Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-06-2012 14:36:44
treinfreak
treinfreak
Volgens prorail wordt er morgen en donderdag getest met een ICE op 200 km/u op de hanzelijn http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/415/


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

05-06-2012 14:50:07
snowie
snowie
Kranten in de regio , Stentor, koppen met 'Vandaag 200 km/h' om dan vervolgens te vermelden dat het woensdag en donderdag zover is ......  

05-06-2012 15:28:34
Klaasje
Klaasje
Prorail mag wel eens dat stuk door de spellingscontrole halen zeg.. "hoge snelheid wissels"%03%  

05-06-2012 15:43:47
maigoda
maigoda
Als je het zo leest, klinkt het als een wissel dat "met hoge snelheid" omloopt...
Groetjes,
Emiel
 


05-06-2012 15:48:33
treinfreak
treinfreak
Ik zie net dat de ICE gisteren al heeft gereden , dat zal wel niet met 200 km/u zijn gegaan dan.
http://hanzelijn-hattem.nl/foto/541


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

05-06-2012 17:28:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat was puur de overbrenging vanuit duitsland naar zl meer niet


MCN ASD
 

05-06-2012 18:34:12
smarkie
smarkie
Heeft gisteren al een rit gemaakt over hanzelijn ri lls om de systemen te testen. Net als vandaag trouwens


Mcn NS International Rtd
 

05-06-2012 18:36:01
stefanb
stefanb
vandaag zijn er testriten geweest met de ICE3M waarbij die de 200 KM mocht bereiken  

05-06-2012 19:07:03
snowie
snowie
Bij de testen die vanmiddag begonnen om 15h is tussen Lls en Dnt zeker niet 200km/h gereden - goede graadmeter is de nieuwe weg die er naast ligt waar 100km/h mag worden gereden  

05-06-2012 21:11:50
treintim
treintim
Volgens een bron reed men vandaag met vmax 160, morgen 180 km/u en donderdag pas 200 km/u.  

05-06-2012 22:00:14
daniel81
daniel81
Quote
Klaasje (di 05 jun 2012 15:28:34 https://www.somda.nl/forum/4710/p393838/): Prorail mag wel eens dat stuk door de spellingscontrole halen zeg.. "hoge snelheid wissels"%03%

Het is wel zo dat Prorail met hoge snelheid wissels verwijderd

Verder nu een nieuwsbericht dat 200 km/u op de Hanzelijn er voorlopig niet komt, men had zich in Lls een hoop bouwkosten kunnen besparen%09%
http://www.ovwereld.nl/actueel/binnenland/ambitie_hogesnelheid_hanzelijn_ontbreekt-144411
 

05-06-2012 22:10:42
mren
mren
Helemaal niets %09% ; infrastructuur leg je aan voor 80-100 jaar en als je nu geen ambitie in je ontwerpen toont om 200+ te gaan rijden, zal dat tot het jaar 2100 ook nooit gaan gebeuren.

Je zou het bijna aan ProRail en de vervoerders willen voorschrijven dat elke spooruitbreiding voor 250 km/uur geschikt wordt, dan elke vervangen bvl-mast 25kV voorbereid wordt, dat elke trein met ECTS (met ATB-module) wordt geleverd, etc. etc.
 

05-06-2012 22:12:08
Klaasje
Klaasje
Het moet natuurlijk hogesnelheidswissels zijn maar ook die liggen er alleen maar bij de brug over de IJssel. Voor de rest zijn het niet wissels met een afwijkende hoekverhouding t.o.v. normaal. Alleen de manier waarop spoorstaven zijn bevestigd en het aantal aandrijfpunten is anders.  

05-06-2012 22:22:19
b2py
b2py
Quote
mren (di 05 jun 2012 22:10:42 https://www.somda.nl/forum/4710/p393886/): Helemaal niets %09% ; infrastructuur leg je aan voor 80-100 jaar en als je nu geen ambitie in je ontwerpen toont om 200+ te gaan rijden, zal dat tot het jaar 2100 ook nooit gaan gebeuren.

Je zou het bijna aan ProRail en de vervoerders willen voorschrijven dat elke spooruitbreiding voor 250 km/uur geschikt wordt, dan elke vervangen bvl-mast 25kV voorbereid wordt, dat elke trein met ECTS (met ATB-module) wordt geleverd, etc. etc.
Infrastructuur is hooguit 40-50 jaar.

Laatst bewerkt door b2py op 05-06-2012 22:22
 

05-06-2012 22:24:21
mren
mren
Kunstwerken toch echt niet hoor.  

05-06-2012 23:19:54
snowie
snowie
De laatste slag die gepland was voor de testritten van vandaag op de Hanzelijn met de ICE is waarschijnlijk komen te vervallen - na doorkomst in Dronten tegen 20h in richting Lls is de ICE niet meer waargenomen. Op dit moment is de ICE ook niet aanwezig op Stb.
Het stel is doorgereden naar de Wgm vanwaar het morgen, 6 juni weer naar Lls zal komen, zie OD 6 juni.

Laatst bewerkt door snowie op 05-06-2012 23:38
 

06-06-2012 01:49:26
MDDM
MDDM
Om 19:55 kwam de ICE binnen op LLs, is even na 20:00 weer vertrokken richting Swifterbant. Om 21:45 werd ik door de ICE gepasseerd op Almo -> Wp/Wgm. Dus is wel degelijk waar genomen, alleen niet door jou


Gr Joop mcn Lls
 

06-06-2012 07:22:58
mdeen
mdeen
Quote
b2py (di 05 jun 2012 22:22:19 https://www.somda.nl/forum/4710/p393892/): Infrastructuur is hooguit 40-50 jaar.

Dat ligt er maar net aan wat je onder infrastructuur ziet. Natuurlijk gaan een spoorstaaf en een bovenleiding geen 100 jaar mee, maar als je nu een lijn aanlegt met een gedachte "hier gaan we nooit harder dan 160 mee rijden" en dus de sporen ook te dicht bij elkaar legt om 200 op te rijden, dan kost het heel erg veel om de lijn toch weer aan te passen.

Want anders zouden we toch al in het hele land 160 rijden. En dat doen we, dik 170 jaar na de eerste spoorlijn toch nog lang niet. En ATB is daar het minste probleem van.
 

06-06-2012 08:29:52
Klaasje
Klaasje
Bedenk dat zo'n spoorlijn voor een hogere snelheid vooral een ruim tracé nodig heeft. Met die gedachte in het achterhoofd is het verstandig om in ieder geval een ruim tracé aan te leggen. Aangezien daar de meeste kosten in zitten is het verder ook geen probleem meer om de lijn meteen geschikt voor 200 km/h te maken.  

06-06-2012 09:16:37
MDDM
MDDM
En de Hanzelijn is geschikt voor 200 km/h. Nu alleen even nieuwe beveiliging inbouwen en we winnen 2 minuten op Lls - Zl v.v


Gr Joop mcn Lls
 

06-06-2012 10:05:25
Klaasje
Klaasje
En een stuk of 8 als je Lelystad links laat liggen...  

06-06-2012 10:56:33
MDDM
MDDM
Nou, niet overdrijven. Lls - Alm is sowieso niet geschikt voor 200 km/h. Lls laten ze niet links liggen, is een te druk station.


Gr Joop mcn Lls
 

06-06-2012 11:28:15
Klaasje
Klaasje
Lelystad kent nauwelijks meer in- en uitstappers dan Almb. Op de lange termijn is het geen gekke gedachte als er meer treinen rijden om Lelystad over te slaan en 160 km/h te rijden op de Flevolijn. De winst van 160 km/h op alleen de Hanzelijn is overigens al iets van 3 minuten dus een inschatting van 2 minuten is sowieso te laag.

