Opvallende dingen 26 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
26-01-2023 07:55:30
seinhuis
seinhuis

Om 19.00 gaat Nelson Mandela brug open.

Hierdoor kunnen vanaf dan (sinds 2 december) weer treinen in Zoetermeer stoppen. 6975 en 6960 zijn de eerste treinen.

 

26-01-2023 11:18:46
RX7567
RX7567

Volgens treinposities.nl rijden de 9315 en 9352 met de Thalys 4304, het eerste stel met de nieuwe Eurostarlogo's.

 

26-01-2023 16:13:10
erwin_6610
erwin_6610

RTBc 186 425 met zeer slecht beladen containertrein door Tb ri Bd om 15:47.

 

26-01-2023 18:32:59
MrTraxx
MrTraxx
Keurig geregeld weer (niet dus): de 5665 vertrekt met +2 uit Utrecht CS. Bij Overvecht rijdt er een goederentrein langs en jawel, daar zitten we achter... Dat zal wel minstens +5 worden :(  


26-01-2023 18:41:01
DAPPA
DAPPA

Nu al +9

 

26-01-2023 18:44:13
DAPPA
DAPPA
Quote
MrTraxx (26-01-2023 18:32:59): Keurig geregeld weer (niet dus): de 5665 vertrekt met +2 uit Utrecht CS. Bij Overvecht rijdt er een goederentrein langs en jawel, daar zitten we achter... Dat zal wel minstens +5 worden :(

Jullie waren te laat en stoppen onderweg meermaals. Een goederentrein stil zetten heeft nogal wat impact.

 

26-01-2023 19:43:02
kleine_man
kleine_man

Tussen 18:50 en 19:30 alle IC's in Ede-Wageningen via spoor 4. Geen idee waarom, de omroep zweeg in alle talen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-01-2023 19:45:05
mich
mich
Quote
MrTraxx (26-01-2023 18:32:59): Keurig geregeld weer (niet dus): de 5665 vertrekt met +2 uit Utrecht CS. Bij Overvecht rijdt er een goederentrein langs en jawel, daar zitten we achter... Dat zal wel minstens +5 worden :(

Andersom geeft meer vertraging. Stoptrein rijdt gemiddeld 60-70, goederentrein 80-90.

 

26-01-2023 19:49:58
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
kleine_man (26-01-2023 19:43:02):

Tussen 18:50 en 19:30 alle IC's in Ede-Wageningen via spoor 4. Geen idee waarom, de omroep zweeg in alle talen.


Omdat de 7566 op spoor 3 op de 7567 aan het keren was. Waarom dat dan weer was zie ik niet zo 1,2,3.

 

26-01-2023 19:57:57
treinfan
treinfan
Quote
DAPPA (26-01-2023 18:44:13):
Quote
MrTraxx (26-01-2023 18:32:59): Keurig geregeld weer (niet dus): de 5665 vertrekt met +2 uit Utrecht CS. Bij Overvecht rijdt er een goederentrein langs en jawel, daar zitten we achter... Dat zal wel minstens +5 worden :(

Jullie waren te laat en stoppen onderweg meermaals. Een goederentrein stil zetten heeft nogal wat impact.


Als de 5600 +2 heeft en de goederentrein strak op tijd is, hoeft de goederentrein er geen last van hebben voor Amf. Het cargopad is dacht ik .45 door Amf (herstel achteraf: om .44), terwijl de 5600 daar planmatig om .40 aankomt.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-01-2023 22:05
 

26-01-2023 19:58:29
michaben
michaben
Quote
mich (26-01-2023 19:45:05):

Andersom geeft meer vertraging. Stoptrein rijdt gemiddeld 60-70, goederentrein 80-90.


Overdag niet, vanwege ETMET komt het goederenpad dan 5 minuten eerder door Ut heen en wordt deze vervolgens uitgebogen tussen Ut en Dld om weer in het normale pad uit te komen. In het superdal pad had de goederentrein nog niet eens in Ut geweest toen de vertraagde 5665 uit Uto vertrok maar was deze wel op dezelfde tijd in Amf aangekomen.



Laatst bewerkt door michaben op 26-01-2023 20:00
 

26-01-2023 20:03:57
mich
mich

Ik rij pas 15 jaar goederentreinen, en dat een pad sneller of langzamer is kan best zijn, maar dat resulteerd alleen maar in dat of de goederentrein ergens staat te wachten of dat die het niet haalt...

 

26-01-2023 20:25:31 1
MrTraxx
MrTraxx
Ik snap het zelf ook niet, we staan met +1,5 op Overvecht (ik vermoed ook omdat de IC naar Leeuwarden van 18.19 later vertrok) en ineens rijdt er een goederentrein langs. Kon die er niet gewoon tot Amersfoort achter blijven, dan is 'ie hooguit 5 minuten later daar. Nu heb je de 5665 met +9, de trein richting Enschede met +5 (1767, de 31457 met vertraging en later ook nog de 567 te laat in Zwolle, waardoor die en de 1867 te laat vertrokken, et cetera. Had volgens mij voorkomen kunnen worden, dan was de 5665 met +1 of +2 in Amersfoort gekomen, de goederentrein een paar minuten daarachter, met genoeg speling voor de IC Enschede van 18.52. Maar dat is mijn opinie.  

26-01-2023 20:26:26
michaben
michaben
Quote
mich (26-01-2023 20:03:57):

Ik rij pas 15 jaar goederentreinen, en dat een pad sneller of langzamer is kan best zijn, maar dat resulteerd alleen maar in dat of de goederentrein ergens staat te wachten of dat die het niet haalt...


at is in veel gevallen zo ja, maar niet altijd. In dit geval is het standaard goederenpad hier overdag met 55km/u ingelegd tussen Utza en Dld, en dat verklaart dan ook die +9 van de sprinter. In de avond is het pad wel met 90km/u ingelegd en had de sprinter er geen last van gehad.



Laatst bewerkt door michaben op 26-01-2023 20:26
 

26-01-2023 21:22:29
DAPPA
DAPPA
Quote
MrTraxx (26-01-2023 20:25:31): Ik snap het zelf ook niet, we staan met +1,5 op Overvecht (ik vermoed ook omdat de IC naar Leeuwarden van 18.19 later vertrok) en ineens rijdt er een goederentrein langs. Kon die er niet gewoon tot Amersfoort achter blijven, dan is 'ie hooguit 5 minuten later daar. Nu heb je de 5665 met +9, de trein richting Enschede met +5 (1767, de 31457 met vertraging en later ook nog de 567 te laat in Zwolle, waardoor die en de 1867 te laat vertrokken, et cetera. Had volgens mij voorkomen kunnen worden, dan was de 5665 met +1 of +2 in Amersfoort gekomen, de goederentrein een paar minuten daarachter, met genoeg speling voor de IC Enschede van 18.52. Maar dat is mijn opinie.

In dat geval had de goederentrein helemaal tot stilstand moeten komen en weer moeten optrekken. Dan loopt hij zoveel vertraging op dat er andere treinen de mist in gaan of dat hij zelf verderop nog grotere problemen veroorzaakt. Jullie waren namelijk niet de enige trein op het spoor, en uiteindelijk heb je 5 minuten vertraging opgelopen.

 

26-01-2023 21:33:01
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (26-01-2023 20:26:26):
Quote
mich (26-01-2023 20:03:57):

Ik rij pas 15 jaar goederentreinen, en dat een pad sneller of langzamer is kan best zijn, maar dat resulteerd alleen maar in dat of de goederentrein ergens staat te wachten of dat die het niet haalt...


at is in veel gevallen zo ja, maar niet altijd. In dit geval is het standaard goederenpad hier overdag met 55km/u ingelegd tussen Utza en Dld, en dat verklaart dan ook die +9 van de sprinter. In de avond is het pad wel met 90km/u ingelegd en had de sprinter er geen last van gehad.


Het staat de trdl natuurlijk vrij om de seinen handmatig al ver van te voren veilig te zetten en de mcn van die cargo te vragen om wat extra kolen op het vuur te gooien.

 

26-01-2023 22:03:50 1
Henk1619
Henk1619
Quote
MrTraxx (26-01-2023 20:25:31): Ik snap het zelf ook niet, we staan met +1,5 op Overvecht (ik vermoed ook omdat de IC naar Leeuwarden van 18.19 later vertrok) en ineens rijdt er een goederentrein langs. Kon die er niet gewoon tot Amersfoort achter blijven, dan is 'ie hooguit 5 minuten later daar. Nu heb je de 5665 met +9, de trein richting Enschede met +5 (1767, de 31457 met vertraging en later ook nog de 567 te laat in Zwolle, waardoor die en de 1867 te laat vertrokken, et cetera. Had volgens mij voorkomen kunnen worden, dan was de 5665 met +1 of +2 in Amersfoort gekomen, de goederentrein een paar minuten daarachter, met genoeg speling voor de IC Enschede van 18.52. Maar dat is mijn opinie.

Nu was je zelf hooguit 5 minuten later in Hde dus wat is het probleem? Die goederentrein duikt vlak voor de volgende IC in Sto aan de kant dus die is dan ook gelijk +5. Dat dat nu alsnog gebeurde was eerder het gevolg van alles maar op zijn beloop laten in Amf. Met wat spoorwijzigingen zou die IC met maar een kleine vertraging vertrokken zijn.

Wat je beschrijft is het onvermijdelijke gevolg van de infra volproppen met heel veel reizigerstreinen waardoor de hele drgl een groot knutselwerk is geworden waarbij je al snel een kettingreactie krijgt.

Overigens is een goederentrein die bij Blauwkapel remmend over de flyover moet ook niet echt ideaal. Als die dan strandt dan heb je nog wel wat grotere vertragingen voor iedereen.

 

26-01-2023 23:00:30 2
Trainplaza
Trainplaza

Je zoekt de schuld onterecht bij het aantal reizigerstreinen... Het echte probleem zit natuurlijk vooral in de totale afwezigheid van flexibiliteit in de infrastructuur en het gebrek aan kennis en inzicht op de diverse posten.

 

26-01-2023 23:21:32 1
moderator
Moderator
moderator

Onnodige reactie op de man verwijderd. Houden we het hier wel gezellig?

 

26-01-2023 23:23:01 1
sjoerd
sjoerd
Quote
Trainplaza (26-01-2023 23:00:30):

Je zoekt de schuld onterecht bij het aantal reizigerstreinen... Het echte probleem zit natuurlijk vooral in de totale afwezigheid van flexibiliteit in de infrastructuur en het gebrek aan kennis en inzicht op de diverse posten.


Alles is ingericht op probleemloos achter elkaar aanrijden. En daar kan ARI heel goed mee overweg. Toch is het op de Post altijd hectisch. Te weinig infra en te weinig menskracht om de schaarse infra in de hand te houden en ARI het stuur af te pakken.

 

27-01-2023 08:33:16 1
MrTraxx
MrTraxx
@Henk1619: ik ben ook van mening dat dit op Amf beter had gekund, maar dat is inderdaad iets voor de trdl. Wat betreft de vertraging, mijn +5 op 't Harde was niet zo'n probleem, maar ik moest naar station Nunspeet en dan vanaf daar een bus nemen (de 301), maar die was al weg (overstap is een minuut of drie)... Dus die ging ik niet halen, dus ik heb maar alternatief vervoer geregeld. Wel zonde, want hiervoor kun je ook geen GTBV aanvragen..  

27-01-2023 16:53:46
anton_
anton_

is hier het probleem dat de bus niet 5 minuten wacht? Volgens mij gebeurt dat elders ( bv. Doetinchem) wel.



Laatst bewerkt door anton_ op 27-01-2023 17:01
 

27-01-2023 16:56:20
phantom
phantom
Quote
Trainplaza (26-01-2023 23:00:30):

Het echte probleem zit natuurlijk vooral in de totale afwezigheid van flexibiliteit in de infrastructuur


Het is jammer dat prorail daar nog steeds anders over denkt en stug door blijft schrappen in het kader van "on nodige infra" ,ofwel vooral wissels en inhaalsporen weghaalt ivm niet nodig en t kost alleen maar onderhoud.

 

27-01-2023 17:01:33
michaben
michaben

En wat had een inhaalspoor hier uitgemaakt? Men gaat echt geen goederentrein aan de kant nemen omdat de sprinter +2 heeft.

 

27-01-2023 17:18:04 1
sjoerd
sjoerd

Natuurlijk leg je geen wissels of inhaalspoor aan voor 1 trein die +2 heeft. Dat wil niet zeggen dat een inhaalspoor mits voldoende lang en snel genoeg te bereiken en te verlaten niet heel nuttig kan zijn. Daar wordt ook zeker wel over gepiekerd. Het inhaalspoor van 740 m (de huidige norm, maar wellicht niet lang in jaren) kost dan wel een km aan spoorberm want een spoortje van 500 m wordt allengs onbruikbaar en dat gaat ook gelden voor 740 m.



Laatst bewerkt door sjoerd op 27-01-2023 17:19
 

27-01-2023 17:28:33
michaben
michaben

Probleem is hier vooral dat dit goederenpad hier van corridor wisselt. Wachtsporen ergens op de hoofdbaan helpen dan niet, je moet een wachtspoor op het station zelf hebben. Maar een wachtspoor van 740 meter op Ut is lastig in te passen, de oude middensporen waren niet zo lang waardoor de achterkant van de trein in de wisselstraat bleef staan wat je ook niet wilt.

 

27-01-2023 21:58:09 1
thom
thom
Quote
mich (26-01-2023 20:03:57):

Ik rij pas 15 jaar goederentreinen, en dat een pad sneller of langzamer is kan best zijn, maar dat resulteerd alleen maar in dat of de goederentrein ergens staat te wachten of dat die het niet haalt...


Uiteindelijk is jouw treinpad in het plansysteem conflictvrij ingelegd, als je dan ergens te vroeg bent dan heb je waarschijnlijk harder gereden dan de waar dat pad mee ingelegd is.

 

28-01-2023 08:45:42
dennistd
dennistd
Quote
MrTraxx (27-01-2023 08:33:16): @Henk1619: ik ben ook van mening dat dit op Amf beter had gekund, maar dat is inderdaad iets voor de trdl. Wat betreft de vertraging, mijn +5 op 't Harde was niet zo'n probleem, maar ik moest naar station Nunspeet en dan vanaf daar een bus nemen (de 301), maar die was al weg (overstap is een minuut of drie)... Dus die ging ik niet halen, dus ik heb maar alternatief vervoer geregeld. Wel zonde, want hiervoor kun je ook geen GTBV aanvragen..

Als je door vertraging van NS de laatste bus mist heb je recht op door NS geregelde kosteloos alternatief vervoer (zal meestal een taxi zijn). Artikel 6.3 van de Algemene voorwaarden:

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw
reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation
met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde
NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS ver-
vangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u
alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

Het maakt daarbij dus niet uit of die vertraging 5 minuten of 5 uur is, als het een overstap op een bus is is die uit de reisplanner komt heb je er recht op.



Laatst bewerkt door dennistd op 28-01-2023 08:46
 

28-01-2023 10:54:41
phantom
phantom

Alleen verteld zijn verhaal nou net niet of het ging om de laatste bus/aansluiting 😉
Dus ik vermoed dat dat niet het geval is geweest.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-01-2023 15:44:41
MrTraxx
MrTraxx
Yep, dit was niet de laatste bus, maar die gaat niet zo vaak door personeelstekort. Dus omdat ik geen zin had in een uur wachten, heb ik zelf "alternatief vervoer" geregeld: een taxi  

29-01-2023 12:38:35
Henk1619
Henk1619
Quote
Trainplaza (26-01-2023 23:00:30):

Je zoekt de schuld onterecht bij het aantal reizigerstreinen... Het echte probleem zit natuurlijk vooral in de totale afwezigheid van flexibiliteit in de infrastructuur en het gebrek aan kennis en inzicht op de diverse posten.


Ik vraag me af waarom de verwende treinreizigers toch altijd gelijk weer zo opgefokt reageren als een hond waarvan je het speeltje afpakt. Niemand heeft het hier over schuld. Het is slechts een constatering dat als je het allemaal zo opzet dat de infracapaciteit vol wordt uitgenut en bij de minste of geringste tegenslag een kettingreactie ontstaat.

Ik had al wat voorbeelden genoemd hoe je in dit geval de hele zaak weer een beetje bijgestuurd had kunnen krijgen. Maar tegelijk kunnen we ook constateren dat je niet alle ongemakken kunt wegmasseren zonder dat er iemand last van gaat krijgen.

 

29-01-2023 12:50:48
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (27-01-2023 17:28:33):

Probleem is hier vooral dat dit goederenpad hier van corridor wisselt. Wachtsporen ergens op de hoofdbaan helpen dan niet, je moet een wachtspoor op het station zelf hebben. Maar een wachtspoor van 740 meter op Ut is lastig in te passen, de oude middensporen waren niet zo lang waardoor de achterkant van de trein in de wisselstraat bleef staan wat je ook niet wilt.


Geen idee hoe je daar nu weer bij komt. (Std/Rsd-) Ht-Ut-Amf (-Bh/On) is een hele normale corridor dus van wissellen is geen sprake. Het probleem is hier gewoon een slecht ontworpen dienstregeling waardoor een goederentrein in een slakkentempo moet gaan rijden om het allemaal weer glad te strijken.

 

29-01-2023 13:02:09
Henk1619
Henk1619
Quote
MrTraxx (27-01-2023 08:33:16): @Henk1619: ik ben ook van mening dat dit op Amf beter had gekund, maar dat is inderdaad iets voor de trdl. Wat betreft de vertraging, mijn +5 op 't Harde was niet zo'n probleem, maar ik moest naar station Nunspeet en dan vanaf daar een bus nemen (de 301), maar die was al weg (overstap is een minuut of drie)... Dus die ging ik niet halen, dus ik heb maar alternatief vervoer geregeld. Wel zonde, want hiervoor kun je ook geen GTBV aanvragen..

Daar zit denk ik wel het grootste probleem van het OV in de huidige vorm, er wordt alleen maar gestuurd op zo veel mogelijk kwantiteit en de kwaliteit is hooguit een bijproduct. Als je als vervoerder een reis aanbiedt die bestaat uit een deel met de trein en een deel met de bus dan moet je ook maar fatsoenlijk regelen dat het zo werkt, ook als onverhoopt ergens een paar minuten vertraging ontstaat. Uberhaupt begrijp ik nooit zo waarom je als buschauffeur gaat rijden als vrijwel alle te verwachten reizigers nog niet zijn gearriveerd.

 

29-01-2023 13:12:50
sjoerd
sjoerd

Op zich kan ik je redenering goed volgen. Een chauffeur zou best even kunnen wachten bij een vertraagde aansluitende trein of bus.

Nu ken ik toevallig een lijndienstchauffeur in Harderwijk, met wie ik wel eens een paar ritten meerijd. Dan valt het op dat zijn rit wordt gemonitord door het systeem en dat weer door een volgsysteem, en dat weer door een chef. En dat is niet voor niets: de chauffeur wordt namelijk gecoacht op zijn punctualiteit. Daarnaast is de pauzetijd zo afgemeten dat enkele minuten te laat aankomen op het pauzepunt, betekent dat je nog net 1 boterham naar binnen kunt proppen, dat je geen tijd hebt om koffie te tappen en dat je dan ook weer te laat je volgende rit begint.

En dat allemaal dankzij de regeltjes van allerlei schriftgeleerden. Een volkje dat het ons al sinds het begin van de jaartelling moeilijk maakt om gewoon te leven en je werk te doen.

 

29-01-2023 13:24:18
michaben
michaben
Quote
Henk1619 (29-01-2023 12:50:48):

Geen idee hoe je daar nu weer bij komt. (Std/Rsd-) Ht-Ut-Amf (-Bh/On) is een hele normale corridor dus van wissellen is geen sprake. Het probleem is hier gewoon een slecht ontworpen dienstregeling waardoor een goederentrein in een slakkentempo moet gaan rijden om het allemaal weer glad te strijken.


Dat er elk uur een goederenpad op deze route ligt maakt het nog geen vaste corridor. Om met de huidige infrastructuur deze route te rijden moet je eerst wisselen van het IC spoor Ht-Ut naar het SPR spoor Db-Bkl, vervolgens overkruis je met de 2800 om daarna op de IC sporen Ut - Amf uit te komen. Dat zijn vier dwangpunten in je dienstregeling in een paar minuten, zonder mogelijkheid om even aan de kant te gaan.

 

29-01-2023 13:50:44
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (29-01-2023 13:12:50):

Op zich kan ik je redenering goed volgen. Een chauffeur zou best even kunnen wachten bij een vertraagde aansluitende trein of bus.

Nu ken ik toevallig een lijndienstchauffeur in Harderwijk, met wie ik wel eens een paar ritten meerijd. Dan valt het op dat zijn rit wordt gemonitord door het systeem en dat weer door een volgsysteem, en dat weer door een chef. En dat is niet voor niets: de chauffeur wordt namelijk gecoacht op zijn punctualiteit. Daarnaast is de pauzetijd zo afgemeten dat enkele minuten te laat aankomen op het pauzepunt, betekent dat je nog net 1 boterham naar binnen kunt proppen, dat je geen tijd hebt om koffie te tappen en dat je dan ook weer te laat je volgende rit begint.

En dat allemaal dankzij de regeltjes van allerlei schriftgeleerden. Een volkje dat het ons al sinds het begin van de jaartelling moeilijk maakt om gewoon te leven en je werk te doen.


Dat soort volgsystemen heeft natuurlijk ook een oorzaak. Ik ken uit mijn verleden als OV reiziger ook de voorbeelden die hebben gezorgd voor dit soort maatregelen uit wantrouwen. Bijvoorbeeld buschauffeurs die met een rotgang langs de haltes racen omdat het hun laatste rit is en ze een paar minuten eerder thuis kunnen zijn. Als je eenmaal weet dat het zo werkt dan kun je er ook handig gebruik van maken door zelf ook een metro eerder te kunnen halen maar de argeloze reiziger die het niet weet staat zich af te vragen waar toch die bus is gebleven.

Je moet ook niet van die perverse prikkels inbouwen waardoor de chauffeur zelf gaat kiezen voor iets wat niet het gewenste effect heeft. Je kunt ook prima monitoren of een chauffeur fatsoenlijk zijn werk doet zonder hem die 5 minuten bewust wachten aan te wrijven. Het zelfde geldt voor pauzes, bouw gewoon een fatsoenlijke pauze in plus de maximale tijd die je zou willen wachten op vertraagde aansluitingen.

 

29-01-2023 14:04:11
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (29-01-2023 13:24:18):
Quote
Henk1619 (29-01-2023 12:50:48):

Geen idee hoe je daar nu weer bij komt. (Std/Rsd-) Ht-Ut-Amf (-Bh/On) is een hele normale corridor dus van wissellen is geen sprake. Het probleem is hier gewoon een slecht ontworpen dienstregeling waardoor een goederentrein in een slakkentempo moet gaan rijden om het allemaal weer glad te strijken.


Dat er elk uur een goederenpad op deze route ligt maakt het nog geen vaste corridor. Om met de huidige infrastructuur deze route te rijden moet je eerst wisselen van het IC spoor Ht-Ut naar het SPR spoor Db-Bkl, vervolgens overkruis je met de 2800 om daarna op de IC sporen Ut - Amf uit te komen. Dat zijn vier dwangpunten in je dienstregeling in een paar minuten, zonder mogelijkheid om even aan de kant te gaan.


Dat er elke 10 minuten een IC-pad Ht-Ut-Asb bestaat zou dat dan ook geen vaste corridor maken. Zullen we de definitie van een corridor gewoon maar aan de vervoerders overlaten en als infrabeheerder vervolgens de gewenstte faciliteiten leveren?

Dat dit een goederencorridor is was nou niet echt een verrassing toen DSSU werd aangelegd en de aansluiting naar de Maliebaan werd opgebroken.

 

29-01-2023 14:37:35
michaben
michaben

Wat is je punt nu precies? Want dit is precies wat ik zei, dat het wenselijk is om die faciliteiten hier te hebben. Alleen is het gewoon niet echt praktisch voor die paar treinen per dag die een afwijkende corridor volgen dan de overige treinen.