Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
09-05-2018 11:33:24
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (wo 09 mei 2018 11:24:19 h
En zou de NMBS de NS een handje kunnen helpen? Zag onlangs een NMBS reeks 28 in de serie 900. .

Dat heb je niet helemaal goed gezien.
Het betreft weliswaar een Ex NMBS lok, maar die wordt en nu door NS geleased ( Houder kenmerk nu B-NS), totaal 4 stuks
 

09-05-2018 11:34:56
ZJ37
ZJ37
@icened: De 1e klas in de ICD is vaak best vol hoor, pas nadat de HC voorbij is gekomen wordt het een stuk rustiger. %08%

Zonder gekheid: 2x een A voor de 1100-stammen zijn wel nodig. Treinen als 1116/18/20/59/61/63 kent veel zakenreizigers. Voor de kortere 900-stammen is het beslist overkill, waarbij één A krap aan zal zijn in de spits.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-05-2018 11:35
 

09-05-2018 11:56:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
icened (wo 09 mei 2018 11:24:19 https://www.somda.nl/forum/323/p657074/): Zou mooi zijn als NMBS 1 stam met 7 I - 11 inzet in de 9200.

Dan moeten die wel eerst worden toegelaten op de HSL.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 09-05-2018 11:56
 

09-05-2018 11:59:57
thom
thom
Nou, laat je spoed met verlengen dan maar weg %08%  


09-05-2018 12:24:15
ZJ37
ZJ37
En het toevoegen van een BDs voegt natuurlijk geen 80 zitplaatsen toe... Tenminste als dat op die wijze de bedoeling gaat zijn.  

09-05-2018 12:43:47
broek53
broek53
Even de I11 toelaten op de HSL lijkt mij ook geen sinecure, maar er is nog tijd..  

09-05-2018 13:54:42
icened
icened
Quote
IJsbergsla (wo 09 mei 2018 11:56:12 https://www.somda.nl/forum/323/p657083/):
Dan moeten die wel eerst worden toegelaten op de HSL.


Tsja die bureaucratische rompslomp ook. %03% Bedenk me ineens of die I - 11 wel in sandwichformatie kunnen rijden. En anders moet het getrokken worden door één locomotief. Wel lastig bij Breda als er af en aangekoppeld moet worden.

Laatst bewerkt door icened op 09-05-2018 14:24
 

09-05-2018 14:38:13
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (wo 09 mei 2018 13:54:42 . %03% Bedenk me ineens of die I - 11 wel in sandwichformatie kunnen rijden. En anders moet het getrokken worden door één locomotief. Wel lastig bij Breda als er af en aangekoppeld moet worden.

In Belgie rijden ze trek-Duw met dat spul , de 18 polige UIC kabel maakt het verder niet uit of het signaal voor een 2e traxx of een duwende NMBS lok is.
 

09-05-2018 15:06:07
icened
icened
Mooi. %02% Weer een probleem minder.  

09-05-2018 15:26:33
Rolffiej19
Rolffiej19
Het zou mij niks verbazen als die I-11 stuurstand ook nog samen kan werken met een Traxx in plaats van een HLE-18


MCN ASD
 

09-05-2018 16:18:41
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (wo 09 mei 2018 11:24:19 https://www.somda.nl/forum/323/p657074/):

Dus gewoon een aantal stammen van de IC Den Haag - Eindhoven verkorten.

Bij de spitstreinen gaat dat niet lukken hoor, daar zijn die 9 bakken nodig.
 

09-05-2018 17:01:09
michaben
michaben
Naar mijn inschatting heeft ongeveer de helft van de diensten in de 1100 een ICR9 nodig en zou de andere helft met een ICR7 kunnen volstaan. Het is echter een logistieke puzzel om bij verstoringen te voorkomen dat er een ICR7 in je drukste spitstrein terecht komt. Het lijkt me echter wel een puzzel die het waard is om op te lossen. Samen met kort keren Asd en het inzetten van de resterende BDs rijtuigen levert het je wel een mooi aantal rijtuigen op.

Quote
MCN-GVC (wo 09 mei 2018 11:10:56 https://www.somda.nl/forum/323/p657065/): Tevens staat er 33 tot 35 rijtuigen per uur in 2019. Wat betekend dat niet alle stammen verlengd worden (ik gok alleen de 900)

Bij 33 tot 35 verwacht ik dat het ene uur wel alle treinen met ICR7 rijden en het andere uur er maximaal twee treinen met ICR6 rijden. Dan moet ten minste een van beide series gemengd met ICR6 en ICR7 gaan rijden. Dat was overigens al langer mijn standpunt: verleng zover je kan verlengen en probeer die lange treinen dan zo veel mogelijk op de drukke ritten in te zetten. Liever een keer per week een te korte trein doordat de omloop verstoord is dan vijf dagen een te korte trein.
 

09-05-2018 20:38:15
michaben
michaben
Even zitten puzzelen, wat ik begreep van de discussies op de vorige pagina's waren er voor de verlenging van de Benelux 5 A rijtuigen reserve en daarnaast nog een handjevol BDs rijtuigen (5 rijvaardig + 3 terzijde?). De ombouw van 13xICR6 naar 11xICR7 van de Benelux levert 1 extra rijtuig reserve op (een BD rijtuig vermoed ik?) dus moeten er nu 11 reserve zijn? Dat zou voldoende moeten zijn indien er door het kort keren van de 900 één stam vervalt.

Voor de ICD krijg je dan 7 stammen met zowel BD als BDs. De vrijgekomen eerste klas rijtuigen uit de 17e ICD stam zul je met de Benelux moeten wisselen want voor de verlenging van de ICD wil je tweede klas rijtuigen hebben. Benelux houdt dan nog twee vreemde eenden over met slechts één eerste klas rijtuig, rest van de stammen van zowel Benelux als ICD is dan twee maal eerste klas en vijf maal tweede klas, en als reserve heb je nog één rijvaardig BDs rijtuig.
 

09-05-2018 21:08:06
aarclay
aarclay
Volgens Treinreiziger zal de IC Direct niet meer keren op de Watergraafsmeer. En doordat er één IC Brussel eerder terug is van zijn retourrit, kunnen daar weer rijtuigen worden vrijgespeeld.

Een kwestie van slimme materieelinzet. De 1100 zal dan blijkbaar blijven zoals het is.

https://www.treinreiziger.nl/ns-verlengd-intercity-direct-2019/

Klopt Michaben, ik zie dat er vijf Bpmbdzf7 (BDs) als 'spare' over zijn, en drie terzijde (De TRAXX-proto's 031 en 032 en schadebak 020). Het wordt toch eens tijd dat ze met de spare wat gaan doen, want alles lijkt wel enig nut te hebben om de capaciteit aan te moeten kunnen.

Als ik zo hier en daar in dit topic lees zullen die terzijde staande BDs'en meer nut hebben als plukrijtuig.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-05-2018 21:19


Choo choo.....
 

