01-08-2009 20:40:10 | ||
---|---|---|
frer
|
Nog een wintersporttrein ziet het levenslicht: De treinreiswinkel legt een dagtrein in naar oostenrijk; de Krokus-Express. De trein zal uit zitrijtuigen met zijgang bestaan. Zie http://www.treinreiswinkel.nl/wintersportreizen/krokus_express_oostenrijk Verschillende operators (een paar weken terug werd de Winter Shuttle gelanceerd door het nieuwe Dutch Rail Services) zien dus (eindelijk) brood in deze lucratieve vakantietopdrukte. groet Roland |
01-08-2009 20:42:51 | ||
---|---|---|
keesje
|
Jeetje, een exploitant die ook al één slag maakt en het dan voor gezien houdt? Opvallend is wel dat deze overdag rijdt, is weer eens wat anders. |
01-08-2009 22:35:36 | ||
---|---|---|
geert
|
Zal ongetwijfeld te maken hebben met het vrijgeven van de markt voor internationale reizigerstreinen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Dat kan nog leuke effecten geven in Europa! Het staat een ieder dan vrij om in land A reizigers te laten instappen en in land B weer te laten uitstappen. O.a. Veolia heeft op dit moment TGV's voor internationale verbindingen in bestelling staan, levering medio 2011. Dus ben benieuwd... |
01-08-2009 23:23:21 | ||
---|---|---|
maurits
|
Zelf ben ik vrij nauw betrokken bij het inleggen van de trein (heb oa de website over de Krokus Express zelf online gezet ). Het idee om overdag rechtstreeks te rijden is best aardig. Als je met de ICE via Frankfurt en München gaat, zit je vaak toch met 3 of 4 overstappen voordat je in Zell am See of Innsbruck bent. Met de Krokus Express gaat dat gewoon rechtstreeks. Als er straks meer info komt over tijden (bijv ook van aanvoerritten), dan later ik dat zeker weten. Ik zou het dan wel leuk vinden om bijvoorbeeld wat foto's te ontvangen... Laatst bewerkt door maurits op 01-08-2009 23:23 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
02-08-2009 10:47:28 | ||
---|---|---|
john2
|
Het zou handiger zijn als je meer van dit soort rechtstreekse treinen had als de krokus Express. In de vorige eeuw, klink lang geleden, had je toch ook rechtstreekse treinen naar Oostenrijk en Zwitserland. Zonder dat 3 tot 4 keer moest overstappen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Austia Express en de Rhein Gold. En er waren nog enkele treinen met dit soort namen. |
02-08-2009 10:48:36 | ||
---|---|---|
verst107
|
Op dezelfde site van de treinreiswinkel staat een Transfertrein die alleen op 19 februari rijdt (en een week later weer terug), en aansluit op de Schnee Express van Dusseldorf naar Zwitserland. Trein bestaat uit zitrijtuigen en maakt eerst een rondje NL. Start in Breda, dan via Rotterdam, Den Haag, Leiden via Amsterdam naar Utrecht en Arnhem. Dus in dat weekend (erg prematuur, ik weet het): - 1 CNL - 3 (?) Alpen Expresssen - 1 nachttrein (zitrijtuigen) - 1 dagtrein (zitrijtuigen) - 1 transfertrein (Zitrijtuigen) - Wintersportthalys Ik zet 19 feb en 20 feb 2010 maar alvast in mijn agenda. |
02-08-2009 12:18:11 | ||
---|---|---|
john2
|
Met aansluiten op de Schnee Express van Dusseldorf naar Zwitserland. Wat wordt hiermee bedoeld? Een overstap mogelijkheid? Of dat de treinen gekoppeld worden? En waar vind die aansluiting dan plaats? Met de terug reis, zal dit wel net andersom zijn. Laatst bewerkt door john2 op 02-08-2009 12:19, reden: Meer er bij gezet |
02-08-2009 12:22:49 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Gewoon wat er met een "aansluiting" wordt bedoeld als het om reizen gaat: een goede en haalbare overstap. |
02-08-2009 12:25:44 | ||
---|---|---|
frer
|
