01-02-2022 09:09:06 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Zojuist is bekend geworden dat NMBS een overeenkomst heeft gesloten met Alstom[/url] voor de levering van tot 50 TRAXX-locomotieven, met een ferme order voor 24 locomotieven. De locs zullen geschikt zijn voor inzet voor België, Nederland, Duitsland en Luxemburg, met een maximumsnelheid van 200 km/u. Levering gaat plaatsvinden vanaf 2026. Laatst bewerkt door moderator op 01-02-2022 18:53 |
01-02-2022 09:20:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Hebben ze nou nóg niet genoeg nieuwe locomotieven? |
01-02-2022 09:25:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Een spoorwegenthusiasteling die klaagt over de bestelling van nieuwe locomotieven? 😉 |
01-02-2022 09:28:47 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Ja Want nieuwe locomotieven betekent doorgaans ook de afvoer van oude En als spoorwegenthousiasteling zit ik echt niet te wachten op nóg meer Traxx, zeker niet als dat ten koste gaat van bv een HLE 27 die verder nergens rijdt 😉 |
01-02-2022 10:10:27 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote 200km/h? Dat is nieuw, er is geen enkele TRAXX sneller dan 160km/h. In het persbericht van Alstom staat trouwens geen max. snelheid, alleen dat ze geschikt zijn voor hogesnelheidslijnen (maar dat is de 186 ook al). |
01-02-2022 11:04:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Geschikt zijn voor de HSL betekent nog niet dat het in alle opzichten koek en ei is. De TRAXX is voor de ligging van het spoor op de HSL qua gewicht niet ideaal, zo is al gebleken. |
01-02-2022 11:08:25 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Dat geldt alleen voor de goederenversies van de Traxx waaronder ook de 186 valt (Traxx F140 MS2E). Bijv. de DB BR 146, 147 en 246 hebben een "Hohlwellenantrieb" waarmee dat probleem (als het goed is) niet speelt. Laatst bewerkt door AlbertP op 01-02-2022 11:15 |
01-02-2022 11:17:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, goed om te weten dat er betere versies zijn. In feite is de TRAXX die wij hebben op de HSL ook niet ideaal voor de gewone spoorwegen. Er is in Noord-Brabant in de dorpen veel gedaan om de huizen in de buurt van het spoor trillingarmer te maken. En daar is dan nog overwegend sprake van zandgrond. |
01-02-2022 12:53:50 | ||
---|---|---|
NDS
|
Lok-report meld( ook) dat deze nieuwe traxxen 200km/u gaan rijden.
Groetjes Michiel |
01-02-2022 13:02:16 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Die 200 km/u staat gewoon in het persbericht dat is genoemd in de OP. Wel even naar onder scrollen:
Laatst bewerkt door mtlx op 01-02-2022 13:02 |
01-02-2022 13:15:53 | ||
---|---|---|
NDS
|
Ja ik heb het engelse bericht niet gelezen want ik kan geen engels lezen en ik dacht het komt vanzelf op lok-report. Er ontstond discusie over in dit topic dus vermelde ik het even.😉 Groetjes Michiel |
01-02-2022 13:38:59 | ||
---|---|---|
snowie
|
Tip - boven in het pers bericht staat een taal switch die je op NL kunt zetten 😉 |
01-02-2022 13:50:56 | ||
---|---|---|
NDS
|
Dankje, had ik even gemist👍 |
01-02-2022 15:52:28 1 | ||
---|---|---|
bacr
|
Hmmm, reizigers-Traxx-en door de NMBS voor het grensoverschrijdende verkeer naar o.m. Nederland. Krijgen we dan mengbedrijf van ICNG-B's en HLE 17s met rijtuigen over de HSL-zuid? |
01-02-2022 15:54:34 | ||
---|---|---|
henri1972
|
IC Roosendaal- Charleroi misschien? Of Maastricht - Brussel ? |
01-02-2022 16:12:43 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote Of ziet NMBS kans voor een verbinding (Brussel - ) Amsterdam - Berlijn? |
01-02-2022 17:03:01 | ||
---|---|---|
thom
|
Terwijl er al een nachttrein gaat rijden op die verbinding? |
01-02-2022 18:21:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Er is al enige tijd sprake van een ombouw van Aachen Hbf: DB Netze wil af van de omschakelbare bovenleiding, en wil in plaats daarvan een vaste spanningssluis ergens tussen Aken en Hergenrath. Op dit moment rijdt NMBS een stoptrein van Aken naar Spa, met het oudste materieel dat ze hebben (klassiekjes). Deze rijden onder 3 kV naar Aken, iets wat straks dus niet meer kan. Daarnaast is er sprake van een wens voor een Fernverkehr-verbinding Brussel - Aken - Keulen door de deelstaat NRW. Wellicht dat deze nieuwe locomotieven hier in de toekomst een rol in gaan spelen. |
02-02-2022 21:49:53 1 | ||
---|---|---|
icened200
|
NMBS heeft Alstom een order gegeven voor locomotieven in passagiersdienst: Interessante ontwikkeling. Er werd gespeculeerd over inzet van locomotief reeks 18, reeks 28 met I - 11 rijtuigen of M 7. Maar ineens blijk NMBS vanaf 2026 een nieuwe Traxx locomotief te willen inzetten. Op Groot Belgisch Treinforum is dit te lezen: Het is de bedoelingen naast de ICNG nog een tweede verbinding aan te bieden naar Nederland. In het begin met hle 28 nadien met hle17. Vermoedelijk met i11 rijtuigen. Enkel de route ligt nog niet volledig vast. Eerst was de roddel dat het Eindhoven werd maar nu ligt het al even op Rotterdam. Verder is nog niet zeker of het via LIJN 4 gaat of LIJN 12. Afwachten dus. Nog niet alles is definitief beslist. Dit hangt allemaal mee af van de instroom van de M7 en ICNG om rollend materieel vrij te maken. Quote: Maar wat is het verschil? Een M7BMX is een locomotief. Alleen is de M7BMX een locomotief met een redelijk beperkt vermogen, je moet er dus twee van in een lange samenstelling steken. 2 M7 BMX kosten meer dan 1 loc + 1 normaal rijtuig en kunnen minder passagiers zetelen, je wint dus helemaal niks met M7BMX. Interessante ontwikkeling. Zal dat ook invloed hebben op de frequentie van Eurostar Amsterdam - Londen/Parijs? Meer ICNG en/of HLE 17 met I - 11 rijtuigen/M 7? Ben benieuwd. |
02-02-2022 22:45:15 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Wist niet dat hier al een topic over was. Zie mijn vorige reactie. NS heeft 20 achtdelige ICNG België. En NMBS voorlopig 24 HLE 17. Hoeveel HLE 17 zal NMBS nodig hebben als de locomotief in combinatie met rijtuigen wordt ingezet tussen Brussel - Breda /Rotterdam? Met dezelfde stoppatroon als de huidige Beneluxtrein zal de reistijd 125 minuten zijn. Maar die nieuwe NMBS kan 200 km p/u i.p.v. 160 km p/u. Scheelt een aantal minuten. Laatst bewerkt door icened200 op 02-02-2022 22:46 |
02-02-2022 22:54:56 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Je bedoelt dit: Zal de NMBS HLE 17 een lagere aslast hebben? De NS Traxx heeft een aslast van 21 ton. Of zijn er andere redenen dat de HLE 17 wel op HSL kan rijden? Laatst bewerkt door icened200 op 02-02-2022 22:55 |
02-02-2022 23:37:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Nou ja, ik reageerde op de vorige inzender. Ik weet nog niets van de andere kwaliteiten van de nieuwe TRAXX. Die vorige inzender kennelijk wel. |
03-02-2022 07:41:32 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Op wikipedia wordt het gewicht van de Traxx 3 ook op 84 ton gezet en ik kan me niet indenken dt een 4-spanningsloc lichter zal zijn. En al helemaal geen 70 ton om aan de aslasteisen te voldoen. |
03-02-2022 08:08:18 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen zullen worden. |
03-03-2022 02:20:22 | ||
---|---|---|
Basher
|
The HLE 17 will be sat on P160 bogies which have slightly modified different gears to enable them to reach 200 km/h. As far as I understand it, 186 001 to 186 045 are currently on P160 bogies. 186 111 to 122 and the Alpha TRAXX on hire are on F140 bogies. I have investigated the TRAXX Bogies and the answers are not simple. |
03-03-2022 12:59:37 | ||
---|---|---|
jeanne
|
140F hebben draaistellen met motoren die rechtstreeks op de wielas zijn gemonteerd en anderzijds verend in het draaistel opgehangen. Wielas en motor zijn samen bewegelijk in het draaistel opgehangen. De massa van deze combinatie is dus onafgeveerd ten opzichte van de spoorstaaf. Hier bij zijn de tandwielen dus onafveerd tussen motor en wielas gemonteerd. Dit wordt wel directe- of ook wel tramoplegging genoemd. Bij afgeveerde constructies is het tandwiel op de wielas niet rechtstreeks maar op een of ander manier bewegelijk op die wielas gemonteerd. Hier door is de motormassa ontkoppeld ten opzichte van de wielas en alleen in aan het draaistelframe opgehangen. Het draaistelframe is verend op de wielassen opgelegd en daarmee is de massa van de motoren verend ten opzichte van spoorstaaf gemonteerd. Voor het P160 draaistel is een of andere constructie gekozen waarbij de massa van de motoren alleen maar in het draaistelframe zijn opgehangen. De techniek die nodig is om deze ontkoppeling mogelijk te maken zorg en wel dat de totale massa van deze draaistellen altijd groter is. |
03-03-2022 13:11:36 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Alle locs die NS gebruikt hebben dezelfde draaistellen/aandrijving voor zover ik weet, allen met de tramophanging. Er is dus geen sprake van een verschil in dat opzicht tussen de 'NS serie' en de overige locs. Wel gaat het om verschillende bouwvarianten. Daarbij zijn er (kleine) wijzigingen in het algehele ontwerp, maar er is geen verschil in de ophanging/aandrijving. Laatst bewerkt door mtlx op 03-03-2022 13:19 |
03-03-2022 13:58:18 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Alle NS 186-en zijn van het F140 draaistel voorzien. Een direct gevolg van de keuze voor de lease van deze Traxx F140 MS2. Een best wel opmerkelijk keuze. Sinds de introductie van SGM had NS namelijk geen reizigersmaterieel meer aangeschaft zonder afgeveerde ophanging! Opzich in eerste instantie logische keuze maar uit oogpunt van de veel lager durende nooodzakelijk inzit geen gelukkige. Maar ja dat is iets dat je achteraf heel gemakkelijk kan roepen. Laatst bewerkt door jeanne op 03-03-2022 13:59 |
04-03-2022 14:52:37 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote uit Spoorpro 3 - 3 - 2022: De nieuwe locomotieven zullen ingezet worden op het binnenlandse net, en voor grensoverschrijdende ritten tussen België, Nederland, Luxemburg en Duitsland. De voertuigen zijn uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Omdat de huidige samenwerking tussen NS en NMBS tot december 2024 loopt, zullen er voor de overbruggingsperiode nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Mogelijk zal dit betekenen dat NS het huidige leasecontract voor de huidige Traxx-locomotieven (maximaal 160 kilometer) verlengt. Nieuwe locomotieven worden de NMBS HLE 17 locomotieven mee bedoelt. Treintrambus had deze informatie via NMBS. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-03-2022 15:39:01 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Eeuh de traxxen gaan toch vervangen worden door ICNG en niet door de HLE 17? |
04-03-2022 16:05:59 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Vindt die informatie ook verwarrend. Maar als goed begrijp zal de NS Traxx serie 186 + ICR nog wat langer ingezet worden tussen Amsterdam - Brussel. Er was altijd gecommuniceerd dat de ICNG België de NS Traxx serie 186 + NS ICR gaat vervangen vanaf dienstregeling 2025. |
04-03-2022 19:47:58 | ||
---|---|---|
Duplex07
|
De Huidige IC Brussel gaat opgedeeld worden in 2 nieuwe "IC Brussel" een snelle variant die begint in ergens voorbij asdz en dan stopt in asdz, shl, rtd, Antwerpen centraal, Brussel Noord, Brussel Centraal en eindigt in Brussel Zuid en die gaat gereden worden met ICNG-B. En dan gaat er een IC Brussel "langzaam" komen die gaat beginnen in Rtd en gaat stoppen in Bd, Noorderkempen, Antwerpen centraal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Airport, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid. Deze "langzame variant" gaat in het begin rijden met Traxx-I11 rijtuigen-Traxx en later met de nieuwe HLE 17 locs. |
05-03-2022 19:50:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
En het ligt in de lijn der verwachting dat we daar een stuurrijtuig bij gaan zien. NMBS heeft onlangs een opdracht aan Siemens gegund om de M6- en I11-stuurrijtuigen te voorzien van (nieuwe) ETCS-hardware en -software, en ook van STMs voor ATB en PZB. |
06-03-2022 18:21:00 | ||
---|---|---|
icened200
|
Quote Wanneer zal de I - 11 stuurstandrijtuigen voorzien zijn van ETCS level 2 Baseline 3? Anders kan NMBS vanaf 2025 ook met 2 reeks 28 locomotieven aan beide uiteinden met daartussen I - 11 rijtuigen worden ingezet. Totdat de I - 11 stuurstandrijtuigen zijn voorzien van ETCS. |
07-03-2022 00:37:14 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Concrete data heb ik niet gezien, maar ik verwacht dat e.e.a. samenvalt met de levering van de HLE 17 (TRAXX 3) en die staat voor 2026 gepland.
|