26-09-2009 13:11:19 | ||
---|---|---|
lint27
|
Bsd-Gdm is nu een defect wissel, dus dat zal wel niet met Brd te maken hebben |
26-09-2009 13:16:51 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Neuj, da's gewoon een gevalletje onzininfo van ProRail geweest dus. Zijn ze goed in op die lijn, d'r is ook al eens een wisselstoring in Arkel (een enkelsporige halte aan de vrije baan) geweest volgens de verstoringsinfo%08% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-09-2009 14:31:55 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Quote Ze leren het ook nooit eh%08% http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
26-09-2009 14:53:49 | ||
---|---|---|
ijnte
|
Ik hoor net op de NOS radio dat ze 14:00 ook niet hebben gehaald. Ze gaan de 2 tanks tussen de sporen hijsen en gaan dan zo'n 160-170 ton trekken.Quote Laatst bewerkt door ijnte op 26-09-2009 15:09 |
26-09-2009 17:45:24 | ||
---|---|---|
john2
|
De bijgevoegde link van Ziggo afgehaald. http://dvplayer.anp.tv/player/anp_popup.php?seed=o3474SkI1ueQdy2CyqlMcprlZYy8pJDK&quality=breedband&publisher=ziggo&client=anp Laatst bewerkt door admin op 26-09-2009 19:15, reden: Link gefatsoeneerd |
27-09-2009 10:22:38 | ||
---|---|---|
ijnte
|
Even voor de goede orde (ja nummertjes...). Arjen-V had vrijdag gelijk met de nummering. Het is dus de 6514 en niet de 6454 die betrokken is bij de aanrijding. locs DBSRN 6514, 6415 en ERS 6616 zijn er dus bij betrokken. Zie deze fotolink: http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/11/1/5/media_xl_67100.jpg Laatst bewerkt door ijnte op 27-09-2009 10:23, reden: foto toegevoegd |
27-09-2009 12:13:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Hier nog een paar foto's van het lostrekken van de locs met tanks: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/09/26/46136127/Leopard_bergingstanks_ruimen_verongelukte_locomotieven Edit: en nog wat beeldmateriaal van TV Rijnmond http://217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Fseptember2009%2F27-09-barendrecht.rm Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-09-2009 19:54, reden: link naar beelden toegevoegd Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-09-2009 20:57:33 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Eén spoor Barendrecht weer open Geplaatst op: zondag 27 september 2009 om 20:50 Laatst bijgewerkt: zondag 27 september 2009 om 20:50 Vanavond om 23.00 uur wordt weer één van de sporen in gebruik genomen die donderdagavond bij Barendrecht beschadigd raakten. Door het openstellen van het ene spoor rijden er weer treinen tussen de haven van Rotterdam en het spooremplacement Kijfhoek.De andere de andere drie sporen gaan naar verwachting eind van de week open. Volledig artikel: http://teletekst.nos.nl/tekst/104-01.html Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-09-2009 22:58:07 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Vandaag weer een kijkje (vanuit de trein) genomen aldaar... Vrijdag ookal een poging gedaan maar in het donker zie je zo weinig%04% Toen ik vanmiddag, net na 16 uur langs reed lag de class 66 nog naast de baan en lagen er nog een hoop brokstukken van de wagons. De beelden die vanuit de trein zijn genomen zullen in dezer dagen online komen op mijn gelijknamige youtube account. Verder reed de Thalys en de BNL wél via barendrecht. Edit Mark: Enkele details die hier niet besproken hoeven worden verwijderd. Laatst bewerkt door mark op 27-09-2009 23:49 |
28-09-2009 13:16:29 | ||
---|---|---|
adrie3
|
Quote De link naar TV Rijnmond werkt niet %03% |
28-09-2009 14:22:56 | ||
---|---|---|
MasterE
|
De link werktbij mij prima! Groet, Mcn Asd. Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 10:45, reden: Onnodige quote verwijderd |
28-09-2009 22:55:09 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Rudolfph: bericht+reactie met privacyinformatie verwijderd. |
29-09-2009 10:44:31 | ||
---|---|---|
john2
|
QuoteBij mij werkt de link ook niet, zou eerst realplayer met live TV - nieuws moeten downloaden voor de betreffende link te kunnen bekijken. Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 10:46, reden: Quote aanzienlijk ingekort |
