Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Nieuwe VIRM's

Zaterdag 08 nov 2008 - 17:40:48
2296
2296
Quote
Rolffiej19:
@jeanne : dat noemen ze nou vaktermen je draait namelijk 2 wielen tegelijk en niet 1 oftewel dan kunnen we het beter op assen houden
Heel goed uitgelegd Rolffiej19. Als we inderdaad in vaktermen gaan praten dan berijpt eerdaags bijna niemand meer waar het over gaat

Laatst bewerkt door 2296 op Zaterdag 08 nov 2008 om 17:42:10

Zaterdag 08 nov 2008 - 18:17:44
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
Rolffiej19: Op zaterdag of zondag zou de 9565 erbij komen en daarmee zouden ze samen met de 9566+9512 gaan test rijden
Vandaag Amersfoort-Amsterdam en aansluitend in de door jouw beschreven samenstelling naar Hfd-Gv. T/m woensdag zijn er proefritten met die combi door zo'n beetje heel zuid- en west-Nederland.

Zondag 09 nov 2008 - 01:11:32
jeanne
jeanne
Quote
2296:
Quote
Rolffiej19:
@jeanne : dat noemen ze nou vaktermen je draait namelijk 2 wielen tegelijk en niet 1 oftewel dan kunnen we het beter op assen houden
Heel goed uitgelegd Rolffiej19. Als we inderdaad in vaktermen gaan praten dan berijpt eerdaags bijna niemand meer waar het over gaat
Jongens, allemaal heel lief, leuk en bijzonder aardig van jullie, maar echt de assen niet worden afgedraaid op de kuilwielenbank. Het zijn toch echt de volwielen of wielbanden die op een kuilwielenbank worden gedraaid. Dat er op een wielas, enkele bijzondere uitzonderingen daar gelaten, altijd twee wielen zitten, ook zullen jullie mij niet over horen zeuren. Even min over het fijt dat die twee wielen altijd gelijktijdig afgedraaid dienen te worden en dat beide daarbij een gelijke diameter en profiel moeten krijgen omdat het anders niet zo goed loop weetje. En om hier nu van een "vakterm" te spreken is naar mijn bescheiden mening niet juist. Het is eerder niets anders het jargon van de werkvloer. De juiste term hoort gewoon een wielstel te zijn. En in mijn NS tijd sprak men daar ook zo over.

Alleen bij het vernieuwen van wielen op de as, wordt er ook aan deze gedraaid! Volwielen of wielbanden gaan relatief kort mee t.o.v. een wielas van een wielstel. Namelijk de levensduur van het draaistel. Hoewel bij de ICE-3 en de ICE-T van de DB het daar nu eventjes niet op lijkt, omdat ze na acht jaar waarschijnlijk allemaal door een ongeveer ±9% zwaarder type assen vervangen moeten worden.

Jeanne

Zondag 09 nov 2008 - 03:43:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom: Waarbij ik toch aanneem dat het afdraaien niet is om de bakken op gelijke hoogte te krijgen, volgens mij is daar de afstelling luchtvering toch voor...
Luchtvering heeft er idd ook mee te maken maar er schijnt ook iets veranderd te zijn aan de Assen van de nieuwe Virm-4 stellen kwa hoogte aldus Bombardier

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 09 nov 2008 - 10:45:43
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?

Zondag 09 nov 2008 - 12:12:17
1855
1855
Inderdaad Jeanne, het zijn wielstellen en de wielbanden worden afgedraaid. Het dikke gedeelte aan de buitenomtrek van een volwiel mag men ook wielband noemen.
Twee wielen op één as hoeven niet per sé dezelfde diameter te hebben, er mag enig verschil in zitten, al is het maar weinig. Dit zal per materieelserie verschillen.
Assen gaan lang niet altijd de gehele levensduur van een draaistel mee. Immers als assen afgedraaid worden wordt de diameter kleiner en op een gegeven moment zal de afkeurdiameter bereikt worden. Deze wordt ruim voor het eind van de levensduur van een draaistel bereikt. Zo worden er regelmatig assen van de Eloc 16/17/1800 afgekeurd en vervangen door gloednieuwe.

