Opvallende dingen 19 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
19-01-2023 06:47:15
noof
noof

Trein 1417 had een aanrijding met een auto bij Blw, lichte materiële schade aan beide voertuigen, geen persoonlijk letsel. Trein is teruggegaan naar Ut.

Hierdoor 5710 en 5712 Uto-Hvs omgeleid via Brn.

 

19-01-2023 07:03:20
seinhuis
seinhuis

Staking streekvervoer:

Arriva Limburg, Keolis Duitsland (binnen Nederlandse grondgebied) en Qbuzz rijden de hele dag niet

Breng rijdt tot minstens 13.00 uur niet

Connexxion, Arriva Noord, Keolis Blauwnet, Arriva Blauwnet en Arriva Achterhoek-Rivierenland rijden, met (kans op) uitvallen.

De situatie kan later op de dag veranderen

 

19-01-2023 07:25:50
ToH
ToH

DDZ 7544 als 3523 naar Vl te Shl

 

19-01-2023 07:30:46
gvttreinen
gvttreinen

ICE121 maakt een wel heel avontuurlijke rit tussen Asd en Ut namelijk via....Wd!

Staat te Ut met +26 aangekondigd voor spoor 12!

Stel 4603 volgens Treinposities.nl



Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-01-2023 07:31
 


19-01-2023 07:31:35
Sanderbin
Sanderbin

Vanochtend heeft de 121 een leuk driehoekje gemaakt om via Bkla - Hmla - Wd om daar te keren en zo naar Ut te gaan. Deze zal ook niet verder dan Düsseldorf rijden

Edit: Ik zie dat iemand mij net voor is. Dus mag worden verwijderd



Laatst bewerkt door Sanderbin op 19-01-2023 07:32
 

19-01-2023 07:59:30
marvinkok
marvinkok

20358 is de eerste RB61 die weer de grens over komt. Daarmee is de 20363 de eerste uit Hgl. Tot die tijd TVV.

 

19-01-2023 07:59:58
henri1972
henri1972
Quote
gvttreinen (19-01-2023 07:30:46):

ICE121 maakt een wel heel avontuurlijke rit tussen Asd en Ut namelijk via....Wd!

Staat te Ut met +26 aangekondigd voor spoor 12!

Stel 4603 volgens Treinposities.nl


En rijdt maar tot Düsseldorf.

 

19-01-2023 09:21:54
Marco
Marco

Volgens de ÖBB rijdt Nightjet 420 slechts tot Keulen, maar hij rijdt in de praktijk gewoon door naar Nederland (met ca. +35 maar dat is niet opvallend).

 

19-01-2023 09:42:30
MasterE
MasterE

Inmiddels +45




Mcn Asd
 

19-01-2023 10:40:35
AlexNL
AlexNL

3630 was geheel op tijd in Breda en klaar voor vertrek om 09:20. Maar die ging gewoon achter de zwaar vertraagde 6626 aan, die met +26 uit Breda vertrok om 09:19. En de IC mocht daar tot aan Nijmegen achter blijven rijden, daardoor heeft 3630 nu +16.

6626 heeft wel als IC gereden tussen Den Bosch en Nijmegen, met enkel een tussenstop in Oss.

 

19-01-2023 10:55:22
DDZ7504
DDZ7504

Aldus NFL:
Ah 10:48 Stichting Hondekop 766 ri Ut, 11.22 door Bnk ri Ut.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 19-01-2023 11:30
 

19-01-2023 11:23:22
sander14
sander14
Quote
AlexNL (19-01-2023 10:40:35):

3630 was geheel op tijd in Breda en klaar voor vertrek om 09:20. Maar die ging gewoon achter de zwaar vertraagde 6626 aan, die met +26 uit Breda vertrok om 09:19. En de IC mocht daar tot aan Nijmegen achter blijven rijden, daardoor heeft 3630 nu +16.

6626 heeft wel als IC gereden tussen Den Bosch en Nijmegen, met enkel een tussenstop in Oss.


Dat was dan de 2e 3600 binnen een uur die in Breda om zeep geholpen werd. De 3626 kreeg +8 bij vertrek uit Bd omdat om 8u21 een RFO G2000.met containertrein mocht doorrijden. Overigens stond die RFO trein gewoon op tijd veilig (8u13, dat is een goederenpad), dus wat dat nu weer voor geklungel is in Breda, geen idee.

 

19-01-2023 11:45:06
MasterE
MasterE

De 3626 was al met +12 binnen gekomen op Bd.




Mcn Asd
 

19-01-2023 11:53:55
Dionysusnu
Dionysusnu

En dat lijkt weer te komen door de 9215 die met +7 vanaf de HSL uit België eerst mocht.

 

19-01-2023 12:59:23
geert
geert
Quote
henri1972 (19-01-2023 07:59:58):
Quote
gvttreinen (19-01-2023 07:30:46):

ICE121 maakt een wel heel avontuurlijke rit tussen Asd en Ut namelijk via....Wd!

Staat te Ut met +26 aangekondigd voor spoor 12!

Stel 4603 volgens Treinposities.nl


En rijdt maar tot Düsseldorf.


En ICE 105 vandaag maar met een stel, alleen de 4653 zo zag ik op Ut vanmorgen

 

19-01-2023 13:03:14
rolandrail
rolandrail

Utzl, 13u00: RXP 9901 + DB ICE "Europa" rg Utvr.

 

19-01-2023 13:14:10
martijnham
martijnham
Quote
rolandrail (19-01-2023 13:03:14):

Utzl, 13u00: RXP 9901 + DB ICE "Europa" rg Utvr.


13.13 uur door Htnc ri zuiden

 

19-01-2023 17:53:35
rob46
rob46

Ed 11:04 Mat'54 766 vanuit Ahgons onderweg naar Ldd.

 

19-01-2023 18:00:32
henri1972
henri1972

Voor de 2e dag op rij een over het gehele traject uitgevallen ICE 122. Als er niet toevallig een extra stel in Asd is dan voorspel ik voor morgen een 105 met één stel.

 

19-01-2023 18:29:00
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
sander14 (19-01-2023 11:23:22):
Quote
AlexNL (19-01-2023 10:40:35):

3630 was geheel op tijd in Breda en klaar voor vertrek om 09:20. Maar die ging gewoon achter de zwaar vertraagde 6626 aan, die met +26 uit Breda vertrok om 09:19. En de IC mocht daar tot aan Nijmegen achter blijven rijden, daardoor heeft 3630 nu +16.

6626 heeft wel als IC gereden tussen Den Bosch en Nijmegen, met enkel een tussenstop in Oss.


Dat was dan de 2e 3600 binnen een uur die in Breda om zeep geholpen werd. De 3626 kreeg +8 bij vertrek uit Bd omdat om 8u21 een RFO G2000.met containertrein mocht doorrijden. Overigens stond die RFO trein gewoon op tijd veilig (8u13, dat is een goederenpad), dus wat dat nu weer voor geklungel is in Breda, geen idee.


Een enkele G2000 die een containertrein trekt is uit mijn ervaring geen goede combinatie. Zo'n ding heeft veel tijd nodig om uit stilstand kruissnelheid te bereiken, significant meer dan de gemiddelde goederentrein in elk geval. En als het pad daar niet op berekend is...




#DiscoverEU
 

19-01-2023 18:40:15
MaxBB
MaxBB
Quote
DDZ7504 (19-01-2023 10:55:22):

Aldus NFL:
Ah 10:48 Stichting Hondekop 766 ri Ut, 11.22 door Bnk ri Ut.


Ik ben wel forumlid hoor :)

 

19-01-2023 18:43:17
Anoniem9
Anoniem9
Quote
noof (19-01-2023 06:47:15):

Trein 1417 had een aanrijding met een auto bij Blw, lichte materiële schade aan beide voertuigen, geen persoonlijk letsel. Trein is teruggegaan naar Ut.

Hierdoor 5710 en 5712 Uto-Hvs omgeleid via Brn.


Bijzonder dat hij met slechts 15 minuten vertraging op HIlversum aankwam. (Aldus volgens treinposities.nl) Terwijl de trein al met +3 minuten vertrok en met een hele omweg reed.

Ook wel 'geluk' dat het die tijd was en niet een paar uur later want toen reed de 5500 nog niet. (Zou anders onmogelijk zijn omdat tussen Den Dolder en Baarn een enkelosporige lijn is)

Wel zie ik op treinposities.nl dat hierdoor de 5800 niet reed omdat het anders zou botsen met de 5700.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 19-01-2023 18:56
 

19-01-2023 18:49:40
DDZ7504
DDZ7504
Quote
MaxBB (19-01-2023 18:40:15):
Quote
DDZ7504 (19-01-2023 10:55:22):

Aldus NFL:
Ah 10:48 Stichting Hondekop 766 ri Ut, 11.22 door Bnk ri Ut.


Ik ben wel forumlid hoor :)


Degene die het in een appgroep meldde niet, daar doelde ik op.
En als je er zo trots op bent dat je wel forumlid bent (hier en op Sion), waarom plaats je het zelf dan niet op forums?

 

19-01-2023 19:09:20
MaxBB
MaxBB

Omdat ik gelukkig niet verplicht ben om spots te melden. Ik had betere dingen te doen :)

 

19-01-2023 19:24:47
DDZ7504
DDZ7504

Dat snap ik, maar waarom is het dan zo belangrijk dat je overal er nog even bij zegt dat je wél lid bent? Blijkbaar heb je op een manier wel de info gedeeld, anders had niemand het in die appgroep gemeld. Dan kun je natuurlijk verwachten dat degene aan wie je het verteld hebt, het zelf ook weer gaat delen, in de vorm van een NFL-melding want dat ligt het meest voordehand.

 

19-01-2023 20:05:44
mattie2
mattie2
Quote
Anoniem9 (19-01-2023 18:43:17):
Quote
noof (19-01-2023 06:47:15):

Trein 1417 had een aanrijding met een auto bij Blw, lichte materiële schade aan beide voertuigen, geen persoonlijk letsel. Trein is teruggegaan naar Ut.

Hierdoor 5710 en 5712 Uto-Hvs omgeleid via Brn.


Bijzonder dat hij met slechts 15 minuten vertraging op HIlversum aankwam. (Aldus volgens treinposities.nl) Terwijl de trein al met +3 minuten vertrok en met een hele omweg reed.

Ook wel 'geluk' dat het die tijd was en niet een paar uur later want toen reed de 5500 nog niet. (Zou anders onmogelijk zijn omdat tussen Den Dolder en Baarn een enkelosporige lijn is)

Wel zie ik op treinposities.nl dat hierdoor de 5800 niet reed omdat het anders zou botsen met de 5700.


Ook bij een volledige dienstregeling is er tussen Den Dolder en Baarn met wat passen en meten ruimte voor een extra trein, dat heeft onder andere het NSM al een aantal keer bewezen. Al zal er geen ruimte zijn om onderweg ook nog te stoppen (maar dat is ook niet gebeurd lijkt me).

 

19-01-2023 22:01:05
bacr
bacr

En Stichting Hondenkop ook met de 766 😉

 

19-01-2023 22:40:05
noof
noof
Quote
Anoniem9 (19-01-2023 18:43:17):
Quote
noof (19-01-2023 06:47:15):

Trein 1417 had een aanrijding met een auto bij Blw, lichte materiële schade aan beide voertuigen, geen persoonlijk letsel. Trein is teruggegaan naar Ut.

Hierdoor 5710 en 5712 Uto-Hvs omgeleid via Brn.


Bijzonder dat hij met slechts 15 minuten vertraging op HIlversum aankwam. (Aldus volgens treinposities.nl) Terwijl de trein al met +3 minuten vertrok en met een hele omweg reed.

Ook wel 'geluk' dat het die tijd was en niet een paar uur later want toen reed de 5500 nog niet. (Zou anders onmogelijk zijn omdat tussen Den Dolder en Baarn een enkelosporige lijn is)

Wel zie ik op treinposities.nl dat hierdoor de 5800 niet reed omdat het anders zou botsen met de 5700.


De 5710 kreeg a.g.v. de aanrijding bij Blw nog 3 aanwijzingen overweg mee dus dat hielp niet richting Brn. ;-)

De 5812 viel uit wegens technische problemen, dat stond geheel los van het omleiden van de 5710 en 5712.

Op een "normaal" tijdstip had ik hier ook niet voor gekozen, maar gezien de 5700 vanuit Ut al vroeg begint met rijden was dit een mooie manier om het treinverkeer toch op gang te krijgen. Een goede 2 jaar geleden hebben we de 5800 eens opgestart door om te leiden via Uto.



Laatst bewerkt door noof op 19-01-2023 22:41
 

20-01-2023 00:13:32
Henk1619
Henk1619
Quote
BasSNG2001 (19-01-2023 18:29:00):
Quote
sander14 (19-01-2023 11:23:22):
Quote
AlexNL (19-01-2023 10:40:35):

3630 was geheel op tijd in Breda en klaar voor vertrek om 09:20. Maar die ging gewoon achter de zwaar vertraagde 6626 aan, die met +26 uit Breda vertrok om 09:19. En de IC mocht daar tot aan Nijmegen achter blijven rijden, daardoor heeft 3630 nu +16.

6626 heeft wel als IC gereden tussen Den Bosch en Nijmegen, met enkel een tussenstop in Oss.


Dat was dan de 2e 3600 binnen een uur die in Breda om zeep geholpen werd. De 3626 kreeg +8 bij vertrek uit Bd omdat om 8u21 een RFO G2000.met containertrein mocht doorrijden. Overigens stond die RFO trein gewoon op tijd veilig (8u13, dat is een goederenpad), dus wat dat nu weer voor geklungel is in Breda, geen idee.


Een enkele G2000 die een containertrein trekt is uit mijn ervaring geen goede combinatie. Zo'n ding heeft veel tijd nodig om uit stilstand kruissnelheid te bereiken, significant meer dan de gemiddelde goederentrein in elk geval. En als het pad daar niet op berekend is...


DBC reed in het verleden deze treinen met een 6400 dus het is onzin dat een G2000 niet geschikt zou zijn. Maar als het Prorail behaagt om weer eens een ongeplande stop te Zha te veroorzaken en vervolgens nog een keer te Bda om de Benelux voor te laten dringen dan wordt het vanzelf een puinhoop.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2023 06:53:43
thom
thom

Waarbij een G2000 praktisch het dubbele vermogen heeft van die 6400 :)

 

20-01-2023 09:47:39
sander14
sander14
Quote
Henk1619 (20-01-2023 00:13:32):
Quote
BasSNG2001 (19-01-2023 18:29:00):
Quote
sander14 (19-01-2023 11:23:22):
Quote
AlexNL (19-01-2023 10:40:35):

3630 was geheel op tijd in Breda en klaar voor vertrek om 09:20. Maar die ging gewoon achter de zwaar vertraagde 6626 aan, die met +26 uit Breda vertrok om 09:19. En de IC mocht daar tot aan Nijmegen achter blijven rijden, daardoor heeft 3630 nu +16.

6626 heeft wel als IC gereden tussen Den Bosch en Nijmegen, met enkel een tussenstop in Oss.


Dat was dan de 2e 3600 binnen een uur die in Breda om zeep geholpen werd. De 3626 kreeg +8 bij vertrek uit Bd omdat om 8u21 een RFO G2000.met containertrein mocht doorrijden. Overigens stond die RFO trein gewoon op tijd veilig (8u13, dat is een goederenpad), dus wat dat nu weer voor geklungel is in Breda, geen idee.


Een enkele G2000 die een containertrein trekt is uit mijn ervaring geen goede combinatie. Zo'n ding heeft veel tijd nodig om uit stilstand kruissnelheid te bereiken, significant meer dan de gemiddelde goederentrein in elk geval. En als het pad daar niet op berekend is...


DBC reed in het verleden deze treinen met een 6400 dus het is onzin dat een G2000 niet geschikt zou zijn. Maar als het Prorail behaagt om weer eens een ongeplande stop te Zha te veroorzaken en vervolgens nog een keer te Bda om de Benelux voor te laten dringen dan wordt het vanzelf een puinhoop.


De post in Roosendaal (waar Zha en Bd onder vallen) staat nogal bekend om dit soort rariteiten. Maar daarbij hebben ze dus geen idee wat voor puinhoop ze veroorzaken.

 

20-01-2023 12:24:50 1
mich
mich

Het is ook een lastig punt. Bij Zha moet je alles wat van/naar de Hsl gaat wel voorrang geven, ivm spanningssluis enzo. Vervolgens is het lastig inschatten wanneer de goederentrein precies bij Bda gaat zijn. Ik denk dat het ook meespeelt dat je op afstand op een scherm zit te kijken, waarbij de afstanden en snelheden niet goed te zien zijn. Als de post nog fysiek langs het spoor stond ergens bij Bda dan kun je ook zien wat je doet en daar je handelen op aanpassen.

 

20-01-2023 13:19:18
gvttreinen
gvttreinen

Je ziet idd de spoorbezetting per sectie en dat is niet echt nauwkeurig!

 

20-01-2023 14:00:39
sjoerd
sjoerd

Alleen weten wanneer Zha bereden wordt is inderdaad grove benadering. Maar je weet als doorgewinterde knoco uit ervaring hoe lang zo'n trein erover doet. Als je tenminste op je beeldschermen koekeloert. En als het allemaal in de automaat ARI staat omdat je het elders veel en veel te druk hebt... tja.

 

20-01-2023 14:20:26
MasterE
MasterE

ARI staat standaard aan.




Mcn Asd
 

21-01-2023 12:43:17
Henk1619
Henk1619

Als een trdl met ARI zijn werk niet meer zou hoeven doen dan waren de personeelstekorten bij Prorail snel opgelost denk ik.

Wat hier gebeurde zag er wel uit als wat er gebeurt als je ARI alles laat uitvoeren en de trdl niet doet wat hij zou moeten doen, namelijk het in de gaten houden of het resultaat van ARI wel de beoogde uitwerking heeft.

Een IC Direct met +1 heeft als resultaat dat een goederentrein bij Zha in de ankers moet en als gevolg daarvan een paar minuten te laat bij Bda is zodat een Benelux ineens voorlangs kruist met de hierboven geschetste gevolgen.

 

21-01-2023 16:25:02
AlexNL
AlexNL

Uit nieuwsgierigheid, als de werkwijze van de post hetzelfde blijft... zou ETCS daar dan verbetering in brengen doordat een machinist sneller nieuwe info kan krijgen?

 

21-01-2023 16:26:30
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee, sterker nog ETCS duurt langer.

 

21-01-2023 16:31:59
treinfan
treinfan
Quote
AlexNL (21-01-2023 16:25:02):

Uit nieuwsgierigheid, als de werkwijze van de post hetzelfde blijft... zou ETCS daar dan verbetering in brengen doordat een machinist sneller nieuwe info kan krijgen?


Routelint/TimTim op een tablet helpt wel, want dan kan de machinist anticperen op +1 of +2 van een voorgaande trein.

 

21-01-2023 17:04:29
Henk1619
Henk1619

Dat anticiperen gebeurt al anders zou de schade bij Zha groter zijn. En tegen een voorlangs kruisende trein bij Bda valt alleen te anticiperen door bijvoorbaat de vertraging verder te laten oplopen.

Als er dan toch technische oplossingen gezocht moeten worden dan zou je de rijweg voor goederen automatisch vast moeten leggen achter de IC Direct zodat er geen risicio is dat andere treinen nog even tussendoor mogen. Dan heb je wat vertraagde aankomsten in Bd die na het stationnement weer zijn verdampt en die cargo heeft tegen die tijd de vertraging er hopelijk ook weer uitgereden.

Wellicht helpt het als met ICNG wat meer doorgereden kan worden op de HSL zodat bij Zha de treinen geen last meer van elkaar hebben.