Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
19-12-2012 21:50:07
broek53
broek53
De drukknoppen behoren bij de verbouwing van alle ICR naar wat de treinstelmodus genoemd wordt. In de treinstelmodus worden de deuren centraal vergrendeld en centraal (door de machinist) per kant ontgrendeld. In de UIC-modus gebeurt dat niet; er is geen lamp "deuren dicht" en geen vergrendeling als de trein stilstaat. Dat is het essentiële verschil. Hoe de deuren geopend worden, is daarbij verder niet van belang. Ik meen alleen (maar weet niet zeker) dat de deuren in de UIC-modus niet met drukknoppen kunnen worden bediend.
De NMBS wilde in het bilaterale verkeer dat de Beneluxdienst is, niet aan de treinstelmodus. Daarom moesten er dus handgrepen blijven en zelfs weer opnieuw aangebracht worden bij rijtuigen die later aan het bestand zijn toegevoegd (en er in het binnenlands verkeer al van ontdaan waren).
 

19-12-2012 22:06:20
thom
thom
De deuren met grepen, en daar achter de bijhorende spagnoletten, vergrendelen de deur ook mechanisch.
Wanneer er drukknoppen zijn dan is de vergrendeling alleen pneumatisch.

En volgens mij was het euvel dat de belgen een mechanische vergrendeling eisten.

Verder verwacht ik dat als de rijtuigen in de UIC modus staan, ze ook gewoon met de drukknoppen werken, immers zitten de grepen er niet meer in en zou de ingebouwde omstel mogelijkheid helemaal geen nut hebben

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2012 22:09
 

19-12-2012 22:11:57
aarclay
aarclay
Maar de TRAXX-locs ervoor, ondersteunde die dan wel de 'groene-lamp' en de deurvergrendeling, hoewel er explicitiet voor UIC was gekozen, dankzij België?


Choo choo.....
 

19-12-2012 22:12:41
treinfan
treinfan
In de beneluxdienst niet, nee.  


19-12-2012 22:17:21
thom
thom
Uic ondersteund het groene lamp systeem juist niet, daar is zijn tegenhanger juist voor, de treinstelmodus.

Uic is feitelijk alleen centraal sluiten, vertrekbevel dmv spiegelei, en onder de 5 km weer automatisch ontgrendeld aan beide zijde.

Treinstelmodus is centraal sluiten, vertrekbevel via groene lamp in cabine en ontgrendelen dmv keuzeschakelaar links of rechts door de mcn. Zonder ontgrendelen blijven bij stilstand de deuren gewoon vergrendeld.
 

19-12-2012 23:11:20
timtrein
timtrein
Voordat Beneluxrijtuigen weer de binnenlandse dienst in gaan zal dat dus minimaal wel verbouwd gaan worden.  

19-12-2012 23:32:41
AgentX
AgentX
Maar wat ik nou feitelijk het verschil in het gebruik tussen een knop en een hendel? De werking van deze twee handelingen is toch hetzelfde dacht ik zo? Of je nou een knop indrukt, of een hendeltje heen en weer beweegt...

Laatst bewerkt door AgentX op 19-12-2012 23:32
 

20-12-2012 00:00:54
aarclay
aarclay
De hendel is mechanisch, en de andere is pneumatisch. Dan vraag ik me af waarom er voor de UIC-modus vanaf beginne voor een mechanische vergrendeling bedacht is? Is die dan al zo oud dat pneumatiek nog niet bestond of heeft het zijn andere redenen?

En heeft de treinstelmodus ook nog een speciale naam (protocolnaam) die gebruikt wordt?

/me herinnert zich een OdR die over deurvergrendelingen ging....

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2012 00:02


Choo choo.....
 

20-12-2012 08:34:54
sik214
sik214
Ik zag bij de Koninklijke trein-stam laatst in Zwolle dat aan de niet-perronzijde even een deur van één van de ICRm's werd geopend (deur zonder handgrepen). Deze stam rijdt dan dus in UIC-modus?  

20-12-2012 09:03:19
thom
thom
Quote
AgentX (wo 19 dec 2012 23:32:41 https://www.somda.nl/forum/323/p426358/): Maar wat ik nou feitelijk het verschil in het gebruik tussen een knop en een hendel? De werking van deze twee handelingen is toch hetzelfde dacht ik zo? Of je nou een knop indrukt, of een hendeltje heen en weer beweegt...

wat ik eerder al zei:
Quote
thom (wo 19 dec 2012 22:06:20 https://www.somda.nl/forum/323/p426343/): De deuren met grepen, en daar achter de bijhorende spagnoletten, vergrendelen de deur ook mechanisch.
Wanneer er drukknoppen zijn dan is de vergrendeling alleen pneumatisch.


De greep is dus niet alleen de aansturing van het deurmechaniek, maar bediend ook een stang naar boven en beneden die de deur mechanisch blokkeert als deze dicht is.

Quote
timtrein (wo 19 dec 2012 23:11:20 https://www.somda.nl/forum/323/p426353/): Voordat Beneluxrijtuigen weer de binnenlandse dienst in gaan zal dat dus minimaal wel verbouwd gaan worden.

Zouden die niet allang meeverbouwd zijn, maar simpelweg nog in UIC modus staan?

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2012 09:05
 

20-12-2012 10:08:56
AgentX
AgentX
Wat ik bedoel is dat je met een knop via een elektrisch signaal een hendel kan bedienen, en andersom met een mechanische hendel ook een elektrisch signaal kunt afgeven. Ik vraag me af waarom er gewerkt wordt met twee methoden.  

20-12-2012 11:15:07
daniel81
daniel81
Kortom de vraag is even wat het heikele punt is: drukknophandgreep of pneumatisch mechanisch.
Hoogstwaarschijnlijk dus het laatste. Maar kennelijk heeft men met de installatie van drukknoppen de mechanische vergrendeling verwijderd.
En het opnieuw aanbrengen van een handgreep lijkt mij veel eenvoudiger dan het opnieuw aanbrengen van mechanische vergrendeling, dus vandaar waarschijnlijk de ophef in het verleden.
 

20-12-2012 11:25:35
Apda
Apda
Quote
AgentX (do 20 dec 2012 10:08:56 https://www.somda.nl/forum/323/p426412/): Wat ik bedoel is dat je met een knop via een elektrisch signaal een hendel kan bedienen, en andersom met een mechanische hendel ook een elektrisch signaal kunt afgeven. Ik vraag me af waarom er gewerkt wordt met twee methoden.

De UIC gaat ervan uit dat iemand die een deur wil openen en niet bekend is met de situatie, eerder naar een hendel of handgreep op de deur zal zoeken dan naar een drukknop (ergens op of naast de deur).
 

20-12-2012 12:32:34
timtrein
timtrein
Vergeet niet dat tot niet al te lang geleden het heel gebruikelijk was om een deur gewoon met een handgreep of iets dergelijks te openen (de laatste Duitse Silberlinge en Halberstädter hebben dan nog, de IC-rijtuigen durf ik niet te zeggen). Nederland is heel vooruitstrevend geweest door al begin jaren '60 deuren pneumatisch met een drukknop te openen (en sluiten).  

20-12-2012 14:11:37
dvdhoven
dvdhoven
De Avmz'en, die in de Berlijn IC's rijden, hebben nog de klassieke vouwdeuren met deurkrukken en de deur moet ook handmatig worden geopend en dat gaat bij veel rijtuigen zwaar. En volgens mij de bistrorijtuigen ook.


Dick van den Hoven
 

20-12-2012 14:15:07
dvdhoven
dvdhoven
Quote
thom (wo 19 dec 2012 22:17:21 https://www.somda.nl/forum/323/p426348/):
Uic is feitelijk alleen centraal sluiten, vertrekbevel dmv spiegelei, en onder de 5 km weer automatisch ontgrendeld aan beide zijde.
Er is toch ook UIC nul, waarbij de deuren vergrendeld blijven en apart ontgrendeld moeten worden? Ik meen dat broek53 dat wel eens had uitgelegd. En ik herinner me het ook uit bladen als EK en EM.


Dick van den Hoven
 

20-12-2012 14:29:51
frer
frer
Dat systeem heet TB0 (Türblockierung ab 0 km/h) en werkt alleen als de loc hier ook geschikt voor is. Nadat de hc gesleuteld heeft zijn alle deuren behalve zijn eigen deur vergrendeld. Er is geen sprake van vertrek op groene lamp. Deuren worden door de mcn weer vrijgeven. Systeem is niet zijde-selektief, deuren kunnen dus altijd aan beide zijden geopend worden.

De NSR-1700 is niet met TB0 uitgerust, kan echter wel deels van TB0 gebruik maken door de deuren vergrendeld te houden middels omdraaien vd sleutel. Dit is echter geen gecertificeerd syteem, maar wel handig om deuren gesloten te houden voor een rood sein, wachten op politie-assistentie, etc.
 

20-12-2012 14:42:57
maigoda
maigoda
Tijdens de eerste instructie BDs (geen idee meer wanneer, maar in elk geval na april 2004) is gewezen op de omschakelknop UIC-modus/TREINSTEL-modus. Die zat, meen ik, op elke ICRm-rijtuig. Er werd toen gereden in UIC-modus, omdat toen nog lang niet alle rijtuigen de modernisering hadden ondergaan. Zoals toen gebruikelijk bij getrokken/geduwde treinen kreeg de machinist bij vertrek een vertrekbevel van de Hc. Op een gegeven moment zijn alle stammen omgezet in TREINSTEL-modus: lamp 'deuren dicht' en een werkende ontgrendelknop in de cabines en de Hc voerde de vertrekprocedure uit zoals bij treinstellen gebruikelijk was.

Nu zit ik even te zoeken in de matgids van de BDs/ICRm/1700, maar die omschakelknop staat niet (meer) in de matgids. Kennelijk voor het rijdend personeel niet meer van belang en wordt omschakelen naar UIC-modus niet meer gedaan.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 20-12-2012 14:46
 

20-12-2012 14:45:27
maigoda
maigoda
Quote
frer (do 20 dec 2012 14:29:51 https://www.somda.nl/forum/323/p426465/):De NSR-1700 is niet met TB0 uitgerust, kan echter wel deels van TB0 gebruik maken door de deuren vergrendeld te houden middels omdraaien vd sleutel. Dit is echter geen gecertificeerd syteem, maar wel handig om deuren gesloten te houden voor een rood sein, wachten op politie-assistentie, etc.

Dat systeem is nog wel aanwezig, maar bij de ICRm-stammen door de TREINSTEL-modus overbodig geworden. Wellicht dat het bij de internationale treinen naar Bentheim nog wel gebruikt kan worden, dat weet ik niet.
Groetjes,
Emiel
 

20-12-2012 16:11:45
aarclay
aarclay
De IC naar Berlijn heeft (kan ik vertellen) UIC. Ik zag recent aan beide kanten van de trein de deuren open staan. Misschien is TB0 een beter en veiliger idee...

Nu eens opzoeken in welke Op De Rails hier aandacht werd besteed...

Laatst bewerkt door aarclay op 20-12-2012 16:15


Choo choo.....
 

20-12-2012 16:25:10
ricohallo
ricohallo
Quote
dvdhoven (do 20 dec 2012 14:11:37 https://www.somda.nl/forum/323/p426461/): De Avmz'en, die in de Berlijn IC's rijden, hebben nog de klassieke vouwdeuren met deurkrukken en de deur moet ook handmatig worden geopend en dat gaat bij veel rijtuigen zwaar. En volgens mij de bistrorijtuigen ook.

Ik weet dat in ieder geval de Avmz'en inderdaad nog klassieke vouwdeuren hebben, verder weet ik ook dat de ARkimbz (BordBistro), Wrmz (BordRestaurant) en Bimz (2e klas, wordt niet planmatig ingezet in IC Berlijn, maar komt wel eens voor) ook klassieke vouwdeuren hebben.
 

