Opvallende dingen 22 juli
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
22-07-2021 09:25:01
Karel1969
Karel1969

IC 1921 werd vanmorgen gereden door FLIRT 2513 i.p.v. met ICM.


22-07-2021 11:47:46
henri1972
henri1972

De 2978 pendelt al de hele ochtend in de 7500 serie. Vertrek uit AH om -.51, uit Ed om -.21.


22-07-2021 11:52:23 1
Korte_Naam
Korte_Naam

Check om 11:21 te Ed als 7535. Verder is men op de Kippenlijn in Ede bezig met het demonteren van de bovenleiding waarvoor het nodige werkmaterieel aanwezig is.


22-07-2021 13:13:21
evangoor
evangoor

Geen storingen op Houten-Geldermalsen, maar toch viel de 6900 daar uit en valt ie straks weer uit. Herstelwerkzaamheden volgens de AV van Geldermalsen.



22-07-2021 13:26:57
evangoor
evangoor

Geen doorgaande IC146 vandaag. Een aanrijding bij Seelze (Hannover). Voor het eerst zie ik dat op de AV van Bad Bentheim een Ersatzfahrt voor het Nederlandse deel wordt aangegeven: IC2906. Dat zal in Nederlandse termen wel IC146 met 45 minuten vertraging en de rijtuigstam van IC147 zijn.


22-07-2021 16:42:58
brun
brun
Quote
evangoor (22-07-2021 13:26:57):

Geen doorgaande IC146 vandaag. Een aanrijding bij Seelze (Hannover). Voor het eerst zie ik dat op de AV van Bad Bentheim een Ersatzfahrt voor het Nederlandse deel wordt aangegeven: IC2906. Dat zal in Nederlandse termen wel IC146 met 45 minuten vertraging en de rijtuigstam van IC147 zijn.


Het is telkens, telkens hommeles in Duitsland. Elke reis heb ik wel iets, met immense vertragingen tot gevolg. Of hoor van anderen over verbijsterende vertragingen. Niet als gevolg van noodweer ofzo, gewoon door defecten aan materieel of spoor.

Vandaag reed overigens de ICE 155 niet verder dan Köln-Ehrenfeld, omdat de tegentrein defect was geraakt en de ICE op die trein keerde (heb de nummers niet paraat). Gevolg ervan: iedereen moet via Regionalbahn naar Köln HBf om over te stappen. Maar daar is nu plotsklaps een enorme seinstoring, dus er kan niets via de hogesnelheidslijn naar Frankfurt. Wat weer als gevolg heeft dat al die mensen twee tot drie uur vertraging hebben.

En zo gaat het al wéken.



Laatst bewerkt door brun op 22-07-2021 16:44

22-07-2021 18:03:25
thom
thom

Of zoals nu dus een aanrijding, waar je ook geen invloed op hebt...

Daarnaat is een 'van horen zeggen' verhaal natuurlijk altijd wat onhandig, want met ongemak is er een verhaal te vertellen maar als er niets aan de hand is hoor je dan doorgaans niets van.


22-07-2021 18:24:57
broek53
broek53

Zomaar een bericht tussendoor over de waterschade: zaterdag 24 juli wordt het reizigersverkeer Maastricht - Luik hervat omdat de schade aan de Belgische zijde erg mee is gevallen; eerder sprak de NMBS nog over 2 augustus. De kalktreinen van en naar Hermalle zijn zelfs gisteren al weer over de gewone route gaan rijden, wordt mij verteld.


22-07-2021 18:34:52
sander14
sander14

Infrabel meldt op social media hetzelfde met betrekking tot het baanvak Maastricht-Visé: vandaag al geopend voor goederentreinen, vanaf zaterdag gaan de passagierstreinen ook weer rijden.


22-07-2021 19:16:09
brun
brun
Quote
thom (22-07-2021 18:03:25):

Of zoals nu dus een aanrijding, waar je ook geen invloed op hebt...

Daarnaat is een 'van horen zeggen' verhaal natuurlijk altijd wat onhandig, want met ongemak is er een verhaal te vertellen maar als er niets aan de hand is hoor je dan doorgaans niets van.


