22 mei 2022 Donateursrit stichting Hondekop: De Enkelspoor Express
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
08-05-2022 22:54:08
seinhuis
seinhuis

Op 22 mei rijdt stichting Hondekop met 766 De Enkelspoor Express. Op deze dag wordt vooral enkelsporige spoorlijnen bereden.

De rit begint om 9:38 en eindigt om 17:56 in Utrecht cs.

Donateurs betalen €45, niet donateurs betalen €55.

Donateurs krijgen gratis de dienstregeling doorgestuurd, niet donateurs betalen €10.

Donateur worden kan voor minimaal €30.

Dit alles is mogelijk tot zondag 15 mei.


12-05-2022 17:46:32
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
seinhuis (08-05-2022 22:54:08):

Op 22 mei rijdt stichting Hondekop met 766 De Enkelspoor Express. Op deze dag wordt vooral enkelsporige spoorlijnen bereden.

De rit begint om 9:38 en eindigt om 17:56 in Utrecht cs.

Donateurs betalen €45, niet donateurs betalen €55.

Donateurs krijgen gratis de dienstregeling doorgestuurd, niet donateurs betalen €10.

Donateur worden kan voor minimaal €30.

Dit alles is mogelijk tot zondag 15 mei.


Ik vind het alleen onzin dat als je de route wilt weten dat je €10 moet betalen.




Alkmaar mijn thuis

12-05-2022 17:48:35
DDZ7504
DDZ7504

Dan moet je even bij de tijd komen want dat is volkomen normaal tegenwoordig.




DDZ in dienst, ik blij!

12-05-2022 17:49:33
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
DDZ7504 (12-05-2022 17:48:35):

Dan moet je even bij de tijd komen want dat is volkomen normaal tegenwoordig.


Ik heb dat nog nooit geziensurprise



12-05-2022 17:52:25 1
DDZ7504
DDZ7504

De Karel heeft het een aantal keer gedaan, Roestrijden.nl doet het meestal, en ik geloof dat Vrienden van het Spoorwegmuseum het ook heeft gevraagd een keer. Eigenlijk is het ook heel logisch, als fotograaf/spotter zijnde wel profiteren maar niet bijdragen zorgt er niet voor dat de stichtingen kunnen blijven staan. Door middel van een kleine donatie wordt de stichting blij en de fotograaf ook, toch?




DDZ in dienst, ik blij!

12-05-2022 18:03:05 3
martijn
martijn

Treinen hebben niet het eeuwige leven he. Dus zeker (museum)materieel moet nou eenmaal onderhouden worden. En hier zit geen groot bedrijf achter, maar een stichting met een hoop vrijwilligers. Noodzakelijke onderdelen worden echter niet allemaal vrijwillig geleverd natuurlijk. Stichting Hondekop is bijvoorbeeld nog (met een beetje spoed) op zoek naar 36.000 euro om de stellen uberhaupt nog te kunnen laten rijden. En hoe langer ze rond kunnen rijden, hoe meer plezier voor iedereen. Maar voor niets gaat de zon op, dus elk tientje is welkom!



Laatst bewerkt door martijn op 12-05-2022 18:08

12-05-2022 18:13:06
thom
thom
Quote
FlowVIRM (12-05-2022 17:46:32):
Quote
seinhuis (08-05-2022 22:54:08):

Op 22 mei rijdt stichting Hondekop met 766 De Enkelspoor Express. Op deze dag wordt vooral enkelsporige spoorlijnen bereden.

De rit begint om 9:38 en eindigt om 17:56 in Utrecht cs.

Donateurs betalen €45, niet donateurs betalen €55.

Donateurs krijgen gratis de dienstregeling doorgestuurd, niet donateurs betalen €10.

Donateur worden kan voor minimaal €30.

Dit alles is mogelijk tot zondag 15 mei.


Ik vind het alleen onzin dat als je de route wilt weten dat je €10 moet betalen.


Waarop baseer je dan het idee dat het allemaal maar gratis zou moeten zijn?


12-05-2022 18:32:05
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
thom (12-05-2022 18:13:06):
Quote
FlowVIRM (12-05-2022 17:46:32):
Quote
seinhuis (08-05-2022 22:54:08):

Op 22 mei rijdt stichting Hondekop met 766 De Enkelspoor Express. Op deze dag wordt vooral enkelsporige spoorlijnen bereden.

De rit begint om 9:38 en eindigt om 17:56 in Utrecht cs.

Donateurs betalen €45, niet donateurs betalen €55.

Donateurs krijgen gratis de dienstregeling doorgestuurd, niet donateurs betalen €10.

Donateur worden kan voor minimaal €30.