20-12-2012 16:30:36
smarkie
smarkie
Quote
aarclay (do 20 dec 2012 16:11:45 https://www.somda.nl/forum/323/p426479/): De IC naar Berlijn heeft (kan ik vertellen) UIC. Ik zag recent aan beide kanten van de trein de deuren open staan. Misschien is TB0 een beter en veiliger idee...

Nu eens opzoeken in welke Op De Rails hier aandacht werd besteed...

TB0 zegt niks over de zijde van de te openen deuren, deuren zijn open of gesloten/geblokkeerd.
In treinstelmode kies je een zijde, vandaar dt bij fyra prio's bij locwissel altijd een deurentest moet plaatsvinden om te zorgen dat links ook echt links is en rechts rechts


Mcn NS International Rtd
 

20-12-2012 17:04:25
thom
thom
Quote
maigoda (do 20 dec 2012 14:42:57 https://www.somda.nl/forum/323/p426467/):
Nu zit ik even te zoeken in de matids van de BDs/ICRm/1700, maar die omschakelknop staat niet (meer) in de matgids. Kennelijk voor het rijdend personeel niet meer van belang en wordt omschakelen naar UIC-modus niet meer gedaan.
Groetjes,
Emiel

Die knop was ook niet bedoeld te bedienen door het rijdendpersoneel en is alleen bedoeld te bedienen door de werkplaats.
 

20-12-2012 20:16:01
smarkie
smarkie
En toch kreeg het rijdend personeel er mee te maken dat er een aantal rijtuigen "opeens" niet goed stonden bij deurproblemen, dus wie mocht ze omzetten, juist het rp %08%


Mcn NS International Rtd
 

20-12-2012 20:27:56
sik214
sik214
Ook door EETC-rijtuigen en ander extra vervoer zal weleens een omschakeling nodig zijn.  

20-12-2012 22:32:33
thom
thom
Quote
smarkie (do 20 dec 2012 20:16:01 https://www.somda.nl/forum/323/p426512/): En toch kreeg het rijdend personeel er mee te maken dat er een aantal rijtuigen "opeens" niet goed stonden bij deurproblemen, dus wie mocht ze omzetten, juist het rp %08%

Op verzoek van nbm een schakelaar terugzetten is wat anders dan het in de matgids gaan beschrijven, er staan wel meer zaken niet in die je op verzoek van nbm kunt doen natuurlijk.

@sik,

Ik snap je je relatie tussen EETC en ICR niet, EETC zet nooit rijtuigen in van NSR...

Verder doet ICR eigenlijk nooit buiten de stammen om dienst in extra treinen, hooguit koninklijk vervoer maar daar zit extra technisch personeel op...
 

20-12-2012 22:35:58
daniel81
daniel81
Quote
thom (do 20 dec 2012 22:32:33 https://www.somda.nl/forum/323/p426530/): Ik snap je je relatie tussen EETC en ICR niet, EETC zet nooit rijtuigen in van NSR...
Ik denk dat hij niet doelt op de relatie tussen ICR en EETC, maar op de relatie tussen vakmanschap van de mcn en de mogelijke dienst op een EETC-trein. Oftewel een mcn moet ook weten hoe hij een getrokken niet-ICR-trein moet bedienen
 

20-12-2012 22:40:26
sik214
sik214
Excuses, misschien te onduidelijk geweest. Het ging om het omzetten van de modus in de loc door werkplaatspersoneel, of soms door rijdend personeel als je er ineens mee geconfronteerd wordt. Het leek mij dat bij bijvoorbeeld de Alpen Expres van EETC morgen de schakelaar bij die 1700 in een andere stand staat.  

20-12-2012 22:44:00
thom
thom
Als je technische omschakeling zou bedoelen, daar zorgt de wagenmeester of storingsmonteur wel voor die de trein gereed maakt... En die EETC rijtuigen rijden allemaal onder UIC regime en hebben die stammen schakeling helemaal niet.

Bedoel je de omschakeling als handeling dat een Mcn de UIC vertrekprocedure moet weten zit dat gewoon in zijn opleiding als je dat soms bedoeld..

Edit;
Bedoel je het zo, dat is nog makkelijker, aan de 1700 valt niets om te schakelen, want die heeft daar geen schakelaar voor In uic modus krijgt de groene lamp gewoon geen stroom en werkt niet

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2012 22:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-12-2012 00:32:36
maigoda
maigoda
Quote
thom (do 20 dec 2012 17:04:25 https://www.somda.nl/forum/323/p426489/):
Quote
maigoda (do 20 dec 2012 14:42:57 https://www.somda.nl/forum/323/p426467/):
Nu zit ik even te zoeken in de matids van de BDs/ICRm/1700, maar die omschakelknop staat niet (meer) in de matgids. Kennelijk voor het rijdend personeel niet meer van belang en wordt omschakelen naar UIC-modus niet meer gedaan.
Groetjes,
Emiel

Die knop was ook niet bedoeld te bedienen door het rijdendpersoneel en is alleen bedoeld te bedienen door de werkplaats.

Het viel me alleen op dat die schakelaar niet meer genoemd wordt, juist vanwege het feit dat deze schakelaar in de eerste BDs-instructie uitgebreid aan de orde is gekomen. Hij zit namelijk op hetzelfde paneel waar je de BDs ook kan omschakelen naar "normaal rijtuig", voor het geval je te maken krijgt met twee BDs-rijtuigen in de treinsamenstelling. Twee "actieve" BDs-rijtuigen in de stam geeft in met name geduwde toestand de nodige problemen. Maar dit terzijde.
Groetjes,
Emiel
 

21-12-2012 00:35:53
aarclay
aarclay
Quote
maigoda (vr 21 dec 2012 00:32:36 https://www.somda.nl/forum/323/p426550/): Twee "actieve" BDs-rijtuigen in de stam geeft in met name geduwde toestand de nodige problemen. Maar dit terzijde.

Niet geheel terzijde, gezien BDs een onderdeel van de ICR is en hier best besproken kan worden. Wat houdt die keuzeschakelaar precies in, die jij bedoelt? Wat gebeurt er dan? Ik neem aan dat o.a de ATB uit gaat, of wat nog meer?


Choo choo.....
 

21-12-2012 05:21:44
maigoda
maigoda
Nee, die schakelaar heeft te maken met de stuurstroom tussen loc en BDs. Zodra er twee of meer BDs-rijtuigen in een set/stam/samenstelling zitten en er moet vanaf de BDs aan de kop gereden worden, dan moeten de andere BDs-rijtuigen omgeschakeld worden van de stand "BDs" naar de stand "gewoon rijtuig". Dit om problemen met de stuurstroom/locbesturing tegen te gaan. Uiteraard moet bij deze "gewone rijtuigen" ook de ATB-kranen dichtgezet worden, maar dat staat los van het probleem van de stuurstroom.

De schakelaar die daar dus voor is, zit op hetzelfde paneel als de keuzeschakelaar UIC-TREIN-modus.
Groetjes,
Emiel
 

23-12-2012 12:08:23
TGr79
TGr79
Samengevat:
- in combinatie met NMBS-Traxx-loccen is treinstelmodus niet mogelijk, want de locs hebben het 'Regio'-pakket niet wat o.a. zijdeselectieve ontgrendeling en groene lamp omvat. De locs van Hispeed hebben die accessoire wel.
- in België is treinstelmodus (bovendien) niet toegelaten geworden.
- in België is rijden zonder mechanische vergrendeling op zich prima mogelijk (zie bv. M4) en waarschijlijk zou een toelating er uiteindelijk wel inzitten, maar omdat in Nederland de combinatie drukknop+UIC-modus in het verleden al niet was toegelaten door IVW/ILT (NS had ook nooit de intentie met die combinatie te gaan rijden, overigens), had het geen zin daarin veel energie te steken. Aan beide kanten van de grens was dan een (mogelijk langdurig) toelatingscircus nodig.

Theoretisch is het zeker wel mogelijk in UIC-modus te rijden met drukknopbediende deuren, maar daar wilde IVW destijds niet aan. Het is nog even een denkrichting geweest toen Hispeed in 2010 acht geel/blauwe ICR aan het Beneluxpark toevoegde, die toen (dus) opnieuw een spanjolet moesten krijgen.
 

23-12-2012 12:15:40
TGr79
TGr79
Het kan sowieso geen kwaad de oude OdR'en erop na te slaan; daarin staat e.e.a. best aardig beschreven.

De reden dat bij de bouw van ICR voor de mechanische vergrendeling werd gekozen, was dat in internationaal verkeer de overstap naar zwenkzwaaideuren sowieso een forse verandering was en hoewel het nooit expliciet duidelijk gemaakt was/kon worden (de UIC-/RIC-regels waren hierover toen simpelweg te vaag), zou bediening van de deuren met een drukknop en het achterwege laten van een mechanische vergrendeling (bij zwenkzwaaideuren op NS-materieel gebruikelijk; de vergrendeling vindt daar alleen plaats d.m.v. een 'dodepuntsvergrendeling' van de deurcilinder) bij de bilaterale toelating van ICR zeer waarschijnlijk echt tot problemen/vertraging leiden, terwijl die zwenkzwaaideuren an sich vermoedelijk wel geaccepteerd zouden worden.

NS had nooit de intentie ICR volledig als RIC-rijtuig toe te laten; enkel met een aantal buurlanden (D/B/L) werd een bilaterale overeenkomst gesloten.

Treinstelmodus heet gewoon treinstelmodus.
 

12-01-2013 12:59:21
john563
john563
maandag komt het eerste HSA drietal binnen in haarlem, hoe en wat weet ik nog niet...  

12-01-2013 13:18:42
broek53
broek53
Op proef ontstickeren.  

12-01-2013 15:21:30
DingeZ
DingeZ
In hoeverre kan ontstickeren een proef zijn?  

12-01-2013 16:25:51
edje
edje
Dan kijk je hoeveel schade er ontstaat aan de onderliggende laklaag. Zodat je bij de rest van de rijtuigen kunt beslissen of nieuwe stickerlaag, of nieuwe verfbeurt, of wat er nog meer allemaal moet gebeuren.  

12-01-2013 20:55:19
DingeZ
DingeZ
Duidelijk. Heeft de NS/HSA al een beetje zicht op wat er mee gaat gebeuren? Als er in 2015 IC's Gvc - Vl en Rtd - Lls( - Zl) over de HSL gaan moet er toch zo onderhand over materieel nagedacht worden.  

12-01-2013 23:47:34
john563
john563
zal het verhaal deuren en treinstel schakelaars nog eens vertellen; in de BDs is de schakelaar in de e-kast alleen voor de deuren, ofwel je schakelt het 72 volt gedeelte bij, de schakelaar in de cabine bedient de doorgaande draad voor de verwarming schakelaar, zou je een BDs in een stam hebben en die schakelaar staat niet op rijtuig en je bedient dan vooraan een BDs, dan zal de verwarmingschakelaar in de achter lopende loc niet opkomen, ditzelfde zit ook in de kabels van de loc, daarom moet een stam altijd met een steker van het rijtuig op de lok worden aangesloten.

Laatst bewerkt door john563 op 12-01-2013 23:48
 

12-01-2013 23:55:24
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (za 12 jan 2013 13:18:42 https://www.somda.nl/forum/323/p429452/): Op proef ontstickeren.

Dus NSR heeft plannen om weer een paar nieuwe stammetjes samen te stellen? Of moeten die stickers er puur af omdat ze niet meer eigendom zijn van NS HiSpeed, ongeacht er misschien nog geen concrete plannen voor de herindienststelling zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 12-01-2013 23:56


Choo choo.....
 

13-01-2013 00:06:27
AgentX
AgentX
Het lijkt me vrij zinloos om een trein te ontstickeren als ze toch definitief terzijde staan... Dat zullen ze dus wel niet zijn

Laatst bewerkt door AgentX op 13-01-2013 00:06
 

13-01-2013 12:35:16
Ht
Ht
Beetje loos argument al zeg ik het zelf...

Ik wil wel eens weten waarom men nu gaat ontstickeren. Is er toch een doel voor
deze rijtuigen gevonden?
 

13-01-2013 12:45:51
broek53
broek53
Men gaat niet ontstickeren, men gaat vaststellen wat er te verwachten valt als men zou gaan ontstickeren. Het scheelt nogal of een rijtuig helemaal opnieuw geschilderd moet worden (of geel/blauw bestickerd), of dat er alleen wat bijgewerkt moet worden.  

13-01-2013 19:48:30
110573
110573
Is het met het ICRm in het algemeen genomen echt puur in opnieuw dienst stellen met wat kleine technische dingen of gaan er grotere dingen gebeuren? Zoiets als de raamlijsten of de hoezen van de stoelen bijvoorbeeld. Die zijn niet goed meer.  

13-01-2013 23:13:53
AgentX
AgentX
Ergens hoop ik dat de rijtuigen met blauwe stoelen ook de ICM skai-leer bekleding krijgen. De "golden seats" kunnen m.i. nog wel even mee.  

14-01-2013 13:14:00
thom
thom
Volgens mij hebben de rijtuigen gewoon stoelhoezen gekregen en zijn die er zo weer af...  

14-01-2013 15:40:59
AgentX
AgentX
Nog beter, wat mij betreft mogen er dan ICM skaileer stoelhoezen omheen  

14-01-2013 22:52:46
110573
110573
Die "golden seats" zitten wel goddelijk en zien er ook mooi uit, mits ze goed schoon zijn. Als je het mij vraagt zou een iets minder besmettelijk hoesje niet misstaan.  

15-01-2013 13:53:39
TGr79
TGr79
Quote
broek53 (zo 13 jan 2013 12:45:51 https://www.somda.nl/forum/323/p429582/): Men gaat niet ontstickeren, men gaat vaststellen wat er te verwachten valt als men zou gaan ontstickeren. Het scheelt nogal of een rijtuig helemaal opnieuw geschilderd moet worden (of geel/blauw bestickerd), of dat er alleen wat bijgewerkt moet worden.


Opnieuw geschilderd moet er sowieso, want voor het stickeren zijn de rijtuigen geschuurd. Maar het maakt wel verschil of het verwijderen van folie vliegensvlug gaat of met de spreekwoordelijke plamuurmesjes moet. En ook of de folie alleen loskomt, dan wel al het onderliggende ook meeneemt.
 

15-01-2013 13:54:54
TGr79
TGr79
Quote
thom (ma 14 jan 2013 13:14:00 https://www.somda.nl/forum/323/p429737/): Volgens mij hebben de rijtuigen gewoon stoelhoezen gekregen en zijn die er zo weer af...


Als je bedoelt stoelhoezen over de gele bekleding heen, heb je het mis.
 

15-01-2013 14:00:40
jorgo
jorgo
Hoeveel stickerlagen kun je eigenlijk over elkaar heen plakken?  

15-01-2013 14:39:16
Bert13
Bert13
Vandaag zijn drie PRIO-rijtuigen (ICRm) van Wgm naar Hlm gebracht door EETC loc 1251 tbv het ontstickeren. De nummers:
50 84 20 70 574 (paars)
50 84 20 70 206 (zuurstok)
50 84 20 70 584 (zuurstok)

Laatst bewerkt door Bert13 op 15-01-2013 14:39


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-01-2013 15:29:43
timtrein
timtrein
Quote
jorgo (di 15 jan 2013 14:00:40 https://www.somda.nl/forum/323/p430017/): Hoeveel stickerlagen kun je eigenlijk over elkaar heen plakken?
Totdat de bak buiten profiel is?
In principe zou dat niet uit mogen maken, alleen sticker op sticker zal niet zo heel lang hechten denk ik. Daarom worden de rijtuigen ontstickerd om ze daarna hetzij nieuw te stickeren hetzij over te sauzen.
 


15-01-2013 22:29:39
thom
thom
Stickers over stickers gaat wel prima, er zijn genoeg teksten die over stickers geplakt worden.

Probleem komt pas als er een oudere, onderliggende sticker los komt, dan komt ook alles los...
 

15-01-2013 22:49:55
110573
110573
De olympische rijtuigen zijn ook ontstickerd alvorens de paarse laag erop kwam.

Laatst bewerkt door 110573 op 15-01-2013 22:50
 

16-01-2013 06:27:33
TGr79
TGr79
Dat is onjuist. Rijtuig 20-70 547 daargelaten, dat geel-blauw is en dus maar 1 laag folie heeft, zijn de rijtuigen niet ontstickerd voordat ze olympische folie kregen.

Laatst bewerkt door TGr79 op 16-01-2013 06:34
 

16-01-2013 10:59:28
Pim530
Pim530
Anders was er natuurlijk ook geen onderzoek nodig geweest, want dan had men al ervaring.  

16-01-2013 11:19:02
broek53
broek53
De meest actuele stand van zaken is dat er toch geen concrete plannen zijn de ex-Beneluxrijtuigen op korte termijn in te zetten. Dat laat onverlet dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om extra TD-stammen in te zetten "voor het geval dat", maar nodig wordt het nog niet gevonden. Men heeft op papier nu alle DDAR-stammen-met-loc aan de kant zonder extra ICR-stammen te gebruiken en dat is dan zowat de doodsteek. De enige reden om het op kortere termijn alsnog te doen, zou nu nog het buiten dienst stellen van mat '64 kunnen zijn, theoretisch.  

16-01-2013 11:22:17
daniel81
daniel81
Met als kanttekening je opmerking uit het wbl 4 feb-topic dat er nog geen ervaringscijfers van de treinbezetting van drgl 2013 in de wijzigingsbladen verwerkt zijn?  

16-01-2013 11:37:58
broek53
broek53
Dat weet ik niet. Het gaat om het wbl van april en daarin kunnen ervaringscijfers inmiddels al verwerkt zijn. De aanpassingen in dagplan die al sinds de tweede week gemaakt zijn, zullen er ongetwijfeld in zitten. Evenals de door Iceman voorgestelde wisseling van het materieel van 1556 en 14556, maar verder ...?  

16-01-2013 12:28:57
abcde
abcde
Is de 3500 nog in beeld om in of na de zomer te ver-ICR-en ?  

16-01-2013 19:58:10
TGr79
TGr79
Quote
Pim530 (wo 16 jan 2013 10:59:28 https://www.somda.nl/forum/323/p430209/): Anders was er natuurlijk ook geen onderzoek nodig geweest, want dan had men al ervaring.


Precies.
 

16-01-2013 20:23:32
sik214
sik214
Is de ervaring van de Randstad-stickers van ICM 4050 vergeten? Of was dat niet te vergelijken? Dat stel is korte tijd na het ontstickeren alsnog geschilderd.  

16-01-2013 20:34:38
dvdhoven
dvdhoven
Die Randstad stickers zijn hoeveel jaar geleden? In de tussentijd heeft de stickertechniek zich geweldig ontwikkeld. Dus ik denk dat dat niet zomaar te vergelijken is.


Dick van den Hoven
 

16-01-2013 20:35:41
2296
2296
We zijn ondertussen een aantal jaren verder. Denk dat de ontwikkeling van die stickers ook niet stil heeft gezeten. Waardoor ze er nu wel makkelijk vanaf kunnen gaan. Zie maar bij de OV-Chip stellen. Bij ICM (sticker stellen) is dit niet te achterhalen omdat ze na verwijderen aansluitend de revisie in zijn gegaan.

Zie dat dvdhoven mij een aantal seconden voor was.

Laatst bewerkt door 2296 op 16-01-2013 20:37
 

16-01-2013 21:21:29
110573
110573
Quote
TGr79 (wo 16 jan 2013 06:27:33 https://www.somda.nl/forum/323/p430150/): Dat is onjuist. Rijtuig 20-70 547 daargelaten, dat geel-blauw is en dus maar 1 laag folie heeft, zijn de rijtuigen niet ontstickerd voordat ze olympische folie kregen.

Je hebt gelijk ja, daarop baseerde ik die uitspraak ook. Was dat hele geel/blauwe rijtuig vergeten

Quote
broek53 (wo 16 jan 2013 11:19:02 https://www.somda.nl/forum/323/p430214/): De meest actuele stand van zaken is dat er toch geen concrete plannen zijn de ex-Beneluxrijtuigen op korte termijn in te zetten. Dat laat onverlet dat er gezocht wordt naar mogelijkheden om extra TD-stammen in te zetten "voor het geval dat", maar nodig wordt het nog niet gevonden. Men heeft op papier nu alle DDAR-stammen-met-loc aan de kant zonder extra ICR-stammen te gebruiken en dat is dan zowat de doodsteek. De enige reden om het op kortere termijn alsnog te doen, zou nu nog het buiten dienst stellen van mat '64 kunnen zijn, theoretisch.

Alle 26? Ik dacht dat nu op papier de helft terzijde stond. In real-life nog minder en zelfs dat geeft al problemen.
Betekend dit overigens ook afblazen van de LT2 of staat dat er los van?

Laatst bewerkt door 110573 op 16-01-2013 22:03
 

25-01-2013 21:22:11
train85
train85
Gelezen via facebook railmagazine:

Ongeveer een uur geleden zijn de eerste twee ICRm Prio-rijtuigstammen voor de vervangende Fyra-dienst naar Brussel de baan op gegaan. Vanuit Amersfoort Bokkeduinen zijn ze via Deventer, Arnhem en Utrecht onderweg naar het opstelterrein Binckhorst in Den Haag in afwachting van het opstarten van de treindienst. Trein 89277 rijdt inmiddels bij Arnhem en vervolgt haar weg via Ede-Wageningen 21.22, Utrecht C. 21.52, Gouda 22.13, Den Haag H.S. 23.00, Den Haag Binckhorst 23.08.
 

27-01-2013 14:48:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Weet iemand welke rijtuig stammen dit geweest zijn?  

27-01-2013 16:45:18
joahn93
joahn93
Vandaag gehoord van de pcl Bkh dat er nog 3 prio stammen richting het haagse gaan


FR1908
 

20-02-2013 01:27:21
oranjebank
oranjebank
In de OD's zien we opeens dat 820 en 863 gereden wordt door ICRm + nu 1740 .
Ik hoop dat t indd tot en met vrijdag is.
Weet iemand hier een reden voor? Defect IRM , proef om hopelijk ICRm weer een beetje te laten rijden in 800 [ om zo te kijken of dit goedkoper en makkelijker is om ICRm naar MT te brengen dan via LM ritten netals voorheen de 3521/28/57/66? Of door de vakantie periode in de randstad?

Van mij mag ICRm officiëel mede de 800 bedienen. %08%
 

20-02-2013 01:30:22
sfj
De reden is al meerdere malen in het dagtopic Opvallende Dingen gepost: de Huishoudbeurs in de RAI, waarvoor alle mogelijke stellen VIRM gebruikt worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-02-2013 01:33:54
oranjebank
oranjebank
Ok bedankt. Ik had er dan overheen gelezen.  

23-02-2013 13:26:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
In navolging van een aantal treinstellen Plan V zijn op 21 februari 9 BDs rijtuigen uit Maastricht naar Arnhem overgebracht.  

24-02-2013 19:02:39
broek53
broek53
Staan ze echt in Arnhem? Het leek mij logisch dat ze in Eindhoven gezet zouden worden (en de plan V's 870 en 445 daarvandaan naar Arnhem, om ruimte te maken).  

24-02-2013 20:41:18
treintim
treintim
Kan hier ook wat worden gevraagd over de koninklijke ICR?
Van de gasten in de SR10 van Landeck naar Breukelen vannacht heb ik nog niks gehoord of gezien. Om na te gaan of het mogelijk is dat de oma van de prinsesjes óók is meegereisd met het gezin van Willem-Alexander terug van vakantie naar NL, vroeg ik mij af hoeveel slaapplaatsen er eigenlijk zijn in de SR10? Sowiezo 5, gezien
het feit dat W.A. + Maxima + de drie prinsesjes er in passen. Maar is er ook nog een zesde slaapplaats? Zo niet dan zou de koningin dus waarschijnlijk het vliegtuig naar huis hebben gepakt.

Laatst bewerkt door treintim op 24-02-2013 20:43
 

24-02-2013 20:48:03
mren
mren
In ieder geval twee slaapkamers met stapelbed en nog 2 bedden naast de keuken voor begeleidend personeel. Dus een man of zes lukt wel.

(bron: OdR 1994-2, p.76)
 

24-02-2013 21:12:09
timtrein
timtrein
Ik denk niet dat én de koningin én haar zoon én de drie prinsesjes samen in een trein reizen. Dat zijn wel heel veel troonopvolgers in een trein.  

24-02-2013 21:30:36
daniel
daniel
Voor de liefhebbers van recent beeldmateriaal van de SR10 over de grens:

Plaatje van gisteren van de SR10 in München Ost http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,6298082

Filmpje van de Alpen Expres met SR10, vorige week zaterdag bij Roppen in Oostenrijk: http://www.youtube.com/watch?v=o8zy_nmDoLs&feature=youtu.be
 

24-02-2013 22:25:37
thom
thom
Quote
mren (zo 24 feb 2013 20:48:03 https://www.somda.nl/forum/323/p437556/): In ieder geval twee slaapkamers met stapelbed en nog 2 bedden naast de keuken voor begeleidend personeel. Dus een man of zes lukt wel.

(bron: OdR 1994-2, p.76)

Volgens mij is dat na die tijd nogeens aangepast, dus ik denk dat die info achterhaald is.

En wat tim al zegt, de familie reist nooit samen.
Dit omdat als er wat zou gebeuren er wel een erg groot deel van de familie weg zou kunnen vallen.
 

24-02-2013 22:54:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (zo 24 feb 2013 19:02:39 https://www.somda.nl/forum/323/p437532/): Staan ze echt in Arnhem? Het leek mij logisch dat ze in Eindhoven gezet zouden worden (en de plan V's 870 en 445 daarvandaan naar Arnhem, om ruimte te maken).
Vanmiddag zag ik ze alle 9 staan langs het voormalige postperron. Het rijtuig dichtbij de 'ingang' van Ahg kon ik niet zien vanwege alternatieve kleuren. Het rijtuig daarvoor was de 023 en daarvoor de 030, als ik het goed zag. De rest van de nummers heb ik niet kunnen zien. Ze stonden te ver weg om het goed te kunnen zien.
 

25-02-2013 00:30:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
thom (zo 24 feb 2013 22:25:37 https://www.somda.nl/forum/323/p437573/):
Quote
mren (zo 24 feb 2013 20:48:03 https://www.somda.nl/forum/323/p437556/): In ieder geval twee slaapkamers met stapelbed en nog 2 bedden naast de keuken voor begeleidend personeel. Dus een man of zes lukt wel.

(bron: OdR 1994-2, p.76)

Volgens mij is dat na die tijd nogeens aangepast, dus ik denk dat die info achterhaald is.

En wat tim al zegt, de familie reist nooit samen.
Dit omdat als er wat zou gebeuren er wel een erg groot deel van de familie weg zou kunnen vallen.


Lees een paar pagina's terug en het antwoord staat er al
SR10 is samen met de andere 2 SR'tjes ietswat aangepast, wat precies, weet ik niet.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-02-2013 00:49:35
aarclay
aarclay
Quote
dlm4yjp (ma 25 feb 2013 00:30:01 https://www.somda.nl/forum/323/p437585/): Lees een paar pagina's terug en het antwoord staat er al
SR10 is samen met de andere 2 SR'tjes ietswat aangepast, wat precies, weet ik niet.

- Nieuw schilderij opgehangen in de salonruimte, aan de kant daar waar de perenhouten 'vergadertafel' staat. Op te merken uit een foto van de RVD en dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=em3lRw1XkTw
- Uit een foto op Twitter heb ik opgemerkt dat het bovenste opklapbed van één van de slaapkamers nu vastgezet is, en meer een kind... euh...prinsesvriendelijke hoogslaper is.
- Beveiligd WiFi met een zeer toepasselijke SSID-titel aan boord.... (viel me in Lelystad en Venlo op toen ik daar het KPN-netwerk opzocht, niks mee gedaan verder).
En mogelijk nog meer dingen, maar dat zou ik niet weten.

SR11a is voorzien van een klein keukentje in de eerste klas coupe. Handig voor de catering voor de gasten. Dat feitje trof ik aan in de OdR en/of RM. SR11a en SR12a zijn niet gecertificeerd voor het buitenland overigens, maar dat was geloof ik al bekend.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-02-2013 00:55


Choo choo.....
 

25-02-2013 09:11:16
treintim
treintim
Bedankt voor alle antwoorden.

Quote
daniel (zo 24 feb 2013 21:30:36 https://www.somda.nl/forum/323/p437565/): Voor de liefhebbers van recent beeldmateriaal van de SR10 over de grens:

Plaatje van gisteren van de SR10 in München Ost http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,6298082

Filmpje van de Alpen Expres met SR10, vorige week zaterdag bij Roppen in Oostenrijk: http://www.youtube.com/watch?v=o8zy_nmDoLs&feature=youtu.be


Als dat al het beeldmateriaal is van de afgelopen twee weekenden van de SR10 in het buitenland, wat op het hele internet te vinden is, valt me dat tegen. Maar misschien komt het omdat het allemaal zo onverwachts gebeurd en je het maar net moet weten als spotter.
 

25-02-2013 10:16:20
train85
train85
Je kan ook gewoon zelf zoeken op drehscheibe-online en via flickr, enz.  

25-02-2013 10:30:50
treintim
treintim
Ja, maar ik ga er van uit dat Daniël dat reeds gedaan had en hier een overzicht van (al) zijn bevindingen gaf.  

25-02-2013 18:43:53
daniel
daniel
Nou nee, heb niet bepaald het hele internet doorgespit Ik kwam deze twee toevallig tegen op DSO en ging ervan uit dat hier ook wel een enkeling geïnteresseerd zou zijn in dit beeldmateriaal.  

25-02-2013 20:49:02
train85
train85
Het was een reactie op treintim die ik deed en absoluut niet naar jou toe. Natuurlijk zijn vele wel geintresseerd in beeldmateriaal.  

01-03-2013 14:07:17
b2py
b2py
Stonden aan de leidense zijde van Hlm drie ICR rijtuigen, volledig te glimmen en nog met de rijtuig plakkaten van de benelux. Ik neem aan de drie ontstickerde rijtuigen?  

01-03-2013 14:43:50
broek53
broek53
Ontstickerd en overgeschilderd. Zie het OD: ze gaan vandaag nog naar Binckhorst en Watergraafsmeer voor het aanvullen van de betreffende stammen.  

02-03-2013 01:56:53
Hoera63
Hoera63
Voor de goede orde: zijn ze blauw / geel of PRIO? Dat is mij niet helemaal duidelijk.  

02-03-2013 01:58:48
Bert13
Bert13
Ze zijn blauw-geel geschilderd, gezien de verscheidene aantal foto's die op Flickr verschenen, bv. http://www.flickr.com/photos/pjortschraal/8519434238/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-03-2013 07:45:48
R1-2010
R1-2010
Jammer dat ze niet bordeaux rood/geel zijn geschilderd  

02-03-2013 08:36:45
broek53
broek53
Twee van de rijtuigen worden in de stammen gerangeerd waar ze destijds uit gehaald zijn (stam 4738 en stam 4772). Zullen wel opvallende verschijningen blijven!  

02-03-2013 09:03:17
110573
110573
Ze zien er erg goed uit, wat mij betreft een geslaagde actie, maar zou het navolg krijgen met de huidige inzichten?

De rijtuigen zijn nog wel herkenbaar als ex-Prio door de ingebouwde kasten op het linker kopeind http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/8518107409/in/contacts/. Volgens mij zitten de blauwe stoelen er ook nog in, als ik de foto's zo bestudeer.
 

02-03-2013 09:53:17
broek53
broek53
Het is eigenlijk een actie-per-ongeluk. De rijtuigen werden door NSH teruggeleverd aan NSR en moesten dus(?) in principe in hun oorspronkelijke toestand worden gebracht (zelfs de biobakken eronderuit, als je het letterlijk bekijkt). Een eerste actie was om eens te bekijken wat er gebeurde als je het folie eraf haalt. En dat afhalen was koud gebeurd toen bleek dat de rijtuigen weer de Beneluxdienst in zouden moeten, dus weer verhuurd aan NSH. Tussen het opnieuw beplakken en het opnieuw schilderen is de keuze dus duidelijk op het laatste gevallen en dat ligt helemaal in de lijn met het feit dat de laatste tranche B-rijtuigen die NSH is gaan huren (toen de BNL-stammen 7 rijtuigen lang moesten worden) ook al niet beplakt zijn.
Maar ik denk niet dat NSH de rijtuigen nu ze bijna allemaal weer in dienst zijn, bewust gaat ontstickeren. Wellicht met uitzondering van de Olympische stam (want dat slaat nergens meer op natuurlijk), maar die staat dan ook voorshands als enige nog ongebruikt aan de kant.
 

02-03-2013 10:42:31
geert
geert
Maar als NSH al het ICR weer huurt (wat me niet verbaasd gezien de enorme hoeveelheden ICR op de Bkh, samen met Traxx-en en 1700-en), neem ik aan dat men ergens van plan is de treindienst weer op te voeren naar 1x per uur tussen Gv en Brussel? Anders heeft men niet al die stammen nodig lijkt me.
Overigens staat op de Bkh ook een van de nieuwe gehuurde grijze Traxx-en zonder Fyra logo. Deze is afgelopen week ook ingezet naar Brussel, volgens spots op een Belgisch forum.
 

02-03-2013 11:03:06
broek53
broek53
Voor de beloofde dienst van eenmaal per twee uur houdt NSH - inclusief reserve en onderhoud - zeven stammen aan. Vandaar dat er nog twee op de Dgr staan.  

12-03-2013 00:12:08
broek53
broek53
Om het in dit topic ook een beetje op een rijtje te houden: de drie ontstickerde (= van folie ontdane) en geel/blauw geschilderde rijtuigen zijn op 3/3 door Haarlem afgeleverd. De 20 584 is teruggeplaatst in stam 4772, de 20 206 in stam 4738. De 20 574, die oorspronkelijk thuishoorde in Olympische stam 4737, is tijdelijk geschikt gemaakt voor de Fyra-dienst en per 11/3 ingerangeerd in Fyrastam 4936. Daarin vervangt hij de 20 421 die hersteld moet worden van brandschade door een stukkende verwarming.

De zes rijtuigen van de Olympische 4737 worden de komende tijd in de Wateergraafsmeer ontdaan van de folie. Ze zullen binnenkort daartoe overgebracht worden van de Dgr naar de Wgm, te beginnen met de A-rijtuigen 10 364 en 10 368.
 

12-03-2013 00:28:01
AgentX
AgentX
Wordt dat dan, zodra alle rijtuigen uit de Olympische stam behandeld zijn, weer één blauw-gele "PRIO-stam"?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl