Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

LED verlichting

Zondag 07 sep 2008 - 19:59:53
Mcn-Ut
Mcn-Ut
LED-verlichting in front- en sluitseinen

"In februari is in de productiebladen aandacht besteed aan de proef met LED-frontseinverlichting op een SGMm-treinstel. Dit was een van de proeven in het kader van het onderzoek naar het toepassen van LED-verlichting als alternatief voor de huidige gloeilamp in front- en sluitseinen. Het gebruik van de huidige verlichting blijkt steeds moeilijker (??? hoezo moeilijker???) en kostbaarder te worden. Het toepassen van LED-verlichting is vanwege duurzaamheid en het energieverbruik een aantrekkelijk alternatief."

Het artikel vervolgt met meer voordelen van LED-verlichting (betere reflectie, minder last van verblinding etc).

"Vanaf begin september worden drie Plan V treinstellen, een SGMm en een DDAR treinstam ingezet waarvan de front- en sluitseinen voorzien zijn van de nieuwe verlichting. De proef met deze vijf treinstellen duurt tenminste drie maanden. (...) Als na afloop blijkt dat de gebruikerservaringen overwegend positief zijn, kan het sein 'groen' aan Nedtrain worden gegeven om tot algehele inbouw over te gaan."

Bron: productieblad productie-eenheid Utrecht, september 2008

Dit betekent dus hoogstwaarschijnlijk het einde van de zo typisch Nederlandse gele frontseinen! Best jammer.

Zondag 07 sep 2008 - 20:01:42
mren
mren
Hoeft niet per se, want LED's zijn er in alle kleuren te krijgen.

Zondag 07 sep 2008 - 20:04:15
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ja, maar die proef SGMm met led-verlichting was toch ook wit? En wat dacht je van de SLT?

Zondag 07 sep 2008 - 20:14:49
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Bij Syntus rijden ook steeds meer linten rond met LED verlichting, helaas ook wit.

Garantie tot aan de voordeur.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 07 sep 2008 - 20:22:50
2296
2296
Ook de BR 189 rijd met led verlichting rond. Ook BR 186 kan led verlichting hebben. Dit verschilt overigens per maatschappij.

Thalys heeft al langere tijd rode led in gebruik voor de sluitseinen. Ik denk dat dat nu al een jaar of twee is zo.

Zondag 07 sep 2008 - 20:23:05
NSR1855
NSR1855
Op Dinsdag 29 januari 2008 kwam SGMm 2978 door Hwd ri Hdr ook met witte LED verlichting

Laatst bewerkt door NSR1855 op Zondag 07 sep 2008 om 20:23:52


Zondag 07 sep 2008 - 20:25:53
treintim
treintim
Oei, dat zou erg jammer zijn. Denk eens aan de kille, zakelijke lampies die SLT heeft. Dat de Nederlandse treinen gele frontseinen hebben, en de buitenlandse treinen minder, valt me nu voor het eerst op. Maar toch heb ik altijd al een zwak gehad voor NL-materieel en niet voor buitenlands materieel. Nog even genieten dus van deze prachtige Koploperlamp.
i253.photobucket.com (mat. show)

Wat gaan de veranderingen toch snel. Waarom rijdt de Thalys eigenlijk wel met rode LED-lampjes en niet met witte LED-lampjes?
Nouja, ik hoop dat ze gele LED-lampjes plaatsen. Een Koploper met z'n volle gele kleuren zie ik echt nog even niet met witte lampen rijden. Dat zou echt raar staan.

Laatst bewerkt door treintim op Zondag 07 sep 2008 om 20:30:58

Zondag 07 sep 2008 - 20:50:59
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
2296: Ook de BR 189 rijd met led verlichting rond.
Bij BR.189 kun je kiezen! Daar zitten zowel LED's als gloeilampen in. In feite rijden ze wel altijd met LED's, hoewel een aardige mcn ooit zijn gloeilampen inschakeld voor de foto.


Zondag 07 sep 2008 - 20:55:22
Arjen-V
Arjen-V
deze gloeilampen zijn ver-stralers dus gewoon groot licht. de nieuwe G1206'n van ACTS beschikken hier ook over. in de led seinen zit oa rode, gele, groene en witte leds verwerkt. vraag me niet waarom groen en geel die worden toch niet gebruikt.
GreetZ Arie

Zondag 07 sep 2008 - 20:56:24
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Dat is voor de foto...


Zondag 07 sep 2008 - 21:17:45
thom
thom
Groen en Geel zijn in NL geen seinbeelden, maar kunnen in he buitenland wel gebruikt worden.

Zondag 07 sep 2008 - 21:28:42
mren
mren
De lampen zijn trouwens niet geel, alleen de glaasjes.

Zondag 07 sep 2008 - 22:20:29
gertjan
gertjan
De glaasjes van de gloeilampen ook Tenminste, bij T-mat wel.

Zondag 07 sep 2008 - 22:56:11
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Leuk die led verlichting, helaas vaker kapot dan de gloeilamp. Zit stukje electronica achter met een relais. Niet zo'n ouderwetse degelijke relais helaas. Seinen met die led verlichting kunnen ze ook niet tegen. Met de wadloper kon je zo wel altijd "hoi" tegen je collega zeggen Gelukkig zitten er verstralers bij die zeer fijn zijn.

Zondag 07 sep 2008 - 22:59:58
mren
mren
Dat hangt natuurlijk helemaal van de aansturing af. Als je die dingen lekker stuk voor stuk schakelt, heb je het mooie voordeel dat een enkele defecte LED nagenoeg geen invloed heeft op je totale lichtopbrengst. Maar ja, dat is wel wat duurder...

Zondag 07 sep 2008 - 23:02:41
webguy
webguy
Maar als de regel-electronica stuk gaat, dan heb je alsnog een probleem

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zondag 07 sep 2008 - 23:11:26
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Electronica en de spoorwegen het is nog steeds een combinatie die niet goed samen gaan.
Syntus heeft volgens mij maar 2 stellen met LED verlichting.
Het werkt allemaal mooi, maar er is 1 dingetje, je krijgt de melding "defect Sluitsein" terwijl de unit gewoon werkt. Zelfs Alstom kan het probleem niet vinden.


Zondag 07 sep 2008 - 23:13:02
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Syntus heeft inmiddels minimaal 3 stellen met LED verlichting: 30,32 en 39.

Garantie tot aan de voordeur.

Maandag 08 sep 2008 - 11:48:35
dionysus
dionysus
Nou heb ik eens ergens gehoord dat gele verlichting in het buitenland helemaal niet gebruikt word (of niet is toegestaan). Wie weet meer?
Ik heb zelf met mijn eigen trein nooit ervaring gehad met witte led verlichting, maar zeker met de huidige verlichting heb je soms wel het idee dat je het net zo goed niet aan kunt hebben, want zelfs hectometer bordjes zijn soms erg slecht te zien. Zeker als je met ICM rijd.

Maandag 08 sep 2008 - 15:23:38
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Gele frontseinen zijn in het buitenland inderdaad niet gebruikelijk en de Europese richtlijnen spreken van "witte frontverlichting". Zo ook het handboek machinist trouwens. Daar wordt gesproken over "gele of witte lampen".

Dat de glaasjes geel zijn, geldt volgens mij niet voor de ICMm. De overige treinen zouden dan dus wel gewoon gele verlichting houden? Hoe zit dat met die proef SGMm? Daarvan waren de lampen toch ook wit? Dat zou betekenen dat de glaasjes ook vervangen worden.

Maandag 08 sep 2008 - 15:34:40
daan-ns
daan-ns
Ik heb gehoord dat het niet naar wens is verlopen. Het was stel 2976 toch?

Edit: moest stel 2976 zijn.

Laatst bewerkt door daan-ns op Maandag 08 sep 2008 om 16:28:47

Groetjes Daan

Maandag 08 sep 2008 - 15:44:26
mdj
mdj
*scroll scroll scroll* Het was stel 2976.

Maandag 08 sep 2008 - 16:06:24
treinfan
treinfan
Quote
edje: Syntus heeft volgens mij maar 2 stellen met LED verlichting.
Het werkt allemaal mooi, maar er is 1 dingetje, je krijgt de melding "defect Sluitsein" terwijl de unit gewoon werkt. Zelfs Alstom kan het probleem niet vinden.
Mij lijkt het dat de kleine hoeveelheid stroom die de LED'jes gebruiken niet wordt gedetecteerd.

[Bezig met laden...]

Maandag 08 sep 2008 - 17:54:22
mdeen
mdeen
Quote
arie81: deze gloeilampen zijn ver-stralers dus gewoon groot licht. de nieuwe G1206'n van ACTS beschikken hier ook over. in de led seinen zit oa rode, gele, groene en witte leds verwerkt. vraag me niet waarom groen en geel die worden toch niet gebruikt.
Worden ze echt niet gebruikt? Ik heb wel eens een foto van het LED frontsein van een BR 650 (RS1) gemaakt, en daar branden witte, rode, oranje en groene LEDs.
Zie www.maasluip.nl

Maandag 08 sep 2008 - 20:34:58
treinfan
treinfan
groene LED's worden in ieder geval gebruikt voor een of meerdere seinbeelden in Italië, dat is te vinden op een schema van de verschillende standen waarin de lichtschakelaar van een BR189 geschakeld kan worden, maar vraag me niet waar deze op internet staat

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 08 sep 2008 om 20:35:09

[Bezig met laden...]

Maandag 08 sep 2008 - 20:40:13
luytjes
luytjes
Hier een foto van die schakelaar: commons.wikimedia.org

Maandag 08 sep 2008 - 20:41:25
Arjen-V
Arjen-V
Quote
Worden ze echt niet gebruikt? Ik heb wel eens een foto van het LED frontsein van een BR 650 (RS1) gemaakt, en daar branden witte, rode, oranje en groene LEDs.
wat ik probeer te zeggen is dat er geen mogelijkheid is om deze kleur varianten apart te laten branden.
GreetZ Arie

Maandag 08 sep 2008 - 21:08:33
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat verschilt per soort. GTW LED's hebben alleen witte en rode, natuurlijk apart te schakelen. Verschillende locomotieven hebben gemixte kleuren, sommigge kunnen niet alle aparte kleuren tonen, maar sommigge wel.

Woensdag 10 sep 2008 - 12:24:35
thom
thom
Quote
treinfan:
Quote
edje: Syntus heeft volgens mij maar 2 stellen met LED verlichting.
Het werkt allemaal mooi, maar er is 1 dingetje, je krijgt de melding "defect Sluitsein" terwijl de unit gewoon werkt. Zelfs Alstom kan het probleem niet vinden.
Mij lijkt het dat de kleine hoeveelheid stroom die de LED'jes gebruiken niet wordt gedetecteerd.
En daar hadden de mannen van Alstom vast niet opgekomen...

Anders gezegd, het zal wel wat ingewikkelder liggen...

Woensdag 10 sep 2008 - 14:26:27
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Mja, bij nader inzien zijn niet alle treinbouwers even snugger. Een niet nader te noemen fabrikant heeft bijvoobeeld een motorsteun wegbezuinigd, wat tot problemen lijdt. Nu moet er weer een oplossing voor gezocht worden. Zo zijn er nog wel meer...

Woensdag 10 sep 2008 - 21:14:10
daniel81
daniel81
Overigens, volgens mij is er 10-15 jaar geleden al eens proefgereden met witte verlichting. Als ik me niet vergies hebben toen één of enkele plan-V stellen witte koplampen (of althans: witte glaasjes) gekregen, destijds heeft het kennelijk niet tot een vervolg geleid.

Woensdag 10 sep 2008 - 21:33:50
2296
2296
Mat'64 heeft witte glaasjes. Er zit alleen een gele lamp achter. En als deze brandt lijkt het net of de glaasjes ook geel zijn.

Er is in het verleden wel een proef geweest in een IRM (8438) met halogeen verlichting. Maar dat scheen toch wel verblindend te zijn. Ook in de dim stand.

Woensdag 10 sep 2008 - 22:03:33
thom
thom
Ik denk toch dat het transparante glaasjes zijn ipv witte...

Woensdag 10 sep 2008 - 22:59:17
Rolffiej19
Rolffiej19
Edit door admin: bericht verwijderd, informeer per mail naar de reden

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Woensdag 10 sep 2008 om 22:59:37

Maandag 06 okt 2008 - 11:56:36
treinfreak
treinfreak
Ik kwam gisteren in utrecht SGMm 2973 tegen met Led verlichting.
Wat opviel was dat alleen de front seinen ledjes zijn en de sluit gewone lampen

Laatst bewerkt door treinfreak op Maandag 06 okt 2008 om 11:56:51

wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!

Maandag 06 okt 2008 - 12:54:20
waalkade
waalkade
De reden voor gele frontseinen dateert nog uit de tijd dat men 2 frontseinen had.
Zo zou je het verschil met een auto kunnen zien.
Tot dat er franse auto's kwamen die gele koplampen hadden.

Maandag 06 okt 2008 - 19:41:49
smarkie
smarkie
Quote
Mcn-Ut: LED-verlichting in front- en sluitseinen
"Het gebruik van de huidige verlichting blijkt steeds moeilijker (??? hoezo moeilijker???) en kostbaarder te worden."
het moeilijke hieraan is dat de gele lampen (bijna) niet meer te krijgen zijn

Maandag 06 okt 2008 - 20:01:34
treintim
treintim
Met honderden treinstellen in Nederland, met complete treinseries die alleen maar gele lampen nodig hebben, lijkt het me dat er vast wel een fabrikant is die hier graag geld aan wil verdienen. Als het nou een kleine treinserie als SM'90 was, dan kon ik het me voorstellen dat weinig fabrikanten unieke onderdelen op maat willen leveren (dat is ook één van de redenen waarom SM'90 gesloopt werd). Maar dit gaat niet om een paar protostellen maar om het hele NL-materieelpark.. Marktvraag genoeg, lijkt me.

Laatst bewerkt door treintim op Maandag 06 okt 2008 om 20:03:56

Maandag 06 okt 2008 - 20:18:21
thom
thom
Toch zijn ookweer niet lang al die lampjes van hetzelfde model en voltage....

Maarja, waarom gele lampjes laten maken voor een euro, als je witte lampjes van 50 cent zo van de plank kunt halen en die aan hetzelfde doel voldoen..

Laatst bewerkt door thom op Maandag 06 okt 2008 om 20:19:08

Maandag 06 okt 2008 - 21:04:28
kbrandsma
kbrandsma
Als er toch "alleen" een gele lamp achter de transparante glaasjes zit, waarom wordt dan niet gewoon een witte lamp met gelijke fitting gemonteerd, wanneer die lampen goedkoper zijn?

Maandag 06 okt 2008 - 21:50:51
nedtrain25
nedtrain25
omdat leds een veel langere levensduur hebben dan een gloeilamp. en natuurlijk ook in het kader van de co2 uitstoot

Maandag 06 okt 2008 - 22:13:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Die uitstoot speelt nauwelijks een rol: een witte LED is niet energie-efficiënter dan een gloeilamp, hij gaat dus slechts langer mee en het licht is sterk gebundeld (waardoor het dus veel meer opvalt, da's ook gunstig bij een frontsein).