Laatst bewerkt door Klaasje op 06-06-2012 11:28
 

06-06-2012 11:34:08
treinfreak
treinfreak
Ze willen wel 160 km/u gaan rijden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ambitie_hoge_snelheid_hanzelijn_ontbreekt-144411


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

06-06-2012 12:02:00
john2
john2
Quote
daniel81 (di 05 jun 2012 22:00:14 https://www.somda.nl/forum/4710/p393884/):
Quote
Klaasje (di 05 jun 2012 15:28:34 https://www.somda.nl/forum/4710/p393838/): Prorail mag wel eens dat stuk door de spellingscontrole halen zeg.. "hoge snelheid wissels"%03%

Het is wel zo dat Prorail met hoge snelheid wissels verwijderd

Verder nu een nieuwsbericht dat 200 km/u op de Hanzelijn er voorlopig niet komt, men had zich in Lls een hoop bouwkosten kunnen besparen%09%
http://www.ovwereld.nl/actueel/binnenland/ambitie_hogesnelheid_hanzelijn_ontbreekt-144411

Bij mij werk de link niet krijg in een tekst met onder andere 404 pagina niet gevonden.
 

06-06-2012 12:09:49
phantom
phantom
Dan ga je even naar http://www.treinreiziger.nl en dan staat het artikel zo voor je neus,je hoeft t alleen nog maar aan te klikken

Overigens vind ik dit stukje tekst in een ander artikel over de hanzelijn en de ICE wel iets aparts hebben:
Om de tests te kunnen uitvoeren is er een speciale ICE bij de Duitse spoorwegen gehuurd. De testtrein is als enige ICE voorzien van het beveiligingssysteem ERTMS. Na de tests in Nederland gaat de trein naar België om daar tests uit te voeren.

Wat moet er in Belgie dan getest worden ?,is daar iets nieuws aangelegd wat ik in elk geval niet weet ?

Laatst bewerkt door phantom op 06-06-2012 12:13


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-06-2012 12:28:59
john2
john2
Mijn dank is groot.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-06-2012 13:16, reden: Quoot verwijderd wegens verw. tussenbericht
 

06-06-2012 12:30:19
geert
geert
Quote
phantom (wo 06 jun 2012 12:09:49 https://www.somda.nl/forum/4710/p393938/): Dan ga je even naar http://www.treinreiziger.nl en dan staat het artikel zo voor je neus,je hoeft t alleen nog maar aan te klikken

Overigens vind ik dit stukje tekst in een ander artikel over de hanzelijn en de ICE wel iets aparts hebben:
Om de tests te kunnen uitvoeren is er een speciale ICE bij de Duitse spoorwegen gehuurd. De testtrein is als enige ICE voorzien van het beveiligingssysteem ERTMS. Na de tests in Nederland gaat de trein naar België om daar tests uit te voeren.

Wat moet er in Belgie dan getest worden ?,is daar iets nieuws aangelegd wat ik in elk geval niet weet ?

Dat is volgens mij niet helemaal waar. De 4610 is al wel tijden in gebruik als test stel en heeft ook in Belgie op L3 (Liege - Aachen) ook proef gereden. Daar is ook ETCS level 2 geinstalleerd. Dus wellicht daar (weer) proefritten?
Volgens mij hebben de 4601 - 4604 ook ETCS om over L3 in Belgie te kunnen rijden voor de diensten Brussel - Frankfurt. Hebben de 4680 - 4686 ook geen ETCS voor de LGV in Frankrijk? Of alleen TVM?
 

06-06-2012 16:56:03
b2py
b2py
Quote
mren (di 05 jun 2012 22:24:21 https://www.somda.nl/forum/4710/p393894/): Kunstwerken toch echt niet hoor.
Ik heb het toch ook niet over kunstwerken? Die gaan rond de 100 jaar mee..
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-06-2012 23:03:49
stefanuzz
stefanuzz
Vanavond was het toch nog erg mooi qua weer... en dus ben ik er maar op uit gegaan. Zo'n kans krijg je immers niet elke dag. De foto's http://hanzelijn-hattem.nl/foto/543/woensdag_06_juni_2012/

