30-03-2007 14:30:37
mich
mich

Vandaag in Venray is spoor 4 opgebroken. Er zijn ook veel nieuwe dwarsliggers neergezet zodat de muur weer compleet is. Wat gaan ze nog meer opbreken en/of vervangen? komt spoor 4 weer terug? Spoor 4 is in stukken gezaagd, en in zijn geheel opgetilt en opgestapelt. op spoor 5 liggen nieuwe betonnen bielzen klaar. Het laad/losperron is afgelopen week helemaal gesnoeid en weer begaanbaar.



Laatst bewerkt door moderator op 08-07-2021 13:29

30-03-2007 16:12:06
sneltrein
sneltrein
Waarvoor heeft spoor 4 dan gediend? (vroeger) want nu is het totaal niks




En dit vond ik op www.venray.nl

Vernieuwing Maaslijn van start
ProRail gaat aan de slag met de vernieuwing van de Maaslijn. De werkzaamheden aan het spoor tussen Venlo en Nijmegen vinden plaats in de meivakantie van 28 april tot en met 6 mei. De voorbereiden voor deze groot­scheepse onderhoudsbeurt zijn begin maart gestart.

De vernieuwing van het spoor wordt grondig aangepakt: ProRail laat het grind (ballast), de bielzen (dwars­liggers) en de rails (spoorstaven) op diverse plekken vervangen. Ook enkele overwegen krijgen een op­knapbeurt.

De voorbereidingen voor deze werkzaamheden zijn inmiddels begonnen. In Venray worden onder andere de nieuwe dwarsliggers al­vast klaargelegd op diverse plekken naast het spoor. Dit kan, met name ’s nachts, enige overlast veroorza­ken voor omwonenden. Het verkeer ondervindt er geen hinder van. In totaal worden 15.000 dwarsliggers vervan­gen. Strukton Railinfra Zuid voert de werkzaamheden uit.

Laatst bewerkt door sneltrein op 30-03-2007 16:28


:)

30-03-2007 16:16:09
mich
mich
Vroeger werd daar gerangeert voor de aviko aansluiting, en er stond een heel grote gastank voor de gasfabriek in venray. Ook werd er veel stukgoed en ander spul zoals kolen geladen. Op die spoortjes is zoveel vervoer geweest dat er een sik gestationeerd was. Nu word het spoortje alleen nog door werktreinen gebruikt, en moet(moest)blijven liggen voor defensie(basis de peel).

Laatst bewerkt door mich op 30-03-2007 16:16

30-03-2007 16:23:03
sneltrein
sneltrein
Zou leuk zijn als ze weer naar avriko gingen rijden.
Zal binnekort is gaan kijken


:)


30-03-2007 19:20:36
mich
mich
dat zal niet gebeuren, dat vervoer gaat per vrachtwagen. De datums van de werkzaamheden zijn vreemd, want eigenlijk zijn ze al begonnen. Op diverse plekken waren ze vandaag bezig met werkmaterieel en spoormateriaal.

31-03-2007 11:00:29
maaslijn
maaslijn
Nou ja, ze zijn begonnen met het aanvoeren van materialen, aan het spoor hebben ze nog niets gedaan.

04-04-2007 07:11:49
class66fan
class66fan
Is er al bekend met welk werk en spoorwegmaterieel men de werkzaamheden gaat uitvoeren. wat voor loks er bijv.ingezet gaan worden,komt ook het kettinghorcircus in aktie

05-04-2007 21:42:45
waalkade
waalkade
Op het oostelijke spoor Molenhoek - Nijmegen gaat men waarschijnlijk ook aan de gang. Onlangs zijn er railstaven gelost.

06-04-2007 21:15:42
sneltrein
sneltrein
Hier 3 foto's van voorbereiding van werkzaamheden op station Venray.
(niet zo goeie kwaliteit want is namelijk met me mobieltje gemaakt)

http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006259690090073296

http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006257583291742941

http://allyoucanupload.webshots.com/v/2006207795433084657

Laatst bewerkt door sneltrein op 06-04-2007 21:18


:)

06-04-2007 23:32:42
waalkade
waalkade
Vandaag was men bezig in Venray met het demonteren van het losspoor t.h.v. Aviko.
In Blerick was men bezig met het weghalen van het spoor waar tot voor kort de DE3'en stonden. En in Blerick bij Cabooter zag ik de eerste wagens in de loods staan. Daar tenminste wel een nieuw stuk spoor.

