Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve
Forum: Algemeen - Algemeen
28-10-2020 10:47:56
sjoerd
sjoerd

Het is te hopen dat de politiek nog eens doorpakt. Waar een wil is, is een weg. Dat zagen we aan Enschede - Gronau, en straks Coevorden - Bentheim.

Vergeten wordt altijd, dat een vervoersmogelijkheid ook vervoer schept, en te oordelen aan het stijgende gebruik van de busdiensten, is die potentie er ook tussen Nijmegen en Kleef.

 

28-10-2020 15:31:37
alle46
alle46

Dan wordt het hoog tijd dat de lokalo's de mond gesnoerd wordt en het bovenliggende belang erkennen.



Laatst bewerkt door alle46 op 28-10-2020 15:33
 

28-10-2020 17:31:04
john2
john2

Dat geld dan tevens voor de IJzeren Rijn, vooral het gedeelte Roermond richting Duitsland.

En on topic vliegveld Maastricht - Aachen airport, in de volksmond in Limburg vliegveld Beek.

 

10-07-2022 12:06:49
brun
brun

Update, een njet van onze staatssecretaris:

www.rijksoverheid.nl

 


11-07-2022 10:57:32
mich
mich

Als je kijkt naar de forse reizigersaantallen van de duitse stoptrein in Venlo dan is het moeilijk voor te stellen dat er te weinig reizigers op Nijmegen-Kleve zullen zijn.

 

11-07-2022 11:21:48
sjoerd
sjoerd

Nijmegen - Kleef is dan ook eerder een kwestie van willen dan van kunnen. Wat meestal vergeten wordt is de potentie van een verbinding. Gek genoeg gaat men vaak uit van de huidige reisbehoefte. Maar als de verbinding er eenmaal is, genereert die een flinke dot vervoer. Er zijn meer voorbeelden.

Als je ergens een weg aanlegt, komt er vanzelf ook verkeer te rijden. Hoe beter de weg, hoe meer verkeer. Leg ergens chocola weg, en het wordt gegeten. Verhouding kosten-baten is natuurlijk wel een puntje.

 

11-07-2022 11:35:24
MaxBB
MaxBB

Het moeijlijke van deze verbinding is dat er bij de reactivering geen overwegen meer mogen zijn denk ik. Er mogen namelijk geen nieuwe overwegen bijkomen en het spoor loopt dwars door de wegen van Groesbeek heen. Dan zit je weer met de bouw van een tunnel en de kosten die daar bij komen.

En dan heb je wel héél veel reizigers nodig om de reactivering rendabel te maken.

 

11-07-2022 11:37:14
pascalgerr
pascalgerr
Quote
MaxBB (11-07-2022 11:35:24):

Het moeijlijke van deze verbinding is dat er bij de reactivering geen overwegen meer mogen zijn denk ik. Er mogen namelijk geen nieuwe overwegen bijkomen en het spoor loopt dwars door de wegen van Groesbeek heen. Dan zit je weer met de bouw van een tunnel en de kosten die daar bij komen.

En dan heb je wel héél veel reizigers nodig om de reactivering rendabel te maken.


Dan mogen ze eens een voorbeeld nemen aan Ede. Daar ligt het spoor bij flink wat huizen zowat in de voortuin en daar is ook geen geklaag

 

11-07-2022 11:41:54
MaxBB
MaxBB
Quote
pascalgerr (11-07-2022 11:37:14):
Quote
MaxBB (11-07-2022 11:35:24):

Het moeijlijke van deze verbinding is dat er bij de reactivering geen overwegen meer mogen zijn denk ik. Er mogen namelijk geen nieuwe overwegen bijkomen en het spoor loopt dwars door de wegen van Groesbeek heen. Dan zit je weer met de bouw van een tunnel en de kosten die daar bij komen.

En dan heb je wel héél veel reizigers nodig om de reactivering rendabel te maken.


Dan mogen ze eens een voorbeeld nemen aan Ede. Daar ligt het spoor bij flink wat huizen zowat in de voortuin en daar is ook geen geklaag


Ik heb het niet over de mensen die dichtbij het spoor wonen, maar over het beleid van ProRail.

 

11-07-2022 11:57:29
broek53
broek53

Een zwartgallige waarschuwing: een regionale spoorlijn met een paar honderd of enkele duizenden reizigers per dag is wat minder onrendabel dan met een paar honderd minder, maar het is en blijft een ontzettend onrendabel feestje. De vrolijke mededeling dat er fijn veel spitsreizigers zijn, maakt dat eigenlijk alleen maar erger. Het kost dus niet alleen een bedrag met zeker zeven nullen om de lijn te "reactiveren" (dat wil zeggen: volledig te herbouwen) als investering, je bent ook jaar in - jaar uit de exploitatieverliezen aan het bijpassen. Dat dat tegenwoordig op voorhand gebeurt in de vorm van een concessie verandert daar wezenlijk niets aan. Het is dus maar net hoeveel je over hebt voor het oplossen van ... ja, van welk probleem eigenlijk?

 

11-07-2022 12:15:04
sik214
sik214

De link werkt, maar is wel van 2020 ;-)

 

11-07-2022 14:30:41
Marco
Marco
Quote
pascalgerr (11-07-2022 11:37:14):
Quote
MaxBB (11-07-2022 11:35:24):

Het moeijlijke van deze verbinding is dat er bij de reactivering geen overwegen meer mogen zijn denk ik. Er mogen namelijk geen nieuwe overwegen bijkomen en het spoor loopt dwars door de wegen van Groesbeek heen. Dan zit je weer met de bouw van een tunnel en de kosten die daar bij komen.

En dan heb je wel héél veel reizigers nodig om de reactivering rendabel te maken.


Dan mogen ze eens een voorbeeld nemen aan Ede. Daar ligt het spoor bij flink wat huizen zowat in de voortuin en daar is ook geen geklaag


Wel met 40 km/h. Dus of dat nou zo'n goed voorbeeld is van moderne infrastructuur weet ik niet.

 

11-07-2022 16:16:56
sjoerd
sjoerd

Lastig voorbeeld is dat ook, de Kippenlijn, want de V-max hangt van zoveel factoren af: boogstralen (daar vrij krap hier en daar, want voormalige lokaalspoorweg), de aankondigingssecties van de vele overwegen (soms te kort), stopplaatsen kort bij elkaar, geluidsbegrenzing, en wellicht op het laatst de afstand tot particuliere eigendommen, maar ja, gewoonterecht (de spoorweg was er eerst), recente geluids- en trillingsnormen, teveel om op te noemen. Laten we echter niet afdwalen; ook Nijmegen - Kranenburg is in dat opzicht lastig.



Laatst bewerkt door sjoerd op 11-07-2022 16:18
 

11-07-2022 16:51:07
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
broek53 (11-07-2022 11:57:29):

Een zwartgallige waarschuwing: een regionale spoorlijn met een paar honderd of enkele duizenden reizigers per dag is wat minder onrendabel dan met een paar honderd minder, maar het is en blijft een ontzettend onrendabel feestje. De vrolijke mededeling dat er fijn veel spitsreizigers zijn, maakt dat eigenlijk alleen maar erger. Het kost dus niet alleen een bedrag met zeker zeven nullen om de lijn te "reactiveren" (dat wil zeggen: volledig te herbouwen) als investering, je bent ook jaar in - jaar uit de exploitatieverliezen aan het bijpassen. Dat dat tegenwoordig op voorhand gebeurt in de vorm van een concessie verandert daar wezenlijk niets aan. Het is dus maar net hoeveel je over hebt voor het oplossen van ... ja, van welk probleem eigenlijk?


