Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
19-04-2010 13:01:15
gvttreinen
gvttreinen
Quote
stefanuzz: Vandaag gesproken met een veiligheidsman langs het spoor. Hij wist mij te vertellen dat de officiële benaming voor de aansluiting van de Veluwelijn op de Hanzelijn vlak bij IJbrzl de afkortig Hav gaat krijgen: 'Hattemerbroek aansluiting Veluwelijn'... dus mocht een admin dit er al vast in willen zetten?
Dan weet een veiligheidman meer dan de organisatie Prorail want die gebruikt nog steeds de afko Htba (Hattemerbroek aansluiting) voor de nieuwe aansluiting!
Maar goed, Ingenieursburo`s e.a. verzinnen ook afko`s en dit tot ergenis van Prorail....

Bij de weg, in het aankomende mei-nummer van Op de Rails (NVBS) een alleraardigst artikel over de Hanzelijn.

Gérard

Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-04-2010 13:01
 

19-04-2010 13:10:31
stefanuzz
stefanuzz
Vreemd, ik zal het voor de zekerheid nog eens gaan navragen. Het een en ander stond op een papiertje, vandaar.

Overigens, de (/ enkele) foto's die bij het artikel komen te staan zullen van mijn hand zijn. Alvast ter info
 

19-04-2010 21:17:19
daniel81
daniel81
Quote
stefanuzz: Vandaag gesproken met een veiligheidsman langs het spoor. Hij wist mij te vertellen dat de officiële benaming voor de aansluiting van de Veluwelijn op de Hanzelijn vlak bij IJbrzl de afkortig Hav gaat krijgen: 'Hattemerbroek aansluiting Veluwelijn'... dus mocht een admin dit er al vast in willen zetten?

Dat suggereert dat de boel zo wordt aangelegd dat de hoofdroute Zl-Lls wordt waarvan Zl-Amf dan een aftakking is. Ik vraag me af of dat gaat overeenstemmen met het reizigersgedrag in de praktijk, mijn ervaring is dat vanuit de NO er veel meer richting Ut reist dan naar Asd/Shl
 

19-04-2010 21:30:14
willy84
willy84
Vergeet niet dat zo'n verbinding ook extra reizigers zal trekken. Daarnaast zal er in de eindsituatie vanaf Schiphol naar Den Haag CS worden doorgereden. Ik denk dat er meer mensen naar Amsterdam en omgeving gaan dan je denkt. Vergeet ook Almere niet want dat is een gigastad aan het worden die in de toekomst Utrecht qua grootte voorbij gaat.  


19-04-2010 21:44:42
luytjes
luytjes
Quote
daniel81: Dat suggereert dat de boel zo wordt aangelegd dat de hoofdroute Zl-Lls wordt waarvan Zl-Amf dan een aftakking is.

Klopt, de Veluwelijn takt straks van de Hanzelijn af. Al is dat denk ik meer omdat de Veluwelijn direct daalt naar maaiveldhoogte en dat het daardoor handiger uitkwam dat de Veluwelijn van de Hanzelijn aftakt en er vervolgens onderdoor gaat.

Laatst bewerkt door luytjes op 19-04-2010 21:47
 

19-04-2010 22:09:27
broek53
broek53
Het is niet zo dat de aftakkende lijn (in technische zin) ineens terug moet naar 40 km/h door een wisseltje 1:8, hoor . M.a.w.: het doet er weinig toe welke lijn formeel van welke lijn aftakt.  

14-05-2010 16:02:53
wouderobva
wouderobva
De visuele stand van zaken van de Hanzelijnspoorbrug vanmorgen. Zie: http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html  

14-05-2010 19:17:58
ijnte
ijnte
Ze waren gisteravond laat (rond 21:30) nog druk aan het lassen. Kon je mooi zien in het donder onder de oplichtende zijltjes  

02-06-2010 22:38:33
rob46
rob46
De afgelopen week werd door RTB zg.longrailstreinen naar Llso overgebracht waarna een VR V100 de eenheden overnam en startte met spooraanleg richting Swifterbant, voor een indruk van gisteren 1-6 zie http://www.flickr.com/photos/rob46/4663955726/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/4663967928/

Laatst bewerkt door rob46 op 02-06-2010 22:39
 

07-06-2010 22:48:27
Edb3
Edb3
Quote
daniel81:
Quote
stefanuzz: Vandaag gesproken met een veiligheidsman langs het spoor. Hij wist mij te vertellen dat de officiële benaming voor de aansluiting van de Veluwelijn op de Hanzelijn vlak bij IJbrzl de afkortig Hav gaat krijgen: 'Hattemerbroek aansluiting Veluwelijn'... dus mocht een admin dit er al vast in willen zetten?


Wat ik op tekeningen van ProRail zie, wordt het echter niet bovenstaande, maar
Hattemerbroek Aansluiting (Htmba), met een naar het verleden!
 

09-06-2010 01:35:17
waalkade
waalkade
Net ten oosten van de A6, tussen Llso en Dnt ligt een viersporig stuk, iemand enig idee wat daar de verkorting van is?
Edit, gevonden, Stb, Swifterband goederenwachtsporen.

Laatst bewerkt door waalkade op 09-06-2010 01:39
 

19-07-2010 09:34:02
visscher
visscher
Gister een stuk langs de Hanzelijn mogen rijden. Het schiet al lekker op volgens mij, er ligt al een flink stuk spoor. Ook heb ik de eerste seinen al zien staan, tussen Llso en de A6 in.  

08-09-2010 23:27:37
treintim
treintim
Zwolle gaat een nieuw perron krijgen speciaal voor de Hanzelijn zoals bekend. In een Prorail-brief, gericht aan de omwonenden van het station, stond echter dat er een nieuwe loopbrug komt over de sporen heen van station Zwolle i.v.m. de verbreding van de stationstunnel.

Dan krijgen we nu dus ook Venloose toestanden op station Zwolle... lekker zo'n ontzettend hoge brug zonder liften. Wellicht dat het overpad wel gebruikt mag worden...
Voor spotters natuurlijk wel gaaf, die loopbrug. Maar waar moet die eigenlijk komen te liggen? Mijn gokje is van sp. 4 naar sp. 1 (aan de Kampense zijde van het station).

Laatst bewerkt door treintim op 08-09-2010 23:28
 

09-09-2010 01:12:30
jochem
jochem
Quote
treintim: Dan krijgen we nu dus ook Venloose toestanden op station Zwolle... lekker zo'n ontzettend hoge brug zonder liften. Wellicht dat het overpad wel gebruikt mag worden...
Beter je huiswerk doen alvorens te (ver)oordelen In de ProRail-presentatie die je hieronder kunt bekijken is een tekening te zien van waar die brug zou moeten komen én dat er ook tijdelijke liften zouden komen. En op een druk station als Zwolle zou ik er niet op rekenen dat het overpad gebruikt mag worden.

EDIT: moet ik niet vergeten de link te posten...
http://www.zwolle.nl/web/file?uuid=dcfd2661-e076-4eb0-acd6-1a67fb33b9de&owner=6b7797ea-6ab8-45c1-87d0-e11303109409&contentid=950&elementid=129494

Laatst bewerkt door jochem op 09-09-2010 08:36
 

09-09-2010 01:50:41
treintim
treintim
Is Venlo géén druk station dan? Toch mag daar het overpad (onder begeleiding uiteraard) gebruikt worden door reizigers met veel zware koffers.

Wel tof dat er liften bij komen, dat wist ik nog niet en ik kan het documentje ook niet vinden waar dat in zou staan (heb nog wel even gezocht in dit topic). Bedankt voor de uitleg!
 

09-09-2010 08:37:04
jochem
jochem
Ik was vergeten de link te posten... Nu staat-ie er wel, zie mijn vorige bericht  

09-09-2010 09:06:19
broek53
broek53
Zover ik weet, krijgt de traverse in Zwolle zelfs roltrappen, die dan later in de verbrede reizigerstunnel worden overgebouwd. Overigens heeft de traverse als zodanig en de verbouwing van Zwolle feitelijk niet te maken met de Hanzelijn, alleen indirect (NS wil een dienstregeling rijden waarin uitbreiding van Zwolle nodig is, de tunnel van Zwolle moet sowieso uitgebreid worden en dat werk wordt komende jaren gecombineerd uitgevoerd).  

09-09-2010 16:21:30
luytjes
luytjes
Daarmee is het nieuwe perron dus ook niet "speciaal" bedoeld voor de Hanzelijn. Waarschijnlijk zullen de nieuwe sporen 9 en 10 gebruikt gaan worden door de treinen richting Nijverdal en Deventer.

Laatst bewerkt door luytjes op 09-09-2010 16:21
 

09-09-2010 16:32:22
broek53
broek53
Dat is wel zeker, ja. 6 en 7 IC's richting Meppel, 3 en 5 IC's richting Hanze/Veluwe, 1a stoptrein Amf, 1b stoptrein Lls (of andersom).  

21-10-2010 11:50:21
rudolfph
rudolfph
Dinsdagavond bij een informatieavond met betrekking tot de Spoorzone Zwolle geweest. In de traverse komen geen roltrappen, wel liften. In de vernieuwde tunnel komen wel roltrappen. In 2010 komt nog één grote buitendienststelling, in 2011 en 2012 ieder 11 buitendienststellingen. Bij een aantal van die buitendienststellingen is nog (beperkt) treinverkeer mogelijk. Het vierde perron is, als ik het goed onthouden heb, eerder gereed dan de Hanzelijn. De extra perroncapaciteit zal gebruikt worden om de komende jaren gefaseerd alle sporen en wissels bij het station te vervangen.

Website: http://www.zwollespoort.nl/
 

26-10-2010 20:46:07
broek53
broek53
Dat klopt. Volgende zomer wordt het vierde perron in dienst gesteld en meteen aansluitend 14 dagen het grootste deel van het emplacement aan de westkant te verbouwen.  

27-10-2010 15:31:45
dvdhoven
dvdhoven
Aanstaand weekend gaat het spoor Zl - Amf "om". Het wordt dan door de "schoenendoos" gelegd, zodat de vrije kruising verder afgebouwd kan worden.


Dick van den Hoven
 

27-10-2010 16:41:12
stefanuzz
stefanuzz
Correct; het spoor Zl-Amf (spoor HA) zal vanaf de Geldersedijk van de huidige 'lijn' afbuigen in de richting van de fly-over tunnel; daarna zal het terug buigen om vervolgens bij bedrijventerrein Netelhorst terug te keren op de normale lijn, dat zal ter hoogte van de Oostersedijk zijn. Het spoor, het ballastbed en de bovenleiding zijn voor zover nodig nu gereed, het is enkel het aanpassen van de aansluiting op het spoor.

Aankomend weekend zal ik in ieder geval zaterdag en zondag een update plaatsen op mijn website; samen met een fotoverslag moet dat denk ik wel interessant genoeg zijn. Zie http://www.hanzelijn-hattem.nl/

%01% Komende buitendienststellingen zijn gepland op de volgende data:
- Weekend 23/24 april 2011 (Paasweekend): ombouw spoor Amf-Zl (omlegging Veluwelijn -> nieuwe brug)
- Weekend 11/12 juni 2011 (Pinksterweekend): ombouw spoor Zl-Amf (omlegging naar nieuwe brug -> fly-over -> Veluwelijn)

Laatst bewerkt door stefanuzz op 27-10-2010 16:45
 

28-10-2010 20:22:43
kbrandsma
kbrandsma
Als ik zo de foto's bekijk dan is het zo dat de fly-over alleen in tot ingebruikname van de nieuwe brug dienst doet? Je kunt namelijk met geen mogelijkheid vanaf de nieuwe brug onder de fly over door met je rechter spoor (gezien vanaf de IJssel). Oftewel in de situatie 2013 is er geen vrije kruisingsmogelijkheid?

