Opvallende dingen 22 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
22-09-2022 06:41:04
robbertc
robbertc

DDZ 7519 kwam om 6.24 aan in Mp spoor1, vanuit Hgv op doorreis naar Zl, met 1 defect frontsein vervangen door een noodsein vanuit de cabine. Treinposities geeft aan dat die in Zl trein 300717 wordt. Daarvan zou je verwachten dat die van trein 718 af moet komen, maar die is helemaal verdwenen uit de reisplanner tussen Gn en Zl/Lls.


22-09-2022 06:58:50
henri1972
henri1972

Als ik op ns.nl kijk staat er op de AV van Assen gewoon een 300717 met stel 7519.


22-09-2022 07:11:14
robbertc
robbertc

718 is verdwenen.


22-09-2022 07:33:00
seinhuis
seinhuis

718 rijdt tussen Lelystad en Den Haag



22-09-2022 07:48:05
henri1972
henri1972
Quote
robbertc (22-09-2022 07:11:14):

718 is verdwenen.


Dan heb ik jou bericht verkeerd begrepen.


22-09-2022 10:36:13
BVisser
BVisser

Asdmw 10:35 onbekende ICNG richting Asd.


22-09-2022 11:20:08
DDZ7504
DDZ7504
Quote
BVisser (22-09-2022 10:36:13):

Asdmw 10:35 onbekende ICNG richting Asd.


Hsghtz 11.14 NS ICNG 3121 ri Rtd-HSL-Bd.




DDZ in dienst, ik blij!

22-09-2022 11:40:19
diesels
diesels

Een merkwaardig incident in de 516 vanochtend. Een lastige reiziger werd in Zl niet de trein uitgezet, maar mocht blijven zitten in de 1e klas en bedeigde daar reizigers, gooide met een bierblikje naar het gezicht van een van de reizigers etc. Rumoer leidde zelfs tot een snelremming van de geschrokken mcn. twee meereizende militairen moesten de heer in bedwang houden tot Amf, waar ondanks aangifte en bewijs (bierblikje lag er nog, hele coupe en reiziger onder het bier) de zeven man S&V besloten dat er niet genoeg was om de man te arresteren, in plaats daarvan werd hij zonder aankondiging teruggestuurd in dezelfde trein en coupe waar hij opnieuw onmiddellijk dezelfde reizigers begon te bedreigen.....



Laatst bewerkt door diesels op 22-09-2022 11:40

22-09-2022 13:44:07
DDZ7504
DDZ7504

VIRM 9578 passeerde mij net als 2236 thv Ddzd, met extra geel op de koppen (incl logo). Ook VIRM4 moet eraan geloven dus.

Ook de 8637 heeft de nieuwe kopkleuren, gezien te Wld als 2240.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-09-2022 14:47


DDZ in dienst, ik blij!

22-09-2022 14:57:42
Sanderbin
Sanderbin

Om 14.45 kwam een LNS 186 258 met centralbahn rijtuigen door Ut richting Bkl en aldus een NFL, door naar Zvt

Weet iemand hier meer over met hoelaat hij terug zal gaan?


22-09-2022 15:15:02
BVisser
BVisser

Asdm 15:09, verder geen idee.


22-09-2022 16:10:27
bacr
bacr
Quote
Sanderbin (22-09-2022 14:57:42):

Om 14.45 kwam een LNS 186 258 met centralbahn rijtuigen door Ut richting Bkl en aldus een NFL, door naar Zvt

Weet iemand hier meer over met hoelaat hij terug zal gaan?


Waren dat daadwerkelijk rijtuigen van Centralbahn, of doel je mogelijk op de donkerrood-beige rijtuigen van Euro-Express?


22-09-2022 16:21:32
Sanderbin
Sanderbin
Quote
bacr (22-09-2022 16:10:27):
Quote
Sanderbin (22-09-2022 14:57:42):

Om 14.45 kwam een LNS 186 258 met centralbahn rijtuigen door Ut richting Bkl en aldus een NFL, door naar Zvt

Weet iemand hier meer over met hoelaat hij terug zal gaan?


Waren dat daadwerkelijk rijtuigen van Centralbahn, of doel je mogelijk op de donkerrood-beige rijtuigen van Euro-Express?


Waren 2 blauw beige Centralbahn rijtuigen en 4 andere blauwe rijtuigen als het goed is


22-09-2022 16:23:28
garco01
garco01
Quote
diesels (22-09-2022 11:40:19):

Een merkwaardig incident in de 516 vanochtend. Een lastige reiziger werd in Zl niet de trein uitgezet, maar mocht blijven zitten in de 1e klas en bedeigde daar reizigers, gooide met een bierblikje naar het gezicht van een van de reizigers etc. Rumoer leidde zelfs tot een snelremming van de geschrokken mcn. twee meereizende militairen moesten de heer in bedwang houden tot Amf, waar ondanks aangifte en bewijs (bierblikje lag er nog, hele coupe en reiziger onder het bier) de zeven man S&V besloten dat er niet genoeg was om de man te arresteren, in plaats daarvan werd hij zonder aankondiging teruggestuurd in dezelfde trein en coupe waar hij opnieuw onmiddellijk dezelfde reizigers begon te bedreigen.....


Heel apart.


22-09-2022 16:39:54
BVisser
BVisser
Quote
Sanderbin (22-09-2022 16:21:32):
Quote
bacr (22-09-2022 16:10:27):
Quote
Sanderbin (22-09-2022 14:57:42):

Om 14.45 kwam een LNS 186 258 met centralbahn rijtuigen door Ut richting Bkl en aldus een NFL, door naar Zvt

Weet iemand hier meer over met hoelaat hij terug zal gaan?


Waren dat daadwerkelijk rijtuigen van Centralbahn, of doel je mogelijk op de donkerrood-beige rijtuigen van Euro-Express?


Waren 2 blauw beige Centralbahnrijtuigen en 4 andere blauwe rijtuigen als het goed is.


Juist, en kwamen om 16:37 door Asdm richting Wp of Wgm getrokken door de RXP 9901 en de 186 258 plat achterop.



Laatst bewerkt door BVisser op 22-09-2022 16:40

22-09-2022 17:27:59
erwin_6610
erwin_6610

Dbc 6414 met leeg MVV om 17.25 door Ut ri Amf


22-09-2022 17:38:08
Karel1969
Karel1969

Trots werd ergens aangekondigd dat tussen Amf en Zl de treinen langer zouden worden. Het belooft alleen weinig goeds als in Ut nu de komende treinen 563 en 5663 het respectievelijk met ICM6 en SNG3 moeten doen.


22-09-2022 17:47:19
thom
thom

Als dat vandaag aangekondigd word is dat niet per direct het geval natuurlijk.

En daarnaast, zijn die treinen die je noemt echt overvol of is dat maar een vermoeden ?


22-09-2022 17:56:57
michaben
michaben

Volgens Rover hadden die langere treinen wel degelijk vanaf deze week al moeten rijden.


22-09-2022 18:19:25
pascalgerr
pascalgerr
Quote
michaben (22-09-2022 17:56:57):

Volgens Rover hadden die langere treinen wel degelijk vanaf deze week al moeten rijden.


Maar ja als het om rover ligt rijdt zelfs in de Achterhoek om de 10 minuten met maximale lengte. Die zeggen zo veel


22-09-2022 18:41:24
robbertc
robbertc

Trein 555 in de vroege spits reed met ICM11, dat leek me de enige versterkte trein, en was achterin rustig tussen Ut en Zl.


22-09-2022 18:52:24
michaben
michaben
Quote
pascalgerr (22-09-2022 18:19:25):

Maar ja als het om rover ligt rijdt zelfs in de Achterhoek om de 10 minuten met maximale lengte.


Ik zou zeggen lees het bericht, het is niet rover die eist dat de treinen vanaf deze week langer zouden zijn maar rover die communiceert dat de NS na overleg heeft aangegeven vanaf deze week langere treinen in te zetten.


22-09-2022 19:02:52
thom
thom

Je noemt er geen link of verwijzing naar een bericht bij, en jou tekst is geschreven alsof het een uitspraak van Rover zelf is.


22-09-2022 19:19:00 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

In Nijmegen was de dag van het station zag ik in het voorbij fietsen.

Zag er nogal knullig uit, een brandend schemerlampje.


22-09-2022 20:11:50
JakeBlack
JakeBlack
Quote
thom (22-09-2022 19:02:52):

Je noemt er geen link of verwijzing naar een bericht bij, en jou tekst is geschreven alsof het een uitspraak van Rover zelf is.


Link is waarschijnlijk het nieuwste nieuwsbericht wat hier op Somda te vinden is.


22-09-2022 20:23:07
timtrein
timtrein

Daar staat o.a.:

Extra treinen vanaf 10 oktober

Vanaf 3 oktober gaat NS nu langere treinen inzetten tussen Zwolle en Amersfoort. Bovendien laat de spoorwegmaatschappij vanaf 10 oktober vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen de twee steden. De twee extra treinen zullen waarschijnlijk uit een enkel dubbeldek treinstel bestaan en te Amersfoort aansluiting geven op de intercity richting Amsterdam.


23-09-2022 09:17:21
slifor2
slifor2

weer een knap staaltje klantvriendelijkheid van NSR vanmorgen te Gdm . Qbuzz 7229 met +4 aankomst te Gdm sp 7. cross platform naar de 6029 van NSR die precies op tijd vertrekt op het moment dat de deuren van de 7229 open gaan.


23-09-2022 10:12:09
mren
mren

"de klant verwacht dat we op tijd rijden dus dat doen we ook"


23-09-2022 11:21:51
slifor2
slifor2
Quote
mren (23-09-2022 10:12:09):

"de klant verwacht dat we op tijd rijden dus dat doen we ook"


Nee, "De klant verwacht op tijd (zoals hem voorgeschoteld in de app) aan te komen" Algemene denkfout in de OV-wereld....



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-09-2022 11:39:03
Duplex07
Duplex07
Quote
slifor2 (23-09-2022 11:21:51):
Quote
mren (23-09-2022 10:12:09):

"de klant verwacht dat we op tijd rijden dus dat doen we ook"


Nee, "De klant verwacht op tijd (zoals hem voorgeschoteld in de app) aan te komen" Algemene denkfout in de OV-wereld....


Dan moet je dus ook niet lopen afgeven op NSR maar je irritaties richten op Qbuzzwink


23-09-2022 12:37:07
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (23-09-2022 09:17:21):

weer een knap staaltje klantvriendelijkheid van NSR vanmorgen te Gdm . Qbuzz 7229 met +4 aankomst te Gdm sp 7. cross platform naar de 6029 van NSR die precies op tijd vertrekt op het moment dat de deuren van de 7229 open gaan.


Welkom in de wereld van `t OV laugh


24-09-2022 00:30:10 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
gvttreinen (23-09-2022 12:37:07):
Quote
slifor2 (23-09-2022 09:17:21):

weer een knap staaltje klantvriendelijkheid van NSR vanmorgen te Gdm . Qbuzz 7229 met +4 aankomst te Gdm sp 7. cross platform naar de 6029 van NSR die precies op tijd vertrekt op het moment dat de deuren van de 7229 open gaan.


Welkom in de wereld van `t OV laugh


Het is toch eigenlijk van de zotte dat NS zich zo veel concentreert op op tijd rijden qua dienstregeling en niet op het op tijd vervoeren van mensen? Als de 6029 30 sec had gewacht, had 'ie nog voor Zbm weer op tijd gereden door ietsje later te starten met uitrollen...




DDZ in dienst, ik blij!

24-09-2022 09:18:03
aaron
aaron

Eens. Alleen wordt dat wel afgedwongen door de concessievoorwaarden die worden gesteld door de rijksoverheid. Dus daar zit het echte probleem.


24-09-2022 10:17:45
mren
mren

Nee, daar wordt enkel de aankomstpunctualiteit voor gebruikt.


24-09-2022 12:03:53
yappa
yappa

En die aankomstpunctualiteit wordt in de concessie door het Rijk gemeten in 5 minuten. ( bron )

Die 30 secondenregel komt echt alleen uit de koker van NS.


24-09-2022 12:14:50 1
mtlx
mtlx

Aankomstpunctualiteit is geen KPI meer sinds een aantal jaar (ik meen 2017). In plaats daarvan wordt er afgerekend op de reizigerspunctualiteit. De reiziger moet dus, inclusief overstappen!, binnen 5 minuten marge op de eindbestemming aankomen om als 'op tijd' gerekend te worden.

Je kan op het Prestatiedashboard kijken welke KPIs er zijn (specifiek voor reizigersvervoer is hier te vinden), die zijn aangeduid met een P (van Prestatieindicator).

Treinpunctualiteit wordt inmiddels gewoon weer op 3 minuten berekend, maar is enkel een I, een Indicator, en geen percentage waar NS op afgerekend wordt. Er bestaat ook een 5-minuten treinpunctualiteitsindicator, maar die wordt eigenlijk niet gebruikt.

Grootste probleem is volgens mij dat de reizigerspunctualiteit puur voor NS berekend wordt. Dus reizigers die van vervoerders wisselen vallen in die rapportage buiten de boot.



Laatst bewerkt door mtlx op 24-09-2022 12:16

24-09-2022 12:31:39
anton_
anton_

Dat laatste is natuurlijk wel logisch. NS heeft geen invloed op vertraging tussen Dordrecht en Geldermalsen.


24-09-2022 12:37:07
mtlx
mtlx

Uiteraard, maar je zou het als prikkel kunnen gebruiken om samenwerking op dat gebied tussen vervoerders aan te moedigen (en dan dienen uiteraard alle vervoerders daarop afgerekend te worden).


24-09-2022 12:40:42
henri1972
henri1972
Quote
anton_ (24-09-2022 12:31:39):

Dat laatste is natuurlijk wel logisch. NS heeft geen invloed op vertraging tussen Dordrecht en Geldermalsen.


Toch gek dat het in Zwitserland vaak wel kan. Bij bijv een (beperkte) vertraging van een RhB trein wacht de SBB in bv Chur en vv.


24-09-2022 12:43:34
anton_
anton_
Quote
slifor2 (23-09-2022 09:17:21):

weer een knap staaltje klantvriendelijkheid van NSR vanmorgen te Gdm . Qbuzz 7229 met +4 aankomst te Gdm sp 7. cross platform naar de 6029 van NSR die precies op tijd vertrekt op het moment dat de deuren van de 7229 open gaan.


Augustus was ook al een slechte maand voor overstappen op Gdm volgens prorail


24-09-2022 14:55:45
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Wanneer ik zo door de bovengenoemde link van Prorail heen scrol doet de NS het duidelijk slechter dan de overige vervoerders.


24-09-2022 15:14:48
GerritJan
GerritJan
Quote
NIJMEGEN (24-09-2022 14:55:45):

Wanneer ik zo door de bovengenoemde link van Prorail heen scrol doet de NS het duidelijk slechter dan de overige vervoerders.


NS is indd slechter bezig dan andere vervoerders atm, waar dit vandaan komt geen idee, maar ze hebben reizigers ook weer laten staan op amersfoort in de nacht. Maar dit is weer een discussie voor een nieuwe topic



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-09-2022 15:15

24-09-2022 20:14:37
bacr
bacr
Quote
henri1972 (24-09-2022 12:40:42):
Quote
anton_ (24-09-2022 12:31:39):

Dat laatste is natuurlijk wel logisch. NS heeft geen invloed op vertraging tussen Dordrecht en Geldermalsen.


Toch gek dat het in Zwitserland vaak wel kan. Bij bijv een (beperkte) vertraging van een RhB trein wacht de SBB in bv Chur en vv.


Maar ja, er wordt hier te lande dan ook eerder door sommigen naar Japan gekeken dan naar Zwitserland (daar hebben ze veel te veel wissels en andere handige infradingetjes....)wink


25-09-2022 09:22:54 1
geert
geert

Mwah en realiseer je dat de rijtijden in Zwitserland zeer ruim zijn. Wachten kan dus vaak wel omdat met de rijtijdspeling die er is de vertraging toch wel weer ingehaald wordt. En er wat minder moeilijk gedaan wordt over het conflictvrije plannen wat NS tot wet verheven heeft. Dat maakt de zaak ook een stuk flexibeler.


25-09-2022 19:25:02
yappa
yappa

Kleine correctie, NS was niet de aanstichter van het conflictvrij plannen, dat heeft ProRail tot standaard verheven na een onderzoek van de OVV.