Natuurlijk, infrastructuur kost (veel) geld en levert niets/weinig op. Ik ben niet heel bekend in de regio maar er zullen vast bereikbaarheidsproblemen en woningbouwopgaven zijn. Koppel dat aan elkaar en bekijk in hoeverre een spoorverbinding kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid en toename van woningbouw zonder dat daarvoor bijvoorbeeld (weer) een snelweg moet worden verbreed of twee parkeerplekken per woning worden aangelegd. Het Rijk heeft ook baat bij afname van het aantal autoritten en verduurzaming van de mobiliteit. Daarom vind ik het ook wat merkwaardig dat Het Rijk erop wijst dat Groesbeek het niet wil en de spoorlijn er daarom niet komt zonder te kijken naar de grote opgaven. Dat komt ze wel erg makkelijk uit. Bij andere infraprojecten die wel vanuit Het Rijk worden ondersteund, wordt gelijk een onteigeningsprocedure gestart..

 

11-07-2022 18:57:40
kleine_man
kleine_man

In dit verhaal zijn er eigenlijk 2 grote problemen.

1) Groesbeek: Die heeft in het verleden huizen te dicht op het spoor gebouwd en dat nu afgekocht met de aankoop van de grond. Dus die zullen alles in het werk zetten om de spoorlijn buiten de deur te houden. Ook is Groesbeek bang dat ze veel buslijnen moeten opgeven als de trein weer terug komt.

2) Voor wie is het rendabel? De spoorlijn komt uit in Krefeld en vanuit daar kan je makkelijk naar Dusseldorf en Köln. Uitgaande van de reizigers in de RE19 zie ik weinig uitstappers tussen Emmerich en Oberhausen, wat niet betekend dat ze er zijn. Voor reizigers uit het gebied Elst-Oss-Vierlingsbeek is het gunstig om bij Nijmegen de grens over te kunnen met de trein, de rest kan via Arnhem of Venlo gaan. Dus is er een klein verzorgingsgebied.

Als de RE19 en RE13 dagelijks zouden uitpuilen en met gekoppelde stellen moeten rijden buiten de spits, dan wordt het wellicht interessant om naar een extra verbinding te kijken. Tot die tijd is er geen andere basis dan nostalgische gevoelens, hoe vervelend dan ook.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

12-07-2022 09:35:27
john2
john2

En de optie om weer een internationale trein over deze lijn te laten rijden.

Waarom is eigenlijk de Austria express gestopt met over deze lijn te rijden?

Als ik het goed heb is de Austria express toendertijd over Arnhem gaan rijden.

 

12-07-2022 10:58:55
bart84
Moderator
bart84

Toen de laatste trein in 1991 reed, reed de Austria express al zo'n 4 jaren niet meer via Nijmegen.

Een internationale trein via deze lijn is niet handig, want dan zou er in Ah kop gemaakt moeten worden (en bij een getrokken trein is dat al niet handig), terwijl de route via Em handiger is (geen enkelsporige stukken).

 

12-07-2022 11:53:07
mich
mich

De RE13 puilt dus ook dagelijks uit, tegenwoordig ook naast het volk wat in Vl komt winkelen met veel internationale reizigers NL-D.

 

12-07-2022 12:30:43
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
bart84 (12-07-2022 10:58:55):

Toen de laatste trein in 1991 reed, reed de Austria express al zo'n 4 jaren niet meer via Nijmegen.

Een internationale trein via deze lijn is niet handig, want dan zou er in Ah kop gemaakt moeten worden (en bij een getrokken trein is dat al niet handig), terwijl de route via Em handiger is (geen enkelsporige stukken).


Waarom zou je in Ah kop willen maken.

Voorheen via Vrk, tegenwoordig via de Betuwe Route (Rsa) hoeft dat niet.

 

12-07-2022 13:03:13
martijn
martijn

De Austria Express reed via Ah. Maar de Betuweroute is inderdaad een optie. Al geloof ik niet of permanent reizigersvervoer het doel van die verbinding is 😉

 

12-07-2022 13:14:10
pascalgerr
pascalgerr
Quote
martijn (12-07-2022 13:03:13):

De Austria Express reed via Ah. Maar de Betuweroute is inderdaad een optie. Al geloof ik niet of permanent reizigersvervoer het doel van die verbinding is 😉


Sterker nog, de boog richting Nm is niet in gebruik

 

12-07-2022 13:20:13
john2
john2
Quote
bart84 (12-07-2022 10:58:55):

Toen de laatste trein in 1991 reed, reed de Austria express al zo'n 4 jaren niet meer via Nijmegen.