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: en wordt na de ombouw dit weekend alleen het bestaande rechterspoor (vanaf de IJssel) onder de schoenendoos geleid, zodat het linkerspoor nog het bestaande tracé handhaaft?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 28-10-2010 20:26
 

28-10-2010 20:24:12
robbertc
robbertc
Ze zijn op Zlr (ter hoogte van Hogeschool Windesheim) ook druk aan het klussen. Wordt dit toevallig ingericht als opstellocatie??  

28-10-2010 20:30:22
mren
mren
Hier komt het nieuwe servicecentrum van NedTrain.  

28-10-2010 20:35:31
joostb1
joostb1
Als je foto nummer 24/ 60 bekijkt, zie je door de werking van de telelens dat dit zo lijkt.

Laatst bewerkt door joostb1 op 28-10-2010 20:35


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

28-10-2010 21:46:23
stefanuzz
stefanuzz
Deze luchtfoto van ProRail maakt het denk ik wel duidelijk http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Langsdelijn/Bouwlocaties/PublishingImages/Fasering.jpg  

28-10-2010 22:13:43
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma: Als ik zo de foto's bekijk dan is het zo dat de fly-over alleen in tot ingebruikname van de nieuwe brug dienst doet? Je kunt namelijk met geen mogelijkheid vanaf de nieuwe brug onder de fly over door met je rechter spoor (gezien vanaf de IJssel). Oftewel in de situatie 2013 is er geen vrije kruisingsmogelijkheid?

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: en wordt na de ombouw dit weekend alleen het bestaande rechterspoor (vanaf de IJssel) onder de schoenendoos geleid, zodat het linkerspoor nog het bestaande tracé handhaaft?

Alleen het spoor Zl-Amf wordt nu omgelegd. Daarna gaan ze beginnen om het spoor op de brug aan te leggen, zodat volgend jaar eerst het spoor Amf-Zl over de nieuwe brug geleid kan gaan worden. Daarna kunnen ze het bestaande spoor weg gaan halen en ook de definitieve aansluiting van het spoor Zl-Amf gaan maken.

Quote
stefanuzz: Deze luchtfoto van ProRail maakt het denk ik wel duidelijk http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Langsdelijn/Bouwlocaties/PublishingImages/Fasering.jpg

Die foto verduidelijkt het wel, alleen heb ik het idee dat voor de lijn Zl-Amf die bocht de brug af en het tunneltje door wel erg scherp kan gaan worden zo ...

Ik heb je foto's eens bekeken en van wat ikzelf weet van de ligging van het tunneltje lijkt het me niet ideaal eerlijk gezegd.

Laatst bewerkt door peterselie op 28-10-2010 22:15
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-10-2010 22:20:41
stefanuzz
stefanuzz
Ik heb er inderdaad ook zo mijn twijfels bij en er van uit gaande dat het zeker wel klopt wat de heren bij ProRail hebben verzonnen denk ik dat er wel een Vmax in gaat zitten van misschien 80? Je zit sowieso al wel met de wisselstraat; nu neem ik aan dat dat wel hogesnelheids wissels zullen zijn waar je met gemak met 130km/h over heen kan gaan. Ik zal aankomend weekend eens rondvraag doen naar bouwtekeningen. Ik heb enkel een aantal bouwtekeningen in bezit die schematisch laten zien hoe de situatie zal zijn, maar geen échte tekening.  

28-10-2010 22:35:49
kiekkiek
kiekkiek
Opstellen en reiniging gaan, gedeeltelijk, naar Zlr. Ter compensaties van het verdwijnen van spoor 8, 9, 10, en 11 en om ruimte te maken voor de werkzaamheden en de bijkomende buiten dienststellingen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 28-10-2010 22:36
 

28-10-2010 22:40:02
kiekkiek
kiekkiek
Je gaat straks vanaf de nieuwe brug met 130 km/u door het tunneltje richting Wezep! Om dat mogelijk te maken is het laatste deel van de brug breder gemaakt om op de brug al een hoge snelheidswissel te kunnen plaatsen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 28-10-2010 22:41
 

28-10-2010 22:49:24
kbrandsma
kbrandsma
Quote
peterselie:
Quote
stefanuzz: Deze luchtfoto van ProRail maakt het denk ik wel duidelijk http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Langsdelijn/Bouwlocaties/PublishingImages/Fasering.jpg

Die foto verduidelijkt het wel, alleen heb ik het idee dat voor de lijn Zl-Amf die bocht de brug af en het tunneltje door wel erg scherp kan gaan worden zo ...

Ik heb je foto's eens bekeken en van wat ikzelf weet van de ligging van het tunneltje lijkt het me niet ideaal eerlijk gezegd.

Deze foto verduidelijkt de situatie zeker, maar het wordt zeker een krap bochtje (zie situatie: http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2010-09-13/38.jpg) Overigens begrijp ik niet waarom het spoor Zl-Amf nu over gaat op het nieuwe tracé, terwijl Amf-Zl tot de nieuwe brug gereed is via het bestaande tracé wordt gereden. Je kunt in de tussentijd hoogstens 1 spoor opruimen, en zodoende is nog niet gelijk de helling naar de fly-over aan te vullen.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 28-10-2010 22:52
 

28-10-2010 22:58:17
kiekkiek
kiekkiek
Het spoor Zl - Amf kun je nu heel makkelijk en snel aansluiten, want er hoeft niets in de beveiliging gewijzigd te worden. Als het spoor Amf - Zl over de nieuwe brug gaat moet ook de beveiliging mee. En wijzigen van de beveiliging doe het liefst zo min mogelijk. En je moet ergens beginnen!