09-05-2018 22:32:43
gose91
gose91
020, 031 en 032 zullen nooit meer dienst rijden. Uiteindelijk zullen de bruikbare onderdelen in één van de drie belanden waarna de andere twee gesloopt worden.  

09-05-2018 22:34:02
VIRMm1
VIRMm1
Waarom zijn die niet meer bruikbaar als passagierswagon (en de cabine gewoon leeghalen/op slot draaien)?  

09-05-2018 22:37:04
gose91
gose91
De 020 is lichtelijk krom. De 031 en 032 zouden de complete LT2 revisie nog moeten krijgen inclusief alle andere projecten waar ze nu op achterlopen. Dat wordt voor twee rijtuigen niet meer opgestart  

09-05-2018 22:37:16
yappa
yappa
Oei, gaan we echt weer massaal keren onder de kap?? En hoe lang gaat dat goed wanneer de eerste schop de grond in gaat voor DSSA?
(Reactie op bericht van Aarclay)
 

09-05-2018 22:57:12
michaben
michaben
Quote
VIRMm1 (wo 09 mei 2018 22:34:02 https://www.somda.nl/forum/323/p657308/): Waarom zijn die niet meer bruikbaar als passagierswagon (en de cabine gewoon leeghalen/op slot draaien)?

Volgens mij is er ook geen behoefte meer aan die terzijde staande BDs rijtuigen met slechts 29 binnenlandse stammen (straks dus waarschijnlijk 28). Of men moet weer BDs rijtuigen inzetten in de stammen naar België, maar dan nog, men heeft in theorie zonder de drie terzijde staande rijtuigen voldoende. Dus tenzij er meerdere rijtuigen ernstig beschadigd raken zal het geen toegevoegde waarde hebben om deze rijtuigen te reviseren.
 

09-05-2018 23:04:00
ZJ37
ZJ37
Quote
yappa (wo 09 mei 2018 22:37:16 https://www.somda.nl/forum/323/p657314/): Oei, gaan we echt weer massaal keren onder de kap?? En hoe lang gaat dat goed wanneer de eerste schop de grond in gaat voor DSSA?
(Reactie op bericht van Aarclay)
Als DSSA klaar is dan is ICR allang weg. Tijdens de werkzaamheden aan Groot Asd zal het juist vaker voorkomen dat je onder de kap moet gaan keren.
 

09-05-2018 23:05:09
Sully123
Sully123
Ik zag vanmiddag al ICD 7 wagenstammen. Helaas niet op de nummers gelet. Samenstelling was B-B-A-B-A-B-Bs

Sorry ken de verdere kenmerken even niet
 

09-05-2018 23:21:47
Jan-Mark
Jan-Mark
Zeker weten dat het geen 9200 was?  

09-05-2018 23:27:43
Sully123
Sully123
Met de 186 226 achter op?? Nee deze is niet in B toegelaten meer.  

09-05-2018 23:29:56
wouterder
wouterder
Nee dat zijn ex-Lineas locs die NSR nu huurt van Alpha Trains. Mogelijk verband met de laatstelijke hulproep om meer lease-traxxen?
Zijn geloof ik nu stuk of 5-6 Alpha Traxxen bij gekomen in de laatste weken.
 

09-05-2018 23:32:45
Sully123
Sully123
Kan kloppen. Keurig een kruisje door de B heen. Ik heb een deel van stam op foto. Ik weet dat 1 van de a-rijtuigen de 482 was.  

10-05-2018 07:47:04
broek53
broek53
Quote
yappa (wo 09 mei 2018 22:37:16 https://www.somda.nl/forum/323/p657314/): Oei, gaan we echt weer massaal keren onder de kap?? En hoe lang gaat dat goed wanneer de eerste schop de grond in gaat voor DSSA?

Een paar jaar. DSSA is og niet eens vastgesteld en dan bij lange na nog niet aanbesteed. Tegen die tijd zal ICNG wel aan het instromen zijn. Waarmee ik overigens niet zeg dat keren onder de kap een goed idee is. Wel bezien vanuit dit topic, niet vanuit de spooropstelling van Asd.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-05-2018 08:28
 

11-05-2018 16:07:52
gose91
gose91
Quote
michaben (wo 09 mei 2018 20:38:15 https://www.somda.nl/forum/323/p657278/): Even zitten puzzelen, wat ik begreep van de discussies op de vorige pagina's waren er voor de verlenging van de Benelux 5 A rijtuigen reserve en daarnaast nog een handjevol BDs rijtuigen (5 rijvaardig + 3 terzijde?). De ombouw van 13xICR6 naar 11xICR7 van de Benelux levert 1 extra rijtuig reserve op (een BD rijtuig vermoed ik?) dus moeten er nu 11 reserve zijn? Dat zou voldoende moeten zijn indien er door het kort keren van de 900 één stam vervalt.

Voor de ICD krijg je dan 7 stammen met zowel BD als BDs. De vrijgekomen eerste klas rijtuigen uit de 17e ICD stam zul je met de Benelux moeten wisselen want voor de verlenging van de ICD wil je tweede klas rijtuigen hebben. Benelux houdt dan nog twee vreemde eenden over met slechts één eerste klas rijtuig, rest van de stammen van zowel Benelux als ICD is dan twee maal eerste klas en vijf maal tweede klas, en als reserve heb je nog één rijvaardig BDs rijtuig.

Er staan nu vijf BDs reserve en uit de gesplitste BNL 2x BD, 2x Beind en 2x B. Men is aan het opstellen om de eindrijtuigen te onteinden zodat ook deze bij andere stammen gevoegd kunnen worden...
 

14-05-2018 16:39:17
icened
icened
Quote
cuneo56 (wo 09 mei 2018 14:38:13 https://www.somda.nl/forum/323/p657146/):
In Belgie rijden ze trek-Duw met dat spul , de 18 polige UIC kabel maakt het verder niet uit of het signaal voor een 2e traxx of een duwende NMBS lok is.


https://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_28_(Bombardier)

Bij deze locomotieven werd de maximumsnelheid verhoogd tot 160 km/h. Twee van deze locs zouden de trek-duwtrein (met drie I11-rijtuigen) omkaderen, die de verbinding tussen station Antwerpen-Centraal en station Noorderkempen op de HSL 4 zal verzorgen.

Laatst bewerkt door moderator op 14-05-2018 17:29, reden: Reactie op verzoek verwijderd.
 

14-05-2018 22:11:57
aarclay
aarclay
Wat ik mij afvraag. In de ICRmh rijtuigen zitten geen stiltecoupés. Enkel de 1e klas werkcoupe's.

Ik heb ergens gehoord dat die gaan komen, maar dat is een gerucht, en ik hecht (nog) er geen waarde aan. Maar stel als die werkelijk komt, is daar ook een afkorting voor in de rijtuigletters?

Nu hebben we de onder andere de:
Bpmbdez8, Bpmz10, Bpmez10

Welke letter zal de de kenmerk gaan vormen voor een stiltecoupé?
En is er ergens een actueel overzicht van die letters? Ik tref voornamelijk veel verouderde informatie aan.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2018 22:12


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-05-2018 22:23:18
mren
mren
Er komen geen stiltecoupés wegens 'technische redenen', als dus de NS klantenservice die meent dat je met een niet nader onderbouwde dooddoener genoegen neemt.

