Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Internationale lijn Nijmegen, Kranenburg, Kleve

Woensdag 31 jan 2018 - 00:00:00
kniesoor
kniesoor
"Waarschijnlijk zal het wel zo zijn, want dan past het in mijn kraam." Wanneer leer je dat niemand wat heeft aan dit soort cafepraat?

Woensdag 31 jan 2018 - 00:00:00
AlbertP
AlbertP
Conclusie: er zijn in de EU nog wel wat grenzen weg te nemen mbt reizigersvervoer over de grens, en we zijn hier in Nederland aardig op weg met de RE13, RE19 en RB61 die daadwerkelijk naar een spoorwegknooppunt rijden aan beide zijden van de grens (en de trein naar Leer als er weer een brug is).

Woensdag 31 jan 2018 - 00:00:00
Berk24
Berk24
Tussen Mönchengladbach en Düsseldprf rijdt 2x/uur een sneltrein (RE) en 3x/uur een stoptrein (S-Bahn), de reistijd Mönchengladbach-Düsseldorf is met de RE 24 minuten.

Tussen Mönchengladbach en Köln rijdt slechts 1 a 2x/uur een stoptrein. De reistijd is 55 minuten. De frequentie ligt veel lager. Ik neem aan dat de vraag tussen Mönchengladbach en Köln ook een stuk lager ligt dan tussen Mönchengladbach en Düsseldorf omdat het aanbod ook een stuk lager is.

De reistijd tussen Viersen, Dülken, Kaldenkirchen en Köln ligt boven een uur. Dat is al vaak te lang voor dagelijks woon-werkverkeer. De reistijd tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen ligt rond een uur. Dat is wel te doen voor woon-werkverkeer.

Dan lijkt mij dat het aannemelijk is dat de omvang van het woon-werkverkeer tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen en Düsseldorf groter is dan de omvang van het woon-werkverkeer tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen en Köln. Dan is het logisch om voor de grootste groep een directe trein aan te bieden, dus een directe trein naar Düsseldorf.

Woensdag 31 jan 2018 - 00:00:00
Berk24
Berk24
Enschede, Arnhem en Nijmegen hebben wel voldoende grootte en voldoende faciliteiten (groot winkelcentrum, veel horeca en hoger onderwijs) om als aantrekkelijke bestemming te dienen voor toerisme uit het buurland. Venlo heeft zich inmiddels wel bewezen dat het kan fungeren als aantrekkelijke bestemming voor Duits toerisme.

Hengelo is een grote vraag. Winkelcentrum en horeca is niet heel bijzonder. Universiteit Twente zit wel in de buurt. Maar als je de Duitse treindienst niet in Hengelo wilt laten eindigen, naar welke stad moet je de treindienst verlengen? Almelo? Ook niet heel bijzonder. Deventer? Leuk centrum, maar een echt bruisende stad is het ook niet.

Heerlen laat ik wel even achterwege.

Kleve heeft wel een aardig centrum waar je een keer door heen loopt, maar niet meer dan dat. Duurzaam dagjestoerisme naar Kleve dat afkomstig is uit een groot deel van Nederland zit er gewoon niet in door gebrek aan faciliteiten en horeca.

En Duitsers met de trein naar Nijmegen lokken. Dat lukt niet als ze in de zicht van de haven moeten overstappen, waarbij er ook nog een groot risico is op het missen van de aansluiting. Wil je Duitsers met de trein naar Nijmegen lokken, dan moet je een groot aantal Duitse stations een bediening naar Nijmegen geven zodat de Duitsers zonder onaantrekkelijke overstappen Nijmegen kunnen bereiken. Dan bereik je tenminste wat.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 31 jan 2018 - 07:08:46
mdeen
mdeen
Niet alleen S-bahnen rijden Verkehrsverbundoverschrijdend, heel veel RE's doen dat ook. Wat dat betreft is de omklap van Keulen naar Dusseldorf van de RE13 eerder vreemd te noemen.

Woensdag 31 jan 2018 - 07:29:50
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ik heb ook nergens beweerd dat de RE's dat niet doen, ik noemde alleen een voorbeeld.

Dick van den Hoven

Woensdag 31 jan 2018 - 07:39:35
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (wo 31 jan 2018 07:08:46 www.somda.nl): Niet alleen S-bahnen rijden Verkehrsverbundoverschrijdend, heel veel RE's doen dat ook. Wat dat betreft is de omklap van Keulen naar Dusseldorf van de RE13 eerder vreemd te noemen.
Waarschijnlijk is het aantal reizigers uit Viersen, Dülken en Kaldenkirchen dat naar Düsseldorf wil groter dan het aantal reizigers uit die plaatsen dat naar Köln wil. Dan is het volstrekt logisch om de trein uit Düsseldorf door te sturen naar Kaldenkirchen en Venlo. Wat Venlo en Nederland willen doet er dan even niet toe. Binnenlandse reizigers zijn belangrijker.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 31 jan 2018 - 10:05:32
aaron
aaron
Quote
Berk24 (wo 31 jan 2018 07:39:35 www.somda.nl):
Quote
mdeen (wo 31 jan 2018 07:08:46 www.somda.nl): Niet alleen S-bahnen rijden Verkehrsverbundoverschrijdend, heel veel RE's doen dat ook. Wat dat betreft is de omklap van Keulen naar Dusseldorf van de RE13 eerder vreemd te noemen.
Waarschijnlijk is het aantal reizigers uit Viersen, Dülken en Kaldenkirchen dat naar Düsseldorf wil groter dan het aantal reizigers uit die plaatsen dat naar Köln wil. Dan is het volstrekt logisch om de trein uit Düsseldorf door te sturen naar Kaldenkirchen en Venlo. Wat Venlo en Nederland willen doet er dan even niet toe. Binnenlandse reizigers zijn belangrijker.
Jeetje, het spijt me om te zeggen maar hoe lom jij toch bij al deze aannames, gedachtes en gokjes? Eerlijk gezegd vind ik het namelijk buitengewoon storend en vermoeiend. Kom met onderbouwde meningen, cijfers etc. Bijdragen gebaseerd op fantasie voegen nul waarde aan dit forum toe.