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-10-2010 23:06, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

29-10-2010 15:32:47
stefanuzz
stefanuzz
Op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/303/voorbereidingen_voor_buitendienststelling_komend_weekend/ staat een eerste fotoreportage van de voorbereidingen voor de buitendienststelling van komend weekend. Er zullen meer fotoreportages volgen dit weekend.  

30-10-2010 12:58:55
kbrandsma
kbrandsma
Super!

En ook de foto's van de werkzaamheden van vanochtend (11.00) staan al online op de site, en dat is meer dan even op twee plaatsen twee sporen omleggen op het nieuwe tracé.

Ben benieuwd hoe ze hierna het terrein tussen de beide sporen aanvullen/afruimen. Je kunt er alleen komen via het kleine tunneltje, of via de helling tegen de fly-over (moet eerst aangevuld worden). Alternatief is natuurlijk via nachtelijke buitendienststellingen.
 

30-10-2010 20:25:30
joostb1
joostb1
Op de foto staat een geel driehoekig bord met de punt omlaag (snelheidsverlaging naar ...) met in het gele vlak een C met daarin een 4 (40 km/ h).
Wat betekent de C?

Komt een dergelijk bord met een C vaker voor in Nederland?

(Ik had in mijn favorieten een link staan naar het seinenboek op de website van de Inspectie Verkeer & Waterstaat; maar het ivw.nl heeft geen seinenboek meer)

http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2010-10-30/07.jpg


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

30-10-2010 20:34:03
tochjo
tochjo
Dat is een snelheidsverminderingbord voor goederentreinen. De betekenis luidt: "De snelheid wordt verminderd tot de door het getal aangegeven snelheid. Geldt alleen voor machinisten van treinen bestemd voor het vervoer van goederen." Je hebt ook een variant als snelheidsbord (wit en vierkant). Op http://www.nicospilt.com/index_seinreglementen.htm vind je nog seinenboeken.  

30-10-2010 21:42:29
amtrak
amtrak
seinenboek uit 2007 :http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek2007.pdf  

30-10-2010 23:17:27
mdewidt
mdewidt
Quote
stefanuzz: Op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/303/voorbereidingen_voor_buitendienststelling_komend_weekend/ staat een eerste fotoreportage ...


Stefan, wat een geweldig mooie, boeiende foto's maak je toch iedere keer !
Blijf vooral doorgaan en hartelijk dank !!


Groeten uit Haspengouw
 

31-10-2010 10:42:19
dvdhoven
dvdhoven
Stefan, erg bedankt voor al die fraaie reportages.
En mensen in actie is, geloof ik, je specialiteit.
Die van gisternacht is ook weer erg fraai. Leuk dat eens te zien, zo'n duiker onder het spoor door. Daar krijg je vanuit de trein nooit iets van mee. Ook leuk om te zien dat deze duiker een eco-passage heeft voor de kleine fauna. Dat is - geloof ik - tegenwoordig zo'n beetje standaard.


Dick van den Hoven
 

31-10-2010 11:50:09
joostb1
joostb1
Een duiker leggen in een spoorbaan (Veluwelijn) die na pinksteren 2011 buiten gebruik is...
Is er een bijzondere reden dat de aanleg van deze duiker niet kan wachten?


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

31-10-2010 12:24:53
dvdhoven
dvdhoven
Als ik het goed begrepen heb, gaat het spoor Amf - Zl naar buiten toe. Op de plek van de Veluwelijn daar, komt dan de Hanzelijn te liggen op een hoge spoorbaan naar de brug toe. Die duiker komt dus uiteindelijk onder de Hanzelijn terecht en ook onder de Veluwelijn. Dus het heeft wel degelijk zin die duiker te leggen en dat nu te doen, nu is er nog ruimte.


Dick van den Hoven
 

31-10-2010 12:56:15
stefanuzz
stefanuzz
De duiker die gisteravond gelegd is is niet voor spoorvervoer. Laat daar geen verwarring over ontstaan! De duiker ligt daar voor de waterhuishouding in het gebied dat dicht bij de IJssel ligt. Afwatering is noodzakelijk, omdat anders het land min of meer onder water komt te staan. De watergang liep oorspronkelijk op een andere plek maar met de komst van de Hanzelijn is deze watergang verschoven. De duikers die geplaatst zijn, liggen weldegelijk onder het Veluwelijn tracé waar straks na 2011 ook treinen rijden. Het spoor Amf -> Zl ligt op het punt waar de duikers zijn geplaatst na 2011 ook nog op die zelfde plek. De duiker onder het nieuwe spoor Zl -> Amf is al veel eerder geplaatst.  

31-10-2010 13:47:52
mren
mren
Quote
dvdhoven: Stefan, erg bedankt voor al die fraaie reportages.
En mensen in actie is, geloof ik, je specialiteit.

Dan is dit ook een aanrader, mens&techniek: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=23112
 

31-10-2010 16:37:14
luytjes
luytjes
Er wordt dit weekend trouwens ook gewerkt aan een spoorvernieuwing en het aanbrengen van een nieuw overloopwissel bij Zlra. De nieuwe overloop ligt tussen spoor 301 en 302 en in dezelfde richting als wissel 25A/B iets verder richting het noorden (dus in tegengestelde richting van wissel 7A/B). Ik ben benieuwd of wissel 25A/B dan ook weg gaat. Als ProRail juist wissels wil saneren, moeten ze geen wissels aanleggen met de zelfde functie als de wissels die iets verderop liggen

Laatst bewerkt door luytjes op 31-10-2010 16:43
 

31-10-2010 21:33:56
stefanuzz
stefanuzz
Op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/306/kijkje_op_de_oude_spoorbrug__de_ijssel/ is nu een fotoserie te zien waarbij de oude spoorbrug over de IJssel centraal staat. Over ruim een jaartje is 'ie er niet meer... dan zijn de snijbranders druk in de weer om al het staal te demonteren en daarna zullen de dijken die dienen als aanloop naar de brug worden afgegraven. Kortom, een bijzondere fotoserie.  

01-11-2010 18:43:26
luytjes
luytjes
Voor wie benieuwd is naar de laatste aanpassingen aan het spoor tussen Zwolle en Wezep, heb ik een video op http://www.youtube.com/watch?v=_Ruwg6dYZZ8 geplaatst waarin de aanpassingen worden toegelicht. Voor klachten over de zichtbaarheid door het raam kunt u terecht bij de NS Klantenservice

Laatst bewerkt door luytjes op 01-11-2010 20:50
 

01-11-2010 20:15:28
robbertc
robbertc
Er stond vanavond (18.45) al een ICM-IV op het 'nieuwe' terrein van NedTrain op Zlr..  

01-11-2010 20:30:33
stefanuzz
stefanuzz
Een aantal plaatjes van de in gebruik genomen 'tunnel' onder de Hanzelijn door zijn te vinden op http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/307/de_treinen_rijden_weer_door_het_nieuwe_tunneltje/  

12-12-2010 19:57:34
luytjes
luytjes
Bij het bekijken van de reportage op www.hanzelijn-hattem.nl over de stoomritten van vandaag viel mij iets op in de seinplaatsing van Dronten. Als een trein langs het perron staat, staat het eerstvolgende sein pas ná het aansluitwissel op de doorgaande sporen en de overloopwissels. Klopt dat? Of zie ik iets verkeerd?  

12-12-2010 20:20:50
cuneo56
cuneo56
Of het klopt , dat weet ik niet .
Maar ik zie op de foto wat je bedoeld.
Als ik het goed heb wordt op de Hanze lijn ETCS de standaard beveiliging en de lichtseinen beveiliging de back-up ( correct me if I am wrong).
Het kan dus maar zo zijn dat er als er onder back-up gereden wordt er minder mogelijk is dan onder "Full supervision"om er maar eens een ETCS term in te gooien.
Dus zou er b.v. onder de klassieke lichtseinen niet in gehaald kunnen worden te Dronten.
Daar zit dan analogie in met de HSL-zuid , die kent onder ETCS level 1 ook minder mogelijkheden als onder level 2 ( nog afgezien van de V max 160).

Maar voor het zelfde geld worden en nog eens seinen aan een perronkap of weet ik wat eens opgehangen daar, ze hebben nog twee jaar de tijd.

Ciao.
 

12-12-2010 21:05:05
stefanuzz
stefanuzz
Ik heb langs het perron van Lelystad -> Zwolle gele ATB-bakens langs de spoorstaven gezien. Ik neem dus aan dat er nog (dwerg)seinen geplaatst zullen worden... Anders snap ik de logica achter het plaatsen van die bakens niet.

Overigens ga ik er vanuit dat bij de oplevering volgend jaar ATB gebruikt gaat worden; de seinen zijn immers niet voorzien van een horizontale lijn met witte lampjes zoals b.v. op Ut-Asd wel te zien is (geweest). De lijn zou voorbereid zijn op hogere snelheden. Daarnaast denk ik ook niet dat een groot aantal treinen binnen 2 jaar zijn voorzien van ECTS.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 12-12-2010 21:06
 

12-12-2010 21:40:58
AlexNL
AlexNL
Die witte lampjes zoals ze op Amsterdam - Utrecht geplaatst zijn gaan naar mijn weten niet meer gebruikt worden, omdat men hier toch weer van af gestapt is. In principe is het ook helemaal niet nodig, als je in je cabine werkende signalering hebt (ERTMS) dan hoef je niet op de seinen aan de zijkant te letten want die zijn toch niet van toepassing.  


13-12-2010 03:19:28
MasterE
MasterE
De witte lampjes geven aan dat het baanvak is ingesteld op ERTMS. Ze zijn dus bedoeld als signalering voor treinen zonder ERTMS. De beveiliging kan daar dus wisselend gebruikt worden.

Mcn Asd

Laatst bewerkt door MasterE op 13-12-2010 03:19
 

13-12-2010 15:16:44
maigoda
maigoda
De Hanzelijn krijgt ERTMS en ATB-EG/vv als beveiliging ingebouwd (wordt geleverd door Alstom). Aldus enige documentatie afkomstig van Prorail.
Groetjes,
Emiel
 

02-01-2011 22:10:27
JeroenK
JeroenK
Even heel iets anders : Sinds kort is er hier (http://www.aanleg-hanzelijn.nl) een nieuwe website over de aanleg van de Hanzelijn online (Met name omgeving Dronten).
Hoewel de website niet altijd zo actueel is als Stefanuzz zijn website is, staan er wel veel mooie foto's op die de moeite waard zijn.
Zeker de moeite waard!
 

07-02-2011 19:59:21
stefanuzz
stefanuzz
Voor de machinisten (en de geïnteresseerden): op de Veluwelijn tussen IJbrzl en Wz zijn een aantal seinen (bij)geplaatst. Deze zullen vanaf het moment dat het spoor Amf->Zl over de nieuwe brug wordt geleidt worden gebruikt.

De posities van de seinen (als ik het goed heb). Groen = normaal sein, rood = voorsein. http://i52.tinypic.com/nq70us.jpg

Plaatjes:
http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2011-02-07/31.jpg
http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2011-02-07/32.jpg

Rest van de serie (met o.a. detailfoto's van de wissels op de IJsselbrug): http://hanzelijn-hattem.nl/foto/477
 

07-02-2011 20:26:50
kbrandsma
kbrandsma
Ik ben nog steeds benieuwd naar de definitieve aansluiting van het rechter spoor Zl-Amf vanaf de brug naar het tracé door de tunnel. http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2011-01-26/32.jpg Het kan niet anders dat daar een snelheidsbeperking van kracht wordt.

Ik heb het idee dat hier tijdens het ontwerp iets niet goed is bedacht of tijdens de uitvoering niet goed is uitgevoerd. Of waren er gewoonweg geen betere alternatieve kruisingsmogelijkheden aanwezig, zonder dat het bestaande tracé in de knel kwam?
 

07-02-2011 20:33:44
stefanuzz
stefanuzz
Valt best wel mee Zie deze luchtfoto met wat lijntjes: http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Langsdelijn/Bouwlocaties/PublishingImages/Fasering.jpg - Doordat de foto's ingezoomd zijn en je daardoor de diepte niet goed kunt inschatten lijkt het alsof het een onmogelijke bocht is.  

07-02-2011 20:56:47
kbrandsma
kbrandsma
Die foto heb ik eerder ook al bekeken. De rode lijn die vanaf de brug met een knik de tunnel in duikt is niet realistisch. Realistischer is om de huidige boog onder de tunnel door te trekken richting de brug en de bocht steeds iets scherper naar rechts te laten lopen. Maar dan moet je snel terugbuigen met een bocht naar links om op het net aangelegde spoor op de brug uit te komen.  

07-02-2011 21:26:24
robbertc
robbertc
Het lijkt mij ook een behoorlijke slinger, maar ik ben wel benieuwd hoe goederentreinen LSP vanaf Hde de brug op komen.. Daar mag niks mis gaan  

07-02-2011 21:40:25
edje
edje
Dan zullen daar vast wel ergens L en H seinen worden geplaatst  

07-02-2011 22:00:26
MasterE
MasterE
Er wordt nu net gedaan alsof men voor het eerst een spoorlijn gaat aanleggen. Het komt vast allemaal goed.

Mcn Asd
 

07-02-2011 22:07:06
robbertc
robbertc
Ongetwijfeld! %02%  

07-02-2011 22:23:32
stefanuzz
stefanuzz
Quote
edje (ma 07 feb 2011 21:40:25 https://www.somda.nl/forum/4710/p317469/): Dan zullen daar vast wel ergens L en H seinen worden geplaatst
Als je nu van Hde naar Zl rijdt via LSP dan kom je helemaal geen L en H seinen tegen. Logisch opzich, want het eerste sein wat rood kan tonen bevind zich na de brug. Ben wel benieuwd hoe dat straks zal zijn. Ik neem aan dat er vlak voor de dive-under een sein wordt geplaatst.
 

18-02-2011 14:14:41
stefanuzz
stefanuzz
Op station Zwolle is de loopbrug (of als we het chique willen houden: de traverse) in gebruik genomen vanochtend. Deze ziet er toch echt een stuk beter uit dan die in Arnhem; je kunt merken dat ProRail en NS de ervaringen van daar hebben gebruikt bij het ontwerpen van de tijdelijke loopbrug in Zwolle. De liften doen het nog niet, maar de reizigerstunnel blijft nog enkele weken in gebruik.

Met de komst van de Hanzelijn is ook een nieuw perron nodig en die twee perronsporen krijgen de nummers 9 en 10. Aangezien perronspoor 7 nu het laatste cijfertje is, kunnen we er dus vanuit gaan dat er tussen perronspoor 7 en 9 een spoortje 8 komt te liggen.

Foto's op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/480
 

18-02-2011 15:34:01
waalkade
waalkade
Dat fietspad op foto 42, wordt dat een openbaar fietspad?
Die traverse ziet er trouwens goed uit met die gekleurde spots.
 

18-02-2011 16:12:12
jochem
jochem
Ja, dat wordt een openbaar fietspad, die de fietsroute Hattem-Zwolle (Campus/Hanzeland e.d.) v.v. een stuk korter gaat maken.

Ik heb vanmiddag ook even een kijkje genomen op de traverse, ik vind 'm wel sfeervol. Ik vrees wel dat die mooie kleurspots alleen voor de opening zijn, het staat erg fraai. Maar er hangt al een hele riedel TL-balken, dus ik vrees van niet

Laatst bewerkt door jochem op 18-02-2011 16:12
 

24-03-2011 12:54:59
abcde
abcde
Ik meen dat het de bedoeling is, dat na Pasen er 1 spoor ingebruik genomen wordt over de nieuwe IJsselbrug ri Zl, en na Pinksteren het 2e spoor.

Nu reed ik zaterdag voorbij, maar ik zag nog bijna geen spoor vanuit Hattem ri de nieuwe brug naar Zl.

Gaat dit lukken, om na Pasen al over de nieuwe spoorbrug bij Zl te rijden ?
 

24-03-2011 13:03:00
stefanuzz
stefanuzz
Het spoor ligt er al wel! Het is alleen nog niet aangesloten op het huidige spoor. Dat gaat gebeuren in het weekend met de pasen. De situatie is redelijk het zelfde als met de omlegging van het nieuwe spoor onder de Hanzelijn door. Daar was ook nog niks aangesloten en dat kon ook binnen 72 uur omgelegd worden.

Foto's van de vorderingen van op de nieuwe brug vind je op www.hanzelijn-hattem.nl, ik denk dat je daar wel wat meer beeld van krijgt dan.
 

24-03-2011 20:23:57
Pim530
Pim530
Quote
stefanuzz (vr 18 feb 2011 14:14:41 https://www.somda.nl/forum/4710/p319595/): Op station Zwolle is de loopbrug (of als we het chique willen houden: de traverse) in gebruik genomen vanochtend. Deze ziet er toch echt een stuk beter uit dan die in Arnhem; je kunt merken dat ProRail en NS de ervaringen van daar hebben gebruikt bij het ontwerpen van de tijdelijke loopbrug in Zwolle. De liften doen het nog niet, maar de reizigerstunnel blijft nog enkele weken in gebruik.

