Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Testweek hoogfrequent rijden

Maandag 31 aug 2009 - 19:19:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
robbertc: Tja, de grote vraag is natuurlijk of dat te wijten is aan deze proef, of dat het andere oorzaken heeft. Denk al helemaal niet dat de 9700 'maar is opgeofferd' om deze proef te kunnen rijden. Dubieuse doem-theorie
Feit is wel dat ik toch heel wat 2000'en langs heb zien komen in 8 maanden forensen van Ddr naar Ut en terug, waarvan dit de enige was met zo weinig materieel Er stonden wel twee IRM'en op Utoz, maar die bevonden zich niet bepaald op een spoortje dat doet vermoeden dat het afgerangeerd defect materieel uit de 2000 was.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 31 aug 2009 - 19:41:03
raymond16
raymond16
Wat ik trouwens vergeten ben: in Ht hingen in de hal wel aangepaste vertrekstaten (overigens weer inclusief sporen), op spoor 6-7 is men echter vergeten ze te vervangen. Heb niet gezien of ze ook op andere sporen het vergeten is. Op andere stations leek het wel allemaal in orde.

En nog wat: men had omgeroepen van te voren dat de vertrektijden op Ehv-Ut-Asd zouden zijn aangepast. Vanmorgen zag ik echter opeens dat de 5200 in Ehv opeens 2 minuten eerder vertrekt (dus tegelijk met de 1900 het station uit mag).

(En ja: zal de bevindingen netjes doorgeven op www.arachnea.nl)

Laatst bewerkt door raymond16 op Maandag 31 aug 2009 om 19:42:11

Maandag 31 aug 2009 - 20:23:42
keesje
keesje
Ja klopt, de 5200 gaat twee minuten eerder uit Ehv via het binnenspoor om zo nog op tijd voor de hier achter zittende 800 af te kunnen buigen bij Lpe.

Dinsdag 01 sep 2009 - 08:24:15
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
evangoor:
Quote
keesje: @evangoor: Wat bedoel je met sneltrein van Ut naar Gdm? Dat zijn gewoon allemaal stoptreinen of hebben ze er een sneltrein van gemaakt?
Helemaal goed. Was de Sprinter naar Tiel. Per omroep werd gedeclameerd dat "de stoptrein naar Geldermalsen van 16.55 uur" zonder stops onderweg zou rijden. De volgende gaat immers alweer om 17.05 uur. Op deze manier heb ik dus niets aan dat spoorboekloos rijden. AV van Ut en Utl bleven gewoon deze trein als de originele Sprinter melden.
Ah, vandaar die ongelofelijk vroege aankomsttijd in Gdm, al om 17.13 (met -4 dus!) liep de 6061 Gdm binnen maar mocht gezellig wachten tot 17.24 omdat kruisende 3560 pas om 17.23 passeerde.
Bij de weg, waarom mochten de reizigers niet met de 6061 van Utl, Htn en Cl naar Tl reizen?
Gérard

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 01 sep 2009 - 09:37:11
jacokran
jacokran
Vanmorgen enige tijd staan observeren in Ut bij spoor 18/19B. De sprinters zitten goed vol bij aankomst in Ut! Over het algemeen reden er 5 of 6 bakken SGM. Op basis van mijn (niet representatieve) observaties denk ik dat je minimaal 6 bakken SGM moet inzetten. Ook vanochtend werd een stoptrein zonder verklaring versneld. Vertrek om 8.35 naar Gdm reed als sneltrein zonder stops. Ik heb in 1,5 uur in Ut geen cargo's gezien.

Dinsdag 01 sep 2009 - 09:56:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Rond 7.56 uur zag ik ook 'n los SGMm-drietje op spoor 19B staan, dat lijkt wel wat aan de korte kant...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 01 sep 2009 - 10:26:16
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Alle treinen 26000 rijden met een losse drie, past allemaal net. Vooral ook omdat er nog weinig mensen gebruik van maken omdat ze simpelweg niet van het bestaan ervan afweten.

Wat me vandaag opviel was dat op de blauwe vertrekstaten in Gdm de 6000, 16000 en 26000 als "Sprinter" aangeven. Bij één trein is dit echter niet het geval, namelijk trein 16034 (V:11.24 uit Gdm), deze staat namelijk aangekondigd als stoptrein. Ik dacht dit een foutje was, maar ook de reisplanner geeft deze trein als stoptrein aan. Weet iemand hier meer van?

Laatst bewerkt door WesselE op Dinsdag 01 sep 2009 om 10:28:32

'Okeh'

Dinsdag 01 sep 2009 - 10:56:30
keesje
keesje
Hoe ging het vanmorgen qua dienstregeling? Alles een beetje op tijd? Zo te lezen nog wat treinen aan de korte kant.

Dinsdag 01 sep 2009 - 11:03:10
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
De 800/10800 reed vrijwel volledig met 2x VIRM-IV of 1x VIRM-VI, de (1)6000 reed met 5 en 6 bakken SGM (wel netjes, de 6020 en 16020, dus met 6 bakken) en de 26000 met losse drietjes. De treinen reden weer prima op tijd, ietsje minder dan gisteren doordat Arriva steeds in de plus zat, maar nog altijd een prima te halen dienstregeling.

'Okeh'

Dinsdag 01 sep 2009 - 11:05:01
jacokran
jacokran
Ik heb in elk geval één uitgevallen IC ri Schagen gemerkt. De sprinters reden aardig op tijd. De IC's vanuit Amsterdam leken wat minder op tijd te rijden.

Dinsdag 01 sep 2009 - 11:24:05
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
keesje: Hoe ging het vanmorgen qua dienstregeling? Alles een beetje op tijd? Zo te lezen nog wat treinen aan de korte kant.
10819 reed met 2x IRM VI Aardig aan de lengte dus.

Dick van den Hoven

Dinsdag 01 sep 2009 - 11:46:03
keesje
keesje
Waarschijnlijk keert die 10819 in Ehv op een wat drukkere 3500 waar die 2x IV meer dan welkom zijn.

Dinsdag 01 sep 2009 - 12:04:32
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ja, klopt, volgens omloop keren op trein 3524.

Dick van den Hoven

Dinsdag 01 sep 2009 - 16:19:07
salieri
salieri
Rijdt er ook nog wat mat'64 in de 600/16000? Of is het deze week vrijwel SGMm?
En rijden de SGMm's ook buiten de spits rond of worden ze dan vervangen?
Ik zit er namelijk over te denken om morgen naar Ut te gaan, maar als er meerendeel SGMm rijdt, ga ik waarschijnlijk niet zo lang op 18/19B staan.


Dinsdag 01 sep 2009 - 16:20:57
robbertc
robbertc
Gedurende de hele dag (bijna) volledig SGMm

Laatst bewerkt door robbertc op Dinsdag 01 sep 2009 om 16:21:11

Dinsdag 01 sep 2009 - 16:27:40
salieri
salieri
Oke. Dan blijf ik waarschijnlijk maar op de A zijde van Ut.
SGMm boeit mij niet zo namelijk.

Bedankt voor het snelle antwoord Robbert!


Dinsdag 01 sep 2009 - 17:13:38
keesje
keesje
SGM tussen Ut-Tl/Ht en vooral Ht-Bd is wel heel zeldzaam natuurlijk.

Dinsdag 01 sep 2009 - 17:31:31
Duitje
Duitje
Tussen Amr en Asd waren de treinen nog steeds aan de korte kant, maar gelukkig was het niet zo erg als gisteren!
Er werd trouwens op Hlo omgeroepen dat de treinen korter zijn dan normaal

Dinsdag 01 sep 2009 - 18:09:39
bjornl
bjornl
Zojuist tussen 15:30 en 16:00 op Gdm gestaan en daarna met de 260xx naar Ut. Alle stoppers die ik gezien heb met SGMm, vooral II+III maar ook een III+III en twee losse drietjes gezien. Alle IC's met 2xIV of losse VI.

Dinsdag 01 sep 2009 - 19:07:39
raymond16
raymond16
- Los drietje als 13660 in Bd, wat al met enkele staanplaatsen vertrok. Ben benieuwd hoe dat tussen Tb en Ht is geweest..
- Gezien het een gevolg is van het HFR rijden dit vreemde staaltje planningswerk maar in dit topic: Het is weer dinsdag dus onderhoudsmorgen in het zuiden en dat betekent vanuit Ehv richting Btl slechts 1 spoor tussen Ehv en At. 5230 vertrek om 9.02, 1928 was daarachter gepland met vertrek om 9.04. (en 828 zoals deze week gewoon om 9.07). In eerste instantie dacht ik dat het de bedoeling was om de 1928 tussen Bet en Lpe de 5230 al rijdend in te halen. Helaas volgden we precies dezelfde route en zaten dus achter de stoptrein. Hier achterhangend passerde de 828 ondertussen ook al. Aankomst in Tb voor de 1928 bedroeg +8. De gevolgen waren volgens mij een heel stuk kleiner geweest als de 1928 gewoon om 9.02 uur was vertrokken, de 5230 daarachteraan om 9.04 uur en dat de 5230 bij At weer naar het buitenspoor gaat, zodat de 830 deze kan inhalen.

Dinsdag 01 sep 2009 - 19:25:44
salieri
salieri
Quote
keesje: SGM tussen Ut-Tl/Ht en vooral Ht-Bd is wel heel zeldzaam natuurlijk.
Dat klopt. Maar ik heb zelf vrij weinig feeling met SGMm


Dinsdag 01 sep 2009 - 19:53:37
keesje
keesje
@raymond16: Niet verkeerd gepland maar een zeer falend Prorail (what's new). Tijdens de proefweek zouden er in de spits geen onderhoudsroosters zijn, maar deze nogal bedroevend slecht opererende organisatie heeft het op dit vlak weer eens volledig af laten weten.

Dinsdag 01 sep 2009 - 20:14:59
mren
mren
Een goede test sluit zoveel mogelijk aan bij de normale gang van zaken

Dinsdag 01 sep 2009 - 20:50:10
keesje
keesje
Ja, een test voor een groot deel geregiseerd door Prorail en daarbij was maanden geleden de geldende spitsdienstregeling alleen mogelijk onder voorwaarde dat er geen onderhoudsroosters zijn tijdens de spits. Als zo'n lamme club er vervolgens niks aan doet... tsja!

Dinsdag 01 sep 2009 - 21:39:56
AlbertP
AlbertP
Typisch Prorail...


Woensdag 02 sep 2009 - 12:41:41
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
En vanmorgen ging het weer prima wat betreft punctualiteit. Alle treinen hebben gereden en van vertragingen was niet of nauwelijks sprake. Wel was men wat kansloos bezig in de materieelinzet van treinen 6018 en 6020 (1x SGM-II resp. 1x SGM-III), dit paste natuurlijk nooit...

'Okeh'

Woensdag 02 sep 2009 - 12:44:46
keesje
keesje
Heb zelf een kijkje genomen in Gdm tussen 8.15 en 9.45 uur en gedurende deze tijd ging niets, maar dan ook niets verkeerd. Behalve dat er een slag van Arriva uitviel (32527/32526), dus die hebben van een halfuursdienst maar gelijk een uurdienst gemaakt.

Inderdaad ook hier wat losse loc's in beide richtingen in de cargopaden die goederentreinen simuleerden.

Woensdag 02 sep 2009 - 19:16:01
raymond16
raymond16
Als de losse loc die ik passeerde bij At ook een goederentrein moest voorstellen dan past het niet op Ehv-Btl(-Ht). Haalde tussen Ehb en At met de 1924 namelijk een losse loc in die ervoor zorgde dat 5226 niet om 8.02 uur het station uit kon rijden en dus vertraging kreeg. Als het geen goederenpad/trein voorstelde dan reed het ding ook in de weg (in dat geval moet dit maar naar de OD)

Laatst bewerkt door raymond16 op Woensdag 02 sep 2009 om 19:17:00

Woensdag 02 sep 2009 - 19:20:15
keesje
keesje
Die losse locs rijden soms wel soms niet in de goederenpaden, is me opgevallen. Waar het vanmiddag in Ht wel mis ging (waar anders) was dat om 16.10 uur een goederentrein richting Gdm werd weggestuurd, terwijl 3556 om 16.08 uur al vertrekgereed stond maar desondanks achter de cargokwam te zitten. Waarschijnlijk glipte die cargo erdoor dankzij ARI.

Overigens waren er ook genoeg goede zaken te melden in Ht. Zo werd geregeld optimaal gebruik gemaakt van het middenspoor tussen Ht en Vga door treinen naast elkaar te laten uitrijden, bijvoorbeeld met 9661 van spoor 6 naar het middenspoor en tegelijkertijd een cargo richting Tb die er via spoor 710 omheen werd gestuurd en via het rechterspoor tegelijk met die stopper opreed richting Vga.

Woensdag 02 sep 2009 - 19:48:09
Iceman
Iceman
Uit het OD van vandaag blijkt dat de 10854 en 10856 te kort waren. De 10800 kan in het dal makkelijk met een solo VIRM 4/6 tussen Asd en Amr, maar in de spits heb je echt dubbele stellen nodig.
Is het probleem niet dat dat de 800 dubbel moet (ivm splitsen in Sittard) en de 10800 in de spits eigenlijk ook dubbel moet ivm de de drukte op de Zaanlijn. En is daar dan wel genoeg VIRM voor?
Als de 10800'en in de spits planmatig dubbel horen rijden heb ik niks gezegd, maar anders is het echt veel te kort voor de Zaanlijn. Daar heb je in de spits meer dan 6 bakken nodig.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Woensdag 02 sep 2009 - 19:56:03
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
En weer een update van afgelopen avondspits:
Nauwelijks opvallend, maar ook nu ging alles weer prima. Net als vanmorgen reden er weer simulatie-goederen in de vorm van losse locs. Wat me ook opviel, en dat vind ik echt helemaal top, is dat men nu ook met 3 gekoppelde SGM's reed. Treinen 6061/6062/6067 en 16069 reden allemaal met 8 bakken SGM.

'Okeh'

Woensdag 02 sep 2009 - 20:04:12
robbertc
robbertc
Vind ik heel opvallend, en moet toch wel een beetje overdreven zijn. M'n eigen waarnemingen van gister zijn dat de treinen (zowel IC's als Sprinters) rond 17.00/17.15 uit Ut richting zuiden wel op maat waren. Vraag me ook af waar dat SGMm vandaan komt? Groeit toch ook niet bij bosjes..

Woensdag 02 sep 2009 - 20:31:56
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Nou, de 6061 kan toch echt wel 3 stellen gebruiken lijkt me. Overigens was ik nog vergeten te zeggen dat het spreiden over de drie treinseries alsmaar beter gaat. Was de 26000 maandag nog vrijwel leeg bij aankomst in Gdm, vandaag was het maar goed dat ze met dubbele stellen reden, dat wordt weer wennen volgende week!

'Okeh'

Woensdag 02 sep 2009 - 20:31:57
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
WesselE: En weer een update van afgelopen avondspits:
Nauwelijks opvallend, maar ook nu ging alles weer prima. Net als vanmorgen reden er weer simulatie-goederen in de vorm van losse locs.
Dat is wel een beetje valsspelen. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je beladen kolentreinen als 'simulatiegoederen' er tussendoor stuurt.

Laatst bewerkt door rogier op Woensdag 02 sep 2009 om 20:32:16

Woensdag 02 sep 2009 - 20:34:30
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Dat dacht ik ook in eerste instantie, maar nadat ik de losse locs goed gevolgd het (en het vervolgens even navraagt heb ) blijkt dat de machinisten van deze treinen de opdracht hebben gekregen om zich te 'gedragen' als goederentrein. Ze trokken steeds zeer langzaam op en ik hoorde via het nog altijd trouw trein-tellende personeel in Gdm dat ze maximaal 100 hebben gereden, op een uitzondering na dan.

'Okeh'

Woensdag 02 sep 2009 - 20:46:03
robbertc
robbertc
Goederentreinen morgen gedurende deze test toch gewoon rijden op dit traject?
Bij gebrek aan aanbod lijkt me dit juist een goede manier om te testen (beter iets dan niets). Ik kan me voorstellen dat je, door dit zo te organiseren, juist goede testresultaten kunt meten.
Scherp bedacht juist, door deze locs te laten rijden.

Woensdag 02 sep 2009 - 21:21:13
salieri
salieri
Quote
WesselE: Net als vanmorgen reden er weer simulatie-goederen in de vorm van losse locs.
Ah, vandaar dat ik de 1773 en 1756 als LLT zag aankomen in Ut vanmorgen. Vroeg me al af waarom ze niet samen konden rijden (1 in opzending en de ander als tractiegevert)


Woensdag 02 sep 2009 - 21:30:51
rogier
rogier
Flickr rogierp
Ik vind overigens ook dat het tijd wordt voor de volgende stap: een ongeplande simulatie van een middelgrote storing ergens halverwege de route. Eens zien of het logistieke kaartenhuis dat overleeft en wat er dan overblijft van de show.

Laatst bewerkt door rogier op Woensdag 02 sep 2009 om 21:31:16

Woensdag 02 sep 2009 - 21:42:41
lucky
lucky
Toen ik van Ht -> Ut ging om 16.48 passeerde mij halverwege een echte goederentrein, dus die reden ook. Te weinig schijnbaar om echt te kunnen testen waardoor er maar test locjes reden?

Woensdag 02 sep 2009 - 21:44:17
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Die trein die je zag was Volvotrein 46259, een van de weinige goederentreinen die hier rijden. In totaal rijden er ongeveer maar 5 goederentrein overdag, de rest rijdt 's avonds of buiten de proef.

'Okeh'

Woensdag 02 sep 2009 - 22:10:55
broek53
broek53
Quote
Iceman: Uit het OD van vandaag blijkt dat de 10854 en 10856 te kort waren. De 10800 kan in het dal makkelijk met een solo VIRM 4/6 tussen Asd en Amr, maar in de spits heb je echt dubbele stellen nodig.
Is het probleem niet dat dat de 800 dubbel moet (ivm splitsen in Sittard) en de 10800 in de spits eigenlijk ook dubbel moet ivm de de drukte op de Zaanlijn. En is daar dan wel genoeg VIRM voor?
Als de 10800'en in de spits planmatig dubbel horen rijden heb ik niks gezegd, maar anders is het echt veel te kort voor de Zaanlijn. Daar heb je in de spits meer dan 6 bakken nodig.
Hoe het op papier geregeld is tijdens deze proef, weet ik niet, maar uiteraard heb je gelijk. Al sinds onheugelijke tijden rijden er spitstreinen naar Alkmaar en zelfs Den Helder en niet voor niets is DDM-1 destijds "uitgevonden" omdat men met name in Noord-Holland de treinen niet langer meer kon maken. Er werd destijds zelfs met een (oude) beneluxtrekduw en met het Duitse spul voor trein 417 een extra slag in de ochtendspits gemaakt om het volk maar aan te kunnen slepen. Tijden veranderen, maar het is op die as zeker niet stiller geworden en kale vieren is dus veel te weinig.

Nu gaat deze proef over de uitvoering van een hoogfrequente dienst op de baanvakken. Ik hoop dat men in de evaluatie de planning ook meeneemt en dan constateert dat dergelijke grappen en grollen killing zijn voor de knooppuntstations waar je van een 10-10-10-ritme moet overgaan op een kwartierdienst, en dat het helemaal rampzalig wordt als je dan ook nog alleen in de spits hoogfrequent gaat rijden en in het dal niet. Voor een station als Amsterdam C (in dit opzicht gelegen aan een corridor van doorgaande treinen) de-sas-treus. Wil je deze (in mijn ogen absolute) flauwekul doorzetten, dan zou je voorbij Sloterdijk een paar keersporen moeten maken, zodat dit herstelproces zich in ieder geval buiten het knooppunt kan afspelen (zoiets als wat Hoofddorp Opstel betekent voor Schiphol).

Woensdag 02 sep 2009 - 22:38:23
robbertc
robbertc
Quote
rogier: Ik vind overigens ook dat het tijd wordt voor de volgende stap: een ongeplande simulatie van een middelgrote storing ergens halverwege de route. Eens zien of het logistieke kaartenhuis dat overleeft en wat er dan overblijft van de show.
Wil je je punt maken?

Woensdag 02 sep 2009 - 22:59:04
keesje
keesje
@broek53: Het keren in Asd komt in de 7/24 al bijna niet voor. Het grootste deel van de treinen start op aan het begin van de spits of loopt daarna al weer uit. De paar treintjes die midden in de spits nog wel keren te Asd worden leeg omgehaald in Hw, een soort tweede Ass in dit geval.

Het invlechten een tienminutendienst in kruisende corridors met een 15/15 dienst is geen eenvoudige klus. In Ehv heb je veelal halfuurdiensten op de corridor Vl-Tb, geen probleem dus; Te Ht heb je te maken met Tb-Nm en hier liggen bijvoorbeeld de 3600/13600 al in een 20/10 ligging waar de A2 mooi tussendoor past.

Problematischer is Ut, vooral de zuidzijde. En daarnaast ook Ut-Asd, waar de functie van 3500 als één van 3 treinseries uit de A2 corridor, ineens wordt overgenomen door de 3000 van een andere corridor. Dit omdat de 3500 afbuigt naar Shl en de 3000 dán weer samen met de A2-series 800 en 10800 verder de 10-minutendienst vormt tussen Ut en Asd.

Maar goed, voor een weekje wil je ook niet het halve land ondersteboven gooien en ik vind het 100% meevallen hoe goed e.e.a. tot nu loopt. Niet verwacht!

Donderdag 03 sep 2009 - 00:49:41
Rolffiej19
Rolffiej19
Heb je zeker Awspl niet in de gaten gehouden deze week ? daar staan nu s`middags en s`avonds extra Virm`en IV over terbehoeve van deze proef ongeveer zo`n kleine 6 a 8 stellen die komen keren voor 1 a 2 uur of blijven staan voor meerdere uren en dan s`ochtents aankomen en s`midags weer vertrekken

Donderdag 03 sep 2009 - 08:22:10
broek53
broek53
Precies, en dat zijn zo ongeveer de stellen die je in de spitsuren mist tussen Amsterdam en Alkmaar.

Donderdag 03 sep 2009 - 11:17:56
keesje
keesje
Volgens planning staan op Asd overdag stil: 1x een VIRM IV van 2216 voor 2257 en dan later ook nog eentje die uit 2254 komt t.b.v. 2287. Op de Zaanstraat nog tussen 10.30 tot de middagspits die afkomt van 826 en in 855 gaat, de andere die uit 2622 komt en in 14554 gaat. Dus hier heb je het over één stelletje dat t.b.v. de proef in Asd e.o. staat.

Volgens mij mis je er meer in de 3000/(10)800, deze staan verstopt in Hlm: niet minder dan 6 viertjes staan daar tussen de ochtend- en middagspits. En dan kom je wel aardig in de buurt van datgene dat je mist.

Ben het er ook volledig mee eens dat de te korte treinen tussen Asd en Amr niet baggataliseerd moeten worden. Maar zelfs op de A2-corridor is het met tijd en wijle bedroevend qua samenstelling. Zo reed vandaag 3526 en ook 3530 met maar één VIRM IV; daar tussenin bijvoorbeeld 10828 weer met IV+VI en dat is zware overkill.

Laatst bewerkt door keesje op Donderdag 03 sep 2009 om 11:18:45

Donderdag 03 sep 2009 - 14:54:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Inidien de 800 en/of 3500 in zuidelijke richting te laat (tussen 7 en 11 minuten) uit Ut vertrekt dan zal de erna rijdende 6000, 16000 of 26000 als sneltrein rijden met alleen een stop te Htn!
Gérard

Donderdag 03 sep 2009 - 14:58:12
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
De 6024 reed vanmorgen ook als sneltrein.

'Okeh'

Donderdag 03 sep 2009 - 15:13:41
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Euh, inderdaad...vanaf Gdm geldt dat ook voor de noordelijke richting, bij 4 tot 6 minuten vertraging van de 800,10800 en 3500.
Gérard

Donderdag 03 sep 2009 - 15:41:52
nielsie21
nielsie21
Trein 6021 reed ook als Sneltrein

Laatst bewerkt door nielsie21 op Donderdag 03 sep 2009 om 15:42:41

Donderdag 03 sep 2009 - 16:05:28
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
6021 als sneltrein kwam doordat 10819 met +12 uit Utrecht vertrok.

Dick van den Hoven

Donderdag 03 sep 2009 - 18:34:03
keesje
keesje
Vanmiddag geen sneltreinen gespot. Het ging tussen 15.30 en 16.30 uur in ieder geval goed in Gdm. Alleen 16059 werd daar niet ingehaald door 3557, deze bleek in Ht +10 te hebben.

Donderdag 03 sep 2009 - 18:51:37
raymond16
raymond16
Vandaag bleek de dag dat langere combinaties eindelijk weer mogelijk bleken: 10824 met 10 bakken VIRM, 824 met 10 bakken VIRM, 13623 met 7 bakken SGMm en de klapper 862 met 12 bakken VIRM. Waar komen al die VIRM VI's opeens vandaan?
Jammer dat de reizigers van de 824 het niet helemaal doorhadden: in Ehv stond men in de voorste VIRM IV opgepropt op het balkon, terwijl in de achterste bakken van de VIRM VI er nog complete vierzitters vrijwaren..

Donderdag 03 sep 2009 - 18:54:32
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Inderdaad jammer dat men nu pas begint met de langere treinen. Treinen 6056, 6058, 16063 en 16065 reden ook allemaal met 7 bakken, dat zijn overigens wel weer andere treinen als die ik gisteren zag rijden met 7 of 8 bakken, logica zit er dus kennelijk niet achter. Net als gisteren reed de 26000 weer volledig met setjes van 2*3. Overigens heb ik vandaag maar één simulatie-loc gezien.

'Okeh'

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 03 sep 2009 - 19:18:37
keesje
keesje
Zoals al eerder vermeld: 3526 uit Mt en de 3530 met slechts 1x VIRM IV. Vanmiddag heb ik geen losse vieren gezien, tenminste van datgene dát ik zag.

Donderdag 03 sep 2009 - 20:53:35
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen: Inidien de 800 en/of 3500 in zuidelijke richting te laat (tussen 7 en 11 minuten) uit Ut vertrekt dan zal de erna rijdende 6000, 16000 of 26000 als sneltrein rijden met alleen een stop te Htn!
Quote
keesje: Alleen 16059 werd daar niet ingehaald door 3557, deze bleek in Ht +10 te hebben.
Als ik dit zo lees begin ik te denken dat niet alles bij deze proef goed gaat: Trein 3557 vertrok namelijk met +4 uit Utrecht en de eerstvolgende trein naar Geldermalsen (van 16:25) mocht met z'n vertraging van +2 te Utrecht volgens de omroep Utl en Cl overslaan. Ik denk dat van alle treinen de vertraging ingehaald had kunnen worden zonder enige wijziging, waarbij de 16059 met iets van +2 uit Gdm zou moeten vertrekken

[Bezig met laden...]

Donderdag 03 sep 2009 - 22:16:46
ns1700
ns1700
valt me op dat deze proef niet zal slagen.
korte treinen, korte vertraging? maken we even een Sneltrein van.
en de rest van nederland zit hierdoor ook met korte treinen.
dus echt een groot succes is het nou ook helaas niet.

Donderdag 03 sep 2009 - 22:22:40
ruysdael
ruysdael
Ik maak regelmatig gebruik van de 854/856 en met 8 bakken gaat dat met staanplaatsen t/m Zd (856 is zelfs 12). 6 bakken is echt schan-da-lig. Echt belachelijk dat dit fijne proefweekje ten koste gaat van de normale spitsdienst-treinen!


Donderdag 03 sep 2009 - 22:23:39
keesje
keesje
Dat 'even' een sneltrein ervan maken gaat ook niet zomaar. Zowieso geldt het maximaal 1x per half mag gebeuren, maar mijn inziens is dat al te vaak om naar zo'n noodgreep te kunnen grijpen waar teveel stoptreinreizigers last van hebben.

Ten aanzien van vanmiddag. Als die 3557 met maar +4 is vertrokken, dan had die 6059 nog makkelijk kunnen gaan stopperen. Als er geen cargo tussen die 3500 en 6000 zit dan heeft de 6000 te Utl al 2 minuten ingehaald.
Bovendien heeft de 16000 een vracht aan tijd over in Ht, een vertraging van ongeveer 4 minuten is bij vertrek als 13600 naar Bd allang ingehaald.

Maar goed, de bijsturing moet dat ook maar allemaal even weten natuurlijk.

Over het materieelplaatje kan ik alleen maar blijven herhalen dat NS met deze proef de elders veel te kortere treinen beslist moet evalueren en niet alleen de loftrompet te gaan opsteken over de dingen die alleen binnen het proefgebied zijn goedgegaan. Zeker niet als je dit in de toekomst vaker of misschien structureel wilt gaan doen.

Laatst bewerkt door keesje op Donderdag 03 sep 2009 om 22:26:55

Donderdag 03 sep 2009 - 22:27:51
kleine_man
kleine_man
Omgekeerd denk dat deze proef WEL geslaagd is!!!

Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan, in de zin van grote vertragingen of (langdurig) treinuitval. Dat er in detail verbeteringen nodig zijn is evident. Maar volgens mij was deze proef om te testen of de infra het aankon. Dat is volgens mij wel gelukt.

Donderdag 03 sep 2009 - 22:30:54
ns1700
ns1700
leuk inderdaad ja maar de rest van nederland is de dupe omdat dit materieel niet van b naar c kan en later via punt d weer naar b of a kan.
dus wij zitten met korte tot vertraagde treinen.
de proef overigens gaat wel maar het materieel wat overblijft is helaas min

Donderdag 03 sep 2009 - 22:31:52
keesje
keesje
Dat lijkt me juist samengevat!

Edit: Overigens maakt de 3000 ook deel uit van de proef om samen met de 800 en 10800 de 10-minutendienst tussen Ut en Asd compleet te maken. Nu hoor, zie en lees ik veel over Ut-Ht-Ehv, maar over de extra IC's tussen Ut en Asd heb ik nog niks gelezen of gehoord. Is er qua dienstregeling iets merkbaars opvallends gebeurd tussen Ut en Asd (en eventueel naar Amr?). Los van de te korte treinen dan.

Laatst bewerkt door keesje op Donderdag 03 sep 2009 om 22:34:45

Donderdag 03 sep 2009 - 22:32:04
broek53
broek53
Tsja, ik wil het feestje niet verstoren, maar ik vind het nogal beschamend dat Het Spoor als geheel zo diep is gezonken dat het live moet uitproberen of treinen die volgens alle normen gepland zijn, ook werkelijk zo kunnen rijden. Alsof er Iets Bijzonders aan de hand is !

Donderdag 03 sep 2009 - 22:36:51
keesje
keesje
Dat is nou juist niet gebeurd tussen bijvoorbeeld Ut en Gdm. En ook niet tussen Asb en Asd.

Opvolgingen van 2 minuten (Utva-Htn), inhalen te Gdm in 1 minuut, vertrek na vertrek in dezelfde richting te Ht in 2 minuten... Tot voor kort een doodzonde in plannormenland.

Helaas wordt er wel in algemene zin aan plannormen getornd zodra ergens een prachtig plannetje is bedacht om de punctualiteitswaanzin op knoop A ergens 0,1% te verhogen. Dat die wijzigingen dan op knoop B niet meer passen wordt domweg gebaggataliseerd en het wachten is dan op de slechtere cijfers op knoop B en vervolgens de problemen doorgeschoven naar knoop C...

Laatst bewerkt door keesje op Donderdag 03 sep 2009 om 22:41:09

Donderdag 03 sep 2009 - 22:47:18
robbertc
robbertc
Quote
ns1700: dus wij zitten met korte tot vertraagde treinen.
Amr-Asd is jammerlijk het kind van de rekening en in mindere mate ook bezuiden Ehv (hoewel 8 bakken Ehv-Mt/Hrl op een uitzondering na toch wel haast voldoende moet zijn). Maar zoveel kortere/vertraagde treinen zie ik helemaal niet. Niet binnen het proefgebied, en ook niet daarbuiten. Of zie ik het niet goed? Waar rijden nu treinen te kort / vertraagder door deze proef?

Donderdag 03 sep 2009 - 22:54:47
ns1700
ns1700
Quote
robbertc:
Quote
ns1700: dus wij zitten met korte tot vertraagde treinen.
Amr-Asd is jammerlijk het kind van de rekening en in mindere mate ook bezuiden Ehv (hoewel 8 bakken Ehv-Mt/Hrl op een uitzondering na toch wel haast voldoende moet zijn). Maar zoveel kortere/vertraagde treinen zie ik helemaal niet. Niet binnen het proefgebied, en ook niet daarbuiten. Of zie ik het niet goed? Waar rijden nu treinen te kort / vertraagder door deze proef?
gister nog een ICM IV gezien die bomvol was en dat was alleen al buiten de spits.
ik praat niet uit vertragingen maar ook uit capaciteit die door deze proef over blijft

Donderdag 03 sep 2009 - 22:56:19
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
robbertc: (...) en in mindere mate ook bezuiden Ehv (hoewel 8 bakken Ehv-Mt/Hrl op een uitzondering na toch wel haast voldoende moet zijn).
Zeker weten? Ik herinner me nog van vorig jaar dat de bijvoorbeeld 857 met 12 bakken VIRM ook ten zuiden van Ehv een stevig tekort aan zitplaatsen had. En zo waren meer treinen overbevolkt, ook met 10 of 12 bakken VIRM.


Donderdag 03 sep 2009 - 23:06:36
berkel73
berkel73
Quote
keesje: Is er qua dienstregeling iets merkbaars opvallends gebeurd tussen Ut en Asd (en eventueel naar Amr?).
Ze noemen het 'om de tien minuten', maar de vertrektijden van de intercity's op Asa richting Asd zijn .14/.21/.29/.44/.51/.59. Het is daar kennelijk toch wat te druk om zomaar even een tienminutendienstje in te plannen . Alledrie de treinseries hebben ook een andere rijtijd Ut-Asa... Over de uitvoering kan ik niet heel veel zeggen, dat wát ik woensdag gezien heb was in ieder geval net als normaal. 's Ochtends om 8 uur stonden er geen vertragingen op het AV-bord op Asa. Trein 3025 reed gewoon met 12 bakken, de aansluiting op 3525 (was zoals altijd een zesje) in Utrecht ging goed, maar is wel wat krapper geworden omdat die een minuut eerder vertrekt dan normaal. 's Middags zag ik trein 3056 op tijd en met 12 bakken door Dvd komen. Morgen eens kijken of alles weer zo netjes gaat.

Donderdag 03 sep 2009 - 23:06:38
keesje
keesje
Op de corridor rijden ook treinen te kort. Een losse IV voor ieder willekeurige IC in de spitsrichting is per definitie te kort. Wil daarbij ook opmerken dat het buiten ook korter rijdt dan gepland, maar dat er ook treinen deze week korter zijn gepland dan normaal. Dus dan zijn de verschillen snel zichtbaar...

Voorbeeldje: 3526 is normaal VIRM VI+IV, deze week solo VIRM VI en reed buiten vandaag met VIRM IV... Per saldo dus eventjes een zesje minder. Dit geldt ook voor enkele treinen tussen Amr en Asd die normaal met 12 bakken VIRM rijden en nu gepland met een solo VI staan. Dat is natuurlijk vragen om problemen...

Donderdag 03 sep 2009 - 23:09:29
ns1700
ns1700
zo zie je maar weer dat dit soort dingen eerst grondig moeten worden nagekeken en goed gerekend moet worden met hoeveel ze nodig hebben voordat ze het in de praktijk brengen.

Donderdag 03 sep 2009 - 23:16:30
lucky
lucky
Quote
ns1700:
Quote
robbertc:
Quote
ns1700: dus wij zitten met korte tot vertraagde treinen.
Amr-Asd is jammerlijk het kind van de rekening en in mindere mate ook bezuiden Ehv (hoewel 8 bakken Ehv-Mt/Hrl op een uitzondering na toch wel haast voldoende moet zijn). Maar zoveel kortere/vertraagde treinen zie ik helemaal niet. Niet binnen het proefgebied, en ook niet daarbuiten. Of zie ik het niet goed? Waar rijden nu treinen te kort / vertraagder door deze proef?
gister nog een ICM IV gezien die bomvol was en dat was alleen al buiten de spits.
ik praat niet uit vertragingen maar ook uit capaciteit die door deze proef over blijft
Je punt is wel duidelijk...
Overigens heeft die losse ICM bijster weinig met de proef te maken. De ICM reed daar niet de hele dag dus is hoogstwaarschijnlijk in gezet als vervangend materieel. Dat gebeurt in elke serie wel eens, en dan is de capaciteit wel eens minder dan het zou moeten zijn. Je kunt niet alles onder de proef stoppen..

Donderdag 03 sep 2009 - 23:20:14
keesje
keesje
Het alternatief was wellicht geweest: opheffen. Daar hoor je mensen minder over klagen dan dat er een ultra-korte trein komt aankakken.

Donderdag 03 sep 2009 - 23:24:04
ns1700
ns1700
ben ik het wel mee eens ja.
hoewel de volgende trein dan wel meer capaciteit zou moeten hebben om de extra mensen van de opgeheven trein te kunnen vervoeren.

Donderdag 03 sep 2009 - 23:26:47
thom
thom
Ja, en die capaciteit komt uit de lucht vallen...

Donderdag 03 sep 2009 - 23:30:02
ns1700
ns1700
maar om terug te komen op de proef.
is het eigenlijk door dit niet druk geworden bij Htda?
want de treinen uit Nm moeten er ook nog tussen.

Vrijdag 04 sep 2009 - 20:25:14
fastguy84
fastguy84
En zoals verwacht, direct na afloop een ronkend persbericht, dat uiteraard vrijwel integraal op de telex wordt gegooid, zie: www.nu.nl
Quote
NS en ProRail kregen 1500 reacties binnen. Driekwart van de reizigers die reageerden, vond het volgens de spoorbedrijven prettig dat er om de tien minuten een trein kwam.
Vind ik knap om dat te concluderen aan de hand van de enquête op: www.arachnea.nl waar de enige relevante vraag was:
Quote
2. Wat vindt u ervan als er in de toekomst elke 10 minuten een trein op uw traject vertrekt?

een goed idee
dat maakt mij niet uit
een slecht idee
Vond deze vraag al verdacht, en de vraag wordt dus inderdaad misbruikt...

De enige relevante vraag voor deze 'proef' is namelijk of er hinder is ontstaan, waarop bijna de helft ja zegt. Waarbij je er realistisch gezien van uit mag gaan dat niet iedereen op de 'niet-deelnemende-maar-wel-beïnvloede-trajecten' (denk Amr-Asd, Ehv-Mt/Hrl, maar ook andere trajecten waar de matbalans werd beïnvloed) op de hoogte was van deze enquête; wat de uitkomsten 'positief' zal hebben beïnvloed. Met andere woorden: ik vermoed dat het aantal mensen dat hinder heeft ondervonden veel meer dan de genoemde 45% is.

Dat hierop alleen de opmerking volgt dat er gekeken wordt hoe een en ander wordt ingepast is redelijk lomp naar je klanten toe. De verwerking hiervan is statisch brandhout - maar PR-technisch natuurlijk goed gedaan. De hele proef trouwens is m.i. alleen maar een stukje marketing/speeltje voor HGB IV.

Vrijdag 04 sep 2009 - 20:55:40
broek53
broek53
.. en HGB III niet minder. Maar ik ben het helemaal met je eens.

Vrijdag 04 sep 2009 - 21:09:44
pmichiels
pmichiels
Zou de proef ook niet geslaagd zijn omdat - naar ik aanneem - door alle partijen alles op alles gezet is om tijdig bij te sturen e.d. en dus bij de aansluitende trajecten, de treinen dan maar even moesten wachten

Laatst bewerkt door pmichiels op Vrijdag 04 sep 2009 om 21:11:20

Zaterdag 05 sep 2009 - 00:50:29
keesje
keesje
Zowieso is de proef totaal niet representatief voor een eventueel vervolg. Nu is een 10-minutendienst gemaakt voor één week met allerlei kruisende corridors met kwartiersdiensten, waardoor bijna alle oorspronkelijke aansluitingen waren vervallen. Slechts een enkele aansluiting werd sneller.

Hierdoor ontstaat bij reizigers het beeld dat dit een toekomstplaatje wordt en dat zien ze terecht niet zitten. Uiteraard zal bij een structurele 10-minutendienst de dienstregeling wel rekening houden met belangrijke aansluitingen en dan wordt zoiets ook veel positiever beleefd door reizigers.

Volgens mij kun je alleen concluderen dat de deze proef interessant was voor niet-overstappende reizigers die reisden tussen Ehv, Ht, Ut en Asd. Daarnaast is gebleken dat extra kraptes in de dienstregeling in de praktijk haalbaar waren en daar kun je in de toekomst voordeel uit halen.

Al met al denk ik dat de nadelen van afgelopen week (vele verbroken verbindingen/aansluitingen + ingekorte treinen) niet echt opwegen tegen de hoger frequentere verbindingen tussen Ehv en Ut, en tussen Ut en Asd.

Zaterdag 05 sep 2009 - 01:01:55
robbertc
robbertc
De proef is verkocht met de vraag om te kijken hoe een 10-minuten-dienst zich houdt tussen Asd en Ehv (waar je dus al je vraagtekens bij kunt zetten; immers, dat moet toch zonder een proef te bepalen zijn). En juist dát is met de aangehaalde enquete nu bekeken en beoordeelt.
Mocht zoiets definitief gaan rijden, dan zijn bijvoorbeeld ondercapaciteit buiten dit traject zaken die écht niet kunnen. Die twee zaken worden naar buiten toe nu (natuurlijk ) strikt gescheiden.

Zaterdag 05 sep 2009 - 01:40:29
keesje
keesje
Ja, de bekende censuur. Alleen de hosanna komt op de fax!

Zaterdag 05 sep 2009 - 20:17:46
diesels
diesels
Wie kritiek heeft moet ook zijn mond open doen als iets juist hele goed gaat. Als - inderdaad niet overstappende - reiziger op Ut-Ht ben ik zeer tevreden over de proef: elke dag een paar minuten eerder thuis. Het leek ook wel of de treinen allemaal op inhaalsnelheid reden.

In mijn optiek toont het vooral aan hoe goed een product kan zijn als er eens met aandacht en inzet gewerkt wordt, of er nu elke 10 of 15 minuten ene trein rijdt

groeten Sicco

Zaterdag 05 sep 2009 - 22:36:14
keesje
keesje
Je hoort mij als dagelijkse reiziger vanuit Tb naar Ut v.v. ook niet klagen de afgelopen week, met die - voor mij - juist kortere overstaptijden te Ht!

Maandag 07 sep 2009 - 08:52:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Opmerkelijk, tijdens de proef constateerde men dat de stoptreinen Gdm - Ut vooral voorin goed bezet waren ondanks dat de treinen langer zijn gemaakt, dit is vanwege de kortere weg naar de trappen (18b/19b)...goh, dat is al heel lang zo...hopelijk gaat men er nu echt iets aan doen?

Mijn ervaring van de proef, tja....als Tl - Ut reizigers zijn we er niet op vooruit gegaan, verlengde reistijd en de frequentie is gelijk gebleven, ook de drukte (achterin) is gelijk gebleven.
Opmerkelijk is dat (ondanks de lagere max. snelheid) de Sprinters hun rijtijden zeer goed kunnen houden, zelfs sneller zijn tussen Gdm en Tl dan plan V en consorten!

Gérard

Vrijdag 18 sep 2009 - 10:40:32
fastguy84
fastguy84
Ik krijg net deze mail (nav het invullen van de enquête), ik heb een deel vetgedrukt:
Quote
Geachte heer / mevrouw,

Van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september hebben NS en ProRail op het traject Eindhoven – Amsterdam beproefd wat er nodig is om tijdens de spitsuren elke 10 minuten een Intercity te kunnen laten rijden. Op het traject Utrecht – Geldermalsen zijn elke 10 minuten Sprinters ingezet. Doel van de proef was: leren. Op onze website hebben we reacties van onze klanten verzameld. U heeft aangegeven dat u graag de resultaten van de proef wilt ontvangen. Hierbij een korte weergave van de bevindingen.
-> Reacties van onze klanten
In totaal hebben circa 1.500 reizigers hun ervaringen met ons gedeeld. 75% van de reizigers vindt “Elke 10 minuten een trein” een goed idee. 77% van de reizigers was van te voren op de hoogte over de proef en 45% geeft aan dat zij enigszins hinder hebben ondervonden van de proef. Daarbij gaat het onder andere om gewijzigde vertrektijden, andere aansluitingen en een ander vertrekperron.

Reizigers op het betreffende traject zijn erg tevreden, maar sommige reizigers die over moeten stappen, ervaren de proef als nadelig, omdat de aansluitingen (op een andere trein, maar ook op aansluitend openbaar vervoer) niet zijn meegewijzigd tijdens de proef. Op het moment dat structureel elke 10 minuten een trein gaat rijden, worden uiteraard ook de aansluitingen op andere trajecten aangepast, zodat ook voor die reizen de reistijd niet langer wordt.

Verder geven sommige reizigers aan dat er de eerste dagen soms te weinig materieel is ingezet, waardoor de trein als (over)vol werd ervaren. Daarnaast vonden sommige reizigers op het traject Utrecht-Geldermalsen de tijdens de proef ingezette treinen minder comfortabel dan de treinen waar ze normaal gebruik van maken. Omgekeerd gold dit overigens ook.

-> Hoe nu verder?
NS en ProRail zullen de komende maand alle (meet)resultaten van de proef uitgebreid analyseren. Op basis van de uitkomsten daarvan, wordt bepaald hoe het vervolgtraject eruit zal zien. De huidige verwachting is dat in het najaar van 2010 een tweede proef gehouden zal worden op het traject Amsterdam-Eindhoven. Die proef zal waarschijnlijk over een langere periode en ook buiten de spitsuren plaatsvinden. Tot die periode zullen er nog enkele kleinere proeven worden gehouden, in de praktijk buiten en via computersimulaties.
Mijn eerdere kritiek dat er wel heel makkelijk over de hinder van bijna de helft van de reizigers (klanten!) wordt heengestapt blijft verder staan overigens...

Vrijdag 18 sep 2009 - 11:33:01
BJB83
BJB83
Niet weer toch?
Het was echt niet te doen op Alkmaar-Amsterdam tijdens de spits. En dan mag ik nog blij zijn dan ik niet in Heiloo of Castricum woon....

Ik vraag me bovendien ook af of de NS met deze test niet enorme concessies aan de veiligheid heeft gedaan door zoveel volle treinen te creeëren.

Vrijdag 18 sep 2009 - 11:35:07
train85
train85
Het gaat in 2010 een heel wijzigingsblad duren in september tot begin oktober, dat is wat ze graag willen.

www.mat64.nl

Vrijdag 18 sep 2009 - 11:41:55
broek53
broek53
Er staat niet dat de proef een kopie zal zijn van dit jaar, en het lijkt mij ook tamelijk sterk dat dat zo zal zijn - met name op het gebied van het uitkleden van Asd - Amr. Nu staan de 800-en en 3000-en volgend jaar wat langer in Amsterdam C stil (in de gewone dienst al), dus dat zou de mogelijkheid kunnen creeeren om daar te combineren en te splitsen, bijvoorbeeld.

Vrijdag 18 sep 2009 - 12:17:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In iedere geval heeft de proef ook wat opgeleverd want nu meet men bij tijdens de spitsuren de drukte op 18b/19b (Ut, trappen en liften), ook de drukte voorin de treinen van de serie (1)6000 wordt gemeten.
Gérard

Vrijdag 18 sep 2009 - 14:12:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ik ben trouwens vooral benieuwd hoe ze de aansluitingen op andere trajecten bij latere proeven willen gaan aanpassen om ze te handhaven. Want stel dat je op Ut met de NoordOost gaat schuiven, die elders ook weer aansluitingen biedt, dan ben je zo ongeveer bezig de hele dienstregeling opnieuw op te zetten...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 18 sep 2009 - 14:17:52
lucky
lucky
De NoordOost was zo'n beetje de basis van de Drgl in het hele land... dus daar wil je niet aan beginnen. Ik denk meer aan aansluitingen in de richting Ah/Nm en verschillende aansluitingen in Asd.

Vrijdag 04 dec 2009 - 17:13:08
keesje
keesje
[schop]
Volgend jaar nieuwe ronde die langer duurt: www.treinreiziger.nl

Deze proef duurt waarschijnlijk 4 weken vanaf kalenderweek 36.

Vrijdag 04 dec 2009 - 17:30:42
BJB83
BJB83
Ik hoop dat ik dan weer in de gelegenheid ben om de spits te mijden, maar ik hoop nog meer dat de NS er ook aan denkt om het buiten die testtrajecten het veilig te houden. Dat was het namelijk tussen Alkmaar en Amsterdam in de spits niet...

Laatst bewerkt door BJB83 op Vrijdag 04 dec 2009 om 17:31:20

Vrijdag 04 dec 2009 - 19:03:10
keesje
keesje
Je doelt waarschijnlijk op de materieelinzet in met name de 800 tussen Asd en Amr denk ik?

Vrijdag 04 dec 2009 - 19:18:41
raymond16
raymond16
Laten we Ehv-Mt/Hrl dan ook maar gelijk noemen, waar hetzelfde probleem speelde met 8 bakken ipv 12. Ik hoop wel dat dat probleem bij NS bekend is, want hier wordt over gezwegen. (in het kader: valt buiten het proeftraject zeker?)
Met vier weken staan in de gangpaden iedere dag in een IC raakt NS meer reizigers kwijt als dat het oplevert waarschijnlijk.

Laatst bewerkt door raymond16 op Vrijdag 04 dec 2009 om 19:20:10

Vrijdag 04 dec 2009 - 20:23:38
keesje
keesje
Dat ben ik wel met je eens. Alles wat goed gaat of waarmee gescoord moet worden moet op de voorpagina en de rest verdwijnt met de censuur.

Vrijdag 04 dec 2009 - 20:31:51
robbertc
robbertc
... terwijl vandaag het SLT-probleem uitgebreid in de media is

Vrijdag 04 dec 2009 - 20:36:55
ns1700
ns1700
dit word weer een groot succes als je reizigers de trein uit wil jagen. in de rest van het land kamp je met capaciteitsproblemen door dit soort dure en capaciteitvretende grappen. als de treinen van A naar B kunnen en buiten de spits van B/C naar D en dan in de middagspits weer naar A of B, geen probleem maar nee hoor. zie hier weer een failure in komen

Vrijdag 04 dec 2009 - 23:04:12
robbertc
robbertc
Laten we nou eerst eens afwachten wat de plannen gaan worden voor deze periode... Of is het al bekend dat het precies hetzelfde wordt? Of is de test afgelopen keer geëvalueerd en wordt het komende periode beter gedaan?

Laatst bewerkt door robbertc op Vrijdag 04 dec 2009 om 23:04:25

Vrijdag 04 dec 2009 - 23:21:42
keesje
keesje
Och jee inderdaad, nog 38 weken wachten voor het zover is. En met een klein beetje mazzel, geluk en wijsheid, heeft NS geleerd van de dingetjes die minder goed gingen met de eerste proefweek. Zoals de te kort geplande treinen op de Zaanlijn.