Via ander kanaal navraag gedaan en het blijkt te gaan om verstoorde airco-circulatie bij plaatsen schotten voor stiltecoupés. Dat in het verleden gewoon een hele bak (het zijn immers semi-vaste samenstellingen) stiltecoupé was, zal wel weer ergens uit het collectieve geheugen zijn verdwenen.
 

14-05-2018 22:29:43
DDietzen
DDietzen
Op het NS Serviceforum (excuus, de 'NS Community' %09%) wordt gespeculaasd dat NS er geen trek in heeft om stiltezones in de 2e klas van ICR in te bouwen aangezien die rijtuigen toch over een paar jaar uit de roulatie moeten gaan verdwijnen.

Waarom ze dan wel in de 1e klas zijn ingebouwd, goeie vraag.
 

14-05-2018 22:52:40
aarclay
aarclay
Quote
DDietzen (ma 14 mei 2018 22:29:43 https://www.somda.nl/forum/323/p658340/): Waarom ze dan wel in de 1e klas zijn ingebouwd, goeie vraag.

Werkcoupe's waren altijd al stilteruimtes. Zelfs al bij Mat' 54.

Maar, hoe moet ik die schotten dan voorstellen?


Choo choo.....
 

14-05-2018 22:53:09
train85
train85
Dat was al jaren geleden zo gedaan. Ze willen geen investeringen doen in nieuwe stiltzones in ICR rijtuigen. Is er dan ook zoveel animo voor stiltezones in de 2e klas?  

14-05-2018 22:58:12
aarclay
aarclay
Uit interesse, bestaat er eigenlijk wel een rijtuigletter voor de stiltecoupé? En kent iemand een actuele lijst met de letters van de kenmerken?


Choo choo.....
 

14-05-2018 23:13:03
Frontier
Frontier
'Inbouwen', 'investeren'... hebben we 't niet over enkel wat stickers in het geval dat?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-05-2018 23:51:07
mren
mren
Quote
aarclay (ma 14 mei 2018 22:58:12 https://www.somda.nl/forum/323/p658358/): Uit interesse, bestaat er eigenlijk wel een rijtuigletter voor de stiltecoupé? En kent iemand een actuele lijst met de letters van de kenmerken?

Nee en ja: http://www.railwiki.nl/index.php/EVN_/_NVR_(voorheen_het_twaalfcijferige_UIC_kenmerk)
 

14-05-2018 23:52:39
thom
thom
Quote
Frontier (ma 14 mei 2018 23:13:03 https://www.somda.nl/forum/323/p658361/): 'Inbouwen', 'investeren'... hebben we 't niet over enkel wat stickers in het geval dat?

Als je iets maakt kleiner dan het gehele compartiment dan zul je toch iets van een glazen wandje erin moeten maken om het geluid van de niet-stilte zone wat te dempen lijkt me.
 

14-05-2018 23:57:08
mren
mren
Waarom niet gewoon het eindrijtuig bombarderen tot stiltecoupé? Daar zit er precies één van in iedere stam en dan heb je in verhouding tot ICM nog 'te weinig' stilteruimte.  

15-05-2018 00:39:12
aarclay
aarclay
Quote
mren (ma 14 mei 2018 23:51:07 https://www.somda.nl/forum/323/p658379/):
Quote
aarclay (ma 14 mei 2018 22:58:12 https://www.somda.nl/forum/323/p658358/): Uit interesse, bestaat er eigenlijk wel een rijtuigletter voor de stiltecoupé? En kent iemand een actuele lijst met de letters van de kenmerken?

Nee en ja: http://www.railwiki.nl/index.php/EVN_/_NVR_(voorheen_het_twaalfcijferige_UIC_kenmerk)

Haakje miste op het eind van de URL. Volgens mij een Somda-bugje.
Ik zal het eens lezen.


Choo choo.....
 

15-05-2018 09:22:11
marvinkok
marvinkok
Quote
thom (ma 14 mei 2018 23:52:39 https://www.somda.nl/forum/323/p658382/):
Quote
Frontier (ma 14 mei 2018 23:13:03 https://www.somda.nl/forum/323/p658361/): 'Inbouwen', 'investeren'... hebben we 't niet over enkel wat stickers in het geval dat?

Als je iets maakt kleiner dan het gehele compartiment dan zul je toch iets van een glazen wandje erin moeten maken om het geluid van de niet-stilte zone wat te dempen lijkt me.

Neu joh, zie de ZHO-Lintjes in Blauwnet-outfit %08%
 

16-05-2018 10:06:50
Biem94
Biem94
Quote
marvinkok (di 15 mei 2018 09:22:11 https://www.somda.nl/forum/323/p658436/):
Quote
thom (ma 14 mei 2018 23:52:39 https://www.somda.nl/forum/323/p658382/):
Quote
Frontier (ma 14 mei 2018 23:13:03 https://www.somda.nl/forum/323/p658361/): 'Inbouwen', 'investeren'... hebben we 't niet over enkel wat stickers in het geval dat?

Als je iets maakt kleiner dan het gehele compartiment dan zul je toch iets van een glazen wandje erin moeten maken om het geluid van de niet-stilte zone wat te dempen lijkt me.

Neu joh, zie de ZHO-Lintjes in Blauwnet-outfit %08%


En de Arriva GTW's hebben dat ook aan de voorkant, zonder deur of wat dan ook.
 

16-05-2018 11:20:25
umbusko
umbusko
Quote
mren (ma 14 mei 2018 23:57:08 https://www.somda.nl/forum/323/p658385/): Waarom niet gewoon het eindrijtuig bombarderen tot stiltecoupé? Daar zit er precies één van in iedere stam en dan heb je in verhouding tot ICM nog 'te weinig' stilteruimte.

Wat bedoel je met "eindrijtuig"? Als in, het voorste/achterste rijtuig? Dan heb je er toch twee?
Maar zoiets lijkt me inderdaad het handigste. Dan heb je alleen stickers nodig en in de stiltecoupé zelf geen last van mensen die door het rijtuig struinen op zoek naar een zitplaats, een toilet, etc. omdat je niet verder kunt. In de ICE doen ze dat ook: de eindrijtuigen (eerste en tweede klas) zijn stiltezones, en dat werkt volgens mij prima.
 

16-05-2018 11:24:47
mtlx
mtlx
Het B-Eindrijtuig is letterlijk dat: een rijtuig aan het einde van de stam. Die kan, door bepaalde apparatuur in dat rijtuig, ook niet zomaar ergens anders geplaatst worden. Het BD (s) rijtuig is dus geen eindrijtuig, maar zit wel aan het einde van de stam (ondanks dat ook daar bepaalde specifieke apparatuur aanwezig is).

Laatst bewerkt door mtlx op 16-05-2018 14:15
 

16-05-2018 11:40:07
umbusko
umbusko
Ah, zo! Bedankt! Nou, dat B-Eindrijtuig lijkt me dan een goede kandidaat, en als je vindt dat er nog meer stiltezone in moet kun je altijd nog dat andere rijtuig aan het einde van de stam ook bestickeren. Dat is voor de (frequente) reiziger dan ook duidelijk: stiltezone aan één van de uiteinden / aan beide uiteinden, en niet-stiltezone in de rest van de trein. NS kost het alleen een paar stickers (toch?), dus dan is het alleen nog een afweging van wat de reiziger graag wil (geen, één of twee stiltezones).
Of mis ik nu weer wat beren op de weg?
 

16-05-2018 12:19:20
maarten83
maarten83
Stiltezones zijn toch makkelijk te maken op de plek van de voormalige rokersgedeelte. Glazen wand zit er al in.  

16-05-2018 12:59:40
aarclay
aarclay
Dan zou ik nog wel graag een deur willen. het helpt niet veel, maar het scheidt wel de doelstelling van de coupe's van elkaar.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-05-2018 13:00


Choo choo.....
 

16-05-2018 13:14:30
thom
thom
En daar is dan juist het ventilatie systeem niet opgebouwd, dat is berekend op een bepaalde circulatie en daar zijn de uitblaas monden en kanalen weer op afgestemd. Als je dan ergens ineens een deur tussen zet verstoor je de complete doorstroming met alle gekke temperatuur verschillen van dien.  

16-05-2018 18:57:29
bacr
bacr
Een voormalige AB heeft dat misschien al wel voorbereid/  

16-05-2018 21:24:40
jeanne
jeanne
Dat denk ik niet omdat bakken bij een GH tot het bot uitgebeend worden om het zomaar te zeggen. Daarna worden ze weer ICRm-standaard opgebouwd.


Jeanne Kok
 

17-06-2018 09:35:36
martijnham
martijnham
Vraag over de oude oranje banken in de ICR-rijtuigen. Deze dus: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2004_1222%20tn2.jpg
Zijn deze indertijd door Compin geleverd?
 

18-06-2018 17:13:54
Jan-Mark
Jan-Mark
Vanaf december worden er 4 stammen weggehaald, die uitgesmeerd worden over de ICD-vloot, die dus 7 rijtuigen krijgen in plaats van zes (https://www.instagram.com/p/BkIduYslenn)  

18-06-2018 17:22:27
michaben
michaben
Laten we daar maar 2 stammen van maken, anders hou je niets meer over %08% Die vier is inclusief de stammen die al gebruikt zijn om de Benelux te verlengen.  

18-06-2018 18:56:30
Chrisdb
Chrisdb
Quote
martijnham (zo 17 jun 2018 09:35:36 https://www.somda.nl/forum/323/p665531/): Vraag over de oude oranje banken in de ICR-rijtuigen. Deze dus: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2004_1222%20tn2.jpg
Zijn deze indertijd door Compin geleverd?


De IC+ in ieder geval wel.
De ICR.... dacht van wel maar kan er naast zitten.

Iemand hiero?
 

18-06-2018 19:34:42
gose91
gose91
De huidige frames in ieder geval. Ik zie alleen genoeg verschil tussen de foto en de huidige banken dat ik je niet kan beantwoorden  


18-06-2018 20:52:48
AlexNL
AlexNL
Gaan er vanaf december dan genoeg bakken zijn om 5 treinen per uur per richting te bieden tussen Amsterdam en Rotterdam (2x 900 + 2x 1000 + 1x 9200)? Of zijn die plannen weer veranderd?  

18-06-2018 21:00:18
michaben
michaben
Die extra 1000 is gratis, omdat de 9200 nu 3x per dag in Gv keert is er al een extra stam in omloop in de 1000, die rijdt steeds één slag Wgm-Asd-Rtd-Asd-Wgm en gaat dan weer een uur GDST staan, en ook in Rtd staat drie keer per dag een stam maar liefst drie uur lang GDST.

Laatst bewerkt door michaben op 18-06-2018 21:07
 

18-06-2018 21:18:07
Daan!
Daan!
Quote
AlexNL (ma 18 jun 2018 20:52:48 https://www.somda.nl/forum/323/p665725/): Gaan er vanaf december dan genoeg bakken zijn om 5 treinen per uur per richting te bieden tussen Amsterdam en Rotterdam (2x 900 + 2x 1000 + 1x 9200)? Of zijn die plannen weer veranderd?


Dit zijn nog steeds de plannen.
 

22-06-2018 11:57:56
martijnham
martijnham
Quote
martijnham (zo 17 jun 2018 09:35:36 https://www.somda.nl/forum/323/p665531/): Vraag over de oude oranje banken in de ICR-rijtuigen. Deze dus: http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2004_1222%20tn2.jpg
Zijn deze indertijd door Compin geleverd?


Uit een oude onderdelenboek voor de ICR-rijtuigen inmiddels gevonden dat voor de onderdelen van de banken de leverancierscode 'CMP01' staat genoteerd. Dan gaat het inderdaad om Compin. Dank voor de reacties in de tussentijd.
 

18-07-2018 21:09:19
gose91
gose91
Er worden slooppapieren geregeld voor in ieder geval de 82031, 82020 en 28112. Mogelijk ontspringt de 82032 die ronde met oefenobject als bestemming.  

18-07-2018 21:49:18
broek53
broek53
Wat is er ook alweer met de 28 112 aan de hand?  

18-07-2018 21:57:25
Chrisdb
Chrisdb
Quote
gose91 (wo 18 jul 2018 21:09:19 https://www.somda.nl/forum/323/p671645/): Er worden slooppapieren geregeld voor in ieder geval de 82031, 82020 en 28112. Mogelijk ontspringt de 82032 die ronde met oefenobject als bestemming.


Gooi nou geen ouwe schoenen weg voor je nieuwe hebt...
Hebben ze nou niks geleerd van het welbekende debacle?
 

18-07-2018 22:02:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (wo 18 jul 2018 21:49:18 https://www.somda.nl/forum/323/p671660/): Wat is er ook alweer met de 28 112 aan de hand?

Ex onderdelen leverancier voor de Bs 101 van het spoorwegmuseum al het me goed is bijgebleven


MCN ASD
 

18-07-2018 22:22:25
thom
thom
Neu... Die bak stond destijds opgebokt in de loods Amersfoort omdat de draaistellen als reserve voor het revisie proces gebruikt zijn en daardoor is men gewoon heel het bestaan van dat rijtuig vergeten  

19-07-2018 00:51:55
aarclay
aarclay
Quote
Chrisdb (wo 18 jul 2018 21:57:25 https://www.somda.nl/forum/323/p671666/):
Quote
gose91 (wo 18 jul 2018 21:09:19 https://www.somda.nl/forum/323/p671645/): Er worden slooppapieren geregeld voor in ieder geval de 82031, 82020 en 28112. Mogelijk ontspringt de 82032 die ronde met oefenobject als bestemming.