07-04-2007 00:03:34
mich
mich
spoor 6 en 7 dus ook exit. Hopelijk blijft 5 wel liggen.

09-04-2007 20:45:52
mich
mich
Net nog even wezen kijken op station Venray, er staan nu minstens 5 containers waarvan 2 op het laad/losperron. Op enkele containers zag ik Nedtrain staan. Spoor 5 6 en 7(6 en 7 liggen voor de aviko) zijn nog helemaal intact, wel stond op spoor 6 een apparaat om de bouten vast/los te draaien en ernaast een hoop van die platen en bouten.
Wat ze nu precies van plan zijn is niet duidelijk, maar ze zijn dagelijks aan het werk dus we zullen het binnenkort weten.

Laatst bewerkt door mich op 09-04-2007 20:46

09-04-2007 22:24:19
waalkade
waalkade
Van wat ik afgelopen vrijdag uit de trein kon zien, was dat er bij Aviko een puntstuk uitlag. Het wissel naar de Aviko sporen was zijn stelstang kwijt. Zo te zien was het betreffende wissel geklemd. Beveiligingstechnisch geen probleem omdat er een stopontspoorblok zit.

18-04-2007 15:59:59
mich
mich
Update: op verschillende plaatsen lang de maaslijn zijn nieuwe rails neergelegd, gezien de lengte ervan en de locaties moet het per werktrein(!) gebeurt zijn. Het spoor naar Aviko in Venray is opgetilt en op zijn ballast gelegd. Verder staan er bij een aantal overwegen borden dat ze afgesloten worden, en word bij Vierlingsbeek zelfs een complete weg langs het spoor afgesloten. Ook viel het me op dat bomen lags het spoor grondig gesnoeid waren.

Voor de volledigheid hier ook even:
Van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei is er geen treinverkeer tussen Blerick en Nijmegen en vice versa. ProRail voert tijdens een negendaagse buitendienststelling werkzaamheden uit voor spoorvernieuwing. De werkzaamheden worden uitgevoerd door hoofdaannemer Strukton Railinfra Zuid en enkele onderaannemers. De werkzaamheden aan de Noordelijke Maaslijn zijn omvangrijk. Er wordt twaalf kilometer spoor (ballastbed, dwarsliggers en spoorstaven) vernieuwd. Bij 1100 meter hiervan worden alleen de dwarsliggers vervangen, omdat de spoorstaven en de ballast hier nog goed zijn. Verder worden vijf wissels en vier overwegen vervangen. Ook worden diverse wissels en achterliggende sporen gesaneerd. Dit betekent in de praktijk 18.500 dwarsliggers vervangen, 74.000 kraagschroeven vastdraaien en 40.000 ton steenslag (grind) lossen en verwerken. Hiervoor worden gespecialiseerde werktreinen van honderden meters lang gebruikt.

Laatst bewerkt door mich op 18-04-2007 16:03

21-04-2007 14:09:12
sneltrein
sneltrein
nog nieuwe dingen,,, over een week beginnen ze al=)


:)

21-04-2007 14:23:48
maaslijn
maaslijn
Misschien: de wissel naar het voormalige havenlijntje in Ck wordt uitgenomen, dit wordt doorgaand spoor. Einde havenlijntje dus. In Ck blijven alleen spoor 1 t/m 3 liggen, hetzelfde in Vry, alleen spoor 1 t/m 3 blijven liggen. De wissels naar de spoortjes die gaan verdwijnen worden verwijderd en dat wordt dat gewoon doorgaand spoor.

