Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing Utrecht Centraal

Vrijdag 05 aug 2016 - 12:44:20
thom
thom
En dan vind ik 3 kwartier extra tijd persoonlijk nog wel meevallen.

Vrijdag 05 aug 2016 - 12:50:20
b2py
b2py
Het vervelende is wel dat die 3:11 maar 1 keer per uur beschikbaar is, misschien heb je geluk en rijden de bussen af en aan ipv zo getimed als op de website.

Vrijdag 05 aug 2016 - 18:18:41
michaben
michaben
Even terugkomend op de steeds terugkerende vraag 'wat doet men nu tijdens die talloze buitendienststellingen in de corridor Gd - Amf', op beeldmaterieel is te zien dat in ieder geval een deel van de sporen op de fly-over tussen Utwaw en de sporen 8-9-11 vernieuwd zijn. Wissel 1175 ziet er ook nieuw uit (paar maanden geleden zat de wisselmotor nog rechts gezien vanuit Ut, nu links, en al het ballast is nieuw). Ook op het viaduct is het spoor aangepast.

Vrijdag 05 aug 2016 - 20:29:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat werk is echter allemaal van één werkperiode: in de werkweek begin juli is de verkanting van de sporen op de fly-overs aangepast (en aannemelijk dan ook dat wissel wat immers op de fly-over ligt) voor hogere snelheden.
In de andere buitendienststellingen is er bar weinig in die corridor gebeurd op het weekend na dan waarin spoor 8, 9 en 11 kopsporen werden.

De rest van de knips in de NoordOost waren er vooral om de bediening van de andere corridors logistiek maakbaarder te maken, maar daarin werd er niet aan de sporen 8-9-11 gewerkt.

Pas deze maand komen er daadwerkelijk nieuwe sporen en wissels in deze corridor te liggen op het emplacement zelf. En uiteraard komt de indienststelling van miskleunperron 12 daar ook nog bij.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Vrijdag 05 aug 2016 om 20:32:07

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 05 aug 2016 - 20:48:31
michaben
michaben
Het is inderdaad pas bij de recentelijke buitendienststellingen gedaan, hiervoor is er volgens mij alleen aan beveiliging, bovenleiding en het klemmen / afzagen van wissels gewerkt.

Wat betreft spoor 12, in de eindsituatie zal dit wel een volwaardig perronspoor worden, de tekeningen op sporenplan laten dat misschien niet zien (daar mist wissel 1175) maar de schaaltekeningen van ProRail laten zien dat je vanaf spoor 11 en 12 nog wel kan keren richting Gd. Het feit dat wissel 1175 nu vernieuwd is lijkt te bevestigen dat de tekening op sporenplan.nl verouderd is (in eerdere versies van DSSU was het spoor inderdaad weg).

Vrijdag 05 aug 2016 - 21:36:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Met miskleunperron doelde ik niet op waar je vanaf dat perron heen kunt (er kunnen keren ri. Wd is gewoon noodzakelijk voor de gewenste cross-platform aansluitingen). Ik doelde er meer op dat dat perron nu verbreed is, wat op zich nou ook weer niet heel hard nodig was, zo smal was 11/12 nu ook weer niet en rechttrekken van de uiteinden had volstaan. Resultaat is een perron wat een ruime meter breder is dan de overkapping.

Het is daardoor ook een afwijkend perron geworden vergeleken met de rest gezien de perronkap er asymmetrisch op staat.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 05 aug 2016 - 21:52:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dat zal de architect ook niet bedoeld hebbem maar zal wel te maken hebbem met het opbreken van spoor 13 en dichtmaken van 't gat tussen 12 en 14.
Of de kap nog aangepast gaat worden is nog een ?, wil wel een balletje over opgoooien naar de projectorganisatie.

Vrijdag 05 aug 2016 - 22:46:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tja, maar waarom zou dat "gat" dan persé dicht moeten? Beetje ruimte tussen twee sporen lijkt me toch weinig uit te maken op zich.
In eerste instantie was men vooral met de afbouw van de stukken kap aan de uiteinden van perron 12 bezig en leek het er meer op dat men de slechts de kromming daar eruit haalde (had je op zich de ruimte van spoor 13 al voor nodig). Die kromming zorgde daar namelijk dat het eerst niet paste, waardoor een stukje kap alleen aan de kant van spoor 11 gebouwd was.

Had trouwens eerder al weleens langs zien komen dat de perronkap hier niet meer aangepast zou worden. Nog erger is dat hetzelfde ook op perron 9 gaat gebeuren.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 19 aug 2016 - 18:14:31
fred67nl
fred67nl
Als ik de webcam bekijk zijn aan de Noordzijde van Ut al het een en ander gedaan. Hoe zit het met de andere "oude sporen en wissel" die er nu nog liggen? Worden die ook nog vervangen voor maandag? Het lijkt mij een beetje kort dag om die nog te vervangen.

Groeten,
Fred

http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

Vrijdag 19 aug 2016 - 18:26:27
michaben
michaben
Zoals eerder al aangegeven, er is nog een tweede grote buitendienststelling van zaterdag 15 t/m zondag 23 oktober. Spoor 9 zal na dit weekend ook buiten dienst gaan.