Een internationale trein via deze lijn is niet handig, want dan zou er in Ah kop gemaakt moeten worden (en bij een getrokken trein is dat al niet handig), terwijl de route via Em handiger is (geen enkelsporige stukken).


Ben begin jaren tachtig vorige eeuw met de Austria express op vakantie geweest.

Kwam er in Arnhem een Duitse diesel loc ervoor, hoefde de E loc van de NS niet om te lopen. Op de terug weg reed de Duitse diesel loc tot Arnhem. Ben ook nog met de Lorelei express op vakantie geweest, beide treinen maakte in Duitland kop, de Austria express nog eens in Oostenrijk. In Duitslan waren er kopstations waar er van de andere kant een andere loc werd aangekoppeld, lijkt me sterk dat de E - loc die de trein in het kopstation reed, omliep.



Laatst bewerkt door john2 op 12-07-2022 13:20, reden: Typfout hersteld
 

12-07-2022 15:10:40
martijn
martijn
Quote
pascalgerr (12-07-2022 13:14:10):
Quote
martijn (12-07-2022 13:03:13):

De Austria Express reed via Ah. Maar de Betuweroute is inderdaad een optie. Al geloof ik niet of permanent reizigersvervoer het doel van die verbinding is 😉


Sterker nog, de boog richting Nm is niet in gebruik


Nijmegen - Kleve is ook nog niet helemaal geschikt voor het genoemde internationale treinverkeer, dat scheelt 😉

 

12-07-2022 20:17:55
broek53
broek53

Zo'n Austra-expres is ook weer zo'n kolommenvuller voor dit gremium. Reuze leuk, romantisch met armseinen en pruttelende diesellocs, aardig voor de nostalgie - en zeker niet voor het reizigersvervoer over die "as". Niet voor niets is de trein meteen via Emmerich geleid zodra dat kon.

 

12-07-2022 20:35:03
sjoerd
sjoerd

Zeker, maar nu voorbij Zevenaar voorlopig nog wordt gewerkt aan een derde spoor, en nu reeds een vierde spoor wordt gemist, zou Nijmegen - Kleef een prima omleidingsroute kunnen zijn. Achter Venlo en Landgraaf ligt immers voorlopig ook nog flink wat enkelspoor.

Het zal voor de internationale dienst achter Nijmegen zover voorlopig niet komen, maar inmiddels zijn er toch ook aardig wat voorbeelden van opnieuw ingesteld grensverkeer naar Duitsland: straks Laarwald - Coevorden, regiodiensten achter Hengelo en Enschede (met een kans op doortrekking naar Zwolle), een regiodienst achter Zevenaar, en een regiodienst achter Heerlen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 12-07-2022 20:36
 

12-07-2022 21:55:09
henri1972
henri1972
Quote
broek53 (12-07-2022 20:17:55):

Zo'n Austra-expres is ook weer zo'n kolommenvuller voor dit gremium. Reuze leuk, romantisch met armseinen en pruttelende diesellocs, aardig voor de nostalgie - en zeker niet voor het reizigersvervoer over die "as". Niet voor niets is de trein meteen via Emmerich geleid zodra dat kon.


Ik denk dat t iets anders ligt. De D217 Austria Expres reed al in de jaren 70, toen nog vanaf de Hoek met een vleugtrein D213 vanaf Nijmegen. In de jaren 80 reed de volledige D217 vanaf Asd via Nm totdat besloten werd (1988) dat de lijn via Groesbeek gesloten zou gaan worden, daarna ging de trein via Emmerich. Er heeft eerst nog een jaar een buurlandtrein ongeveer in het pad van de Austria via Nm -Kleve gereden en daarna nog een paar jaar pendelverkeer Nm- Kleve omdat DB en NS het niet eens konden worden over de datum vd sluiting.