Hmmm, iedereen die vaak met Deutsche Bahn reist, komt frequent situaties tegen die toch echt niet aan onweer of aanrijdingen liggen. Het begint met 4 minuten zinloos stilstaan voor een rood sein (waarom moet per se die vertraagde Regionalbahn tóch nog voorgaan, de verkeersleiding weet toch dat er een ICE aan komt die op tijd is?). Vervolgens zijn het 10 minuten omdat er intussen een aankomstspoor bezet is. Je mist daardoor je aansluiting, de volgende trein heeft ook vertraging, want die zat achter een omgeleide goederentrein, dus je mist je alternatieve aansluiting ook. En patsboem, twee uur te laat op je plaats van bestemming.

Ondertussen probeer je in de Navigator-app te snappen wat er wel en niet rijdt. Maar die toont om de tien minuten een totaal ander beeld, want er zijn meer kleine vertragingen en dan is er geen kaas meer van te maken.

Het bedrijf heeft gewoon forse problemen. Dat weet het zelf ook, overigens.

Maar goed, dit is misschien voor een ander draadje. :-)



Laatst bewerkt door brun op 22-07-2021 19:17

22-07-2021 20:50:15
kjansma
kjansma

Hier een interessante tweet met foto. Ik ben niet in de positie om hier een mening over te hebben:

wie geeft het eerst toe?



Laatst bewerkt door kjansma op 22-07-2021 20:51

22-07-2021 21:18:11
michaben
michaben

Lijkt me dat de trein op 5b staat te wachten tot 4a vrij komt, waarna de trein vanaf 6a via 5b kan vertrekken.


22-07-2021 21:47:25
sjoerd
sjoerd

Volgens mij staat op spoor 4 een Sprinter en staan er Virm(m) op 5 en 6 tegen elkaar in. De machinist van de trein op spoor 6 vindt het een foto waard. De wissels staan namelijk goed voor een ontmoeting en dat lijkt me inderdaad vreemd.


22-07-2021 21:57:54
michaben
michaben

Staan die wissels niet gewoon zo omdat de laatste trein ook van 6a naar 5b vertrokken is? Dat wissels in een bepaalde stand liggen wil niet zeggen dat er een rijweg ingesteld is toch?

Gezien het tijdstip van het bericht gok ik dat de trein op 6a de 3541 is en de trein op 5b de 842. Op 4b staat dan de 4443 en buiten beeld op 4a zou de 6044 moeten staan en die blokkeert hier de boel. Reden van de spoorwijzigingen van de eerdere verstoring geweest zijn, waarschijnlijk stonden de sporen 3 en 6b vol met gestrande treinen.



Laatst bewerkt door michaben op 22-07-2021 22:02

22-07-2021 22:38:43 1
MasterE
MasterE

2968+2142 als 2678 door Ampo.




Mcn Asd

22-07-2021 23:21:56
sjoerd
sjoerd

@michaben: Wissels kunnen soms blijven staan in de laatst gebruikte stand. De rijweg voor de trein uit het zuiden op het middenspoor is waarschijnlijk niet ingesteld; de trein stopt voor rood sein 2178 en wacht hopelijk voor wissels 2153 en 2151 voor aankomst op spoor 704a, juist voorbij de Sprinter op 704b.

Toch is het raar. En dat vindt de machinist ook.


23-07-2021 08:41:06
michaben
michaben

Je kan op de foto niet zien wat er op 4a staat. De perronfasen liggen hier verschoven ten opzichte van elkaar dus 4a ligt verder naar achteren. Daar stond dus zeer waarschijnlijk óók een sprinter, want normaliter worden zowel 4a als 4b beide gebruikt door kerende sprinters. Enige fout is dan dat men de IC vanuit Ehv niet voor de inrijder heeft laten wachten tot 4a vrijgekomen is maar deze alvast naar 5b heeft laten oprijden.


23-07-2021 11:46:19
bacr
bacr
Quote
brun (22-07-2021 19:16:09):
Quote
thom (22-07-2021 18:03:25):

Of zoals nu dus een aanrijding, waar je ook geen invloed op hebt...

Daarnaat is een 'van horen zeggen' verhaal natuurlijk altijd wat onhandig, want met ongemak is er een verhaal te vertellen maar als er niets aan de hand is hoor je dan doorgaans niets van.


Hmmm, iedereen die vaak met Deutsche Bahn reist, komt frequent situaties tegen die toch echt niet aan onweer of aanrijdingen liggen. Het begint met 4 minuten zinloos stilstaan voor een rood sein (waarom moet per se die vertraagde Regionalbahn tóch nog voorgaan, de verkeersleiding weet toch dat er een ICE aan komt die op tijd is?). Vervolgens zijn het 10 minuten omdat er intussen een aankomstspoor bezet is. Je mist daardoor je aansluiting, de volgende trein heeft ook vertraging, want die zat achter een omgeleide goederentrein, dus je mist je alternatieve aansluiting ook. En patsboem, twee uur te laat op je plaats van bestemming.

Ondertussen probeer je in de Navigator-app te snappen wat er wel en niet rijdt. Maar die toont om de tien minuten een totaal ander beeld, want er zijn meer kleine vertragingen en dan is er geen kaas meer van te maken.

Het bedrijf heeft gewoon forse problemen. Dat weet het zelf ook, overigens.

Maar goed, dit is misschien voor een ander draadje. :-)


Het heeft er misschien toch ook mee te maken dat ook het beroep van een treindienstleider qua inhoud, waardering en honorering onderuit geschoffeld wordt ten gunste van allerlei inhoudelijk ondeskundige bovenlagen.

When you pay peanuts, you get monkeys.


23-07-2021 12:20:40
treinfan
treinfan

Er is een groot verschil tussen Duitsland en Nederland in afhandelingsregeling en wat geldt als een trein die op tijd rijdt. In Nederland heeft elke op tijd rijdende trein voorrang en wordt in de gaten gehouden of bepaalde treinen niet te vaak een minuut vertraging krijgen.

In Duitsland geldt alles tot en met 5 minuten vertraging als 'op tijd'. Met een opvolgtijd van 2 minuten kan een strak op tijd rijdende trein dus aan de kant genomen worden, ingehaald worden, en daarna met 5 minuten vertraging nog steeds 'op tijd' rijden. Bij vertraagde treinen (meer dan 5 minuten) wordt de fahrdienstleiter aangemoedigd om vertraging weg te werken. Een vertraagde RB kan dus prima voorrang krijgen op een ICE die op tijd is. Het is dan alleen niet handig om door een inschattingsfout 10 minuten vertraging te veroorzaken, want dan is de ICE wel te laat.


23-07-2021 12:31:28
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
sjoerd (22-07-2021 23:21:56):

@michaben: Wissels kunnen soms blijven staan in de laatst gebruikte stand. De rijweg voor de trein uit het zuiden op het middenspoor is waarschijnlijk niet ingesteld; de trein stopt voor rood sein 2178 en wacht hopelijk voor wissels 2153 en 2151 voor aankomst op spoor 704a, juist voorbij de Sprinter op 704b.

Toch is het raar. En dat vindt de machinist ook.


De machinist vond het raar omdat deze situatie van insluiting tien minuten geduurd heeft, namelijk tot de Sprinter vertrokken was.


23-07-2021 14:03:41
Zabky
Zabky
Quote
treinfan (23-07-2021 12:20:40):

Er is een groot verschil tussen Duitsland en Nederland in afhandelingsregeling en wat geldt als een trein die op tijd rijdt. In Nederland heeft elke op tijd rijdende trein voorrang en wordt in de gaten gehouden of bepaalde treinen niet te vaak een minuut vertraging krijgen.

In Duitsland geldt alles tot en met 5 minuten vertraging als 'op tijd'. Met een opvolgtijd van 2 minuten kan een strak op tijd rijdende trein dus aan de kant genomen worden, ingehaald worden, en daarna met 5 minuten vertraging nog steeds 'op tijd' rijden. Bij vertraagde treinen (meer dan 5 minuten) wordt de fahrdienstleiter aangemoedigd om vertraging weg te werken. Een vertraagde RB kan dus prima voorrang krijgen op een ICE die op tijd is. Het is dan alleen niet handig om door een inschattingsfout 10 minuten vertraging te veroorzaken, want dan is de ICE wel te laat.


Zo ben ik laatst met een 1500 uit Amersfoort 2 minuten te laat vertrokken omdat de trein voor ons uitgevallen was ivm een suïcidaal persoon en onze trein daarom erg druk werd. We waren ruim voor Connexxion bij Amersfoort aansluiting, toch moesten we wachten. Met nog veel meer vertraging en gemiste aansluitingen in Deventer tot gevolg. Was extra zuur, want Zwolle lag er aan de zuidwest kant uit en er waren veel omreizigers.


23-07-2021 14:16:32
sigma
sigma

Dat is dan gewoon een fout van de verkeersleiding.


23-07-2021 14:42:15
henri1972
henri1972
Quote
treinfan (23-07-2021 12:20:40):

Er is een groot verschil tussen Duitsland en Nederland in afhandelingsregeling en wat geldt als een trein die op tijd rijdt. In Nederland heeft elke op tijd rijdende trein voorrang en wordt in de gaten gehouden of bepaalde treinen niet te vaak een minuut vertraging krijgen.


Daar heeft de VL in Ah nog nooit van gehoord waarschijnlijk. Een paar weken gelden mocht een op tijd rijdende Abellio achter een vertraagde Arriva trein aan naar Arnhem. En dit gebeurd niet eenmalig daar, ook de ICE mag regelmatig achter vertraagde stoppertjes aan daar.


23-07-2021 14:52:27
pascalgerr
pascalgerr
Quote
henri1972 (23-07-2021 14:42:15):
Quote
treinfan (23-07-2021 12:20:40):

Er is een groot verschil tussen Duitsland en Nederland in afhandelingsregeling en wat geldt als een trein die op tijd rijdt. In Nederland heeft elke op tijd rijdende trein voorrang en wordt in de gaten gehouden of bepaalde treinen niet te vaak een minuut vertraging krijgen.


Daar heeft de VL in Ah nog nooit van gehoord waarschijnlijk. Een paar weken gelden mocht een op tijd rijdende Abellio achter een vertraagde Arriva trein aan naar Arnhem. En dit gebeurd niet eenmalig daar, ook de ICE mag regelmatig achter vertraagde stoppertjes aan daar.


Dit gebeurt structureel met de RE19 die achter de stopper van Breng aan rijdt


23-07-2021 15:00:52
henri1972
henri1972

Ik had t niet over Breng, dat is volgens drg, maar over een vertraagde Arriva stopper.

Abellio had een aangepaste drg en was op tijd in Zv, Arriva had +7 door een verstoring ergens in de Achterhoek. Arriva mocht voor en Abbellio sukkelt erachteraan en kon toen ook niet op tijd terug naar Duitsland. Kering was toen 5 minuten.


24-07-2021 01:18:09
thom
thom
Quote
sjoerd (22-07-2021 21:47:25):

Volgens mij staat op spoor 4 een Sprinter en staan er Virm(m) op 5 en 6 tegen elkaar in. De machinist van de trein op spoor 6 vindt het een foto waard. De wissels staan namelijk goed voor een ontmoeting en dat lijkt me inderdaad vreemd.


Dat laatste is ansich niet vreemd, ookal zouden alle treinen hier allemaal voor een rood sein staan dan is er altijd wel een wissel wat toevallig in een stand ligt dat twee treinen elkaar zouden kunnen ontmoeten. Met maar twee standen voor een wissel is er geen enkele manier om dat onmogelijk te maken natuurlijk ;)

Ook bijzonder dat de twitteraar van dit bericht uit deze foto de conclusie trekt dat er een trein door rood gereden zou moeten zijn :S



Laatst bewerkt door thom op 24-07-2021 01:20

26-07-2021 22:10:08
sjoerd
sjoerd

Die wisselstand is inderdaad, bij nader inzien, niet bijzonder, al kunnen instructies plaatselijk van elkaar verschillen. Bij het instellen van rijwegen zijn er eiswissels en verzoekwissels. Per rijweg zijn ze benoemd in het BVS en lopen dan al of niet mee om, ook in verband met gelijktijdige andere trein- of rangeerbewegingen. Ze lopen soms ook om als ze niet bereden zullen worden, om zoveel mogelijk flankdekking te verkrijgen. En je kunt je afvragen of dat bij perronfases zoals in Den Bosch, wellicht het geval zou zijn, zoals de machinist wellicht stond te bedenken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 26-07-2021 22:33

27-07-2021 01:56:39
thom
thom

Het lijkt mij, bij een standaard kruiswissel als dit is, niet echt dat er verschillen zitten in de plaatselijke instructies.

Flankdekking gaat alleen op in het geval van beide sporen met alle wissels in rechtdoor leidende stand, bij de andere 2 diagonale mogelijkheden is er geen flankdekking en ik denk dat we dan ook alle mogelijke configuraties gelijk al gehad hebben.



Laatst bewerkt door thom op 27-07-2021 01:57