Dit alles is mogelijk tot zondag 15 mei.


Ik vind het alleen onzin dat als je de route wilt weten dat je €10 moet betalen.


Waarop baseer je dan het idee dat het allemaal maar gratis zou moeten zijn?


Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat ik moest betalen voor een route. Dan zou dit de allereerste keer zijn. Ik zie altijd gewoon de routes op treinposities komen en dan ga ik daar op af dus daarom. Maar excuses dat ik het zo vroeg maar ik wist niet dat dat zo hoordefrown



Laatst bewerkt door FlowVIRM op 12-05-2022 18:33

12-05-2022 18:46:42 1
martijn
martijn

Niets is verplicht he, je kan ook ergens langs een enkelsporige spoorlijn gaan kijken of zo. Maar hoop wel dat je begrijpt dat elke euro welkom is bij stichtingen die zulke mooie oude treinen laten rijden.


12-05-2022 18:51:52
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
martijn (12-05-2022 18:46:42):

Niets is verplicht he, je kan ook ergens langs een enkelsporige spoorlijn gaan kijken of zo. Maar hoop wel dat je begrijpt dat elke euro welkom is bij stichtingen die zulke mooie oude treinen laten rijden.


Ik vind het ook goed wat ze doen hooryes


12-05-2022 19:24:22
DDZ7504
DDZ7504

De globale (vertrek)tijden zullen waarschijnlijk wel op Treinposities zichtbaar worden (desnoods zonder bekende aankomsttijd om de trein uit reisplanners te houden), maar in dit geval wordt tegen betaling de volledige dienstregeling inclusief doorkomsten op alle drgl-punten én de daarbij horende sporen gedeeld.




DDZ in dienst, ik blij!

13-05-2022 08:33:23
jacokran
jacokran

dat heeft echt meerwaarde en dat de hobbyclubs daar een bijdrage voor vragen vind ik niet meer dan logisch!


13-05-2022 17:19:09 1
treinhobby
treinhobby

Wat we nu al wel weten van hun eigen website is vertrek vanaf Utrecht, 5 enkelsporige lijnen en rond de middag ergens in Noord-Holland.

Aannemelijk dan Den Dolder-Soest-Baarn, Hoorn-Obdam-Heerhugowaard, retourtje Den Helder, Leiden-Alphen a/d Rijn-Woerden. ??


13-05-2022 20:36:07
NS1637
NS1637

Hoorn - Enkhuizen zou dan de 5e kunnen zijn.



Laatst bewerkt door NS1637 op 13-05-2022 20:36

13-05-2022 20:46:48
mat64Hidde
mat64Hidde

Via hun facebookpagina heeft Stichting Hondekop bekend gemaakt dat ook via het kruis van Blauwkapel wordt gereden.


13-05-2022 21:21:00
DDZ7504
DDZ7504

Als de rit in Utrecht (Maliebaan?) start, is de kans groot dat de rit daar ook eindigt. En dan is via Hvs naar Utm rijden sowieso logisch.




DDZ in dienst, ik blij!

13-05-2022 21:46:32
mat64Hidde
mat64Hidde

De rit eindigt en begint in Utrecht Centraal. Niet Maliebaan.


13-05-2022 22:15:48 2
bacr
bacr

Ha allen,

Een beetje verder naar boven wordt uit de doeken gedaan waarom Stichting Hondekop de dienstregeling en route van de rit van zondag 22 mei aan geïnteresseerde spotters en fotografen verkoopt; namelijk om het zo noodzakelijke geld op te halen voor van alles en nog wat voor haar stellen.

(Kijk voor de aardigheid ook even op de pagina van het ANBI-verslag zodat je weet dat deze stichting geen tonnen te verspijkeren heeft.)

Wat zou het dan fijn zijn wanneer er in dit forumtopic verder niet gespeculeerd wordt over de mogelijke routes en bij-benadering-doorkomsttijden. Dat snijdt niet alleen de stichting in de financiële vingers, maar is ook niet zo ontzettend vriendelijk voor al die liefhebbers-langs-de-baan die wel een tientje hebben overgemaakt om de drgl via de Stichting te krijgen.

Aan onder meer treinposities.nl en LiveOV.com is vriendelijk gevraagd om mee te werken door géén drgl van de rit te publiceren (geen idee of dat verzoek gehonoreerd wordt, dat zullen de komende dagen uitwijzen).

Natuurlijk is het leuk om spontane spotmeldingen te mogen lezen op de dag van de rit.

En ja, met alle publiciteit rondom het Kruis van Blauwkapel is besloten om op Facebook te melden dat de 766 als een van de laatste historische treinen eroverheen zal rijden. Gewoon omdat het kan.