21-04-2007 15:03:54
sneltrein
sneltrein
Volgens mij word ook spoor 2 vervagen in Vry want daar stond wat op getekend


hier nog een paar foto's van werkzaamheden

http://aycu40.webshots.com/image/14639/2003003899749704871_rs.jpg
http://aycu10.webshots.com/image/14009/2004296092791146859_rs.jpg
http://aycu38.webshots.com/image/14037/2004288526036879726_rs.jpg
http://aycu26.webshots.com/image/15305/2004286833197080391_rs.jpg
http://aycu07.webshots.com/image/14446/2004200861060324660_rs.jpg
http://aycu27.webshots.com/image/14546/2004293777648653510_rs.jpg
http://aycu30.webshots.com/image/14629/2004244304863746407_rs.jpg

Laatst bewerkt door sneltrein op 21-04-2007 15:20


:)

21-04-2007 17:09:04
mich
mich
@maaslijn: Het lijkt er wel op dat in Venray spoor 5 blijft liggen, maar dat zullen we vanzelf zien.
@sneltrein: Dat zag ik ook al staan, staat ook iets op van de lassen en overwegdetectie, denk ook dat dat spoor vervangen word.

Laatst bewerkt door mich op 21-04-2007 17:10

21-04-2007 19:30:06
maaslijn
maaslijn
Helaas zal dat spoor ook verdwijnen. In Vry zullen 3 sporen overblijven. Voor zover ik weet wordt er aan spoor 2 niets gedaan. Informatie komt van Strukton-medewerker.

22-04-2007 10:58:30
philips
philips
Quote
sneltrein:
http://aycu40.webshots.com/image/14639/2003003899749704871_rs.jpg
Wat is dit voor ijzeren dingen waar je voor moet op letten?


Groeten, Philips

22-04-2007 11:05:51
sneltrein
sneltrein
@philips: dat is dit ding http://aycu38.webshots.com/image/14037/2004288526036879726_rs.jpg
maar waarvoor dat dient geen idee.

@maaslijn:als je een keer op station venray komt moet je maar is net bij de spoorbomen op het staion T.H.V het perron 2 zie je van alles staan ook om de 5 dwarsliggers staat een getal bijv 20 en dan 5 dwarsliggers verder staat 25

@mich denk ook dat dat spoor vervangen word.:
Ik denk dat inderdaad spoor 2 ook vervagen word, maar dat zien we vanaf zondag wel

Laatst bewerkt door sneltrein op 22-04-2007 11:10


:)

22-04-2007 11:19:44
dvdhoven
dvdhoven
Volgens mij is het een ATB NG baken, een ding dat ATB informatie naar de trein stuurt. Zie deze link: http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/ en dan ATB NG kiezen (in het menu links) Zeer interessante site!


Dick van den Hoven

22-04-2007 11:21:08
aestudent
aestudent
Klopt, is inderdaad een ATB-NG baken. Kennelijk moet daar nog iets mee gebeuren of zo.

22-04-2007 11:22:43
philips
philips
Quote
dvdhoven: Volgens mij is het een ATB NG baken, een ding dat ATB informatie naar de trein stuurt. Zie deze link: http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/ en dan ATB NG kiezen (in het menu links) Zeer interessante site!
Mmmm, interresant!


Groeten, Philips

22-04-2007 12:11:07
reizigert
reizigert
Quote
maaslijn: Helaas zal dat spoor ook verdwijnen. In Vry zullen 3 sporen overblijven. Voor zover ik weet wordt er aan spoor 2 niets gedaan. Informatie komt van Strukton-medewerker.


Jammer dat in Nederland alles wordt opgeruimd zodra het niet meer in gebruik is. In het directe buitenland heb je van nog volop overwoekerde emplacementen, roestige zijspoortjes en vervallen stations, maar die spoorromantiek is ons hier dankzij de typisch Nederlandse opruimwoede niet gegund. NU weer de aansluiting Kleve en de emplacementen Cuijk en Venray, eerder al het prachtige rangeerterrein in Susteren en rangeersporen in Weert...Ben benieuwd wat het volgende saneringsproject in de regio is. Ik vrees voor het voormalige suikerbieten-emplacement in Nuth, de havenaftakking in Linne, de houtzagerij-zijsporen in Haelen...

27-04-2007 23:36:56
mich
mich
Als je van werkmaterieel houd moet je NU in Blerick zijn. Goejedag dan het staat echt helemaal vol. Kettinghor, diverse locomotieven(strukton g1206) en railbouwvoertuigen vormen een lange gele muur. Ook zijn de begonnen aan de werkplaats van Voith voor Veolia. De plan U's staan er ook nog.

28-04-2007 00:19:30
waalkade
waalkade
Vanmorgen stond er zelfs een 600 bij de DE3's.

28-04-2007 00:39:26
mich
mich
die staat normaal in de loods, word gebruikt voor rangeerwerk daar. Er stonden ook nog rijen platte wagen deels beladen met dwarsliggers. Ik ga komende tijd zeker even kijken %02%

Laatst bewerkt door mich op 28-04-2007 00:39

28-04-2007 01:15:06
thom
thom
Dat zal iig niet de 600 van het NSM geweest zijn.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-04-2007 15:39:11
sneltrein
sneltrein
Heeft iemand al grote werkzaamheden gezien?
in Venray is er niet veel

Laatst bewerkt door sneltrein op 28-04-2007 15:39


:)

28-04-2007 15:40:58
mich
mich
Nee in Venray was alleen een grote soort graafmachine druk met dwarsliggers aan het spelen. Het werkmaterieel dat gister avond in Blerick stond zal vandaag tog wel deze kant op komen.

28-04-2007 15:42:21
sneltrein
sneltrein
En stukje naar de witte venne hebben ze van alles los gekoppeldd van het spoor,,
Dat denk ik ook maar om 15:00 nog steeds niks in Venray.

Laatst bewerkt door sneltrein op 28-04-2007 15:43


:)

28-04-2007 22:21:17
freek500
freek500
Vandaag toevallig door Vierlingsbeek gereden, op een grote berg ballast na was er daar ook nog niet veel te zien.

29-04-2007 10:57:54
rambons
rambons
Gister en vandaag zijn in Boxmeer verschillende ballasttreinen aan het werk, daarbij waren de 6401 (Railpro), 6403 (Railpro), 6460 en de 6451 van Railion betrokken. Verder werd de overweg op de spoorstraat vernieuwd en een wissel helemaal vervangen met behulp van een grote kraan en diverse graafmachines van strukton. Kortom hier is men hard aan het werk.

29-04-2007 14:22:21
class66fan
class66fan
Quote
sneltrein: Heeft iemand al grote werkzaamheden gezien?
in Venray is er niet veel
Dan moet je eens ter hoogte van Grubbenvorst gaan kijken,hallo zeg daar zijn ze pas met zwaar materieel bezig,Vernieuwingstrein 2 van struckton is daar bezig.

29-04-2007 19:46:24
mich
mich
Vandaag was het wel kassa in venray, Op spoor 2, 3 en 5 werktreinen, waaronder strukton loc carin, een stopmachine en nog 2 grote gele gevallen.

29-04-2007 21:44:54
sneltrein
sneltrein
Die had ik ook zien staan aleen weet niet of ze er nu nog staan zal morgenvroeg wel even kijken


:)

30-04-2007 14:45:48
sneltrein
sneltrein
Vandaag Groot materieel in Venray

Laatst bewerkt door sneltrein op 07-05-2007 13:31


:)

02-05-2007 14:25:40
brugger
brugger
de ketinghor blijft volgens de medewerkers maar tot zaterdag gisteren avond stond de kettinghor net voor nm

02-05-2007 18:09:43
mich
mich
gister avond stond de unitmat 5 met zijn neus op de overweg in de stationsstraat te Venray. De overweg sloot, unimat tufte eroverheen en overweg ging meteen weer open. Verder waren nog 2 werktreinen actief en stond er nog een lange sleep plattse wagens dwarsliggers.

02-05-2007 19:54:04
brugger
brugger
Tevens de unimat 7 en stab 10 met een raar soort platte wagen zie foto http://www.freewebs.com/arnevermeulen/DSC%5F0091.JPG wie kan mij vertelen wat dat is?

