Opvallende dingen 13 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
13-10-2021 08:02:51
flippylosa
flippylosa

Voor het 13-10 topic: een van de SR 16/1700's met "duurzaam onderweg" livree staat vanochtend op Amf GE met een gebroken panto aan, met een dieselloc er voor.


13-10-2021 08:19:08
broek53
broek53

Vandaag (ook) vervanging van VIRM in de 4500: 2615 als 4525, 2772 als 4527, 2443 als 4531. Het lijken de tijden van DDM-1-vervangingen wel ;-).


13-10-2021 08:23:37 1
MetroRET
MetroRET

Als ik de geplande inzet mag geloven, zijn deze ritten ook daadwerkelijk gepland met SLT6, retour vanmiddag zijn dan ook de 4550, 4552 en 4556 hiermee gepland.


13-10-2021 08:30:19
broek53
broek53

Aha, hoort het ook tot het wijzigingsblad 11 oktober? Of is het Dagplan?



13-10-2021 08:32:28
Ysbergsla
Ysbergsla

Het wijzigingsblad ging reeds een week eerder in en daarmee is het Dagplan. Echter is de kans zeer reëel dat dit tot het volgende wijzigingsblad zal duren.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 13-10-2021 08:33

13-10-2021 08:55:26
broek53
broek53

Echte langlopers dus waarschijnlijk ;-). Geldt dus ook voor de inzet van SNG op de Ijssel-Brabantroute?


Terzijde: Het topic over het wbl oktober heeft een verkeerde datum in de titel, begrijp ik?


13-10-2021 08:57:59
sik214
sik214

2 Lineas 7700'ers, als losse loctrein ;-) te Onz klaar voor vertrek richting zuiden om 08:05 uur.

Slaat de Dolime een slag over?


13-10-2021 09:16:25
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
broek53 (13-10-2021 08:55:26):

Echte langlopers dus waarschijnlijk ;-). Geldt dus ook voor de inzet van SNG op de Ijssel-Brabantroute?


Terzijde: Het topic over het wbl oktober heeft een verkeerde datum in de titel, begrijp ik?


Dat is geheel correct.


13-10-2021 10:23:56
gvttreinen
gvttreinen

NJ 420 naar Asd, Ut aan 10.21 pas. heeft ie wel eens op tijd gereden? wink


13-10-2021 11:17:18
279
279
Quote
gvttreinen (13-10-2021 10:23:56):

NJ 420 naar Asd, Ut aan 10.21 pas. heeft ie wel eens op tijd gereden? wink


zo nu en dan.... :-)


13-10-2021 11:33:54
Ysbergsla
Ysbergsla

De punctualiteit bedraagt plusminus 7-8 procent. Let wel: dat betreft het aandeel dat minder dan de norm te laat was, niet het aandeel vertraagde treinen (92%).



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 13-10-2021 11:34

13-10-2021 11:41:47
ErikvR
ErikvR
Quote
279 (13-10-2021 11:17:18):
Quote
gvttreinen (13-10-2021 10:23:56):

NJ 420 naar Asd, Ut aan 10.21 pas. heeft ie wel eens op tijd gereden? wink


zo nu en dan.... :-)


let wel: vertraging onstaat door combineren en splitsen in het buitenland zoals al een aantal keren is aangegeven hier. NSI krijgt de trein in Koln overgedragen met vertraging en zoek het dan maar uit in de beschikbare paden naar Ut en Asd.


13-10-2021 11:56:38
BVisser
BVisser
Quote
Ysbergsla (13-10-2021 11:33:54):

De punctualiteit bedraagt plusminus 7-8 procent. Let wel: dat betreft het aandeel dat minder dan de norm te laat was, niet het aandeel vertraagde treinen (92%).


Wat is die norm dan?

Asdmw 11:46 NSI 1746 met lege Nightjet en 193 759 achteraan richting Wgm.


13-10-2021 12:02:00
Ysbergsla
Ysbergsla

Uit mijn hoofd is dat vijf minuten, maar van horen zeggen wordt het percentage niet danig positiever als die norm vijftien minuten zou zijn.


13-10-2021 12:46:55
thom
thom
Quote
flippylosa (13-10-2021 08:02:51):

Voor het 13-10 topic: een van de SR 16/1700's met "duurzaam onderweg" livree staat vanochtend op Amf GE met een gebroken panto aan, met een dieselloc er voor.


Misschien handig om het dan ook in het topci van de 13e te plaatsen, en niet in dat van de 12e ? ;)

En wat moet je je voorstellen met 'een gebroken panto aan' ?


13-10-2021 12:47:36
DingeZ
DingeZ

Inderdaad, want meestal rijdt de 420 met vertraging en in verreweg de meeste gevallen is die al voor Fffm ontstaan. Soms loopt het in het Ruhrgebiet nog op of bijvoorbeeld tussen Oberhausen en Arnhem gaat het van +45 naar +60 omdat daar pas het volgende pad is. De meest voorkomende vetraging is ca. +90 met elke week wel minstens een uitschieter over de 3 uur. In een enkel geval ontstaat er pas rond Koln vertraging, maar die is dan vaak wel beperkt (ca. +30).


13-10-2021 14:06:13
WouterRail
WouterRail

13:54 Trein 3646 (IC naar Zwolle) te Ht gespot met SGMm 2976 ipv SNG 2324 zoals in de resplanner staat aangegeven


13-10-2021 14:18:08
flippylosa
flippylosa
Quote
thom (13-10-2021 12:46:55):
Quote
flippylosa (13-10-2021 08:02:51):

Voor het 13-10 topic: een van de SR 16/1700's met "duurzaam onderweg" livree staat vanochtend op Amf GE met een gebroken panto aan, met een dieselloc er voor.


Misschien handig om het dan ook in het topci van de 13e te plaatsen, en niet in dat van de 12e ? ;)

En wat moet je je voorstellen met 'een gebroken panto aan' ?


Die was nog dicht en de mobiele site hier werkt echt verschrikkelijk. Ik bedoelde dat de loc 1 gebroken panto had. Dat 'aan' was denk ik een foutje van mijn telefoon of een gebrek aan koffie


13-10-2021 14:22:41
cuneo56
cuneo56
Quote
ErikvR (13-10-2021 11:41:47):
Quote
279 (13-10-2021 11:17:18):
Quote
gvttreinen (13-10-2021 10:23:56):

NJ 420 naar Asd, Ut aan 10.21 pas. heeft ie wel eens op tijd gereden? wink


zo nu en dan.... :-)


let wel: vertraging onstaat door combineren en splitsen in het buitenland zoals al een aantal keren is aangegeven hier. NSI krijgt de trein in Koln overgedragen met vertraging en zoek het dan maar uit in de beschikbare paden naar Ut en Asd.


Die vertraging ligt nauwelijks aan dat splitsen en combineren, daar is ruim de tijd voor ingepland.

Wel nemen de ongeplande voorvallen zoals storingen en werkzaamheden ook in het buitenland toe.

Ook opvallend is dat toen er nog onder DB vlag op deze verbinding gereden werd de trein veel punctueler was dan nu onder OBB vlag, het lijkt wel of in Duitsland nu het zelfde speelt zoals altijd al in Latijnstalige landen , het "Eigen treinen eerst" principe.sad


13-10-2021 14:44:47
DDZ7504
DDZ7504

Dat DB het "Eigen treinen eerst" principe gebruikt is toch al lang bekend? In elk geval in de goederenwereld, daar mogen vrijwel altijd alle DB treinen eerst.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

13-10-2021 14:47:25
DDZ7504
DDZ7504

Je kunt de desktopsite ook in een mobiele versie zetten (ik geloof dat die optie in de instellingen zit). Daarin kun je wel gemakkelijk een nieuw topic openen. Scheelt het beheer weer moeite, elke keer je berichten laten verplaatsen komt een beetje lui over.

Overigens snap ik ook niet wat je met een "gebroken" panto bedoelt. Bedoel je het echt als in een kapotte panto?

Quote
Henk1619 (13-10-2021 12:48:33):

Je mag ook gewoon blij zijn met het feit dat de trein eens een keertje goed voor de zon door het land rijdt.


Scheen die maar sadwink???????



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 13-10-2021 14:49


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

13-10-2021 15:23:52
henri1972
henri1972

En er is weer een stremming: tussen Db en Ed een wissrlstoring. 3252 en 3253 vallen uit. Vooralsnog geen alternatieve stop op Klp.


13-10-2021 15:40:11
DingeZ
DingeZ

Lijkt erop dat het weer wissel 105 is. Alle stops te Db ri Ut opgeheven en er wordt heel langzaam overheen gereden.


13-10-2021 16:03:33
seinhuis
seinhuis
Quote
DingeZ (13-10-2021 15:40:11):

Alle stops te Db ri Ut opgeheven en er wordt heel langzaam overheen gereden.


Db richting Ut is niet bereikbaar en alle treinen Db richting Ut rijden met aanrijding STS.

Tussen 16.15 en 16.45 een Quick scan waardoor helemaal geen treinverkeer mogelijk is van Maarn naar Bunnik, met de hoop dat het probleem dan (snel) verholpen of verbeterd is.


13-10-2021 16:30:54
martijn
martijn
Quote
WouterRail (13-10-2021 14:06:13):

13:54 Trein 3646 (IC naar Zwolle) te Ht gespot met SGMm 2976 ipv SNG 2324 zoals in de resplanner staat aangegeven


Check van het SGM-treinstel als 3661 bij Zp zojuist.



Laatst bewerkt door martijn op 13-10-2021 16:32

13-10-2021 16:32:05
flippylosa
flippylosa

NFL meldt dat hij bij Wijlre een gele 2200 "die absoluut niet NS-geel/grijs is" voorbij ziet rijden. Struktonloc?


13-10-2021 16:32:11
garco01
garco01
Quote
martijn (13-10-2021 16:30:54):
Quote
WouterRail (13-10-2021 14:06:13):

13:54 Trein 3646 (IC naar Zwolle) te Ht gespot met SGMm 2976 ipv SNG 2324 zoals in de resplanner staat aangegeven


Check van het SGM-treinstel als 3661 bij Zp zojuist.


Yes. Treinposities.nl heeft het verkeerde plaatje :)

Kwam 16.17 langs Spa.

Hoe zou dit nou komen trouwens? Materieelgebrek? Sandite?



Laatst bewerkt door garco01 op 13-10-2021 16:34

13-10-2021 16:34:18
thom
thom
Quote
flippylosa (13-10-2021 16:32:05):

NFL meldt dat hij bij Wijlre een gele 2200 "die absoluut niet NS-geel/grijs is" voorbij ziet rijden. Struktonloc?


Zal de SHD zijn, Strukton/Eurailscout heeft geen 2200'en meer.


13-10-2021 17:01:03
sik214
sik214

De SHD is bij de ZLSM momenteel met 2205, 302282, plan E en CTO meetrijtuig.

Ergens hoop ik daar nog op 2215+2×plan E+2205 ;-)



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-10-2021 17:03:00
Karel1969
Karel1969

De IJssellijn heeft het imago van schrootlijn weer terug: 3661 moet het doen met slechts een SGM III, de 2976.


13-10-2021 17:25:27
martijn
martijn

Grappig dat daar eerder een jarenlange traditie voor nodig was en het nu met één incident al zo ver is. Zal wel iets over de tijdsgeest zeggen...


13-10-2021 17:38:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
Karel1969 (13-10-2021 17:03:00):

De IJssellijn heeft het imago van schrootlijn weer terug: 3661 moet het doen met slechts een SGM III, de 2976.


Valt wel mee hoor.

De 3656 met 2 stellen SNG had ik van Ht tot Nm, trein kwam op alle stations te vroeg aan, dat spul haalt de rijtijden met gemak.


13-10-2021 17:41:43
thom
thom

Ik denk eerder dat iets bedoeld werd over het comfortniveau dan over de rijtijden halen ;)

Sprinters trekken doorgaans sneller op dan IC materieel, dus het is wel voor de hand liggend dat dat geen probleem op zal leveren.


13-10-2021 17:49:26
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De 3600 is ook geen echte IC, eerder wat de Duitsers een RE noemen.

De meeste reizigers rijden maar een klein stukje met de 3600.


13-10-2021 17:54:27
thom
thom

Nightjet vertrekt net (17:55) van de Wgm af met de 1745 voorop en 193 759 achterop richting Dmnz / Wp.



Laatst bewerkt door thom op 13-10-2021 17:57

13-10-2021 17:57:10
pluisje
pluisje

De meester bij vertrek van de trein, nadat de vorig kapot was uitgevallen: "Helaas dames en heren. Ook deze trein is defect." Na een boel gezucht en gesteun gevolgd door: "Grapje..." Opluchting... :- )


13-10-2021 18:00:16
diesels
diesels

De bron van de inzet van de SGM in de 3600 lag hem vermoedelijk in trein 3622 (3020+2324) die had moeten keren op 3637 in Zl, maar die vanwege 'logistieke problemen' werd opgeheven. Toch al de derde keer in een week dat ik zelf zie dat er gewoon een trein uitgedonderd wordt op deze verbinding - en ik sta echt niet de hele dag te kijken daar. Maargoed. In Rsd werd de daar weer op kerende 3646 gemaakt met de 2876 ingezet die, als ik het goed heb, eerder op de Zeeuwse Lijn de Sandite dienst gedaan had. Waarom treinposities denkt dat het de 2324 (nog) was is me een raadsel, maar dat zal ongetwijfeld het gevolg zijn van hoe de data aanleverd wordt vanuit NS. Wat dat betreft nog een gekkigheid, trein 3620 reed met de 3022+2757 (gloedjenieuw), maar volgens de feed zaten beide omgedraaid...



Laatst bewerkt door diesels op 13-10-2021 18:01

13-10-2021 18:00:59
henri1972
henri1972
Quote
NIJMEGEN (13-10-2021 17:49:26):

De 3600 is ook geen echte IC, eerder wat de Duitsers een RE noemen.

De meeste reizigers rijden maar een klein stukje met de 3600.


En een RE heb je bij NS niet dus blijven Sprinter en Intercity over. En de NS heeft de 3600 de naam Intercity mee. Echt of onecht .



Laatst bewerkt door henri1972 op 13-10-2021 18:01

13-10-2021 18:02:18
mvd
mvd

Een leuke ontmoeting van twee "bijzondere" IC's in Tb: aan de ene kant de eerder genoemde 3661 met SGMm-stel 2976 en aan de andere kant trein 1965 met Flirt 2518.



Laatst bewerkt door mvd op 13-10-2021 18:02

13-10-2021 18:11:46
seinhuis
seinhuis

Rond 17.30 schijnt een aanrijding op Watergraafsmeer gebeurt te zijn tussen een krol en een rangeertrein.


13-10-2021 18:27:44
Karel1969
Karel1969
Quote
martijn (13-10-2021 17:25:27):

Grappig dat daar eerder een jarenlange traditie voor nodig was en het nu met één incident al zo ver is. Zal wel iets over de tijdsgeest zeggen...


Inderdaad wat ver gezocht van mij. Maar wel opmerkelijk dat er in een lange IC verbinding van dat oncomfortabele materieel wordt ingezet.


13-10-2021 18:41:35
BVisser
BVisser
Quote
thom (13-10-2021 17:54:27):

Nightjet vertrekt net (17:55) van de Wgm af met de 1745 voorop en 193 759 achterop richting Dmnz / Wp.


Asdmw 18:36 NSI 193 759 met de lege Nightjet en de 1746 achterop richting Asd.


13-10-2021 19:57:40
seinhuis
seinhuis
Quote
BVisser (13-10-2021 18:41:35):
Quote
thom (13-10-2021 17:54:27):

Nightjet vertrekt net (17:55) van de Wgm af met de 1745 voorop en 193 759 achterop richting Dmnz / Wp.


Asdmw 18:36 NSI 193 759 met de lege Nightjet en de 1746 achterop richting Asd.


Het omrijden van lege NJ (vanaf Watergraafsmeer) had te maken met de aanrijding op Watergraafsmeer.

ILenT en ProRail hebben de sporen vrijgegeven.


13-10-2021 20:52:20
zaza
zaza

SNG 2772 om 19.40 op de Nootdorpboog naar Ldd.

VIRM 8707+ICMm 4072 om 19.43 te Ypb naar Onnen