29-09-2009 11:27:56 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Dan werkt de link dus wel, maar heb je niet de juiste software op je PC staan om de beelden te bekijken Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-10-2009 08:55:52 | ||
---|---|---|
adrie3
|
Quote%03%sorry dan licht het aan mijn instellingen Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 10:46, reden: Quote aanzienlijk ingekort |
02-10-2009 10:46:39 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
admin: on-topic Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
02-10-2009 12:52:11 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Ik zag gisteren bij NedTrain dat dat de 6415 in zijn geheel geen cabine meer heeft. |
04-10-2009 18:01:08 | ||
---|---|---|
keesje
|
Hier weer wat nieuws over het ongeval, met daarin een heel opmerkelijk citaat van onze Pieter! http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/4/041009_vollenhoven.html "... Inzittenden van een passerende goederentreinen ontsnapten volgens Van Vollenhoven aan een catastrofe..." %08% |
04-10-2009 18:19:33 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Een goederentreinen? Het is niet alleen fout, vanwege de reizigers in een goederentrein, maar verder is het ook grammaticaal fout. |
04-10-2009 18:25:57 | ||
---|---|---|
treintim
|
Ja, en daar heeft Pieter niks mee te maken, dat zal die journalist wel verkeerd hebben weergegeven. Zelf ben ik ook een keer geïnterviewd, en na afloop kijk je echt op hoe anders alles (in het subjectieve eindresultaat van de journalist) wordt weergegeven. Laatst bewerkt door treintim op 04-10-2009 18:26 |
04-10-2009 18:34:43 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Dat weet ik zelf maar al te goed. Ik heb een keer in een tijdschrift een ingezonden brief van mij gezien, die compleet was omgegooid. |
04-10-2009 19:59:59 | ||
---|---|---|
keesje
|
Nog meer wijsheid van de Ongevallenraad (hoe komt ie erop): http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article5221827.ece/Van+Vollenhoven+wil+verbetering+alle+seinen |
05-10-2009 12:00:24 | ||
---|---|---|
mich
|
Als ze eens beginnen met het snoeien van een aantal bomen en struiken, een aantal seinen zijn uberhaupt niet zichtbaar |
05-10-2009 13:46:13 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Er wil wel eens een verstekeling of mensensmokkel in een container verstopt zitten, maar om dat nu inzittenden van een goederentrein te noemen.... Shqiperise-lopers? |
05-10-2009 14:49:25 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDaar heb je zg. SOS-meldingen voor. |
08-10-2009 18:50:32 | ||
---|---|---|
keesje
|
Aangezien dergelijk nieuws een beetje is gaan rollen na het ongeval te Barendrecht, hier weer iets over het wel en wee van extra beveiligen van het spoor: http://www.nu.nl/algemeen/2098211/niet-nodig-alle-seinen-pakken-.html |
15-12-2009 16:04:45 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Op 12 december stond er een interview met de machinist van de ERS trein in het Algemeen Dagblad: Treinbestuurder hekelt de nog altijd gebrekkige veiligheidssystemen - 'Ineens komt er een spooktrein op je af' - MACHINIST SIM BOEREMA TERUG OP DE PLEK VAN DE SPOORRAMP BIJ BARENDRECHT Machinist Sim Boerema overleefde de botsing op het spoor bij Barendrecht, eind september. Zijn collega van de andere trein kwam daarbij om. Nu praat de 43-jarige Fries openhartig en vooral opmerkelijk nuchter over het ongeval. ,,Ik heb geluk gehad. En hij pech.'' ... GERT ONNINK BARENDRECHT - Sim Boerema was deze week terug op de plek van het ongeval. Veel maakte dat niet bij hem los. ,,Nee hoor, ik ben daar te nuchter voor.'' Maar de fysieke pijn is er niet minder om. Het lopen gaat hem niet gemakkelijk af. Ruim tweeënhalve maand na de treinbotsing beweegt hij zich voort met behulp van een stok. De machinist uit Franeker, werkzaam bij de Rotterdamse spoorvervoerder ERS Railways, ondervindt nog dagelijks de gevolgen van de klap die hij in september maakte. ,,Mijn linker knieschijf is stuk. Ik ben er twee keer aan geopereerd, in januari volgt een derde operatie,'' legt Boerema uit. Na de treinramp lag hij veertien dagen in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. De Fries liep botbreuken op en verwondingen aan zijn gezicht, zijn neus was gebroken en afgescheurd en hij mist een tand. Hij herinnert zich de werkdag van donderdag 24 september nog goed. Volgens dienstregeling was er die avond om half elf een rit van rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Bentheim, onder meer langs het drukke spoor bij Barendrecht. Boerema vervoerde met zijn locomotief 22 wagens met containers, samen goed voor een vracht van 1200 ton. ,,In een paar seconden was het gebeurd. Ineens zie je een spookrijder op je af komen.'' De onverwachte tegenligger was een goederentrein van DB Schenker, bestuurd door een 57-jarige machinist uit het Groningse Onnen. ,,Hij is driehonderd meter door het rode sein gegaan. Ook heeft hij een wissel open gereden,'' weet Boerema. ,,Omdat hij in mijn baanvak kwam, was er kortsluiting. Daardoor is de automatische treinbeveiliging (ATB) uitgevallen.'' De noodstop - 'volremming' - van Boerema was niet toereikend om een botsing te voorkomen. De twee voertuigen boorden zich in elkaar, met fataal gevolg voor zijn collega. De Fries schat dat zijn trein 70 kilometer per uur ging, nodig om de klim naar de fly-over bij Rotterdam-Lombardijen te maken. Zijn collega had een vaartje van 38 kilometer per uur. ,,Helaas kan hij niet navertellen wat er precies is gebeurd. De vraag blijft: werd hij onwel, heeft hij iets over het hoofd gezien of wist hij echt van niets? Dat wordt nu allemaal uitgezocht.'' Het ongeval trok extra aandacht omdat een passerende passagierstrein de ravage op het spoor maar net wist te ontwijken. Honderdvijftig reizigers, op weg naar Brussel, kwamen met de schrik vrij. ,,De machinist van die trein deed wat hij moest doen. Dat leer je op de cursus,'' stelt Boerema. De discussie over de veiligheid van het spoor liep opnieuw hoog op. Ook Boerema beklemtoont dat er nog altijd hiaten in het systeem zitten. ,,Daarin schiet spoorbeheerder ProRail toch echt tekort. De stukken bij Barendrecht en Zevenaar zijn eilandjes. Daar moet iets aan gebeuren. Er zijn locomotieven die met drie verschillende beveiligingssystemen rond moeten rijden. We zijn één Europa, maar nog lang niet met één systeem.'' Ook de Haagse politiek zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, meent de machinist. ,,Het beschikbare geld zou anders besteed moeten worden, met de veiligheid op het spoor op de eerste plaats. Kijk wat dit incident heeft gekost: tientallen miljoenen. Drie locomotieven total loss, zes wagens, het spoor acht dagen niet bereikbaar en de haven van Rotterdam bijna op slot. Reken maar uit.'' Sim Boerema hoopt over een paar maanden weer aan de slag te kunnen. Bij het spoor, waar hij tien jaar werkt, en dan opnieuw op de bok van een locomotief. Last van het ongeval heeft hij niet, onderstreept hij. ,,Het was in een paar seconden voorbij. Je moet ook niet nadenken over wat er nog meer had kunnen gebeuren, met de ketelwagens met gevaarlijke stoffen of met die passagierstrein. Het is gegaan zoals het gegaan is. Ik heb geluk gehad en hij pech.'' Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
08-04-2010 21:51:27 | ||
---|---|---|
sloterdijk
|
misschien vind iemand het interessant http://www.youtube.com/watch?v=6TLa1gP7GZ4&feature=channel het verhaal van de machinist die het overleeft heeft. Laatst bewerkt door sloterdijk op 08-04-2010 21:52 |
24-09-2010 20:07:17 | ||
---|---|---|
wadloper
|
Vandaag alweer een jaar geleden. Op deze http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FTreinongeluk%20Barendrecht%20een%20jaar%20later o.a. een gesprek met de betrokken machinist die het ongeval overleefde. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
18-01-2011 17:06:50 | ||
---|---|---|
pipi
|
Rapport is klaar. zie link. http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/rapport_Treinongeluk_Barendrecht_web.pdf Toevoeging: Dit is de pagina waar de link van af komt: http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/Treinbotsing-barendrecht/#rapporten Laatst bewerkt door pipi op 18-01-2011 20:35 |