Vrijdag 19 aug 2016 - 20:33:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Status van vanmiddag was dat de hele nieuwe wisselstraat naar 11/12 er al in lag en men bezig was met een stopmachine voor de afwerking. Vannacht zal dan wel de beveiliging gedaan worden, er zijn immers weer grotere beperkingen tot 10.00 uur morgenochtend.
Wat zo te zien nog moest gebeuren is het plaatsen van het overpad aan de kop van perron 11/12 (elementen daarvoor lagen al wel klaar) en daarnaast was men ook nog bezig met de perronwand van spoor 12 t.h.v. de noordertunnel.

Overigens is spoor 9 nog wel aangesloten, maar zoals gezegd vanaf komende week buiten gebruik. Een trein zal er echter ook niet snel meer op komen omdat werktreinen vanaf Utdd nu alleen nog naar spoor 11 en 12 kunnen. Ik zag wel een geel juk tussen het "spoorafval" liggen dus vermoedelijk zijn 11 en 12 nu wel weer aangesloten aan de OZ-kant, anders komen de werktreinen immers ook niet echt ver meer.

Edit: webcambeelden bevestigen inderdaad dat spoor 11 en 12 aan de OZ-kant weer aangesloten zijn. De toekomstige aansluiting van spoor 9 leidt nu nog naar spoor 10 (dat aan de noordkant nu afgekoppeld is) en spoor 8 is aan de OZ-zijde nog niet aangesloten.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Vrijdag 19 aug 2016 om 20:44:08

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 19 aug 2016 - 20:45:56
michaben
michaben
Op de webcam is ook al een wissel richting spoor 9 te zien, maar er moet nog een tweede wissel bij vlak voor het perron en daar wordt nog niet gewerkt dus dat zal voor de volgende fase zijn.

Vrijdag 19 aug 2016 - 21:03:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Klopt ja, het uittakkende wissel richting spoor 9 vanuit Gd ligt er al in (voor de helft dus want het sluit nog nergens op aan).
Ik las op CU2030 trouwens dat er in die volgende fase in oktober nog meer gaat gebeuren. In die periode wordt namelijk ook het restant van de Moreelsebrug geplaatst.

Apart gezicht is trouwens ook wel dat de perrons 11/12 en 14/15 nog een behoorlijk eind op spoorhoogte doorlopen naar het overpad dat aan de kop van 5/7 uitkomt terwijl er ook nog een tweede overpad ligt om op spoor 8/9 te ontsluiten. En dat alleen maar omdat de ruimte tussen spoor 8 en 9 te smal is om een looppad naar dat andere overpad te maken. Zie daniel3.home.xs4all.nl

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 20 aug 2016 - 13:35:17
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De z.g. calamiteitenoverpaden die uitkomen op de bus/trambaam.

Zaterdag 20 aug 2016 - 14:22:40
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor het geval er een brand/aanslag in de stationshal is of zo?

Zaterdag 20 aug 2016 - 14:34:28
michaben
michaben
Waarschijnlijk zodat voertuigen van hulpdiensten toegang hebben tot het spoor, kan ook bij een aanrijding handig zijn.

Zaterdag 20 aug 2016 - 15:07:35
cuneo56
cuneo56
Spoor 15 was vanmiddag al in dienst, werd rond 13:45 al in de bijsturing gebruikt.
Kennelijk is milieuvriendelijk inmiddels uit het vaandel verdwenen, de perronkap daar heeft in ieder geval geen zonnecellen meer in het glas.
Ook opmerkelijk dat er zoals door o.a. ARBO regels moet veel ruimte rond de spoorbouwers buiten gebruik is, maar de bouwers zelf daar niet zo mee zitten, althans; staand een overpad bestraten is niet erg goed voor je rug!

Kon ook een nadeel voor de reizigers waarnemen in het voor reizigers toch voorspoed brengende DSSU: een op maximale snelheid over spoor 7 doordenderende Cargo maakt reizigers toch flink aan het schrikken

Zaterdag 20 aug 2016 - 15:23:09
b2py
b2py
Spoor 15 ligt grotendeels in de schaduw gedurende de dag vanwege het stadskantoor, dan hebben zonnecellen niet zoveel zin.

Zaterdag 20 aug 2016 - 16:30:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@cuneo56; Dat laatste heb ik inmiddels aangekaart maar tot op heden niets over vernomen.

Zondag 21 aug 2016 - 01:37:53
thom
thom
Tsja, maar wat is daar dan nou anders aan dan bij een willekeurige halte aan de vrije baan?

Zondag 21 aug 2016 - 11:31:42
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Daar zijn mensen erop berekend dat treinen op hogere snelheid langs komen. Op Ut zijn ze dat (nog) niet.

Zondag 21 aug 2016 - 11:54:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Idd, als over spoor 18 om -.30 een goedetentrein passeerd en vlak erachter de IC aankomt dan staan mensen al bij de rand van het perron
Een kolentrein met een vaartje van 70-80 km/h voor je neus langsdenderen is niet echt aangenaam.

Zondag 21 aug 2016 - 12:03:00
thom
thom
Quote
AgentX (zo 21 aug 2016 11:31:42 www.somda.nl): Daar zijn mensen erop berekend dat treinen op hogere snelheid langs komen. Op Ut zijn ze dat (nog) niet.
Na, op stations aan de vrije baan zie ik toch ook regelmatig mensen ineens maar naar achteren stappen bij de passage van een goederen trein, dus of daar nou zoveel verschil in zit dat mensen er daar op berekend zijn.

