DB: specifieke plaats reserveren
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-06-2022 20:45:45
mren
mren

DB is volgens mij gestopt met de service om bij het boeken zelf een zitplaats te kunnen kiezen.

Weet iemand een manier om toch de juiste plaatsen te pakken te krijgen, in dit geval: het panoramarijtuig van EC9. Het schijnt dat wagens 262 en 264 eerst worden volgeboekt, maar wij willen specifiek in wagen 263 en natuurlijk ook aan de Rijnkant 😉

 

26-06-2022 21:04:02
henri1972
henri1972

Kan nog gewoon. Rijtuig 263 in EC 9 is inderdaad het panoramarijtuig. Rijnkant is natuurlijk afhankelijk hoe het rijtuig in de stam zit en weet je niet vantevoren. Je kan natuurlijk een extra stoelreservering maken voor 5.90 pp zodat je aan beide zijden van het rijtuig een stoel hebt gereserveerd. Dan gebruik je alleen degene aan de Rijnkant.



Laatst bewerkt door henri1972 op 26-06-2022 21:08
 

26-06-2022 21:36:06
mren
mren

Wat doe ik dan verkeerd? Ik word automatisch verwezen van bahn.de naar international-bahn.de waarbij enkel plaatsvoorkeur aan te geven is en tot aan de betaling niets te kiezen valt.

Of kan je nog steeds na boeken je reserveringen omzetten en wel zelf plekje kiezen?

 

26-06-2022 21:57:50
henri1972
henri1972

Ik boek in de DB app. Dan krijg je de keuze: raam of gang, stilte of handy en midden of zijgang. Als er plaatsen gevonden zijn zegt ie: show seats. Als je daar op klikt krijg je de plattegrond van de rijtuigen en een groene stoel van de stoel die door jou gereserveerd is. Wil je een andere stoel dan klik je op een nog niet gereserveerd exemplaar en past ie de reservering aan.

Eenmaal betaald dan kan je niet meer wijzigen.

 


26-06-2022 22:02:43
5431
5431

Op het moment dat je initiële boeking niet boekbaar is op de reguliere site en je daardoor doorverwezen wordt naar international-bahn.de, kan het goed zijn dat je die mogelijkheid niet krijgt. De mogelijkheden van international-bahn.de zijn op meerdere fronten beperkter dan van de normale website.

Als ik bij DB gewoon ingeef van Köln naar Mainz en dan kies voor "Nur Sitzplatz (kein Ticket)", komt de optie voor gerichte plaatsreservering gewoon op à 5,90. Alternatief kun je ook bij www.cd.cz gericht een plaats boeken - afrekening gebeurt in CZK maar de reservering is omgerekend ongeveer 3 euro. Bij de CD is er alleen geen visuele interface waarbij je kunt zien of iets vrij is, maar moet je handmatig rijtuig- en plaatsnummer(s) invoeren.

Bij mijn reizen met EC 8/9 was in veruit de meeste gevallen het panoramarijtuig met de losse zitrijen (dus plaatsen x1 en x2) richting Rijn gesteld. Of dat toeval was of ook structureel bedoeld cq voorzien is, weet ik niet.

 

26-06-2022 23:11:43
mren
mren

DB navigator-app lukt ook niet, opent ook webpagina DB international.

Dan misschien toch maar een extra losse reservering kopen, al blijft dat natuurlijk onnodig en feitelijk zonde van het geld...

Las elders (denk op Drehscheibe) dat het inderdaad de bedoeling is dat panoramarijtuig een bepaalde richting heeft, dus met soloplaatsen aan de "goede" kant.



Laatst bewerkt door mren op 26-06-2022 23:13
 

27-06-2022 01:06:07
seinhuis
seinhuis

Bel of ga langs bij treinreiswinkel. Als hun niet kunnen dan kan niemand dit.

 

27-06-2022 09:15:41
AlexNL
AlexNL

Ik heb het zojuist (minder dan 15 seconden geleden) geprobeerd, als ik op bahn.de probeer om een reis van Breda naar Basel te boeken kan ik gewoon een zitplaats kiezen.

Een paar weken geleden heb ik dat ook gedaan, ik had toen de EC8 van Basel naar Keulen. Als het iets waard is: de dubbele zitplaatsen zaten rechts t.o.v. de rijrichting, en ik had daar een zitplaats geboekt in de hoop op een rit met mooi uitzicht over de Rijn. (Helaas werd de trein vanwege werkzaamheden tussen Mainz en Koblenz omgeleid via de rechter Rheinstrecke.... angry)

Om welke reis gaat het? Als je wordt doorverwezen naar international-bahn.de heb je om een te complexe reis gevraagd, die website is volgens mij gewoon een iets uitgebreider contactformulier.

 

27-06-2022 10:22:02
henri1972
henri1972

Of er zijn op de reisdatum werkzaamheden waarvan nog niet bekend is of en evt hoe de trein gaat rijden

 

27-06-2022 11:11:30
mren
mren

Nee, geen werkzaamheden. Het dal dan wel om een "complexe reis" gaan. Het gaat om een reisje Kaldenkirchen-Milano met EC9 en EC323.

Kan wel gewoon losse reserveringen kopen voor de gewenste reisdag, dus misschien dat het dat wel gaat worden...



Laatst bewerkt door mren op 27-06-2022 11:11
 

27-06-2022 11:30:42
TimH8
TimH8
Quote
mren (27-06-2022 11:11:30):

Nee, geen werkzaamheden. Het dal dan wel om een "complexe reis" gaan. Het gaat om een reisje Kaldenkirchen-Milano met EC9 en EC323.

Kan wel gewoon losse reserveringen kopen voor de gewenste reisdag, dus misschien dat het dat wel gaat worden...


Ik heb dit probleem ook al eens eerder gehad, het ligt er volgensmij aan dat jouw bestemming in Italië ligt. Zodra je namelijk een bestemming binnen Italië kiest, wordt je (in ieder geval in mijn ervaring) doorverwezen naar de internationale site. Ik heb destijds een reservering gemaakt voor het laatste station voor de grens met Italië, in jouw geval is dat Chiasso.

 

27-06-2022 12:07:07
AlexNL
AlexNL

Het ligt inderdaad aan de bestemming, de opties die bahn.de biedt voor reserveringen/sparpreistickets voor treinen die geheel buiten Duitsland rijden zijn enigszins beperkt.

In dat geval kan je waarschijnlijk beter even bij de Treinreiswinkel aankloppen, zij kunnen je vast en zeker helpen met een kaartje voor de hele rit.

Overigens, begin je je reis ook echt in Kaldenkirchen (aanreis vanuit NL met eigen vervoer?) of is dat je startpunt omdat je al een Nederlands vervoerbewijs zoals Altijd Vrij hebt?

Voor Venlo (grens)-Kaldenkirchen heb je namelijk formeel een apart kaartje nodig. Daarnaast is er dan nog wat gedoe met reizigersrechten als bijvoorbeeld de IC Eindhoven-Venlo niet rijdt en je daardoor je trein naar Düsseldorf mist, en je daardoor de EC9 mist, enz.