Woensdag 31 jan 2018 - 10:41:09
SunKeeper
SunKeeper
Ondertussen is het nu redelijk afgewaald naar 100 km verder.

Kunnen we hier weer terug naar Nijmegen - Kleve?

Woensdag 31 jan 2018 - 10:41:51
sjoerd
sjoerd
Quote Berk24: Ik ben voorstander van internationale regioverbindingen, maar ze moeten wel nut hebben en de internationale regioverbindingen moeten ook reizigers lokken en dat lukt niet als je de reizigers moet laten overstappen één of twee stations vlak na de grens. Unquote.

En laat nu net de Duitse RE's vrijwel allemaal net over de grens eindigen in Hengelo, Enschede, Arnhem, Heerlen. Straks gebeurt dat ook met de NMBS die te Weert kop zal maken, en het gebeurt al met de stopper uit Antwerpen in Roosendaal. Tja, dat betekent net over de grens overstappen. Als - als - de grensverbinding Kleef - Nijmegen er weer komt, is het al heel wat als je een redelijke aansluiting krijgt in Nijmegen en Kleef. In een later stadium en bij gebleken behoefte kun je altijd nog uitbouwen.

Woensdag 31 jan 2018 - 11:21:04
aaron
aaron
Nog meer aannames, fantasie en hersenspinsels. Her houdt niet op...

Woensdag 31 jan 2018 - 11:30:34
IJsbergsla
IJsbergsla
Het begint inderdaad te vervelen.

Woensdag 31 jan 2018 - 12:40:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
daniel81 (di 30 jan 2018 13:16:25 www.somda.nl): Het allerbelangrijkste voor nu is dat door de veranderde inzichten in Groesbeek een spoorlijn zomaar weer een feit zou kunnen worden, hoewel dat lastig uit te leggen zal zijn aan de bewoners van de nieuwe huizen die er door een vorig college strak tegenaan gezet zijn.
Ik kan over die huizen en die mensen dan ook maar 1 ding zeggen,de kopers hebben die lijn zien liggen voor ze t kochte en dan zou je moeten weten dat als er nu niks rijd,de kans er is dat er later wel wat gaat rijden.
Zolang de lijn er ligt is het vind ik iets wat je moet meenemen in de gedachte.

Verder 1st maar zien of het praten veranderd in doen.
Over welke soort trein,beveiliging en de onkosten kunnen we ons later altijd wel weer is druk gaan maken

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 31 jan 2018 - 12:56:42
umbusko
umbusko
Quote
sjoerd (wo 31 jan 2018 10:41:51 www.somda.nl):
En laat nu net de Duitse RE's vrijwel allemaal net over de grens eindigen in Hengelo, Enschede, Arnhem, Heerlen. Straks gebeurt dat ook met de NMBS die te Weert kop zal maken, en het gebeurt al met de stopper uit Antwerpen in Roosendaal. Tja, dat betekent net over de grens overstappen.
Als je dan toch aan het opsommen bent, vergeet Luik-Mt niet en Gn-Leer (voordat de brug werd aangevaren), nu Gn-Weener.
Overigens gaat dat in andere landen (helaas) niet anders:
* Duitsland/België: de stoptrein Spa-Aachen eindigt, jawel, vlak over de Duitse grens in Aachen.
* Duitsland/Oostenrijk: de stoptrein Passau-Linz eindigt net over de Duitse grens in Passau, waar overigens ook de Duitse stoptrein vanuit München eindigt.
* Duitsland/Tsjechië: de stoptrein vanuit Plattling eindigt in Bayerisch Eisenstein, de stoptrein (en af en toe een sneltrein) naar Tsjechië begint in Železná Ruda-Alžb?tín. Wat overigens precies hetzelfde station is.
* Bij de grensovergang Fürth im Wald rijden sinds dit jaar de Expressen München-Praha wat regelmatiger en vaker dan vroeger, maar de stoptrein uit Duitsland eindigt in het Duitse Fürth im Wald en de stoptrein uit Tsjechië eindigt in het Tsjechische Domažlice.
* De RE uit Nürnberg eindigt vlak over de Tsjechische grens in Cheb. Daar kun je weer op langeafstandsverbindingen van de Tsjechen overstappen. Ook is er nog een dubbele grensoverschrijdende verbinding van de Operpfalzbahn: Marktredwitz-Cheb-Aš-Hof: begint net over de Duitse grens, eindigt net over de Duitse grens en rijdt ondertussen een stuk door Tsjechië langs de grens.
* Bad Schandau-D??ín is heel lang een stoptrein geweest van vlak over de grens naar vlak over de grens (de Duitse S-Bahn eindigt aan de Duitse grens in Schöna): inmiddels is ook dit een dubbele grensoverschrijdende verbinding geworden, want vanuit Bad Schandau gaat hij nu ook de andere kant op weer de grens over naar het Tsjechische Rumburk, dus Rumburk-Bad Schandau-Schöna-D??ín.