Zondag 21 aug 2016 - 12:10:19
b2py
b2py
Kwestie van gewenning dus, maandje wachten

Zondag 21 aug 2016 - 12:13:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
gvttreinen (zo 21 aug 2016 11:54:49 www.somda.nl): Idd, als over spoor 18 om -.30 een goedetentrein passeerd en vlak erachter de IC aankomt dan staan mensen al bij de rand van het perron
Een kolentrein met een vaartje van 70-80 km/h voor je neus langsdenderen is niet echt aangenaam.
Kwestie van gewenning maar de strepen op het perron staan er niet voor niets. Nog even en we krijgen een snelheidsbeperking voor cargo waarmee DSSU disfunctioneel wordt op dat vlak en dat is die door regelgeving zowiezo al deels.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zondag 21 aug 2016 om 12:13:31

Zondag 21 aug 2016 - 12:25:34
michaben
michaben
Nu zijn goederentreinen via de sporen 7 en 18 slechts tijdelijk, in de eindsituatie zullen deze over de sporen 14 en 15 rijden, waarbij alleen via spoor 15 met 80km/u doorgereden kan worden, spoor 14 wordt 60km/u.

Zondag 21 aug 2016 - 12:49:03
V64
V64
En men is zo op veiligheid.............

Zondag 21 aug 2016 - 12:51:19
b2py
b2py
Want een goederentrein met 80 door een station is onveilig?

Zondag 21 aug 2016 - 13:19:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@Rolandrail; vlak achter die strepen staan bij een passage van een doorgaande reizigerstrein met 130 of goederentrein met 80 km/h is niet prettig.

Zondag 21 aug 2016 - 13:31:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Er is een verschil tussen niet prettig en onveilig. Op kleinere stations is het niets bijzonders en daar staan diezelfde reizigers niet aan de rand van het perron te bellen/appen en andere onoplettende dingen te doen. Niet de cargo is de onprettige factor, het is juist andersom.
Ook zonder cargo moeten we regelmatig met onze reizigerstreinen in het anker omdat iemand aan de rand van het perron staat en niet of zo laat reageert op onze typhoon.

Zondag 21 aug 2016 - 15:39:34
ZJ37
ZJ37
Er zijn toch al zat grotere stations waar op relatief hoge snelheid doorgereden wordt. Te Tb geldt zelfs nog een baanvak snelheid van 125 km/u en in Bd is het 80 km/u met veel meer cargo dan in Ut. In het verleden denderden hier internationale trein langs het perron met 130 km/u. Wat jammeren we dan in Ut 30 jaar later?

Zondag 21 aug 2016 - 15:53:31
waalkade
waalkade
Quote
thom (zo 21 aug 2016 12:03:00 www.somda.nl):
Quote
AgentX (zo 21 aug 2016 11:31:42 www.somda.nl): Daar zijn mensen erop berekend dat treinen op hogere snelheid langs komen. Op Ut zijn ze dat (nog) niet.
Na, op stations aan de vrije baan zie ik toch ook regelmatig mensen ineens maar naar achteren stappen bij de passage van een goederen trein, dus of daar nou zoveel verschil in zit dat mensen er daar op berekend zijn.
Stations aan de vrije baan zijn vaak slechts haltes waar maar weinig t.o.v. Ut mensen instappen of wachten.

Zondag 21 aug 2016 - 16:20:40
cuneo56
cuneo56
Quote
ZJ37 (zo 21 aug 2016 15:39:34 www.somda.nl): Er zijn toch al zat grotere stations waar op relatief hoge snelheid doorgereden wordt. Te Tb geldt zelfs nog een baanvak snelheid van 125 km/u en in Bd is het 80 km/u met veel meer cargo dan in Ut. In het verleden denderden hier internationale trein langs het perron met 130 km/u. Wat jammeren we dan in Ut 30 jaar later?
Jammeren is het ook niet.
Puur een constatering dat het verwachtings patroon van de reizigers er nog niet op is aan gepast. Maar als reizigers / mensen wat meer aandacht voor hun omgeving hebben i.p.v. voor hun mobiele apparatuur hoeft het ook geen probleem te zijn, (geldt trouwens ook buiten het spoor )
En dat het verbreden van perrons ten koste van perronvrije doorrijsporen ook negatieve kanten heeft.
Mijn observatie was trouwens langs spoor 7 wat altijd een breed perron heeft gehad omdat een oud plan om van spoor 7 een doorrij spoor te maken en spoor 6 door te trekken als perronspoor nooit is uitgevoerd( en dan begrijp je gelijk waarom op spoor 7b er geen perronkap aan het rayonkantoor/opleidingsgebouw zit)

Zondag 21 aug 2016 - 16:54:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
ZJ37 (zo 21 aug 2016 15:39:34 www.somda.nl): Er zijn toch al zat grotere stations waar op relatief hoge snelheid doorgereden wordt. Te Tb geldt zelfs nog een baanvak snelheid van 125 km/u en in Bd is het 80 km/u met veel meer cargo dan in Ut. In het verleden denderden hier internationale trein langs het perron met 130 km/u. Wat jammeren we dan in Ut 30 jaar later?
Toch heeft het met gewenning te maken.
Te Tb heb ik wel eens een LM op spoor 1 met 120 kmh voorbij zien razen en toen schrokken er ook een hoop reizigers die dachten dat het de 1900 naar Vl was en dus al richting perronrand liepen.

Zondag 21 aug 2016 - 17:21:26
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
thom ~ 21-08-2016 12:03:00
Quote
AgentX (zo 21 aug 2016 11:31:42: Daar zijn mensen erop berekend dat treinen op hogere snelheid langs komen. Op Ut zijn ze dat (nog) niet.
Na, op stations aan de vrije baan zie ik toch ook regelmatig mensen ineens maar naar achteren stappen bij de passage van een goederen trein, dus of daar nou zoveel verschil in zit dat mensen er daar op berekend zijn.
Die mensen blijf je houden. En wat verwacht je dan dat ze doen? Blijven staan?

Zondag 21 aug 2016 - 20:15:34
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De oplossing is heel simpel: laat een minuut voor doorkomst de CTA veranderen naar de knipperende tekst: Let op, doorrijdende trein

Zondag 21 aug 2016 - 20:21:55
jelmerrr
jelmerrr
Daar is toch laatst al een discussie over geweest ofzo?

Zondag 21 aug 2016 - 21:07:21
mvboetzela
mvboetzela
Quote
b2py (zo 21 aug 2016 12:51:19 www.somda.nl): Want een goederentrein met 80 door een station is onveilig?
In een omgeving waarin de regelgeving tracht te voorkomen dat een trein een rood sein tegenkomt, omdat machinist + rood sein = GEVAARLIJK is het geheel onafgeschermd hebben staan van grote hoeveelheden mensen langs een trein met hoge snelheid GEVAARLIJK GEVAARLIJK.
Vergelijk maar even met de weg: er is langs geen enkele snelweg een parkeerplaats zonder fysieke barrière tussen die parkeerplaats en de hoofdrijbaan. Ook in de arbo-veiligheid zijn er zeer strenge regels voor het afschermen van bewegende delen van machines en het werken in nabijheid van bewegende voertuigen met veel lagere snelheden dan 140 km/h. Het verbaast mij dan ook al jaren dat de huidige praktijk van passeren van een perron met als enige veiligheidsmaatregel een gestippelde streep nog steeds wordt toegestaan.

Zondag 21 aug 2016 - 21:48:19
koos
koos
Het spoor is al extreem gereguleerd. Als zelfs snelle doorijdende treinen een probleem worden, dan is het einde zoek. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden. Voorts lijkt mij het vergelijken van weg en spoor een geval van appels met peren vergelijken.

Zondag 21 aug 2016 - 22:35:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
cuneo56 (zo 21 aug 2016 16:20:40 www.somda.nl): Mijn observatie was trouwens langs spoor 7 wat altijd een breed perron heeft gehad omdat een oud plan om van spoor 7 een doorrij spoor te maken en spoor 6 door te trekken als perronspoor nooit is uitgevoerd( en dan begrijp je gelijk waarom op spoor 7b er geen perronkap aan het rayonkantoor/opleidingsgebouw zit)
In de oude situatie was dat logisch ja, toen was immers nog met dat plan waar jij over schrijft rekening gehouden. Maar bij de verbouwing had men spoor 7b nutuurlijk best van een kap kunnen voorzien. Alhoewel het op zich weinig uitgemaakt had want onder de huidige kap kan je toch ook alleen maar droog wachten en niet droog instappen (om over spoor 12 maar te zwijgen).

Wat betreft de dit XL-weekend uitgevoerde werkzaamheden als onderdeel van de verbouwing zag het er trouwens al wel goed uit: vanmiddag werden nog slechts wat hangdraden gemonteerd aan de bovenleiding maar de rest zag er al aardig af uit. Het perron van spoor 9 is inmiddels ook afgesloten en op perron 11/12 is het nieuwe meubilair geplaatst. Zover te zien midden onder de kap dus 't is daar maar een raar asymmetrisch perron geworden.
Over spoor 8 kwam een graafmachine langsrijden die ook twee assen met spoorwielen aan de giek had zitten. Nieuwe manier van roestrijden?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zondag 21 aug 2016 om 22:35:49

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 22 aug 2016 - 09:46:02
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
Quote
waalkade (zo 21 aug 2016 15:53:31 www.somda.nl): daar nou zoveel verschil in zit dat mensen er daar op berekend zijn.
Stations aan de vrije baan zijn vaak slechts haltes waar maar weinig t.o.v. Ut mensen instappen of wachten.
Onzin, ook op kleine stations kan het perron vol staan met wachtende reizigers. En dat zijn dan vaak ook smallere perrons, dan in Ut.

Je zou toch denken dat met met bredere perrons minder een probleem zou moeten zijn dat er treinen met "hoge" snelheid langsrijden.

Maandag 22 aug 2016 - 09:49:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Het is ook kul, er zijn zat stations waar "onverwachts" een trein met volle snelheid door een vol station dendert. Kijk bijvoorbeeld eens naar Ass (boven de IC treinen, beneden Cargo of LM) en Zd (doorkomende IC ri Hn, rest stopt er).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 22 aug 2016 - 13:45:18
sjoerd
sjoerd
Toen er nog op elk station een Tuffy zat werd dit op stations waar normaal gesproken gestopt werd, tijdig omgeroepen: Attentie: over spoor 1 passeert een doorgaande trein. Het was toen minder druk op de perrons. Maar we hebben nog maar enkele Tuffy's en die weten nergens van en zouden daarvoor ook geen tijd hebben.

Maandag 22 aug 2016 - 13:50:07
mdj
mdj
Vroeger, toen de wereld nog zwart/wit was en er een man met een rode vlag voor de auto liep...

Degene die het gevaar zijn, zijn bezig met hun telefoon en muziek uit hun oortjes. Hoe vaker iets wordt omgeroepen, hoe minder attentiewaarde het heeft. Die ga je echt niet attenderen met een lullig omroepje of informatie op het scherm.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 22 aug 2016 - 14:18:04
sjoerd
sjoerd
Nee, dat ben ik helemaal met je eens. Natuurlijk was de strekking van mijn verhaal ook niet dat ik de stationsomroep op dit punt wil verbeteren, noch dat dit voor de wachtenden veel nut zou hebben...

Maandag 22 aug 2016 - 14:35:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij onze Oosterburen is het heel normaal, omroepen dat er een doorgaande trein passeert.

Maandag 22 aug 2016 - 14:50:31
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Bij onze zuiderburen, én hun zuiderburen ook...

Maandag 22 aug 2016 - 14:59:37
michaben
michaben
En als men nu LM ritten en goederentreinen ook nog aan DVS toevoegt krijgen de oordopjesdragendetelefoonkijkers ook een pushbericht van de NS Reisplanner als er op hun spoor een trein aankomt die door gaat rijden.

Maandag 22 aug 2016 - 16:44:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Spoorlogica: spoor 11 en 12 te Ut zijn voorzien van bakbordjes die voor 99% van de daar stoppende treinen geen nut hebben. Ze hangen er namelijk alleen voor treinen die vanaf OZ komen.

Verder staat er op de plek waar in de toekomst het spoor vanaf 11/12 ri. fly-over moet komen een bulldozer en is er al wat van die oprit afgegraven. Blijkbaar komt dat wissel dan toch daar waar nu al hoogteverschil is. Met de portalen lijkt daar ook al rekening mee gehouden te zijn.

Maandag 22 aug 2016 - 22:43:14
thom
thom
Quote
AgentX (zo 21 aug 2016 17:21:26 www.somda.nl):
Quote
thom ~ 21-08-2016 12:03:00
Quote
AgentX (zo 21 aug 2016 11:31:42: Daar zijn mensen erop berekend dat treinen op hogere snelheid langs komen. Op Ut zijn ze dat (nog) niet.
Na, op stations aan de vrije baan zie ik toch ook regelmatig mensen ineens maar naar achteren stappen bij de passage van een goederen trein, dus of daar nou zoveel verschil in zit dat mensen er daar op berekend zijn.
Die mensen blijf je houden. En wat verwacht je dan dat ze doen? Blijven staan?
Nee uiteraard niet

Ging mij er dus meer om dat sommige het nooit zullen verwachten, waar ze ook staan

Dinsdag 23 aug 2016 - 08:31:21
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
daniel_ddr (ma 22 aug 2016 16:44:23 www.somda.nl): Verder staat er op de plek waar in de toekomst het spoor vanaf 11/12 ri. fly-over moet komen een bulldozer en is er al wat van die oprit afgegraven. Blijkbaar komt dat wissel dan toch daar waar nu al hoogteverschil is. Met de portalen lijkt daar ook al rekening mee gehouden te zijn.
Er komt idd een wisselverbinding spoor 11/12 richting Flyover spoor 24, een 1:12 wissel zal daar gelegd worden.

Woensdag 07 sep 2016 - 20:29:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Inmiddels ligt spoor 9 al op zijn nieuwe plek waarbij opvalt dat het wissel om van 9 naar Gouda te rijden deels nog langs het perron ligt. Dat zal dus qua nuttige lengte een stukje korter dan de fysieke lengte worden.
Onder de poortvrije passage ligt trouwens een stukje spoor op houten i.p.v. betonnen dwarsliggers. Heeft dat nog een reden eigenlijk? In spoor 11 is dat in ieder geval ook al zo.

Donderdag 08 sep 2016 - 00:05:28
SchuurB
SchuurB
Toevallig precies boven de perrontunnel? Kan zijn dat houten dwarsliggers minder hoog zijn dan betonnen.

Donderdag 08 sep 2016 - 00:52:22
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Inmiddels is in de stationshal de trap naar de bovenverdieping geplaatst. De komende weken wordt deze afgewerkt en in oktober wordt deze geopend.

Choo choo.....

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 08 sep 2016 - 00:57:16
thom
thom
Quote
daniel_ddr (wo 07 sep 2016 20:29:28 www.somda.nl): Inmiddels ligt spoor 9 al op zijn nieuwe plek waarbij opvalt dat het wissel om van 9 naar Gouda te rijden deels nog langs het perron ligt. Dat zal dus qua nuttige lengte een stukje korter dan de fysieke lengte worden.
Onder de poortvrije passage ligt trouwens een stukje spoor op houten i.p.v. betonnen dwarsliggers. Heeft dat nog een reden eigenlijk? In spoor 11 is dat in ieder geval ook al zo.
Dat stukje hout waren ze vanmorgen nog druk op zijn plek aan het schiften in ieder geval.

Donderdag 08 sep 2016 - 21:23:26
martijnham
martijnham
Quote
aarclay (do 08 sep 2016 00:52:22 www.somda.nl): Inmiddels is in de stationshal de trap naar de bovenverdieping geplaatst. De komende weken wordt deze afgewerkt en in oktober wordt deze geopend.
Ter illustratie een foto van de trap in aanbouw en de OV-chippoortjes die aan de bovenzijde van de trap geplaats worden. Hiermee liggen de bagagekluizen dus buiten de poortjes.
i273.photobucket.com en i273.photobucket.com

Donderdag 08 sep 2016 - 21:58:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wat staat er nu direct voor het poortje voor apparaat op die tweede foto?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 08 sep 2016 - 22:52:47
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ziet eruit als een bak voor folders of kranten.

Vrijdag 09 sep 2016 - 00:48:25
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat klopt, volgens mij liggen hier magazines in over de verbouwing van het stationsgebied, van CU2030.

Choo choo.....

Zaterdag 10 sep 2016 - 12:40:44
sigma
sigma
In het weekend en in de avonduren vertrekt structureel de 9800 vanaf spoor 12. In de huidige fasering van Ut (zie ook het bijgewerkte sporenplan.nl) moet je vanaf spoor 12 een stuk linksrijden (via spoor 213 en 22), waarmee al het binnenkomende verkeer uit WD geblokkeerd wordt. Dit omdat de fly-over naar spoor 24 nog buiten gebruik is. Is dat wel zo handig en wenselijk?

Zaterdag 10 sep 2016 - 12:48:21
b2py
b2py
Nee en nee, hebben ze een keuze? Waarschijnlijk niet

Zaterdag 10 sep 2016 - 17:45:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Spoor 8 is nog niet op OZ aangesloten dus omrijden via OZ gaat nog niet zover dat al tussen de ICs door zou passen. Dus nee, er is inderdaad geen keuze momenteel.
Hooguit het tailtrack achter 20/21 zou nog kunnen.

Zaterdag 10 sep 2016 - 18:03:09
michaben
michaben
Het is niet voor niets de 9800 die daar nu keert, die heeft pas voorbij Utlr z'n eerste tegenligger en dan zit ie al lang weer op het rechterspoor.

Zaterdag 10 sep 2016 - 19:55:58
ZJ37
ZJ37
Zo zo en dat mag zomaar van de NAU-principes?

Vrijdag 30 sep 2016 - 16:28:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vandaag is de stationshal optisch groter geworden, de bouwhekken rond de nieuwe winkeltjes zijn verdwenen.

Vrijdag 30 sep 2016 - 16:37:13
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
En is er al bekend welke winkelketens er in komen?

Choo choo.....

Vrijdag 30 sep 2016 - 16:40:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In ieder geval voor 7 december a.s. (opening vernieuwde station)

Vrijdag 30 sep 2016 - 19:21:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
gvttreinen (vr 30 sep 2016 16:28:44 www.somda.nl): Vandaag is de stationshal optisch groter geworden, de bouwhekken rond de nieuwe winkeltjes zijn verdwenen.
Is daarmee nu ook de looproute achter die winkeltjes langs beschikbaar?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 30 sep 2016 - 19:55:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zo als ik het zag, nog niet.

Vrijdag 30 sep 2016 - 20:54:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Jammer, lijkt me namelijk een best interessante snelle route voor een trein/bus overstap. De poortjes die nu nog allemaal tweerichtingsverkeer zijn leveren immers wel wat loopstromenchaos op.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 17 okt 2016 - 10:03:16
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
7 december wordt Utrecht Centraal officieel geopend door ProRail. Hierbij heeft het Spoorwegmuseum een kleine tentoonstelling ingericht over de geschiedenis van Ut. Men heeft hierbij het plan om deze tentoonstelling in mP 3031 te houden, en deze dan in de week rond de opening op spoor 4b te laten staan.

Maandag 31 okt 2016 - 16:46:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De nieuwe trap naar de 'horeca'verdieping in stationshal is vandaag 'plots' geopend: mobile.twitter.com

Dinsdag 01 nov 2016 - 17:01:53
michaben
michaben
Wie dacht dat Utrecht Centraal klaar was komt bedrogen uit: 26 november zijn de 5500 en 5600 weer opgeheven op Ut - Uto omdat de 500/12500/1700/11700 op spoor 4 moet gaan keren. Wd - Ut ligt er dat weekend geheel uit, en blijkbaar zijn op zaterdag ook de hoge sporen van/naar Amf niet beschikbaar.

Dinsdag 01 nov 2016 - 18:04:28
broek53
broek53
Yep, maar dat is dan ook de laatste verbouwingsstap in het kader van DSSU.

Dinsdag 01 nov 2016 - 18:07:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Werkzaamheden te Utwa (verwijderen geklemde overlopers e.d.) en wisselverbindingen aansluiten bij Ut voor de Flyover ri Wd.

Dinsdag 01 nov 2016 - 19:37:49
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 01 nov 2016 18:04:28 www.somda.nl): Yep, maar dat is dan ook de laatste verbouwingsstap in het kader van DSSU.
Helaas, er is ook nog wat werk te doen in de voorjaarsvakantie.

Woensdag 02 nov 2016 - 07:14:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens mij betreft dat vernieuwing van de buurtsporen.

Woensdag 02 nov 2016 - 08:21:46
bacr
bacr
Als in alleen maar vernieuwing sporen, of wordt ook daar de boel dan nog weer qua perrons en looproutes op de schop genomen?

Woensdag 02 nov 2016 - 09:31:51
broek53
broek53
Quote
BGM104 (di 01 nov 2016 19:37:49 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 01 nov 2016 18:04:28 www.somda.nl): Yep, maar dat is dan ook de laatste verbouwingsstap in het kader van DSSU.
Helaas, er is ook nog wat werk te doen in de voorjaarsvakantie.
Ze zullen vast nog wel even blijven na-knutselen, maar wijzigingen vinden er niet meer plaats.
Dit overigens omdat de tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal richting Wd tot apart project is benoemd (met de schone naam UtARK). Dat is inmiddesl gestart, maar zover ik weet, zijn daar pas in 2018 de grotere buitendienststellingen van merkbaar.

Woensdag 02 nov 2016 - 10:06:09
ZJ37
ZJ37
Sanering kopspoor 205 staat nog op de agenda, mits akkoord vervoerders.

Woensdag 02 nov 2016 - 10:15:49
sfj
sfj
Waar ligt dat kopspoor precies? Kan het zo op sporenplan.nl niet vinden... Misschien het spoortje wat men vroeger 519 noemde?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 02 nov 2016 - 11:52:57
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
gvttreinen (wo 02 nov 2016 07:14:12 www.somda.nl): Volgens mij betreft dat vernieuwing van de buurtsporen.
?? Die zijn pas nieuw aangelegd dus wat moet daar aan vernieuwd worden? Eindelijk eens echt horizontaal leggen zodat er geen trein meer wegrolt bij de remproef? Rechttrekken zodat er eindelijk eens wél fatsoenlijk gecombineerd kan worden met DDZ/DDar?

Woensdag 02 nov 2016 - 12:03:26
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Preciezer, het wisselcomplex bij de buurtsporen.

Woensdag 02 nov 2016 - 12:45:49
b2py
b2py
En de opstelsporen zelf, dat is allemaal nog hout als Roland de vooruit uit kijkt

Woensdag 02 nov 2016 - 13:16:23
sik214
sik214
Ik zag vandaag nog steeds een aansluiting van het spoor richting HTMU/de Daalse Dijk/opstelsporen. Is het toch de bedoeling dat dat blijft? Dan kan de calamiteitenloc daar mooi staan als spoor 205/519 gesaneerd wordt?

Woensdag 02 nov 2016 - 13:31:14
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Utdd is pas zeer recent grotendeels verlaten door VolkerRail, als DSSU afgerond is zal de aansluiting alsnog verdwijnen.

Woensdag 02 nov 2016 - 15:39:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Bij de eerstvolgende werkzaamheden dus al: zoals hierboven gemeld wordt die aansluiting 26 november opgebroken. Het bewuste wissel gaat dan aansluiten op het spoor de fly over op.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 02 nov 2016 - 17:05:49
waalkade
waalkade
Quote
sik214 (wo 02 nov 2016 13:16:23 www.somda.nl): Ik zag vandaag nog steeds een aansluiting van het spoor richting HTMU/de Daalse Dijk/opstelsporen. Is het toch de bedoeling dat dat blijft? Dan kan de calamiteitenloc daar mooi staan als spoor 205/519 gesaneerd wordt?
Quote
sik214 (wo 02 nov 2016 13:16:23 www.somda.nl): Ik zag vandaag nog steeds een aansluiting van het spoor richting HTMU/de Daalse Dijk/opstelsporen. Is het toch de bedoeling dat dat blijft? Dan kan de calamiteitenloc daar mooi staan als spoor 205/519 gesaneerd wordt?
Of een stoomloc voor pendelritten naar het spoorwegmuseum/Amf.

Woensdag 02 nov 2016 - 20:11:29
ZJ37
ZJ37
De calamiteitenloc zou dan naar OZ moeten gaan al vraag ik me af hoe je dat in de avond en nacht gefixt krijgt.

Woensdag 02 nov 2016 - 23:05:26
bacr
bacr
Want wat is er in de nacht dan?

Donderdag 03 nov 2016 - 09:13:47
thom
thom
Een gokje, een emplacement stampes vol met raampjes treinen ?

Donderdag 03 nov 2016 - 09:46:30
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nog afgezien van dat van CTW, LS en OZ alleen de Landstraat dagelijks maximaal wordt gebruikt snachts kan de calamiteitenloc prima geparkeerd worden tegen het juk van de omrijsporen t.h.v. OZ, die zijn lang genoeg om dat ongestraft te kunnen doen.

Donderdag 03 nov 2016 - 09:56:09
bacr
bacr
Ik relateerde het ook aan maar één loc, die 15 meter 6400 moet makkelijk ergens kwijt te raken zijn, dacht ik en vandaar dat ik de melding over 's nachts niet helemaal kon plaatsen.

Laatst bewerkt door bacr op Donderdag 03 nov 2016 om 09:56:39

Donderdag 03 nov 2016 - 13:10:47
mambo
mambo
Het criterium van een calamiteitenloc is wel dat deze binnen 5 minuten inzetbaar moet zijn. Zo'n ding tegen een stootjuk van de tailtracksporen parkeren en er vervolgens in een calamiteit andere treinen bezet naar toe moeten keren is niet helemaal ideaal te nomen. Ik zie 'm eerder op spoor 116 geparkeerd worden; deze word in de huidige dienstregeling helemaal niet benut momenteel. Dat je dan een keer moet steken via OZ/102/103 lijkt me met een 6400'er ook niet zo'n issue.

Laatst bewerkt door mambo op Donderdag 03 nov 2016 om 13:11:11

Donderdag 03 nov 2016 - 16:40:11
michaben
michaben
Materieel opstellen op omhaalsporen lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Donderdag 03 nov 2016 - 16:44:53
ZJ37
ZJ37
Quote
mambo (do 03 nov 2016 13:10:47 www.somda.nl): Het criterium van een calamiteitenloc is wel dat deze binnen 5 minuten inzetbaar moet zijn. Zo'n ding tegen een stootjuk van de tailtracksporen parkeren en er vervolgens in een calamiteit andere treinen bezet naar toe moeten keren is niet helemaal ideaal te nomen. Ik zie 'm eerder op spoor 116 geparkeerd worden; deze word in de huidige dienstregeling helemaal niet benut momenteel. Dat je dan een keer moet steken via OZ/102/103 lijkt me met een 6400'er ook niet zo'n issue.
Dat laatste lijkt dan wel het meest logisch. Op de opstelsporen staat ie alleen maar het rangeerproces in de weg of is de kans aanwezig dat de loc staat ingesloten.

Vrijdag 04 nov 2016 - 11:33:37
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
De loc had ook prima op de CTW gestald kunnen worden op de infrasporen maar ik lees net dat 26 nov. a.s. o.a. wissel 1173 A/B buiten dienst genomen wordt waardoor gelijktijdig aankomen en vertrekken op Utctw onmogelijk wordt gemaakt (via sp 56 wordt normaliter niet planmatig n/v Utctw gereden omdat het amper kan tussen het treinverkeer uit Mas rg Ut). Elke extra rangeerbeweging v/n Utctw wordt op deze manier een stuk lastiger in de te plannen.

Vrijdag 04 nov 2016 - 14:07:32
ZJ37
ZJ37
Als het goed is valt er niks te rijden als de calamiteitenloc in actie moet komen. Ben overigens benieuwd hoe die dan nog door Ut zelf heen moet komen als bij een verstoring alle perronsporen vol staan, maar daar zal ongetwijfeld al over zijn nagedacht.

Zaterdag 12 nov 2016 - 12:39:23
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 07 sep 2016 20:29:28 www.somda.nl): Inmiddels ligt spoor 9 al op zijn nieuwe plek waarbij opvalt dat het wissel om van 9 naar Gouda te rijden deels nog langs het perron ligt. Dat zal dus qua nuttige lengte een stukje korter dan de fysieke lengte worden.
Inmiddels staat er een bijgewerkt overzicht van perronlengtes op de site van ProRail, spoor 8 heeft een nuttige lengte van 390 meter gekregen en spoor 9 is beperkt tot 350 meter, inderdaad wat korter dus. Spoor 11 en 12 ook respectievelijk 390 en 350 meter. Treinen van 14 bakken zijn dus nog niet helemaal onmogelijk gemaakt, via de sporen 8 en 11 past het nog, maar in de praktijk is dat veel te onhandig omdat je geen uitwijk hebt.

Zaterdag 12 nov 2016 - 13:58:49
mambo
mambo
Quote
rolandrail (vr 04 nov 2016 11:33:37 www.somda.nl): De loc had ook prima op de CTW gestald kunnen worden op de infrasporen maar ik lees net dat 26 nov. a.s. o.a. wissel 1173 A/B buiten dienst genomen wordt waardoor gelijktijdig aankomen en vertrekken op Utctw onmogelijk wordt gemaakt (via sp 56 wordt normaliter niet planmatig n/v Utctw gereden omdat het amper kan tussen het treinverkeer uit Mas rg Ut). Elke extra rangeerbeweging v/n Utctw wordt op deze manier een stuk lastiger in de te plannen.
Spoor 56 word de laatste tijd weldegelijk planmatig gebruikt voor voorbrengen en afrangeren, zij het dat dit enkel bij einde dienst en weer gedurende voorbrengen gebeurd. Spoor 58 is voor zover ik weet nooit echt planmatig gebruikt (helaas) en werd alleen bereden met roestrijders en als er uitgeweken moest worden (onbeschikbaarheid spoor 57 doordat een rangeerder niet op tijd rijd om maar wat te noemen) en was in sommige situaties dus best handig te noemem om te gebruiken vanaf sporen 20/21 via wissel 1173. Maar dat is wellicht een beetje offtopic.

Ik vind het persoonlijk echter wel jammer dat de overloopwissels 1063/1065 (even uit m'n hoofd, heb hier op de mobiel geen tekeningen bij de hand) in het verlengde van sporen WA/WN ook gaan verdwijnen, wat je uitwijk en bijstuurmogelijkheden ook weer wat verder inperkt. Time will tell.