Passages:
17.56u - Htba -> Kpnz t.h.v. Burgemeester Hardenbergweg Zalk
19.03u - Dronten -> Kpnz t.h.v. Zwartendijk Kampen
19.32u - Kpnz -> Dronten t.h.v. Slaper Kampen
20.48u - Dronten -> Kpnz t.h.v. Oudebosweg Kampen

Laatst bewerkt door stefanuzz op 06-06-2012 23:05
 

07-06-2012 12:02:53
mren
mren
Quote
b2py (wo 06 jun 2012 16:56:03 https://www.somda.nl/forum/4710/p393972/):
Quote
mren (di 05 jun 2012 22:24:21 https://www.somda.nl/forum/4710/p393894/): Kunstwerken toch echt niet hoor.
Ik heb het toch ook niet over kunstwerken? Die gaan rond de 100 jaar mee..

En dat is geen deel van de infrastructuur?
 

07-06-2012 12:40:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik denk dat b2py niet weet wat voor kunstwerk we bedoelen:
Een kunstwerk is de bouwkundige term voor een weg- of waterbouwkundig bouwwerk.
Reken maar dat minstens 100 jaar zoiets er ligt, als jij 200km/u over 50 jaar wilt rijden, dan zul je nu al je bochten moeten aanpassen voor die snelheid.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2012 13:46:58
Klaasje
Klaasje
b2py weet als civiel techneut donders goed wat een kunstwerk is...  

08-06-2012 00:29:45
stefanuzz
stefanuzz
Voor de liefhebbers: een verslag van de drie dagen ICE testritten op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/377/ice_testritten_geslaagd:_met_succes_200kmh_gehaald!/ - met een flink aantal foto's.

Ik heb helaas verder niks meer vernomen van de rit terug naar Duitsland of richting België.
 

08-06-2012 17:02:42
stefanuzz
stefanuzz
En nog een video:

http://www.youtube.com/watch?v=qaCQzzRyxqU
 

08-06-2012 18:42:48
b2py
b2py
Quote
Klaasje (do 07 jun 2012 13:46:58 https://www.somda.nl/forum/4710/p394070/): b2py weet als civiel techneut donders goed wat een kunstwerk is...
danku

En verder wist een ProRail inspecteur mij te vertellen op de dag van de bouw dat de Delftse Spoortunnel een duur had van ~100 jaar. Ik ging voor hetzelfde uit voor de kunstwerken op de Hanzelijn.

Laatst bewerkt door b2py op 08-06-2012 18:43
 

12-06-2012 22:22:05
mdj
mdj
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=145975
"Kampen Zuid" blijft voorlopig, omdat NS ook nog Zwolle-Kampen (Kamperlijntje) blijft rijden. (in verband met mislukte concessie tram+bus Ijsselmond)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-06-2012 18:13:58
snowie
snowie
De instructieritten voor Machinisten op de Hanzelijn zijn in volle gang - per dag rijden er 3 stuks Plan V heen en weer tussen Zwolle- en Lelystad station. Elke Mcn maakt 2 slagen op/neer - 1 maal als Stoptrein en 1 maal als Intercity. Afgelopen dinsdag heb ik enkele opnamen gemaakt http://www.flickr.com/photos/cees_1251/sets/72157630193507472/

Laatst bewerkt door snowie op 21-06-2012 19:19, reden: 3 stuks Plan V ipv van 3 x Plan V
 

21-06-2012 18:30:05
MDDM
MDDM
Neuh, deze informatie is niet helemaal correct hoor. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

21-06-2012 19:21:19
snowie
snowie
Oh .. wat klopt er niet ....

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-06-2012 20:26, reden: Passage verwijderd.
 

21-06-2012 20:37:26
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Vanaf nu zijn we weer gewoon lief voor elkaar.


Groet, Spiketrain
 

03-07-2012 19:54:49
snowie
snowie
MRCE Eloc 189 285 verblijft niet meer op de Hanzelijn. Zondag 1 juli door een forumlid waargenomen op Amf , de speciale 'de Hanzelijn Verbindt' stickers van ProRail waren verwijderd. Ik neem gevoegelijk aan dat de loc terug is naar de verhuurder.  