Gooi nou geen ouwe schoenen weg voor je nieuwe hebt...
Hebben ze nou niks geleerd van het welbekende debacle?

Ik weet wel uit eerdere discussies dat de 032 en de 031 (proto-BDs voor TRAXX-aansturing welke niet doorging) behoorlijk gestript en uit elkaar liggen. Blijkbaar kost het teveel om ze gelijk te brengen met de anderen.

De 020 staat al jáááren terzijde na een botsing, dus ik snap de sloop voor deze wel.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2018 00:52


Choo choo.....
 

19-07-2018 07:46:16
rob46
rob46
De 031 en 032 staan in Hlm in de weg en worden geruimd.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-07-2018 11:16:32
aarclay
aarclay
Misschien een stomme vraag, maar stel dat de NS deze zou ombouwen naar normale rijtuigen, net als de andere stuurstanden overkomen is...
Maakt het voor de toelating uit dat ze ook exact technisch gelijkwaardig aan de rest moeten zijn? Dat ding ligt in de cabine behoorlijk overhoop namelijk en die stuurstand wordt toch niet meer gebruikt.


Choo choo.....
 

19-07-2018 13:20:17
thom
thom
Volgens mij zijn beide bakken al tijden in gebruik als 'plukvoorraad' dus er mist wel meer in die bakken dan alleen wat gerommel in de cabine  

19-07-2018 13:56:19
aarclay
aarclay
Ja, maar stel dat de NS ze weer in dienst wilt stellen. Uiteraard moet het reizigersgedeelte weer worden opgebouwd. Maar moeten ze technisch dan ook gelijkwaardig zijn om hun toelating te krijgen? Of zou een half dichtgetimmerde stuurtafel ook mogen, omdat die toch niet gebruikt wordt?


Choo choo.....
 

19-07-2018 15:18:48
thom
thom
Officieel is elke wijziging meldingsplichtig aan ILeT.  

19-07-2018 16:05:16
gose91
gose91
Quote
aarclay (do 19 jul 2018 11:16:32 https://www.somda.nl/forum/323/p671732/): Misschien een stomme vraag, maar stel dat de NS deze zou ombouwen naar normale rijtuigen, net als de andere stuurstanden overkomen is...
Maakt het voor de toelating uit dat ze ook exact technisch gelijkwaardig aan de rest moeten zijn? Dat ding ligt in de cabine behoorlijk overhoop namelijk en die stuurstand wordt toch niet meer gebruikt.

Ook achter de cabine zitten technische ruimtes die nu volledig anders zijn dan de courante stuurstanden. Deze ruimtes zouden ook weer opnieuw ingericht moeten worden om de deursturing te laten werken (een BD(s) is essentieel in het “groene lamp circuit”) en ook voor de NBA moet een flinke verbouwing plaatsvinden. Alleen het afsluiten van de cabine is zelfs voor de redelijk complete 82032 nog verre van voldoende om inzetbaar te worden. De waslijst aan werk om dit rijtuig geschikt te maken is enorm, laat staan voor de 82031. Die is inmiddels veranderd in een uitgehold, tochtend spookhuis.
 

19-07-2018 17:00:23
nohab
nohab
NBA?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-07-2018 17:25:54
MCN-GVC
MCN-GVC
NBA is notbremsanlage, noodremcircuit.
Wat niet vergeten moet worden is dat een traxx electronisch is en de 1700/ICR analoog. Wat betekend dat je alles moet strippen omdat je eigenlijk opnieuw moet beginnen. Neem alleen al de ATB. Deze zal er volledig uit gehaald zijn omdat je van een kast met schakelingen, gaat naar een computer (EVC=european vital computer ). Welke extra info wil. Niet alleen van de ATB spoelen die er op zaten (welke vertaalt worden door een STM=special transmission module), maar ook van de radar (odometrie) en BTM (balise transmission module, deze leest de gegevens vanuit de balises tussen de rails bij Level 1 en 2) en aangepaste GSM-R voor L2. En nog wat nevensystemen, tevens het je een DMI nodig voor de mcn welke ik dacht in een gehele stuurtafel zou komen, maar hierdoor zal de BDs ook zwaarder worden en je zal de bakconstructie moeten wijzigen, wat weer een extra toelating betekend. Tevens hangen een aantal van deze systemen laag boven de rails, wat ook wat aanpassing aan de hoge vloer van de ICR zal hebben gekost. Was niet voor niets een te lastig project geworden. Tevens zouden er genoeg BDs rijtuigen moeten zijn om alle binnenlandse stammen naast een Be en soms BD ook een BDs te geven om alle stammen ICR-6 naar ICR-7 te verlengen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 19-07-2018 17:43
 

19-07-2018 21:40:17
aarclay
aarclay
Kijk, dat verklaart dus dat de bakken echt niet meer te redden zijn. Hoogstens als oefenrijtuig voor hulpverlening dus!

Thanks voor de uitleg!

Voor de liefhebber kwam ik nog twee (bekende?) foto's tegen. De ene is de oude BDs-stuurstand, en de andere is de stuurtafel met DMI en de andere digitale mikmak.

https://ibb.co/jbTHEJ
https://ibb.co/f7bhgy

Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2018 21:48


Choo choo.....
 

20-07-2018 00:04:10
thom
thom
Quote
gose91 (do 19 jul 2018 16:05:16 https://www.somda.nl/forum/323/p671780/):
Quote
aarclay (do 19 jul 2018 11:16:32 https://www.somda.nl/forum/323/p671732/): Misschien een stomme vraag, maar stel dat de NS deze zou ombouwen naar normale rijtuigen, net als de andere stuurstanden overkomen is...
Maakt het voor de toelating uit dat ze ook exact technisch gelijkwaardig aan de rest moeten zijn? Dat ding ligt in de cabine behoorlijk overhoop namelijk en die stuurstand wordt toch niet meer gebruikt.

Ook achter de cabine zitten technische ruimtes die nu volledig anders zijn dan de courante stuurstanden. Deze ruimtes zouden ook weer opnieuw ingericht moeten worden om de deursturing te laten werken (een BD(s) is essentieel in het “groene lamp circuit”) en ook voor de NBA moet een flinke verbouwing plaatsvinden. Alleen het afsluiten van de cabine is zelfs voor de redelijk complete 82032 nog verre van voldoende om inzetbaar te worden. De waslijst aan werk om dit rijtuig geschikt te maken is enorm, laat staan voor de 82031. Die is inmiddels veranderd in een uitgehold, tochtend spookhuis.

Het viel mij vanavond op dat bij minstens één van de BDs'en in Hlmwpl er werkelijk geen enkel raam meer inzat en de bak ook niet (meer) afgedekt is, dat zegt inderdaad wel wat over de toestand
 

20-07-2018 00:20:04
thom
thom
Quote
MCN-GVC (do 19 jul 2018 17:25:54 https://www.somda.nl/forum/323/p671801/): En nog wat nevensystemen, tevens het je een DMI nodig voor de mcn welke ik dacht in een gehele stuurtafel zou komen, maar hierdoor zal de BDs ook zwaarder worden en je zal de bakconstructie moeten wijzigen, wat weer een extra toelating betekend.