18-01-2011 19:52:38 | ||
---|---|---|
ErikFB
|
Is goed te lezen rapport inderdaad, wel even wennen tov de vorige rapporten aan de opbouw en behandeling van het vraagstuk. Rapport geeft duidelijke indicatie en conclusie betreffende de oorzaak. |
18-01-2011 20:26:55 | ||
---|---|---|
qj7141
|
Zojuist aangekondigd op het journaal van acht uur: Mr. Pieter is gast in het programma Nieuwsuur op N2 om 22.00 uur. Thema: de veiligheid op het spoor. |
19-01-2011 01:20:28 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Voor de mensen die deze uitzending hebben gemist, alhier te vinden, het betreffende stukje start op 34:10 http://player.omroep.nl/?aflID=12012082 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 00:11:45 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Zow, dit topic kan ook weer even ontroest worden, er is weer nieuws Sim Boerema, de MCN die het nog maar net heeft na kunnen vertellen, stond afgelopen zaterdag weer in de Telegraaf, kort word verteld hoe zijn verhaal was en wat hij momenteel aan verbeteringen ziet, of juist niet. Bijvoorbeeld dat het betreffende punt nog steeds het probleem kent, sterker nog, het ging bijna weer fout daar, en ATB v.v. niet voldoende is. Alhier een foto (flink groot) van het betreffend artikel: http://oi54.tinypic.com/idca44.jpg Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 11:25:09 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Allemaal wel leuk en aardig. Maar ten eerste is er een mcn die ten alle tijden moet opletten, en daar naar moet handelen. En ATB VV is nog steeds niet bij alle vervoerder ingebouwd en ook niet verplicht gesteld. En die machinist weet ook wel zelf donders goed dat aanpassingen niet van de ene op de andere dag zomaar even te realiseren zijn. Gr Joop mcn Lls |
10-03-2011 14:27:50 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Precies machinist mag nooit afgaan alleen op de Atb ATB is een hulpmiddel namelijk |
10-03-2011 16:04:50 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Uiteraard, maar dan moet het hulpmiddel wel degelijk zijn uiteraard. Anders heb vrijwel niets aan een hulpmiddel Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 18:08:53 | ||
---|---|---|
MDDM
|
En waar staat te lezen dat de ATB niet degelijk was? Gr Joop mcn Lls |
10-03-2011 18:42:22 | ||
---|---|---|
dwem
|
Ach we weten toch allemaal dat De Telegraaf elke aanleiding te baat neemt om NS een schop te geven. Het is maar zeer de vraag of het artikel exact weergeeft wat de mcn heeft gezegd, met alle nuances erbij. Bovendien is de man om begrijpelijke redenen heel emotioneel betrokken bij dat ongeval, dus is het de vraag of hij, ondanks beste bedoelingen, tot een objectief oordeel in staat is. Allemaal redenen om dit artikel met een flinke schep zout te nemen. D, |
10-03-2011 20:53:24 | ||
---|---|---|
bjornl
|
QuoteIk heb nog nooit gehoord dat ATB niet werkt zoals gespecificeerd. |
10-03-2011 23:01:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik meen me te herinneren dat in ieder geval 1 of misschien zelfs beide locomotieven er nog niet van voorzien waren, dat is tot nu toe nog steeds een keuze van een vervoerder en dat kun je natuurlijk dan geen tekortkoming aan het systeem noemen. Immers, ATB-Vv is nog geen verplichting, al vermoed ik dat dat niet lang meer gaat duren, en ik denk dat dat geen kwalijke zaak is, zolang vervoerders zich daar niet allen toe geroepen voelen. |
10-03-2011 23:03:33 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
@ bjornl: dat is het probleem juist. ATB is simpelweg niet voldoende, vooral EG niet. Als jij zegt van wel: verklaar mij dan maar waarom er jaarlijks tich STS-passages zijn, (bijna)aanrijdingen en/of ontsporingen door te hoge snelheid. Dan ben ik nog niet eens begonnen waarom de EU miljarden steekt in een nieuw algemeen beveilingssysteem... Laatst bewerkt door spiketrain op 11-03-2011 07:56 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 23:10:17 | ||
---|---|---|
thom
|
Hooo Yorick, je leest de reactie van Bjorn verkeerd. Zoals hij zegt, hij heeft nog nooit gehoort dat de ATB niet werkt zoals het gespecificeerd en ontworpen was. Het voorkomen van het passeren van een rood sein is nooit een doelstelling van het systeem ATB-EG geweest. Dat dat mogelijk is, is een tekortkoming aan het systeem, maar zeker geen falen ervan. Dat soort zaken die niet ondervangen zijn destijds in het systeem zijn gewoon een kostenafweging geweest van technisch haalbaar en kosten-baten... Laatst bewerkt door thom op 10-03-2011 23:12 |
10-03-2011 23:20:06 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Aha, dat klinkt beter (nouhjah beter... niet qua beveiliging), mijn excuus. Maargoed, wel schandalig dat er zo erg op beveiliging word bezuinigd dat dit onnodig mensenlevens kost of in gevaar brengt. Laatst bewerkt door spiketrain op 11-03-2011 07:52 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 23:29:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Vergeet niet dat ATB-EG al ontwikkeld in in de jaren 60, toen was de techniek een stuk anders dan nu. Het land lag nog vol veiligheidskopjes, en ongelukken met snelheden groter dan 40 km/u werden zoal grotendeels voorkomen... Tegenwoordig kunnen we technisch veel meer, veel kleiner en veel goedkoper, en daarom hebben we nu inmiddels ATB-Vv wat EG toch aardig aanvult denk ik. |
10-03-2011 23:35:17 | ||
---|---|---|
mdj
|
Wat is er eigelijk mis met het "verplicht stellen van ATB-VV" voor elke vervoerder? Of mag dat niet van Europa, toevallig? Bij twijfel: gebruik beton. |
10-03-2011 23:52:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Geen idee waarom dat nu nog niet is, maar ongetwijfeld dat dat gaat gebeuren... |
11-03-2011 07:54:37 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Groet, Spiketrain |
11-03-2011 10:39:43 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteZal wel met het bekende kostenplaatje te maken hebben en de subsidie die verstrekt "moet" worden. ACTS/HUSA heeft iig wel V.V. en DBSRN ook. Gr Joop mcn Lls |
11-03-2011 12:16:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik weet zo niet of daar een subsidie voor verstrekt wordt, dat lijkt me voor commerciele bedrijven niet. Verder heeft ook NSR het overal aan boord. Het zit trouwens ook standaard in ATB-E, en al het andere materieel NSM is erook van voorzien. |
11-03-2011 23:26:01 | ||
---|---|---|
bjornl
|
QuoteAls je dat al schandalig vindt, wat denk je dan van al die gelijkvloerse kruisingen? Daar vallen vele malen meer doden en gewonden dan door botsingen tussen treinen onderling die door ATB-vv voorkomen hadden kunnen worden. |
12-03-2011 12:00:00 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Spiketrain: topic grondig opgeschoond. Op dit forum hebben we respect voor elkaar! Groet, Spiketrain |
12-03-2011 12:59:48 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Googlen op 2010221586 of op tweede kamer ATB-Vv geeft een aantal antwoorden. |
21-05-2011 22:18:44 | ||
---|---|---|
MvdK
|
Als ik zo'n rapport doorlees, en ik heb het doorgenomen, de tekeningen en schema's, dan vraag ik mij af waarom treindienstleiders i.g.v. kruisende rijwegen, de trein die moet wachten, zo ver laten doorlopen. Op het schema op pagina 23 staat een sein P852, en even daarvoor liggen een paar wissels. Voor dat ene wissel, waar de trein zo naar rechts moet, zal vast ook wel een sein staan. Ik vind eigenlijk dat hele schema een beetje onvolledig. Als de verkeersleider die trein daar gehouden had, en het wissel rechtdoor, dan was er niks gebeurd. De machinist uit Onnen was dan vermoedelijk ergens in Zwijndrecht uitgekomen. In de aanbevelingen vind ik daar niks over terug. Ik meen dat er in het verleden door Pieter al eens zo iets geroepen is, het vermijden van kruisende rijwegen. Misschien dat hij het om die reden niet nodig vond dat dit keer te herhalen. |
23-05-2011 01:01:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik heb zo even het genoemde schematje niet opgezocht moet ik bekennen. Maar P-Seinen zijn automatisch en kunnen niet bediend worden door een Treindienstleider. |
23-05-2011 07:46:03 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Dat wordt niet gedaan omdat het (volgens het concept van ons seinsysteem) niet nodig is (rood = rood en dus stoppen) en als je dat op alle plekken gaat doen waar je een kruisende verbinding hebt dan boet je flink in op capaciteit. In Duitsland is wat anders nagedacht over seinbeveiliging. Daar is in principe 200 meter doorglijweg na elk sein. Gecombineerd met PZB (snelheidscontrole 200 meter voor het sein en remdwang bij het sein) betekent dat dat een normaal beremde trein in normale omstandigheden in principe nooit tot het gevaarpunt doorglijdt. Is die doorglijweg er niet dan ligt er wel een ontsporingswissel. In Nederland is die doorglijweg in feite voor het sein gelegd door de machinist te dwingen max. 40 te rijden en te vertrouwen op een minimale zichtafstand van het sein (er is in Nederland ook geen beperking om door rood te rijden). En door verschillende redenen werkt dat niet meer zo goed als voorheen. Het geel-geel-geel-rood rijden is niet bevorderlijk, dat je niet weet waar het volgende sein staat is niet bevorderlijk en het afschaffen van de aparte kwiteerknop is niet bevorderlijk. Komt dus nog bij dat ATB wat inherente tekortkomingen heeft die bij drukker verkeer erg vervelend kunnen worden. |
23-05-2011 09:19:01 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Die doorschietruimte heeft Nederland ook gehad. Bij de klassieke beveiliging gold 100m doorschiet ruimte. Dus een overweg, die binnen 100m achter een sein lag, moest gesloten zijn bij binnenkomst van een trein, ook als het sein stop toonde. Pas als de trein stilstond, mocht de overweg weer open. Bij kruisingen mochten 2 treinen niet gelijktijdig binnenkomen en meer van dat soort voorschriften/maatregelen. Eigenlijk dezelfde riedel, die elk land met klassieke beveiliging heeft. QuoteVoor mij een onbegrijpelijke zin. Machinisten worden geacht wegbekendheid te hebben, deze op peil te houden en dus te weten waar het volgende sein staat en ook eventuele verdere bijzonderheden, dus ook de plaats van de snelheidsborden en dergelijke. Dat is onderdeel van hun vakmanschap. Laatst bewerkt door dvdhoven op 23-05-2011 09:24 Dick van den Hoven |
23-05-2011 20:04:26 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De mcn'en weten het als het goed is wel inderdaad, maar je moet dus wel rúim vóór een geel sein scherp hebben dat het vólgende sein rood kan zijn én al 50 meter verder kan zijn. Ik denk dat Maarten bedoelt dat een sein op elke willekeurige afstand van zijn voorganger kan staan, en dat is inderdaad niet bevorderlijk. |
23-05-2011 20:53:19 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
In de seinbeelden wordt al rekening gehouden met afstanden tussen seinen. Dus als je een gele krijgt en 50m erachter een rode, dan heb voor die gele nog een gele gehad of een snelheidsbord. Bij het ontwerpen van de seinbeelden, wordt rekening gehouden met remwegen. Het kan never nooit zo zijn, dat met je 120km/h op een geel sein komt af stiefelen en dan pats 50m erachter een rode. Ruim op remwegafstand voor die rode heb je een geel sein gehad dat je attendeert op het mogelijk aanwezig zijn van een rood sein. En er kunnen dus meerdere gele voorkomen in zo'n traject. Dat was bij dat ongeval in Arnhem ook. Ook meerdere seinen kort op elkaar. Laatst bewerkt door dvdhoven op 23-05-2011 20:59 Dick van den Hoven |
23-05-2011 22:47:06 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Ja dat natuurlijk wel, maar geel na geel na geel doet de aandacht wel verslappen natuurlijk. Vakmanschap of niet, zo werkt de mens gewoon... |
23-05-2011 23:25:16 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Zo werkt de mens gewoon maar een machinist als het goed is niet. Daar worden we op getest, o.a. middels de vigilantietest en die is ronduit pittig. Het zg. "rijden op geel" komt gewoon voor en die enkele keer dat het je overkomt moet gewoon geen probleem zijn. Als de DBS-mcn bij Brd gezond was geweest had het voor hem ook geen probleem geweest. |