03-07-2012 21:30:27
sik214
sik214
Na verluid is die 'teruggeven' aan DB Schenker en naar de Whv gestuurd. Vrijdagavond zouden de stickers verwijderd moeten zijn.  

04-07-2012 00:08:51
MDDM
MDDM
Belgische meetrijtuig is ook weer bezig om gsm-r testen uit te voeren. Gisteren om 20:00 tussen 2 mP 3000 gezien op Lls


Gr Joop mcn Lls
 

04-07-2012 17:06:35
tjoekdjg
tjoekdjg
klopt zat tussen Jim BRT-08 en Jules BRT-91 ingklemt was om 18:31 vertrokken uit Zl zie: http://www.flickr.com/photos/djgerrits/7501090286/

Laatst bewerkt door tjoekdjg op 04-07-2012 19:30
 

04-07-2012 17:54:28
treintim
treintim
Vandaag ook weer? Tot nu toe te Zl nog niets gezien.  

04-07-2012 19:00:33
rick
rick
Quote
tjoekdjg (wo 04 jul 2012 17:06:35 https://www.somda.nl/forum/4710/p397532/): klopt zat tussen Jim BRT-08 en Julius BRT-91 ingklemt was om 18:31 vertrokken uit Zl zie: http://www.flickr.com/photos/djgerrits/7501090286/
Dat is mP Jules en niet Julius.
 

04-07-2012 20:26:59
snowie
snowie
Yep, vandaag ook weer alleen wordt er nu kop gemaakt op Zlr  

06-07-2012 17:26:07
treintim
treintim
Ja, vandáár dat ik ze misgelopen was.
Gisteren waren mogelijk de laatste ritten. Voor vanmiddag en vanavond zijn geen testritten gepland met de Jules op de Hanzelijn.
 

06-07-2012 17:35:44
tonnie12
tonnie12
zijn ze dan weer terug gegaan naar Amf.  

06-07-2012 17:38:01
dvdhoven
dvdhoven
Ja, Jules en Jim stonden vandaag met het meetrijtuig tussen hen in in Amf bij de Struktonloods. Gezien om 6:25 en 14:12


Dick van den Hoven
 

06-07-2012 17:38:58
tonnie12
tonnie12
oke bedankt.  

01-08-2012 19:15:32
pikobo
pikobo
Ik heb navraag gedaan bij Klantenservice NS. Na enig aandringen is er antwoord gekomen op de vraag hoeveel tariefseenheden NS gaat rekenen voor het nieuwe traject Lelystad - Zwolle. Onder voorbehoud van de definitieve vasstelling heeft men het aantal vastgesteld op 57.  

01-08-2012 19:51:20
dennistd
dennistd
Dat lijkt me ook wel logisch, om zo de route via de Gooi-Veluwe-lijn evenveel te laten kosten als via de Flevo-Hanzelijn. Dot laatste is 40 tariefeenheden op Wp-Lls, en Wp-Zl is nu 97 tariefeenheden. En 40+57 is precies die 97  


01-08-2012 19:59:20
Klaasje
Klaasje
Wel een beetje flauw. Dan betalen reizigers Lelystad-Zwolle relatief teveel.  

01-08-2012 22:32:02
dennistd
dennistd
Klopt, maar is dat ook niet zo op Rtd-Asd via Wd-Bkl en Ledn-Asd via Shl? Die worden allemaal via de oude lijn gerekend wat tariefkilometers betreft.  

09-08-2012 00:10:15
mren
mren
6 Oktober kan je per plan U over de Hanzelijn rijden: http://nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20121006  

09-08-2012 09:37:26
Erikvd12
Erikvd12
zozo, wat een prijs zeg. Ook al worden er andere lijnen bereden..  

09-08-2012 11:31:37
mren
mren
Het huren van een trein is geen goedkope zaak helaas en hier komen nog volgbussen bij enzo. Zonder nu een hele discussie over prijs te houden: over het algemeen houdt de organisatie vrijwel niets over aan de excursies of reizen, het zijn immers stichtingen zonder winstoogmerk.  