Zondag 09 nov 2008 - 12:22:22
1855
1855
Quote
timtrein: Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?
Lijkt mij niet dat er ineens wielstellen met een grotere loopcirkeldiameter onder de VIRM4 zijn geplaatst en assen met een grotere diameter (ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk) hebben geen invloed om de loopcirkeldiameter van de wielstellen.
Het zou dus handig zijn als Rolffiej19 eens wat duidelijker is in wat hij nou bedoelt.

Overigens kan ik mij herinneren dat destijds van de allereerste ABv6, in de toen nog als 8201 aangeduide 9401, ook al snel de wielstellen werden afgedraaid omdat de gehele bak (iets) te hoog stond t.o.v. de 'oude' bakken.

Zondag 09 nov 2008 - 20:49:02
jeanne
jeanne
Quote
timtrein vroeg: Je bedoelt wielen of assen met een grotere diameter?
Het is hier verder eigenlijk off-topic, maar de assen van de Duitse ICE-3 en ICE-T zijn in ieder geval te licht geconstrueerd en moeten allemaal door een minimaal 9% zwaarder type vervangen worden. In de Duitse media is er een storm van verontwaardiging losgebarsten rond deze gang van zaken. Alles begon met de ontsporingen in Keulen van een ICE-3. Uit een rapport blijkt dat de assen van de ICE-3 en ICE-T onvoldoende veilig geconstrueerd zijn.

Dit alles wordt in de media beoordeeld in het licht van de eventuele beursgang van de DB, de bonussen van bepaalde directie leden, het onvoldoende waarborgen van de veiligheid van de reizigers en onvoldoende openheid rond de toedracht en het oplossen van het assenprobleem. Als je er op google is er voldoende te vinden, dus wil ik het wat dit betreft het er hier maar bij laten.

Groejes, Jeanne.

Laatst bewerkt door jeanne op Zondag 09 nov 2008 om 20:49:51

Zondag 09 nov 2008 - 20:52:54
kleine_man
kleine_man
Quote
t.ricksen:
Quote
Rolffiej19: Op zaterdag of zondag zou de 9565 erbij komen en daarmee zouden ze samen met de 9566+9512 gaan test rijden
Vandaag Amersfoort-Amsterdam en aansluitend in de door jouw beschreven samenstelling naar Hfd-Gv. T/m woensdag zijn er proefritten met die combi door zo'n beetje heel zuid- en west-Nederland.
Check: Vanochtend in Utrecht. Helaas niet dusdanig in positie om een plaatje te schieten

Groet Patrick

Donderdag 11 dec 2008 - 10:52:58
broek53
broek53
Verzameld uit de andere topics: op 5 december is de aflevering van nieuwe stellen hervat met de komst van de 9570 + 9571. De indienststellingen zijn hervat met de 9564 + 9566, die samen op 4 december hebben proefgereden en op 9 december in dienst zijn gesteld.
Gisteren en/of vandaag proefritten van de 9563, 9565, 9570 en 9571, die dan waarschijnlijk binnenkort in dienst komen. Gepland: de komst van de 9567, 68, 69 en 72 op 14 en 15 dec, afnameproefritten op 17 en 18 december. Dan worden daarna dit jaar nog de 9573 en 9576 verwacht, de rest volgend jaar.

Zondag 18 jan 2009 - 18:30:05
bartdonker
bartdonker
Gisteren, zaterdag 17 januari, stond er een nieuwe VIRM op spoor 209 op de Bokkeduinen. Helaas kan ik het nummer op de foto niet helemaal zien, na "95" staat de 1843 ervoor... Heeft iemand een idee of en hoe ik nog achter het nummer zou kunnen komen?

Groeten, Bart

Zondag 18 jan 2009 - 19:00:31
broek53
broek53
Dat kan bijna niet anders zijn dan de 9577. Die is net in het land en al zijn voorgangers zijn al in dienst.

Zondag 18 jan 2009 - 19:31:18
bartdonker
bartdonker
Dank je wel!!

Zondag 18 jan 2009 - 22:51:06
stel172
stel172
Gisteren rijdend gespot: 9563 met bak 8790 ipv 9792. Bak 8790 hoort in de 9562 thuis. Dus vraag ik me af:
- niet goed gezien doordat ik de stam rijdend gespot heb?
- is de eerste bakwisseling met de derde generatie IRM een feit?
- foutieve bestickering van het baknummer zoals bij de tweede generatie voor is gekomen met als ik me goed herinner bak 8318?

Ik hoop de 9563 snel weer tegen te komen om het nummer met volledige zekerheid vast te stellen, maar wie weet weet iemand meer?

gegroet:
een echte nummer freak en puzzelaar

Laatst bewerkt door stel172 op Zondag 18 jan 2009 om 22:51:51

Zondag 18 jan 2009 - 22:54:03
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
We kunnen de 9563 voor dit doel uiteraard een dagje in de planning opnemen...

Groet, Spiketrain

Zondag 18 jan 2009 - 23:04:03
stel172
stel172
Graag, zou heel mooi zijn als iemand hem kan ontcijferen; de kans dat ik hem morgen in Zwolle tegen kom( waar ik werk) is heel erg klein. Van de 9562( waar de 8790 in thuis hoort) weet ik dat ie in Haarlem zou zijn wegens een aanrijding. Alvast bedankt als dat gebeurt.

Laatst bewerkt door stel172 op Zondag 18 jan 2009 om 23:11:52

Maandag 19 jan 2009 - 07:25:17
keesje
keesje
De 9565 is weer gezien in de rijdende dienst (vanmorgen in 3616 voorop te Ht), nadat het even uit de relatie is geweest vanwege de asbreuk die het onlangs had.

Maandag 19 jan 2009 - 10:32:05
fastguy84
fastguy84
Roulatie.

Wat betreft de 9562/3: een andere (onwaarschijnlijke) optie is dat de bakwisseling al in de fabriek heeft plaatsgevonden (en ze dus nooit 'goed' hebben gezeten). Dit omdat het om opvolgende nummers gaat

Maandag 19 jan 2009 - 10:51:52
broek53
broek53
Zeker; dat is bij de vorige bestellingen IRM ook wel gebeurd.

Maandag 19 jan 2009 - 13:59:06
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: twee berichten verwijderd omdat ze in strijd waren met de forumregels.

Maandag 19 jan 2009 - 17:38:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik gok dan dat schadestel 9562 in Hlm een goeie bak aan de 9563 heeft afgestaan, die zal dan ook wel ergens schade hebben gehad. Bedoel je trouwens niet bak 8792 in je eerste bericht?

Maandag 19 jan 2009 - 22:32:00
stel172
stel172
9563 heb ik gespot met bak 8790(hoort in de 9562) terwijl deze de 8792 zou moeten hebben, maar ja hij reed dus ik wil hem graag nog een keer spotten voor de zekerheid. Een lees of schrijffout durf ik tot die tijd niet uit te sluiten.

Laatst bewerkt door stel172 op Maandag 19 jan 2009 om 22:32:54

Dinsdag 20 jan 2009 - 11:20:11
broek53
broek53
Bij wijze van service opgeschreven: de 9563 heeft inderdaad de kopbak 290 8790 (en de 8791). Het UIC-nummer van die bak is 94 84 4921292-7, overigens..

Dinsdag 20 jan 2009 - 12:49:09
jacokran
jacokran
Quote
damart:
Quote
broek53: Naar aanleiding van de problemen die de 9556 gisteren had in de serie 8800 is een hikje in het diagnosesysteem van de nieuwe VIRM's aan het licht gekomen. Bij de brug in Alphen moeten de machinisten de stroomafnemers neerlaten en dat diagnostiseert het systeem als het in werking treden van het autodropsysteem dat deze nieuwe stellen hebben. Dat heeft niets met snoepjes te maken, maar het is "zelfneervalsysteem", een voorziening waardoor de stroomafnemer vanzelf zakt als de schuitjes teveel versleten of beschadigd zijn. Als dat gebeurt, moet de stroomafnemer natuurlijk niet zomaar weer omhoog gezet kunnen worden. Het diagnosesysteem zal dus nog duidelijk gemaakt moeten worden dat de stroomafnemer door een bedieningshandeling iets anders is dan autodrop.
Aha, dat verklaart een hoop! Ik had al zo'n vermoeden dat de 9556 problemen had met die stroomloze brug, toen hij zowel 's ochtends als 's middags vlak na die brug tot stilstand kwam en het even duurde voordat hij weer op gang kwam.
Ik heb de afgelopen dagen twee keer van een VIRM-4 mogen genieten in de 8800 tussen Apn en Ut vv. Geen ongeplande stop gehad. klopt het dat het diagnosesysteem nu niet besluit dat de stra kapot is?

Vrijdag 23 jan 2009 - 23:44:04
stel172
stel172
Quote
broek53: Bij wijze van service opgeschreven: de 9563 heeft inderdaad de kopbak 290 8790 (en de 8791). Het UIC-nummer van die bak is 94 84 4921292-7, overigens..
Heel hartelijk dank.
Ik ga nu uit van een sticker fout en niet meer van een spot-fout of bakwisseling. Ik ga het met een voetnoot vermelden in mijn tabel. Ik heb gelukkig geen last van de krediet crisus, maar wel van een tijds crisus (veel overuren maken), maar als Somda geïnteresseerd is in baksamenstelling spots van IRM en DD-AR wil ik ze best wel een keer digitaal aanleveren, als ik weer wat meer tijd heb 's avonds. Nu besteed ik mijn spaarzame tijd aan het opschrijven van de nummers om ze op een rustiger tijdstip weer te ordenen, maar dit viel me echt meteen op.

Laatst bewerkt door stel172 op Vrijdag 23 jan 2009 om 23:46:33

Zaterdag 24 jan 2009 - 00:00:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Waarom een stickerfout? Omdat het UIC-nummer niet met het baknummer klopt?

Laatst bewerkt door timtrein op Zaterdag 24 jan 2009 om 00:02:38

Zaterdag 24 jan 2009 - 00:08:56
stel172
stel172
Dat kan ik pas echt bevestigen als ik de 9562 gespot heb of door iemand wordt, maar deze staat in Haarlem. Feit is dat de 8790 in de 9562 thuis hoort en dat 8792 orgineel in de 9563 thuis hoort. Ook bij de tweede generatie zijn er nummers dubbel voorgekomen (ik meen 8318?). er kan er maar een de echte zijn dus ga ik er voorlopig vanuit dat het de 8792 moet zijn met een foute bak-nummer bestickering.

Zaterdag 24 jan 2009 - 15:50:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Quote
stel172: maar als Somda geïnteresseerd is in baksamenstelling spots van IRM en DD-AR wil ik ze best wel een keer digitaal aanleveren, als ik weer wat meer tijd heb 's avonds.
Deze spots kunnen ook doorgegeven worden in het kopje materieel samenstellingen. Mocht dit door tijd gebruik niet kunnen, dan mag je het excel bestand ook wel naar 1 der beheerders sturen, zodat deze het kunnen bijwerken.

Zaterdag 24 jan 2009 - 19:21:07
jmt
jmt
En maar wat graag! Ik ben een van de geinterresseerden

Laatst bewerkt door edegroot op Maandag 26 jan 2009 om 10:00:05

Zaterdag 24 jan 2009 - 23:15:03
stel172
stel172
Ik zal er morgenmiddag wat tijd voor proberen te maken. Het IRM is en blijft een interresante puzzel. Daarnaast ben ik ook bezig met dd-ar, maar dat heb ik sinds juni 2008 nog niet kunnen bijwerken. De spots van IRM heb ik tot half december bijgewerkt op papier en ik miste toen nog ongeveer 30%? van de serie.

Laatst bewerkt door stel172 op Zaterdag 24 jan 2009 om 23:23:34

Zondag 25 jan 2009 - 17:53:53
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij de 9577

Zondag 25 jan 2009 - 18:10:00
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
de 9577 is inderdaad de laatste die in Nederland is aangekomen.
maar deze is volgens mij nog niet afgenomen door NSR.
deze is ook nog niet in dienst van NSR gespot.
de 9576 is dit wel en is dus de laatst afgenomen VIRM.


Zondag 25 jan 2009 - 20:21:47
maxime
maxime
Was de 9576 niet eerder geleverd dan 9575? Ik meen dat deze al in december vorig jaar in dienst is gezien.

Zondag 25 jan 2009 - 20:31:22
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
aan de spots kan ik het niet onderscheiden. de 9575 heb ik zelf mee gereden en de 9576 was voor mij nog een onbekende.. de eerste spots van de 9576 dateren ook van dit jaar

EDIT: whooops foutje bij et bijken van de spots

de 9575 is dus het laaste afgenomen stel.

Laatst bewerkt door jordydl1 op Zondag 25 jan 2009 om 20:51:46


Zondag 25 jan 2009 - 20:41:20
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
De spots zijn toch wel duidelijk: De 9575 is 14 januari het land binnengekomen, de 9576 18 december vorige jaar.

Garantie tot aan de voordeur.

Zondag 25 jan 2009 - 21:05:44
mark
mark
Daarnaast is de 9574 nog niet afgeleverd, dus het gaat inderdaad niet op nummer.


Zondag 25 jan 2009 - 21:10:22
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
klop ook als een deur, maar ik had mn twijfels even over de volgorde 9575 9576 omdat die zonder datum op mijn lijstje stonden.


Maandag 26 jan 2009 - 12:23:14
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Om 11.03 vanmorgen rolde de verse 9574 Venlo binnen.

Maandag 26 jan 2009 - 13:20:38
waalkade
waalkade
Hadden ze haar in Kn een zetje gegeven?

Maandag 26 jan 2009 - 13:45:41
broek53
broek53
9577 is sinds 23-1 inzetbaar bij NSR. Of hij ook werkelijk al rijdt, weet ik niet.

Maandag 26 jan 2009 - 14:29:03
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Ik zag hem vrijdag (de 23e dus) als een LM te Hvs ri Gvc (en Roso019 als de retourrit Gvc-Amf), dat was neem ik aan een testritje. Geen idee of hij daarna nog is ingezet...


Maandag 26 jan 2009 - 14:33:47
keesje
keesje
De 9577 is zojuist uit Amf vertrokken richting Ut.

Maandag 26 jan 2009 - 17:19:31
Rolffiej19
Rolffiej19
9577+9558 stonden gecombineerd te leiden cs om richting utrecht in de 8800 te vertrekken rond 15:43

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Maandag 26 jan 2009 om 17:22:49

Donderdag 12 feb 2009 - 15:27:35
broek53
broek53
Eigenlijk kunnen we voor het overizcht beter dit topic vullen dan de OD, realiseer ik mij.
9578 + 9579 op 11/2 afnamerit, 12/2 (vandaag) in dienst. 9580 op 12/2 aangekomen.

Donderdag 12 feb 2009 - 15:55:25
ruysdael
ruysdael
Het gaat rap, nog 17 nummertjes te gaan.


Donderdag 12 feb 2009 - 20:47:51
bogger
bogger
Vanuit de 12752 een nieuwe IV gezien op Ut vandaag, maar kon het nummertje niet zien..
Als iemand me kan aanvullen, graag

Donderdag 12 feb 2009 - 20:51:01
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Broek53 meld het al twee berichten boven je, dat was de 9580. Deze zag ik ook in Gdm

'Okeh'

Donderdag 12 feb 2009 - 20:55:23
bogger
bogger
Wist niet zeker of ik er automatisch vanuit mocht gaan dat het de 9580 was.
Die dingen lijken nogal op elkaar.

Maar dan gaat het nu idd weer even snel met de bestelling

Donderdag 12 feb 2009 - 21:07:06
broek53
broek53
Quote
maccerr: Het gaat rap, nog 17 nummertjes te gaan.
Ja, de 9597 staat op het moment genoteerd voor overdracht op 1 juli.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:22:57
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:28:22
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Was die niet reserve?

Trouwens, even een andere vraag. Klopt het dat de deuren van de kleine toilet zowiezo voorzienzijn van een sticker met de tekst dat je tijdens een tussenstop niet de toilet mag gebruiken?
Wel frappant dat dat niet mag, aangezien er nu een bioreactor onder hangt?

Foutje? Ik heb dit al achter elkaar in twee VIRM-4'tjes dit mogen meemaken.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:37:07
broek53
broek53
Quote
superboer: Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.
Nee, de 9597 IS de 51e (9547-9597 zijn 51 stellen, tel maar na).

Donderdag 12 feb 2009 - 21:39:18
Jeffrenzo
Jeffrenzo
`daar heb ik eerder (volgens mij ergens in dit topic) ook is wat over gelezen, waarschijnlijk is het omdat de gemiddelde reiziger het verschil niet ziet of er wel of geen biobak onder hangt

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Donderdag 12 feb 2009 - 21:43:48
broek53
broek53
Nou, waarschijnlijk is het omdat men vergeten is het standaard-stickertje van de tekening te laten halen . En Bomardier levert volgens tekening, daar helpt geen lieve moeder aan

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 feb 2009 - 21:49:19
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Quote
broek53:
Quote
superboer: Was het niet zo dat de NS het voor elkaar heeft gekregen dat er 51 stellen kwamen i.p.v 50? Dat zou dan beteken dat er ook nog een 9598 zou moeten komen.
Nee, de 9597 IS de 51e (9547-9597 zijn 51 stellen, tel maar na).
Euh ja, zonder na te tellen kom ik nu ook op die conclusie ja Komen de nummertjes op de cabinedeuren trouwens nog terug in de Nieuwe VIRM's? Nu is daar enkel een grijs plaatje aanwezig.

Donderdag 12 feb 2009 - 21:51:07
ruysdael
ruysdael
Wel, het leek erop of die bordjes omgedraaid waren, zodat je die nummers enkel van de binnenkant ziet. Ik kan het mis hebben...


Donderdag 12 feb 2009 - 22:20:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
aarclay: Was die niet reserve?

Trouwens, even een andere vraag. Klopt het dat de deuren van de kleine toilet zowiezo voorzienzijn van een sticker met de tekst dat je tijdens een tussenstop niet de toilet mag gebruiken?
Wel frappant dat dat niet mag, aangezien er nu een bioreactor onder hangt?

Foutje? Ik heb dit al achter elkaar in twee VIRM-4'tjes dit mogen meemaken.
zelfde is ook het geval bij Prio-stammen met bioreactoren. Macht der gewoonte...


Donderdag 12 feb 2009 - 22:35:26
hvondelen
hvondelen
Eventjes dacht ik net dat ik in de 9578 zat met roze stoelen....maar dat nummer bleek verkeerd te zijn, ik zat in de 9518. Tenzij iemand een grapje uit wilde halen met een stift, iemand van hier??

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Donderdag 12 feb 2009 - 22:58:29
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
je ziet toch zo dat de 9518 anders is dan de 9578..

Zondag 15 feb 2009 - 16:42:56
john563
john563
Quote
stel172: Dat kan ik pas echt bevestigen als ik de 9562 gespot heb of door iemand wordt, maar deze staat in Haarlem. Feit is dat de 8790 in de 9562 thuis hoort en dat 8792 orgineel in de 9563 thuis hoort. Ook bij de tweede generatie zijn er nummers dubbel voorgekomen (ik meen 8318?). er kan er maar een de echte zijn dus ga ik er voorlopig vanuit dat het de 8792 moet zijn met een foute bak-nummer bestickering.
Ik kan je voor 100% zeker stellen dat die twee van bak gewisseld hebben.(schade)

Laatst bewerkt door john563 op Zondag 15 feb 2009 om 16:43:42

Zondag 15 feb 2009 - 23:05:01
stel172
stel172
Heeft de 9563 dan ook schade gehad?
9564 heeft ook een fout in de bestickering: ipv 8445, stond er volgens mij 8545 met registernummer 94 84 491 5 145-5.

Maandag 16 feb 2009 - 01:00:05
broek53
broek53
De 9563 heeft geen schade gehad, hij heeft het NU. Staat in Haarlem, nadat hij een perronschoonmaakmachine eronder gehad heeft.

Maandag 16 feb 2009 - 08:11:31
keesje
keesje
Klein detail, dat gebeurde op 31 januari toen het als 2133 onderweg was naar Vs en die machine te Rtb ervoor kreeg.

Donderdag 19 feb 2009 - 16:06:14
geertw
geertw
Dumpy zag de 9581 leeg door Ut rijden richting Uto. Nieuwste?

http://www.ovinnederland.nl/

Donderdag 19 feb 2009 - 16:39:01
broek53
broek53
Jazeker, hij zal waarschijnlijk net het land in gekomen zijn. De 9580 zag ik vanmiddag in Amsterdam C, maar ik weet niet zeker of hij daarmee in dienst is gesteld. Gisteren zou hij zijn afnamerit rijden, namelijk.

Voor de 9563-watchers; die is inmiddels weer in dienst na schadeherstel.

Donderdag 19 feb 2009 - 17:07:03
bjornl
bjornl
Over het algemeen doen de remmen van VIRM-4 nu, voor zover ik ze hoor, redelijk stil hun werk. Een uitzondering is de 9556: die hoorde ik eergisteren op Ah "ouderwets" gillen.

Donderdag 19 feb 2009 - 17:24:28
ruysdael
ruysdael
De 9574 kan er ook wat van hoor, tenminste afgelopen zondag .


Donderdag 19 feb 2009 - 20:46:59
bogger
bogger
Quote
geertw: Dumpy zag de 9581 leeg door Ut rijden richting Uto. Nieuwste?
Check te Ut, rond 16:05

Maandag 02 mrt 2009 - 21:28:54
broek53
broek53
Vandaag is de 9582 op de Bokkeduinen gearriveerd, zoals in de OD's te lezen was. De afnamerit is gepland op donderdag as. Voorlopig staan de nieuwe stellen in dezelfde cyclus gepland: aankomst op dinsdag, afnamerit op donderdag (en als die slaagt, in dienst op vrijdag).

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 21 mrt 2009 om 11:32:02

Zondag 22 mrt 2009 - 15:25:34
mark
mark
De 9584 is vandaag de reizigersdienst ingegaan, die mag dus ook de voorspellingen in


Dinsdag 07 apr 2009 - 10:05:37
broek53
broek53
We houden het hier niet stelselmatig bij, maar niettemin nu dan maar eens de melding dat de leveriging ius gevorderd tot de 9587, die gisteren op de Bokkeduinen is aangekomen.

Woensdag 08 apr 2009 - 11:20:10
mich
mich
Flickr 77593728@N08
De 9586 stond gisteravond op de rep in Nijmegen.

Zondag 26 apr 2009 - 17:09:26
broek53
broek53
9587 is in dienst gesteld op 10 april, de 9588 is aangekomen op 15 april en al op 21 april in dienst gesteld en inmiddels staat op de Bokkeduinen de 9589 sinds 22 april. Morgen maakt deze de afleveringsproefrit.
Voorziene aankomstdata van de volgende stellen: 9590 op 29 april, 9591 op 7 mei en 9592 op 14 mei.

Zondag 26 apr 2009 - 18:11:35
pytoyo
pytoyo
Deze nieuwe VIRM's worden toch ook ingezet in de 1500?

Pyt0yo TREiNF&n

Zondag 26 apr 2009 - 18:16:43
luytjes
luytjes
Er wordt in de omloop geen onderscheid gemaakt tussen nieuw of oud VIRM. Het zal de ene keer een oude zijn en de andere keer een nieuwe, maar dat is een kwestie van toeval.

Zondag 26 apr 2009 - 18:16:50
keesje
keesje
De nieuwe VIRM's worden niet op andere plaatsen ingezet als de andere VIRM-IV-en. De afleveringproefritten zijn wel vaak vanuit Amf via de Gooilijn, dus dan kun je ze wel daar tegenkomen.

Zondag 26 apr 2009 - 18:18:11
broek53
broek53
De nieuwe VIRM's worden overal ingezet waar VIRM rijdt, en dat is (nog) niet in de 1500.

Donderdag 07 mei 2009 - 12:55:21
keesje
keesje
VIRM 9591 is vanmorgen rond 11.15 uur de grens overgekomen bij Vl.

Donderdag 07 mei 2009 - 13:36:12
broek53
broek53
.. en de 9590 is bezig aan de afnameproefrit.

Donderdag 07 mei 2009 - 13:48:20
keesje
keesje
Dat gaat dus allemaal nog keurig op schema!

Vrijdag 15 mei 2009 - 21:09:12
broek53
broek53
Zeker: 9592 heden ook al in Nederland.

Vrijdag 15 mei 2009 - 21:57:09
Damian
Damian
Quote
keesje: VIRM 9591 is vanmorgen rond 11.15 uur de grens overgekomen bij Vl.
Je bedoeld woensdag. Daarna nog een laatste proefrit gereden Amf-Gv. ATB eruit bij Hfdm, even 160 rijden en dan vol de ankers erop. We stonden 750 meter verder stil. Dat is een hele knappe prestatie voor een trein. Het was wel droog uiteraard.

Laatst bewerkt door Damian op Vrijdag 15 mei 2009 om 21:58:12

Dinsdag 19 mei 2009 - 20:54:15
broek53
broek53
Met de 9592 ging het vandaag qua proefrit niet goed. Het stel is dan ook niet overgenomen door NS. (Dat is overigens niet uniek, maakt U zich geen zorgen)

Vrijdag 22 mei 2009 - 14:07:13
Damian
Damian
Dan ben ik gelijk nieuwsgierig wat er niet goed ging?

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 22 mei 2009 om 21:33:35, reden: Onnodige quote verwijderd

Zaterdag 23 mei 2009 - 09:58:14
broek53
broek53
Er moest om d'een of d'andere reden de rem van een draaistel buiten dienst gesteld worden tijdens de proefrit.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 23 mei 2009 om 09:58:36

Maandag 25 mei 2009 - 14:35:56
raymond16
raymond16
VIRM 9593 is in het land en kwam om 13:58 door Ehv gereden op weg naar Bkd.

Maandag 25 mei 2009 - 18:05:51
davidov08
davidov08
Heb ik het juist dat er op de 9593 nog 'maar' 4 stellen volgen, wat betekent dat alle nieuwe VIRM4's zo rond eind juni geleverd cq. operationeel zijn?

Maandag 25 mei 2009 - 19:17:45
MVB87
MVB87
dat heb je juist ja.

Vrijdag 05 jun 2009 - 22:20:29
bjornl
bjornl
En de 9594 is deze week ook binnengekomen. Nog drie...

Dinsdag 09 jun 2009 - 12:56:56
keesje
keesje
Nee nog twee! De 9595 is vandaag Nederland binnengekomen en nu onderweg ergens in de buurt van Ehv.

Dinsdag 09 jun 2009 - 19:09:48
Arjen-V
Arjen-V
om 17:30 nog zonder nummers op Amfge. sluitseintjes aan de Hvs zijde.
GreetZ Arie

Dinsdag 09 jun 2009 - 19:16:44
kevinevers
kevinevers
Ik zag vandaag dat de 9550 op de buitendeuren van de balkons stickers geplakt had gekregen met rolstoel en fietslogo's zoals bij SGMm


Dinsdag 09 jun 2009 - 20:58:34
MVB87
MVB87
Dat is ook al bij enkele 6jes en bestaande 4tjes gebeurt. Op de deuren bij de stuurstandrijtuigen en bij de 6jes ook nog op een bak in het midden (weet niet precies welke)!

Dinsdag 09 jun 2009 - 21:05:30
bjornl
bjornl
Dat zal de mBv7 zijn.

Zondag 05 jul 2009 - 13:57:16
broek53
broek53
Jongste planning voor de komst van de laatste complete VIRM-4: de 9597 wordt op 6 juli in Amf verwacht. Op 8 juli komt dan nog een extra mBvk het land in (een exemplaar om een van de gesneuvelde exemplaren te vervangen).

Zondag 05 jul 2009 - 19:55:38
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
En zijn er nou nog plannen om iets met de bij de vorige bestelling geleverde 'kale' casco's te gaan doen??

Zondag 05 jul 2009 - 23:55:37
broek53
broek53
Een van die vier casco's is grotendeels ingericht met de apparatuur van een van de inmiddels gesloopte mBvk's. Dat is gebeurd in het RB Haarlem en daarna is die bak in Amersfoort geparkeerd met nog een paar heel of half gerepareerde tussenbakken. Mijn veronderstelling is (let wel: veronderstelling!) dat deze samen met de nu te leveren nieuwe bak een treinstam gaan vormen. De overige drie casco's staan in Amersfoort reserve te wezen voor als er nog eens een mBvk gekraakt mocht raken; daar zijn ze immers ook voor bedoeld.

Zaterdag 11 jul 2009 - 07:39:01
bjornl
bjornl
Het valt mij op dat in de VIRM-4s de 220V-aansluitingen vaak niet werken. Ik heb al regelmatig een aantal punten af moeten lopen om een werkend punt te vinden. Gisteren zat ik in de toch nog behoorlijk nieuwe 9595 en zelfs daar trof ik al een niet-werkend punt aan. Algemeen probleempje?

Zaterdag 11 jul 2009 - 08:02:31
ettenrail
ettenrail
Daar heeft mijn vader ook last van, maar er is een manier tegen; je drukt het knopje in wat net naast het stopcontact zit, dan de stekker erin steken. Als het goed is zou hij het dan moeten doen


Zaterdag 11 jul 2009 - 10:11:01
doc_zenith
doc_zenith
Hmm, stopcontacten werken bij mij altijd wel. Ik heb meer last van die leeslampjes, gisteren kwam ik er voor de 11e keer hard mee in aanraking (maargoed, dat ligt dan ook aan mij) ...