05-11-2020 15:23:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Met toestemming van Peter open ik een nieuwe topic over de corona. Vriendelijke verzoek om de discussie tot de spoorwegen te beperken.
De belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen weken:
NS rijdt sinds 19 oktober minder spitstreinen. Sinds 23 oktober rijden de extra nachttreinen niet, de nachttrein Rotterdam-Schiphol-Utrecht rijdt wel. Vanaf 5 oktober moeten alle museums dicht, en rijdt 28300 niet.
Thalys ging op 1 oktober 40%, minder ritten rijden. Vanaf 7 november rijdt Thalys 1 rit per dag tussen Amsterdam en Parijs.
Een man uit Tiel wilt dat NS meer doet om een veilige reis te waarborgen. Zo zijn alle zitplaatsen beschikbaar, samenreiskorting actief en mogen fietsen met de trein mee. NS en veiligheidsregio weigert om hierover te praten omdat deze man geen belanghebbeniger is. Deze persoon is naar de rechter gegaan. De rechter draagt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid op binnen twee weken te beslissen of de spoorvervoerder tot de orde wordt geroepen De uitspraak van de rechter is te lezen op de website van de rechtbank Laatst bewerkt door moderator op 05-05-2021 10:15 |
05-11-2020 15:38:47 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ook de 7400 rijdt niet, dit betreft geen spitstrein want deze vormt normaal de gehele dag een kwartierdienst (nou ja, een 10/20 dienst) met de 4000 tussen Bkl en Utg. |
05-11-2020 19:42:43 | ||
---|---|---|
robert5591
|
Zou dat dezelfde 'man uit Tiel'kunnen zijn als deze? |
05-11-2020 20:10:09 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Uitspraak 10 november is knap |
05-11-2020 20:26:13 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote link werkt niet |
05-11-2020 20:30:04 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote idem tussen Amf en Dv vallen juist buiten de spits treinen uit ( 1500 eens per 2 uur ) |
05-11-2020 20:35:09 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote www.ovpro.nl/2020/07/27/rechter-geen-vrijstelling-voor-mondkapje-in-ov/ Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2020 20:35 |
06-11-2020 00:12:56 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Ik zit de Verslag van de rechtbank te lezen. Er wordt vanwege de privacy geen namen genoemd, maar ook in deze rechtzaak wordt genoemd dat verzoekervanwege zijn werk dagelijks met het openbaar vervoer van [woonplaats] naar Amsterdam moet reizen.
De ene brief is op 30 juli gestuurd, terwijl bij de andere zaak een email op 1 augustus is verstuurd.
Zonder 100% zekerheid maak ik geen conclusies. |
06-11-2020 17:39:30 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanaf maandag gaan er nog minder NS treinen rijden. Nu rijden 97%, dat wordt 90%.
Welke treinen gaan uitvallen, is bij mij niet bekend. Reisplanner wordt 1 dag van ter voren bijgewerkt, uiteindelijk om 15.00 uur. Laatst bewerkt door seinhuis op 06-11-2020 20:03 |
06-11-2020 19:56:46 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
De reisplanner wordt per dag bijgewerkt... Wel goed je informatie delen, Seinhuis |
06-11-2020 19:57:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
In iedergeval is de 2000 tussen Dv en Amf verdwenen in de reisplanner als ik nu kijk voor maandag. |
06-11-2020 20:06:29 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Heb de tekst aangepast. |
06-11-2020 20:17:06 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote 2000 rijdt al een paar weken niet tussen Dv en Amf |
06-11-2020 20:48:33 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Oh jawel hoor, vandaag reed nog een hele sliert in de spitsen tussen Dv en Amf. De 1500 is wél uitgesneden op Dv - Amf (dus tot nu toe werd alleen in het dal 1x/2u iets geschrapt). |
06-11-2020 21:13:37 | ||
---|---|---|
anton_
|
in de spits rijd de 1500 toch niet daar? Dan rijdt de 2000 toch ? Laatst bewerkt door anton_ op 06-11-2020 21:13 |
06-11-2020 21:29:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Precies. Dus in de spits de 2000 welke de laatste tijd gewoon rijdt en in de daluren de 1500 die sinds half oktober geschrapt is. Vanaf maandag dus blijkbaar ook de 2000 (in de spits) opgeheven tussen Amf en Dv. Laatst bewerkt door treinhobby op 06-11-2020 21:30 |
06-11-2020 22:23:36 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Er wordt stapsgewijs naar het LUD concept toegewerkt. |
06-11-2020 23:40:49 | ||
---|---|---|
279
|
naar verluid worden geschrapt: week 46-48 serie 1000 / 3900 (Asd - Std !! ) week 47+48 serie 2000 / 2800 / 6800 dit alles voorlopig tot en met zo 31 januari 2021. Laatst bewerkt door 279 op 06-11-2020 23:43 |
07-11-2020 00:31:13 | ||
---|---|---|
scooter
|
En de 1900? Dat lijkt me toch een van de beste kandidaten |
07-11-2020 02:14:13 | ||
---|---|---|
BusNL
|
De 2400 lijkt Gv - Lls te worden, zonder stop op Laa helaas. Laatst bewerkt door BusNL op 07-11-2020 02:16 |
07-11-2020 09:16:20 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Dat is toch de storm en sneeuw dienstregeling? |
07-11-2020 09:42:31 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Correct. |
09-11-2020 10:54:17 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
De complete lijst: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html
|
09-11-2020 11:13:15 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
een aantal zijn al langer geschrapt zoals de 6500 |
09-11-2020 15:54:14 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Dat NS de tien-minuten trein Asd - Ehv niet rijdt snap ik maar had toch wel verwacht dat de hele dag de avonddienst gereden zou worden. Dan is er elke 15 minuten een trein en niet 10/20 zoals nu het geval is. |
09-11-2020 20:13:32 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Heeft iemand enige idee waarom deze lijst niet compleet is ? ( ik mis een opmerking op ns.nl over minder sprinters buiten de spits tussen Breukelen en uitgeest / minder IC's buiten de spits tussen Amf en Dv ). |
09-11-2020 20:18:39 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Amersfoort- Deventer en Veenendaal - Uitgeest staan gewoon bij. Laatst bewerkt door bart84 op 09-11-2020 20:18 |
09-11-2020 20:20:11 | ||
---|---|---|
michaben
|
Er staat dat er minder spitstreinen zouden rijden, echter vallen hier ook buiten de spits treinen uit en dat staat nergens vermeld. |
09-11-2020 20:23:31 | ||
---|---|---|
anton_
|
Amf - Dv zou eigenlijk in het onderstaande lijstje moeten staan: "Op de volgende trajecten rijden minder Intercity's:" |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-11-2020 16:03:08 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Als we dit gaan vertalen naar specifieke treinen krijg ik het volgende lijst Aangepaste dienstregeling vanaf 9 november Consessie Hoofdrailned 1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer 2000 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer 3400 rijdt niet 3900 rijdt niet asd std. Std hrl 303900 4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss 4500 rijdt niet 6200 rijdt niet 6500 rijdt niet 7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen 7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr) 7700 rijdt niet 8900 rijdt niet 15600 rijdt niet 21400 rijdt niet 22400 rijdt niet 22200 rijdt niet 23400 rijdt niet 28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiting Spoorwegmuseum.
Consessie HSL 1000 rijdt niet
Internationaal 9300 rijdt 1x per dag (9322 en 9315, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet)
De bronvermelding is uit openbaare date (website NS, reisplanner, boekingsprograma thalys). Mochten er dingen niet kloppen, zet het in deze topic en ik pas het aan. Volgens treinreiziger.nl gaat NS mogelijk in de 2de helft van november meer treinen schrappen. Laatst bewerkt door seinhuis op 11-11-2020 11:01, reden: Lijst verbeterd |
10-11-2020 16:24:29 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het dagplan van week 49 laat het volgende zien (grove aanpassingen, niet gekeken naar de details):
Laatst bewerkt door michaben op 10-11-2020 16:25 |
10-11-2020 16:27:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Op Std-Hrl pendelt IC 303900 EDIT michaben was me net voor Laatst bewerkt door Muizeneus op 10-11-2020 16:27 |
10-11-2020 22:47:12 | ||
---|---|---|
train85
|
Quote Deze lijst is verouderd. Er zijn een paar dingen veranderd. Binnenkort te zien in de reisplanners. |
11-11-2020 09:20:22 | ||
---|---|---|
martijn
|
Na de succesvolle (?) proef tussen Amsterdam en Zandvoort deze zomer mag je je nu voor elke treinreis aanmelden via de Treinwijzer. Laatst bewerkt door martijn op 11-11-2020 09:57 |
11-11-2020 10:04:41 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Zeg dan ook even welke veranderingen er komen. Wel zo handig i.p.v af te sluien met. "binnenkort te zien in de reisplanner" 🤨 |
11-11-2020 11:02:31 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Is verwerkt in mijn lijst |
11-11-2020 12:51:43 | ||
---|---|---|
train85
|
Een aantal series gaan weer rijden. O.a. de 2100, 2400, 3100, 4900, 5000, 5800, 12200 en 15800. |
11-11-2020 14:21:51 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Dat gaan we pas doen als je dan ook een gereserveerde stoel hebt. Nu heeft het voor mij als reiziger geen enkele toegevoegde waarde. Als NS bij veel aanmeldingen een treinstel zou toevoegen heeft t nut. Maar dat doen ze niet. |
11-11-2020 14:24:16 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote De 3100 opheffen zou ik ook zeer vreemd vinden. Treinen zijn in de rustige uren , als er losse VIRM rijdt nog behoorlijk druk. Afgelopen zaterdagavond rond 7 uur zelfs eentje met "trapbezetting" tussen Ut en Ed Laatst bewerkt door henri1972 op 11-11-2020 14:24 |
11-11-2020 14:27:30 | ||
---|---|---|
NDS
|
Zo denk ik er ook over, en daarnaast, ik wil gewoon een trein kunnen pakken die ik op moment wil hebben wanneer ik daar behoefte aan heb en niet vast zitten aan een vaste trein of route omdat ik me daarvoor aan moest melden. Ps; ik reageerde op het 2e bericht boven deze maar als nog een quote invoegen lukt me niet. Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 11-11-2020 14:30 |
11-11-2020 16:04:55 | ||
---|---|---|
279
|
wanneer rijden / reden deze series niet dan? |
11-11-2020 17:16:58 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Het idee is bedoelt om een indicatie af te geven van de drukte in de trein. Het kan iemand die niet gebonden is aan een tijd misschien naar een trein eerder of later verplaatsen. Hiermee krijg je wellicht een betere spreiding van reizigers. Het is dus wenselijk juist wel aan te geven dat jij wel gebruik wil maken van die trein. Mcn Asd |
11-11-2020 18:45:44 | ||
---|---|---|
henri1972
|
In Zwitserland is het al jaren gebruikelijk dat je in de reisplanner ziet of de trein druk, normaal bezet of rustig is. En ik hoef niet vooraf aan te geven of ik mee wil. |
11-11-2020 18:50:06 | ||
---|---|---|
michaben
|
Misschien heb je het niet door, maar er is een pandemie gaande waardoor het momenteel geheel onvoorspelbaar is hoe druk een trein zal worden. De maatregelen en adviezen verandere elke paar weken en daarmee het reisgedrag van mensen ook, dus er valt zonder extra hulpmiddelen geen touw aan vast te knopen qua druktevoorspelling. Ook in Zwitserland of welk land dan ook. Laatst bewerkt door michaben op 11-11-2020 18:50 |
11-11-2020 19:04:02 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Je kan ook normaal reageren denk ik? Einde discussie wat mij betreft, zo hoeft t niet. |
11-11-2020 19:18:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
Prima, dan zijn we het met elkaar eens. Als je inhoudelijk wilt discussieren zou ik adviseren om zelf een inhoudelijke reactie te plaatsen. Jouw opmerking komt nogal spottend en ongefundeerd over en wie kaatst kan de bal verwachten. Laatst bewerkt door michaben op 11-11-2020 19:44 |
11-11-2020 19:18:58 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote 2400 heeft tot nu toe gewoon gereden hoor... |
11-11-2020 19:20:53 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het is dan ook pas week 46, de opheffing van de overige treinseries (waarvan een aantal opheffingen nu dus teruggedraaid wordt) stond gepland voor week 49. |
11-11-2020 19:23:27 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Er staat toch echt "weer gaan rijden" 😜 |
12-11-2020 09:36:58 | ||
---|---|---|
train85
|
Ik reageerde op de post qua series vanaf week 49. |
12-11-2020 13:08:04 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Het is allemaal leuk bedoeld maar de vraag blijft wie er nou eigenlijk mee is gediend. Het reizend publiek, dat wil zeggen de goedmenende reiziger die hoopt dat er inderdaad op het moment zelf voldoende plaats is in de trein. En dus afwachten of het inderdaad in de praktijk voldoende werkt. Wellicht op veel momenten wel, maar ook vaak niet. Welke betrouwbarheid is er te verwachten? Of NS zelf die weer eens een grote hoeveelheid data binnen krijgt. Geen idee wat men van plan is daarmee te doen. Krijg de indruk dat de meerwaarde voor NS groter is dan die voor het reizend publiek. |
12-11-2020 14:03:53 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Zolang alle treinen op volle sterkte blijven rijden en de vraag maar 30% is, zal het in treinen niet gauw te druk worden. Het is dus vooral een hulpmiddel voor NS om te bepalen waar ze bakkilometers kunnen besparen.... |
12-11-2020 14:09:10 | ||
---|---|---|
michaben
|
Als je wilt dat ook de nieuwe discussie op slot gaat moet je vooral zo doorgaan met dit soort ongefundeerde uitspraken. Laten we het hier over feiten houden en geen complottheoriën gaan bedenken over dat het verkapte bezuinigingen zouden zijn. Vergeet ook niet dat treinen op volle sterkte rijden een tweede HC kost en de NS niet zomaar een blik HCs kan opentrekken. Laatst bewerkt door michaben op 12-11-2020 14:09 |
12-11-2020 15:17:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Kunnen ze sowieso niet uit de OV-chipkaart data deze gegevens halen? Als je de voorwaarde van het registreren leest, staat dat je eigen aanmelding gekoppeld wordt aan je incheck gegevens en zo controleren of je aanmelding terecht was. Bij veelvuldig foutief aanmelden kunnen ze je zelfs blokkeren. Het enige voordeel is dat, als je je van tevoren aanmeld, ze dat eerder weten dan de check-in. Maar wetende dat de materieelplanning 36 uur van tevoren bekend is (staat op ns.nl), zullen ze niet als er het laatste uur voor vertrek veel aanmeldingen bijkomen, nog een stel bijplaatsen. Dus vraag mij zelf ook af wat de meerwaarde hiervan is... |
12-11-2020 16:25:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Voor alle duidelijkheid, ik heb niks met deze project te maken, maar ik volg de ontwikkeling van 'big data'.
Met de OV chipkaart kan je alleen achteraf kijken hoeveel mensen in de trein reizen (als dit al mag), met dit kan je in de toekomst kijken. Al doen maar 5% van de reizigers hieraan mee, zelfs dan is er een schat aan informatie over hoe de reisbewegingen volgende week eruit zullen zien. |
12-11-2020 16:37:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
In dat geval heb je naar mijn bescheiden mening dan toch echt veel meer houvast aan de instapcijfers van vorige week .... |
12-11-2020 16:47:44 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Ik houd me bij de feiten dat op dit moment de treinen veel meer capaciteit bieden dan dat er vraag is. Zolang alle zitplaatsen beschikbaar blijven (en ik heb nog geen geluiden gehoord dat men weer terugwil naar de 1,5 m norm in het OV) betekent dit vanuit het oogpunt van de reiziger dat het geen toegevoegde waarde heeft om zich aan te melden. Die behoefte ontstaat pas als vraag en aanbod veel dichter bij elkaar gaan komen. Zolang de vraag niet enorm stijgt, zal dat dus vooral het geval zijn als treinen ingekort gaan worden. En laten we wel wezen, daar is niks mis mee: NS draait nu enorme verliezen door achterblijvende reizigersopbrengsten. Stoppen met zinloos lucht verplaatsen is dan de meest voor de hand liggende besparingsmaatregel. En als er dan ook HC's bespaard kunnen worden (en zodoende het hogere ziekteverzuim opgevangen kan worden) is dat ook heel mooi. Dat neemt niet weg dat het antwoord op de oorspronkelijke vraag "voor wie zou je dat aanmeldem eigenlijk doen?" eerlijkheidshalve toch is: zodat NS een efficiëntere materieel- en personeelsomloop kan maken.
|
12-11-2020 17:27:53 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Ik krijg net een mail van NS in mijn mailbox met daarin -hoe kan het ook anders- de uitleg dat die aanmeldservice geheel in mijn eigen belang is, want dan kan ik op basis van de prognoses een andere trein kiezen. De enigen die zodoende belang hebben bij het aanmelden van hun reis zijn dus degenen die flexibel zijn qua reismoment. Als die vervolgens ook allemaal wat gaan doen met de uitkomsten ervan, wordt het effect weer 0. Bovendien blijf je bezig: aanmelden, afmelden omdat die trein toch te druk wordt, aanmelden bij de rustiger trein ....
|
12-11-2020 19:33:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Tsja, zo steekt het leven nou eenmaal in elkaar, wat voor de één een voordeel is, is voor de ander een nadeel. Daarmee kan je nou eenmaal ook niet iets aanbieden wat voor iedereen 'past', maar is het daarom dan gelijk maar een reden om dan maar helemaal niets te doen eraan?
Dat er minder treinen rijden heeft nogthans niet alleen te maken met het terug gelopen aantal reizigers, maar ook een mindere beschikbaarheid aan personeel door de pandemie en zijn maatregelen. Dat je dan een beetje gaat proberen om te kijken hoe of waar je zonder teveel mensen overlast te bezorgen wat treinen kunt opheffen is niet meer dan logisch lijkt mij. |
13-11-2020 10:27:46 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Helemaal mee eens, en dat heb ik hierboven ook aangegeven. De discussie ging er echter over welk voordeel de reiziger heeft van het aanmelden van z'n reis. Als NS vervolgens die info gaat gebruiken om te kijken welke treinen er opgeheven kunnen worden, dan is dat voordeel er dus niet 😜 |
13-11-2020 13:07:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Mwa, wel degelijk denk ik, het kan ervoor zorgen dat jou trein die misschien toch drukker is dan gedacht niet opgeheven word. |
13-11-2020 13:38:24 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Dan begint de trein dus een soort belbus te worden: rijdt alleen als er voldoende aanmeldingen zijn 😜 Laatst bewerkt door Muizeneus op 13-11-2020 13:38 |
14-11-2020 12:08:34 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Het is al eerder gesuggereerd, volgens treinenweb vanaf maandag gaan er minder treinen rijden tussen Amersfoort en Den Haag/Rotterdam |
18-11-2020 07:27:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanaf maandag 16 november
Consessie Hoofdrailned (NS) 1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer 2000 rijdt niet 2800 rijdt niet 3400 rijdt niet 3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen 303900 rijdt Sittard Heerlen 4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss 4500 rijdt niet 6200 rijdt niet 6500 rijdt niet 6800 rijdt niet 7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen 7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr) 7700 rijdt niet 8900 rijdt niet 15600 rijdt niet 21400 rijdt niet 22400 rijdt niet 22200 rijdt niet 23400 rijdt niet 28300 rijdt niet, rijdt wel van 9 dec t/m 3 januari tijdens het evenement Winter Station 78329 en 78330 zullen roestrijden in de oorspronkelijke pad (SLT, niet op ma)
Consessie HSL (NS) 1000 rijdt niet Internationaal 9300 rijdt 1x per dag (9322 en 9315, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet) Eurostar schijnt ook 1 keer per dag te rijden. Laatst bewerkt door seinhuis op 18-11-2020 15:29 |
18-11-2020 07:44:46 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klein detail, maar volgens het museum zelf rijdt de 28300 alleen in de kerstvakantie. |
18-11-2020 10:53:27 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Ihkv de opheffing van de 3900 Asd-Std snap ik niet helemaal waarom dan niet de hele dag de 2900 wordt ingelegd. Nu heb je op de A2-corridor een lelijk 10/20-interval (hier en daar zelfs 9/21) met inconsistente aansluitingen tot gevolg. |
18-11-2020 10:58:25 | ||
---|---|---|
279
|
Als je de 3900 opheft en de 2900 laat rijden bespaar je toch niets? Daar gaat het toch allemaal om ? |
18-11-2020 11:16:23 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Serie 2900 zou dan in plaats van 800 rijden, me dunkt. |
18-11-2020 11:55:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, tegelijk kan inderdaad niet. |
18-11-2020 12:59:47 | ||
---|---|---|
279
|
Quote 800 alleen Amr - Asd ? |
18-11-2020 13:33:33 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Zoals broek53 zegt: dat moet dan wel, correct. Het is een interessant scenario dat zeker het overwegen waard is. |
18-11-2020 13:45:23 | ||
---|---|---|
michaben
|
Of splitsen/combineren te Asd. Ligt er ook aan wat uitkomt qua perroncapaciteit, de 800 keren in Asd levert je zonder aanpassingen een kering van 28 minuten op. |
18-11-2020 15:49:11 | ||
---|---|---|
anton_
|
Volgens mij is ervoor gekozen op een aantal series op te heffen en niet teveel de hele dienstregeling om te bouwen.Om sommige relaties krijg je dan "vreemde" dienstregeling, zoals bijvoorbeeld Hnk -> Amr - 50% extra reistijd door het uitvallen van de 4500. Ik kan me voorstellen dat dit gemakkelijker plannen is op deze korte termijn. |
19-11-2020 17:57:01 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote En een lange stop in Asd? Dus met de DRGL van de 800 tussen Amr en Asd en die van de 2900 tussen Asd en Mt. In plaats van .01-.05 staat hij dan stil van .01-.10 richting Mt en richting Amr niet van .19-.23, maar van .19-.29. Ik weet alleen niet of de spooropstelling van Asd dat aankan. Doorgaande reizigers tussen Ut en Amr kunnen nog altijd zonder extra lange stop met de 3000 mee en tussen Asd en Ehv heb je een mooie kwartierdienst. Ook de aansluiting in Ht op en van de 3600 is dan een stuk beter: van Nm naar Ehv is die nu 18 minuten en dat worden er dan 2. Laatst bewerkt door umbusko op 19-11-2020 17:58 |
22-11-2020 11:34:43 | ||
---|---|---|
brun
|
Weet even niet of het hier thuishoort dan wel in het IC Berlijn-draadje. De rechtbank in Münster heeft vrijdag de Duitse quarantaineplicht voor internationale reizigers nietig verklaard. Juridisch is die uitspraak dusdanig hard geformuleerd dat andere deelstaten die plicht ook niet langer met goed fatsoen kunnen opleggen. Ik bespaar jullie de saaie juridische details, het komt erop neer dat die quarantaineplicht in heel Duitsland simpelweg niet langer houdbaar is. Gevolg is dat je je nu dus NIET meer online hoeft te registreren en ook NIET meer in Duitsland in quarantaine hoeft als je uit Nederland met de trein naar Duitsland reist. Dat hoefde al niet als het gewoon een dagtripje is, maar geldt nu dus ook voor een verblijf van langer dan 24 uur. Is overigens alleen relevant als je om zakelijke redenen of bijvoorbeeld voor een familie- of vriendenbezoek reist, want toeristische overnachtingen zijn in D nog steeds verboden. Laatst bewerkt door brun op 22-11-2020 11:36 |
05-12-2020 01:22:45 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
13-12-2020 02:26:18 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Die vervallen als ze niet gebruikt zijn. |
13-12-2020 10:03:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Nee dus. Daarom stuurt seinhuis een prima link door, die elders al te vinden was, en die iedereen die keuzedagen krijgt, ook al zelf heeft ontvangen. |
13-12-2020 10:16:27 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Daar staat toch echt dat ze per 1-1-2021 vervallen als t dagen van voor 30 okt waren. De nieuwe zijn 1 jaar ipv 2 maanden geldig. Of ik moet iets over t hoofd zien? |
13-12-2020 10:44:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Je ziet niets over het hoofd, maar zo erg en onredelijk is het ook weer niet. Dan weet je toch wat je moet doen? De gebruik je ze. Dan vervallen ze toch alleen als je ze niet gebruikt? Toen ik nog werkte moest ik er ook wel eens één laten schieten,omdat ik geen tijd had. Dat is niks nieuws. Elke uitbreiding van de geldigheid is dus meegenomen. Niet zo dramatisch dus. |
14-12-2020 15:55:34 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
NS: aantal treinreizigers meer dan gehalveerd in 2020
|
14-12-2020 19:20:38 | ||
---|---|---|
slifor2
|
OV weer alleen voor noodzakelijke reizen tot 19 januari..... |
15-12-2020 13:48:45 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Interview topvrouw NS: ‘De treinreiziger moet terugkomen. Dat is het belangrijkste’ |
15-12-2020 16:47:15 | ||
---|---|---|
john2
|
De 1,5 meter expres van de SNN was van 24 oktober naar 19 december verplaatst vanwege de corona. Deze rit is echter ook op 19 december komen te vervallen vanwege de lock down maatregelen die nu zijn ingesteld. De kerstritten bij de stoomtram Hoorn - Medemblik zouden ook geanuleerd zijn. Laatst bewerkt door john2 op 15-12-2020 16:50, reden: Typfout hersteld |
15-12-2020 17:32:48 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Ook het spoorwegmuseum is (uiteraard) dicht, waardoor de 28300 niet rijdt (deze zal alleen rijden tijdens evenement winter station). |
15-12-2020 19:24:03 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat betwijfel ik; het lijkt me dat dat evenement niet doorgaat. (En dan hoeft de trein ook niet te rijden.) Laatst bewerkt door AgentX op 15-12-2020 19:24 |
15-12-2020 19:29:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Het gaat ook niet door, zie o.a. dit artikel van het AD. |
15-12-2020 20:28:29 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je maakt er wel wat leuks van ;) |
15-12-2020 21:01:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanavond om 22.25 op NPO 1 komt Marjan Rintel in de tv programma Op1 aan het woord over deze onstuimig tijd. Aflevering is terug te bekijken op NPO start. |
16-12-2020 11:50:08 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Uit dat stuk: vliegen naar London begin januari zou voor €67 kunnen en trein minimaal twee keer zo duur. Dat lijkt me lariekoek: Eurostar voor eerste week januari kost ook €67 en dan heb je geen kosten met voor- en natransport. Rintel noemt het houtje-toutje-prutswerk om een reis Amsterdam-Barcelona te boeken. Ja via NS misschien, maar via de collega's van de SNCF doe je dat binnen de 5 minuten. |
16-12-2020 11:55:07 | ||
---|---|---|
b2py
|
Is NS aan een PR-campagne begonnen, wat een offensief zo plots. |
16-12-2020 12:13:34 | ||
---|---|---|
mren
|
Ze zullen wel moeten; - er gaan banen verdwijnen terwijl er volop overheidssteun wordt betaald - prestaties nu zijn van invloed op toekomstige gunning HRN |
16-12-2020 12:58:28 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Alle vervoerders krijgen overheidssteun :P |
16-12-2020 14:14:43 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Woensdag 6 januari 2021: Eurostar Amsterdam CS-London St Pancras : 67 euro : reisduur: 13.46-17.00 is 4.14 Bij de reisduur is inbegrepen dat je een uur terug gaat in de tijd. De trein is in deze zeker geen concurrent voor mij |
16-12-2020 14:24:26 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Och, ik ben vroeger heel vaak naar Londen gevlogen en ben (inclusief lopen naar Muiderpoort) 40 minuten onderweg van mijn voordeur tot de incheckbalie op Schiphol. Netto reistijd naar mijn opdrachtgever in het centrum van Londen was desondanks altijd minstens 4 uur. Zelfs als ik naar London City Airport vloog. En het grootste deel van die 4 uur besteed je aan overstappen, lopen, wachten, lopen, overstappen... Dus productief ben je in die tijd ook niet. De Eurostar is precies om die reden een enorme concurrent. Inchecken, zitten, 4 uur rust aan je kop om te werken. |
16-12-2020 14:48:02 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Weer terug naar Nederland, NS heeft vanwege de lockdown Gisteren een kwart minder reizigers vervoerd (liveblog 10.51). NS verwacht vandaag minder reizigers omdat de scholen vanaf vandaag dicht zijn. Laatst bewerkt door seinhuis op 16-12-2020 16:59, reden: Link fout hersteld |
16-12-2020 16:51:49 | ||
---|---|---|
john2
|
Link werkt niet, tenminste bij mij niet. |
16-12-2020 18:18:30 | ||
---|---|---|
anton_
|
dit is wat er o.a. op de blog van het AD staat: Er reisden gisteren, op de eerste dag van de lockdown, een kwart minder mensen met de trein dan voor de aanscherping van de coronamaatregelen. Het kabinet benadrukte dat het openbaar vervoer alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen.
is een beetje vervelende website om naar de linken, omdat er tekst verdwijnt onder een knop "meer lezen". Maar misschien hoort dat bij een blog. Laatst bewerkt door anton_ op 16-12-2020 18:25 |
16-12-2020 21:37:44 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Het is toch niet gek dat er gisteren nog steeds veel mensen met de trein gingen, aangezien o.a. alle scholieren nog gewoon naar school moesten? |
17-12-2020 03:00:35 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Een groot gedeelte van de reizigers vlak voor de lock down waren dagjesmensen en scholieren. Aangezien (bijna) iedereen van de scholieren woensdag naar school moest, is het logisch dat hun moesten reizen. Dit terwijl de dagjesmensen voor het grootste gedeelte thuis (moeten) blijven aangezien alles dicht is.
Daarnaast waren er ook nog reizigers die eenmalig naar hun werk moesten (denk aan spullen ophalen op kantoor om thuis te kunnen werken, mensen die de voorraden van de winkels in moeten pakken en terug moeten sturen, enkele winkels zijn tot woensdag open gegaan omdat de eisen strenger zijn geworden. Misschien andere die van familie of vakantie toch naar huis moeten met OV. Zo zie je dat het enkele dagen duurt voordat een lock down echt goed in werking is getreden.
Aan de andere kant hebben we bij de eerste lock down gezien dat de mensen na een paar weken het thuis zitten zat zijn, waardoor het weer langzaam drukker gaat worden. Of dat dit keer weer gaat gebeuren zullen we in de toekomst zien. |