Hoe komt de materieelplanning tot stand?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-10-2008 19:36:27
daniel81
daniel81
In de opvallende dingen staat bijna elke dag een materieelplanning (spiketrain, keesje en anderen: dank daarvoor ).
Hierdoor zijn er enkele vragen bij mij opgekomen over de materieelplanning in het algemeen.
Waar ik benieuwd naar ben:
- Hoe ver van tevoren wordt een planning gemaakt? (per dag, week, maand,...?)
- Gebeurt die planning centraal of per regio?
- Als er vreemde treinen op vreemde plekken rijden: stonden die stellen dan gereserveerd als inval/ bijsturing of zijn dit 'spontane' acties? En wie beslist daarover?

En in de loop van het topic zullen er nog wel nieuwe vragen bijkomen ...
 

07-10-2008 20:00:32
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
daniel81: - Hoe ver van tevoren wordt een planning gemaakt?
Per dag, meestal op het nu-moment.
Quote
daniel81: - Gebeurt die planning centraal of per regio?
Het is een centraal systeem, maar de planning komt van de verschillende bijsturingspunten van NS.
Quote
daniel81: - Als er vreemde treinen op vreemde plekken rijden: stonden die stellen dan gereserveerd als inval/ bijsturing of zijn dit 'spontane' acties? En wie beslist daarover?
Dat kan allebei. Een trein kan reserve hebben gestaan en zijn ingevallen voor iets anders dat defect was ofzo, maar soms wordt een stel ook bewust een bepaalde trein in geregeld.
 

09-10-2008 15:39:42
lucky
lucky
Quote
dumpy_dump:
Quote
daniel81: - Hoe ver van tevoren wordt een planning gemaakt?
Per dag, meestal op het nu-moment.



Maar je hebt wel een weekomloop, dus zolang er niks vreemds met het stel gebeurt op de maandag, dan is er geen bijsturing nodig voor de dinsdag toch?
 

09-10-2008 16:44:27
gertjan
gertjan
Vergeet niet dat een infrabeperking ook veel roet in het eten kan gooien  


09-10-2008 17:21:21
broek53
broek53
De oorspronkelijke vraag beantwoorden betekent een compleet artikel schrijven. In Op de Rails is zelfs een drie-artikelen-reeks over min of meer dit soort onderwerpen gaande. Als je het hebt over "de materieelplanning" zoals die hier op Somda verschijnt, is dat iets totaaaal anders dan de planning van de materieelinzet (van eerste opzet tot uitvoering). De materieelplanning die op Somda verschijnt, is het laatste stukje van de keten: de koppeling van een loc of stelnummer aan de geplande diensten van een bepaalde dag.  

09-10-2008 20:44:25
daniel81
daniel81
Ik kwam het eerste van die artikelen deze week in de Op de Rails tegen, ik ga de reeks met heel veel belangstelling volgen!
Vooruitlopend daarop toch alvast een nieuwe vraag, en laat ik het dan maar bij de dagplanning houden:
Wie maakt die dagplanning, en hoe weet diegene precies welke stellen hem/haar ter beschikking staan?
 

10-10-2008 09:31:25
keesje
keesje
Daar hebben we bij NSR het MRC voor (Materieel Regel Centrum). Maar die hebben ook weer nauw te maken met NedTrain/LBM (t.b.v. wat in en uit onderhoud komt e.d.) en ook de verantwoordelijkheid om alles weer op zijn plaats te krijgen voor de volgende dag (balansherstel).