Aanpassen van de bakconstructie is niet helemaal vanzelf sprekend, het kan ook best uit de berekeningen blijken dat het binnen de huidige constructie gewoon verantwoord is.
Quote

Tevens hangen een aantal van deze systemen laag boven de rails, wat ook wat aanpassing aan de hoge vloer van de ICR zal hebben gekost.


De opname spoel voor je balises komt in het draaistel te hangen, en zeker bij een loopdraaistel is de ruimte daar wel voor.
Quote

Was niet voor niets een te lastig project geworden. Tevens zouden er genoeg BDs rijtuigen moeten zijn om alle binnenlandse stammen naast een Be en soms BD ook een BDs te geven om alle stammen ICR-6 naar ICR-7 te verlengen.

Technisch gezien viel het lastige wel mee, immers is er één bak volledig gebouwd en die werkte ook.

Gestrand is het voornamelijk op doorlooptijd en het risico van kinderziektes en het bang zijn daarvoor (weer) af gaan bij de overheid.
Om de laatste reden ging men liever voor beproefde locomotieven die zo van de plank kwamen, dat men er alleen iets mee ging doen wat nog niemand eerder heeft gedaan daar had men geen oog voor en de afloop daarvan weten we inmiddels...
 

20-07-2018 00:24:34
Frontier
Frontier
Quote
thom (vr 20 jul 2018 00:04:10 https://www.somda.nl/forum/323/p671855/): Het viel mij vanavond op dat bij minstens één van de BDs'en in Hlmwpl er werkelijk geen enkel raam meer inzat en de bak ook niet (meer) afgedekt is, dat zegt inderdaad wel wat over de toestand

In den beginne zat er een groot stuk zeil overheen, begin dit jaar was dat edoch ineens verdwenen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-07-2018 00:37:13
thom
thom
Dat idee had ik al

Zou er soms iemand bedacht hebben, laten we eens kijken wat er ookalweer onderzat
 

20-07-2018 01:11:03
Frontier
Frontier
Zo rond de periode van de twee zware stormen in januari verdween het zeil, om nadien niet meer terug te keren. Vervolgens verdwenen er steeds meer ruiten, deuren en andere onderdelen, tot de staat waarin het rijtuig nu verkeert.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-07-2018 08:17:16
rob46
rob46
Quote
Frontier (vr 20 jul 2018 01:11:03 https://www.somda.nl/forum/323/p671870/): Zo rond de periode van de twee zware stormen in januari verdween het zeil, om nadien niet meer terug te keren. Vervolgens verdwenen er steeds meer ruiten, deuren en andere onderdelen, tot de staat waarin het rijtuig nu verkeert.
Beide bakken waren als reserve ook niet meer nodig, er staat in de Zaanstraat een stam van 5 BDs'en als reserve.


57 jaar OV-fotografie.
 

20-07-2018 09:40:16
aarclay
aarclay
Of ze snijden de kop van de 031 af, en maken er een versimpelde ERTMS-simulator van voor de kindertjes in het Spoorwegmuseum.

Die simulator in die SGM-kop daar is toch ouderwets.


Choo choo.....
 

20-07-2018 18:32:55
gose91
gose91
Quote
Frontier (vr 20 jul 2018 01:11:03 https://www.somda.nl/forum/323/p671870/): Zo rond de periode van de twee zware stormen in januari verdween het zeil, om nadien niet meer terug te keren. Vervolgens verdwenen er steeds meer ruiten, deuren en andere onderdelen, tot de staat waarin het rijtuig nu verkeert.

Deze BDs rijtuigen gaan nog veel meer onderdelen afstaan. De boodschappenlijst is een staand A3’tje
 

02-09-2018 13:40:23
koploper1
koploper1
Quote
AgentX (zo 02 sep 2018 12:43:32 https://www.somda.nl/forum/21554/p679700/):
Quote
279 (za 01 sep 2018 23:51:32 https://www.somda.nl/forum/21554/p679655/): misschien ligt het aan het tijdstip maar hoe bouw je koprijtuigen om tot tussenrijtuigen? slopen van de cabine ??


Goed lezen: er staat eindrijtuigen.
voor de gene die niet geheel bekend zijn met de ICR rijtuigen, een stam bestaat altijd uit 2 eind rijtuigen en daar tussen in 4,5 of 7 rijtuigen.
Van de eindrijtuigen is er altijd een rijtuig een 2 de klas rijtuig ( B eind genoemd ).
Hierin zit o.a. de vertaal module ( FMZ ) voor het deur systeem.
Het andere eind rijtuig is een Bds ( stuur rijtuig ) of Bd ( rijtuig met hc ruimte en balkon voor fietsen ).
In dit rijtuig zit apparatuur voor het deursysteem dat er voor zorgt dat er een gesloten lus is in het lamp deuren dicht signaal.
De 2 stammen ( 16282 en 16274 ) die gebruikt zijn voor het verlengen van de IC Brussel , hiervan zijn nog 4 eindrijtuigen over en dat zijn 2 x B rijtuigen en 2 x Bd rijtuigen ( dus zonder kop ).
Deze kunnen dus na ombouw voor verlenging worden gebruikt.

Laatst bewerkt door koploper1 op 02-09-2018 18:42
 

02-01-2019 09:28:16
broek53
broek53
Een tijd geleden las ik dat er dankzij de korte keringen van de serie 900 en 1000 op Amsterdam C (ipv Wgm) twee stammen van zes rijtuigen uit elkaar worden gehaald en de rijtuigen gebruikt om de andere zesrijtuigstammen te verlengen tot zevenrijtuigstammen. Is dat al gaande en welke ex-stammen betreft het dan?  

02-01-2019 09:38:03
Daan!
Daan!
Daar zou na de kerst mee begonnen worden. Stammen die opgeofferd worden, zijn nog niet bekend. Misschien op basis van spots te achterhalen?  

02-01-2019 09:48:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Recentelijk bevonden zich nog stammen op warme reserve op Watergraafsmeer. Vermoedelijk dient dit project nog van start te gaan.  

02-01-2019 09:55:57
broek53
broek53
En klopt die som getalsmatig wel? Er komen twaalf rijtuigen ter beschikking, maar er zijn meer dan twaalf stammen in de 900 en 1000 in omloop (en nog meer aanwezig, neem ik aan). En tot slot: komen er dus stammen met een extra A en stammen met een extra B of B-achtige?  

02-01-2019 10:01:57
thom
thom
Er stonden ook nog wat losse rijtuigen over bij het OB opn de Wgm waar men de laatste tijd wel mee bezig was.

Misschien lukt het incl met die rijtuigen wel?
 

02-01-2019 11:38:54
Daan!
Daan!
Er zijn vier B-rijtuigen en twee BD-rijtuigen over van de verlenging van de IC Brussel. Deze vier plaats je denkbeeldig in de twee stammen die worden geknipt ten koste van de A-rijtuigen. Dan ontstaan er twee stammen met één BDs en vijf B's.
De vrijgekomen A-rijtuigen worden in de Beneluxstammen geplaatst die maar één A-rijtuig hebben. Zo worden alle Beneluxstammen homogeen en hebben ze alle twee A-rijtuigen per stam.

Dan zijn er 14 losse rijtuigen. Deze 14 gaan gebruikt worden om de stammen te verlengen.

Laatst bewerkt door Daan! op 02-01-2019 11:39
 

02-01-2019 12:06:39
broek53
broek53
Het begint te dagen, maar getalsmatig snap ik er nog niet alles van.

@ edit: ik geloof dat ik 'm bijna heb.
- Er zijn vier BNL-stammen met een B op de plaats waar men graag een A wil hebben.
- De 4 A's uit de op te knippen stammen worden gewisseld met de bovengenoemde B's in de Beneluxen;
- Blijven over acht B-rijtuigen uit de verknipte stammen;
- Toegevoegd worden 6 B/BD die nog over zijn uit de ooit opgeknipte Beneluxstammen, maakt 14 rijtuigen om de stammen voor de 900 en 1000 te verlengen.

Klopt dat zo? Dan komt er dan nog 1 rijtuig tekort, want er zijn nu 17 en straks 15 stammen voor de 900 en 1000.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2019 15:06
 

02-01-2019 15:13:16
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (wo 02 jan 2019 12:06:39 https://www.somda.nl/forum/323/p697674/): Het begint te dagen, maar getalsmatig snap ik er nog niet alles van.

@ edit: ik geloof dat ik 'm bijna heb.
- Er zijn vier BNL-stammen met een B op de plaats waar men graag een A wil hebben.
- De 4 A's uit de op te knippen stammen worden gewisseld met de bovengenoemde B's in de Beneluxen;
- Blijven over 4+10 B-rijtuigen uit de verknipte stammen;
- Toegevoegd worden 1 BD die nog over zijn uit de ooit opgeknipte Beneluxstammen, maakt 15 rijtuigen om de stammen voor de 900 en 1000 te verlengen.



Ik heb in vet je getallen aangepast. Indien je op acht kwam door de eindrijtuigen (geen BDs) niet mee te tellen, klopt dat niet. Twee Beind-rijtuigen worden ont-eind.
En er staan nu sowieso vier B-rijtuigen aan de kant omdat die over bleven uit de verlenging van de IC Brussel.

Laatst bewerkt door Daan! op 02-01-2019 15:14
 

02-01-2019 16:11:54
gose91
gose91
Quote
broek53 (wo 02 jan 2019 09:28:16 https://www.somda.nl/forum/323/p697659/): Een tijd geleden las ik dat er dankzij de korte keringen van de serie 900 en 1000 op Amsterdam C (ipv Wgm) twee stammen van zes rijtuigen uit elkaar worden gehaald en de rijtuigen gebruikt om de andere zesrijtuigstammen te verlengen tot zevenrijtuigstammen. Is dat al gaande en welke ex-stammen betreft het dan?

Is al gaande. De 16232 en 16236 zijn opgeheven en uit elkaar gehaald. De doorwissel tombola is ook al gaande, maar ik heb geen idee van de eind situatie
 

02-01-2019 17:47:47
MCN-GVC
MCN-GVC
-puur speculeren op basis van info https://www.somda.nl/matsms/t7/ en tekst hierboven-
Ik lees hierboven niets over het dus gebruiken van de 5 BDs rijtuigen: 82 016, 82 020, 82 027, 82 028, 82 029 die in de Zaanstraat staan. Klopt dat?
Ik lees dus 4 B + 2 BD uit de Benelux + 6 B + 2 BD van de plukstammen + 4 B uit de benelux die worden vervangen door A's= 14 B's + 4 BD's? Genoeg voor 15 stammen van 7 rijtuigen en een BD rijtuig + 5 BD's rijtuigen. Dan zou je van de (na het uit elkaar halen van de 2 plukstammen 16232+16236) uitkomen op 3 stammen zonder BD's(16233+16235+16239). Als er hierin een B(D) vervangen wordt door een BD's houd je 4 B(D) en 2 BD's rijtuigen over waarmee je 2 extra 9-bakken stammen (verlengen 2 al verlengde 7-bakken stammen) zou kunnen formeren. En dan blijven er 2 BD'sen over omdat alle binnenlandse stammen dan een BD's hebben. Dan zou de 1100 weer integraal 9 bakken kunnen worden wat het dienstregelingstechnische beter maakt bij verstoringen en de korte stam in de verkeerder (drukke) omloop en dan kan er eventueel zelfs een tweede 9 bakken in de 900. Maak ik het nou makkelijker, moeilijker, beter of mis ik iets en maak ik het nog ingewikkelder door verkeerde conclusies te trekken?
Edit: 6 B uit plukstammen veranderd in 6 B + 2 BD + totaalplaatje

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 02-01-2019 19:49
 

02-01-2019 19:11:49
Daan!
Daan!
Quote
MCN-GVC (wo 02 jan 2019 17:47:47 https://www.somda.nl/forum/323/p697687/): -puur speculeren op basis van info https://www.somda.nl/matsms/t7/ en tekst hierboven-
Ik lees hierboven niets over het dus gebruiken van de 5 BDs rijtuigen: 82 016, 82 020, 82 027, 82 028, 82 029 die in de Zaanstraat staan. Klopt dat?


Klopt.

Quote
MCN-GVC (wo 02 jan 2019 17:47:47 https://www.somda.nl/forum/323/p697687/):
Ik lees dus 4 B + 2 BD uit de Benelux + 6 B van de plukstammen + 4 B uit de benelux die worden vervangen door A's= 16 B's? Genoeg voor 15 stammen van 7 rijtuigen en een B rijtuig + 5 BD's rijtuigen. Dan zou je van de (na het uit elkaar halen van de 2 plukstammen 16232+16236) uitkomen op 3 stammen zonder BD's(16233+16235+16239). Als er hierin een B(D) vervangen wordt door een BD's houd je 4 B(D) en 2 BD's rijtuigen over waarmee je 2 extra 9-bakken stammen (verlengen 2 al verlengde 7-bakken stammen) zou kunnen formeren. En dan blijven er 2 BD'sen over omdat alle binnenlandse stammen dan een BD's hebben. Dan zou de 1100 weer integraal 9 bakken kunnen worden wat het dienstregelingstechnische beter maakt bij verstoringen en de korte stam in de verkeerder (drukke) omloop en dan kan er eventueel zelfs een tweede 9 bakken in de 900. Maak ik het nou makkelijker, moeilijker, beter of mis ik iets en maak ik het nog ingewikkelder door verkeerde conclusies te trekken?

Moeilijker. Want ik snap hier niets meer van.

Komt het nogmaals:
Men heeft nu vier B-rijtuigen en twee BD-rijtuigen aan de kant staan die over zijn uit de verlenging van de IC Brussel.