 

12-07-2022 23:01:42
timtrein
timtrein

Achja, internationaal reizigersvervoer; drie man en 'n paardenkop via Nieuweschans-Leer, een hoop politieke ambitie om bij Coevorden een dienstje te starten voor nauwelijks reizigers, de dienst via Bentheim die met veel pijn en moeite is opgezet... tsja, je moet ergens beginnen - als er maar een overheid is die er grof geld voor over heeft. Dat zal voor Kranenburg niet anders zijn.

 

02-10-2022 09:03:13
john2
john2

Nieuwe railverbinding Nijmegen - Kleef op dood spoor.

Bron de Gelderlander.

www.gelderlander.nl

 

02-10-2022 09:05:36
martijn
martijn

Haha ik ben bang dat dit tot het einde der tijden 'onderzocht' gaat worden en (regionale) media periodiek dit bericht blijven recyclen...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-10-2022 10:47:39
gvttreinen
gvttreinen
Quote
henri1972 (12-07-2022 21:55:09):
Quote
broek53 (12-07-2022 20:17:55):

Zo'n Austra-expres is ook weer zo'n kolommenvuller voor dit gremium. Reuze leuk, romantisch met armseinen en pruttelende diesellocs, aardig voor de nostalgie - en zeker niet voor het reizigersvervoer over die "as". Niet voor niets is de trein meteen via Emmerich geleid zodra dat kon.


Ik denk dat t iets anders ligt. De D217 Austria Expres reed al in de jaren 70, toen nog vanaf de Hoek met een vleugtrein D213 vanaf Nijmegen. In de jaren 80 reed de volledige D217 vanaf Asd via Nm totdat besloten werd (1988) dat de lijn via Groesbeek gesloten zou gaan worden, daarna ging de trein via Emmerich. Er heeft eerst nog een jaar een buurlandtrein ongeveer in het pad van de Austria via Nm -Kleve gereden en daarna nog een paar jaar pendelverkeer Nm- Kleve omdat DB en NS het niet eens konden worden over de datum vd sluiting.


In dienstregeling 1987 is de Austria naar Venlo verhuisd, in de plaats ervan is D414/415 Köln - Asd v.v. gaan rijden.Deze reed tot zomerrdienst 1988 toen zijn de Alibi treintjes gaan rijden.

 

02-10-2022 12:04:27
phantom
phantom
Quote
martijn (02-10-2022 09:05:36):

Haha ik ben bang dat dit tot het einde der tijden 'onderzocht' gaat worden en (regionale) media periodiek dit bericht blijven recyclen...


Ik hoop dat ze er nou dan toch is een keer mee stoppen,nazoveel keer nee van wie dan ook,lijkt me dat je je kop genoeg gestoten hebt en meer dan genoeg geld hebt verkwanzeld aan nutteloze onderzoeken.
Of zou men de onderzoeken nog een keer willen onderzoeken voor een "leuke prijs" 🙁

 

02-10-2022 12:23:22
sjoerd
sjoerd

Niemand heeft last van nieuwe onderzoeken. Ik vind het prima dat er van tijd tot tijd over gesproken wordt. de meete plannen worden vaker besproken voor ze al of niet worden gerealiseerd.

 

02-10-2022 12:32:47
Oldskool
Oldskool

Nou, die onderzoeken worden wel gedaan van "onze" belastingcenten. En de uitkomst is telkens het zelfde. Niet (meer) levensvatbaar.

 

02-10-2022 14:54:35
treinhobby
treinhobby

En als ze het geld wat nu aan die onderzoeken is uitgegeven direct hadden gebruikt om de lijn te reactiveren, hadden we al lang een heropende lijn gehad... 😉

 

02-10-2022 15:02:42
Oldskool
Oldskool

Om vervolgens na een jaar toch weer te sluiten? 😜



Laatst bewerkt door Oldskool op 04-10-2022 13:24, reden: Vraagteken vergeten.
 

02-10-2022 20:52:12
sjoerd
sjoerd

Vergelijkbare voorbeelden?

 

03-10-2022 09:33:00
Karel1969
Karel1969
Quote
john2 (02-10-2022 09:03:13):

Nieuwe railverbinding Nijmegen - Kleef op dood spoor.

Bron de Gelderlander.

www.gelderlander.nl


Lieve help, hoeveel onderzoeken zijn er nog nodig om telkens tot dezelfde conclusie te komen?

 

03-10-2022 13:21:04
phantom
phantom
Quote
sjoerd (02-10-2022 12:23:22):

Niemand heeft last van nieuwe onderzoeken. Ik vind het prima dat er van tijd tot tijd over gesproken wordt. de meete plannen worden vaker besproken voor ze al of niet worden gerealiseerd.


Ik vind het ook prima als er dingen worden onderzocht,maar dan wel realistische,nieuwe en levensvatbare plannen,niet 50x keer onderzoeken wat al 49x "dood" is verklaard.
Zoals al aangehaald die onderzoeken kosten geld,en dat komt uit onze portemonnee.


Als men daar dan zo graag onderzoekt,dan heb ik wel een goed onderzoek,ze geven mij 50euro per week en ik ga proberen daar een geldboom mee te kweken,mogen ze onderzoeken hoe of dat zal aflopen 😉
Da's een koopje,niet dan ?

 

03-10-2022 14:45:00
thom
thom

Dat is het het hele idee he van zo'n onderzoek, kijken wat de mogelijkheden zijn of iets levensvatbaar is.

Als je dat van te voren al zou weten, hoef je dat ook niet meer te onderzoeken...

 

03-10-2022 15:11:44
jacokran
jacokran
Quote

Als men daar dan zo graag onderzoekt,dan heb ik wel een goed onderzoek,ze geven mij 50euro per week en ik ga proberen daar een geldboom mee te kweken,mogen ze onderzoeken hoe of dat zal aflopen 😉
Da's een koopje,niet dan ?


50 Euro per week? Zo'n onderzoek kost, als je het goed wilt doen toch zeker 20 uur in de week, de verslaglegging ook nog zo'n 20 uur per week. Daarnaast vereist dit onderzoek toch zeker een academische graad. Vergeet ook de secretariële ondersteuning niet 😉

Nee, voor 50 Euro red je het niet. Ik zou er minstens 5000 voor vragen...

 

04-10-2022 00:25:45
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Is nog een koopje 🙂.

 

04-10-2022 07:14:01
Earl-Grey
Earl-Grey

Een uitgebreid onderzoek door een gerenommeerd onderzoeksbureau kost zo 50k. Een ambtelijke organisatie kijkt daar echt niet van op.

 

04-10-2022 09:09:53
Karel1969
Karel1969
Quote
thom (03-10-2022 14:45:00):

Dat is het het hele idee he van zo'n onderzoek, kijken wat de mogelijkheden zijn of iets levensvatbaar is.

Als je dat van te voren al zou weten, hoef je dat ook niet meer te onderzoeken...


Vooral niet omdat er al talloze van deze onderzoeken zijn gedaan. Wel leuk voor die onderzoeksbureaus trouwens.

 

04-10-2022 09:51:52
sjoerd
sjoerd

Ik kan me voorstellen dat een bedrijf blij is met de negatieve uitslag van een al of niet bekwaam onderzoeksbureau. Het akelige maar ook het prettige van onderzoeken is, dat je de uitkomsten kunt wegen. En naar gelang het belang van de wegingsfactoren kun je er allerlei uitkomsten van verwachten.

Ik weet bijvoorbeeld zeker dat een onderzoek naar het belang van de riolering in mijn straat (die echt alleen maar heel veel geld kost en blijft kosten) positief uitvalt omdat riolering in het algemeen belang is. En zo komt het niet hoeven uitvoeren van de treindienst Nijmegen - Kleef, net als de riolering, niet kostendekkend uit een onderzoek, al kan het best in het algemeen belang zijn en bijvoorbeeld zeer milieuvriendelijk. Dan hebben andere factoren kennelijk een groter gewicht en is het advies ondanks alles negatief.

Kortom: onderzoek moet, maar het hangt ervan af welke belangen je wilt dienen en tegen welke kosten.

 

04-10-2022 09:59:29
Muizeneus
Muizeneus

Tsja dat is heel eenvoudig: er zijn in Nederland wetten dat elke woning ontsloten moet worden door een weg en elke woning aangesloten moet worden op de riolering. Of het dan 'rendabel' is speelt geen rol. Er is echter geen wet dat elk dorp ontsloten moet worden door een spoorlijn.

Datzelfde principe zie je op een andere manier nu ook terug: in het kader van personeelstekort worden nu niet de meest onrendabele treinen opgeheven, maar de treinen die contractueel mogen vervallen....

 

04-10-2022 10:15:54
john2
john2

Neem aan dat defensie ook een woordje te zeggen heeft, of grensoverschrijdende baanvakken openblijven of heropend worden voor militair transport. In het geval Nijmegen, Kranenburg, Kleve zal de Duitse defensie ook wel een woordje te zeggen hebben.

 

04-10-2022 10:19:02
sjoerd
sjoerd

Inderdaad. Zo werkt het. Een onderzoek is zinvol, maar de afweging van de politiek over de uitslag van het onderzoek is maar wat de meerderheid ervan vindt en wat de regels voorschrijven. En dat is ook weer maar goed, want er zijn plekken op de wereld waar vaders wil wet is, zoals we allemaal weten, en plekken waar sprake is van willekeur.

 

04-10-2022 12:13:57
john2
john2

Sjoerd, ik neem aan dat je op Muizeneus reageert en niet op mijn bericht.

 

04-10-2022 13:24:11
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (02-10-2022 20:52:12):

Vergelijkbare voorbeelden?


Sorry, wat vergeten een ? Te plaatsen. Zal ik alsnog even doen.

 

04-10-2022 13:25:09
sjoerd
sjoerd
Quote
john2 (04-10-2022 12:13:57):

Sjoerd, ik neem aan dat je op Muizeneus reageert en niet op mijn bericht.


Ja, John, zo is het!🙂

 

04-10-2022 17:23:40
gvttreinen
gvttreinen

Militair belang was ook de reden dat de lijn na '88 open bleef maar door de val van de muur verdween die noodzaak hoewel je nu vanwege de dreiging uit het oosten mss toch weer noodzaak is (vooral omdat de aanleg 3e spoor de andere grensovergangen overbelast)

Maar een flinke investering zal dan nodig zijn, hoe langer het duurt hoe meer...

 

04-10-2022 18:27:55
Henk1619
Henk1619

Vanuit militair oogpunt is het vrij absurd dat deze maar ook bijvoorbeeld Roermond - Dalheim zo verwaarloosd zijn dat het jaren gaat duren voordat je er weer iets overheen kunt sturen. Als je niet op zijn Putins 10 jaar voor je uit gaat plannen dat je ergens oorlog wilt gaan voeren is een crisis waarvoor je dit soort infrastructuur nodig hebt iets wat je overkomt en dus gewoon beschikbaar moet zijn. Je gaat ook niet pas tanks bestellen als je al in oorlog bent? Hmmm, wellicht een fout voorbeeld...

 

04-10-2022 19:19:12
gvttreinen
gvttreinen

Herinner je Nederland in de jaren voor de 2e Wereldoorlog nog, de Nederlandse regering was behoorlijk laks in het bestellen van modern wapentuig terwijl een invasie al in november '39 gepland was (en bekend...)

 

04-10-2022 20:40:28
sjoerd
sjoerd

Voordat we gaan uitweiden over een onderwerp dat op andere sites thuishoort: tegen de oorlogsinspanningen van vooroorlogs Duitsland was geen enkel land op dat moment opgewassen. En tussen november '39 en mei '40 kun je je niet voorbereiden. De oorlog eindigde gelukkig snel. De bevrijding ervan duurde helaas lang.

 


04-10-2022 20:58:06
sjoerd
sjoerd
Quote
Henk1619 (04-10-2022 18:27:55):

Vanuit militair oogpunt is het vrij absurd dat deze maar ook bijvoorbeeld Roermond - Dalheim zo verwaarloosd zijn dat het jaren gaat duren voordat je er weer iets overheen kunt sturen. Als je niet op zijn Putins 10 jaar voor je uit gaat plannen dat je ergens oorlog wilt gaan voeren is een crisis waarvoor je dit soort infrastructuur nodig hebt iets wat je overkomt en dus gewoon beschikbaar moet zijn. Je gaat ook niet pas tanks bestellen als je al in oorlog bent? Hmmm, wellicht een fout voorbeeld...


Juist WO II in Nederland blinkt uit in voorbeelden hoe snel baanvakken werden opgebroken, maar ook aangelegd, zelfs op plekken waar tevoren geen spoor lag, zoals de Hommersum Junction tussen Mook en Gennep Grens, inclusief bruggen en duikers, en de Forest Loop tussen Maas-Waalkanaal brug en Mook. Kwestie van dagen, als het echt moet.

 

05-10-2022 10:31:12
john2
john2

De genie troepen maar op af sturen voor bestanden baanvakken wat niet meer gebruik worden te herstellen.

 

05-10-2022 10:53:07
maarten83
maarten83

Dan moet er wel materiaal beschikbaar zijn en aangezien er tegenwoordig amper voorraden zijn dan heeft ook dat geen nut.

 

05-10-2022 14:52:08
phantom
phantom
Quote
jacokran (03-10-2022 15:11:44):
Quote

Als men daar dan zo graag onderzoekt,dan heb ik wel een goed onderzoek,ze geven mij 50euro per week en ik ga proberen daar een geldboom mee te kweken,mogen ze onderzoeken hoe of dat zal aflopen 😉
Da's een koopje,niet dan ?


50 Euro per week? Zo'n onderzoek kost, als je het goed wilt doen toch zeker 20 uur in de week, de verslaglegging ook nog zo'n 20 uur per week. Daarnaast vereist dit onderzoek toch zeker een academische graad. Vergeet ook de secretariële ondersteuning niet 😉

Nee, voor 50 Euro red je het niet. Ik zou er minstens 5000 voor vragen...


Ik zal me er is iets uitgebreider in verdiepen,dank voor de tip 😉

Quote
john2 (04-10-2022 10:15:54):

Neem aan dat defensie ook een woordje te zeggen heeft, of grensoverschrijdende baanvakken openblijven of heropend worden voor militair transport. In het geval Nijmegen, Kranenburg, Kleve zal de Duitse defensie ook wel een woordje te zeggen hebben.


Als defensie,en of dat die van NL of van D is,dat maakt niks uit,het nut of de noodzaak hadden gezien dan had men al jaren geleden de mond kunnen openen om te zorgen dat er in elk geval basis infra intact zou blijven voor indien het nodig zou zijn.

Dat is zover openbaar bekend,volgens mij nooit gebeurt.
Dus zou je de conclusie kunnen trekken dat ook defensie andere mogelijkheden heeft/ziet,om in geval van nood dingen verplaatst te krijgen,van A naar Z via B,C etc etc

Kleine vraag aangaande de optie om de genie eropaf te sturen,zou er nog genoeg genie over zijn om zo'n project te tackelen mits er genoeg materieel/materiaal aanwezig zou zijn ??
Of zou dat door gekrompen personeelsbestand ook niks uithalen ?
Ben geneigd te denken dat als je huidige aantallen genie troepen weerlegt naast een legertje burger aan nemers,dat de laatste partij met meer en groter materieel op de proppen kan komen in een sneller tempo.
(mits er het juiste prijskaartje aanhangt natuurlijk 😉​​​​​​​ )

 

05-10-2022 15:43:43
sjoerd
sjoerd
Quote
maarten83 (05-10-2022 10:53:07):

Dan moet er wel materiaal beschikbaar zijn en aangezien er tegenwoordig amper voorraden zijn dan heeft ook dat geen nut.


Als het nodig is, wordt er zo een tweede spoor opgebroken om ergens een ander spoortje te leggen. Dat gebeurde toen ook. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

 

05-10-2022 15:47:07
thom
thom

Ik zie ook niet echt morgen een oorlog voor de deur staan die we gaan verliezen omdat we geen miljoenen uitgegeven hebben aan een spoorlijn die maar een kleine tijdswinst op zou leveren tov de huidige spoorlijnen die de grens passeren.