02-05-2007 23:49:20
waalkade
waalkade
Woensdagavond rond 19.00 stond ombouwtrein 2 iets ten zuiden van Nmh op het oostelijke spoor. Enkele honderden meters erachter kettinghor 4. Ertussenin stond de Janine.

03-05-2007 10:17:34
class66fan
class66fan
Quote
brugger: Tevens de unimat 7 en stab 10 met een raar soort platte wagen zie foto http://www.freewebs.com/arnevermeulen/DSC%5F0091.JPG wie kan mij vertelen wat dat is?
Dit voertuig wordt gebruikt na dat er ballast is gestort ,om de ballast dan vast te gaan trillen,dit voertuig simuleerd ,alsof er veel treinen over het spoor rijden,deze machine maakt dus het spoor stabiel.

03-05-2007 10:26:28
waalkade
waalkade
Om 9.31 kwam de V202 RTB 500 1608 aan in Nm met lege ballastwagens uit de ri Ht.
Er stond al een geel/grijze 6400 met lege ballastwagens te wachten om die tijd.
Op het spoor naar de ex-brugonderhoudswerkplaats stond een Strukton 2200 (302328?).

Laatst bewerkt door waalkade op 03-05-2007 10:35

03-05-2007 10:33:49
keesje
keesje
Misschien was het al ergens gemeld, maar ook in Cuijk wordt gesaneerd: alleen spoor 1, 2 en 3 blijven over.

03-05-2007 10:36:54
waalkade
waalkade
Daar lag zelfs nog een wissel met houten klossen om de strijkregels op zijn plaats te houden.

05-05-2007 17:43:58
mich
mich
In Venray is spoor 5 ook weggehaald, zodat er nu nog 3 sporen over zijn. De grond is vlak gemaakt en het lijkt erop dat ze er klaar zijn.

07-05-2007 23:11:39
waalkade
waalkade
In Nm staat nog een trein met dat fijne grijze spul (porfier?). Waarschijnlijk moeten ze de schouwpaden nog afwerken.

08-07-2021 11:27:59
john2
john2

Akkoord over elektrificatie Maaslijn, project gered.

Bron: 1Limburg.

www.1limburg.nl


08-07-2021 14:10:45
aaron
aaron

Weet iemand eigenlijk of het de bedoeling is dat er doorgaande treinen gaan rijden op de Maaslijn? Ik meen me te herinneren dat dat plan er ooit was.



Laatst bewerkt door aaron op 08-07-2021 14:11

08-07-2021 14:21:13
michaben
michaben

Het was ooit de bedoeling dat de Maaslijn tot Sittard zou gaan rijden. Op de langere termijn zinspeelt men ook op een intercity via de Maaslijn die dan tot Maastricht zou gaan rijden. Dan krijg je drie treindiensten:

  • Stoptrein Nijmegen - Venray
  • Stoptrein Venlo - Roermond
  • Intecity Nijmegen - Maastricht (stops te Nijmegen Heyendaal, Venray, Blerick, Venlo, Roermond en Sittard).



Laatst bewerkt door michaben op 08-07-2021 14:22

08-07-2021 15:07:00
tieske05
tieske05

Ik heb iets anders gehoord:
Stoptrein Maastricht Randwyck-Nijmegen

Spitstrein Nijmegen-Venlo

IC Maastricht-Nijmegen met stops te:
Maastricht, Sittard, Roermond, Venlo, Venray, Boxmeer, Nijmegen Heyendaal (alleen doordeweeks), Nijmegen


08-07-2021 19:33:46
pascalgerr
pascalgerr

Zouden op de Maaslijn dan Flirtjes of E-GTW gaan rijden? Of nog wat anders?


08-07-2021 20:20:00
martijn
martijn

Beetje vroeg om daar nu al over te speculeren. Arriva was ooit van plan om 13 extra driedelige FLIRT's te bestellen voor als de elektrificatie gereed is. Maar of ze straks ook alle 13 aan de Maaslijn gebonden blijven of dat bijvoorbeeld een stoptreindienst met 2-delige stellen of GTW's wordt uitgevoerd zal wel afhangen wat het meest efficient blijkt voor de uiteindelijke dienstuitvoering.



