jbt
  | Quote jorgo (do 19 jan 2012 14:14:59 www.somda.nl): En voor de tigzoveelste keer: de intercity/sneltrein (Ehv-)Std-Aken zal NIET via Avantis rijden, maar via Herzogenrath. En voor die overgang stuurt men bovendien op electrificatie aan.
Het is verbazingwekkend hoe enigszins informatieve bijdragen die daadwerkelijk over het onderwerp en de voorgestelde plannen gaan, het qua respons altijd moeten afleggen tegen fantasievolle materieelspeculaties.
Dat we het in dit draadje (dat over Avantis gaat) ook over de mogelijke intercity van Heerlen naar Aachen hebben, is het gevolg van het besluit van het beheer om het (pas begonnen draadje) over die intercity in dit topic onder te brengen, dus gaan we hier vrolijk door over die intercity, hoewel die niets met 'Via Avantis' te maken heeft.
Die Intercity wil men volgend jaar (2013) al laten rijden. Laten we eerlijk zijn: voor die tijd is er nooit een electrificatie gereed en is er ook geen passend tweespanningmaterieel. Als ze die Intercity inderdaad volgend jaar al willen laten rijden, dan zullen er nu toch al langzaam maar zeker plannen voor een exploitatie moeten worden opgesteld. Je ontkomt dan niet aan dieselmaterieel, zeker voor de eerste tijd. Als je dan naar geschikt dieselmaterieel gaat omzien, dan is een ICE-TD lang zo gek niet, zeker niet als je ook Eindhoven-Heerlen-Köln wilt doen. Als je het wil beperken tot alleen maar Sittard-Aachen, zou een 612 zeker niet misstaan. Beide materieeltypen zijn bij mijn weten (ook in 2013) beschikbaar. |