Zoals op de site van de treinreiswinkel al staat aangegeven: Te Dusseldorf overstappen op hetzelfde perron. Waarschijnlijk wordt de Transfertrein en Krokus Express met hetzelfde materieel gereden. VR19/02: Bd-D'dorf, leeg mat. terug naar Asd. VR20/02: Asd-Oostenrijk; rijtuigen staan week over ZA27/02: Oostenrijk - Asd ZO28/02: leeg mat. Asd - D'dorf; D'dorf - Bd Laatst bewerkt door frer op 02-08-2009 12:37 |
02-08-2009 12:35:43 | ||
---|---|---|
maurits
|
En frer gaat door voor de koelkast , zo gaat het ook gebeuren. Laatst bewerkt door maurits op 02-08-2009 12:43 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
02-08-2009 12:47:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet lijkt misschien wel zo, maar volgens mij hebben deze "gezelschapstreinen" daar niets mee te maken, in de zin dat dat altijd al kon en mocht. Het gaat hier ook niet om een spoorwegmaatschappij ("vervoerder") die een verbinding wil gaan verzorgen, maar een (reis)organisatie die gezelschapstreinen organiseert (en daar rijtuigeigenaren en vervoerders voor nodig heeft). Dat is wezenlijk iets anders en, zoals gezegd, dat kan en mag al vele jaren. |
02-08-2009 19:09:15 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Asd v08.34 Ut a08.57 Ut v08.59 Ah a09.35 Ah v09.37 W a17.37 Westendorf in Tirol a18.12 Kirchberg in Tirol a18.22 Kitzbu a18.31 Stjoht a18.44 Fieberbrunn a18.53 Saalfelden a19.17 Zellas a19.30 Schwar a20.00 St. Johann im Pongau a20.06 Bischo a20.13 Eben im Pongau a20.32 Radstadt a20.41 Schladming a21.00 Jenbac a18.20 Innsbruck Hbf a18.47 Ötztal a19.11 Imst-Pitztal a19.28 Le a19.43 St Anton am Arlberg a20.18 Langen am Arlberg a20.35 Bludenz a21.09 Terug Bludenz v08.19 Langen am Arlberg v08.53 St. Anton am Arlberg v09.10 Le v09.45 Imst-Pitztal v10.02 Ötztal v10.19 Innsbruck Hbf v10.43 Jenbac v11.10 Schladming v08.25 Radstadt v08.44 Eben im Pongau v08.54 Bischo v09.15 St. Johann im Pongau v09.22 Schwar v09.28 Zellas v09.58 Saalfelden v10.11 Fieberbrunn v10.37 Stjoht v10.46 Kitzbu v10.59 Kirchberg in Tirol v11.10 Westendorf in Tirol v11.18 W v11.53 Ah a19.53 Ah v19.55 Ut a20.28 Ut v20.30 Asd a20.55 Het vrijgeven van de markt voor internationale reizigerstreinen is een goed idee! Er zullen meer internationale lange-afstand treinen gaan rijden vanaf Nederland. En dat nu CNL twee treinparen naar NL gaat schrappen. Laatst bewerkt door AlbertP op 02-08-2009 19:14 |
02-08-2009 23:13:00 | ||
---|---|---|
JcJay
|
Waarschijnlijk is de dienstregeling van de ICE dan veranderd, maar zit de Krokus Express niet in het pad van de huidige ICE 104/105 in Nederland? |
02-08-2009 23:19:16 | ||
---|---|---|
mark
|
Nee, ICE 105 zit er een halfuur voor. |
03-08-2009 00:53:26 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Nee, ICE 104 zit er een uur na %08% |
03-08-2009 10:43:27 | ||
---|---|---|
keesje
|
Als ik het goed begrijp zal op de heenweg het deel Schladming en het deel Bludenz worden gesplitst in Wörgl. Of gebeurt dat in Kufstein? |
03-08-2009 11:45:04 | ||
---|---|---|
frer
|
Logischerwijs in Worgl; Voor de richting Zell am See - Schladming moet nl. kop worden gemaakt in W. Het is dus niet logisch om in Kufstein al de trein te splitsen |
03-08-2009 11:52:13 | ||
---|---|---|
john2
|
Als ik het dienstregeling van Albert Pool bekijk, dan is de Krokus Express een dagtrein. En zijn de langste afstanden ruim twaalf en een half uur. Dit is nog een hele zit. Maar voor een treinliefhebber geen probleem. |
03-08-2009 13:37:26 | ||
---|---|---|
maurits
|
Ja, alleen rijdt de Krokus Express niet voor de treinliefhebber, daar valt geen brood aan te verdienen . De trein rijdt voor de wintersporters. De reistijd vanuit Nederland naar Wörgl, Innsbruck en Zell am See is circa 8,5 tot 9 uur. Dat is de tijd die een wintersporter normaal ook in de auto of bus zit onderweg naar Oostenrijk. Het voordeel van de trein is echter dat je rustig een boek kunt lezen of even de benen kunt strekken. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-08-2009 14:44:28 | ||
---|---|---|
keesje
|
Hmm, ik weet niet wat voor zitrijtuigen het worden, maar benen strekken in een volle 6-persoonshok van een Bm is toch vrij lastig. Of je moet het blokje om lopen door de trein bedoelen. |
03-08-2009 14:59:56 | ||
---|---|---|
maurits
|
Dat bedoel ik ook, even door het gangpad wandelen naar het barrijtuig . Laatst bewerkt door maurits op 03-08-2009 15:00 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-08-2009 15:14:27 | ||
---|---|---|
NDS
|
En het voordeel is dan dat je trein gewoon door rijd, dat word met een auto of bus toch wat lastig%08% Ps; Maurits op welke max. snelheid mik je wat dienstregeling en materieel betreft? Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
03-08-2009 17:43:06 | ||
---|---|---|
maurits
|
Het gaat om coupérijtuigen met zijgang, inderdaad het onverwoestbare type Bm. Qua maximumsnelheid 160 km/h. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-08-2009 18:09:16 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Er zal heus wel onder de wintersporter ook wel een treinliefhebber zijn. Ik lees graag in een boek. Maar niet in een trein. Ik kijk liever naar buiten naar het voor bij trekkend landschap. Zelfs als het donker is heeft het zijn charme. Als je langs dorpen en steden rijdt die verlicht zijn. Laatst bewerkt door john2 op 04-08-2009 10:48 |
03-08-2009 19:48:27 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Niet overal zijn die dorpen en steden. Tussen Ed en Wf is 's nachts niets te zien (niet dat er langs andere trajecten veel te zien is, kijk 's bij Brvalo naar het westen, maar dit is wel het saaiste nachttraject dat ik ken) Laatst bewerkt door AlbertP op 03-08-2009 19:48 |
03-08-2009 23:45:04 | ||
---|---|---|
timtrein
|
8 uur lang naar buiten kijken gaat wel vervelen hoor |
04-08-2009 08:22:27 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Staan de Avmz-rijtuigen niet te koop (hint)? Dan heb ik niks gezegd over beenruimte hoor! |
04-08-2009 11:52:03 | ||
---|---|---|
visscher
|
Lijkt me niet dat je voor een enkel ritje rijtuigen gaat kopen, dan krijg je de trein nooit kostendekkend. |
04-08-2009 15:50:47 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Huren is een beter idee voor zo'n eenmalige rit. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2009 08:36:59 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Maar dan nog is het een prijzige omloop. Je staat een week te niksen met je dure materieel. Dat is sowieso een probleem bij dit soort wintersporttreinen in dagverkeer. De logieswisseling vindt plaats op zaterdag dus het vervoer moet ook op zaterdag plaatsvinden, heen en terug. Dus je hebt altijd twee stammen nodig als je wekelijks zou willen rijden. Nachttreinen hebben daar geen last van. Die rijden heen op vrijdag/zaterdag en terug op zaterdag/zondag dus kun je met een stam de heen- en terugritten doen. Overigens is 8 uur van Arnhem naar Wörgl best een mooie tijd. Met normale treinen haal je dat nog niet eens met een ICE over de NBS. |
07-08-2009 16:07:50 | ||
---|---|---|
frer
|
Beste tijd 8h11 met drie x overstappen of 8h12 met twee x overstappen. Zo gek nog niet die Krokus Express! |