2e spoor station Sneek Noord
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
15-11-2009 18:02:22
kbrandsma
kbrandsma
Na het eerder rooien van bomen zijn de werkzaamheden ten behoeve van de uitbreiding van station Sneek Noord begin deze maand echt aangevangen.

Inmiddels is het projectbord geplaatst en is een grondwerker gestart met de werkzaamheden.

Via streetview http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=sneek+noord&sll=53.185021,5.537086&sspn=0.006378,0.01929&ie=UTF8&hq=noord&hnear=Sneek&ll=53.040783,5.663177&spn=0,359.922838&t=h&z=14&layer=c&cbll=53.04084,5.662998&panoid=22RK3AUGqVjG9tTqrKbj4Q&cbp=12,206.42,,0,5.06 is al duidelijk te zien dat er al lichte ruimingswerkzaamheden hebben plaatsgevonden.

Rechts van het schelpenpad bevindt zich de begraafplaats. Er zijn geen plannen om ruimte te betrekken van het schelpenpad of de begraafplaats.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-11-2009 18:03
 

19-07-2010 12:09:42
brandsrus
brandsrus
Wordt er ook een twee perron aangelegd? Of een eilandperron tussen de twee sporen?  

19-07-2010 14:00:12
TheKnitter
TheKnitter
Ik verwacht (aangezien eerdere foto's) een tweede perron. Het tweede spoor word naast het eerste spoor gelegd, en zal dus aan de buitenkant het perron komen: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=sneeknoord&num=11  

19-07-2010 14:38:48
klaass16
klaass16
het 2de spoor word tevens ook gebruik als inhaal spoor.  


08-11-2010 20:27:33
kbrandsma
kbrandsma
Afgelopen weekend is tijdens een buitendienststelling het tweede perronspoor aangesloten op het bestaande spoor door middel van het aanbrengen van twee nieuwe wissels. Net na de overweg Goeman Borgesiuslaan / Worp Tjaardastraat is een wissel aangebracht. Hierdoor is het bestaande uitrijsein, welke een kleine 5 meter voor de overweg stond, een flink aantal meters richting perron verschoven. Het sein staat nu ongeveer ter hoogte van het blauwe stationsnaambord zoals te zien is op http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Goeman+Borgesiuslaan,+Sneek&sll=53.038981,5.661328&sspn=0.006386,0.01929&ie=UTF8&hq=&hnear=Goeman+Borgesiuslaan,+Sneek,+Friesland&ll=53.040774,5.663238&spn=0.006386,0.01929&z=16&layer=c&cbll=53.040732,5.663338&panoid=4G8DCRLu70JbQ1TKjmJUug&cbp=12,227.78,,0,5

Gisteren op het eind van de middag nog even een kijkje genomen en toen leek alles bijna gereed (op wat afmontage en lijnenwerk na). Echter, vanochtend werd toch via de verkeersinformatie gemeld dat er nog geen treinen reden.
Helaas geen foto's beschikbaar.
 

09-11-2010 00:09:16
wimhoekema
wimhoekema
dan hier een paar plaatjes:

http://picasaweb.google.com/whoekema/20101108SneekNoord?feat=directlink

Opmerkelijk is het snelheidsbord '10' in de richting Lw. Zolang er TPRB is tamelijk onlogisch, maar wie weet komt er ooit een IC . De Spurt gebruikt het 2e spoor richting Sk en Stv, hier is de Vmax 40 km/u. Naast sein 1232 staat er ook een hoog uitrijsein zijde Sk en zijn er komende vanuit Mg een voorsein en inrijsein geplaatst. In de boog tussen Sk en Sknd is het permanent geel tonende voorsein vervangen door een inrijsein voor Sknd. In de overweg is een 'Harmelenbak' van 75 ton en 26 meter lengte ingehesen afgelopen zaterdag.

De 3e trein in de spits gaat miv de winterdienst rijden, waarmee de voorstadshalte Sneek Noord uit 1973 een volwaardig station is geworden.
Hoe het begon wordt op de 4e plaat getoond met een oude trouwe Blauwe engel.

grtz,
Wim

Laatst bewerkt door wimhoekema op 09-11-2010 00:13
 

09-11-2010 00:17:20
wimhoekema
wimhoekema
Quote
klaass16: het 2de spoor word tevens ook gebruik als inhaal spoor.


Nee, dat is beveilingstechnisch niet mogelijk en waarom zou je moeten inhalen??
Het is een gewoon TPRB-kruisingsstation met een vast aankomstspoor voor elke richting.
 

09-11-2010 07:43:11
ZJ37
ZJ37
Wat een opmerkelijke plek om een wissel neer te leggen. Ik doel daarbij op een heel stuk perron dat je onbenut laat vanwege het gesitueerde hoge sein dat is geplaatst en voor stoppende treinen vast niet al groen toont vanwege de overweg die erachter ligt.  

09-11-2010 10:05:30
broek53
broek53
Inhoudelijk ken ik het project Sneek Noord niet, maar uit ervaring met ProRail durf ik wel met grote mate van zekerheid in te schatten hoe dat zo gekomen is.
1. Men is als de dood een bestaande enkelsporige overweg dubbelsporig te maken
2. Daarom ligt het wissel pas na de overweg en daarmee langs het bestaande perron
3. Bestaande perron is voor het gemak en de wachtruimte wel blijven liggen, en is om de bruikbare lengte te halen aan de andere kant verlengd.

Snelheidsbord 10 bij het sein is alleen bedoeld om de toegelaten snelheid vanaf dat punt te definiƫren.
 

09-11-2010 10:17:48
waalkade
waalkade
Staat het blauwe bakbord 2/4 nu achter het sein?  

09-11-2010 11:13:23
berkel73
berkel73
Aan die foto te zien wel, ja... Het 6-bakkenbordje ook, trouwens, al zit die vanuit dit fotostandpunt half verstopt achter wat palen.

Laatst bewerkt door berkel73 op 09-11-2010 11:14
 

09-11-2010 11:15:54
broek53
broek53
Traditie ! De bakkenborden worden al-tijd vergeten, dat hoort erbij  

09-11-2010 18:18:14
ZJ37
ZJ37
Of op de BVS-tekeningen!

Is of komt er op dat perron nog een aanduiding voor reizigers waar ze het beste kunnen wachten? Ik zie de volksverhuizingen al voor me als de reizigers achter het sein staan te wachten en de trein braaf voor het sein stopt.
 

09-11-2010 22:33:14
broek53
broek53
Bakkenborden staan niet op BVS-tekeningen, wegwijzers, OBE- en OS-bladen - en daarom worden ze traditioneel vergeten.
Volksverhuizingen? In Sneek Noord ?
 

09-11-2010 22:48:18
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
wimhoekema: In de overweg is een 'Harmelenbak' van 75 ton en 26 meter lengte ingehesen afgelopen zaterdag.

Wat zoekwerk ten spijt, maar ik kom er niet achter wat een Harmelenbak is. Zou iemand me dat kunnen vertellen?


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-11-2010 22:54:06
jeanne
jeanne
Een bepaalt type overweg.  

09-11-2010 23:47:39
wimhoekema
wimhoekema
Wikipedia: Type Harmelen. Dit is een type overweg waar zeer zware betonplaten naast de spoorstaven liggen, in de ondergrond. De spoorstaven zelf zijn ingegoten in een elastomeer.  

10-11-2010 21:54:48
kbrandsma
kbrandsma
Quote
broek53: Inhoudelijk ken ik het project Sneek Noord niet, maar uit ervaring met ProRail durf ik wel met grote mate van zekerheid in te schatten hoe dat zo gekomen is.
1. Men is als de dood een bestaande enkelsporige overweg dubbelsporig te maken
2. Daarom ligt het wissel pas na de overweg en daarmee langs het bestaande perron
3. Bestaande perron is voor het gemak en de wachtruimte wel blijven liggen, en is om de bruikbare lengte te halen aan de andere kant verlengd.

Snelheidsbord 10 bij het sein is alleen bedoeld om de toegelaten snelheid vanaf dat punt te definiƫren.

Bijna goed:
1. Inderdaad zag men daar om "kostentechnische redenen" in eerder stadium vanaf (aldus de plaatselijke media enige jaren geleden).
2. Juist.
3. Nee, het bestaande perron is niet verlengd. De verlenging heeft ergens in 2002/2003 plaatsgevonden, om zo 6 bakken DH kwijt te kunnen voor de 7:50 trein (7 bakken moe(s)t ook net passen). Aangezien er tegenwoordig met hoogstens 5 bakken GTW wordt gereden (i.v.m. andere dienstregelingtijden) is het bestaande perron nu niet verlengd.
Quote
wimhoekema: In de overweg is een 'Harmelenbak' van 75 ton en 26 meter lengte ingehesen afgelopen zaterdag.

En daarnaast is de overweg opnieuw geasfalteerd, waardoor de rammelbak met klinkers bij 50km/uur is verdwenen.
Overigens stopten treinen (Sk->Lw) met maar 1 stel voorheen ook vrijwel altijd ter hoogte van het nieuwe sein, aangezien zich hier ook een paal voor de lasergun bevond.
 

13-11-2010 17:45:46
wimhoekema
wimhoekema
sneller dan verwacht zijn op 12 november de blauwe bakkenborden weggehaald. Ze gaven de baklengte van de Wadlopers nog aan en zijn nu maar rigoreus verwijderd van het 1e perron te Sknd.