09-08-2012 12:16:37
thom
thom
Buitendat, maak dezelfde route met NS treinen, en je bent nog veel meer kwijt...  

20-08-2012 07:32:01
MDDM
MDDM
Afgelopen nacht zijn er weer testritten geweest. Om 2:30 passeerde thv Llso er een trein bestaande uit 5x plan V vanuit Zl richting Lls. Om 2:45 passende het spul weer richting Zl. En dit herhaalde zich om 3:30 en 3:45 nog een keertje. Over het hoe en waarom wist de PCL me niks te vertellen, dus die info moet ik verschuldigd blijven.


Gr Joop mcn Lls
 

20-08-2012 10:34:07
Klaasje
Klaasje
Misschien wel testen voor de rijtijden. Het lijkt mij toch handig om de stoptreinen op de Hanzelijn van een toilet te voorzien.  

20-08-2012 13:26:07
MDDM
MDDM
Die tijden zijn al lang bekend. Tijden zijn nou niet zodanig dat je tussen Lelystad en de stopstations en Zwolle je plasje niet op kan houden hoor.


Gr Joop mcn Lls
 

20-08-2012 13:29:08
Klaasje
Klaasje
Kampen zuid-Amsterdam CS gaat met de kortste reistijd met de rechtstreekse sprinter. Dat zal qua reistijd ergens rond de 1:15 uur uitkomen. Dan is het ophouden van een plasje niet meer echt aan de orde heb ik het idee. Anyway, het was maar een kleine gok/suggestie. Verder over Hanzelijn  

21-08-2012 19:25:11
Hoera63
Hoera63
Word er momenteel elke dag proefgereden op de Hanzelijn?  

21-08-2012 19:29:33
train85
train85
Doordeweeks altijd ja. In het weekend is het verschillend. Op dit moment voornamelijk met Mat'64. Een test met ICE-3 komen er ook nog aan.  

21-08-2012 19:34:57
aarclay
aarclay
Er heeft toch al een ICE-3 gereden? Waarom willen ze deze nu nog een keer laten proefritten dan?


Choo choo.....
 

21-08-2012 19:40:33
sfj
Ik houd helemaal niet van gokken, sterker nog ik heb een broertje wie ik van die verslaving af probeer te helpen, maar: hoge snelheden/ects level2 misschien 3 onder andere weersomstandigheden?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-08-2012 19:56:42
snowie
snowie
Misschien voor de duidelijkheid - de Plan V die overdag rijden zijn voor instructie van de machinisten die de Hanzelijn in hun takenpakket krijgen - ik zou dat geen proefrijden noemen

Laatst bewerkt door snowie op 21-08-2012 19:58
 

21-08-2012 20:14:31
smarkie
smarkie
Quote
sfj (di 21 aug 2012 19:40:33 https://www.somda.nl/forum/4710/p404949/): Ik houd helemaal niet van gokken, sterker nog ik heb een broertje wie ik van die verslaving af probeer te helpen, maar: hoge snelheden/ects level2 misschien 3 onder andere weersomstandigheden?

Misschien level3? De baan heeft level2 beveiliging atb iets anders kan je er niet van maken
 

21-08-2012 20:28:45
train85
train85
Quote
aarclay (di 21 aug 2012 19:34:57 https://www.somda.nl/forum/4710/p404948/): Er heeft toch al een ICE-3 gereden? Waarom willen ze deze nu nog een keer laten proefritten dan?
ERTMS ritten.
 

21-08-2012 20:38:19
broek53
broek53
Neen, bovenleidingmeetritten. Het gedrag van bovenleiding en stroomafnemer en vooral de vonkvorming moet met een hogesnelheidscamera (!) worden vastgelegd om aan te tonen dat de vonkvorming onder bepaalde waarden blijft.  

21-08-2012 20:53:25
train85
train85
Dat doet die ook, maar ook ERTMS ritten.  

21-08-2012 21:12:07
2410
2410
Willen ze misschien die Vechtdallijnse plan v s inzetten in het begin van de hanzelijnexploitatie dat ze met die oude stellen inrijden?  

21-08-2012 21:15:38
mren
mren
Nee, voor het wegleren van personeel maakt het materieel niet uit en pak je wat je het beste kan missen. Vandaag de dag is dat dus plan V.  

21-08-2012 21:19:43
snowie
snowie
De plan V wordt gebruikt voor instructieritten - staat er toch duidelijk
Sorry - mren was mij voor ....

Laatst bewerkt door snowie op 21-08-2012 21:20
 

21-08-2012 21:25:30
broek53
broek53
Quote
train85 (di 21 aug 2012 20:53:25 https://www.somda.nl/forum/4710/p404971/): Dat doet die ook, maar ook ERTMS ritten.
Aan welles/nietes begin ik niet. Uiteraard rijdt hij op ERTMS, want anders mag hij niet naar topsnelheid. Maar er valt aan ERTMS niets meer te testen, althans niet die op de Hanzelijn.
 

21-08-2012 21:55:01
train85
train85
Ik heb mijn info van nshipeed zelf, dus ik blijf bij me standpunt.  

21-08-2012 22:04:04
AgentX
AgentX
Hij zal ongetwijfeld voor bovenleidingtesten gaan rijden, en tegelijkertijd zit er iemand in die trein die ook de werking van ERTMS nauwlettend in de gaten houdt. Punt.  

21-08-2012 23:59:18
broek53
broek53
Whatever makes you happy.  

23-08-2012 01:38:27
MDDM
MDDM
En vanmiddag 15:40 stond de 4610 op 1 van de wachtsporen bij Swifterbant. En om 21:20 kwam het stel ff een bezoekje brengen aan Lelystad, alwaar hij om 21:28 weer vertrok richtingen Zwolle.

Laatst bewerkt door MDDM op 23-08-2012 01:45


Gr Joop mcn Lls
 

23-08-2012 19:47:00
icened
icened
Waarom was de ICE 4610 op de Hanzelijn? Ben benieuwd of er foto's van gemaakt zijn.  

23-08-2012 20:14:50
train85
train85
Zie berichten hierboven, gewoon effe terug lezen.

Laatst bewerkt door train85 op 23-08-2012 20:15
 

23-08-2012 21:37:57
snowie
snowie
Quote
icened (do 23 aug 2012 19:47:00 https://www.somda.nl/forum/4710/p405389/): Waarom was de ICE 4610 op de Hanzelijn? Ben benieuwd of er foto's van gemaakt zijn.
Zie OD topic van vandaag - donderdag 23 augustus.
 

23-08-2012 21:49:34
nielsie600
nielsie600
Betreffen dit eenmalige tests of vor meerdere dagen?  

23-08-2012 22:12:23
train85
train85
Denk meerdere dagen.  

24-08-2012 20:42:37
train85
train85
Stel 4610 inmiddels weer terug in duitsland. Gehoord van de machinist zelf die ik in de 122 tegenkwam.  

24-08-2012 21:03:40
rob46
rob46
Correct, 4610 kwam om 15:19 door Db ri Em.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-08-2012 21:42:14
sik214
sik214
Volgens een al iets oudere planning zou komende week de V250 op het programma staan om test te rijden op de Hanzelijn. Mogelijk zijn die plannen dus nog niet veranderd.  

24-08-2012 22:33:50
icened
icened
Heb wel eens geruchten gehoord dat de Fyra V 250 zou worden ingezet tussen Rotterdam - Almere/Zwolle omdat het onder 1500 volt met 200 km p/u kan rijden? Er zijn nog steeds weinig specificaties bekend over de Fyra V 250. De maximumsnelheid onder 25 KV is bekend maar wat is de maximumsnelheid onder 1500 volt en 3000 volt?  

24-08-2012 23:21:22
Klaasje
Klaasje
Het motorvermogen onder 1500 volt zou niet al te hoog zijn geloof ik. Om een beetje fatsoenlijk op hoge snelheid te komen is wat motorvermogen geen overbodige luxe.

Laatst bewerkt door Klaasje op 24-08-2012 23:21
 

24-08-2012 23:42:04
AgentX
AgentX
Hoe kan een VIRM dan onder 1,5kV wél plm. 180 halen?  

24-08-2012 23:43:44
seinhuis
seinhuis
voor wie op 6 oktober met een rode plan u 121 over de hanzelijn wilt rijden, zie http://nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20121006 voor de informatie van deze NVBS excursie.

Laatst bewerkt door seinhuis op 25-08-2012 14:14
 

24-08-2012 23:57:08
Bert13
Bert13
1) Het is de 121
2) Dit is toch exact wat hier ook al stond? https://www.somda.nl/forum/4710/p402477/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-08-2012 01:32:39
treintim
treintim
Quote
sik214 (vr 24 aug 2012 21:42:14 https://www.somda.nl/forum/4710/p405680/): Volgens een al iets oudere planning zou komende week de V250 op het programma staan om test te rijden op de Hanzelijn. Mogelijk zijn die plannen dus nog niet veranderd.


Vanwaar het 'dus' in jet laatste zin? In de vorige posts zie ik geen aanleiding voor een conclusie (dus).
 

25-08-2012 08:28:58
mich
mich
Quote
AgentX (vr 24 aug 2012 23:42:04 https://www.somda.nl/forum/4710/p405716/): Hoe kan een VIRM dan onder 1,5kV wél plm. 180 halen?
dat lukt alleen met zeer veel moeite.
 

25-08-2012 09:01:26
nohab
nohab
Quote
icened (vr 24 aug 2012 22:33:50 https://www.somda.nl/forum/4710/p405699/): Heb wel eens geruchten gehoord dat de Fyra V 250 zou worden ingezet tussen Rotterdam - Almere/Zwolle omdat het onder 1500 volt met 200 km p/u kan rijden?
Lijkt me erg onwaarschijnlijk en weer typisch een gevalletje van het door elkaar halen van meerdere dingen. Op de Flevolijn kan het als het om rijden met 200 km/h gaat alleen om proefritten gaan. Er komt inderdaad wel een treindienst tussen Rotterdam en Almere over de HSL maar het lijkt me erg stug dat daar die V250's voor gebruikt gaan worden, in eerste instantie al zeker niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-08-2012 11:59:24
MDDM
MDDM
Quote
mich (za 25 aug 2012 08:28:58 https://www.somda.nl/forum/4710/p405738/):
Quote
AgentX (vr 24 aug 2012 23:42:04 https://www.somda.nl/forum/4710/p405716/): Hoe kan een VIRM dan onder 1,5kV wél plm. 180 halen?
dat lukt alleen met zeer veel moeite.
Dat lukt met gemak, alleen heeft Nedtrain de beperkingen die nu in het systeem zitten er uit gehaald


Gr Joop mcn Lls
 

25-08-2012 14:15:07
seinhuis
seinhuis
Quote
Bert13 (vr 24 aug 2012 23:57:08 https://www.somda.nl/forum/4710/p405719/): 1) Het is de 121
2) Dit is toch exact wat hier ook al stond? https://www.somda.nl/forum/4710/p402477/
1, aangepast. 2, sorry, maar lees niet alle berichten op somda. Maar in dat geval een herinnering voor de mensen die (net zoals ik) dat bericht hebt gemist.
 

25-08-2012 14:49:49
reisthijs
reisthijs
Quote
nohab (za 25 aug 2012 09:01:26 https://www.somda.nl/forum/4710/p405741/): Er komt inderdaad wel een treindienst tussen Rotterdam en Almere over de HSL maar het lijkt me erg stug dat daar die V250's voor gebruikt gaan worden, in eerste instantie al zeker niet.
In die plannen gaat het er over de 1000-serie naar Almere te laten rijden in plaats van naar Asd. Het ligt daarom voor de hand dat daar V250's voor gebruikt gaan worden. (Doortrekking naar Zwolle was wel in studie.)