Om alle stammen te verlengen zijn vijftien B-rijtuigen nodig. Immers worden er vijftien stammen verlengd. Twee huidige stammen worden opgeofferd voor deze verlenging. Blijkbaar stammen 16232 en 16236. Deze stammen bestaan nu beide uit één BD, drie B's en twee A's.

Stap1: Me haalt denkbeeldig de A's uit stammen 16232 en 16236. Dat zijn er dus in totaal vier. Deze vier rijtuigen gaan in vier IC Brussel-stammen een B-rijtuig vervangen. Nu hebben stammen 16232 en 16236 allebei een BD en allebei vijf B's.

Stap 2: Het totaal aantal B's dat over is zijn de twee maal vijf B's uit stam 16232 en 16236, de vier al op reserve staande B's uit de verlenging van de IC Brussel, de BD's uit stammen 16232 en 16236 en de twee BD's uit de verlenging IC Brussel. Dat maakt een totaal van veertien B's en vier BD's.

Stap 3: Verleng veertien IC-direct stammen met één B en één stam met een BD. Daardoor heeft één stam straks twee BD's of één BDs en één BD.

In het eindplaatje blijven er dus vijf BD's aan de kant staan. Dit zijn degene die nu op de Zaanstraat staan en drie BD's. Daarnaast blijven er drie BD's over.
 

02-01-2019 19:37:10
gose91
gose91
De vijf BDs uit de zaanstraat worden mogelijk nog ergens aan geplakt, maar doen in deze wisseling niet mee.

Verdere input voor je schuifplan:
- (edit: deliet, al die BD’s en BDs gingen even duizelen)
- Uit de opgeheven stammen komt niet 6x B, maar 4x B en 2x Beind.
- Sommige Beind rijtuigen worden omgebouwd naar een teruggebouwd B-rijtuig (Bt) en enkele BD naar BDt. Die komen inderdaad ergens tussen.

Verder ben ik jullie al helemaal kwijt haha

Laatst bewerkt door gose91 op 02-01-2019 19:39
 

02-01-2019 19:42:47
MCN-GVC
MCN-GVC
1: De 5 BD's worden nog niet gebruikt + er kan er maar 1 per stam die er rond rijdt, de andere kant blijft altijd de Be.
2: Wat ik ook zeg er blijven dus ex BD rijtuigen over: nu 3 dus (In de getallenronde was ik zelfs 2 BD's vergeten).
Alle stammen zijn dus dan al 7 bakken EN je hebt nu dus 5 BDs'en en 3 BD's over.
3: Om 1 BDs in elke stam te plaatsen, zijn er 3 stammen over zonder: 16233+16235+16239.
4: Als je deze verwisselt door een BDs om het maximaal aantal BDs'en in te zetten, zou je 6 BD rijtuigen hebben om in andere stammen te stoppen.
Daaarna
5: Kan je deze BD's weer verspreiden/wisselen met normale B's heb je dus bakken over om 3 7-bakken stammen te verlengen naar 3 extra 9-bakken stammen
6: je zou dan wel meerdere stammen krijgen met BD- en BDs'en in 1 stam.
MAAR
7: Je houdt nog maar 3 BDs'en terzijde ipv 5 BDs'en en 3 BD's EN je hebt 3 extra stammen met 9 bakken ipv 7.
Mijn einddoel wat dus mogelijk zou zijn voor binnenlandse treinen na het nu al verlengen:
Van
12 9-baks en 15 7-baks(waarvan 1 met BD en BDs en 3 met alleen een BD en 5 met Bf) en 5 BDs'en en 3 BD's over
Naar
15 9-baks en 12 7-baks(waarvan 7 met BD en BDs en 2 met Bf en BDs) en 2 BDs'en over.
(9-bakkenstammen hebbeb Bf en BDs)
@ Daan heb ik hiermee mijn gekke hersenkrioelen beter uitgelegd.%03%Hoop ik.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 02-01-2019 20:43
 

02-01-2019 19:49:23
Daan!
Daan!
Quote
gose91 (wo 02 jan 2019 19:37:10 https://www.somda.nl/forum/323/p697691/): De vijf BDs uit de zaanstraat worden mogelijk nog ergens aan geplakt, maar doen in deze wisseling niet mee.

Verdere input voor je schuifplan:
- (edit: deliet, al die BD’s en BDs gingen even duizelen)
- Uit de opgeheven stammen komt niet 6x B, maar 4x B en 2x Beind.
- Sommige Beind rijtuigen worden omgebouwd naar een teruggebouwd B-rijtuig (Bt) en enkele BD naar BDt. Die komen inderdaad ergens tussen.

Verder ben ik jullie al helemaal kwijt haha


Het klopt dat sommige B-eindrijtuigen worden teruggebouwd, maar die heb ik niet genoemd omdat het dan nog moeilijker zou worden. En dan komt er uit de opgeheven stammen 1xBeind, 3xB en 1xBD. Een BD-rijtuig heeft wel een eindmodule bij zich, maar wordt niet aangeduid met eind omdat deze altijd op het einde zit.
De term Bt is bij mij niet voorbij gekomen. Hij lijkt me niet nodig ook.

Laatst bewerkt door Daan! op 02-01-2019 19:52
 

02-01-2019 22:46:30
279
279
Quote
gose91 (wo 02 jan 2019 19:37:10 https://www.somda.nl/forum/323/p697691/): De vijf BDs uit de zaanstraat worden mogelijk nog ergens aan geplakt, maar doen in deze wisseling niet mee.

Verdere input voor je schuifplan:
- (edit: deliet, al die BD’s en BDs gingen even duizelen)
- Uit de opgeheven stammen komt niet 6x B, maar 4x B en 2x Beind.
- Sommige Beind rijtuigen worden omgebouwd naar een teruggebouwd B-rijtuig (Bt) en enkele BD naar BDt. Die komen inderdaad ergens tussen.

Verder ben ik jullie al helemaal kwijt haha


zijn die BDs'en dan verplaatst? want ze staan niet meer pontificaal op het middenterrein...
 

02-01-2019 23:35:10
thom
thom
Ze staan al een tijdje weer op de Wgm achter het OB.  

03-01-2019 01:40:49
koploper1
koploper1
Er reden na de vorige verlenging van de Benelux 4 stammen rond met maar 1 A bak.
Door 2 stammen op te offeren zijn deze stammen in de vorige weken voorzien van een tweede A rijtuig.
Ook zijn de eindrijtuigen van de 16503, 16504 en 16509 vervangen door de eindrijtuigen van 16236, 16274 en 16282.
In de 16472 is het Bd rijtuig van de16232 gekomen.
Door deze wisselen zijn er precies genoeg rijtuigen ( 15 ) vrij gespeeld om de stammen te verlengen zonder de Bd’s te gebruiken.
 

03-01-2019 08:24:31
Daan!
Daan!
Hoezo zijn er daardoor precies voldoende rijtuigen om te verlengen? Er wordt een BD voor een BD gewisseld. Er wordt een eindrijtuig voor een eindrijtuig gewisseld. Dat zorgt niet voor vrijkomende rijtuigen...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl