Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Treinreizigers per station

Zondag 20 sep 2009 - 19:59:51
R-ekz
R-ekz
Ik heb even opzoek gegaan op het internet, kwam ik deze lijsten tegen :

2004-2005
www.treinreiziger.nl

2005-2006
www.ovwereld.nl

En de stations in provincie Utrecht periode 2003-2008
www.cijferboekje.nl

Weet iemand of er nog andere (recentere) cijfers bekent zijn?

Zondag 20 sep 2009 - 20:14:48
raymond16
raymond16
Nee, die zijn helaas niet beschikbaar.

Zondag 20 sep 2009 - 21:51:12
R-ekz
R-ekz
Waarom word dat geheimgehouden? anti-terrorismebestrijding?

Maandag 21 sep 2009 - 09:13:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bedrijfsgevoelige informatie, denk aan de concurrentie!
Merk ook op dat er alleen cijfers zijn van de door NS aangedane stations (Ktr enzo ontbreken in 2006...)

Laatst bewerkt door gvttreinen op Maandag 21 sep 2009 om 09:20:10

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 21 sep 2009 - 12:28:40
neushorn
neushorn
Hoezo? Kesteren 2006: 389 reizigers (daar hoef je dus niet echt te dringen bij het instappen)

Maandag 21 sep 2009 - 12:31:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ach ja, gezien, ook andere Syntusstations zijn netjes vermeld.
Gérard

Maandag 21 sep 2009 - 13:17:49
bjornl
bjornl
Quote
neushorn: Hoezo? Kesteren 2006: 389 reizigers (daar hoef je dus niet echt te dringen bij het instappen)
Hemmen-Dodewaard is nog erger met 113 in 2005. Het was natuurlijk ook niet voor niets dat NS daar de lijn verbuste 's avonds.

Maandag 21 sep 2009 - 13:22:05
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
389 lijkt weinig, maar ik geloof eigenlijk niet dat dit aantal wordt gehaald, net als bij de 115 bij Hmn. Ik zie bijna nooit mensen in- en/of uitstappen in Hmn en als ik het zie, dan zijn het er sowieso nooit meer dan 2.

'Okeh'

Maandag 21 sep 2009 - 14:20:16
bjornl
bjornl
Nou, toen ik het traject gisteren reed stapten er alleen vanuit mijn coupé elk station wel mensen in of uit. Het zal ook wel erg tijdsgebonden zijn, met veel spitsreizigers (scholieren!) en heel rustige daluren.

Maandag 21 sep 2009 - 14:29:06
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Scholieren reizen echt alleen maar van en naar Ktr, ook vrijwel alleen maar vanuit de richting Tl.

'Okeh'

Maandag 21 sep 2009 - 15:22:58
fastguy84
fastguy84
Op www.treinreiziger.nl staan de cijfers van 2006, en staat ook een aardige uitleg over de 'strijd' die nodig is om de cijfers te krijgen. Daarnaast vind ik twijfelachtig waarom cijfers van 2007 en 2008 nog niet beschikbaar zijn: er moet al gemeten zijn (beetje laat nu anders), en om dat dan even te extrapoleren naar zo'n tabelletje is echt geen astrofysica.

Laatst bewerkt door fastguy84 op Maandag 21 sep 2009 om 15:23:39

Maandag 21 sep 2009 - 19:12:43
raymond16
raymond16
Quote
WesselE: 389 lijkt weinig, maar ik geloof eigenlijk niet dat dit aantal wordt gehaald, net als bij de 115 bij Hmn. Ik zie bijna nooit mensen in- en/of uitstappen in Hmn en als ik het zie, dan zijn het er sowieso nooit meer dan 2.
Dat komt omdat in de telcijfers zowel in als uitstappers geteld worden. Vrijwel iedere reiziger gaat 's morgens instappen in de trein ergens naar toe en komt 's avonds terug: 1 reiziger, maar dus wel 2x geteld. Dus in werkelijkheid zijn het twee keer zo weinig passagiers.

Maandag 21 sep 2009 - 20:13:58
R-ekz
R-ekz
Zoizo, hoe worden mensen geteld met een OV-Jaarkaart of Maanabbo? het lijken me dan meer schattingen dan het werkelijke aantal.. Ikzelf reis met een Maanabbo soms 4x soms 5x soms 6x per week met de trein.

Maandag 21 sep 2009 - 22:12:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Het zullen zowiezo altijd schattingen zijn natuurlijk, net als dat de bezetting van treinen (en het gedeelte van de reizigers dat een bepaald soort vervoerbewijs gebruikt) geschat kan worden middels het reizigersonderzoek.

Daarnaast, al is het eerlijk gezegd lang geleden dat ik zoiets trof, worden er weleens enquetes in de trein (en ook via internet tegenwoordig) gehouden waarbij het reistraject gevraagd wordt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 29 sep 2009 - 14:44:33
Noodrem
Noodrem
Ik kom in de s4700 dikwijls mensen tegen met een rode jas + PDA die in opdracht van NSR een reizigersonderzoek uitvoeren. Vaak roept de HC het ook nog om, en vraagt om medewerking.

Zijn die cijfers nog ergens bekend, of zijn dat de PDF cijfertjes?


Dinsdag 14 feb 2012 - 08:26:42
R-ekz
R-ekz
Inmiddels zijn de gegevens uit 2007 en 2008 ook al een tijdje bekend gemaakt.

Zie www.treinreiziger.nl)_-_alfabetische_volgorde

Laatst bewerkt door R-ekz op Dinsdag 14 feb 2012 om 08:27:28

Dinsdag 14 feb 2012 - 09:00:40
maigoda
maigoda
Quote
Noodrem (di 29 sep 2009 14:44:33 www.somda.nl): Ik kom in de s4700 dikwijls mensen tegen met een rode jas + PDA die in opdracht van NSR een reizigersonderzoek uitvoeren. Vaak roept de HC het ook nog om, en vraagt om medewerking.

Zijn die cijfers nog ergens bekend, of zijn dat de PDF cijfertjes?
Even ter illustratie: het aantal personen die aan reizigersonderzoek doen ligt op 175. Verdeelt over een vroege dienst en een late dienst en ze zullen ongetwijfeld ze niet 7 dagen in de week werken. En dat op de hoeveelheid treinen die dagelijks rijden (of zouden moeten rijden). Wellicht dat er een aantal treinen zijn die doordeweeks altijd worden gedaan.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 14 feb 2012 - 10:01:21
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Nmh 2900 yeah right. maar dat krijg je als je geen volle treinen telt.

Dinsdag 14 feb 2012 - 10:18:54
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Lekker interessant of het er 100 meer of minder zijn.. ik hoop dat we hier niet elk station gaan bespreken..


Dinsdag 14 feb 2012 - 10:20:56
bloemkool
bloemkool
Als een aantal treinen op maximale capaciteit worden benut weet je vrij aardig wat je in totaal aan reizigers meeneemt gedurende de dag


Dinsdag 14 feb 2012 - 13:08:20
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Komt men daar dan ook al niet achter als men de gegevens leest van de ov chipkaart ?
Als elk station is voorzien van een paal/poortje waar je je ov chip geval langs moet halen om te mogen reizen,en die ovkaart dus de enige manier is om trein reizen te kunnen doen,dan kun je toch uitlezen neem ik aan hoeveel keer mensen de verplichte kaart langs een lezer halen op een station ?
Als je dan die data van alle trajecten hebt lijkt mij dat er aardig is te zien hoeveel mensen je per dag vervoert
Miss is het wel zelfs zo te doen dat je zelfs per treinserie kan zien hoeveel mensen er daar reizen(al is dit speculatie van mijn kant,ik ken tenslotte de systemen niet)
Misschien dat iemand weet of bovenstaande kan,als dat kan lijken mij die mensen die met pda's tellen overbodig geworden voor dat baantje.

Dinsdag 14 feb 2012 - 14:31:03
R-ekz
R-ekz
Quote
Jannn2009 (di 14 feb 2012 10:18:54 somda.nl): Lekker interessant of het er 100 meer of minder zijn.. ik hoop dat we hier niet elk station gaan bespreken..
Het is inderdaad ook maar een schatting, mensen met maandkaarten en studentenkaarten kan (toendertijd) moeilijk precies bijhouden.

Dinsdag 14 feb 2012 - 19:29:20
FourRoses
FourRoses
Opvallend is wel de massele overstap van Duivendrecht naar Amsterdam Bijlmer/ArenA. Komt dit door de afgeronde verbouwing?

Dinsdag 14 feb 2012 - 20:24:53
bart84
Moderator
bart84
Tot en met dienstregeling 2006 was Dvd toch nog 'het' overstapstation van Ut naar Shl en stopte de 800/900 en de 3000 nog op Dvd en Asa (tussen Ut en Asd) De Utrechtboog was toen nog niet volledig in dienst geloof ik.
Serie 800 was Mt-Hlm 1x per uur.
Serie 900 was Hrl-Hlm 1x per uur (samen een halfuurtsdienst op Std-Hlm).
Serie 3000 net als nu Nm-Hdr.

Laatst bewerkt door bart84 op Dinsdag 14 feb 2012 om 20:32:24

Mvg. Bart

Dinsdag 14 feb 2012 - 20:27:57
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Precies, het hangt er een beetje vanaf met welke cijfers je het vergelijkt, maar anders is bovenstaand argument wel een hoofdreden, denk ik.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Dinsdag 14 feb 2012 - 21:37:39
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Het is dus niet direct het verlies van de overstapfunctie van Dvd (overstappers worden hier tenslotte niet meegeteld) maar vooral de slechtere bereikbaarheid vanuit Ut sinds die IC's er niet meer stoppen. Veel reizigers naar Amsterdam-Zuidoost die eerst in Dvd uitstapten zullen dat nu wel in Asb doen.

Laatst bewerkt door reisthijs op Dinsdag 14 feb 2012 om 21:38:07

Woensdag 15 feb 2012 - 09:05:44
jorgo
jorgo
Je kunt het dus ook zien als een betere bereikbaarheid van Asb vanuit Ut.

Zaterdag 25 feb 2012 - 00:46:53
FourRoses
FourRoses
De meeste cijfers van 2009 zijn inmiddels beschikbaar.

Zie www.treinreiziger.nl)_-_alfabetische_volgorde

De cijfers liegen er niet om, maar Amf heeft bijna een verdubbeling (!) van het aantal reizigers? Van ruim 36500 in ''08 naar ruim 63000 in ''09..! Valt dit te verklaren?

Laatst bewerkt door FourRoses op Zaterdag 25 feb 2012 om 00:53:43

Zaterdag 25 feb 2012 - 01:00:33
waalkade
waalkade
Enorme groei op de IJssellijn zo te zien.
Gouda en Weesp een groei van ca 50%.
Een groei van 20-30% in een jaar op diverse stations is niet uitzonderlijk.
Is men soms anders gaan tellen?
En Heerhugowaard zal wel een type fout zijn.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 25 feb 2012 om 01:01:45

Zaterdag 25 feb 2012 - 09:44:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
FourRoses (za 25 feb 2012 00:46:53 www.somda.nl): De cijfers liegen er niet om, maar Amf heeft bijna een verdubbeling (!) van het aantal reizigers? Van ruim 36500 in ''08 naar ruim 63000 in ''09..! Valt dit te verklaren?
Mja, door een typefout waarschijnlijk. Als je de 6 en de 3 omdraait klopt de trend een stuk beter

Ik zie trouwens ook dat Utrecht Centraal in 2009 Amsterdam Centraal van de troon heeft gestoten als station met de meeste in- en uitstappers.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 25 feb 2012 - 10:11:58
b2py
b2py
Quote
waalkade (za 25 feb 2012 01:00:33 somda.nl):
En Heerhugowaard zal wel een type fout zijn.
Nee joh, keidruk daar

Verder is het wel opvallend dat alle ic stations een groei hebben, en de huidige dienstregeling van de NS (omklapping oude lijn) wel gerechtvaardigd is. (Uitzondering Delft, die krimpt.)

Zaterdag 25 feb 2012 - 14:55:00
FourRoses
FourRoses
Het zal wel wat nauwkeuriger zijn met invoering van de chipkaart. Alleen deze cijfers zijn (nog) niet bekend gemaakt.

Zaterdag 25 feb 2012 - 19:10:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Uit een discussie over deze lijst op OVNL is gebleken dat het voor 2009 cijfers inclusief overstappers zijn... dat verklaart de grote groei op de diverse IC-knooppunten dus wel heel aardig

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zaterdag 25 feb 2012 om 19:10:45

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl