Vragen algemene technische termen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
14-10-2022 16:23:29
Jasper-N
Jasper-N

Beste mede railhobbysten,

Ik was benieuwd naar wat de as indelingen nou precies in houden, waarvoor ze praktisch zijn en waarom ze gebruikt worden. Zo kom ik vaak de as indeling Bo Bo tegen, wat betekend dit?



Laatst bewerkt door moderator op 14-10-2022 16:44
 

14-10-2022 16:25:19
Jasper-N
Jasper-N

Net als dat ik heel benieuwd ben naar wat het verschil is tussen een gelijkstroom motor en een draaistroom motor

 

14-10-2022 16:35:14
treinfan
treinfan

Voor de asindeling, staat op Wikipedia het antwoord in het artikel asindeling

 

14-10-2022 17:01:56
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Jasper-N (14-10-2022 16:25:19):

Net als dat ik heel benieuwd ben naar wat het verschil is tussen een gelijkstroom motor en een draaistroom motor


Draaistroommotor

Gelijkstroommotor

 


14-10-2022 23:05:56
Marco
Marco
Quote
VIRMm1 (14-10-2022 17:01:56):
Quote
Jasper-N (14-10-2022 16:25:19):

Net als dat ik heel benieuwd ben naar wat het verschil is tussen een gelijkstroom motor en een draaistroom motor


Draaistroommotor

Gelijkstroommotor


Even domweg gezegd:

Een gelijkstroommotor is mechanisch complex (onderboudsgevoelig door de borstels) maar elektrisch simpel: je jast er een stroom door en het ding draait rondjes.

Een draaistroommotor is mechanisch simpel (robuust, compact, geen slijtageonderdelen) maar elektrisch juist wat complexer: je hebt in de trein omvormers nodig om de boel draaiende te krijgen. Omdat die er vroeger niet waren, koos men toen voor gelijkstroommotoren.



Laatst bewerkt door Marco op 14-10-2022 23:06
 

14-10-2022 23:15:07
VIRMm1
VIRMm1

En een bijkomend voordeel van een draaistroommotor is dat je bij remmen energie kan opwekken (de motor gaat als generator/dynamo werken) welke weer teruggeleverd kan worden aan de bovenleiding.

 

14-10-2022 23:41:45
thom
thom
Quote
Marco (14-10-2022 23:05:56):
Quote
VIRMm1 (14-10-2022 17:01:56):
Quote
Jasper-N (14-10-2022 16:25:19):

Net als dat ik heel benieuwd ben naar wat het verschil is tussen een gelijkstroom motor en een draaistroom motor


Draaistroommotor

Gelijkstroommotor


Even domweg gezegd:

Een gelijkstroommotor is mechanisch complex (onderboudsgevoelig door de borstels) maar elektrisch simpel: je jast er een stroom door en het ding draait rondjes.

Een draaistroommotor is mechanisch simpel (robuust, compact, geen slijtageonderdelen) maar elektrisch juist wat complexer: je hebt in de trein omvormers nodig om de boel draaiende te krijgen. Omdat die er vroeger niet waren, koos men toen voor gelijkstroommotoren.


Das misschien wel heel kort door de bocht ;)

Stroom kun je nergens opzetten, je zet ergens een spanning op en vervolgens gaat er als gevolg (van de interne weerstand) een stroom lopen.

Das bij een gelijkstroommotor niet niet anders dan bij een draaistroom motor :) Even als dat zowel een draaistroommotor als een gelijkstroom motor spanning kunnen opwekken.



Laatst bewerkt door thom op 14-10-2022 23:44
 

15-10-2022 07:41:20 2
treinfan
treinfan

Na/Jee. Marco benoemt het goed met "stroom door". Dat doe je inderdaad door ergens een spanning op te zetten, maar dat gaat dan om een spanning die je op een voorschakelweerstand zet (of over een choppercircuit). Een gelijkstroommotor gedraagt zich meer als een (energieabsorberende) spanningsbron, waarbij de spanning afhankelijk is van de snelheid.

 

15-10-2022 08:29:42
BVisser
BVisser
Quote
Jasper-N (14-10-2022 16:23:29):

Beste mede railhobbysten,

Ik was benieuwd naar wat de asindelingen nou precies in houden, waarvoor ze praktisch zijn en waarom ze gebruikt worden. Zo kom ik vaak de asindeling Bo Bo tegen, wat betekenT dit?


Die aanduidingen van de asindeling dateren uit de stoomtijd en beginnen een beetje in onbruik te raken. BoBo (eigenlijk is het Bo'Bo') betekent twee draaistellen (de apostrof), met elk twee assen (B, tweede letter van het alfabet) die elk een eigen motor hebben (o). Zo'n loc heeft dus in totaal 4 motoren.



Laatst bewerkt door BVisser op 15-10-2022 09:00
 

15-10-2022 09:15:33
jor[D]1
jor[D]1

En dan zijn er nog allerlei variaties van gelijkstroom en draaistroom motoren en aandrijvingen. Daanaast evenveel variaties in hun aansturing.

Een van de redenen dat vreemde frequentie 16,666hz frequentie gebruikt wordt bij onderandere de duitse spoorwegen had ermee te maken dat de eerste (eenfasige)wisselstroom motoren gigantisch vonkten onder 50hz. Voordeel van gebruiken van een wisselstroom motor in die tijd was dat je geen gelijkrichter in de trein hoefde te bouwen, terwijl je de spanning eenvoudig kon verlagen met een transformator met meerdere taps, zonder noodzaak tot zware kwikdamp gelijkrichters.

Bij gelijkspannings bovenleiding staat die trafo en gelijkrichter in het onderstation, waardoor de trein relatief simpele componenten bevatte. Kort door de bocht is dit een een schakeling van de individuele motoren en weerstanden om de spanning over de motoren te regelen. Later werd de spanning doormiddel van micro electronica geregeld, bijv choppers. in plaats van het schakelen van motoren en weerstanden.

En in italie probeerde men het begin 20e eeuw al draaistroom motoren, waarbij men dubbele bovenleiding nodig had om 3 fasen in de trein te krijgen.

Verschil met die ouderweste draaistroom en de huidige draaistroom machines. Tegenwoordig kan met microelectronica eenvoudig de frequentie gestuurd worden. Hierdoor kun je een electromotor heel nauwkeurig laten regelen, met ideale koppels an kracht. Bij die oude italiaanse systemen werd de frequentie niet gestuurd.

Een gelijkstroom motor kan overigens ook gewoon energie terug leveren en remmen. Die mogelijkheid wordt vooral bepaald door de aansturing/elektronica tussen motor en spanningsbron.

Het ligt er dus allemaal maar net aan uit welke tijd de locomotief komt wat voor moteren toegepast worden. En dat is eigenlijk altijd een compromis geweest tussen de beschikbare elektrotechniek om de boel aan te sturen en het gewicht, grote en complexiteit. De ontwikkeling van moderne mirco- en vermogens-elektronica heeft ervoor gezorgt dat met relatief compacte componenten zeer goedkoop en makkelijk de spanning en frequentie geregeld kan worden. Hierdoor kunnen goedkope en eenvoudig van constructie draaistroom motoren nu toegepast worden. Deze combinatie is superieur over oudere aandrijvingen in nagenoeg elk opzicht en zit daarom in nagenoeg elke moderne trein.

Kort door de bocht kun je stellen dat met draaistroom tractie/motoren in geval van een trein wordt verwezen naar een trein welke 3fasige wisselstroom motoren heeft welke worden aangestuurd door vermogens elektronica. Een trein met gelijkstroom aandrijving heeft een gelijkstroom motor en aansturing met schakeling en weerstanden. Dan wordt er nog wel eens over choppers gesproken. Dat is in de regel bij nederlandse treinen een gelijkstroommotor aangestuurd door vermogens elektronica, vooral gebruikt in de tijd dat de vermogens elektronica nog niet zo ver ontwikkeld was als nu en niet of moeilijk 3fasen wisselstroom motoren kon aandrijven



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 15-10-2022 09:25