Met de komst van de Hanzelijn is ook een nieuw perron nodig en die twee perronsporen krijgen de nummers 9 en 10. Aangezien perronspoor 7 nu het laatste cijfertje is, kunnen we er dus vanuit gaan dat er tussen perronspoor 7 en 9 een spoortje 8 komt te liggen.

Foto's op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/480


Wat zeg je me nou? Ik ben een maand of twee (ongeveer) geleden al over die traverse gelopen, men was toen druk bezig met het in bedrijf stellen van de liften
 

24-03-2011 21:58:08
mdj
mdj
Dat kan niet he.
Quote

(vr 18 feb 2011 14:14:41 link): Op station Zwolle is de loopbrug (of als we het chique willen houden: de traverse) in gebruik genomen vanochtend.

Dus maximaal 1 maand.

Vorige week was men aan het inregelen, dus ik denk dat nu wel ongeveer die liften het doen?

Laatst bewerkt door mdj op 24-03-2011 21:58


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-03-2011 21:58:12
thom
thom
Ja, en aanleggen, of het in bedrijf stellen, da's iets anders hé...

Ding moet oa ook nog gekeurd worden.

Laatst bewerkt door thom op 24-03-2011 21:58
 

24-03-2011 22:12:42
Pim530
Pim530
Oh, dat was van de 18e. Zoals ik zei; ongeveer twee maand, heb het niet allemaal genoteerd. Tijd gaat kennelijk eens langzaam. In ieder geval was 'ie op dat moment al gewoon opgengesteld voor reizigers, NAAST de tunnel.  

25-03-2011 14:50:12
jochem
jochem
Ze zijn al wekenlang aan het klooien met die liften bij de nieuwe loopbrug te Zl, regelmatig zijn ze wel aan één van de liften bezig. Géén idee waarom ze nu nog steeds niet in bedrijf zijn. De tunnel is nog steeds open, de brug ook, inclusief bordjes op de liften met doorverwijzing naar de tunnel.

Laatst bewerkt door jochem op 25-03-2011 14:51
 

28-03-2011 21:53:19
kbrandsma
kbrandsma
Op de site is het een en ander te lezen over aanpassing/bijschaven van het fietspad aan de nieuwe spoorbrug. Vervolgens wordt nergens vermeld wat er nu aan de hand is en wat er aangepast wordt.

Enig idee Stefan?
 

28-03-2011 22:13:33
treintim
treintim
Op foto's 22 t/m 24 op deze pagina: http://www.hanzelijn-hattem.nl/foto/485 is te zien wat Stefan bedoelt. Wat ik van hem begrepen heb is dat ze die halfronde hobbel in het fietspad toch gaan weghalen en dat dat aardig veel geld kost.

Laatst bewerkt door treintim op 28-03-2011 22:14
 

29-03-2011 09:13:19
jochem
jochem
Zie ook De Stentor: http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/8403956/Fietsbrug-op-de-schop.ece  

29-03-2011 15:03:30
stefanuzz
stefanuzz
Quote
kbrandsma (ma 28 mrt 2011 21:53:19 https://www.somda.nl/forum/4710/p326098/): Op de site is het een en ander te lezen over aanpassing/bijschaven van het fietspad aan de nieuwe spoorbrug. Vervolgens wordt nergens vermeld wat er nu aan de hand is en wat er aangepast wordt.
Ik had het misschien wat duidelijker in het stukje moeten vermelden (ik ging er nu van uit dat iedereen wel van op de hoogte was omdat het 'probleem' vrij bekend is en al erg vaak aan bod is gekomen op mijn website).

Om de minimale hoogte voor wegvervoer te halen moest er een hobbel in het fietspad. Op zich geen probleem, alleen de leuning liep ook mee in die hobbel waardoor het ontwerp - volgens de architect - niet meer klopt. Dat bleek dus een constructiefout te zijn en dat gaan de aannemers nu (voor eigen rekening) aanpassen.
 

31-03-2011 20:05:50
kbrandsma
kbrandsma
Wordt dan nu alleen de leuning aangepast? Of ook de hobbel in het fietspad zelf? Ik neem aan dat de doorrijhoogte gewoon gehaald moet worden.

Of staan er andere aanpassingen op stapel?
 

31-03-2011 20:13:35
stefanuzz
stefanuzz
Alleen de leuning wordt aangepast. De hobbel blijft in het fietspad zitten.  

31-03-2011 22:44:42
gummbahla
gummbahla
Waarvoor dienen eigenlijk die extra stukken rails in het midden van het railbed op de brug? Ik heb ooit gehoord dat (bij andere bruggen / tunnels) het ontsporingen moet voorkomen, maar dat kan ik me met zo'n afstand tot de 'echte' rails eigenlijk niet voorstellen.
Is het misschien om de stijfheid van de constructie te versterken?

Laatst bewerkt door gummbahla op 31-03-2011 22:45
 

31-03-2011 23:51:39
thom
thom
De stijfheid zal het niet verbeteren, spoorstaven zijn anders knap flexibel

t'Kan niet anders dan wat je zelf bijna al zegt.
Alleen zijn die contra-spoorstaven niet bedoeld om een ontsporingen te verkomen, maar om te zorgen dat die in toom blijft wanneer dat gebeurt.

Als een trein ontspoort komt 1 wiel altijd terecht tussen spoorstaaf en contra-rails en kan dan eigenlijk nergens meer heen.
Die laatste zorgt er eigenlijk voor dat het wielstel niet teveel de weg kan gaan zoeken, zodat het treinstel redelijk in de lengte van het spoor blijft staan zodat deze geen tegentreinen raakt.
Iets wat op een smallere brug niet wenselijk is vanwege de geringe ruimte eromheen.
 

