Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-02-2009 13:57:14
SchuurB
SchuurB
Ik hoop dat IWV zo snel mogelijk deze Platform-edge doors verplicht gaat stellen, dan zullen er nooit meer ongelukken plaatsvinden.


Quote
Wikipedia: On 15 July 2007 in Shanghai, platform-edge doors led to a fatal accident. A man tried to force his way onto a crowded train at the station for the Shanghai Indoor Stadium, but failed. When the doors closed, he was trapped between the platform doors and the train, leading to his death.
 

01-02-2009 14:46:04
bogger
bogger
Die quote vind ik niet echt ondersteunend voor het invoeren van de platform-doors.
Waren die deuren daar niet geweest had die man nog een kant op kunnen vluchten..
 

01-02-2009 18:26:18
stefanuzz
stefanuzz
En ik vind dat ook niet echt bij de Hanzelijn passen als ik eerlijk mag zijn %09%

Over dat lichtsein: als de witte rij lampjes branden dan zullen de normale seinen gedoofd zijn.
 

01-02-2009 19:04:51
dh3201
dh3201
Een gewoon gedooft sein betekent: kapot, behandelen als zijnde een rood sein.
Die rij witte lampjes geven aan dat het gedoofde sein niet kapot is en dat er op cabinesignalering wordt gereden.


Shqiperise-lopers?
 


02-02-2009 00:33:09
davidov08
davidov08
Quote
aarclay: Ik las zojuist op internet dit bericht:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=359

En ik vroeg me af, zijn er al plannen welke trein dan gaat rijden. Niet alle treinen zijn al geschikt voor ERTMS?


Ik denk dat meer het probleem is dat geen enkele NS (IC) trein 200km/h kan halen, de VIRMS en ICM(m) zijn ontworpen voor 160km/h, ICK/ICL zijn gecertificeerd voor >160, maar ik weet niet of dat nog geldt nu ze in Nederland zijn (omdat wij om mystrieuze redenen strengere regels hebben). In ieder geval hebben we geen locs die voor >140 geschikt zijn, behalve de geleende Traxxen. De ICR Prio stammen zijn gecertificeerd voor 160, ik weet niet hoe het zit met de rest van de ICR stammen. In ieder geval zelfde 'loc' probleem.

Ik geloof dat een of andere optimist op Wikipedia had gezet dat de VIRM-4 een operationele top had van 200kmh, en hoewel die snelheid gehaald zou kunnen worden, was 't volgens diverse Somda'ers absoluut geen operationele snelheid.

Maar goed, de Hanzelijn wordt geopend in 2012, dus we hebben nog tijd om wat IC materiaal op te waarderen. Als het grootste deel ICM(m) geschikt gemaakt zou kunnen worden voor 200 ben je er, aangezien dat bijna allemaal in de NO zit (en de rest in de 1500 en 1600 geloof ik). Nu heb ik geen kennis van de exacte bouw en integriteit van deze treinstellen, maar ik betwijfel of deze treinen naar Nederlandse maatstaven kostenefficient kunnen worden omgebouwd naar 200kmh stellen. Waarschijnlijk is een nieuwe bestelling dan makkelijker en wellicht goedkoper.

Laatst bewerkt door davidov08 op 02-02-2009 00:35
 

02-02-2009 00:40:33
lucky
lucky
De 1700 en 1800 locs halen gewoon de 160 hoor.  

02-02-2009 02:23:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dh3201: Een gewoon gedooft sein betekent: kapot, behandelen als zijnde een rood sein.
Die rij witte lampjes geven aan dat het gedoofde sein niet kapot is en dat er op cabinesignalering wordt gereden.


Sein betekenis rechtstreeks uit het handboek :
Sein is buitendienst
Geld alleen voor machinisten van treinen die rijden onder het ETCS regime
 

02-02-2009 09:01:49
geert
geert
Quote
Modelspoor: Zou eigenlijk geen probleem op moeten leveren,met hoge snelheid een station passeren,ga maar eens kijken in het Duitse Bonn/Siegburg,of Montabour,en het Franse TGV station Haute Picardie,In de lijn Lille-Paris,waar de doorgaande sporen in het midden liggen,en de perronsporen aan de buitenzijde,de doorgaande treinen doorkruisen dan ook met topsnelheden tot 300 km/h.

Maar daar sta je niet direct aan het spoor maar rijdt de trein een spoor verder zo hard. Dat gebeurt overigens ook onder overkappingen door zoals in Aix TGV en Avignon TGV in Frankrijk.
 

02-02-2009 11:29:29
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19:
Quote
dh3201: Een gewoon gedooft sein betekent: kapot, behandelen als zijnde een rood sein.
Die rij witte lampjes geven aan dat het gedoofde sein niet kapot is en dat er op cabinesignalering wordt gereden.


Sein betekenis rechtstreeks uit het handboek :
Sein is buitendienst
Geld alleen voor machinisten van treinen die rijden onder het ETCS regime

Dus, er op dat baanvak kan zowel ATB als ETCS worden gezet?
 

02-02-2009 12:19:32
broek53
broek53
Dat is wat er op de lijn Amsterdam - Utrecht nu aan het gebeuren is.  

02-02-2009 19:40:03
timtrein
timtrein
Ik heb zo het vermoeden dat op de Hanzelijn 160 km/u, en met IRM zal worden gereden...  

02-02-2009 20:43:08
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: het tracé van de Hanzelijn wordt aangelegd voor 200 km/h, dat is al van meet af aan zo. Uiteraard met een paar afrembochten ;-. Het is nu de vraag wat voor beveiliging er overheen gelegd wordt, in ieder geval in eerste instantie.  

09-02-2009 15:19:47
stefanuzz
stefanuzz
Nieuws over de aanleg van de Hanzelijn: ProRail wil vanwege de economische crisis gaan kijken of het mogelijk is om de bouw van de Hanzelijn te versnellen. Door meer bouwbedrijven tegelijkertijd aan het werk te zetten kan niet alleen de opleveringsdatum naar voren (daag-daag 12-12-2012?) maar worden bouwbedrijven ook gespaard van de economische crisis.

http://www.destentor.nl/regio/flevoland/4480874/Hanzelijn-komt-mogelijk-eerder.ece
 

09-02-2009 15:44:37
davidov08
davidov08
^^ Ik zie op de artist illustration de VIRM(4) de tunnel inrijden, is het de bedoeling dat die op de Hanze gaan rijden? Dan mogen ze Bombardier ook wel een schopje geven mbt. de aflevering van de VIRM4's Ik weet dat de Hanzelijn ERTMS krijgt, maar zowel de ICM als de VIRM hebben dat systeem toch niet?

Laatst bewerkt door davidov08 op 09-02-2009 15:46
 

09-02-2009 16:03:28
MDDM
MDDM
Quote
stefanuzz: Nieuws over de aanleg van de Hanzelijn: ProRail wil vanwege de economische crisis gaan kijken of het mogelijk is om de bouw van de Hanzelijn te versnellen.


