Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing Utrecht Centraal

Zaterdag 12 nov 2016 - 14:53:08
geert
geert
1165/1167 bedoel je? Ik neem toch aan dat die blijven liggen? Deze worden nu hartstikke veel gebruikt, gisteren nog bij een verstoring op spoor 20.

Zaterdag 12 nov 2016 - 14:58:58
mambo
mambo
Quote
geert (za 12 nov 2016 14:53:08 www.somda.nl): 1165/1167 bedoel je? Ik neem toch aan dat die blijven liggen? Deze worden nu hartstikke veel gebruikt, gisteren nog bij een verstoring op spoor 20.
Ja, die bedoel ik inderdaad en Nee, ook die gaan er uit. Helaas.

Laatst bewerkt door mambo op Zaterdag 12 nov 2016 om 15:02:05

Zaterdag 12 nov 2016 - 15:17:14
michaben
michaben
Sterker nog, men wil zelfs de wissels bij Utlr weghalen na voltooien van de spoorverdubbeling, dan kun je als sprinter vanaf de sporen 8 t/m 12 dus helemaal niet meer naar Utlr toe. Er komen wel wissels zodat intercity's vanaf de sporen 20 en 21 naar de binnensporen kunnen, maar andersom gaat dan niet meer.

Zaterdag 12 nov 2016 - 16:34:10
ZJ37
ZJ37
Een doorstroomstation wordt gebouwd op de processen overdag, rangeren is niet belangrijk... Een 24-uurs proces, wat is dat?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 12 nov 2016 - 16:45:55
geert
geert
Nou ook het proces overdag gaat zo niet werken dat ervaren we nu iedere dag. Treinen die bij gebrek aan een vrij spoor te Ut terug moeten naar Amf of Wd of treinen die te Wd opeens eindigen etc. Zal met nog minder wissels alleen maar erger worden

Zaterdag 12 nov 2016 - 16:52:06
michaben
michaben
Ik maak me het meest zorgen om de sprintercorridor, zeker als daar op termijn 6 sprinters per uur gaan rijden. Zowel vanaf Utln als Utlr kun je straks alleen nog maar naar de sporen 20 en 21 toe, als er daar iets aan de hand is waardoor deze twee sporen niet beschikbaar zijn is gelijk het hele stuk Wd tot Htn gestremd voor sprinters.

Zaterdag 12 nov 2016 - 16:57:30
ZJ37
ZJ37
En nog meer zorgen maak ik over de hele samenhang van het spoorwegnet als er nog meer van zulke stations achter elkaar worden gebouwd. In een landelijke dienstregelingscontructie zijn de hoeveelheid dwangpunten straks niet meer te tellen, vermenging van corridors en afhankelijkheden houd je hoe dan ook toch. Wat je dan krijgt is dat waar mogelijk een trein moet gaan inwachten om het inpasbaar te krijgen, voorbeeld is al in de nieuwe dienstregeling de Sprinter Bkl-Vndc die fijn met 80 km/u Ut mag binnenzeilen en dan 10 minuten staat te wachten. Tel uit je winst.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zaterdag 12 nov 2016 om 16:58:07

Zaterdag 12 nov 2016 - 17:22:32
broek53
broek53
Quote
michaben (za 12 nov 2016 16:52:06 www.somda.nl): Ik maak me het meest zorgen om de sprintercorridor, zeker als daar op termijn 6 sprinters per uur gaan rijden. Zowel vanaf Utln als Utlr kun je straks alleen nog maar naar de sporen 20 en 21 toe, als er daar iets aan de hand is waardoor deze twee sporen niet beschikbaar zijn is gelijk het hele stuk Wd tot Htn gestremd voor sprinters.
Terechte zorgen lijkt me, temeer daar straks via de eerder genoemde wissels de serie 8800 zich in de sprintercorridor moet gooien om op 21 binnen re komen en van 20 te vertrekken, dus omhalen via het keerspoor tussen 2 van de 6 sprinters door - in een gat van maximaal 8 minuten dus...

(Overigens hebben we het nu weer over DSSU en zitten dus al een tijdje in het verkeerde topic, lijkt me. Maar dat maakt het niet minder waar 🤗).

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 12 nov 2016 om 19:19:50

Zaterdag 12 nov 2016 - 21:27:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Gisteren zag ik nog dat men op perron 11/12 een wachtruimte aan het bouwen is helemaal vooraan het perron, tussen Kiosk en Noordertunnel in. Beetje jammer alleen dat daar eigenlijk nooit een trein zal stoppen doordat de al beperkt aanwezige bakborden verkeerd staan voor treinen die vanuit Gd/Amf binnenkomen op de sporen 8 t/m 12. Treinen uit die richting staan, zichtbaar aan de veel talrijker bakborden voor treinen vanaf OZ (komen ook zoveel treinen van die kan af op 8/9/11/12), immers een bak of twee te ver naar het zuiden.
Quote
ZJ37 (za 12 nov 2016 16:57:30 www.somda.nl): En nog meer zorgen maak ik over de hele samenhang van het spoorwegnet als er nog meer van zulke stations achter elkaar worden gebouwd. In een landelijke dienstregelingscontructie zijn de hoeveelheid dwangpunten straks niet meer te tellen, vermenging van corridors en afhankelijkheden houd je hoe dan ook toch. Wat je dan krijgt is dat waar mogelijk een trein moet gaan inwachten om het inpasbaar te krijgen,.
Mooie is ook nog het niet voor reizigerstreinen kunnen gebruiken van spoor 9 omdat de goederenpaden Amf-Ht anders niet door Ut heen passen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zaterdag 12 nov 2016 om 21:32:08

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 12 nov 2016 - 22:07:00
Astraea
Astraea
Is eigenlijk bekend of het gedeelte van de perrons wat direct onder het stationsgebouw nog aangepakt gaat worden? Met half afgebroken tegeltjes aan de pijlers en geïmproviseerde prullenbakken oogt het allemaal niet echt fraai.

Zaterdag 12 nov 2016 - 22:12:05
geert
geert
Likje verf zou ook niet verkeerd zijn. De welstandscommissie van de gemeente Utrecht is vorige maand op inspectie geweest. Over de hal was men tevreden, beneden is men geschrokken, te grijs en ook de perronkappen lijken niet goed te staan op spoor 8/9 en 11/12. Die zouden te smal zijn. Of dit nog tot acties gaat leiden is mij niet bekend.

Zaterdag 12 nov 2016 - 22:29:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die perronkappen zijn niet te smal, de perrons zijn te breed Heb nog altijd geen idee waarom die perrons nu eigenlijk verbreed zijn want ze behoorden al tot de bredere perrons. (Dat gold eigenlijk voor alle drie de perrons die voorheen de historische kappen hadden, spoor 5 t/m 12 dus). Ze zijn nu ook raar asymmetrisch geworden.
Ik volg trouwens ook niet helemaal waarom de perrons te grijs zouden zijn en de hal niet, die is immers net zo grijs.

@Astraea: op diverse perrons zijn de oude tegeltjes al verwijderd, zal ongetwijfeld nog wel iets voor in de plaats komen i.p.v. het kale beton met breeksporen dat je nu ziet. Qua prullenbakken is men inmiddels al het definitieve perronmeubilair aan het plaatsen.
Maar verder vraag ik me wel af of er nog iets van een bekleding onderaan de vloer van de stationshal komt zoals die bv. bij de buurtsporen aanwezig is.

Lijkt er echter op dat men zich nu vooral op de hal aan het concentreren is om 'm op 7 december af te kunnen hebben. De kaartautomaten, in elk geval bij de servicewinkel aan de Jaarbeurszijde, hebben bv. maanden er omtimmerd met hout bij gestaan en daar is pas afgelopen week de definitieve metalen afwerking omheen gemonteerd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zaterdag 12 nov 2016 om 22:30:37

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 13 nov 2016 - 00:48:59
henri1972
henri1972
Komt er eigenlijk nog een 1e lounge/ international lounge op Utrecht C? Ik miste m eigenlijk toen ik 2 weken geleden op de ICE moest wachten. Spoor 18 vind ik nou niet de gezelligste plek om 45 minuten te wachten.

Zondag 13 nov 2016 - 09:27:21
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Die stond niet in de planning helaas. Persoonlijk zou ik hem er echter wel bij willen, niet alleen al vanwege het feit dat er naar mijn gevoel een overschot is aan winkelpanden. Van de pop-up story die boven 8/9 in de hal is verschenen wordt ik namelijk niet echt vrolijk (een lege winkel met harde muziek, waar onderbetaalde studenten zich vervelen omdat niemand skirre yoghurt wilt hebben).

Zondag 13 nov 2016 - 09:51:22
cuneo56
cuneo56
Quote
geert (za 12 nov 2016 22:12:05 www.somda.nl): Likje verf zou ook niet verkeerd zijn. De welstandscommissie van de gemeente Utrecht is vorige maand op inspectie geweest. Over de hal was men tevreden, beneden is men geschrokken, te grijs en ook de perronkappen lijken niet goed te staan op spoor 8/9 en 11/12. Die zouden te smal zijn. Of dit nog tot acties gaat leiden is mij niet bekend.
Desgevraagd mailde Prorail mij dat de smalle Perronkappen voortkomen uit het feit dat de verbreding uit een ander/ later project voortkomt.( DSSU versus CU 2030 dus)
Duidelijk is dus dat er niet bij de buren is gekeken en daardoor de effectiviteit van de verbreding zeer laag zal blijven, want naast ontbreken van beschutting staat zowat alle perronmeubilair en de op- en afgangen op de oude breedte.
Wat dat betreft ben ik zeer bang dat soortgelijke plannen voor Amsterdam Centraal het zelfde beeld zullen opleveren, want een spoor "iets" opschuiven zit er daar helemaal niet in.

Zondag 13 nov 2016 - 12:09:25
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
Z2N (zo 13 nov 2016 09:27:21 www.somda.nl): Die stond niet in de planning helaas. Persoonlijk zou ik hem er echter wel bij willen, niet alleen al vanwege het feit dat er naar mijn gevoel een overschot is aan winkelpanden. Van de pop-up story die boven 8/9 in de hal is verschenen wordt ik namelijk niet echt vrolijk (een lege winkel met harde muziek, waar onderbetaalde studenten zich vervelen omdat niemand skirre yoghurt wilt hebben).
Van mij part mogen ze hier wel een leuke lounge van maken. Maar dat ligt tegenwoordig allemaal bij Regus die de lounges op de stations exploiteert.

Choo choo.....

Woensdag 07 dec 2016 - 18:00:45
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Opvallende uitspraak van prorail topman eringa. Utrecht is met het nieuwe station de spoor hoofdstad van europa.

Met alleen een enkele ice naar duitsland over oud traag spoor en geen aansluiting op het europese hogesnelheids net lijkt me utrecht de naam spoorhoofstand net zo on waardig als pak hem beet vlissingen of den helder.

telegraaf.nl

Woensdag 07 dec 2016 - 19:21:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ach, je moet in een interview toch iets zeggen wat Utrecht Centraal imposant doet lijken. De media gelooft toch alles.

Woensdag 07 dec 2016 - 19:56:59
sjoerd
sjoerd
Als de media (mv) niet schrijVEN wat er is gezegd, is het ook niet goed. Maar om te schrijven dat Utrecht dezelfde uitstraling heeft als Vlissingen of Den Helder, dat gaat mij nu weer te ver.

Woensdag 07 dec 2016 - 22:08:04
cuneo56
cuneo56
Jammer dat Eringa zich/ z'n station wel voorin Europa wil plaatsen, maar een sorry "foutje"voor 2 perronsporen zonder afdoende overkapping kan er weer niet af!

Woensdag 07 dec 2016 - 22:42:05
thom
thom
Jij roept op je housewarmingparty toch ook niet enthousiast over alles wat misgegaan is of niet gelukt is tijdens je verbouwing?

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 07 dec 2016 om 22:42:25

Woensdag 07 dec 2016 - 22:54:20
roja
roja
Station Utrecht CS is er zeker op vooruit gegaan, ziet er modern uit boven, echter wil ik niet gelijk negatief zijn. Maar ik vind het op de perrons toch enigszins een kale koude en betonnen bedoeling. Straalt niet veel warmte uit. Vooral ter hoogte van de trappen en roltrappen. Maar je kan nu eenmaal niet alles hebben.
Met vr. gr. J. S.

Woensdag 07 dec 2016 - 23:12:55
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (wo 07 dec 2016 22:42:05 www.somda.nl): Jij roept op je housewarmingparty toch ook niet enthousiast over alles wat misgegaan is of niet gelukt is tijdens je verbouwing?
Niet Enthousiast,maar gewoon eerlijk m'n huis laten zien.
En het is waar: ik vindt dagelijkse zaken voor de reiziger belangrijker dan dure winkels waar de vaste klanten weinig aan hebben.
Aan overdekt instappen, of b.v. trappen naar de nieuwe Moreelse brug hebben die veel meer.

Donderdag 08 dec 2016 - 00:02:12
waalkade
waalkade
Ik mis vooral dat ik niet vanuit de Noordertunnel zonder omwegen naar spoor 18 / 19 kan.

Donderdag 08 dec 2016 - 08:10:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
cuneo56 (wo 07 dec 2016 23:12:55 www.somda.nl): Aan overdekt instappen, of b.v. trappen naar de nieuwe Moreelse brug hebben die veel meer.
Nou blijf je ook niet echt droog op perrons waar de kap wel aan de perronrand aansluit, maargoed, dat hebben wel meer stations. En spoor 9 en 12 zijn gewoon slecht ja, vooral gezien de verbreding eigenlijk helemaal niet zo nodig was.

Het kromme aan de "opening" van het station is nog wel dat het gewoon verre van af is. De stationshal is dat dan misschien wel maar op de perrons mist gewoon nog heel veel afwerking en kom je al wekenlang kale stukken beton waar de tegeltjes afgebikt zijn tegen.
De laatste weken is vanwege de geplande opening gewoon vooral in de hal nog wat afgewerkt en lag de boel op de perrons stil. Al waren er gisteren wel opeens borden "Utrecht Centraal" bovenop de informatieborden gezet, die stonden er eergisteren nog niet op (op perron 11/12 dan, op sommige andere perrons al wel).

Verder zit de hal ook nog wel vol met rare dingen. Zo staat er t.h.v. perron 14/15 een tweetal schermen met busvertrektijden van de Jaarbeurszijde. Op zich handig bedacht om die info ook daar te bieden, maar ze staan eigenlijk precies 180 graden verkeerdom want als je richting Jaarbeurszijde loopt kijk je tegen de achterkant van die schermen
Net als dat je bij de toegangen naar de busperrons voor de actuele reisinfo eerst een busperron voorbij moet lopen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 08 dec 2016 om 08:12:15

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 08 dec 2016 - 16:59:15
michaben
michaben
Utrecht Centraal heeft nu de twijfelachtige eer om van de grote steden de kleinste volledige overkapping te hebben. Waar Den Haag en Amsterdam al langer een volledige kap hadden en Rotterdam bij de verbouwing een kap van 250 meter lang kreeg, moet Utrecht het doen met slechts 90 meter met volledige overkapping ter hoogte van de stationshal.

Donderdag 08 dec 2016 - 17:13:37
roja
roja
Daar ben ik het helemaal mee eens, het is bij mij dan ook in het verkeerde keelgat geschoten wat er gisteren gezegd is door verantwoordelijken heren over Utrecht CS wat internationaal betreft. Neem b.v. Hbf Keulen, Frankfurt, München of Luik. Daar kan je tenminste van een overkapping spreken. Met vr, gr, J.S.

Donderdag 08 dec 2016 - 18:48:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is de afmeting van een stationskap maatgevend voor de grootte van een station?
Zullen ze in Brussel leuk vinden

Donderdag 08 dec 2016 - 18:54:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@daniel_ddr; klopt, It is nog niet 'af', hier en daar moet nog wat gedaan worden en aan de stadszijde moet nog heel veel gedaan worden (overgang station - stad), wanneer CU2030 gereed is hebben we weer een feestje
Overigens is de 'troep' op Utvr maanden na de voplevering ook nog niet opgeruimd, de bouwhekjes moeten waarschijnlijk door de weersinvloeden 'verdwijnen'

Vrijdag 09 dec 2016 - 19:04:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vrijdag 16 december a.s. om 11 uur zal de Rabo...euh, Moreelsebrug open gaan.

Vrijdag 24 feb 2017 - 17:10:56
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vandaag (24/2/2017) geconstateerd dat perronsporen 20 en 21 weer fases hebben, op de TBP's is provisorisch 'a' en 'b' bij het nummer geplakt.

Zaterdag 25 feb 2017 - 10:30:49
ZJ37
ZJ37
Komen er ook nog seinen halverwege het spoor te staan? Sowieso heb ik nooit begrepen dat de 20 en 21 zonder fasen zijn ontworpen met zoveel doorgaande en kerende treinen. Inmiddels wordt er planmatig volgens mij ook weinig meer gedaan met de tailtrack.

Zaterdag 25 feb 2017 - 11:57:34
Dead_Devil
Dead_Devil
Het taaltrack spoor wordt vooral in het weekend gebruikt wanneer de sprinter Tiel - Utrecht niet doorgaat als sprinter Utrecht - woerden vv. door de weeks durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen op dit moment maar dacht dat de 2000, 8800 op elkaar keerde via het taaltrack spoor of is dit inmiddels ook alweer anders?

Zaterdag 25 feb 2017 - 12:09:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
2000 op 8800 vindt op spoor 11 plaats, hoe het gebeurd met de kering andersom weet ik zo niet.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 25 feb 2017 - 12:10:53
michaben
michaben
Door de gewijzigde tijdligging van de sprinters heeft de 8800 nu een lange stop in Wd richting Ut, en keert deze daarom kort op spoor 21 ipv via het keerspoor. Maar ik vermoed dat dit ook slechts tijdelijk is tot de definitieve tijdligging van de sprinters, dus dat keerspoor zal in de toekomst wel weer gebruikt gaan worden (met elke tien minuten een sprinter Wd-Gdm zit keren langs het perronspoor er niet meer in).

Fasegebruik zal niet gaan gebeuren, daarvoor is het perron nu te kort. Dan krijg je twee fasen met elk een nuttige lengte van 160 meter, wat een maximum van VIRM6/SLT8 zou betekenen, zowel voor de 8800 als de 6000/6900 te kort.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 25 feb 2017 om 12:15:09

Zaterdag 25 feb 2017 - 12:15:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Sowieso zou bij de invoering van ETMET spoor 9 in Ut weer voor reizigerstreinen beschikbaar moeten zijn (omdat je dan van de op hun pad wachtende goederentreinen af bent daar, dan kunnen ze tenminste gewoon doorrijden). Het lijkt dan ook aannemelijk dat de 2000 ri. Gvc weer naar spoor 9 gaat.

Keringen zullen dan wel lijken op hoe ze ooit in het begin van de huidige opzet waren? Dus 2000 en 2800 op elkaar en 8800 los meen ik.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 25 feb 2017 - 12:21:48
michaben
michaben
De 2000 en 2800 op elkaar laten keren is wel de meest logische qua materieelinzet ja, een treinserie met een lengtebeperking (8800 is max 8 bakken) wil je liever niet koppelen aan een andere serie, dat maakt de materieelomloop alleen maar onnodig ingewikkeld.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 25 feb 2017 om 12:22:01

Zaterdag 25 feb 2017 - 12:35:12
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Dead_Devil (za 25 feb 2017 11:57:34 www.somda.nl): Het taaltrack spoor wordt vooral in het weekend gebruikt wanneer de sprinter Tiel - Utrecht niet doorgaat als sprinter Utrecht - woerden vv. door de weeks durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen op dit moment maar dacht dat de 2000, 8800 op elkaar keerde via het taaltrack spoor of is dit inmiddels ook alweer anders?
Doordeweeks savonds na plm 20u keert de 6000 ook via sp238.

Zaterdag 25 feb 2017 - 13:20:45
geert
geert
Ja dat functioneert ook lekker met twee keer kopmaken langs het perron.... Waarom keert deze niet gewoon te Utctw?

Zaterdag 25 feb 2017 - 16:37:17
BGM104
BGM104
Quote
daniel_ddr (za 25 feb 2017 12:15:09 www.somda.nl): Sowieso zou bij de invoering van ETMET spoor 9 in Ut weer voor reizigerstreinen beschikbaar moeten zijn (omdat je dan van de op hun pad wachtende goederentreinen af bent daar, dan kunnen ze tenminste gewoon doorrijden). Het lijkt dan ook aannemelijk dat de 2000 ri. Gvc weer naar spoor 9 gaat.

Keringen zullen dan wel lijken op hoe ze ooit in het begin van de huidige opzet waren? Dus 2000 en 2800 op elkaar en 8800 los meen ik.
In 2018 blijft de 2000 keren op de 8800 en andersom. De 2000 ri. Gvc vertrekt dan inderdaad van spoor 9. De 2800 keert op zichzelf op spoor 20. Tegelijkertijd staat in de spits op spoor 21 de spitstrein van of naar Htnc, serie (7)6500 te keren.

Zondag 26 feb 2017 - 10:40:43
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
geert (za 25 feb 2017 13:20:45 www.somda.nl): Ja dat functioneert ook lekker met twee keer kopmaken langs het perron.... Waarom keert deze niet gewoon te Utctw?
Dat fungeert prima in de praktijk, tenminste als ik die klusjes heb wel En naar Utctw v.v. kost veel meer tijd en er moet ook nog paden zijn.

Donderdag 30 mrt 2017 - 09:40:48
bacr
bacr
Er is inmiddels een petitie gestart om de Moreelsebrug van trappen naar de perrons te voorzien. Een initiatief dat ik alleen maar kan toejuichen: toen ik laatst vanaf Hgb IV de brug nam, had ik de hoop snel bij het busstation te komen, maar helaas... Vanaf het einde van de trap aan de Croeselaan moest ik helemaal om De Knoop en het Jaarbeursgebouw heenlopen om vervolgens bij het Beatrixtheater de roltrappen naar boven naar het Stadhuisplateau te nemen, om vanuit de stationshal weer naar het busstation te gaan.

campaigns.gofossilfree.org

Laatst bewerkt door bacr op Donderdag 30 mrt 2017 om 09:42:07

Donderdag 30 mrt 2017 - 09:54:56
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In 2023 zouden er trappen moeten komen: www.duic.nl

Donderdag 30 mrt 2017 - 11:23:19
jeanne
jeanne
Wat heb ik als reigeziger eigenlijk voor boodschap aan een vastgoed maatschappij die mij honderden meters laat omlopen langs zaken waar ik niet om gevraagd heb als ik op reis ben. De houding van deze vastgoed jongens is wat mij betreft tenenkrommend !

Jeanne Kok

Donderdag 30 mrt 2017 - 11:48:23
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Er schijnt zelfs een glazen wand bij het nieuwe tramstation (op plek van oude streekbusstation) te komen om te zorgen dat je van de tram NIET rechtstreeks naar Mariaplaats kan lopen maar altijd via HC moet...
Zie www.duic.nl en utrecht.sp.nl

Donderdag 30 mrt 2017 - 14:40:16
dh3201
dh3201
Valt me nog mee dat de uitgangen van de noordtunnel nog niet dichtgemaakt zijn. Daar kun je het station ook verlaten zonder verplicht langs al die winkels te komen. Of weten de vastgoedmagnaten niet dat de noordtunnel ook uitgangen heeft?

Shqiperise-lopers?

Donderdag 30 mrt 2017 - 15:03:35
bloemkool
bloemkool
Het cynisme viert weer hoog tij

Donderdag 30 mrt 2017 - 16:55:51
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (do 30 mrt 2017 11:48:23 www.somda.nl): Er schijnt zelfs een glazen wand bij het nieuwe tramstation (op plek van oude streekbusstation) te komen om te zorgen dat je van de tram NIET rechtstreeks naar Mariaplaats kan lopen maar altijd via HC moet...
Tramperron heeft nog een andere reden (hoewel er mensen zijn die beweren dat dit slechts een verzonnen excuus is), namelijk dat dit anders ook een route voor doorgaande reizigers zou worden, dus reizigers die vanuit de trein via het tramperron richting stad zouden gaan. Het tramperron krijgt dan meer reizigers te verwerken dan waar het op berekent is.

Donderdag 30 mrt 2017 - 20:51:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Sowieso lijkt het me de vraag of je wel reizigers wilt hebben die de tramsporen oversteken (waar ze ook heen gaan) op een tramlijn met frequenties als die naar de Uithof.
Deels zit het trouwens ook in het concept van de OV-terminal met alles onder één dak, het busstation Jaarbeurszijde kan je bijvoorbeeld ook alleen maar via de stationshal verlaten.

Ook daar zouden trappen naar de Moreelsebrug niet misstaan trouwens: als je uit het centrum komt en via de Moreelsebrug oversteekt moet je me toch een gigantische omweg maken wil je op het busstation uitkomen.
En verder zit er natuurlijk aan die brug nog een belangrijk effect op betere spreiding van reizigers over de trein vast, naast kortere overstaptijden naar de meest zuidelijke perrons op het busstation. Die laatste stromen zouden überhaupt nooit door Hoog Catharijne komen trouwens.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 30 mrt 2017 - 21:38:14
evangoor
evangoor
Ik wilde vanmiddag nog de cynische vraag stellen wanneer het argument 'veiligheid' er bij gehaald zou gaan worden. Voor een (1!) tramspoor. Enkelvoud dus. Nou een paar uur later dus al.

Geen idee hoe ze het allemaal in de grote tramsteden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam (of ten zuiden van het Utrechtse hoofdstation) doen met die gevaarlijke trams door binnensteden met voetgangers van alle kanten...

Trouwens snap ik het Klepièrre argument totaal niet. Waarom dan geen bezwaar tegen het rechtsaf slaan bij de uitgang van het Centraal Station? HC komt immers geheel los te staan van het station. Er komt een overdekt plein tussen. En zo kom je, zonder HC binnen te gaan bij de Rechtbank, ProRail, NS, Belastingdienst en de Mariaplaats. Er is 1 partij die mi. terecht zou kunnen klagen tegen alternatieve routes: NS-retail zelf.

Donderdag 30 mrt 2017 - 21:52:10
michaben
michaben
Quote
evangoor (do 30 mrt 2017 21:38:14 www.somda.nl): Geen idee hoe ze het allemaal in de grote tramsteden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam (of ten zuiden van het Utrechtse hoofdstation) doen met die gevaarlijke trams door binnensteden met voetgangers van alle kanten...
In Rotterdam staan ook gewoon glazen wandjes langs de tramperrons om te voorkomen dat reizigers deze gaan gebruiken als oversteekplaats hoor Natuurlijk is zo'n oversteek mogelijk als je die per se wil hebben, maar dan moet er in het ontwerp rekening mee gehouden worden: je moet de mensenmassa in de juiste banen leiden. Het tramstation als doorgaande route naar het centrum zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je een breder perron nodig hebt, een groter aantal roltrappen of een bredere oversteek, en daar zit dan weer een prijskaartje aan vast. Er zijn mensen die daar verstand van hebben en dat allemaal uit kunnen rekenen, er is geen reden voor jou om dat belachelijk te maken.

Donderdag 30 mrt 2017 - 22:31:15
thom
thom
Quote
evangoor (do 30 mrt 2017 21:38:14 www.somda.nl): Ik wilde vanmiddag nog de cynische vraag stellen wanneer het argument 'veiligheid' er bij gehaald zou gaan worden. Voor een (1!) tramspoor. Enkelvoud dus. Nou een paar uur later dus al.

Geen idee hoe ze het allemaal in de grote tramsteden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam (of ten zuiden van het Utrechtse hoofdstation) doen met die gevaarlijke trams door binnensteden met voetgangers van alle kanten...
Laten we geen appels en peren met elkaar gaan vergelijken, de steden die je opnoemt hebben een stadstram, en we hebben het hier over een sneltram...

Daarnaast kun je verwachten dat op een overpad hier veel meer reizigers zullen kruisen dan op welk overpad dan ook op de lijn van de Sneltram.

Donderdag 30 mrt 2017 - 22:47:05
mdj
mdj
Naar de Uithof is het eerder een stadstram...?

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 31 mrt 2017 - 00:28:00
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Qua materieel is het een stadstram, en snel rijden zullen ze in het stationsgebied sowieso niet.

Niet dat het veel uitmaakt: voor de verbouwing, toen de sneltram nog doorreed tot de halte naast het streekbusstation, was er ook gewoon een overpad.
Overigens viel en valt het aantal mensen dat het station langs deze kant verlaat wel mee, de massa loopt toch richting Hoog Catharijne.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 31 mrt 2017 - 00:56:41
thom
thom
Alleen had je toen geen reizigers die met de tram vanaf de Uithof kwamen

Maandag 03 apr 2017 - 14:23:01
mren
mren
Er is inmiddels een petitie gestart om trappen aan de Moreelsebrug te krijgen: campaigns.gofossilfree.org

Maandag 03 apr 2017 - 14:48:04
BusNL
BusNL
Kijk eens 14 berichten boven je

Maandag 21 aug 2017 - 10:45:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vanwege de bouw stationsplein overkapping (heet al 'honingraat') en stationsplein is de poortjesvrije stationspassage voor een deel afgesloten.
je kan de winkeltjes aan de stationspassage wel bereiken via ingang bij stadskantoor en tussen perrons 14/15 en 18/19.
Afsluiting tot begin volgend jaar...dat betekend ook dat de poortjes van Ut nog niet dicht gaan aangezien de poortvrije passage niet gebruikt kan worden.

Donderdag 15 feb 2018 - 16:29:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het nieuwe stationsplein met bollendak en toegang tot station en Hoog Catharijne is sinds 14 februari 2018 geopend.

Vrijdag 16 feb 2018 - 00:33:45
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
..en daarmee is de nostalgische 'patatstraat' tussen Utrecht Centraal en Hoog Catharijne inmiddels gesloten waarmee de sloop gaat beginnen. Vanaf nu zal iedereen nu de stationshal uit moeten lopen en het plein moeten oversteken naar de nieuwe ingang.

Choo choo.....

Vrijdag 16 feb 2018 - 22:16:48
illyavaes
illyavaes
En (zoals je kon zien aankomen) weer een architect die niet snapt dat er in Nederland ook wind is dus regen niet loodrecht naar beneden valt (lees: die alleen het uiterlijk belangrijk vindt en een twintig meter hoog dak zo bijzonder is).

Laatst bewerkt door illyavaes op Vrijdag 16 feb 2018 om 22:18:40

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het dak is niet functioneel bedoeld maar artistiek

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
bacr
bacr
Verdwenen. De drie bedrijven die er zaten komen niet meer terug.

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik hoop nog altijd op een terugkeer van Charlie Chius.

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
bacr
bacr
Past niet meer bij de hoogwaardige hipsterhoreca van HoogCatharijne en binnen en buiten de poortjes is alle ruimte al vergeven/in gebruik. In het nieuwe gebouw boven de buurtsporen komt ook allemaal horeca.

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ja, is bekend. Gotta have dreams. ????

Zaterdag 17 feb 2018 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het dak is niet functioneel bedoeld maar artistiek

Zaterdag 17 feb 2018 - 11:01:24
didam2009
didam2009
Waar is de patat straat naartoe

Groeten uit het weinig spoorse Montferland

Zaterdag 17 feb 2018 - 12:47:07
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Gezien de hoge aanloop zou je hopen dat Bram Ladage ergens op centraal zelf terug zou komen maar een locatie daar zal wel veel duurder zijn.

Zaterdag 17 feb 2018 - 20:15:08
AlexNL
AlexNL
Volgens dit artikel (www.ad.nl) zou een unit van 56 m2 maarliefst € 20.000,- kale huur per maand kosten. Niet op te brengen voor een kleine tabakswinkel.

Verder zou ik dat artikel met een korreltje zout nemen, het is natuurlijk friet.

Laatst bewerkt door AlexNL op Zaterdag 17 feb 2018 om 20:18:33

Maandag 19 feb 2018 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tussen Station en HC komt in het Noordgebouw (Pavilioen) horeca, een nieuw soort 'patatstraat' maar dan meer voor de goed gevulde portemonnee (ipv maag ).

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 19 feb 2018 om 20:28:22

Maandag 19 feb 2018 - 09:14:26
daniel81
daniel81
Ik las een tijdje terug een artikel over Zürich. Daar hebben ze ervoor gekozen om op de drukke route tussen station en binnenstad kleine, betaalbare winkelunits te bouwen voor dit soort functies. Commercieel hadden ze er veel meer uit kunnen halen maar ze hebben bewust gekozen voor dit soort kleinschalige onderneminkjes om een levendige, gezellige straat te krijgen, waar uiteindelijk de hele stad wel bij vaart.

Maandag 19 feb 2018 - 13:11:42
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
En het gekke is,dat die insteek waarschijnlijk beter werkt,voor zowel reiziger alsook voor de eigenaar van de winkelunits.
Want gezelligheid en betaalbare winkel resulteert in goede verkoop met veel klanten.

Als men in Utrecht echt zulke prijzen wenst,dan zal het of lang leeg staan,of snel leeg raken.
Winkels moeten met elkaar een sfeer maken en de producten die er te koop zijn moeten aansluiten.
Zowel qua prijs alsook aan de behoefte van de reizigers.
Ik ben bang dat men hier puur op winstbejag uit is en het liefst in de kortst mogelijke tijd het geld van de investering wil terug zien.
OF je dat bereikt met zulke absurde prijzen waag ik te betwijfelen.

Hoeveel procent van alle nieuwe winkelruimte daar is nu horeca trouwens ?
Is dat nog een beetje in evenwicht met wat er in de rest van de winkels zit,of gaat het daar tegenwoordig enkel om mensen zo vol mogelijk met allerlei eten en drinken te proppen ?
Zijn prijzen voor eten/drinken/overig volgens de vaste bezoekers gestegen ten overstaan van voor de grote verbouwing ?

Ik kom er zelf eigenlijk nooit,en ben dus benieuwd naar die dingen

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 21 feb 2018 - 23:21:58
bacr
bacr
Een mini mini patatstraat: in een hoekje van het paviljoen komt een vestiging van Manneken Pis, inclusief automatiekmuur zag ik vandaag. Gaat mogelijk al morgen of één dezer dagen open, zo leek het.

Donderdag 22 feb 2018 - 12:58:23
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Klopt, Manneke Pis vandaag geopend.
Idd een kleine patatstraatje

Donderdag 22 feb 2018 - 21:34:09
didam2009
didam2009
Manneke Pis
Vind ik persoonlijk niet te vreten

Groeten uit het weinig spoorse Montferland

Donderdag 22 feb 2018 - 21:56:44
thom
thom
Smaken verschillen dan duidelijk, maar of dat wat toebrengt aan de discussie hier

Donderdag 22 feb 2018 - 22:07:19
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
rolandrail (za 17 feb 2018 12:47:07 www.somda.nl): Gezien de hoge aanloop zou je hopen dat Bram Ladage ergens op centraal zelf terug zou komen maar een locatie daar zal wel veel duurder zijn.
Bram Ladage is verhuisd/gaat verhuizen naar Leidsche Rijn.