01-04-2011 00:07:01
mich
mich
Of zodat je geen pijlers of brugconstructie raakt  

01-04-2011 00:53:33
thom
thom
Daar had ik nog nieteens aan gedacht
Goeie van je !
 

01-04-2011 10:05:37
gummbahla
gummbahla
Is het dan niet handiger om de contra-rails dichter tegen de normale rails te plaatsen? Bovendien: is dit concept ooit al eens getest?  

01-04-2011 10:09:03
mich
mich
Het is vast wel een keer nuttig geweest. Zie het als de vangrail langs de snelweg.  

10-04-2011 16:27:35
dvdhoven
dvdhoven
In Zl is vanaf dit weekend de tunnel afgesloten.
De liften van de traverse werken, maar het zijn wel gevoelige typjes.
De liftkooi zelf heeft geen deuren, is dus open aan beide kanten en er staan waarschuwingen de schacht niet aan te raken want dan stopt de lift automatisch. Boven en beneden zitten automatische draaideuren. Het is dus zaak je op de goede plek op te stellen anders heb je een probleem met de deur.
Verder gaan ze heel erg langzaam en je moet soms vaker dan 1 keer de knop indrukken. Snel overstappen is er niet bij als je de lift moet gebruiken. Ah is al een geduldoefening, maar Zl is nog wat erger.
De capaciteit is wat beperkt, maar een fiets past er recht in, iets wat bij de oude liften niet het geval was, daar moest de fiets altijd schuin erin.


Dick van den Hoven
 

10-04-2011 16:40:03
treintim
treintim
De liften zijn tèrgend langzaam, ja, ik ben benieuwd hoe veel mensen incl. mijzelf hun trein zullen missen. Bovendien zijn de liften onbetrouwbaar, vanochtend was ik na een paar minuten bijna boven toen de lift opeens bleef steken in de middle of nowhere. Na even ging ie weer terug naar beneden en kon ik weer overnieuw beginnen. Zèlfs de liften van de loopbrug in Arnhem zijn nog sneller, er werd verteld dat Prorail van Ah geleerd zou hebben (waar de langzame liften ook tot klachten leiden/hebben geleid), maar in dit geval niet.  

10-04-2011 17:16:00
maigoda
maigoda
Ik denk dat hetgeen ze geleerd hebben is "de liften in Ah functioneren met te veel betrouwbaarheid"... En verder wist ik niet dat er nog liften geplaatst mochten worden zonder binnendeuren. Dat ze nu zo langzaam gaan, zal daar ook wel mee te maken hebben. Maar dat het aanraken van de schachtwand de boel in de storing helpt, dat is een "hele verstandige keuze" voor bij het gebruik in openbare ruimtes...
Groetjes,
Emiel
 

10-04-2011 17:41:35
AlexNL
AlexNL
Een lift zonder binnendeuren? Wáárom? *facepalm*  

10-04-2011 17:42:15
dvdhoven
dvdhoven
Ik had vanmorgen ook al een klein malheurtje met de lift aan de "achterzijde". Beneden aangekomen, ging de deur niet open. Nog een keer op de nul knop gedrukt en ja, toen ging de deur wel open.


Dick van den Hoven
 

10-04-2011 19:32:01
thom
thom
Quote
AlexNL (zo 10 apr 2011 17:41:35 https://www.somda.nl/forum/4710/p328835/): Een lift zonder binnendeuren? Wáárom? *facepalm*

Gewoon omdat het kan, en waarschijnlijk goedkoper is.

Opzich is er ook niets mis mee, zolang iedereen er gewoon eens fatsoenlijk mee om zou gaan.
 

10-04-2011 19:44:31
mich
mich
Stations attributen moet je fool proof maken. Ook tokkie, flodder en jeugd niet gezegend met 50+IQ gaat met de trein.  

10-04-2011 20:22:45
waalkade
waalkade
Is er eigenlijk al een beeld van hoe men gaat rijden over de Hanzelijn.
En wil je echt veel sneller als de bestaande route dan moet er snel materieel met ETCS beschikbaar zijn. Is hier al iets over bekend?
 

10-04-2011 20:33:18
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet niet of ETCS verplicht wordt. Er staan nu gewone lichtseinen langs de Hanzelijn. Kan wel eens een mix worden, net als men voor Utrecht - Bijlmer in gedachten heeft, maar daar nog steeds niet werkt.


Dick van den Hoven
 

10-04-2011 22:15:31
luytjes
luytjes
Ik weet niet meer waar ik het heb gehoord of gelezen, maar er staat mij iets bij over het gebruik van de rij witte lampen in de lichtseinen als er onder ETCS wordt gereden. Volgens de nieuwste voorschriften zou de rij witte lampen niet meer nodig zijn en zou de machinist rijdend onder ETCS de lichtseinen gewoon kunnen negeren.
Is er iemand die dat kan bevestigen?

De lichtseinen op de Hanzelijn zijn namelijk niet voorzien van zo'n rij witte lampen.

Laatst bewerkt door luytjes op 10-04-2011 22:18
 

10-04-2011 23:10:24
broek53
broek53
Quote
dvdhoven (zo 10 apr 2011 20:33:18 https://www.somda.nl/forum/4710/p328864/): Ik weet niet of ETCS verplicht wordt. Er staan nu gewone lichtseinen langs de Hanzelijn. Kan wel eens een mix worden, net als men voor Utrecht - Bijlmer in gedachten heeft, maar daar nog steeds niet werkt.
Licht OT: op Utrecht - Bijlmer werkt het (de ERTMS/ETCS)sinds enkele maanden.
 

11-04-2011 01:49:18
AlexNL
AlexNL
De Hanzelijn gaat worden voorzien van ERTMS Level 2 met een ATB-fallback, geleverd door Alstom. Zie http://www.ertms.com/deployment-maps/deployment-world-map.aspx en zoom dan in op Nederland.