eppo

| Hi Everybody,
Normaal ben ik alleen actief in het lezen op dit forum, aangezien de tijd mij ontbreekt om ook nog flink te reageren. Ik maak nu even een uitzondering, als ex-vrijwilliger van de ZLSM, die ooit aan de DE2 gewerkt heeft en dus een stukje geschiedenis kent.
@djm008:
Ik heb nog wel wat foto's uit de periode 2000-2001, toen ik geprobeerd heb, om er met een bescheiden clubje aan te werken. Ook veel testritten gemaakt (met mij geregeld als machinist) om de status van de machine te onderzoeken. Hiervoor reden we over het hele ZLSM-traject.
Het apparaat op de kar, is een Varta 24 Volts acculader (met een aardig laadvermogen). Deze vervoeren ze bij de ZLSM op een karretje, omdat hij redelijk zwaar is.
@timtrein:
Het klopt dat we jaren geleden aan de elektra begonnen zijn. Jij en ik hebben daar zelfs over gemaild, destijds (als je de Tim bent, die ik denk).
Afgelopen herfst heb ik wat mensen gesproken van HSA en die wisten mij te vertellen dat de ZLSM al langer met hen in onderhandeling is voor de hulpgenerator (en wellicht nog wat andere onderdelen die ze niet uit de 178 gesloopt hebben).
@amtrak en thom:
We konden destijds gewoon 2 kanten uitrijden. Op een gegeven ogenblik begaf de rijrichtingwals van de (ik meen) ABk het. Deze zat vast in 1 richting. Dat was in november 2002. Tevens de laatste keer dat hij op eigen kracht over het traject gezoefd heeft. Daarna verschoven alle prioriteiten en werd er geen energie meer in de 179 gestoken.
Een DE2 kan maar 1 richting uit rijden met een defecte en 1 werkende wals (mits deze in een voor- of achteruitstand staat en niet in een tussenstand). Ze MOETEN beiden omschakelen om de andere kant op te kunnen. Dat is elektrisch beveiligd. En maar goed ook: Denk maar eens wat gebeurt, als je 'gas geeft' en beide walsen staan in tegenovergestelde richting. Dan zou de trein uit elkaar gerukt worden.
Met de rijcontrollers was destijds niets mis; behalve dat de contactpunten veel onderhoud nodig hadden. Maar dat is een probleem, dat zelfs alle oudere NS-machinisten nog herkennen. Even schoonmaken en: Rijden maar!
@mich:
De DE'tjes hadden inderdaad veel last van oververhitting. Maar dat is aanzienlijk afgenomen na de revisie, waarbij de dakkoelers erop gezet zijn.
(offtopic: Leuke dingen, die GTW's. Ik zit er dagelijks in. Ondanks de krappe stoelen, vind ik het fantastische treinen)
@iedereen:
Het stel heeft van 1999 tot minimaal 2004 buiten gestaan. In die tijd was ik sowieso actief bij de ZLSM. Daarna kon ik door veranderingen in mijn priveleven (andere baan, ander huis, etc) steeds minder actief zijn en sinds 2005 ben ik er helaas geen vrijwilliger meer. Over de huidige status weet ik dus niets.
Over de status van destijds weet ik dat er veel roest was, de uitlaatpijpen onafgedekt waren (en er dus veel water in de trein terecht gekomen is), dat de paddestoelen uit de vouwbalgen groeiden, dat het houtwerk in de cabines rot was en de ZLSM totaal geen haast/aandacht had met/voor dit treinstel. Er was wel een clubje druk bezig met het discussieren over de kleur die hij zou moeten krijgen. En zoals ik het hier lees, is dat niet veranderd.
Jammer, dat hij geen technische aandacht kreeg, want dat kost ze nu waarschijnlijk extra werk. Het is wel een positieve ontwikkeling, dat hij nu eindelijk weer aangepakt wordt. Spijtig, dat dat nu pas is. Ik heb er destijds veel kennis over opgedaan (en meegenomen met mijn vertrek). Daarnaast had ik er zelf ook graag aan meegwerkt.
Hopende jullie hiermee verder geholpen te hebben. |