Ontwikkelingen gladheidsbestrijding
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
26-10-2022 05:20:04
JothamvW
JothamvW

Hoezo mag er dan eigenlijk wel solo SNG blijven rijden op series als de 7600, die ook altijd Sandite moesten hebben? Andere detectielussen?



Laatst bewerkt door moderator op 01-11-2022 20:19, reden: Afgesplist van Ontwikkelingen SNG
 

26-10-2022 08:27:37
marciekemp
marciekemp
Quote
JothamvW (26-10-2022 05:20:04):

Hoezo mag er dan eigenlijk wel solo SNG blijven rijden op series als de 7600, die ook altijd Sandite moesten hebben? Andere detectielussen?


Er wordt eigenlijk al een aantal jaar geen sandite materieel gepland meer ingezet op de 7600, en sandite heeft in de basis niks te maken met de detectie van het materieel, het zorgt er alleen voor dat de sporen stroever en dus minder glad worden, en eventuele aangekoekte bladeren of ander vuil op de spoorstaven wat het spoor glad maakt kapot worden gereden.



Laatst bewerkt door marciekemp op 26-10-2022 08:28
 

26-10-2022 11:19:05
Muizeneus
Muizeneus

Dan ben ik wel benieuwd wat dan wél het verschil maakt in de herfst, en dan ook slechts op een paar baanvakken?

 

26-10-2022 11:29:41
thom
thom

Voorkomen van slip bij tractie geven (niet wegkomen en de rijtijden niet meer kunnen halen), blokkeren van wielen bij remmingen (vlakke plaatsen).

Waar men Sandite toepast is het gevolg van omstandigheden, het zijn veelal baanvakken met bomen of chemische industrie in de buurt die er last van hebben.

 


26-10-2022 20:57:48
maarten83
maarten83

Waarbij eind jaren 90 de Hoekse lijn de primeur had.

 

27-10-2022 23:53:57
henri1972
henri1972

Heeft de metro daar nu geen last van gladde sporen? Of gebruiken die zandstrooiers?

 

28-10-2022 08:22:44
R-E-Mg
R-E-Mg

Door verbeterde techniek kan er steeds meer trekkracht/vermogen per as worden gerealiseerd, zonder extreme gewichtstoename van de installatie. Minder aangedreven assen geeft minder complexiteit en vereist minder onderhoud.

De keerzijde is dat je daarmee de natuurkundige grenzen opzoekt. In de praktijk varieert de trekkracht/remkracht (de wrijvingscoëfficient), die je kunt realiseren, tussen de 0,45x (droge rails) en 0,05x (extreem glad, bijvoorbeeld door bladeren) van de aslast. Een loc van 80 ton zou dus op droge rails theoretisch een trekkracht van 350 kN kunnen halen.

Metro's hadden altijd meer aangedreven assen (bijvoorbeeld GVB M5: alle assen van de tussenbakken zijn aangedreven). Dat is een voordeel bij het optrekken. Een VIRM4 heeft bijvoorbeeld maar 4 aangedreven assen. Dan loop je zelfs met de meest geavanceerde tractiecontrole het risico dat je niet wegkomt.

Remmen zaten altijd al op vrijwel alle assen. Desondanks kom je gewoon niet om de natuurkundige grenzen heen. En zand en Sandite helpen die tijdelijk te verhogen. En directe railremmen. Maar die slijten dan weer heel snel.

Voor zover ik kan vinden hebben alle Rotterdamse en Amsterdamse metro's zandstrooiers. In het buitenland is het heel gebruikelijk dat ook treinstellen zandstrooiers hebben. In Nederland (bij NS) om de één of andere reden niet. Enige uitzondering is de R-Net Flirt, die heeft hem wel.

 

28-10-2022 08:59:45
DjDaan111
DjDaan111
Quote
R-E-Mg (28-10-2022 08:22:44):
(...)
In Nederland (bij NS) om de één of andere reden niet. Enige uitzondering is de R-Net Flirt, die heeft hem wel.

Heeft de NS Traxx geen zandstrooiers?

 

28-10-2022 09:03:58
thom
thom

Lokken hebben eigenijk altijd zandstrooiers, samen met de zin ervoor ging alleen over treinstellen ;)



Laatst bewerkt door thom op 28-10-2022 09:04
 

28-10-2022 09:12:59
DjDaan111
DjDaan111
Quote
thom (28-10-2022 09:03:58):

Lokken hebben eigenijk altijd zandstrooiers, samen met de zin ervoor ging alleen over treinstellen ;)


Oeps, overheen gelezen!

 

28-10-2022 17:48:23
VIRMm1
VIRMm1

NS kiest daar bewust voor. De platformen van de Flirt en ICNG hebben standaard juist wel zandstrooiers. NS kiest er bewust voor om die niet af te nemen.

 

28-10-2022 18:39:57
R-E-Mg
R-E-Mg

Waarom? Het is niet dat het in Nederland minder glad kan zijn.

 

28-10-2022 18:42:42
PKP
PKP

Denk dat veel zand zorgt voor een slechte detectie van de trein, met grote gevolgen.

 

28-10-2022 19:12:51
cuneo56
cuneo56

Ik meen begrepen te hebben dat in de denkwijze van NS de eerste twee draaistellen wel een beetje de rails reinigen en de overige ( gemotoriseerde) draaistellen vervolgens wel voldoende grip hebben om weg te komen.

De stellen van Gouda - Alphen hebben maar 1 gemotoriseerd draaistel en daarom wel zandstrooiers.

 

28-10-2022 20:08:56
VIRMm1
VIRMm1
Quote
R-E-Mg (28-10-2022 18:39:57):

Waarom? Het is niet dat het in Nederland minder glad kan zijn.


Ik heb ooit eens begrepen dat men dat niet nodig meent te hebben omdat we een redelijk vlak land zijn, maar of dat echt de reden is weet ik niet.

 

28-10-2022 20:44:35
jeanne
jeanne

Zand van de zandstrooiers is voor de infrastructuur nu niet het fijnste materiaal. Het Zwitserse spoorwegbedrijf BLS ontwikkelde al jaren geleden voor hun Re 4/4 locomotieven iets anders. Uit pijpje voor het wiel kwam geen zand maar een hogedruk luchtstoot die spoor schoon blies.

 

28-10-2022 22:37:15
sjoerd
sjoerd
Quote
VIRMm1 (28-10-2022 20:08:56):
Quote
R-E-Mg (28-10-2022 18:39:57):

Waarom? Het is niet dat het in Nederland minder glad kan zijn.


Ik heb ooit eens begrepen dat men dat niet nodig meent te hebben omdat we een redelijk vlak land zijn, maar of dat echt de reden is weet ik niet.


Tis maar hoe je het bekijkt. De lengteprofielen van de meeste spoorwegen zijn behoorlijk wisselend. Welbeschouwd ligt er af een toe een paar honderd meter echt waterpas, de rest ligt in een helling. Sommige lijnen lijken wel achtbanen; die grafieken zijn uiteraard in elkaar gedrukt. Op een telefoto valt dat vaak op: hier een brug, daar een onderdoorgang, een duiker, een hoogspoorstation, en maar op en neer gaan...

Schijfremmen poetsen de wieloppervlakken niet schoon en dan krijg je gewoon bladmoes, wat aanvoelt als natte spinazie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de goederenmachinisten: die hebben veelal te maken met blokkenremmen. Maar nog steeds met de bladmoes op de rails. Maakt dat wat uit als je schone wielen hebt?

 

31-10-2022 08:20:35
R-E-Mg
R-E-Mg

Zand is vervelend, omdat het abrasief is. Ja, het zorgt voor tractie, maar tegelijk ook voor schade aan je infrastructuur.

De vervuiling moet verwijderd worden. Er zijn laserreinigingstreinen. Nadeel daarvan is dat je absoluut moet voorkomen dat iemand, al is het via reflectie, direct in de laserstraal zou kijken. Zou een laag vermogen plasmabrander o.i.d. geen idee zijn? Maar die zou vonken kunnen geven. Of een hogedrukspuit op water? Dan moet je constant water bijvullen. En als je een paar balises neerlegt, dan kan je de functie net voor een wissel uitschakelen en erna weer uit (met een overbruggingsoptie voor de machinist uiteraard).

Ik vraag mij af: Wat is beter? Allemaal treinen zonder voorzieningen en ééntje er tussendoor die zeer grondig kan reinigen of juist een minder grondig systeem, dat dan wel op alle treinen zit, waardoor er geen grote hoeveelheid vervuiling zal ophopen.

Niet-hogedruk blokkenremmen hebben drie eigenschappen gemeen: Minder remkracht per as, ze schuren het wielopervlak schoon en ruwen daarbij ook het wieloppervlak op.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 31-10-2022 11:37, reden: Overtollige b en s verwijderd
 

31-10-2022 09:12:33
AlexNL
AlexNL
Quote
R-E-Mg (31-10-2022 08:20:35):

De vervuiling moet verwijderd worden. Er zijn laserreinigingstreinen. Nadeel daarvan is dat je absoluut moet voorkomen dat iemand, al is het via reflectie, direct in de laserstraal zou kijken. Zou een laag vermogen plasmabrander o.i.d. geen idee zijn? Maar die zou vonken kunnen geven. Of een hogedrukspuit op water? Dan moet je constant water bijvullen.


Grappig dat je het noemt, een paar dagen geleden las ik een bericht van onze westerburen bij Network Rail. Zij zijn proeven aan het doen met plasma en lasers, juist omdat ze van de watertanks af willen.

Space-age laser and plasma train trials zap autumn leaves off the line (networkrailmediacentre.co.uk)

 

31-10-2022 09:56:57
sjoerd
sjoerd

Ik kende het woord abrasief niet, maar ik vond deze betekenis:

Een abrasief (met 1 s) is een stof die het wegslijten van het oppervlak door mechanische beweging zoals wrijving, schrapen of erosie bevordert. Dat doet Jif, zand, een slijpmiddel, schuurpapier, al naar gelang de geschiktheid voor het materiaal dat je schoon wilt hebben. Maar bij een rail speelt onder meer ook dat het middel de rail niet sterk mag aantasten, dat het geen elektrisch bruggetje mag vormen bij isolerende lassen, en dat het het rollend materieel niet mag aantasten.

Je wilt alleen de spinazie van de rail en van de wielen af. Er is al veel geprobeerd: spuiten, schrapen, sandite, maar alles heeft nadelen. Nu dus kennelijk laseren. Wie weet.

 

31-10-2022 11:50:10
broek53
broek53

Als ik mij goed herinner, is er een tijd langs een DM '90 (3424 meen ik) ter beschikking van laserproeven geweest. Daar heb ik verder nooit meer iets over vernomen, eigenlijk. En de 3424 staat al een hele tijd bij de sloopstellen...

 

31-10-2022 15:56:09
martijn
martijn

Klopt, dat was de 3424. Die heeft met zn Laser Railhead Cleaners in de periode 2014-2017 wat ritjes vanuit Zutphen naar Dieren gereden en stond de rest van de tijd bij Strukton.

 

05-11-2022 19:44:56
PKP
PKP

Men geeft altijd de blaadjes de schuld, maar de atmosferische omstandigheden spelen een veel grotere rol bij gladde sporen, net als het lozen van een WC op het spoor (tegenwoordig nog maar amper) maar zelfs ruim gebruik ruitenwisservloeistof kan voor adhesie problemen zorgen. Gladde sporen komen zeker niet alleen voor in bosrijke omgevingen.

 

06-11-2022 08:40:21
martijn
martijn

Ik weet niet wie men is en waar die beschuldiging ineens vandaan komt, maar volgens mij is het algemeen bekend dat het niet (alleen) om blaadjes gaat. Daarom werd de eerste jaren ook alleen Sandite gereden op de Hoekse Lijn. En wordt het nu nog dagelijks in Zeeland en Friesland gebruikt...

 

06-11-2022 10:06:52
PKP
PKP

Men zijn bijvoorbeeld de mensen welke schrijven over Spinazie aan wielen en Spinazie aan rails 🙂

Of de schrijvende pers, verder dan de populaire vallende blaadjes komen ze meestal niet.

 

06-11-2022 11:11:10
phantom
phantom
Quote
martijn (06-11-2022 08:40:21):

Daarom werd de eerste jaren ook alleen Sandite gereden op de Hoekse Lijn. En wordt het nu nog dagelijks in Zeeland en Friesland gebruikt...


Er zijn zelfs heel wat jaren mP's geweest die in Dordrecht,aan de nog aanwezige laad/los plaats werden gezet om sandite innstallatie's in te bouwen met ubc containers waarin dan de sandite werd gepompt.
Die reden vervolgens een maandje of 2 over de gevoelige lijntjes waar men last had van gladspoor in de herfst.
Dat leverde me leuke foto's op,het enigste wat daar nog van over is zijn de plaatjes en het laad/los "perron" in Ddr.🤨

 

06-11-2022 18:11:14
sjoerd
sjoerd

Ach ja, iedereen snapte dat ik bij gladde sporen met het woord spinazie de glibberigheid bedoelde, en niet de groente. De schrijvende pers begrijpt echter heel vaak niet wat er bedoeld wordt.

Zo was de lijn Schiedam - Hoek van Holland ook vaak glibberig door de industrie van Rijnmond. En dan is de conclusie natuurlijk snel gemaakt: in het Westland wordt veel groente gekweekt.

Goed, genoeg hierover, graag over naar de werkelijkheid.

 

06-11-2022 19:55:20
PKP
PKP

Maar iedereen weet ook dat vooral bloemen en groente als tomaten, paprika's en komkommers uit het Westland komen, maar amper Spinazie.🙂



Laatst bewerkt door PKP op 06-11-2022 20:49
 

07-11-2022 07:13:16
mdeen
mdeen
Quote
PKP (06-11-2022 10:06:52):

Of de schrijvende pers, verder dan de populaire vallende blaadjes komen ze meestal niet.


Verwacht je anders van de pers? In een artikeltje over gladheid van één alinea kunnen ze geen uitputtende analyse maken van het complete probleem. En omdat het probleem altijd groot is in de herfst wordt daarop gefocused.

Maar er zal vast wel eens een artikel in een wetenschapsbijlage gestaan hebben waar het volledige probleem is besproken.