Over het rendement is het volgende op Wikipedia te lezen...
"Het rendement van een witte led is veel kleiner dan dat van een rode led: een witte led is opgebouwd uit een blauwe led (rendement daarvan is al lager dan voor een rode) waarvan een gedeelte van het licht wordt opgevangen door een fosfor die het, met een belangrijk energieverlies, omzet in geel licht. Het geel in combinatie met blauw geeft een witte indruk. Witte leds zijn door dit principe niet of nauwelijks efficiënter dan grote gloeilampen (van zo'n 100 watt)."
Bron: nl.wikipedia.org

Wat dat betreft dus juist opmerkelijk dat bij het eerder op deze pagina genoemde treinstellen alleen de frontseinen door LED's vervangen zijn. Hetzelfde Wikipedia-artikel heeft het er namelijk over dat rode LED's juist wèl energiezuiniger zijn dan een gloeilamp.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 06 okt 2008 om 22:15:32

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 06 okt 2008 - 22:35:57
mren
mren
Quote
daniël_ddr: met een belangrijk energieverlies
Energie kan niet verloren gaan. Hooguit wordt het omgezet in warmte, zoals voor 95% bij een gloeilamp gebeurt.

Maandag 06 okt 2008 - 22:41:04
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Precies, daardoor geeft een LED lamp van 1,5 Watt evenveel licht als een gloeilamp van 10 Watt. Wikipedia is als zovaak dus niet te vertrouwen, er staat gewoon foute informatie op.

Dinsdag 07 okt 2008 - 08:09:39
hellfire
hellfire
Bovendien staat er op diezelfde wikipediapagina een paar regels lager:
Quote
* De ouderwetse gloeilamp: 17 lumen per watt
* De halogeenspot: ca. 20 lumen per watt
* De modernste (2008) superfelle witte leds (5 mm): 51 lumen per watt.
* Een moderne spaarlamp (15 W): 55-60 lumen per watt
* TL-buizen: ca. 75 lumen per watt
* Natriumlampen (straatverlichting): 120-200 lumen per watt.
Zegt genoeg over die pagina, lijkt mij.

Woensdag 08 okt 2008 - 01:18:43
smarkie
smarkie
vandaag een dienst naar utrecht gereden met dit sprinterstel en het ziet er wel mooi uit die leds in die neus enzo.
gelukkig vroeg bij de trein om te kijken wat het verschil in de dim en normaal stand is en ook ff de sluitseinen bekeken.
in dim stand branden in de witte lichten de buitenste leds minder fel (gelijk aan de binnenste) en in de normaalstand branden deze een stuk feller.
de sluitseinleds zitten dichter op elkaar maar zien er wel strak uit
al met al nu wel tevreden, ben benieuwd wat de lichtbundel is in het donker maar goed dat komt nog wel

Woensdag 08 okt 2008 - 12:35:02
broek53
broek53
Je zult bijzonder verbaasd staan hoeveel je ineens kunt zien en hoe goed reflecterende elementen zichtbaar zijn in vergelijking met gloeilampen. Ineens heb je weer wat aan reflectorplaatjes ! Mijns inziens is het een heel aardige verbetering.

Woensdag 08 okt 2008 - 22:59:14
thom
thom
En de tegentreinen zijn er ook nog blij mee

Woensdag 08 okt 2008 - 23:47:17
broek53
broek53
Ja, die hebben er geen spat last van (als je maar dimt, natuurlijk).

Donderdag 09 okt 2008 - 01:26:39
dionysus
dionysus
Nu is de 2973 de eerste met led verlichting, maar volgens mijn railpocket zou er ook nog een tmat stel, en een ddar hiervoor in aanmerking komen. Hoe dan ook, als proef blijft het dus niet alleen bij de 2973, maar ben wel benieuwd welke stellen hierna nog volgen. Ach, ze vallen in ieder geval wel op

Donderdag 09 okt 2008 - 10:31:31
smarkie
smarkie
ze vallen zeer zeker op. volgens mij stond er ergens in een "den haag vandaag" gemeld dat er 5 stellen van 1 type die ledverlichting kreeg voor de proef.
ik zou zeggen doe ze allemaal maar

Donderdag 09 okt 2008 - 10:34:59
MDDM
MDDM
Er worden op 1xSGMm,3x plan V en 1xDDAR proef gedraaid met led verlichting.

Laatst bewerkt door MDDM op Donderdag 09 okt 2008 om 10:35:55

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 09 okt 2008 - 14:42:53
smarkie
smarkie
zijn er dan 5 maar niet van 1 serie maar ben en blijf benieuwd nu

Donderdag 09 okt 2008 - 15:39:28
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
dionysus: Nu is de 2973 de eerste met led verlichting
daar had ik gister in gezeten, je zag hem duidelijk aankomen

edit: vandaag weer in de 2973 gezeten, hier een foto van de lampen

i290.photobucket.com

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op Vrijdag 10 okt 2008 om 17:50:46

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 14 nov 2008 - 15:44:10
nedtrain25
nedtrain25
in onderhoudsbedrijf is vandaag de eerste DD-AR stam voorzien van LED verlichting. namelijk de 7841

Zondag 16 nov 2008 - 12:06:19
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dan lag het toch niet aan mijn ogen toen die stam passeerde onderweg ri Ddr,terwijl met 100km/h over de weg vloog

Zondag 16 nov 2008 - 18:53:19
thom
thom
Treinen die over de weg vlogen....

Ik weet niet wat je vor pilletjes had, maar ik zou ermee oppassen....

Maandag 24 nov 2008 - 19:49:53
2296
2296
Vandaag is de 874 tijdens onderhoud (te Asd Wpl) voorzien van led verlichting. Van de week volgen er als het goed is nog 2 stellen. Nummers is nog een

Maandag 24 nov 2008 - 20:45:40
lamote_ban
lamote_ban
Quote
nedtrain25: omdat leds een veel langere levensduur hebben dan een gloeilamp. en natuurlijk ook in het kader van de co2 uitstoot
Die langere levensduur is essentieel, niet omdat je dan minder lampen nodig hebt maar omdat je ze minder vaak hoeft te vervangen en dat een hoop arbeidsloon spaart.

Maandag 24 nov 2008 - 20:48:30
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Bij Syntus gaat het ook goed met de LED verlichting. Inmiddels heb ik de linten 24,25,30,32,33,34,39,41,42 en 43 met LED's gezien.

Garantie tot aan de voordeur.

Dinsdag 25 nov 2008 - 23:34:07
treinfreak
treinfreak
Hier nog een foto van de 2973 met Led verlichting --> www.freewebs.com
Vindt het bij de SGM(m) wel goed staan

wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!

Dinsdag 25 nov 2008 - 23:44:16
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
superboer: Bij Syntus gaat het ook goed met de LED verlichting. Inmiddels heb ik de linten 24,25,30,32,33,34,39,41,42 en 43 met LED's gezien.
Lintjes worden nu zover mogelijk bij het onderhoud voorzien van de LED frontseinen.


Woensdag 26 nov 2008 - 10:03:04
daan1714
daan1714
Vanmorgen de 918 zien rijden met LEDs.

Woensdag 26 nov 2008 - 10:27:49
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
smarkie: ben benieuwd wat de lichtbundel is in het donker maar goed dat komt nog wel
De lichtbundel is egaal, dus geen aparte bundels per frontsein, en heeft meer lichtopbrengst op zich maar schijnt nog steeds niet ver. Ik heb er maandagavond een slag Brn meegereden en op zich dus een vooruitgang (behalve als je een tijdopname wil maken van je laatste keer een ritje op sp 1 te Brn) maar de frontseinen schijnen nog steeds niet ver genoeg (2 portalen heb je het wel mee gehad).

Woensdag 26 nov 2008 - 10:32:36
gkw1969
gkw1969
Quote
daan1714: Vanmorgen de 918 zien rijden met LEDs.
Kan er een overzichtje komen van welke stellen al voorzien zijn?


Woensdag 26 nov 2008 - 10:38:30
2296
2296
Al lezend door dit topic kom ik op de volgende stellen. SGMm 2973, DD-AR 7841, Mat 64 874,918,???. Er moet dus nog één stel Mat 64 worden voorzien. Of is al voorzien maar nog niet gespot

Laatst bewerkt door 2296 op Woensdag 26 nov 2008 om 10:39:11

Woensdag 26 nov 2008 - 17:49:28
railfan
railfan
Vanmorgen kwam toevallig zo'n Plan V met LED-verlichting langs in de museumpendeldienst naar de Maliebaan. Nummertje niet op gelet.

Edit door admin: foto lijkt op een illegale plek te zijn gemaakt, dus verwijderd. Als je anders kunt bewijzen, dan graag mailen

Woensdag 26 nov 2008 - 21:47:40
bloober
bloober
Twitter mattlinssen
Aan de spots te zien was dat de 918.

Groetjes, Bloober

Woensdag 26 nov 2008 - 21:52:39
daan1714
daan1714
Ja inderdaad, die is na de 17400 de museumpendel gaan rijden.

Vrijdag 28 nov 2008 - 04:40:32
2296
2296
Quote
2296: Al lezend door dit topic kom ik op de volgende stellen. SGMm 2973, DD-AR 7841, Mat 64 874,918,???. Er moet dus nog één stel Mat 64 worden voorzien. Of is al voorzien maar nog niet gespot
De vraagtekens kunnen vervangen worden door stel 887. Staat op dit moment (28-11-08/05:00)te Asd Wpl.

Woensdag 03 dec 2008 - 14:39:18
booij1990
booij1990
Ja dit is correct. dit stel is voorzien van Led-verlichting... het stel stond vandaag afgerangeerd te Ht

Woensdag 03 dec 2008 - 18:03:39
groen47
groen47
Vandaag de 874 gefotografeerd met de LED verlichting:www.flickr.com
Groet, Ad.

Donderdag 04 dec 2008 - 17:51:59
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Bij een SGM staan de witte frontseinen nog wel aardig, maar bij Mat '64 vind ik het echt geen gezicht. Ik snap ook niet waarom die lampen feller moeten. Ik hoef echt niets te zien in het donker hoor.

Snelheidsborden weet ik te staan vanuit mijn wegbekendheid en hoef ik niet meer te lezen. Bij een aanwijzing let ik op de kilometreringsborden aan de bovenleidingsportalen. Die hangen hoger en zijn ook met de huidige frontseinen prima te zien.

Ik heb nu een paar van die treinen met led-lampen gezien en ik vind ze veel te fel! Ik moet er gewoon van wegkijken. Bah!

Donderdag 04 dec 2008 - 17:56:06
daan-ns
daan-ns
Inderdaad. En bovendien ziet het er ook niet uit..
En ik hoor meer machinisten die er niet blij mee zijn. Dus hoop niet dat ze het bij meer stellen gaan doen.

Groetjes Daan

Donderdag 04 dec 2008 - 18:01:39
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Hmm, de meningen in het personeelsverblijf verschillen nogal. De een vindt het een hele verbetering, de ander vindt het helemaal niets. In februari komt er een enquête onder het personeel. Dan wordt besloten of het doorgaat ja of nee. Ik vind LED's op zich prima, maar die dingen moeten gewoon veel meer gedimd worden (en geel zijn! )

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op Donderdag 04 dec 2008 om 18:02:18

Donderdag 04 dec 2008 - 18:18:25
2296
2296
Quote
daan-ns: Dus hoop niet dat ze het bij meer stellen gaan doen.
De stellen die in dit topic worden genoemd zijn de enige stellen die met LED verlichting rondrijden. Voor zover ik weet komt daar geen ander materieel bij.

Laatst bewerkt door 2296 op Donderdag 04 dec 2008 om 18:18:51

Donderdag 04 dec 2008 - 19:09:35
mren
mren
Ze doen dat natuurlijk niet bij een paar stellen zodat ze hier op somda weer wat meer opvallende stellen hebben om te spotten... Je kan er ook rustig vanuit gaan dat het een proef is waarvan de resultaten aanleiding geven tot implementatie of aanpassing of wat dan ook.

Donderdag 04 dec 2008 - 19:11:42
daan-ns
daan-ns
Dat hoef je mij niet te vertellen. Was alleen benieuwd naar het aantal stellen enzo.

Groetjes Daan

Zondag 07 dec 2008 - 16:33:53
groen47
groen47
Vandaag reed de 918 voorop met de 921 naar Breda: zie foto: www.flickr.com

Zondag 07 dec 2008 - 17:46:07
thom
thom
Ik denk overigens dat de felheid van LED's niet de reden van de proef is.

Voordeel is dat die dingen inprinciepe niet meer stuk gaan en vervangen hoeven te worden, scheelt de Stmt weer tijd en moeite... En Nedtrain/NSR weer geld...

Zondag 07 dec 2008 - 20:19:16
rudolfph
rudolfph
Wat ook niet onbelangrijk is, is dat het energieverbruik van een LED een fractie is van dat van een gewone (gloei)lamp. Bij één treinstel maakt dat natuurlijk niet uit, maar bij een materieelvloot zo groot als die van NS wel .


Zondag 07 dec 2008 - 20:19:35
elizabeth
elizabeth
Twitter jaap930 Facebook Etm
Quote
daan-ns: Inderdaad. En bovendien ziet het er ook niet uit..
En ik hoor meer machinisten die er niet blij mee zijn. Dus hoop niet dat ze het bij meer stellen gaan doen.
Ik vind het maar een vreemd gezicht op plan V, maar we zijn al zo lang de gele lampen gewend. Dat moet je er ook bij rekenen. Misschien is dat even wennen. Maar ik ben geen machinist en ben de stellen nog niet in het donker tegen gekomen, maar ik vind ze overdag al eng licht geven.

jaapfan.

Zondag 07 dec 2008 - 20:21:47
nedtrain25
nedtrain25
je zal er toch aan moeten wennen.
SLT word alleen maar afgeleverd met LED's

Zondag 07 dec 2008 - 21:41:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
elizabeth: ben de stellen nog niet in het donker tegen gekomen, maar ik vind ze overdag al eng licht geven.
Kan je inmiddels uit eigen ervaring met LED-stel 2973 vertellen dat je in het donker slechts drie lampen ziet aankomen en geen trein
Heb het idee dat de LEDs zoals deze nu in de proefstellen zijn ingebouwd veel feller zijn als de LEDs in bv. de GTW. Bij laatstgenoemd materieel kan je tenminste nog fatsoenlijk in de richting van de trein kijken als die binnen komt rijden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 07 dec 2008 - 22:16:20
lamote_ban
lamote_ban
Gisteren heb ik een Plan V met LED's gezien in Ht.
Ik zie niet in wat er mis mee is.

Zondag 07 dec 2008 - 22:38:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En heb je 'm dan overdag of 's avonds gezien... da's een wereld van verschil in hoe fel het licht overkomt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zondag 07 dec 2008 om 22:38:55

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 07 dec 2008 - 22:54:48
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Ik ben meer voor LED's, ik vind het vooral bij de GTW en de BR 189 erg mooi staan! Als het het probleem is dat ze te fel zijn is dat geen probleem, gewoon iets zwakkere LEDjes inbouwen of wachten want LEDjes worden naar mate ze ouder worden minder fel, het kan echter wel 5 tot 10 jaar duren voor je verschil ziet


Zondag 07 dec 2008 - 22:58:06
dh3201
dh3201
Of is het wachten tot een trein door rood rijdt omdat de machinist het gele voorsein niet zag omdat hij werd verblind door de frontseinen van een tegentrein?

Shqiperise-lopers?

Zondag 07 dec 2008 - 23:17:51
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Ach, het zijn niet voor niks "proefstellen". Ik denk dat ze er zelf ook wel achter komen als ze te fel zijn.


Zondag 07 dec 2008 - 23:48:51
gkw1969
gkw1969
De LED's voor de frontseinen zijn inderdaad fel... daarnaast hadden ze toch beter voor geel kunnen kiezen(wat gewoon een optie is).
Als sluitseinen vindt ik het gewoon een verbetering.
Daarnaast moet je niet vergeten dat LED veel minder stroom verbruikt en veel langer mee gaan, dus uit commerciëel oogpunt is LED gewoon beter.
Als ze de frontseinen dan gele LED doen die iets gedimd zijn.... dan is het perfect.

Het kan allemaal.

Daarnaast zou ik het een verademing vinden als het zicht in een trein net zo goed is als in een bus. Als buschauffeur ben ik verwend met groot licht e.d.
Toen ik een paar jaar geleden mee was met een collega van Alma in een DH-1 schrok ik hoe weinig zicht een Mcn in werkelijkheid heeft. Zeker dat gebrek aan zicht heeft mij lange tijd er van weerhouden over te stappen naar het spoor(ook toen ik destijds de mogelijkheid kreeg met Alma).


Maandag 08 dec 2008 - 18:43:32
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Quote
daniël_ddr: Heb het idee dat de LEDs zoals deze nu in de proefstellen zijn ingebouwd veel feller zijn als de LEDs in bv. de GTW. Bij laatstgenoemd materieel kan je tenminste nog fatsoenlijk in de richting van de trein kijken als die binnen komt rijden.
Ook niet altijd, zeker als de GTW's met grootlicht op rijden. Dat is nog meer oogverblindend als de LEDs alleen, maar vergroot te veiligheid wel . Alleen dimmen bij binnenkomst van een station is wel een aanrader, dat wordt vaak vergeten..

Dinsdag 13 jan 2009 - 19:31:46
Railtender
Railtender
Ik vind ze wel mooi. Als ze maar niet voor Al het materieel verplicht worden zoals Museummat

Woensdag 14 jan 2009 - 12:18:24
thom
thom
Quote
Railtender: Ik vind ze wel mooi. Als ze maar niet voor Al het materieel verplicht worden zoals Museummat
NSR stopt die lampjes er zelf in, dat is ze nergens verplicht gesteld.

De uitstraling van Led of Gloeilampen verschilt ook niet dusdanig dat je daar eisen voor zou kunnen stellen, dus dat zal allemaal wel meevallen

Woensdag 14 jan 2009 - 13:01:37
lucky
lucky
Ze maken zelf wel reclame voor het groen bezig zijn van treinreizigers. Kan de NS zelf ook een klein steentje aan bijdragen.

Woensdag 14 jan 2009 - 13:25:33
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het mooie van de witte led's is de grotere lichtopbrengst én het wordt beter gereflecteerd door o.a. de bakens voor de seinen. We zien er als mcn niet verder mee maar wel meer. Het verblindingseffect is m.i. te verwaarlozen, ik heb er geen last van. Er zijn andere factoren zoals de led-lichtseinen, bouwlampen, straatverlichting enz. die veel hinderlijker zijn her en der en wel degelijk verblindend/zicht verminderd effect hebben.

Woensdag 14 jan 2009 - 13:57:18
smarkie
smarkie
het is een geweldige verbetering, alleen met dichte mist is het op normaal licht verblindend. maar goed we hebben nog een dim stand.
tja en dat het er niet mooi uit zou zien dat moet dan maar op de koop toe genomen worden, die dingen zitten er op om gezien te worden en niet om mooi te wezen

Mcn NS International Rtd

Dinsdag 04 aug 2009 - 23:40:54
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
groen47: Vandaag reed de 918 voorop met de 921 naar Breda: zie foto: www.flickr.com
Vavavond zag ik de 918 in Wd met z'n witte LEDs rijden. Zelf vind ik ze erg fel en bij witte LEDs denk ik aan goederenvervoer, omdat ik regelmatig goederenlocs met zie met witte LED-frontseinen.


Woensdag 05 aug 2009 - 07:22:04
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Opzich niet echt een kick waard toch? In ieder geval wordt de proef niet doorgezet, dus je hoeft er niet aan te wennen.

'Okeh'

Woensdag 05 aug 2009 - 17:47:20
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Waarom zetten ze de proef eigenlijk niet door? Te weinig positieve reacties, of te weinig behoefte en geld om nieuwe verlichting in de treinen te zetten?


Woensdag 05 aug 2009 - 22:21:05
thom
thom
of gewoon einde van de proef... ?

Dat er verder nu niks lijkt te gebeuren wil niet zeggen dat er achter de schermen niks mee gedaan word...

Donderdag 06 aug 2009 - 00:25:49
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Hmm, ja da's ook wel weer waar...
Naja we wachten af


Donderdag 06 aug 2009 - 10:02:20
Mcn-Ut
Mcn-Ut
De proef is inderdaad beëindigd, maar de resultaten van de proef zijn positief. Het merendeel van de mcn'en is tevreden over de lichtopbrengst van de LED-lampen (km bordjes en seinnummers beter te lezen).

Zelf ben ik als mcn totaal niet te spreken over de LED-lampen. In het donker veel te fel, zeker vergeleken met LED-lampen van bestaand ander materieel (bijvoorbeeld de cargolocs, uitgezonderd de 6400'en die geen dimstand lijken te hebben). Het is mij dan ook een raadsel waarom Nedtrain het wiel opnieuw aan het uitvinden is, terwijl genoeg (buitenlands) materieel al jaren met LED-seinen rondrijdt. Even een werkbezoek aan bijvoorbeeld Duitsland zou logisch zijn, toch?

Als tegentrein dus zeer hinderlijk. Mijn voorstel was dan ook om de LED-lampen in de dimstand nog meer te dimmen, zodat je als mcn van een tegentrein tenminste niet wordt verblind, terwijl je tegelijkertijd de voor voordelen van de grotere zichtbaarheid van borden langs de baan behoudt (want de dimstand wordt volgens het handboek mcn immers alleen gebruikt bij tegentreinen, stationnementen en rangeerbewegingen).

Helaas wordt er niets met mijn voorstel gedaan. Aangezien ook bij Nedtrain flink bezuinigd wordt, is het overigens maar de vraag op welke termijn deze miljoeneninvestering plaats gaat vinden. Ik hoop zelf op een hele lange termijn

Donderdag 06 aug 2009 - 19:39:48
broek53
broek53
Het heeft overigens voor de goede orde allemaal weinig met NedTrain te maken. Dat is noch de verzinner van dit moois, noch de financier: dat is de materieeleigenaar NSR. Het enige dat NT erin doet, is adviseren (welke lamp tegen welke kosten en zo) en het uitvoeren - zoals met alles wat er met het materieel gebeurt, trouwens.

Donderdag 06 aug 2009 - 21:34:17
bjornl
bjornl
Moet er eigenlijk veel veranderen aan de elektra van een treinstel om een LED-lamp te kunnen gebruiken of is het gewoon het vervangen van de "seinmodule", stekkertje erin en klaar?

Donderdag 06 aug 2009 - 21:44:44
2296
2296
Nee zo simpel gaat dat niet. De voorschakelweerstanden moeten aangepast worden. Led lampen werken op een andere spanning dan de gele bollampjes die er nu in zitten. Ook moeten er nog kleine aanpassingen aan de bedrading plaats vinden.

Donderdag 06 aug 2009 - 22:12:25
dionysus
dionysus
Als mcn vond ik de LED lampen overigens wel prettig, qua verblinding viel het wel mee, maar de dimstand is dan wel zo prettig. Gelukkig moeten we sowieso ook met de standaard gele lampen dimmen als we in de donkere uren een tegentrein tegenkomen, dus dat zijn we vast allemaal wel gewend

Donderdag 06 aug 2009 - 22:31:40
thom
thom
Zitten die voorschakelweerstanden niet gewoon naast het armatuur aan de binnenzijde van de neus of is dat bij plan V weer anders... ?

Donderdag 06 aug 2009 - 23:37:26
MasterE
MasterE
Ik denk dat we er over niet al te lange tijd toch aan moeten geloven, aangezien de gloeilamp binnen afzienbare tijd niet meer zal worden verkocht binnen de EU.

Donderdag 06 aug 2009 - 23:58:18
bjornl
bjornl
Dan draai je er toch een spaarlamp in? Maar zonder gekheid, ik snap nu (vanwege de benodigde elektrische aanpassingen) dat ze niet gewoon geleidelijk overgaan. Dank voor de uitleg!

Vrijdag 07 aug 2009 - 01:26:28
dionysus
dionysus
Een setje xenon lampen misschien, heb je ook wel zicht lijkt me

Vrijdag 07 aug 2009 - 08:38:12
2296
2296
Quote
thom: Zitten die voorschakelweerstanden niet gewoon naast het armatuur aan de binnenzijde van de neus of is dat bij plan V weer anders... ?
Nee zitten er niet direct naast.

Maandag 10 aug 2009 - 21:26:24
2296
2296
Vandaag is de 874 ontdaan van zijn led verlichting. Hier zijn de gele gloeilampen weer in gebruik genomen.

Vrijdag 21 aug 2009 - 21:02:52
2296
2296
Woensdag 19-08-2009 is ook de 918 weer voorzien van zijn gloeilampen. Weet allen niet of de 874 ook alweer is voorzien van zijn normale verlichting

Zaterdag 22 aug 2009 - 12:35:36
kmark
kmark
Flickr markrail
Quote
2296: Vandaag is de 874 ontdaan van zijn led verlichting. Hier zijn de gele gloeilampen weer in gebruik genomen.
Quote
2296: Woensdag 19-08-2009 is ook de 918 weer voorzien van zijn gloeilampen. Weet allen niet of de 874 ook alweer is voorzien van zijn normale verlichting
Mhh 11 dagen geleden wist je dat al wel...

Zaterdag 22 aug 2009 - 16:55:53
AlbertP
AlbertP
Misschien idee om het bericht te bewerken?


Zaterdag 22 aug 2009 - 17:41:47
2296
2296
Quote
kmark: Mhh 11 dagen geleden wist je dat al wel...
Ja een klein foutje. Het moet zijn de 887. Heb verkeerd op papiertje gekeken

Woensdag 28 okt 2009 - 20:09:14
groen47
groen47
De 7877 rijdt nog steeds met LED's rond; het linker-en rechter frontsein zijn verschillend! zie foto: www.flickr.com
De foto is nog verder te vergroten.

Woensdag 28 okt 2009 - 21:12:52
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Het linker frontsein (op de foto dus rechts) staat volgens mij in de dimstand, terwijl de overige twee in de normaalstand staan.

Vrijdag 30 okt 2009 - 18:17:16
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
klopt het dat er ook 64/6500 met ledseinen rondrijden??

Vrijdag 30 okt 2009 - 19:28:27
lint27
lint27
In ieder geval rijden de in Duitsland toegelaten locs met witte frontseinen, of dit LEDs zijn durf ik niet te zeggen

Vrijdag 30 okt 2009 - 20:30:20
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
De 6400 locs die in Duitsland zijn toegelaten hebben geen LED-lichten. Deze locs gebruiken gewoon gloeilampen.