08-07-2021 22:16:48
mren
mren

Of van het reizigersaanbod, of denk ik nou te ouderwets?


09-07-2021 07:42:52 1
martijn
martijn

Haha als je bepaalde vervoerders op bepaalde lijnen ziet acteren op het aanbod zou je denken dat dat inderdaad een wat ouderwetse gedachte is. Maar ze nemen het vast mee in de planning wink


16-07-2021 09:49:55
mich
mich
Quote
martijn (08-07-2021 20:20:00):

Beetje vroeg om daar nu al over te speculeren. Arriva was ooit van plan om 13 extra driedelige FLIRT's te bestellen voor als de elektrificatie gereed is. Maar of ze straks ook alle 13 aan de Maaslijn gebonden blijven of dat bijvoorbeeld een stoptreindienst met 2-delige stellen of GTW's wordt uitgevoerd zal wel afhangen wat het meest efficient blijkt voor de uiteindelijke dienstuitvoering.


Nee, want er blijft ATB-NG liggen op de Maaslijn, dus je krijgt nieuwe Flirt stellen die in eerste instantie nog gecombineerd zullen rijden met de diesel GTW.


16-07-2021 16:25:52
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Echt, met diesel onder de draad?


16-07-2021 17:56:56
mdeen
mdeen

Ik denk dat Arriva (of de vervoerder die rijdt als de elektrificatie eindelijk klaar is) pas elektrische stellen hoeft te bestellen als ook daadwerkelijk duidelijk is wanneer de elektrificatie klaar is en dat tot die tijd ook nog de dieselstellen gebruikt mogen worden.

En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland.


16-07-2021 21:38:15
AlexNL
AlexNL

Hoe lang blijft de ATB-NG op de Maaslijn eigenlijk nog "houdbaar" voordat er flink geïnvesteerd moet worden in onderhoud/vervanging van de hardware aldaar? In Groningen en Friesland is er om die reden besloten om eerder dan gepland ERTMS te gaan uitrollen op de Noordelijke Nevenlijnen.


18-07-2021 22:31:58
timtrein
timtrein
Quote
mdeen (16-07-2021 17:56:56):
En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland.

Voor ETMET? Er zijn al 18 nieuwe Wink's hier, wat moeten we in het noorden met nog meer dieselstellen?


19-07-2021 01:22:31
aarclay
aarclay
Quote
timtrein (18-07-2021 22:31:58):
Quote
mdeen (16-07-2021 17:56:56):
En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland.

Voor ETMET? Er zijn al 18 nieuwe Wink's hier, wat moeten we in het noorden met nog meer dieselstellen?


Ik denk eerder dat die GTW'tjes verkocht zullen worden.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2021 01:22

19-07-2021 09:24:39
john2
john2
Quote
timtrein (18-07-2021 22:31:58):
Quote
mdeen (16-07-2021 17:56:56):
En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland.

Voor ETMET? Er zijn al 18 nieuwe Wink's hier, wat moeten we in het noorden met nog meer dieselstellen?


Mee rijden! wink


19-07-2021 10:32:48
hellfire
hellfire
Quote
aarclay (19-07-2021 01:22:31):

Ik denk eerder dat die GTW'tjes verkocht zullen worden.


Gaan ze niet gewoon terug naar de leasemaatschappij?


19-07-2021 11:08:06
aarclay
aarclay

Ah, nooit geweten dat ze geleased zijn. Volgens Railwiki is dat bij Railpool. Dan lijkt mij dat voor de hand liggend. :-)

Anders had ik wel het idee dat Arriva ze op den duur aan een leasebedrijf zou verkopen en terugleasen, net als NS met haar Traxx deed.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-07-2021 11:08

19-07-2021 11:14:56
bnv
bnv
Quote
timtrein (18-07-2021 22:31:58):
Quote
mdeen (16-07-2021 17:56:56):
En daarna kunnen ze mooi naar Groningen en Friesland.

Voor ETMET? Er zijn al 18 nieuwe Wink's hier, wat moeten we in het noorden met nog meer dieselstellen?


ETMET? Elke Tien Minuten Een Trein? Zouden ze wel willen!


19-07-2021 12:03:15
mvanuden
mvanuden
Quote
aarclay (19-07-2021 11:08:06):

Ah, nooit geweten dat ze geleased zijn. Volgens Railwiki is dat bij Railpool. Dan lijkt mij dat voor de hand liggend. :-)

Anders had ik wel het idee dat Arriva ze op den duur aan een leasebedrijf zou verkopen en terugleasen, net als NS met haar Traxx deed.


Arriva kan ze altijd nog in Tsjechië inzetten. Daar zijn ze veel moderner dan bijna alles wat er rijdt. Arriva gebruikt daar nu vooral tweedehands serie 628 treinstellen. Voor als ze vast zitten aan een langdurig leasecontract...


19-07-2021 12:13:49
broek53
broek53

Bij de oplopende vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn heb ik al eens gelezen dat Arriva de lease van de GTW-stellen moest verlengen (en als compensatie voor een en ander al op voorhand een verlenging van de lopende concessie heeft toegezegd gekregen, maar dat terzijde).


19-07-2021 15:37:06
hw1969
hw1969

Ik meen dat het plan om de concessie te verlengen nog aan "Brussel" moest worden voorgelegd.

Voor zover mij bekend gaat Arriva nieuwe Flirt3-stellen inzetten met een raam/deurconfiguratie als de Drielandentrein-stellen (dus 1 set deuren per zijkant per bak). De noordelijke Maaslijn wordt geschikt voor 8 bakken Flirt3, dus een mengbedrijf met de al rijdende Flirt3-stellen ligt voor de hand.

ATB-NG blijft uitgangspunt voor de exploitatie. De Noordelijke lijnen krijgen alsnog ERTMS, zodat er reserveonderdelen beschikbaar komen voor de resterende ATB-NG-lijnen. Het is Arriva om het even; goederenvervoerders zouden in elk geval graag onder ERTMS op de Zuidelijke Maaslijn rijden.


21-07-2021 09:22:04
mich
mich

Nee, geen mengbedrijf. Dat gaat niet, want er zit en komt geen NG op de drielandenstellen. Bovendien zijn die in het zuiden nodig. Ik had begrepen dat de Flirt3 stellen voor de Maaslijn extra deuren zouden krijgen en 1 cabinedeur per cabine.


21-07-2021 09:59:19
michaben
michaben

Het gaat bij een mengbedrijf natuurlijk over de tweedelige stellen en niet over de driedelige drielandenstellen. Met alleen driedelige FLIRTs kan je niet dezelfde treinlengtes samenstellen waarmee men pre-Corona met de GTWs reed op de Maaslijn. Daarvoor zou je combinaties van tweetjes en drietjes moeten maken. Met alleen drietjes kun je maximaal 6 bakken inzetten en zou de capaciteit fors dalen.



Laatst bewerkt door michaben op 21-07-2021 10:01

21-07-2021 13:56:54
broek53
broek53

Toen de Maaslijnelektrificatieplannen nog pril waren en Arriva net de concessie had gekregen, werd aangekondigd dat er voor de Maaslijn 13 driedelige stellen aangeschaft zouden worden, met nummer en al: 10558-10570. Dat kan inmiddels wel aangepast zijn, maar het sluit gemengd bedrijf met bestaande tweewagenstellen niet uit, natuurlijk - als er ten minste een STM voor ATB NG op die bestaande stellen zit.


21-07-2021 17:21:00
geert
geert
Quote
mich (21-07-2021 09:22:04):

Nee, geen mengbedrijf. Dat gaat niet, want er zit en komt geen NG op de drielandenstellen. Bovendien zijn die in het zuiden nodig. Ik had begrepen dat de Flirt3 stellen voor de Maaslijn extra deuren zouden krijgen en 1 cabinedeur per cabine.


Er is toch ook NG tussen Lg en Hz? Dus dat hebben die stellen al?


21-07-2021 18:33:57
MetroRET
MetroRET

Maar daar komen de tweetjes niet.