Ook daarvoor geldt, net als voor alles rondom de ritten van de 766: alles onder voorbehoud van wijzigingen en onvoorziene omstandigheden die buiten de invloedsfeer van de Stichting liggen. Misschien bedenkt een trdl op 22 mei wel dat de 766 toch via de intercitysporen wordt gestuurd....

Dank bij voorbaat voor jullie medewerking!



Laatst bewerkt door bacr op 13-05-2022 22:16

14-05-2022 07:31:45
thom
thom

Om mensen ook weer niet een verkeerd beeld te geven, kan het kruis natuurlijk ook bereden worden in de regulier bereden route, ipv de minder gebruikte Hvs-Utm :)


14-05-2022 10:24:05
phantom
phantom

Speculeren op de "verbied lijst" waarvoor dat,en waarom dan enkel voor een rit georganiseerd door deze stichting ?
Speculeren word toch wel gedaan,online of offline,en als dat dat hier online toch "verboden" zou moeten worden,dan wel gelijk voor alle bijzondere ritten,in het bijzonder voor ritten georganiseerd door "museale"stichtingen en clubs.
Want die zitten geen van alle ruim in de centen,zeker niet na het C crisis gebeuren.
Bovendien zal het hier speculeren er mijn inziens echt niet voor zorgen dat er extreem meer mensen zomaar op geluk besluiten ergens heen te reizen voor een foto.
En nee ik misgun geen enkele stichting inkomsten uit wat voor bron dan ook,clubs en stichtingen hebben net als de meeste hier geen geldboom in de tuin staan,althans niet dat ik weet wink
(ow en als t hier niet "mag" er zijn meer fora waar men zich aan zoiets niet zal storen,dus wat is t nut ? )



Laatst bewerkt door phantom op 14-05-2022 10:27

14-05-2022 14:22:02
treinhobby
treinhobby

... en vermeld dan niet zelf op je site en Facebook al allerlei info over de rit.

Helemaal nu ook Blauwkapel wordt genoemd, is Soest-Baarn al bijna bevestigd. wink


14-05-2022 20:56:31
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
phantom (14-05-2022 10:24:05):

Speculeren op de "verbied lijst" waarvoor dat,en waarom dan enkel voor een rit georganiseerd door deze stichting ?
Speculeren word toch wel gedaan,online of offline,en als dat dat hier online toch "verboden" zou moeten worden,dan wel gelijk voor alle bijzondere ritten,in het bijzonder voor ritten georganiseerd door "museale"stichtingen en clubs.
Want die zitten geen van alle ruim in de centen,zeker niet na het C crisis gebeuren.
Bovendien zal het hier speculeren er mijn inziens echt niet voor zorgen dat er extreem meer mensen zomaar op geluk besluiten ergens heen te reizen voor een foto.
En nee ik misgun geen enkele stichting inkomsten uit wat voor bron dan ook,clubs en stichtingen hebben net als de meeste hier geen geldboom in de tuin staan,althans niet dat ik weet wink
(ow en als t hier niet "mag" er zijn meer fora waar men zich aan zoiets niet zal storen,dus wat is t nut ? )


Ten eerste omdat voor deze georganiseerde rit de dienstregeling een bepaald bedrag wordt gevraagd ter ondersteuning van de stichting zelf. Ten tweede wij op somda kunnen ook gewoon is dingen accepteren zoals ze zijn en zoals het gevraagd wordt in plaats van er vollop tegen in te gaan met betrekking tot speculeren over de rit, en ten derde wees blij met wat je hebt tegenwoordig, je kan vrijwel elke rit van museum tot thalys zo'n beetje live volgen op allerhande sites en geheel gratis.


14-05-2022 21:30:45
Oldskool
Oldskool

Dus, dan mag er niet gespeculeerd worden over de eventuele route?


14-05-2022 21:36:53
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat is wat er netjes gevraagd wordt toch ?


14-05-2022 22:46:56
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
bacr (13-05-2022 22:15:48): Misschien bedenkt een trdl op 22 mei wel dat de 766 toch via de intercitysporen wordt gestuurd....
Quote
thom (14-05-2022 07:31:45 ): Om mensen ook weer niet een verkeerd beeld te geven, kan het kruis natuurlijk ook bereden worden in de regulier bereden route, ipv de minder gebruikte Hvs-Utm :)

Wacht, dus jullie bedoelen dat de 766 niet Hvs - Utm gaat doen maar 'slechts' Ut - Bhv?
Wat een teleurstelling.frown


14-05-2022 23:08:29
Oldskool
Oldskool
Quote
Rolffiej19 (14-05-2022 21:36:53):

Dat is wat er netjes gevraagd wordt toch ?


Ja ja, werd gevraagd. Hoeft geen gehoor aan gegeven te worden natuurlijk. Althans, dat werd mij medegedeeld toen ik laatst iets opmerkte over speculaties. Er werd duidelijk gezegd dat daar het forum ook voor is.


14-05-2022 23:09:49 1
eak
eak
Quote
bacr (13-05-2022 22:15:48):

Ha allen,

Een beetje verder naar boven wordt uit de doeken gedaan waarom Stichting Hondekop de dienstregeling en route van de rit van zondag 22 mei aan geïnteresseerde spotters en fotografen verkoopt; namelijk om het zo noodzakelijke geld op te halen voor van alles en nog wat voor haar stellen.

(Kijk voor de aardigheid ook even op de pagina van het ANBI-verslag zodat je weet dat deze stichting geen tonnen te verspijkeren heeft.)

Wat zou het dan fijn zijn wanneer er in dit forumtopic verder niet gespeculeerd wordt over de mogelijke routes en bij-benadering-doorkomsttijden. Dat snijdt niet alleen de stichting in de financiële vingers, maar is ook niet zo ontzettend vriendelijk voor al die liefhebbers-langs-de-baan die wel een tientje hebben overgemaakt om de drgl via de Stichting te krijgen.

Aan onder meer treinposities.nl en LiveOV.com is vriendelijk gevraagd om mee te werken door géén drgl van de rit te publiceren (geen idee of dat verzoek gehonoreerd wordt, dat zullen de komende dagen uitwijzen).

Natuurlijk is het leuk om spontane spotmeldingen te mogen lezen op de dag van de rit.

En ja, met alle publiciteit rondom het Kruis van Blauwkapel is besloten om op Facebook te melden dat de 766 als een van de laatste historische treinen eroverheen zal rijden. Gewoon omdat het kan.

Ook daarvoor geldt, net als voor alles rondom de ritten van de 766: alles onder voorbehoud van wijzigingen en onvoorziene omstandigheden die buiten de invloedsfeer van de Stichting liggen. Misschien bedenkt een trdl op 22 mei wel dat de 766 toch via de intercitysporen wordt gestuurd....

Dank bij voorbaat voor jullie medewerking!


Bijzonder dat hondekop-vier direct bij afnemers aanklopt en daarbij de hele keten buiten beschouwing laat. Het zijn vrijwilligers die best wat moeite (en eigen middelen voor hosting) er in stoppen om data die door NS wordt gepubliceerd door te geven voor de liefhebber. Mag hopen dat het geen trend wordt dat iedere museumboer die een tientje vraagt voor een tijdtafel (wat een prima verdienmodel is overigens) bij alle ovinfo sites aan gaat kloppen... Zou voor zoiets eerder bij DCRI aankloppen eigenlijk


15-05-2022 02:19:31
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mat64Hidde (14-05-2022 22:46:56):
Quote
bacr (13-05-2022 22:15:48): Misschien bedenkt een trdl op 22 mei wel dat de 766 toch via de intercitysporen wordt gestuurd....
Quote
thom (14-05-2022 07:31:45 ): Om mensen ook weer niet een verkeerd beeld te geven, kan het kruis natuurlijk ook bereden worden in de regulier bereden route, ipv de minder gebruikte Hvs-Utm :)

Wacht, dus jullie bedoelen dat de 766 niet Hvs - Utm gaat doen maar 'slechts' Ut - Bhv?
Wat een teleurstelling.frown


Wat we bedoelen is dat er nog niets zeker is, behalve dát er over het kruis gereden moet gaan worden.




DDZ in dienst, ik blij!

15-05-2022 02:30:55
Amazonous
Amazonous
Quote
eak (14-05-2022 23:09:49):

Zou voor zoiets eerder bij DCRI aankloppen eigenlijk


Ach da's niks nieuws, Luc Peulen heeft mij in het begin ook al meermaals verzocht om RailPromo ritten uit vertrekstaten te houden bijvoorbeeld. Mijn antwoord was om het bij AvdB aan te kaarten. Ik kan me niet herinneren dat daar veel medewerking aan is verleend, behalve het (tevens in eigen belang) uit de NS reisplanner houden van die ritten.

Dat stichtingen proberen om dienstregelingen te verkopen om zo wat inkomsten te genereren moet men zelf weten, maar ik vind het te gek om allerlei kunstgrepen uit te moeten gaan voeren in reisinformatie om daarin te voorzien. Er kan een behoorlijke meerwaarde worden gecreeerd door doorkomsttijden, sporen e.d. toe te voegen. Bij NetworkRail in het VK was men slechter af.



Laatst bewerkt door Amazonous op 15-05-2022 02:44