de RE13. www.drehscheibe-foren.de
Uiteraard gaat het hier over geruchten dus opgepast.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Zaterdag 20 aug 2011 om 21:29:11

Zondag 21 aug 2011 - 10:14:48
kleine_man
kleine_man
Zoals daar ook al betoogd wordt, zolang er geen boetes of andere sancties opgelegd worden aan EuroBahn is het nog steeds een hoog speculaas gehalte.

Maandag 22 aug 2011 - 07:44:40
mdeen
mdeen
Me dunkt dat als de DB personeel heeft om daar wat te rijden, de ERB ook personeel kan huren/aannemen om zelf te rijden.

Ook wel een kans voor degenen die nog graag machinist willen worden. De ERB heeft nog altijd vacatures open.