10-12-2007 13:30:54 | ||
---|---|---|
Somda
|
Foutje in het systeem denk ik.Want in de Railpocket staat de 4532 ook voor.33 in de lijst.Zo ook op de vertrekstaat in de railpocket. |
10-12-2007 13:36:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nee, geen fout Dit is één van die wijzigingen, die de komende tijd wel vaker zullen komen. Even onderzoekje gedaan, deze trein wordt tot aan het volgende wijzigingsblad per aanschrijving op maandag gewijzigd naar 11:36 ivm brugopening Hgwbr. Daarna zal het wel in het wijzigingsblad worden opgenomen. Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-12-2007 13:46 Dick van den Hoven |
10-12-2007 14:07:37 | ||
---|---|---|
Somda
|
Handig om te weten.Bedankt voor de info. |
10-12-2007 15:40:32 | ||
---|---|---|
lucky
|
Niet gezien dat er nog een pagina was. Laatst bewerkt door lucky op 10-12-2007 15:41 |
10-12-2007 23:14:48 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteWie z'n moeder, ik bedoel: welke brug?? |
11-12-2007 07:40:04 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Dat is Hoge Gouwebrug Gouda Zie hier op Somda->Overig->Verkortingen. Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-12-2007 07:41 Dick van den Hoven |
11-12-2007 07:55:30 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Wat heeft een brugopening bij Gouda te maken met de stoptrein Amsterdam-Enkhuizen?? Gr Jack |
11-12-2007 07:57:30 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Ja, sorry hoor, maar ik geef alleen maar door wat ik zie. %04% Ik zal in het vervolg wel niets meer posten op dit gebied. Al dat gemiep %07% Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-12-2007 07:57 Dick van den Hoven |
11-12-2007 07:58:54 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Oeppss. Sorry, hoor. Het was niet de bedoeling dat je boos zou worden Ik vroeg het me gewoon af.... Gr Jack Laatst bewerkt door Jack5812 op 11-12-2007 08:11 |
12-12-2007 16:54:40 | ||
---|---|---|
willy84
|
Even een vraag over de materieelinzet: Wat behoort er in de treinen 3565 3563 13563 te rijden? Heb er namelijk allemaal VIRM VI in gespot. Wat te krap is. |
12-12-2007 18:04:51 | ||
---|---|---|
bjornl
|
In 13563 was een VIRM-VI maandag en dinsdag echt niet te krap, er was flink ruimte over. Voor de 3563 en 3565 is het wel aan de krappe kant, daar waren de tienwagenstammen ICRm ook al krap. Er horen twee twaalfwagenstammen VIRM in de 3500 te rijden. Uit een ander topic: Quote En nog even terugkomend op wat wat moet zijn: op basis van de omlopen van de dienstregeling 2006(!) zouden de twaalfwagenstammen terug komen in 3531/3533,3548/3550,3559/3561. Het kan natuurlijk zijn dat ze tussendoor "achtergehouden" worden om gunstiger uit te komen in de drukkere treinen 3563 en 3565. Als ik naar de recente spots en opvallende dingen kijk krijg ik het idee dat de 3500 de afgelopen dagen veel pech heeft gehad en dat de situatie van de afgelopen dagen (losse VIRMpjes, ICM, DD-AR) niet structureel zou moeten zijn. Laatst bewerkt door bjornl op 12-12-2007 20:51 |
12-12-2007 18:34:51 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Oh, dus de 3519 is vanaf nu weer standaard VIRM4'tje? Dat is jammer, 't was de enige mogelijkheid om ICM te spotten hier... 'Okeh' |
12-12-2007 19:41:15 | ||
---|---|---|
edegroot
|
4556 is tegenwoordig schijnbaar standaard 1x DDAR. Ik heb er eens naar staan kijken op Ass, maar het is eigenlijk te bizar om te zien hoe mensen bijna moeten vechten om in een trein te komen, laat staan dat ze kunnen zitten %04% Volgens mij kun je dat nogal simpel oplossen door met de DDM1-stammen in die serie te gaan schuiven. |
12-12-2007 19:46:06 | ||
---|---|---|
montrose
|
In de vorige dienstregeling was 4558 standaard 1xDDAR, daar deed zich hetzelfde probleem voor , 4560 is DDM . Helemaal eens |
12-12-2007 19:57:33 | ||
---|---|---|
martw
|
Hoe zit het nu eigenlijk precies met de serie 2000? Is dit nu een ICRm-serie, aangevuld met IRM of is het (zoals voorheen) een IRM-serie aangevuld met ICRm (en ICL)? Martijn |
12-12-2007 20:34:00 | ||
---|---|---|
daan1714
|
Een IRM-serie, aangevuld met ICRm en ICL. |
12-12-2007 20:39:56 | ||
---|---|---|
keesje
|
ICL rijdt met 5 stammen in de 1500 en met 1 stam in de 2000. |
12-12-2007 20:41:06 | ||
---|---|---|
daan1714
|
En er rijden 1 of 2 stammen ICRm in de 2000, en de rest is dus IRM. Laatst bewerkt door daan1714 op 12-12-2007 20:41 |
12-12-2007 20:43:43 | ||
---|---|---|
david_meye
|
De 8800 serie is zo wie so V-IRM behalve op zaterdag is het Plan V/T of SGMm of V-IRM. |
12-12-2007 21:36:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHoe je het wilt noemen, moet iedereen natuurlijk zelf weten maar in de 2000 horen in doorsnee vier stammen ICR, 1 stam ICL en twee composities VIRM thuis. Het is dus een nogal gemengde serie, maar wel grotendeels bestaand uit "getrokken" rijtuigen. Overigens vernam ik vandaag van plannetjes om de stam ICL te vervangen door andere rijtuigen, maar ik zoek nog ff een topic om dat in kwijt te kunnen |
12-12-2007 21:51:57 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Ik merk met de nieuwe dienstregeling wel wat problemen op de 4500. Het valt me op dat steeds vaker de treinen niet meer bkg kruisen maar op Hoogkarspel omdat de trein uit asd te laat is. Dit gebeurt trouwens het meest met de DDM stammen. De 2 DD-AR'etjes in de 4500 zijn meestal wel goed op tijd. Bovendien merk ik dat de 1 minuut stoptijd op Hn (voorheen 2) erg krap is. De laatste tijd vertrekt de 4500 gelijktijdig met de 3400(met +4/5 minuten dus). Gevolg is dat het op ass erg krap wordt omdat de 5800 en de 800 vlak achter de 4500 zitten. Een bijkomend gevolg is weer dat vertraagde 4500 op zijn vertektijd asd komt binnerijden en dan nog kop moet gaan maken waardoor de vertraging niet kan worden ingelopen. En ik zie op pmw maar heel weinig mensen instappen. In de spits vanmorgen maar 4 of 5%05%. Maar misschien komt dat omdat het station er nog maar net is. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
12-12-2007 22:05:15 | ||
---|---|---|
willy84
|
Quote Over welk traject heb jij het? Ik heb het over Amsterdam Bijlmer Arena-Utrecht CS. |
12-12-2007 22:25:25 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Ik ook. Maandag in eerste klas (bovendek ABv6) ongeveer 1/3 bezetting, tweede klas zag er niet veel drukker uit (halfvol). Dinsdag bovendek ABv5 iets beter bezet (eerste klas misschien half), maar zeker geen staanders. Gezien de +10 en dus waarschijnlijk al wat mensen voor de 3565 erin zeker niet slecht. |
12-12-2007 22:35:59 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteDat mag wat mij betreft in dit topic: https://www.somda.nl/www/forum/3206/ |
12-12-2007 22:46:50 | ||
---|---|---|
willy84
|
Quote Ik heb een heel overzicht van de trein gehad, ik ging namelijk niet mee, maar bleef te Arena. De 13563 was vol. De 3563 en 3565 overvol. |
12-12-2007 22:52:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
@ 13563: Kijk, het is dit soort elkaar volslagen tegensprekende waarnemingen van precies hetzelfde dat maakt dat NS inmiddels niet meer bij de eerste berichten van te volle of te lege treinen in de houding springt... |
12-12-2007 23:01:58 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Tsja, we kunnen hier lang of kort over discussiëren, maar ik weet toch echt wat ik gezien heb in de 13563 maandag en dinsdag (vandaag was ik vrij). Maandag in een coupé met 23 zetels 6 mensen, dinsdag ongeveer de helft van de stoelen bezet. De tweede klas die ik kon zien minder dan vol. Voor zover ik gezien heb is VIRM-VI in de 13563 geen fout in de materieelinzet. Dat solo VIRM-VI in drukke 3500s als de 3520, 3522 en 3563 echt te weinig is ben ik het volledig mee eens. Hoewel daarbij de kanttekening past dat ik dinsdag in de 3522 eerst op een volledig afgeladen balkon klemliep waarna de achterliggende coupé nog zitplaatsen bood (in een solo VIRM-VI dus). Laatst bewerkt door bjornl op 12-12-2007 23:02 |
12-12-2007 23:24:29 | ||
---|---|---|
willy84
|
Ik weet verder ook niet wat ik er over moet zeggen of hoe ik mijn bewering kan "bewijzen". Als ik zie dat een bepaalde trein gedeeltelijk overvol is en er helemaal achter- of voorin nog ruim plaats is, dan vermeld ik dat ook. Ik zie alleen dat alle plaatsen 2e klas bezet zijn, dat er in de gangpaden gedeeltelijk mensen staan en balkonnen vol. Dat er in de 1e klas nog plaatsen vrij zijn, oke. Maar er staan heel veel mensen(tientallen) dan is een trein in mijn optiek overvol. Als er mensen op klapstoeltjes zitten of liever blijven staan dan naast iemand gaan zitten omdat ze blijkbaar niet naast mensen willen zitten, dan is een trein echt niet overvol. Laatst bewerkt door willy84 op 12-12-2007 23:25 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-12-2007 11:16:52 | ||
---|---|---|
martw
|
Quote OK, bedankt, maar dit noem ik dus een ICRm (/ICL)-serie aangevuld met IRM. Is het trouwens nu ook zo dat IRM in deze dienstregeling efficienter gebruikt wordt? Immers, de spitsversterkers van de 2000 stonden bij mijn weten de rest van de dag te niksen en aangezien daar nu meer ICRm rijdt, zijn er dus ook minder spitsversterkers. Of staat IRM nu midden op de dag op andere plekken in het land te wachten op de avondspits? |
13-12-2007 11:25:50 | ||
---|---|---|
willy84
|
Als ik het goed begrijp is er een gedeelte van het ICRm uit de 3500 naar de 2000 gegaan? |
13-12-2007 11:27:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
In doorsnee wel, ja. Twee composities feitelijk, die in de 3500 door VIRM vervangen zijn, zoals wij allen inmiddels weten |
13-12-2007 11:31:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuotePrecies is efficiency niet op die manier uit te drukken, maar in ieder geval staan er vier stellen die pure spitspretaties doen, overdag stil: de VIRMs uit de spitstreinen 13500 en 14300 bijvoorbeeld. Daar staat weer tegenover dat het VIRM (twee stellen) weg is uit de serie 3200 (thans: 14500), en die stonden overdag ook stil (in theorie althans, meestal reden ze vervangende treinen voor uitgevallen Beneluxen..). Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2007 12:20 |
13-12-2007 11:51:20 | ||
---|---|---|
webguy
|
Kan iemand het gat van 1.5 uur in de 7500 uitleggen? De laatste trein van Arnhem - Ede=Wageninen gaat nu om 0:36, in tegenstelling tot 0:07 vorige drgl. Maar, die trein van 0:07 bestaat opeens niet meer: de 7500 rijdt tussen Ede en Arnhem 23:07 en dan 1.5 uur niet tot 0:36. De mensen die naar Oosterbeek moeten, die kunnen nog wel met de trolley/bus gok ik, maar de Wolfhezenaren hebben wel een gat van 1.5 uur... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
13-12-2007 12:29:58 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Tja, dat lijkt me een oplossing uit de categorie graag-of-niet: er zijn zowel wensen voor latere treinen als voor minstens een trein per uur, maar dat kan economisch niet meer uit zo laat op de avond, dus dan moet je een van de twee kiezen. In dit geval dus de 'latere' trein, ten koste van de regelmaat. En als een side-note: zó groot is het aandeel Wolfhezenaren nou ook weer niet. |
13-12-2007 12:38:42 | ||
---|---|---|
edegroot
|
QuoteWat rijdt er nu dan in de 14554, 14560 en 14525 ? DDAR oid ? |
13-12-2007 12:41:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Jawel (niet oid, maar DDAR) |
13-12-2007 12:48:05 | ||
---|---|---|
keesje
|
Over economische inzet gesproken: Trein 2123 rijdt tegenwoordig met 2x Plan V Asd-Ddr en die stellen lopen dan om 07.16 uit te Ddr! Even daarvoor komt 5021 met 3x Plan V binnen in Ddr om dan te keren op 5018 om 07.25 uur. Volgens mij kan 5021 ook best af met 2x Plan V op dat tijdstip en in die richting, dus dan heb je in zo'n geval 4 aankomende V-jes. Laat er dan 3 van keren op 5018 en je hebt er weer 1 mee gewonnen die in series als 16000 of 7000 (die ook al met veel losse V-tjes rijdt) inzetbaar zijn ter versterking. Vreemd in ieder geval dat er materieel uitloopt op een tijdstip waarop de echte spits nog moet beginnen! |
13-12-2007 12:54:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er zijn wat deugden verloren gegaan in uitgekiend plannen van de omloop, zo in de loop der tijden. Als je vroegêh het in je hoofd haalde om materieel niet te laten rijden om 8 uur 's morgens, had je je langste tijd als materieelplanner wel gehad, bij wijze van spreken. Nu zie ik bijvoorbeeld de DDM-1 van 14523 (ex-3223) om 7.41 uur al uitlopen in Amsterdam en niet meer ingezet worden. Robuust en handig voor de bijsturing geef ik toe, maar wel duur ! |
13-12-2007 22:47:22 | ||
---|---|---|
icetha
|
ICL rijdt met 5 stammen in de 1500 en met 1 stam in de 2000. Wie weet de omloop van die ICL stam in de 2000 serie? Gaarne ook treinnummers voor zat.-en zondag. Peter. |
13-12-2007 23:04:19 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
@keesje: en dan te bedenken dat er nu ook nog materieel ergens vandaan moet komen voor de 5016, die vorige drgl nog met het materieel van de 2421 kon rijden maar die gaat nu juist door naar Vs (als 2121). De efficiëntie is er daarentegen helemaal niet slechter op geworden door dit alles. Nu is de 2123 de enige die na Ddr iets anders mag gaan doen, vorige drgl waren dat de 2421 en 2425. Laatstgenoemde liep toen ook uit in Ddr, maar dat was wel een IRM-VI wat andere koek is als die 4 bakken Mat'64. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-12-2007 23:39:50 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Quote Een extra DDM1 stam zou niet gek zijn op de 2200. Ik zie dat de 2200 best vaak vol zit met DD-AR. 3 stammen DDM1 op de 4500 is ook een beetje teveel (buiten de spits om). En de DD-AR kan de strakke 4500 dienstregeling beter aan dan DDM1. 8 bakken DD-AR in de spits lijkt me beter (als het materieel beschikbaar is natuurlijk). Ik merk trouwens ook dat de 4536 niet meer met 8 bakken DD-AR (uit de 2228) maar gewoon met 4 bakken. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
14-12-2007 19:19:59 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Om nog maar een keer terug te komen op die 13563: ik zat er vandaag weer in; deze keer was hij "extra" kort, want solo VIRM (ex-Smart Connection 9427). Ik ben in de ABv3/4 aan de A-kant bovenin gaan zitten; daar zaten vier mensen op 18 plaatsen. Later ben ik even naar achteren gelopen: de aanpalende B-coupé had nog 9 plaatsen vrij; bovenin de aangrenzende mBvk waren ongeveer drie op de vier stoelen bezet. Ik blijf dan ook bij mijn mening dat een solo VIRM-VI vooralsnog echt geen fout is in de materieelinzet voor deze dienst. |
15-12-2007 12:59:23 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Er lijkt aleen maar DD-Ar in de 3400 te rijden op zaterdagen%04%. Jammer en de capaciteit lijkt me ook niet echt nodig. Gr Jack |
15-12-2007 13:50:48 | ||
---|---|---|
martw
|
QuoteVolgens mij is de omloop van de ICL-stam variabel, zo heb ik 'm dinsdag en woensdag gezien in trein 2025; maandags zat-ie in trein 2063 en vrijdag heb ik 'm helemaal niet gezien. (donderdags heb ik sowieso niet in de trein gezeten, dus daar kan ik niets van zeggen). Ik denk dat je pas echt een omloop vast kunt stellen als we een paar weken verder zijn, je ziet dan namelijk pas de patronen. Martijn |
15-12-2007 16:22:38 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat ICL is zeker op bepaalde treinen in de omloop opgenomen. Maar ik weet niet uit mijn hoofd welke... Wordt vervolgd |
17-12-2007 08:50:49 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Wordt er binnenkort weer geteld in de treinen of niet? Ik vind het zelf erg jammer dat de 7015 weer teruggebracht is naar 1 stel. Dit zal natuurlijk niet in 1 keer gebeurd zijn, er zal wel over nagedacht zijn. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe de NS dit opmaakt dat 1 stel genoeg is. Er is natuurlijk sinds januari/februari (?) niet meer geteld. Vanochtend vond de HC het niet nodig om mensen eerste klas te mogen laten zitten, wat leidde tot overvolle gangpaden en balkons. |
17-12-2007 09:47:03 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Ik hoop het, Tellen in de Trein rulez!!! Maar de website is nog niet bijgewerkt voor dit jaar, dus het lijkt me haast niet. |
17-12-2007 21:09:03 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Ik vind het een misser dat de vertrektijden van de 1500 in Apd richting westen niet aangepast zijn. Wat is nu de praktijk? De 1500 komt Apd binnen, staat 3-4 minuten stil, terwijl 'buiten' de 1600 of 1700 staat te wachten tot de 1500 weg is. Vervolgens komt de 16/1700 binnen op het moment dat-ie al weer weg had gemoeten. Ik heb nog nooit een 16/1700 richting westen op tijd uit Apd zien vertrekken op tijdstippen dat er een 1500 voor zit. En de 1500-en in omgekeerde richting is al helemaal een ramp: als alles op tijd is gaat het goed, heeft de 16/1700 echter +5 dan worden er in Apd en Dv onnodig aansluitingen gemist en moet alles op elkaar wachten waardoor ook de 7000 vertraging oploopt. Mijn voorstel: zet de vertrektijd van 15/16/1700 alle op dezelfde tijdstippen (07 en 37) en laat het van de situatie afhangen welke als eerste vertrekt. En dan natuurlijk dit wel op tijd aan de reizigers vertellen... |
17-12-2007 21:18:07 | ||
---|---|---|
thijs
|
Quote Nou, das wel heel stellig. Ik zie het ook vaak goedgaan Maar je hebt natuurlijk wel een punt, en daar gaat het om. Ik vraag me af: hoe komt het dat de 1500 ri Amf zo vaak iets te laat is? (andersom is beter te begrijpen) Ik hoop dat het nieuwe perron in Dv lucht gaat geven, de tijden worden in ieder geval medio 2008 aangepast. |
17-12-2007 21:19:25 | ||
---|---|---|
Iceman
|
QuoteGister (zondag) zelfs een VIRM zesje%05%. Dat is echt VEEL te veel. Verder heeft 50/60% van de treinen op de 4500 een kleine vertraging van 1-5 minuten. Vooral de DDM1 hebben nog steeds moeite met de dienstregeling. Doe mij maar DD-AR of desnoods SGMm, als het dan maar wel op tijd rijdt. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
17-12-2007 21:24:44 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Je kunt tellen tot je een ons weegt, maar er is nog steeds te weinig stoptreinmaterieel en dus wordt er ergens pijn geleden. Overigens wreekt zich nog altijd dat planT/V alleen 2-tjes en 4-tjes omvat, zodat je geen 3- of 5-wagentrein kunt maken. Ze hadden destijds beter 2-tjes en 3-tjes kunnen kopen, maar ja gebeurd is gebeurd. |
17-12-2007 21:29:16 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Het nieuwe stoptreinmaterieel worden 4-tjes en 6-jes en dat is qua grootte vergelijkbaar met ongeveer 2,7 resp. 4 bakken Mat'64 en dat biedt veel meer combinatie mogelijkheden. Daarnaast kan het spitsuur makkelijker worden opgevangen omdat deze S-bahn-achtige treinen veel geschikter zijn om te staan. Kortom er is kennelijk toch iets geleerd in de loop der jaren. Laatst bewerkt door fabrierban op 17-12-2007 21:31 |
17-12-2007 21:32:56 | ||
---|---|---|
lucky
|
Denk, maar weet niet zeker, dat reizigers nu ook meer bereid zijn om te staan dan toen 40 jaar geleden begonnen werdt met de bouw van mat'64. |
18-12-2007 15:23:34 | ||
---|---|---|
daniel81
|
QuoteIk bedoel echt: op de minuut nauwkeurig (dus 27/57). Het is altijd minstens 28/58 QuoteVolgens mij omdat -ie (te) kort achter de 7000 zit. Verder kan ik me indenken dat reizigers voor de 16/1700 gaan rennen zodra ze bemerken dat er al een trein staat, en dat de hc wacht dan tot die ook ingestapt zijn... Eigenlijk zou hier een heel strak 'jammer'beleid moeten zijn: deuren dicht, over 4 minuten gaat de volgende. |
18-12-2007 15:37:41 | ||
---|---|---|
mark
|
De 1500 hangt bij Apdo bijna standaard achter de stopper ja... |
18-12-2007 15:37:49 | ||
---|---|---|
edegroot
|
QuoteIk heb het eens af en toe vanuit m'n kantoor te Ass bijgehouden. Ik denk dat men er verstandig aan doet dit heel snel op te lossen en de keertijd van de 4500 in Asd op te schroeven (Desnoods een extra compositie DDAR of DDM1 inzetten). Waar die vertragingen iedere keer vandaan komen weet ik ook niet, maar het is al meerdere dagen sinds de nieuwe drgl niet zoals het zou moeten zijn. Een keertijd van 6 minuten is ook wel belachelijk kort. Standaard zijn de oneven treinnummers in de 4500 op Ass te laat. |
18-12-2007 17:43:41 | ||
---|---|---|
Somda
|
De 4500 serie is niet echt funny meer om te rijden.Rijden is niet het juiste woord.Jakkeren is het.Je komt negens meer op tijd aan. |
18-12-2007 18:12:44 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Quote 40 jaar geleden werden de stoptreinen met solo tweetjes gereden en de sneltreinen met solo viertjes... dus in het huidige licht is het een beetje lastig om daar nu wat over te zeggen Laatst bewerkt door timtrein op 18-12-2007 18:14 |
18-12-2007 18:17:47 | ||
---|---|---|
keesje
|
Veertig jaar geleden had men waarschijnlijk ook geen idee van het reizigersaanbod anno nu Waar toen inderdaad een tweetje genoeg was, daar is nu het verschil van 6 i.p.v. 8 bakken al merkbaar... |
18-12-2007 23:25:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Veertig jaar geleden wisten we niet eens wat een dubeldekker was, in de Nederlandse verhoudingen dan. Sterker nog: moet je je eens voorstellen wat men over een jaar of dertig van het materieelbeleid van heden zal vinden ! |
18-12-2007 23:29:27 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Dat is wel waar, maar dat je met tweetjes en drietjes flexibeler bent dan met tweetjes en viertjes was natuurlijk ook 40 jaar geleden ook al zo.%06% |
18-12-2007 23:39:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, en met losse motorrijtuigen nog flexibeler. Gaat dit verder nog ergens over (behalve de zonden van onze voorouders)? |
19-12-2007 00:03:14 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Lees even voordat je agressief wordt. |
19-12-2007 06:20:21 | ||
---|---|---|
edegroot
|
edegroot: Zullen we even op een normale manier reacties geven ? |
19-12-2007 07:04:04 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Quote Ja die keertijd is inderdaad heel kort. Bovendien denk ik ook dat het handiger is om meer DD-AR in te zetten (of desnoods SGMm) want ik heb het gevoel dat DDM1 eerder en langer moet remmen dan andere treinen. En dat lijkt me niet handig bij die purmerend stations. Of pmw wel z'n goed idee was vraag ik me ook af. Ik zie er nooit heel veel mensen staan, zelfs in de spits niet. Ik pak nu steeds vaker de Intercity naar school omdat ik dan zeker weten op tijd ben voor school in ass. Met de oude dienstregeling haalde ik het altijd wel met de stopper. Is het eigenlijk niet raar dat (op papier) de reistijd van de 4500 even lang is gebleven inclusief een extra stop? Laatst bewerkt door Iceman op 19-12-2007 07:55 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-12-2007 10:18:17 | ||
---|---|---|
Meiziger
|
QuoteEen letterlijk voorbarige conclusie |
19-12-2007 10:47:33 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Zondag reed er SGMm, en die was keurig op tijd. Dat is wel raar want tussen hn en pmo mag 140 gereden worden. En de vorige dienstregeling was DDM1 ook al langzamer maar toen was er op asd langer keertijd, en was er op Hn een extra minuut rusttijd. Dus toen viel het niet zo erg op. En remt DDM1 echt niet anders dan DD-AR? DDM1 maakt bij het remmen een soort pompend geluid. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-12-2007 11:01:52 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Okee dankje voor de informatie! Hopelijk wordt de dienstregeling een paar minuten ruimer. In 2009 dan IC's (had eigenlijk al dit jaar moeten gebeuren), dan is het perfect hier. En wordt die verandering ook doorgeven op stations en gele borden? Of komt de trein gewoon opeens 3 minuten eerder%08% Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-12-2007 11:24:06 | ||
---|---|---|
Somda
|
Ik mag toch aannemen dat als er een verandering komt,en daar ga ik wel vanuit gezien de klachten van personeel en reizigers,het ook op de vertrekstaten aangegeven wordt |
19-12-2007 19:54:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Loze beloften, er staat voor de Enkhuizerlijn helemaal niets op het programma - wat niet wil zeggen dat men zich niet collectief ongerust maakt. Aan de dienstregeling valt niet te sleutelen zonder de Zaanlijn op te schuiven en dat gaat allemaal zomaar niet. Daarnaast is de kruising in Bovenkarspel een hard punt. Wil je dat opschuiven, dan zouden er uiteindelijk lange keringen in Amsterdam C gemaakt moeten worden - en daar is noch de perronspoorcapaciteit, noch het materieel en zeker niet het personeel voor. Uit de vertragingfsanalyses blijkt overigens eenduidig dat DDM-1 er gemiddeld 3 minuten langer over doet dan DD-AR. Ik denk dat een eerste poging tot oplossing dan ook zal gaan in de richting van het wisselen van een paar combinaties 2 x DDAR tegen een stam DDM-1 in de serie 4600, op de Flevolijn dus. Of het overdag inzetten van de twee DDAR die nu spitstrein 14525 rijden en de rest van de dag stilstaan. Begin januari gaat over zulke zaken breed overlegd worden, dus ik beloof of voorspel niks, maar geef alleen een kijkje in de keuken |
19-12-2007 20:18:21 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Bedankt voor het kijkje in de keuken dan. Ik reis (bijna) elke dag op de 4500, en mij was inderdaad al opgevallen dat DDM1 er langer overdoet. Echter zijn deze wel weer beter voor de capaciteit dan DD-AR, want 4 bakken in de spits is echt heel krap. 1 keer moest ik zelfs in Ass al staan. 8 bakken gaat daarintegen prima. En ik weet niet hoe het met SGMm zit, eerder in dit topic las ik dat die de snelheid niet kunnen halen. Maar ik zie in het weekend en avonduren echter wel SGMm (op tijd) rijden, bovendien kan ik mij herrineren dat er dit jaar ook is op een dag met 3 keer SGMm werd gereden. Lekker veel cappaciteit. En is het geen mogelijk om op Hoogkarspel te kruisen? Dan heb je alleen wat korter keertijd op enkhuizen, maar daar zit nu wel genoeg tijd voor. Alleen kan je dan een probleem krijgen met de Intercity's. Egt verrot enkelspoor%05%. Echt jammer dat het nog geen IC's zijn (4500) dan had je al heel veel minder problemen gehad. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-12-2007 22:07:54 | ||
---|---|---|
dh3201
|
SGMm trekt lekker snel op en kan dus lange tijd van 120 km/h genieten, terwijl langzamer materieel er veel langer over doet om op snelheid te komen en dus grote stukken met lagere snelheid aflegt. Topsnelheid alleen is dus niet alles. Shqiperise-lopers? |
19-12-2007 22:26:21 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Toch merkte ik laatst dat een vertraagde VIRM als 7400 voor de 3000 uit minder vertraging oplevert (voor de 3000) dan de standaard SGMm. Kennelijk weegt 140 kunnen rijden van Utrecht tot De Haar hier wel op tegen het langzame optrekken. Wat dat betreft mag van mij de SLT morgen al instromen op de Veenendaallijn, ik mis nu echt te vaak de bus op Ed! |
19-12-2007 22:30:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Het is misschien vreemd, maar door het stoppen te Weidevenne begint de totale rijtijd van de Sprinters tussen Zaandam en Hoorn die van DDAR heel dicht te naderen. Wat ze winnen aan snel optrekken, daar profiteren ze vooral op korte stationsafstanden van (de drie Purmerenden en de twee Zaandammen), hun stationnementen zijn korter (meer deuren), maar omgekeerd verliezen ze weer wat op Kogerveld - Weidevenne en Overwhere - Hoorn. Tussen Hoorn en Enkhuizen zijn ze onovertroffen, natuurlijk. QuoteNou, dan houd je in Enkhuizen ongeveer 6 minuten keertijd over, dus dat kan op zichzelf wel. Daarnaast betekent kruisen daar dat je de aansluitknoop Hoorn moet opgeven - dat past op geen enkele manier meer op de 3400 (die vastzit in de kruising in Obdam). Dat is niet acceptabel, neem ik aan. |
19-12-2007 23:12:04 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Is dat geen optie dan? Die DDM1 vervangen door 2 of 3 stellen SGMm? Als dat materieel beschikbaar is dan. Want het zit dan wel niet zo lekker als DDM1, maar als het gewoon goed op tijd rijdt vind ik dat belangrijker. En ja die aansluiting op de 3400 is dan inderdaad weg, geen optie. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
19-12-2007 23:23:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
Op zichzelf kan het zijn dat Sprinters het beter doen, maar een ruiling is een stuk moeilijker. Zie maar eens een dienst te vinden waar nu Sprinters in zitten, die dan daar DDM-1 en DDAR gereden zou moeten worden%03% Dat zou alleen kunnen met heel grootschalige wijzigingen van omlopen en dienstregelingen en dat sop is de kool niet waard - zo erg is de situatie nou ook weer niet. |
19-12-2007 23:36:20 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Dat klopt. DDM1 op de 4000 kan al helemaal niet. Zoals je eerder al aangaf lijkt me een wisseling met de flevolijn een goed plan. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
20-12-2007 14:59:04 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Ik was vandaag ook even op asd, en weer een kapotte DDM1 gezien (zie opvallende dingen vandaag). En ik hoorde in de trein dat er vanmorgen ook een Intercity was uitgevallen bij pmr. Voor de rest liep het wel aardig vanmiddag. Er reed ook 3 keer DD-AR en maar 1 DDM1 stam, dus daardoor liep denk ik ook wat beter. Op asd werd er trouwens wel 1 DDAR verwisseld voor een(kapotte) DDM1 stam. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
20-12-2007 19:00:45 | ||
---|---|---|
raoul
|
Vandaag reed een DDM stam in ieder geval de 1546. Daarna is hij op sp1 in Asd uit de 1500 gehaald. Of hij daarvoor de hele ochtend in de 1500 heeft gereden, weet ik niet. |
20-12-2007 19:24:04 | ||
---|---|---|
julius
|
Heel ander punt: de spitsdienstregeling op Nijmegen-Arnhem is onveranderd ten opzichte van vorig jaar en daarmee nog net zo ongelukkig in combinatie met de spooropstelling. Volgens plan komen achter elkaar de 3600 (.04), 2000 (.08) en 3700 (.11) aan, waarbij de laatste in Arnhem op spoor 4 direct gevolgd wordt door de 2000 uit Utrecht (.15). Leuk bedacht, maar bij een minieme vertraging van een trein loopt de hele rommel al in de soep. De 3600 is 's morgens vaak een paar minuten later, met afhankelijk van de vertraging dus nogal grote gevolgen: *2000 naar Utrecht komt vertraagd binnen en vertrekt afhankelijk van de aankomsttijd mogelijk ook vertraagd; in Ede de aansluiting richting Amersfoort weg, in Utrecht richting Amsterdam eveneens *3700 naar Zwolle zit strak achter die 2000 en loopt dus ook vertraging op *aangezien die 3700 in veel gevallen niet gespoorwijzigd wordt, maar toch op spoor 4 in Arnhem behandeld wordt en ook die 2000 dan niet op een ander spoor wordt binnengenomen, moet de (doorgaans tot daar op tijd rijdende) 2000 uit Utrecht wachten ter hoogte van Arnhem Berg. Deze loopt daar soms tot +10 op; indien de trein doorrijdt naar Nijmegen, betekent dat ook weer vertrekvertraging richting Nijmegen - enz. *vlak na de 2000 wordt de 3000 richting Utrecht op spoor 6 behandeld, die zal er vast ook niet altijd ongeschonden vanaf komen. Paar leuke voorbeelden van deze week: dinsdag zeer chaotisch, trein 2028 weg uit Arnhem met +20 en aangekomen in Utrecht met +25 woensdag trein 2022 in Utrecht aangekomen met +13 vandaag trein 2055 op tijd tot Arnhem Berg, binnen op spoor 4 met +9 - volgens omroep omdat de vertraagde 3700 nog op 4 stond... Het is een nogal rigoureuze oplossing, maar weg met die 2000 op Arnhem-Nijmegen zou naast wat vaker spoorwijzigen van bijvoorbeeld de 3700 een hoop schelen... |
20-12-2007 19:33:24 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Rigoreus? Je hebt 8 treinen per uur Ah-Nm. Is dat sowieso niet een beetje overkill? |
20-12-2007 19:52:04 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Volledig mee eens. De 2000 doortrekken naar Zv, zou dat wat zijn? |
20-12-2007 20:32:22 | ||
---|---|---|
fr
|
Quote Dat de 3600 vertraagd is 's ochtends ligt vaak ook aan de 31100 die vertraagd is. Deze moet behoorlijke vertraging hebben wil de 3600 wél voorrang krijgen bij Elst . Wat ik nog niet snap is dat de 3600 richting Nijmegen zo vaak vertraging oploopt. Vanochtend ook, de 2021 had +15 ofzo, maar ook de 3625 had +5. Dat ding staat nota bene zo'n 25 minuten stil te Arnhem %09% . Waarom die niet eerder laten vertrekken. Nu reed er op een druk traject zo'n 10 minuten geen trein in de spits . Maar je hebt gelijk, het is een rotzooi. Ik neem 3 dagen per week de 2021 vanuit Elst naar Nijmegen: de resultaten van de afgelopen 5 weken: +5, +5, +10 +5, +6, +15* +15*, +15*, +7 +5, +19, +7 NG**, +9, +15* * = minimale vertraging. precies weet ik niet omdat de 3625 eerder was ** = niet gereden Ik wil trouwens geen verkeerd beeld geven. Het is dit jaar ook tijden stukken en stukken beter gegaan. Laatst bewerkt door fr op 20-12-2007 20:34 |
20-12-2007 21:02:05 | ||
---|---|---|
webguy
|
Ach ja... het is ook een ramp als ik 14:00 op Arnhem Presikhaaf moet zijn: vanuit Ede=Wageningen geen rechstreekse stoptrein, dus eerst met de 2000 en dan overstappen te Arnhem. Het is me al te vaak gebeurd dat de 2000 5-15 te Ahb staat. En de overstap 2000 op 7500 is zo'n 10 minuten. En wil je een bus Ah - Ahpr nemen? Kan je net zo goed op de volgende 7500 wachten... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
20-12-2007 21:49:34 | ||
---|---|---|
fr
|
Ik krijg trouwens meer en meer het idee dat de lange kering van bijv. de 3600 te Arnhem zichzelf meer wreekt op de punctualiteitscijfers dan dat het deze goed %03% . |
20-12-2007 22:27:29 | ||
---|---|---|
bloober
|
QuoteIs de 7400 geen idee? Die is geïsoleerd en de stationsafstanden zijn daar toch niet bepaald erg kort. Bovendien noemt bjornl al het voorbeeld van VIRM dat aldaar minder vertraging oplevert dan SGMm. Mij lijkt het toch dat de rijkarakteristieken van DD-AR en DDM-1 toch meer richting VIRM neigen dan richting SGMm. Groetjes, Bloober |
20-12-2007 22:34:01 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Rhn kan geloof ik geen stam DDM-1 aan qua lengte. DD-AR werkt wel en heeft er ook geregeld gereden. |
20-12-2007 23:03:44 | ||
---|---|---|
bloober
|
Rhn heeft een nuttige perronlengte van 171 meter (bron: prorail lijst). 6 rijtuigen DDM hebben een lengte van 158,4 meter + 17,6 meter van de loc maakt 176 meter. Dit is exact de daadwerkelijke lengte van het perron in Rhn. Met een beetje goodwill moet dit net te doen zijn, lijkt mij. Groetjes, Bloober |
20-12-2007 23:09:58 | ||
---|---|---|
Iceman
|
Denk alleen dat DDM1 in de problemen komt met die korte afstand stations bij Veenendaal, DDM1 loopt ook achterstand bij de drie purmerend stations. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
20-12-2007 23:18:54 | ||
---|---|---|
mark
|
Maar zijn er dan bezwaren tegen DDM-1 in de 2200? |
20-12-2007 23:21:28 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Ideetje om deze (net als vroeger de 6100 op Ahp-Tl) te laten keren op Arnhem Goederen? Kan ie tot Velperpoort nog passagiers meenemen ook. Leverde eens met de 183 (voor de jonkies met wing) een leuk plaatje op... Misschien is het ook een idee om de 3700 en 3600 qua functie om te draaien. Dus 3600 als IC en 3700 als stoptrein tussen Ah en Nm. Levert ook in Brabant minder problemen op en qua matarieel ook een stuk beter. Stoptrein met trek/duw is maar niks. Groetjes, Geert |
20-12-2007 23:35:09 | ||
---|---|---|
bloober
|
QuoteIn de praktijk kan ik je zeggen dat SGMm daar als een raket optrekt, maar na 30 seconden op dat tempo doorsukkelt tot het volgende station. Bovendien gaat het hier maar om 2 stations en in Purmerend om 3. Als DDM-1 dat tempo dan na 1 minuut bereikt en hierna nog eventjes net een tikkeltje harder gaat, is dat verschil weggewerkt. Groetjes, Bloober |
21-12-2007 00:00:13 | ||
---|---|---|
kwilke
|
Persoonlijk ben ik van mening dat het knippen van de 3600 een fout opzich is. Het heeft niet geleid tot het (beoogde) verminderen van vertragingen en gaat ten koste van directverbindingen. Daarbij doel ik niet alleen op het wegvallen van de relatie Zl-Rsd, maar ook op de verbinding Nm-Zp en wel Nm-Ahp/Ahph in het bijzonder. Deze stoptrein is namelijk verdwenen tussen Nm en Ah doordat de 3600 zijn functie heeft overgenomen. Een hele hoop reizigers worden nu geconfronteerd met een overstap te Ah, en laat dat station nu net verbouwd worden... Over materieelinzet: De vroegere 3600 was met recht een InterRegio trein (want eigenlijk teveel stops voor een intercity) en zou dus met InterRegioMaterieel gereden moeten worden... (VIRM haalt de dienstregeling van de 3600 immers beter dan ICR trek/duw) |
21-12-2007 00:11:02 | ||
---|---|---|
mren
|
Volgens mij wordt de 3600 dan weer netjes Zl-Rsd ooit...geen idee wanneer het in zou gaan, DRGL 2009? |
21-12-2007 00:14:56 | ||
---|---|---|
bloober
|
Ik vind dat de vertragingen op het stuk van de 3600 wat nu 3700 is wel degelijk verminderd zijn. Op het stuk van de huidige 3600 niet, wat opzich logisch is, omdat op dat traject de grote vertragingen van de vroegere 3600 ontstonden. Persoonlijk vind ik idd. dat het een grote miskleun is om de 3600 de functie van stopper Ah-Nm te geven, i.p.v. de 3700. Maar hier zal vast wel een rede voor zijn. Groetjes, Bloober |
21-12-2007 00:38:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNiks, maar daar ging het in deze draad niet over. Het ging om ruilen van DDM-1 tegen Sprinters - een geheel theoretische exercitie overigens. Ook als je de 7400 zou uitverkiezen: de rijtijden, zeker over het hele traject naar Amsterdam Zuid, haalt DDM-1 op geen 4 minuten na |