Goed, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan (dit lijstje is zeker niet uitputtend), maar het is maar ter illustratie: bij al het grensoverschrijdend langzaam vervoer is het óf vanuit één land net de grens over, óf vanuit beide landen net de grens over (óf helaas vanuit beide landen net tot de grens met een gat van een paar kilometer, waar dan wel spoor ligt ). Mijn persoonlijke favoriet is wel B?eclav-Kúty: een ritje van zo'n 20 minuten, van niks naar nergens met twee stops tussendoor. Wel rijden er spitsritten door van/naar Bratislava en was deze verbinding in eerdere jaren weer aan een andere in Tsjechië gekoppeld. Maar, slechts één van de twee, nooit beide! (En dan rijdt er nog de Eurocity om de twee uur, maar die is duur!) Aan de Slowaaks-Hongaarse grens is het nog erger: de Slowaken eindigen in Štúrovo, de Hongaren in Szob, en alleen de dure Eurocity gaat iedere twee uur de grens over.
Een positieve uitzondering op het geheel lijkt me de verbinding Wien-Bratislava, maar dat is waarschijnlijk puur geluk omdat die hoofdsteden maar 60 km van elkaar af liggen. En ook hiervoor geldt: de stoptreinen die in álle gehuchten stoppen eindigen vanuit Oostenrijk in het Oostenrijkse Marchegg, en vanuit Slowakije nemen ze vanaf Devínska Nová Ves de afslag richting Kúty. Ook hier gaat alleen de "snelle" stoptrein de grens over. Goed, nu houd ik echt op.
(Sorry als dit wat lang of offtopic is maar volgens mij verstevigt dit het punt van Sjoerd wel: los van wat eigenlijk goed zou zijn, mag je al in je handjes klappen als er überhaupt een frequente treinverbinding de grens over komt met goede aansluitingen en modern materieel, want dat is echt geen vanzelfsprekendheid - in heel Europa niet.)

Woensdag 31 jan 2018 - 13:28:56
Berk24
Berk24
Het is allemaal wel appels, peren en bananen met elkaar vergelijken.

Kleve heeft bijna 50.000 inwoners. Meer dan Bad Bentheim, Emmerich, Kaldenkirchen of andere grensplaatsen.

Maastricht-Luik: steden die 30 kilometer van elkaar verwijderd zijn met ieder meer dan 100.000 inwoners, toeristische trekpleisters, veel winkelfaciliteiten, horeca, universiteit en een spoorwegknooppunt. Daar moet toch wel grensoverschrijdend vervoer mogelijk zijn. Totaal niet vergelijkbaar met Nijmegen-Kleve.

Groningen-Leer: Leer is wel kleiner dan Kleef (35.000 inwoners) maar heeft een aanzienlijk spoorwegknooppunt. Dit was dan ook de enige verbinding die Noord-Nederland verbindt met Duitsland (afgezien van wat bussen) en ook was er sprake van een binnenlandse treindienst die doorreed een stukje de grens over. Ook niet vergelijkbaar met Nijmegen-Kleve.

Verviers-Aachen: Aachen is een stad met bijna 250.000 inwoners, heeft toeristische trekpleisters, veel winkelfaciliteiten, horeca, universiteit en een spoorwegknooppunt. Ook aan de Belgische zijde zijn er voldoende toeristische trekpleisters en je bent met een korte overstap in Verviers (55.000 inwoners) zo in Liège. In mijn ogen niet vergelijkbaar.

Passau-Linz: Passau (50.000 inwoners) is niet erg groot, maar is wel een toeristische trekpleister (een van de weinige Duitse steden die niet gebombardeerd is). Bovendien ontbreekt hier de taalgrens. Ook in mijn ogen niet vergelijkbaar.

Bayerisch Eisenstein: formeel is er geen sprake van een grensoverschrijdende verbinding, aangezien de treinen niet de grens overgaan. De inwoners uit Bayerich Eisenstein gaan toch voornamelijk naar Duitse steden en de inwoners Böhmisch Eisenstein gaan toch voornamelijk naar Pilsen en Praag. Niet echt vergelijkbaar.

Furth in Wald: kan ik weinig over zeggen.

Nürnberg-Cheb: er is meer sprake van een Duitse treindienst die een stukje over Tsjechisch grondgebied rijdt. De RE Nürnberg-Cheb is meer de vergelijken met de RE Hamm-Venlo en de Operpfalzbahn zou ook wel wat vervoer van Duitsland naar Duitsland over Tsjechië met zich meebrengen. Ook in mijn ogen niet vergelijken.

Bad Schandau-Decin: onderdeel van de hoofdverbinding tussen Dresden en Praag. Voor Duitsers is het door de lagere prijzen in Tsjechië heel aantrekkelijk om vanuit Dresden met de S1 naar Bad Schandau te reizen, dan het boemeltje naar Decin en vervolgens met de sneltrein naar Praag. Daarbij is er sprake van een toeristisch gehalte, aangezien het grensgebied Sachsen-Bohemen een belangrijke toeristische trekpleister is. Ook niet te vergeliken in mijn ogen.
Quote
Aan de Slowaaks-Hongaarse grens is het nog erger: de Slowaken eindigen in Štúrovo, de Hongaren in Szob, en alleen de dure Eurocity gaat iedere twee uur de grens over.
Dit doet mij denken aan een bepaalde grensovergang in Twente en voor 2017 ook een in de Liemers.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 31 jan 2018 - 13:35:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Er is dan ook niemand die die grenstrajecten met elkaar vergelijkt, dat doe jij steeds.

Woensdag 31 jan 2018 - 14:39:26
umbusko
umbusko
@Berk24: je mist mijn punt volledig. Het enige dat ik constateer is dat grensoverschrijdende verbindingen moeilijk zijn, in heel Europa. Ik ben het met je eens dat doorgaande verbindingen aan een redelijke prijs i.h.a. beter zijn, maar je ziet overal dat dat niet gebeurt, terwijl het best zou kunnen spoor-/materieeltechnisch. Maar politiek gezien is het blijkbaar ingewikkeld. Mijn constatering is dan ook dat je blij mag zijn als er überhaupt iets gaat rijden - niet vanuit een idealistisch, maar vanuit een praktisch oogpunt.

Je ziet dus dat zodra er een grens in het verhaal komt, verbindingen opeens niet zo zijn zoals je ze zou maken wanneer er geen grens lag. Om nog even op een paar voorbeelden terug te komen:
* Mt-Luik. Als er geen grens geweest was, had je gegarandeerd een stoptrein Roermond-Luik of Heerlen-Luik en een Intercity Eindhoven-Maastricht-Luik-Luxemburg/Brussel. (Wat moet je immers met de IC Luxemburg-Luik-Liers op het stuk Luik-Liers?)
* Bad Schandau. Als er geen grens gelegen had, had die S-Bahn gewoon Dresden-D??ín gereden in plaats van op te houden in the middle of nowhere in Schöna. Geen extra boemel nodig.
* Passau. Zonder grens is het niet onwaarschijnlijk dat de verbinding München-Linz zou zijn.
* Bayerisch Eisenstein. Dit is echt een soort Kleve, qua lijn: doorgaande spoorlijn zonder aftakkingen. Waarom zou je in godsnaam een dienst knippen? Zonder grens rijd je gewoon Plattling-Plze?.
* Jouw argument kun je ook (ten nadele) toepassen op Nijmegen-Kleve: "Kleve en verder reist naar Düsseldorf, Kranenburg en Groesbeek naar Nijmegen. Een doorgaande verbinding hoeft niet." Als er geen grens zou zijn, zou je je dat soort redeneringen niet in je hoofd halen, om op een niet-knooppunt te knippen.

(Overigens: Operpfalzbahn bij Cheb vervoer Duitsland-Duitsland?! Kijk eens op de kaart: Marktredwitz-Hof gaat ook rechtstreeks via Duitsland. Het is een beetje vergelijkbaar met de 5700, waarin Hilversum Tsjechië is!)

Woensdag 31 jan 2018 - 14:54:30
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Wat is nou het punt van deze hele discussie?

Volgens mij is het gewoon logisch dat een doorgaande verbinding Nm - Dussel beter werkt dan een losse pendel Nm - Kleve.

Woensdag 31 jan 2018 - 15:42:15
thom
thom
Quote
aaron (wo 31 jan 2018 11:21:04 www.somda.nl): Nog meer aannames, fantasie en hersenspinsels. Her houdt niet op...
Volgens mij is ie gewoon ordinair aan het trollen, want hij gaat ook niet in op reactie's daarop

Woensdag 31 jan 2018 - 15:50:37
waalkade
waalkade
Je zou bijna zeggen, waarom trek je de RE19 niet via Nm door naar Kleve.
Scheelt perron capaciteit op Ah.
En waarschijnlijk wat lege materieel ritten.

Woensdag 31 jan 2018 - 15:57:05
umbusko
umbusko
Quote
DingeZ (wo 31 jan 2018 14:54:30 www.somda.nl): Wat is nou het punt van deze hele discussie?

Volgens mij is het gewoon logisch dat een doorgaande verbinding Nm - Dussel beter werkt dan een losse pendel Nm - Kleve.
Mijn punt is: ja, daar heb je volledig gelijk in en daar ben ik het ook volledig mee eens, maar kijk niet gek op als er toch een verbinding gaat komen die niet doorgaand is, want je ziet overal in Europa dat zodra er een grens in het spel is, niet de meest logische keuze gemaakt wordt. (Helaas.)
Maar het is nog lang niet zover, dus laten we de ontwikkelingen maar rustig afwachten.

Vrijdag 02 feb 2018 - 14:53:54
Berk24
Berk24
Het is vervelend dat jullie mij uitmaken voor troll en ik ga na dit bericht ook een tijdje weg, maar ik maak mij zorgen om het busvervoer in Gelderland. Breng heeft afgelopen jaren flink bezuinigd op het busvervoer, vooral in en rond Arnhem/Nijmegen (BrengFlex is geen alternatief) en dan vind ik het heel raar als de OV-pot wel open gaat voor een dure reactivatie van Nijmegen-Kleve, waarbij het ook nog niet eens zeker is of er een doorgaande verbinding Nijmegen-Düsseldorf komt. Andere grensoverschrijdend vervoer dat gerealiseerd of gerealiseerd wordt (RE19, RB61, bus Aalten-Bocholt) kost slechts een schijntje vergeleken met de reactivatie van Nijmegen-Kleve. Dus waar moet het geld voor reactivatie vandaan gehaald worden? Verder bezuinigen op het busvervoer, aub niet.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Vrijdag 02 feb 2018 - 14:56:32
mren
mren
Quote
Berk24 (vr 02 feb 2018 14:53:54 www.somda.nl): (BrengFlex is geen alternatief)
Het zou voor mij persoonlijk geen vervoer zijn waar ik om sta te springen, maar uit de media begrijp ik toch dat er een behoorlijke groei zit in het gebruik van deze dienst.

Vrijdag 02 feb 2018 - 15:02:50
martijn
martijn
Sommige mensen presenteren hun mening graag als feit.

Vrijdag 02 feb 2018 - 15:24:35
V64
V64
Gelukkig dat veel forumleden, waaronder jij, zichzelf duidelijk beter voelen en blijkbaar altijd alleen maar feiten presenteren.
Ik vind de bijdragen van Berk24 vaak amusant, en regelmatig to the point.
Elke mening is een mening en de waarheid van de één is vaak niet de waarheid van de ander.
De onverdraagzaamheid viert hier weer hoogtij.
Iemand stelselmatig afbranden is zeker geleerd van de media.
Men heeft nu zijn zin: hij stopt er een tijdje mee. Men is weer onder elkaar.

Vrijdag 02 feb 2018 - 17:55:29
sjoerd
sjoerd
Het is ook de kunst om op een forum uit te gaan van feiten en meningen tegelijk. Dat kan heel goed als je je mening ergens op kan baseren en (!) als je de mening van anderen respecteert en zelfs in je eigen overwegingen durft te betrekken. Mensen zonder mening zijn er ook...

Vrijdag 02 feb 2018 - 22:32:09
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 31 jan 2018 10:36:45.979775 www.somda.nl): De reistijd tussen Viersen, Dülken, Kaldenkirchen en Köln ligt boven een uur. Dat is al vaak te lang voor dagelijks woon-werkverkeer. De reistijd tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen ligt rond een uur. Dat is wel te doen voor woon-werkverkeer.

Dan lijkt mij dat het aannemelijk is dat de omvang van het woon-werkverkeer tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen en Düsseldorf groter is dan de omvang van het woon-werkverkeer tussen Viersen, Dülken en Kaldenkirchen en Köln. Dan is het logisch om voor de grootste groep een directe trein aan te bieden, dus een directe trein naar Düsseldorf.
De volgende treintjes waarin jij tegen beter weten in lijkt te geloven zijn dan kennelijk ook niet logisch:

Arnhem - Oberhausen 1:23
Hengelo - Osnabrück 1:12
Enschede - Münster 1:12
Groningen - Leer 1:30

Vrijdag 02 feb 2018 - 22:38:48
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 31 jan 2018 13:28:56 www.somda.nl): Bad Schandau-Decin: onderdeel van de hoofdverbinding tussen Dresden en Praag. Voor Duitsers is het door de lagere prijzen in Tsjechië heel aantrekkelijk om vanuit Dresden met de S1 naar Bad Schandau te reizen, dan het boemeltje naar Decin en vervolgens met de sneltrein naar Praag.
In de grenslandexpress waren toch ook treinkaartjes ver onder de kostprijs geldig? En dat was slechts 1 keer overstappen om van Hengelo in Osnabrück te komen. Schiet niet er op met dit soort uit de duim gezogen drogredeneringen.

Vrijdag 02 feb 2018 - 22:47:33
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (wo 31 jan 2018 10:58:15.11873 www.somda.nl): Hengelo is een grote vraag. Winkelcentrum en horeca is niet heel bijzonder. Universiteit Twente zit wel in de buurt. Maar als je de Duitse treindienst niet in Hengelo wilt laten eindigen, naar welke stad moet je de treindienst verlengen? Almelo? Ook niet heel bijzonder. Deventer? Leuk centrum, maar een echt bruisende stad is het ook niet.
Overijssel bemoeit zich met de grenslandconcessie en met Zl-Es. Overijssel wil een internationale verbinding met Zwolle. Keolis rijdt sinds december zowel Zl-Es als Hgl-Bh. Je hebt hier zelf beweerd dat meerspanningsmaterieel helemaal niets extra kost. Het antwoord lijkt dus eenvoudig: naar Zwolle. Heeft er tenminste toch nog iemand wat aan die sneltrein.

Woensdag 07 feb 2018 - 17:17:22
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Gaat nog leuk worden met slechts acht multicourante FLIRT's...

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Donderdag 19 jul 2018 - 22:53:40
sjoerd
sjoerd
Vandaag het in 1960 opgebroken tweede spoor Groesbeek - Nijmegen gefietst, gelegen naast het nog bestaande spoor. Een van de weinige stukken spoor die ik nog had kunnen bereizen, maar waar het niet van is gekomen. Kleine goedmaker dus, ter gelegenheid van de Nijmeegse Vierdaagse. Een aanrader overigens in spoorse zin: niet alleen geniet je van een prachtig fietspad, maar ook heb je toch de illusie dat "het" altijd nog zou kunnen.

Vrijdag 20 jul 2018 - 11:14:32
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (do 19 jul 2018 22:53:40 www.somda.nl): Een van de weinige stukken spoor die ik nog had kunnen bereizen, maar waar het niet van is gekomen.
Kan toch nog altijd? Moet je alleen wel zelf aan de bak
grenzland-draisine.eu

Vrijdag 20 jul 2018 - 11:24:35
sjoerd
sjoerd
Ik bedoelde natuurlijk per trein, maar railfietsend is ook een idee, ja!

Vrijdag 16 nov 2018 - 17:10:19
cuneo56
cuneo56
Volgens dit krantenbericht is de interesse in reactivering aan Nederlandse kant beeindigd:

www.nrz.de

Vrijdag 16 nov 2018 - 17:28:42
sjoerd
sjoerd
Dan kan ik alsnog de (rail)fiets pakken...
Ik ken veel gemeenten die heel graag van Berg en Dal zouden willen leren hoe ze grote nationale en internationale projecten geheel buiten de deur kunnen houden. De coalitie van Groesbeek en omgeving is daar sterk in.

Vrijdag 16 nov 2018 - 18:17:33
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Als het is zoals het artikel stelt,dan kan een kleine groep mensen uit berg (die zelf in een) &dal zitten dus beslissen dat het in hun ambtsperiode niet meer besproken mag worden dat die lijn word gereactiveerd
Als dat zo is dan is dat voorbeeld nr zoveel(al is het op een ander vlak) waarbij een minderheid dus beslist voor de meerderheid en dat word dan ook nog gedoogd ook
Ik heb altijd gedacht dat de meerderheid qua stemmen op welk vlak ook,wint,maar dat is dus blijkbaar ook een illusie geworden.
(ik ga er hier dus wel vanuit dat er een meerderheid is die de lijn liever reactiveerd,en dat een paar figuren dat dus tegen kunnen houden schijnbaar )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 16 nov 2018 - 18:32:08
Apda
Apda
Een leuk moment om dit artikel van 28 januari nog eens te lezen ("Treinverbinding Nijmegen - Kleve zo goed als zeker"): rn7.nl

Vrijdag 16 nov 2018 - 22:06:46
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Tja, de kosten zijn simpelweg te hoog voor te weinig reizigers. De gemeente is niet per se tegen, maar 100 miljoen in een project pompen doe je ook niet zomaar. Met de herinvoering van de RE19 is het Ruhrgebiet sowieso al beter bereikbaar geworden.

Zaterdag 17 nov 2018 - 00:27:14
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Dat er geen interesse was aan Nederlandse kant, was al vrij snel duidelijk nadat laatstelijk ProRail de grond, waar de spoorlijn op ligt, heeft verkocht aan de gemeente Berg en Dal voor maar liefst 1 euro.

www.degroesbeek.nl

Onder andere het marktplein gaat men gelijk maken, doordat het spoor daar verdwijnt.

Zaterdag 17 nov 2018 - 01:53:34
waalkade
waalkade
Link naar de Provincie:
gelderland.stateninformatie.nl

Zaterdag 17 nov 2018 - 09:59:14
sjoerd
sjoerd
Inderdaad blijkt, na lezing van de stukken, er sprake van een herhaling van zetten. Groesbeek ziet de doorsnijding van het centrum als onoverkomelijk en is bang dat het huidige busvervoer zal wegvallen bij heractivering van de spoorweg.
De gemeente gaat zogenaamd om agendatechnische redenen niet naar de voortgangsvergadering. Daarmee miskent zij het grotere belang van nationale en internationale verbindingen. Aan de andere kant van de grens vinden wel ontwikkelingen plaats en wordt al gesproken over details als de inzet van milieuvriendelijke railvoertuigen.
En dan verkoopt ProRail maar alvast stiekem het volledige tracé, weliswaar met het recht van terugkoop. Je vraagt je af of er nog wel iemand is die dit soort lokale dwaalwegen in de gaten houdt. Op zijn zachtst gezegd: vreemd.

Donderdag 17 jan 2019 - 11:41:48
daniel81
daniel81
De gemeente Nijmegen gelooft er vooralsnog niet (meer) in...
www.spoorpro.nl

Donderdag 17 jan 2019 - 12:12:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In de 20 jaar tijd van discussies, rapporten, onderzoeken etc. is de infra alleen maar achteruit gegaan en kost het oplappen ervan ieder jaar meer, tja...dan kan je zeggen dat het maatschappelijk te duur wordt.
Ook een sterfhuisconstructie..

Donderdag 17 jan 2019 - 12:50:33
broek53
broek53
Nu ja, aan infra die een jaar of vijf ongebruikt heeft gelegen en waarvan de beveiliging is verwijderd, valt sowieso niets meer op te knappen. Het komt altijd neer op nieuwbouw, alleen bezit je het tracé al.

Donderdag 17 jan 2019 - 14:12:18
waalkade
waalkade
Citaat:
"er moet een lang perron aangelegd worden in Groesbeek"
Waarom zou je dat doen?
Voordeel, dan hoeven ze in Groesbeek ook niet bang te zijn dat ze minder bussen krijgen.

Donderdag 17 jan 2019 - 16:55:45
daniel81
daniel81
Als je de verliezen op de exploitaie van zo'n treindienst nog enigszins binnen de perken wilt houden heb je de reizigers van / naar Groesbeek hard nodig...

Vrijdag 18 jan 2019 - 07:09:39
mdeen
mdeen
Ik denk dat de eerste stappen tot het niet onmogelijk maken van de verbinding gezet zijn: zorg voor een goede OV-verbinding die populair is en mensen aantrekt en op gegeven moment krijg je de businesscase wel rond.
Zie Enschede-Gronau.
Zolang je het bestaande tracé maar niet voor andere doeleinden gaat gebruiken.

Vrijdag 18 jan 2019 - 08:50:19
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Iemand heeft er een Marktplein op aangelegd, in Groesbeek... Verder wordt er nu een Fietspad langs gemaakt, op ongeveer een meter afstand. Nu is dat allemaal wel terug te draaien, maar het is steeds lastiger.

Laatst bewerkt door mich op Vrijdag 18 jan 2019 om 08:51:18

Vrijdag 18 jan 2019 - 09:08:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
mdeen (vr 18 jan 2019 07:09:39 www.somda.nl): Ik denk dat de eerste stappen tot het niet onmogelijk maken van de verbinding gezet zijn: zorg voor een goede OV-verbinding die populair is en mensen aantrekt en op gegeven moment krijg je de businesscase wel rond.
Zie Enschede-Gronau..
Ik ga alvast een coffeeshop in Groesbeek openen

Vrijdag 18 jan 2019 - 09:20:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Met PVT Noord Limburg (PVT = Programma Vervanging Treinbeveiliging) wordt in Nm het oude aansluitwissel ri Kleve (wissel 17) verwijderd, weer een stukje van deze lijn weg.

Vrijdag 18 jan 2019 - 09:44:11
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
mich (vr 18 jan 2019 08:50:19 www.somda.nl): Iemand heeft er een Marktplein op aangelegd, in Groesbeek... Verder wordt er nu een Fietspad langs gemaakt, op ongeveer een meter afstand. Nu is dat allemaal wel terug te draaien, maar het is steeds lastiger.
Dat fietspad ligt er al een paar jaar, het ligt op de plek van één van de 2 sporen. En dat Marktplein annex nieuw centrum is gewoon door de gemeente aangelegd.

Dick van den Hoven

Vrijdag 18 jan 2019 - 09:49:26
broek53
broek53
Zoals hier al gesignaleerd, verkoopt Prorail de grond nu ook voor minder dan een appel en een ei, maar wel met het recht op terugkoop.

Vrijdag 18 jan 2019 - 10:52:19
sjoerd
sjoerd
Als dan maar niet het tienvoudige of meer wordt teruggevraagd, mocht het ooit zover komen. De gemeente Groesbeek staat dan met de pet klaar wegens het opgebroken plein, de desinvestering aan het fietspad en het verloren woon-, verblijfs- en (spoor-)fietsgenot.
Dit kan er nog wel bij na het debacle rond de verkochte spoorgrond langs in bedrijf zijnde spoorwegen. Benieuwd of Schiphol of het Havenbedrijf Rotterdam ook zo slordig omspringt met gronden die misschien nog eens van pas kunnen komen. Ik denk van niet.

Vrijdag 18 jan 2019 - 11:02:19
Berk24
Berk24
Zolang er in de provincie Gelderland en in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen in het bijzonder vele buslijnen worden uitgedund (geen dienst meer in de avonduren en op zondag, en op sommige gevallen ook geen dienst op zaterdag, terwijl er vroeger wel in de avonduren en het weekend werd gereden) moet er geen cent in deze spoorlijn gestoken worden. Iets met prioriteiten stellen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 18 jan 2019 - 11:23:57
sjoerd
sjoerd
Er behoeft voorlopig nergens geld in gestoken te worden, wat Kleve - Nijmegen betreft, maar uitverkoop houden is niet wijs, ook al kost het af en toe onderhoud, zoals nu aan het bruggetje te Groesbeek.
En ik snap je opmerking over de busdiensten. Wat dat betreft zou er flexibeler kunnen worden ingesprongen op de beperkte behoefte in de avond- en weekenduren door dan bijvoorbeeld een klein busje of een SUV te laten rijden. Dat moet besparend zijn en je houdt de klant in ere. Op vrijwel alle lijnen te lande rijden autobussen in die uren voornamelijk voor luchtvervoer.

Vrijdag 18 jan 2019 - 12:09:13
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het voornemen bestaat om de grond (spoorlijn) te verkopen, de verkoop is nog niet geëffectueerd!

Vrijdag 18 jan 2019 - 15:38:04
martijn
martijn
Quote
Berk24 (vr 18 jan 2019 11:02:19 www.somda.nl): Zolang er in de provincie Gelderland en in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen in het bijzonder vele buslijnen worden uitgedund (geen dienst meer in de avonduren en op zondag, en op sommige gevallen ook geen dienst op zaterdag, terwijl er vroeger wel in de avonduren en het weekend werd gereden) moet er geen cent in deze spoorlijn gestoken worden. Iets met prioriteiten stellen.
Gelukkig zijn prioriteiten heel flexibel. Net als stadsregio's. Stadsregio Arnhem-Nijmegen bestaat al 4 jaar niet meer als vervoersregio en inmiddels ook niet meer als stadsregio, maar dat terzijde.

Vrijdag 18 jan 2019 - 15:59:58
FourRoses
FourRoses
Quote
dvdhoven (vr 18 jan 2019 09:44:11 www.somda.nl):
Quote
mich (vr 18 jan 2019 08:50:19 www.somda.nl): Iemand heeft er een Marktplein op aangelegd, in Groesbeek... Verder wordt er nu een Fietspad langs gemaakt, op ongeveer een meter afstand. Nu is dat allemaal wel terug te draaien, maar het is steeds lastiger.
Dat fietspad ligt er al een paar jaar, het ligt op de plek van één van de 2 sporen. En dat Marktplein annex nieuw centrum is gewoon door de gemeente aangelegd.
Voor een recente foto van dat fietspad: www.flickr.com

Vrijdag 18 jan 2019 - 17:27:49
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
sjoerd (vr 18 jan 2019 10:52:19 www.somda.nl): Als dan maar niet het tienvoudige of meer wordt teruggevraagd, mocht het ooit zover komen. De gemeente Groesbeek staat dan met de pet klaar wegens het opgebroken plein, de desinvestering aan het fietspad en het verloren woon-, verblijfs- en (spoor-)fietsgenot.
Dit kan er nog wel bij na het debacle rond de verkochte spoorgrond langs in bedrijf zijnde spoorwegen.
Maar natuurlijk word er dan een X aantal keer meer voor die grond gevraagd door de gemeente.
Al was het ten 1ste alleen al om de door jezelf genoemde punten.
Daarnaast moet de nieuwe koper beloven en investeren in een alternatief,om die bende weer fatsoenlijk aan mekaar te knopen.
(dus bv een tunnel maken als dat nodig is om dat fietspad weer te kunnen gebruiken)
En omdat er dan dringende vraag is naar die grond,word die "van nature" duurder terug gekocht,er is dan immers "vraag naar"
Ik ben nog nooit een gemeente of andere instantie tegengekomen die iets koopt voor een euro en dat naderhand voor dezelfde euro weer van de hand doet.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 18 jan 2019 - 18:22:49
mvschoon
mvschoon
Behalve Prorail dan

Vrijdag 18 jan 2019 - 23:23:29
maarten83
maarten83
Wie weet zijn er al wel gelijk afspraken gemaakt bij de verkoop aan de gemeente wat de terugkoop prijs is.

Zaterdag 19 jan 2019 - 00:32:38
thom
thom
Iets voor een symbolisch bedrag verkopen, met de clausule dat de koper de grond of het betreffende opstal bij verkoop ten eerste weer terug dient aan te bieden aan de partij die de grond eerder verkocht, vaak voor een gelijk bedrag is zeer zeker niet ongewoonlijk.

Zaterdag 19 jan 2019 - 09:42:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij Gemeenten heel gebruikelijk, heet Voorkeursrecht Gemeente waarbij de grond bij verkoop eerst aan de Gemeente aangeboden moet worden
Bij particulieren kan je zo'n clausule opnemen onder Kwalitatieve Verbintenis.

Donderdag 04 apr 2019 - 11:49:00
treinhobby
treinhobby
Ja hoor, poging zoveel...

NIJMEGEN -Ze blijven het maar proberen in Nijmegen, het in ere herstellen van de oude spoorverbinding van Nijmegen naar Kleve. De gemeenteraad gaat een brief richting de provincie sturen met het verzoek om er nog eens serieus naar te kijken. Dat werd woensdagavond afgesproken. Het college van burgemeester en wethouders zal die brief ook ondertekenen, zij het met tegenzin.

Bron: www.omroepgelderland.nl

Laatst bewerkt door treinhobby op Donderdag 04 apr 2019 om 11:49:17

Donderdag 04 apr 2019 - 13:47:57
htm1218
htm1218
Het lijkt vechten tegen de bierkaai, maar toch zijn dit soort initiatieven zeer belangrijk. De kwestie actueel houden door 'frapper toujours'.
Ik heb weinig historische kennis van dit dossier, maar ik kan me niet voorstellen dat een railverbinding tussen Nijmegen (175.000 inwoners, universiteit met internationale uitstraling, uitstekende OV-verbindingen met de rest van Nederland) en Kleef (50.000 inwoners, goede OV-verbinding richting DÜsseldorf) geen relevante rol kan spelen in het regionale OV-netwerk.
Een goed initiatief om uit de huidige impasse te komen is een nieuwe, alles omvattende studie naar de zin (maatschappelijke waarde) en haalbaarheid van deze verbinding. Uit te voeren door een ONAFHANKELIJK en op OV-gebied deskundig adviesbureau, in opdracht van de regionale belanghebbenden zoals Gelderland, Nijmegen, Nordrheinland-Westfalen en Kleef.
De nadruk moet dan vooral liggen op de regionale functie. Lokale tegenstanders met eigen belangen houd je altijd, dat is van alle tijden. Als Van der Gaag (die van dat bekende Laantje) rond 1840 niet overruled was hadden we nu geen spoorlijn Den Haag-Rotterdam gehad en zo zijn er vele voorbeelden te bedenken.
Mocht het zo zijn dat Berg en Dal (lees: Groesbeek uit het verleden) niet meewerkt, dan is de oplossing simpel: geen station. Minder tussenstops is alleen maar gunstig voor de reistijd Nijmegen-Kleef.

Laatst bewerkt door htm1218 op Donderdag 04 apr 2019 om 13:52:20

Donderdag 04 apr 2019 - 14:20:04
broek53
broek53
Ja, op volle snelheid doorrijdende treinen door hun pas aangelegde dorpsplantsoen, dat zal Groesbeek wel mooi vinden.

Donderdag 04 apr 2019 - 15:00:48
daniel81
daniel81
Quote
htm1218 (do 04 apr 2019 13:47:57 www.somda.nl): Een goed initiatief om uit de huidige impasse te komen is een nieuwe, alles omvattende studie naar de zin (maatschappelijke waarde) en haalbaarheid van deze verbinding. Uit te voeren door een ONAFHANKELIJK en op OV-gebied deskundig adviesbureau, in opdracht van de regionale belanghebbenden zoals Gelderland, Nijmegen, Nordrheinland-Westfalen en Kleef.
Daar zijn er toch al 258 van geweest de afgelopen jaren?

Donderdag 04 apr 2019 - 18:17:35
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Studies hebben pas zin als alle/het merendeel van de betrokken partijen er ook werkelijk naar willen luisteren en handelen.
En zoals ik het begrijp zijn er meer voor dan tegen reactiveren, maar houden (1) gemeente en een natuurorganisatie de zaak tegen.
En zoals het NL betaamt wint de minderheid het dan
Van tegemoetkomen door "extra" compensatie of maatregelen om de overlast te beperken voor mens en dier,daar wil men als tegenstander ook niks van weten.
Dus dan ben je ,als zelf je oosterburen er wel oren naar hebben en meewillen werken,gewoon aan de kant geschoven,das volkomen normaal.
Het gaat niet meer zoals vroeger,dat de minderheid het verliest als het om een groter (nationaal)belang gaat dan hun eigen belang,die tijd is verledentijd.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.