Volgens het journaal van gisteravond wil Prorail nog meer op stapel staande werkzaamheden naar voren halen.Dit om er voor te zorgen dat de diverse aannemers werk houden en geen personeel hoeven te ontslaan of werktijdverkorting aan te vragen voor het personeel


Gr Joop mcn Lls
 

09-02-2009 16:04:54
stefanuzz
stefanuzz
Quote
davidov08: ^^ Ik zie op de artist illustration de VIRM(4) de tunnel inrijden, is het de bedoeling dat die op de Hanze gaan rijden? Dan mogen ze Bombardier ook wel een schopje geven mbt. de aflevering van de VIRM4's Ik weet dat de Hanzelijn ERTMS krijgt, maar zowel de ICM als de VIRM hebben dat systeem toch niet?
Daarom heet het inderdaad ook een artist impression; de artiest krijgt de opdracht van zet daar een leuk treintje neer en dit en dat en er wordt geen rekening gehouden met de materieeltype. Vooralsnog is er bar weinig bekend over de inzet en het is nog ver weg dus oneindig discussieren er over heeft weinig zin. Ga er maar gewoon vanuit dat er ICM op komt van en naar de Noordoost.

De trein die je de tunnel uit ziet komen gaat trouwens onder de Hanzelijn door en rijdt richting Amersfoort komende vanaf Zwolle de hele video vind je hier: http://www.hanzelijn-hattem.nl/video/115
Quote
MDDM: Volgens het [..] personeel
Klopt, maar gezien de Hanzelijn vraag ik me af hoeveel 'tijdswinst' er kan worden gehaald. De Hanzelijn zal wel hét modelproject zijn nu voor de gehele bouwwereld om te kijken of er zonder enorme geldtransacties naar daar waar zij niet weten waar dat is en jarenlange uitstel een spoorverbinding kan worden gerealiseerd. De opleverdatum 12-12-2012 was zo mooi gekozen maar komt nu (positief gezien) in gevaar!

Wie de bovenbouw in zijn geheel mag gaan bouwen is nog steeds niet 100% vastgesteld maar grote kanshebber is de Hanze combi oid. Dit is een samenwerkingsverband tussen Volker Rail, Strukton, Arcadis en Alstom. Wellicht zijn er mensen die uit deze combinatie iets kunnen halen wat van belang zou kunnen zijn (denk aan type bovenleiding, seinen, etc.) Op de site van de Cobouw stond hier een aardig artikel over. http://www.cobouw.nl/nieuws/2009/02/04/Voorlopig-een-combinatie-voor-Hanzelijn.html

Laatst bewerkt door stefanuzz op 09-02-2009 16:11
 

09-02-2009 17:57:59
lucky
lucky
Grote spoor-bouw projecten halen zelden de eerste deadline, dus laat ze maar wat voorsprong opbouwen. Kunnen ze dat later eventueel weer verliezen.  

09-02-2009 18:00:11
geertw
geertw
Quote
stefanuzz: Ga er maar gewoon vanuit dat er ICM op komt van en naar de Noordoost.

Que?


http://www.ovinnederland.nl/
 

09-02-2009 22:09:58
vinny004
vinny004
Op de stamlijn Groningen - A'dam Zuid - Den Haag wordt vooralsnog gewoon (omgebouwd) VIRM voorzien....  

30-03-2009 13:42:55
stefanuzz
stefanuzz
Even een flinke kick voor wat betreft de bouw van de Hanzelijn. De planning van de Hanzelijn ligt nog behoorlijk op schema, ware het niet dat er op sommige plaatsen iets geschoven is zodat het beter uit zou komen. Puntje van kritiek is alleen wel dat het hoogwater bij de IJssel er voor kan zorgen dat de bouw van de pijlers in de uiterwaarden wat vertraging oploopt.

Verder opvallend detail is een nieuw bord dat geplaatst is tussen de overweg Oostersedijk en Geldersedijk bij Hattem ri Zwolle. Goederentreinen moeten vanaf dat punt afremmen naar 40 km/h max (volgens het seinenboek 2007). Zie deze screenshots: http://i41.tinypic.com/mkautk.jpg & http://i44.tinypic.com/qqoj2s.jpg - uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=17QbWlreDG8&fmt=18

Laatst bewerkt door stefanuzz op 30-03-2009 13:46
 

01-04-2009 21:22:14
stefanuzz
stefanuzz
Leuk detail te zien op de montage foto's van ProRail van station Dronten: er is daar een inhaalmogelijkheid. De sporen voor de stoptreinen(!) liggen daar apart van de normale sporen.

http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/In%20voorbereiding/Hanzelijn/PublishingImages/sta_dronten_cam05_or.jpg
 

01-04-2009 21:44:08
bjornl
bjornl
En de VIRM's rijden dan kennelijk zonder derde frontsein  

01-04-2009 22:37:26
davidov08
davidov08
;) en de letters 'DRONTEN' zullen zich zwevend boven de terminal begeven. En het is zomer, ik zie 4 zwaluwen (en één zwaluw...)  

02-04-2009 16:52:31
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ziet er TGV achtig uit, cool


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

02-04-2009 17:21:49
stefanuzz
stefanuzz
Vandaag was de eerste steenlegging van station Kampen Zuid. De burgemeester en wethouder van Kampen onthulden samen de eerste steen. Zie http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/205

Iets waar ik een stuk minder blij mee ben is dat de regionale krant De Stentor een groot bericht op de voorpagina heeft geplaatst over een machinist die al ruim 70 filmpjes heeft gemaakt vanaf de bok van een ICM en heeft geplaatst op YouTube. Ik vrees dat hiermee slapende honden wakker worden gemaakt en de filmpjes - als de NS hier echt een onderzoek naar gaat instellen - van de Hanzelijn straks tot het verleden gaan behoren. %03% Zie http://www.destentor.nl/regio/zwolle/4761494/NSwerknemer-filmt-Hanzelijn-vanuit-trein.ece
 

02-04-2009 22:56:18
kbrandsma
kbrandsma
Ik blijf www.hanzelijn-hattem.nl altijd een zeer interessante site vinden met steeds weer nieuwe informatie. Ook de vormgeving/inrichting ziet er erg professioneel uit.

Ga zo door Stefan zou ik zeggen!
 

02-04-2009 23:24:16
Dre
Dre
Quote
stefanuzz: Iets waar ik een stuk minder blij mee ben is dat de regionale krant De Stentor een groot bericht op de voorpagina heeft geplaatst over een machinist die al ruim 70 filmpjes heeft gemaakt vanaf de bok van een ICM en heeft geplaatst op YouTube. Ik vrees dat hiermee slapende honden wakker worden gemaakt en de filmpjes - als de NS hier echt een onderzoek naar gaat instellen - van de Hanzelijn straks tot het verleden gaan behoren. %03% Zie http://www.destentor.nl/regio/zwolle/4761494/NSwerknemer-filmt-Hanzelijn-vanuit-trein.ece

Ach, er staan lui van Syntus vol met hun snufferd op YouTube die kotertje in hartje zomer 'even de cabine laten zien', en dat niet alleen bij stilstand. . Het toelaten van 'onbevoegden' in de cabine is duidelijk verboden. Filmen van je eigen werkzaamheden wordt door 't IVW niet als zodanig verboden.

Er staan zelfs fimpjes op met datum én treinnummer. Neem aan dat men bij 't IVW niet zodanig onbekend is met YouTube dat nog nooit iemand dat daar is opgevallen.
 

03-04-2009 07:32:38
treinfan
treinfan
Quote
stefanuzz: Leuk detail te zien op de montage foto's van ProRail van station Dronten: er is daar een inhaalmogelijkheid. De sporen voor de stoptreinen(!) liggen daar apart van de normale sporen.
Als de lijn wordt voorbereid op 200 km/h, dan zal een situatie als deze wel op bijna alle stoptreinstations voor gaan komen; Perronsporen mogen niet harder dan 160 km/h voorbijgereden worden
 

03-04-2009 07:59:46
zugführer
zugführer
hm... volgens die impressie gaan óf de stoptreinen met VIRM gereden worden óf zijn de intercity's een beetje verdwaald zodat die inhaalsporen niet echt zin hebben%08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-04-2009 10:42:43
davidov08
davidov08
Ik denk dat je het getekende materieel niet echt serieus moet nemen aangezien de illustrator niet bij NS werkt Aangezien VIRM (zeker na levering van alle nieuwe stellen) het meest voorkomende treintype is bij NS, is het niet ondenkbaar dat een 'stop-IC' (sneltrein) met VIRM rijdt op Zl-Dronten-Lls-Alm(-Shl/Asd) (zeker niet als de NO gewoon met ICM gereden blijft). SLT lijkt mij niet, iets te 'sprinterig' voor zo'n traject. Ook een (gereviseerde) DD-AR (dan IC mat) behoort tot de mogelijkheden, want die rijden nu ook volop op de Flevolijn en kunnen dus wel een beetje verplaatst worden ri. Zl.  

03-04-2009 14:40:37
Gekko123
Gekko123
En niet te vergeten komt er nu ook al geregeld DDAR in Zl. De 5600 wordt immers over het algemeen met DDAR gereden.  

03-04-2009 14:46:43
mren
mren
We kunnen ook gewoon gaan snappen dat artist impressions niets te maken hebben met toekomstige gebruik. Zo'n beetje elke tekenaar gooit er een IRM in...  

03-04-2009 15:22:18
tweetyrock
tweetyrock
Zal wel de makkelijkste oplossing zijn hé Anders kan ik dus ook V-IRM gaan verwachten in de 7000serie http://www.wierden.nl/Pics/Masterplan/screenshot7_resize.jpg  

03-04-2009 16:54:40
Dre
Dre
Bepaalde figuren die editten op Wikipedia hadden (als we het toch over VIRM in Wdn hebben) voorzien dat de 7000 met DD-AR gereden zou worden vanaf december (met als reden "omdat er reizigers tussen Zl en Aml omreizen via Dv).

Zou 'k niet te serieus nemen.
 

04-04-2009 10:38:26
stefanuzz
stefanuzz
Quote
Dre: [..] Het toelaten van 'onbevoegden' in de cabine is duidelijk verboden. Filmen van je eigen werkzaamheden wordt door 't IVW niet als zodanig verboden.

Er staan zelfs fimpjes op met datum én treinnummer. Neem aan dat men bij 't IVW niet zodanig onbekend is met YouTube dat nog nooit iemand dat daar is opgevallen.
En toch is de NS not amused. "Ik weet niet of we hier wel zo blij mee moeten zijn, het behoort immers niet tot het takenpakket van een machinist bij de NS" aldus een woordvoerster van de NS tegenover de regionale krant De Stentor. Kijk, hier begint het gedonder al.

Overigens is ProRail wel weer blij met de filmpjes (logisch), vanaf eind deze maand zal er ook een webcam live beelden uitzenden vanaf de bouwplaats langs de IJssel bij Zwolle. Ik vermoed dat dit geen live stream is maar still images, desondanks kan dat nog leuk zijn want de webcam bij station Lelystad zend om de seconde een beeldje uit.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 04-04-2009 10:39
 

04-04-2009 11:44:47
Dre
Dre
Quote
stefanuzz: En toch is de NS not amused. "Ik weet niet of we hier wel zo blij mee moeten zijn, het behoort immers niet tot het takenpakket van een machinist bij de NS"

Ja... en koffiedrinken in de cabine hoort ook niet bij het takenpakket van een machinist, evenals het een lege cabine invluchten bij een iets te drukke trein wat menig conducteur doet. Gebeurd ook wel dagelijks.

De onderbouwing is drie keer niks. De veiligheid komt niet in 't gedrang als je 'm gewoon vast in de cabine zet. Je hebt ook genoeg mensen die een camera op het dashboard van hun auto neerzetten en een stukkie snelweg filmen/fotograferen. Da's in wezen gevaarlijker dan filmen vanuit de (trein)cabine. Een auto moet je constant besturen, een trein rijdt van zichzelf wel. Je hebt immers ook genoeg machinisten die nog even uit de cabinedeur hangen bij het wegrijden.

Ik neem aan dat elke mcn best in staat is om te bepalen wat veilig is en wat niet. De Hanzelijn en Almelo Verdiept worden momenteel door meerdere machinisten gefilmd, haal de statistieken er maar bij. zijn er op Wz-Zl of Aml-Amri meer ongelukken gebeurd sinds dat er daar gebouwd wordt? Nee... bij Aml is eenmalig een gevaarlijke situatie ontstaan, die helemaal niets met het filmen in de cabine te maken heeft.

Zo kan ik ook omgekeerd redeneren. Weet je waar de mcn nog nooit zelf gefilmd heeft? Op de Valleilijn. Misschien neemt het aantal STS daar wel af als ze de mcn daar met een camera op pad sturen (hij is zich dan immers meer bewust van z'n rijgedrag, omdat iedereen het na afloop kan zien).
 

06-04-2009 18:42:07
vinny004
vinny004
Het bizarre is dat ProRail ook opdrachten geeft tot het maken van baanvideo's en deze ook gebruikt...; ik zie niet in waarom je die filmpjes dan niet 'voor het grote publiek' toegankelijk zou moeten mogen houden. Er is blijkbaar vraag naar.  

06-04-2009 19:04:27
stefanuzz
stefanuzz
ProRail heeft er opzich niks tegen, de NS vind het alleen een stuk minder leuk. Mij hoor je voor de rest niet klagen over die video's, 't is super om het zo te kunnen zien. De NS zou wat dat betreft wel wat minder bekrompen mogen zijn, maar aan de andere kant zijn het dan vast wel weer de regels die zo gesteld zijn.  

10-04-2009 16:41:28
gummbahla
gummbahla
Ik las vandaag nog eens wat over de Hanzelijn en wilde graag weten hoeveel reistijdbesparing deze verbinding gaat opleveren voor Zl - randstad. Nu wordt er op de promotiepagina's van de Hanzelijn geschermd met zinnen als "Het noorden en noordoosten van Nederland komen zo in reistijd met de trein een stuk dichter bij de Randstad te liggen". Verder zeggen ze over Zwolle-Lelystad "...duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten".

Nu is de huidige reistijd tussen Zl en Asd 1:15. Voor een snellere verbinding via de Hanzelijn zou dit betekenen dat Lls-Asd in minder dan 45 minuten gereden moet worden. Hetzelfde geldt voor alle andere verbindingen, richting Shl (en Ut/Gvc). Bedoelen ze met randstad alleen dan alleen Lelystad/Almere, of gaan de reistijden tussen Lls en de randstad echt behoorlijk omlaag?
 

11-04-2009 18:05:55
davidov08
davidov08
Het idee is dat de Flevo en Hanzelijn met 160km/h bereden gaan worden, dat er sporen rond Almere bijkomen (dat zorg niet direct voor versnelling, wel voor mogelijkheden tot capaciteitsvergroting zoals onderdeel van SAAL) en wellicht ook een spoorwijziging te Lls.

De IC die dan niet in Lls stopt (de Noordoost, passagesnelheid te Lls afhankelijk van de aanpassingen aan het spoor/perrons aldaar), zou dan ca. 20 minuten sneller in Asd zijn dan via Amf nu (met overstap op de 1500).

Welke reistijdverkorting nu precies wordt behaald met welk deel van het plan (De Hanzelijn an-sich (140kmh), 160 alleen op Hanze, 160 ook op Flevo, stoppen te Lls etc...) is mij ook niet helemaal duidelijk. Maar het lijkt mij dat men altijd de mooiste cijfers naar buiten brengt, dus die 20 minuten verkorting zal wel bereikt worden bij de meest optimale omstandigheden. Maar wellicht heb ik het mis

Ik weet in ieder geval nog dat qua pure kilometers de weg Zl-Lls-Alm-Wp-Asd net een kilometer of 10 korter is dan Zl-Amf-Hvs-Asd. Plus een kleine winst gezien de relatief lage gem. snelheid op de Gooilijn zou betekenen dat zelfs als alles 140kmh blijft en er een stopt de Lls komt dat er een paar minuutjes winst gemaakt worden.

Edit; kleine toevoeging. Er is een nog optimistischer (en onwaarschijnlijker) scenario, Eurlings heeft namelijk in 2008 gevraagd aan ProRail wat de mogelijkheden zijn voor het opwaarderen van de Flevolijn naar 200km/h. Aangezien de Hanzelijn hier ook voor 'geschikt is', en het nieuwe station Lls ontworpen wordt voor 200km/h passage zou dan tussen Zl en de Hollandse Brug 200 km/h gereden kúnnen worden. Duidelijk lijkt mij dat dit proces meer tijd en investeringen vraagt: overal ERTMS gebruik en tevens ander materieel (niks van de NSR kan 200km/h. Evt. extra binnenlandse 200kmh treinstellen [zullen wel niet weer V250s worden%08% ] is dan een mogelijkheid). 160km/h zou ook met ATB(M)+ bereikt kunnen worden, met behoud van huidig materieel (met kleine aanpassing in de beveiligingsystemen).

Laatst bewerkt door davidov08 op 11-04-2009 19:18
 

11-04-2009 19:27:19
vinny004
vinny004
Die V250 treinen lijken mij juist wel uiterst geschikt. Je kunt tegen die Italianen zeggen, dat als ze hun best doen dat ze dan nog een 10 tal treinen mogen leveren. Dan werken ze misschien een beetje harder.

Hoe groter het materieelpark, hoe beter het is (efficienter onderhoud)
 

12-04-2009 21:53:22
gummbahla
gummbahla
Tja, zoals ik al dacht is het dus toch voornamelijk een promo praatje. Maargoed, al die aanpassingen zouden dus wel een paar minuten kunnen schelen.
Zou wel leuk zijn als er straks toch 200 wordt gereden...hebben we dan toch nog die hsl verbinding tussen de randstad en groningen
 

28-05-2009 15:50:13
stefanuzz
stefanuzz
Pfoee *blaast stof van topic* - Even weer een update rondom de Hanzelijn:

- Op zaterdag 6 juni is het de Dag van de Bouw, dit jaar kun je naar het toekomstige station Kampen-Zuid komen om je te laten rondleiden over het bouwterrein. Ook kun je net als vorig jaar naar de tunnel onder het Drontermeer. Let er wel op dat dit waarschijnlijk een van de laatste keren zal zijn dat de tunnel publiekelijk opengesteld is, dus mis deze kans niet. De Dag van de Bouw is van 10.00u 's ochtends tot 16.00u 's middags.

- Bij de nieuwe spoorbrug over de IJssel bij Zwolle zijn nu de eerste liggers geplaatst op de pijlers. Dat ziet er ongeveer zo uit: http://www.hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2009-05-28/06.jpg - De komende tijd zullen er steeds meer liggers worden geplaatst, dus een foto met de oude IJsselbrug en een redelijke zonnestand... het is nu nog mogelijk

Tot zover deze update! Vragen etc. zijn altijd welkom, ik beantwoord ze graag
 

31-05-2009 20:22:29
peterselie
peterselie
Ik heb afgelopen woensdag de eerste liggers zien liggen. Geplaatst aan de zijde van Zlr  

31-05-2009 23:14:22
davidov08
davidov08
De NS heeft het Besluit Basisuurpatroon 2010 gepubliceerd, te vinden op de website van het Locov of direct via:

http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-85%20Besluit%20basisuurpatronen%202010%20getekend_tcm61-245727.pdf

----------

Het wordt duidelijk dat ook de NS lijdt onder de crisis: de uitbreiding van de Noordoost (d.w.z. 2x 9100 en 2x 'echte' IC (500 en 700) ) is onzeker. De beslissing ligt bij het wel/niet continueren van de subsidie door Min V & W in kader van 'Actieplan groei op het spoor'.

Overigens, aan het eind van het besluit wordt ook de huidige inkorting ICM stammen in de NO genoemd (zoals sinds wijzingsblad April j.l.) als gevolg van economische crisis.

Ook het besluit omtrent stopt te Hgv lijkt opeens niet meer genomen te zijn; men is nog steeds aan het overwegen.

Zoals verwacht wordt de IC 1500 niet verlengt tot Vathorst, zoals het Locov gevraagd had. De NS maakt nog maar eens duidelijk dat dit puur omlooptechnisch handig is. Eveneens reageert de NS negatief op behouden van de IC stop te Best. Evt. wordt bij uitlopen van de werkzaamheden de stop behouden in DRGL2010, maar daarna verdwijnt deze weer.

Over de ingebruik name van de HSL (en de hieraan verbonden wijzigingen voor de binnenlandse treinen) is men vreemdgenoeg positiever:
"NS besluit daarom de treindienst medio 2010, als de HSL volledig in exploitatie gaat, uit te voeren conform het voorstel."

Leest u verder zelf
 

31-05-2009 23:30:49
raymond16
raymond16
Als in drgl 2010 de extra treinen niet doorgaan op Ut-Ehv kan men de proefweek eind augustus ook gelijk schrappen. Scheelt weer een hoop ellende.

Opvallend dat NS blijkbaar toch onder de indruk lijkt van die 2000 in- en uitstappers op Hgv, hoewel ze weten dat die stop de groei beperkt voor treinverkeer vanuit Gn en Asn.

Overigens heeft dit niks met de Hanzelijn te maken

Laatst bewerkt door raymond16 op 31-05-2009 23:36
 

06-06-2009 21:37:36
stefanuzz
stefanuzz
Wellicht even een nieuw onderwerp daarvoor openen alvorens er hier een hele discussie over ontstaat?

Gisteren heb ik samen met een klasgenoot een korte rondleiding gehad over het bouwterrein van de IJsselbrug bij Zwolle. Daarbij kregen we een mooie blik over het bouwterrein. De volgende twee liggers worden - als alles mee zit - ergens eind juni geplaatst. De foto's van de korte rondleiding kun je vinden op http://www.hanzelijn-hattem.nl/foto/308 - Daarbij gelijk even een waarschuwing: het is absoluut %05% verboden %05% om zonder toestemming en strenge veiligheidsvoorschriften het bouwterrein te betreden. Wij zijn gisteren met een begeleider van ProRail, uitgerust met veiligheidsschoenen, -helmen en hesjes het terrein op gegaan. Ik zeg dit maar eventjes omdat de zandbult aan de Hattemse zijde bij IJbrzl bij veel spotters een populaire plek is geworden. Wat vele echter niet weten is dat er aardig wat schade is ontstaan aan de zandlaag die er bovenaan was opgebracht, waardoor er veel klachten zijn binnen gekomen en er extra kosten moeten worden gemaakt. Bovendien hebben veel machinisten uit voorzorg contact gezocht met de politie en treindienstleiding, omdat sommige spotters gevaarlijk dicht bij het spoor kwamen. Zeker op bouwterreinen kunnen ongelukken snel gebeuren.

Vandaag was de Dag van de Bouw en zowel de Drontermeertunnel als het trogviaduct bij station Kampen-Zuid waren te bezichtigen. Een fotoreportage kun je vinden op http://www.hanzelijn-hattem.nl/foto/309
 

06-06-2009 22:26:50
aarclay
aarclay
Maar het werkelijke brugdeel zal waarschijnlijk per boot aangevoerd worden?


Choo choo.....
 

06-06-2009 22:34:52
stefanuzz
stefanuzz
Klopt. Dat zal nog wel een tijdje duren, omdat een groot deel van de staalbouw dan ook al voltooid is. Zonder veel na te denken moet dat ergens begin of midden volgend jaar zijn, echt zeker weten doe ik het niet. Planmatig denken gaat bij mij maar tot korte termijn Het belooft in ieder geval qua media-aandacht een spectaculair iets te gaan worden. Mag ook wel, want het brugdeel is bijna 200 meter lang en dus vrij groot en het komt per boot aan vanuit zuidoost Duitsland.  

06-06-2009 22:42:29
aarclay
aarclay
Dan ben ik benieuwd hoeveel hijskranen er nodig zijn om het op zijn pijlers te leggen

We zullen wel zien als de tijd zover is


Choo choo.....
 

06-06-2009 22:57:27
mren
mren
1, als ie maar sterk genoeg is  

29-06-2009 13:15:28
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft inmiddels webcams (te Lelystad en bij de IJsselbrug Zwolle) geplaatst, zie: http://webcamfeed.decc.nl/webcamfeed/hzl/webcam_script/live/site/
Gérard
 

06-07-2009 21:11:05
aarclay
aarclay
De tweede liggers liggen al op de pijlers inmiddels.


Choo choo.....
 

11-08-2009 16:50:48
rudolfph
rudolfph
Voor de mensen die teveel slaap gehad hebben de afgelopen tijd: vannacht tussen 2100uur en 0600uur vind het derde transport van brugdelen van Zwolle Katwolde naar de bouwlocatie aan de IJssel plaats (per vrachtauto). Meer informatie op http://www.weblogzwolle.nl/content/view/12845/1/ maar let op: het kruispunt Blaloweg-Russenweg is afgesloten i.v.m. werkzaamheden (o.a. verwijderen van de stamlijn naar de voormalige ROVA-aansluiting). De transporten beginnen daarom al een uur eerder dan gebruikelijk en rijden via het Scania-terrein.

Laatst bewerkt door rudolfph op 11-08-2009 16:52, reden: update route
 


11-08-2009 19:52:47
aarclay
aarclay
De aankomende liggers/brugdelen. Die worden aan de kant van Zwolle neergelegd dan? Of zijn deze voor de Hattem-locatie?


Choo choo.....
 

11-08-2009 20:13:15
luytjes
luytjes
Aan de Zwolse kant, ja. Ik denk dat ze daar eerst alle delen op hun plaats willen hebben voordat ze de brugdelen naar de Hattemse kant gaan transporteren.
De Katwolderhaven lijkt me dan overigens geen handige plek om het wegtransport te laten beginnen, omdat je dan de IJssel moet oversteken via de oude verkeersbrug.
 

11-08-2009 22:25:42
stefanuzz
stefanuzz
Even naar de Katwolderhaven geweest, aantal aardige plaatjes geschoten die later op de avond nog wel op http://www.hanzelijn-hattem.nl/ zullen verschijnen. De liggers die nu uit het schip zijn geladen en hoogstwaarschijnlijk over een klein half uurtje zullen worden vervoerd (een ligger per transport, drie transporten deze nacht) gaan gewoon richting de Zwolse uiterwaarden. De liggers die aan de Hattemse kant op de pijlers komen worden gelost aan de loskade aan de Hattemse zijde van de IJssel bij de Oude IJsselbrug (Zuiderzeestraatweg/Spoolderbergweg), daar waarvandaan ook de zandtransporten plaats vonden.
Quote
aarclay: De tweede liggers liggen al op de pijlers inmiddels.
Check http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/ eventjes, de eerste liggers werden eind mei al geplaatst op de pijlers. (http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/216/) Inmiddels zijn er al drie delen er op gelegd. Vannacht komt het vierde setje en die gaan er als ik het goed heb morgenochtend of donderdagochtend op.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 11-08-2009 22:27
 

21-08-2009 11:11:52
mren
mren
vrijdag 11 september is er een NVBS-excursie naar de Hanzelijn, zie http://www.nvbs.com/Excursies/aankondigingsoverzicht.php  

16-10-2009 11:49:40
stefanuzz
stefanuzz
In het document Tracébesluit Inspraak kwam ik het volgende tegen, wat voor de mensen die zich bezig houden met de toekomstige dienstregelingen een handig iets zal zijn Het gaat hierbij om (toekomstig uitgebreid) station Lelystad.

Quote
Aan elk ontwerp ligt het aantal treinen dat behandeld moet worden en de bijbehorende processen ten grondslag. Uitgangspunt voor het ontwerp van de Hanzelijn is het Inspraaknota ontwerp-tracébesluit Hanzelijn Wijzigingen ontwerp-tracébesluit Hanzelijn treindienstmodel “Referentie 2010”. Hierin is opgenomen dat Lelystad de volgende treinaantallen te verwerken krijgt:

• 2 x IC (doorrijdend)
• 2 x IR (stoppend)
• 2 x IR (kerend)
• 2 x AR (kerend)
• 1 x Goederen (doorrijdend)

[..]

Bij het ontwerpen van een station geldt dat de verschillende processen die op een emplacement plaatsvinden van elkaar gescheiden moet worden gehouden. In Lelystad vinden de volgende processen plaats:

• Doorgaand treinverkeer van Almere naar Zwolle (stoppend en doorrijdend)
• Doorgaand treinverkeer van Zwolle naar Almere (stoppend en doorrijdend)
• Kerend treinverkeer van Almere richting Almere


Bron: http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Publiek/Doc/Projecten/Hanzelijn/4_TH_IR.pdf

Laatst bewerkt door stefanuzz op 16-10-2009 11:50
 

16-10-2009 12:31:57
davidov08
davidov08
Interessant! Tot nu toe hadden we vooral als leidraad dat het station Lls 'geschikt zou worden gemaakt voor passage met 200kmh' (In 2020 ofzo, als je er met 160 door zou rijden lijkt 't me al bijzonder), wat zou vermoeden dat er op z'n minst een Lls-passerende IC komt (en dat zou ook logisch zijn). Maar goed, het blijven uitgangspunten.  

16-10-2009 15:14:38
mren
mren
Een bescheiden reportage over hoe één en ander er bij ligt momenteel, is te vinden op http://www.nvbs.com/Excursies/reis.php?soort=V&reis=116

Laatst bewerkt door mren op 16-10-2009 15:14
 

16-10-2009 21:52:19
visscher
visscher
Vorige week zo ongeveer het gehele trace zelf mogen aan schouwen en het viel me op hoever ze al waren. bijna alle viaducten zagen er al af uit. Ook bij de A6 werd al de laatste hand gelegd aan de tunneltjes. Ziet eruit alsof ze zo kunnen beginnen met sporen leggen.  

16-10-2009 21:59:54
daniel81
daniel81
@stefanuzz
Quote
Uitgangspunt voor het ontwerp van de Hanzelijn is het Inspraaknota ontwerp-tracébesluit Hanzelijn Wijzigingen ontwerp-tracébesluit Hanzelijn treindienstmodel “Referentie 2010”. Hierin is opgenomen dat Lelystad de volgende treinaantallen te verwerken krijgt:

• 2 x IC (doorrijdend)
• 2 x IR (stoppend)
• 2 x IR (kerend)
• 2 x AR (kerend)
• 1 x Goederen (doorrijdend)



Hmmm da's dan nog uit de tijd dat er nog IR en AR bestond, kortom jaren '90. Inmiddels lijkt de NS-filosofie veranderd: frequentere IC's die vaker stoppen.
Kortom: ik zie ze daar vooralsnog niet doorrijden.
 

16-10-2009 23:24:55
MDDM
MDDM
Quote
visscher: Ziet eruit alsof ze zo kunnen beginnen met sporen leggen.
Tussen lls en Llso zijn ze inmiddels al begonnen met het leggen van de nieuwe toegangsporen naar Llso.


Gr Joop mcn Lls
 

16-10-2009 23:40:21
davidov08
davidov08
@daniel: Ik betwijfel het. Ik ben het mee je eens wat betreft de sneltreinen: die zullen er waarschijnlijk niet komen.

Maar je zou dan een situatie krijgen dat er een IC (Gn)-Zl-Lls-Almb-Alm-Asd/Shl rijdt en een stopper die alleen Dronten en Kampen Zuid aandoet. Dat is hetzelfde als de 500 en 700 wél te laten stoppen op Hgv (en Asn), en dan de 9100 houden voor alleen Haren, Beilen en Meppel: daar heeft de NS nu al problemen mee.

Ik denk eerder dat er een 2~4 Sprinters (Asd/Shl)-Almere-Lelystad-Zwolle (overal stoppend dus) komen gecombineerd met 2 niet in Lls stoppende IC's en 2 in Lls eindigende IC's,

Ofwel:
- de 4300 wordt doorgetrokken naar Zl, evt. gekoppeld aan de 9100 (wellicht planmatig niet zo handig)
- zo nodig 2x pu extra sprinter (Almere)-Lelystad-Zwolle (of alleen in spits)
- de 3900 blijft bestaan en blijft eindigen in Lls
- de 500/700 rijden van/naar Asd/Shl en stoppen op Alm en Almb; Almere krijgt er, conform SAAL, 2 IC's per uur bij.

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-10-2009 23:41
 

17-10-2009 00:04:56
broek53
broek53
Quote
MDDM:
Quote
visscher: Ziet eruit alsof ze zo kunnen beginnen met sporen leggen.
Tussen lls en Llso zijn ze inmiddels al begonnen met het leggen van de nieuwe toegangsporen naar Llso.
Nou, om zuiver te zijn: ze zijn begonnen met het aanleggen van de Hanzelijn op het stuk waar nu nog de sporen naar Llso liggen. Daar waar de Hanzelijn naar het oosten gaat afbuigen, komt de aansluiting van wat dan nog de toegangssporen naar Llso zullen zijn; dat zijn de laatste paar honderd meter van de huidige sporen.
 

17-10-2009 00:12:31
broek53
broek53
Quote
davidov08: @daniel: Ik betwijfel het. Ik ben het mee je eens wat betreft de sneltreinen: die zullen er waarschijnlijk niet komen.

Maar je zou dan een situatie krijgen dat er een IC (Gn)-Zl-Lls-Almb-Alm-Asd/Shl rijdt en een stopper die alleen Dronten en Kampen Zuid aandoet. Dat is hetzelfde als de 500 en 700 wél te laten stoppen op Hgv (en Asn), en dan de 9100 houden voor alleen Haren, Beilen en Meppel: daar heeft de NS nu al problemen mee.

Ik denk eerder dat er een 2~4 Sprinters (Asd/Shl)-Almere-Lelystad-Zwolle (overal stoppend dus) komen gecombineerd met 2 niet in Lls stoppende IC's en 2 in Lls eindigende IC's,

Ofwel:
- de 4300 wordt doorgetrokken naar Zl, evt. gekoppeld aan de 9100 (wellicht planmatig niet zo handig)
- zo nodig 2x pu extra sprinter (Almere)-Lelystad-Zwolle (of alleen in spits)
- de 3900 blijft bestaan en blijft eindigen in Lls
- de 500/700 rijden van/naar Asd/Shl en stoppen op Alm en Almb; Almere krijgt er, conform SAAL, 2 IC's per uur bij.

De lijnvoering waar SAAL A op gebaseerd is, is;
- 2 x Noord-Oost, stopt in Lls, Alm, Shl --> Gvc
- 2 x IC Shl - Alm - Lls
- 4 x IC Asd - Alm in aansluiting op bovenstaande IC's
- 2 x stoptrein Asd - Zl
- 2 x stoptrein Hfd - Almo
(- 2 x stoptrein Ut - Alm of Almo)
 

17-10-2009 10:12:42
vinny004
vinny004
In de SAAL studie wordt nu ook weer onderzocht of de Fyra door kan rijden naar Almere, Lelystad of zelfs Groningen. Dit spaart een keerspoor bij Duivendrecht uit.

Het projectbureau vind overigens dat ze het station Lelystad moeten ontwerpen op doorgaand treinverkeer met 200 km/h.

Persoonlijk vind ik het model wat de NS voor ogen staat (SAAL-A) een mooi realistisch model, al had ik liever gezien dat de IC shl-alm-lls zou worden doorgetrokken naar Dronten, Kampen en Zwolle (in feite het oude sneltreinconcept). Verder maak ik me wel zorgen over de capaciteit van de Noord-Oost intercity's die stoppen in Lelystad en in Almere. Dat gaat niet passen...
 

17-10-2009 10:25:44
broek53
broek53
Het is een verwerpelijke misvatting dat je de Fyra op een zinvolle wijze zou kunnen laten doorrijden over een op en top forensenlijn en dus met veel te weinig capaciteit een feitelijke ledigmaterieelbeweging over het drukste stukje spoorwegnet zou laten maken. (Genuanceerder kan ik het niet maken).
Het doortrekken van de IC die nu in gedachten in Lls kopmaakt, naar Zwolle, lijkt mij niet zo'n probleem als het qua vervoer nodig zou zijn (of een aantrekkelijke verbinding gevonden wordt, uiteraard). Hij ligt in een kwartierligging met de Noord-Oost, wat grofweg betekent dat hij in Zwolle zou zijn tussen de aansluitknopen in. Theoretisch moet daar dus wel ruimte voor zijn.

Wat de bezetting van de Noord-Oost betreft: ik meen te weten dat het idee is die verbinding (Gvc - Shl - Zl - noorden) met VIRM te rijden. En mocht het op sommige uren niet passen, dan zou je de bovengenoemde tussen-IC al direct als voor-volgtrein kunnen doortrekken.
 

18-10-2009 11:21:14
vinny004
vinny004
Tja, ik zou zeggen: als je tussen Shl en Wgm kan rijden (zuidtak) dan past het ook op de Flevolijn. Maar wellicht is dat wat kort door de bocht...  

19-10-2009 22:04:26
broek53
broek53
Bijna haaks door de bocht, ja. Shl - Asdz - opstelterrein Dvd is viersporig en als er Fyra's naar de Wgm gaan, doen ze dat tussen de aansluiting Utrechtboog en Muiderstraatweg Asl op het relatief rustigste stukje SAAL, en ze doen het zeker niet in geregelde dienst en zeker geen zes keer per uur - dat zou ook niet kunnen met enkelspoor tussen Mdsa en Wgmw, trouwens.
Verder als je richting Flevolijn zou willen, komen er bij Gpda 10 treinen per uur bij uit de richting Asd waarvan er zes de Flevolijn op gaan. De infrastructuur die voor SAAL A (Flevolijn) bedacht is, laat ternauwernood de bedachte treindienst toe, laat staan nog een paar hoogwaardige IC's of Fyra's erbij. Kortom: mijn geheel persoonlijke mening is dat het geleuter van de bovenste plank is dat men zich nog altijd blind staart op zoiets onrealistisch en tamelijk stompzinnigs. Terwijl de oplossing voor de hand ligt: Fyra naar Amsterdam C blijven rijden....
Terug naar de Hanzelijn, zou ik zeggen.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-10-2009 22:05
 

20-10-2009 10:05:29
dvdhoven
dvdhoven
Afgelopen weekend zijn er weer brugdelen getransporteerd. Artikeltje in de De Stentor: http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/5682053/Megatransport-voor-nieuwe-spoorbrug-Hattem.ece


Dick van den Hoven
 

20-10-2009 18:53:28
stefanuzz
stefanuzz
Een filmpje van het transport plus wat foto's er van + de huidige situatie van vandaag op http://www.hanzelijn-hattem.nl/nieuws/240/  

30-10-2009 08:48:43
visscher
visscher
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/5731866/Inrichten-stationsgebied.ece en http://www.destentor.nl/regio/flevoland/5729859/Aanleg-Hanzelijn-ligt-voor-op-schema.ece
Het gaat de goede kant op dus. Ze liggen voor op schema, prorail denkt dat er misschien zelfs eerder dan december 2012 al treinen kunnen rijden over de Hanzelijn.
 

30-10-2009 21:56:22
woepje
woepje
Dan moet dat ook veel eerder zijn dan december 2012, want als de boel gereed is in bijvoorbeeld oktober 2012, dan kan ik me niet voorstellen dat ze de Hanzelijn dan meteen in dienst gooien. Het heeft nogal een grote impact op de dienstregeling en dat zal men vast niet bij een willekeurig "simpel wijzigingsblad" gaan doorvoeren, denk ik.  

30-10-2009 22:55:39
aarclay
aarclay
Een beetje speling is altijd goed. Dan kan er tenminste nog flink geproefrit worden. beter dan dat je dat op het laatste moment moet doen.


Choo choo.....
 

30-10-2009 23:17:09
broek53
broek53
Als ik mij goed herinner uit een inmiddels al wat grijs verleden, was er bijna een jaar beschikbaar voor proefritten en instructie op de Hanzelijn - wat betekent dat de lijn dan feitelijk al klaar zou moeten zijn. Dat haalt men echt niet (meer)..  

31-10-2009 11:33:39
AlbertP
AlbertP
December 2011 zou het dan klaar moeten zijn. Het lijkt mij niet dat men meer dan een jaar nodig heeft om de sporen te leggen gezien de huidige staat van de baan. En Prorail zegt voor te liggen op schema, en als ze een jaar voor proefritten hebben uitgetrokken zullen volgens het schema de sporen eind 2011 zijn gelegd. Dat kan eerder als ze voor blijven liggen op het schema, mij lijkt dat het niet binnenkort opeens veel krapper is gepland.  

31-10-2009 13:54:51
davidov08
davidov08
Uit het gelinkte artikel;

Mogelijk zal de eerste trein tussen Lelystad en Zwolle eerder rijden dan op 12 december 2012.

Bedoelt ProRail hier nu reizigerstreinen of testritten? Uit de volgende regel;
Het moet wel binnen de dienstregeling passen, benadrukt een woordvoerster van Prorail.
zou je het eerste verwachten, maar als we informatie van Albert en broek53 volgen is er een jaar nodig/uitgetrokken voor proefritten en is het onwaarschijnlijk dat men halverwege het jaar de DRGL(2011) zo om weet te gooien dat er reizigerstreinen gaan rijden over de Hanzelijn.

Als ProRail aan zijn 'voorzichtig voornemen' wil voldoen om de lijn eerder vrij te geven voor exploitatie, dan zou dat dus per DRGL2011 moeten zijn, maar levert dié datum nog wel genoeg tijd voor proefritten?

Overal waar DRGL2011 staat moet DRGL2012 gelezen worden

Laatst bewerkt door davidov08 op 31-10-2009 15:55, reden: jaarfoutje
 

31-10-2009 14:15:06
MDDM
MDDM
Wat denk je van Drgl 2012,die in december 2011 ingaat?
Officieel zou de Hanzelijn eind 2012 (DRGL 2013) open gaan.
Maar laten we vooral niet op de zaken vooruit gaan lopen,het is nog een lange tijd voordat het zover is.


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2009 15:54:29
davidov08
davidov08
Ja ik bedoelde ook DRGL2012, hoe dan ook, dat veranderd mijn 2 vragen tegenover de uitspraak van ProRail echter niet; als de sporen eind 2011 klaar zijn (DRGL 2012), is er geen tijd meer voor testritten, dus als men een voorzichte verwachting uitspreekt dat er eerder dan gepland reizigerstreinen gaan rijden zouden de sporen bijv. al minstens halverwege 2011 klaar moeten zijn.

Ofwel; als de initiële oplevering verschoven is van eerste kwartaal 2012 naar vierde kwartaal 2011, is er wel extra tijd voor testen & instructierijden, maar dan zie ik nog niet hoe er eerder reizigerstreinen rijden
 

01-11-2009 16:06:47
MasterE
MasterE
Als de lijn eerder wordt opgeleverd kan men toch elk uur een trein laten rijden van Lelystad naar Zwolle. Dit zal weinig invloed hebben op de dan lopende DRGL.

Mvg,
Mcn ASD.
 

01-11-2009 22:59:29
stefanuzz
stefanuzz
Zo ver ik inzicht heb in de planning gaat het rondom Zwolle gewoon zoals het volgens de planning zou moeten en is er geen sprake van enorme voorsprong. Sterker nog: er is weldegelijk 'een voorsprong', maar die mag - zeker langs de IJssel - niet gezien worden als voorsprong omdat de waterstanden van de IJssel flink roet in het eten kunnen gaan gooien met de bouw van de brug. Desondanks kan ik niet anders zeggen dan dat de bouw wel erg snel gaat voor het gevoel. Maar dat is meer een gevoelskwestie dan iets feitelijks.  

16-11-2009 23:53:44
stefanuzz
stefanuzz
Van de pagina partners op de Hanzelijn website van ProRail:

Quote
NS

* Eind 2012 gaat NS dagelijks ruim 30.000 reizigers vervoeren over deze nieuwe spoorlijn. De treinreis van Lelystad naar Zwolle duurt straks 30 minuten. Treinen van Amsterdam gaan voortaan via Lelystad naar het noorden. Dat is ongeveer een kwartier sneller dan nu via Amersfoort.


http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Achtergronden/Pages/Partners.aspx

Vandaag in het regenachtige weer even richting Hattem gefietst voor de laatste stand van zaken. Tot aan de dijk liggen nu liggers. Zie http://hanzelijn-hattem.nl/fotomap/2009-11-16/22.jpg

Meer foto's op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/338

%01% Op 24 november wordt er een informatieavond gehouden in Hattem.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 16-11-2009 23:53
 

12-02-2010 11:53:18
stefanuzz
stefanuzz
Er is weer een update! ProRail heeft de webcam verplaatst vanaf de Zwolse zijde aan de Schellerdijk (bij Zlr) naar de Hattemse zijde van de IJssel. Daarmee is nu een deel van de oude brug zichtbaar geworden, en met een vernieuwingsfrequentie van 3 seconde (op de site van ProRail elke 5 seconde update) kun je dus ook af en toe wat treinen voorbij zien komen.

De URL van de webcam is http://webcamfeed.decc.nl/webcamfeed/hzl/webcam_script/live/site/

Verder wordt op dit moment de hoofdoverspanning van de nieuwe spoorbrug opgebouwd in de Zwolse uiterwaarden van de IJssel; deze wordt in het weekend van 15 - 16 april ingehesen boven de IJssel. Dit schijnt voor fotografen een erg mooi moment te zijn. Wie dus vrij heeft dat weekend, kom gerust eens een kijkje nemen dan.

Actuele foto's van gisteren zijn te vinden op http://www.hanzelijn-hattem.nl/
 

13-02-2010 09:17:11
abcde
abcde
Weekend 15 - 16 april ?
Bedoel je wellicht 15 - 16 mei ?
En is er dan wel of geen treinverkeer mogelijk tussen Zl en Amf ?
 

14-02-2010 18:56:53
rudolfph
rudolfph
Nee, het is het weekend van 17 en 18 april volgens informatie op de link onder de foute data.  

14-02-2010 19:53:39
stefanuzz
stefanuzz
Foutje. Het is inderdaad het weekend van 17 en 18 april. Al eerder aangepast in de tekst op de Hanzelijn-Hattem site.  

15-02-2010 12:35:03
abcde
abcde
En is er dan op zaterdag 17 april treinverkeer mogelijk tussen Zl en Amf ?  

15-02-2010 13:18:48
stefanuzz
stefanuzz
Voor zover ik weet is er géén buitendienststelling... het inhijsen van die brugdelen gebeurd op zo'n 50 meter van de oude spoorbrug en ik zou geen gevolgen kunnen bedenken voor het geval dat dat mis gaat. Een gigantisch zware hoofdoverspanning wordt niet zomaar richting de oude brug geblazen door de wind, mocht het mis gaan.

Laatst bewerkt door stefanuzz op 15-02-2010 13:19
 

15-02-2010 13:20:36
broek53
broek53
Er is geen stremming voorzien dat weekend.  

17-03-2010 23:36:41
jeanne
jeanne
Is er hier misschien iemand die al iets zinnigs kan vertellen over de toekomstige rijtijden die op de Hanzelijn gaan gelden, om zo enig inzicht krijg over de toekomstige reistijden tussen Zwolle en Amsterdam.  

17-03-2010 23:45:56
broek53
broek53
Nou, zinnig... ik heb voor 2013 wel een dienstregeling gezien die mij dermate onzinnig voorkomt dat ik niet denk dat 'm dat gaat worden. In die dienstregeling is het tussen Zwolle en Amsterdam Zuid zes minuten sneller via de Hanzelijn dan via Amersfoort (met overstap)....  

03-04-2010 23:28:06
stefanuzz
stefanuzz
Sloop postperron Zwolle
Belangrijk nieuws voor de fotograferende treinenspotters onder ons. Zlppt - oftewel Zwolle PTT postperron - gaat per 19 april gesloopt worden zodat er ruimte beschikbaar komt voor de realisering van de Hanzelijn. Het een en ander staat ook in verband met de ombouw van het stationsgebied van Zwolle. In de PDF (Via onderstaande link) ook wat meer informatie over de plaatsing van geluidsschermen in Zwolle.

%01% Zie ook: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/Nieuws/Documents/Informatieavond%20AVL%20Zwolle%2029%20maart%202010%20editie%20brief.pdf

Inhijsen hoofdoverspanning IJbrzl
Verder is het invaren en het inhijsen van de hoofdoverspanning van de nieuwe spoorbrug over de IJssel (IJbrzl) verplaatst naar het weekend van 01 mei. Door het hoogwater van een paar weken terug is de aannemerscombinatie Welling/Züblin gedwongen om de oorspronkelijke datum 17/18 april te laten vervallen.

Ombouw IJbrzl - Hattem
Vanaf volgende maand zal er langzaam een begin worden gemaakt aan de bouw van het tijdelijke spoor Zl richting Amf, bij de intakking van de Veluwelijn op de Hanzelijn. Het spoor vanaf Zwolle naar Amersfoort (Veluwelijn) zal vanaf de overweg Geldersedijk worden verlegd - door het tunneltje heen. Ergens rondom het begin van de bouwvak hoopt DuraVermeer (als ik het goed heb) de tijdelijke 'route' gereed te hebben, waarna tijdens een buitendienststelling het spoor wordt aangepast. Eveneens zal het spoor Amersfoort - Zwolle omgelegd gaan worden, details daarover heb ik nog niet.

Meer info en foto's van de vorderingen van de Hanzelijn rondom Zwolle en Hattem als vanouds op http://www.hanzelijn-hattem.nl/

Vragen? Stel ze gerust!
 

08-04-2010 22:40:24
marotrans
marotrans
Vanmiddag voor het eerst sinds een paar maanden langs Lelystad gekomen: verassend!
Ter hoogte van Lelystad Opstel is al een eerste laag ballast gestort tot bijna aan de A6; ook staan hier al de funderingen voor de bovenleidingsportalen en afspan-verankeringen op hun plaats.
Richting Swifterbant zijn ze nog niet zo ver, echter halverwege Dronten is een buffer gemaakt van genoemde funderingen.
Het begint dus ergens op te lijken%02%
 

11-04-2010 13:23:05
rjz222
rjz222
Voorbij Dronten (gezien vanuit Lelystad) staan er ook al een aantal funderingen voor de bovenleidingsportalen!  

11-04-2010 13:39:06
MDDM
MDDM
Tussen Llso en de A6 liggen voor 1 spoor inmiddels ook de betonnen dwarsliggers. En ter hoogte van Swifterbant hebben ze ook al de betonnen funderingen van de portalen geplaatst.


Gr Joop mcn Lls
 

11-04-2010 13:41:18
raymond16
raymond16
En hardloopliefhebbers kunnen 8 mei terecht bij Kampen Zuid om 9 kilometer te hardlopen op het trace, waaronder door de Drontermeertunnel. Info + aanmelden: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/prorailrun/Pages/ProRailrun.aspx

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-04-2010 13:41
 

16-04-2010 00:22:49
stefanuzz
stefanuzz
Vandaag gesproken met een veiligheidsman langs het spoor. Hij wist mij te vertellen dat de officiële benaming voor de aansluiting van de Veluwelijn op de Hanzelijn vlak bij IJbrzl de afkortig Hav gaat krijgen: 'Hattemerbroek aansluiting Veluwelijn'... dus mocht een admin dit er al vast in willen zetten?

Laatst bewerkt door stefanuzz op 16-04-2010 00:23
 

19-04-2010 09:42:29
admin
Moderator
admin
Opgeslagen, dankjewel!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek