IC Den Haag Eindhoven Heerlen Aken
Forum: Algemeen - Algemeen
24-06-2020 07:47:39
seinhuis
seinhuis

De kans is groot dat er vanaf 2025 een rechtstreekse IC komt tussen Den Haag, Breda, Tilburg, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen, Aken. Tractie ICNG

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4064177/Treinverbinding-Den-Haag-Aken-kan-er-vanaf-2025-komen


24-06-2020 08:20:55
koekje
koekje

De laatste alinea van dat artikel is een belangrijke. De kans is dus nihil dat deze verbinding er komt. NS moet deze verbinding onderzoeken (HRN-concessie) en kan er alleen onderuit komen door met het ministerie in overleg te gaan. Extra financiering vragen voor een onrendabele verbinding is een prachtige manier.

Kortom: politiek spelletje dat even mee gespeeld moet worden.


24-06-2020 09:29:43
jeanne
jeanne

Het zou wel interessant zijn om te weten met wel materieel men deze dienst denk te exploiteren? Tot op hede hebben we nog geen tender voor informatie of aanbesteding van materieel voor deze dienst langs zien komen! Rekening houdend met het adagium, dat NS dwingt om de lessen van geleerde ervaringen dient toepassen, is het schier onmogelijk om nog tijdig materieel te verwerven. Of zou Albellio toch nog ergens nog een passende optie op de plank hebben liggen die we hier verder niet kennen?


24-06-2020 09:39:41
michaben
michaben

Dat staat in het eerste bericht: ICNG. In de aanbesteding van ICNG was de optie voor stellen geschikt voor Duitsland al opgenomen, dus net als de stellen voor België kan men deze eenvoudig bestellen.



24-06-2020 11:47:19
BGM104
BGM104

NS heeft geen opties (prijs en tijdige levering) op ICNG Duitsland. Wel is het zo dat NS in de aanbesteding voor ICNG een eis heeft opgenomen dat de fabrikant een trein aan moet bieden die ook met Duitsland geschiktheid nabesteld kan worden.


24-06-2020 11:55:09
treinfan
treinfan
Quote
jeanne (24-06-2020 09:29:43):

Het zou wel interessant zijn om te weten met wel materieel men deze dienst denk te exploiteren? Tot op hede hebben we nog geen tender voor informatie of aanbesteding van materieel voor deze dienst langs zien komen! Rekening houdend met het adagium, dat NS dwingt om de lessen van geleerde ervaringen dient toepassen, is het schier onmogelijk om nog tijdig materieel te verwerven. Of zou Albellio toch nog ergens nog een passende optie op de plank hebben liggen die we hier verder niet kennen?


Traxx+ICR (mag ICR nog in Duitsland gebruikt worden?) of andere rijtuigen zou in theorie kunnen zodra ICNG in dienst is, maar dan had men wel een datum eerder dan 2025 geroepen.


24-06-2020 13:01:22
thom
thom

ICR heeft alleen nog 'NL' en 'B' op de rasters van de rijtuigen staan.

Quote
koekje (24-06-2020 08:20:55):

De laatste alinea van dat artikel is een belangrijke. De kans is dus nihil dat deze verbinding er komt. NS moet deze verbinding onderzoeken (HRN-concessie) en kan er alleen onderuit komen door met het ministerie in overleg te gaan. Extra financiering vragen voor een onrendabele verbinding is een prachtige manier.

Kortom: politiek spelletje dat even mee gespeeld moet worden.


Grensoverschrijdend verkeer is sowieso vrij toegestaan en heeft dus niets met de HRN concessie te maken en dat staat ook niet in die alinea.

Dat er eerst gekeken word naar het financiele plaatje en of het infrastructureel allemaal mogelijk is lijkt mij ook niet meer dan logisch.



Laatst bewerkt door thom op 24-06-2020 13:02

24-06-2020 13:15:06
john2
john2

Hier is een link van ROVER Limburg over de IC verbinding Den Haag - Aken.

https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg/item/rijdt-de-intercity-den-haag-heerlen-aken-in-2025


24-06-2020 13:45:57
hw1969
hw1969
Quote
thom (24-06-2020 13:01:22):

ICR heeft alleen nog 'NL' en 'B' op de rasters van de rijtuigen staan.

Quote
koekje (24-06-2020 08:20:55):

De laatste alinea van dat artikel is een belangrijke. De kans is dus nihil dat deze verbinding er komt. NS moet deze verbinding onderzoeken (HRN-concessie) en kan er alleen onderuit komen door met het ministerie in overleg te gaan. Extra financiering vragen voor een onrendabele verbinding is een prachtige manier.

Kortom: politiek spelletje dat even mee gespeeld moet worden.


Grensoverschrijdend verkeer is sowieso vrij toegestaan en heeft dus niets met de HRN concessie te maken en dat staat ook niet in die alinea.

Dat er eerst gekeken word naar het financiele plaatje en of het infrastructureel allemaal mogelijk is lijkt mij ook niet meer dan logisch.


De infrastructuur hoeft geen probleem te zijn zolang de Intercity tussen Heerlen en Aachen Hbf maar in het pad van de huidige Arrivatreindienst rijdt.

En voor de financiën:

- er zit minimaal één vervoerbreuk tussen Den Haag en Aachen Hbf en dat is Heerlen. Als je niet kunt aftrappen of bijplaatsen is er op een deel van het traject overcapaciteit in de treinen.

- voor een relatief klein stukje Duitsland is inzet van relatief dure tricourante stellen nodig.

- je kunt een boom opzetten over wat er beter is voor de reizigers: tweemaal per uur de Drielandentrein tussen Heerlen en Aachen (daarvoor zijn overigens aan Duitse zijde infrastructuurmaatregelen nodig) of om en om een IC en een Drielandentrein, waarbij de IC stations overslaat en er dus ergens een ongelijk interval ontstaat.


24-06-2020 15:56:46
thom
thom
Quote
hw1969 (24-06-2020 13:45:57):

De infrastructuur hoeft geen probleem te zijn zolang de Intercity tussen Heerlen en Aachen Hbf maar in het pad van de huidige Arrivatreindienst rijdt.


Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, dat zal Arriva niet accepteren en die Arrivatrein is natuurlijk in een concessie opgenomen.



Laatst bewerkt door thom op 29-06-2020 13:10

24-06-2020 16:11:12
john2
john2

Heeft de spoorverdubbeling tussen Heerlen - Landgraaf- Herzogenrath nog invloed op de paden?


24-06-2020 20:10:16
sigma
sigma

De spoorverdubbeling betreft het Nederlandse deel tussen Heerlen en Landgraaf. De infra in Duitsland blijft een bottleneck, zowel het enkelsporige baanvak tussen de grens en Herzogenrath als de kruisende bewegingen rond Herzogenrath als gevolg van infrastructurele beperkingen. In combinatie met het andere Duitse treinverkeer (ook goederen) houd je weinig vrijheidsgraden over.


24-06-2020 20:27:51
Erikvd12
Erikvd12

Komt nu natuurlijk de hamvraag: wordt de lijn tussen Eindhoven en Boxtel nu ook geschikt gemaakt voor 160km/h?


24-06-2020 20:34:56
mtlx
mtlx

Dat is de lijn al, alleen het beveiligingssysteem nog niet.


25-06-2020 12:50:58
hw1969
hw1969
Quote
sigma (24-06-2020 20:10:16):

De spoorverdubbeling betreft het Nederlandse deel tussen Heerlen en Landgraaf. De infra in Duitsland blijft een bottleneck, zowel het enkelsporige baanvak tussen de grens en Herzogenrath als de kruisende bewegingen rond Herzogenrath als gevolg van infrastructurele beperkingen. In combinatie met het andere Duitse treinverkeer (ook goederen) houd je weinig vrijheidsgraden over.


Daarom eindigt de tweede Drielandentrein voorlopig ook in Herzogenrath. Pas na aanpassingen in Duitsland kan die verlengd worden naar Aachen. Een eventuele IC uit de richting Eindhoven gaat dan in één van de twee paden rijden. Die mogelijkheid is ongetwijfeld opgenomen in de concessievoorschriften (want de Limburgse politiek wil heel graag de IC-verbinding).


25-06-2020 13:08:08
sigma
sigma

Is het ook bekend welke infrastructurele aanpassingen op het Duitse traject gaan plaatsvinden?


25-06-2020 17:03:12
john2
john2
Quote
john2 (24-06-2020 13:15:06):

Hier is een link van ROVER Limburg over de IC verbinding Den Haag - Aken.

https://www.rover.nl/nieuws-uit-limburg/item/rijdt-de-intercity-den-haag-heerlen-aken-in-2025


Hier nu de link hoe die echt moet. www.rover.nl


26-06-2020 12:16:25
hw1969
hw1969
Quote
sigma (25-06-2020 13:08:08):

Is het ook bekend welke infrastructurele aanpassingen op het Duitse traject gaan plaatsvinden?


Extra wissels in Herzogenrath, blokverdichting en een extra perronfase in Aachen. Maar of daar al geld voor is gevonden weet ik niet.


27-06-2020 14:44:03
ztmsl
ztmsl
Quote
hw1969 (25-06-2020 12:50:58)

Daarom eindigt de tweede Drielandentrein voorlopig ook in Herzogenrath. Pas na aanpassingen in Duitsland kan die verlengd worden naar Aachen. Een eventuele IC uit de richting Eindhoven gaat dan in één van de twee paden rijden. Die mogelijkheid is ongetwijfeld opgenomen in de concessievoorschriften (want de Limburgse politiek wil heel graag de IC-verbinding).


De 'drie'landentrein rijdt gewoon naar Aachen, toch?


27-06-2020 15:13:33
michaben
michaben

Dat gaat om een tweede trein, oftewel een halfuurdienst i.p.v. de huidige uurdienst. Die kan niet verder dan Herzogenrath zonder aanpassingen aan het spoor tussen Herzogenrath en Aken.


17-12-2020 10:18:42
john2
john2

Voor 1 april besluit over intercity naar Aken

Jean van Hoof

De Tweede Kamer gaat in een motie vastleggen dat voor 1 april een besluit wordt genomen over een intercity naar Aken. Dat wil zeggen door het huidige kabinet.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven had geen probleem met de motie, zo bleek tijdens een vergadering van een Tweede Kamercommissie over allerlei infrastructuurprojecten.

Op de rem getrapt

De motie is ingediend door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch uit Panningen en medeondertekend door de SP. Amhaouch noemt het een heel belangrijk moment dat de staatssecretaris de motie omarmt omdat ze in het verleden in de ogen van heel wat Kamerleden nogal eens op de rem trapte. Nu gaat het om de daadwerkelijke uitwerking, aldus Amhaouch

NS-variant

Voor de intercity liggen twee concrete voorstellen op tafel. De NS wil een intercity laten rijden van Den Haag via Rotterdam, een aantal Brabantse steden en Heerlen naar Aken. Vervoerder Arriva heeft het plan voor een intercity van Eindhoven naar Aken. Spoorbeheerder ProRail toetst de plannen momenteel op haalbaarheid. Nog dit jaar komen er tussentijdse resultaten. In maart volgt het definitieve rapport.

Tweede Kamerlid Amhaouch heeft een voorkeur voor de NS-variant omdat die vanaf Den Haag vertrekt en ook gemakkelijker inpasbaar is in de dienstregeling.

Extra sporen en perrons

Eerder sprak Van Veldhoven nog van een besluit in het voorjaar. Dat is nu gepreciseerd in voor 1 april. Het Rijk trekt verder 50 miljoen uit om het aantal sporen en perrons op station Eindhoven uit te breiden. Dat is een voorwaarde om überhaupt een intercity naar Aken te kunnen laten rijden.

www.1limburg.nl, 8 december 2020


28-05-2021 16:07:42
bond
bond

Link die wel werkt op 1limburg.nl: Analyse Prorail


28-05-2021 16:39:17
john2
john2
Quote
bond (28-05-2021 16:07:42):

Link die wel werkt op 1limburg.nl: Analyse Prorail


Bond, dank. Kreeg de link via 1Limburg niet werkzaam.


28-05-2021 18:59:36
martijn
martijn

Alleen heeft dit niets met de Via Avantis te maken wink


29-05-2021 10:01:28
john2
john2

Had al gezocht naar een passender topic, maar vond niks.

Er zat in mijn gedachten dat er ook ergens een topic was over een IC verbinding met Aken.

Heb nog eens gekeken en zag nu pas het topic IC Den Haag Eindhoven Heerlen Aken van auteur Seinhuis staan. Weet in de gauwigheid niet hoe ik dit van topic Avantis naar het topic van Seinhuis krijg overgeplaatst.



Laatst bewerkt door john2 op 29-05-2021 10:13, reden: Typfout hersteld

29-05-2021 11:02:46
moderator
Moderator
moderator

Voorgaande vier berichten verplaatst naar dit topic.


29-05-2021 17:16:15
john2
john2

Moderator, dank voor je medewerking!


09-06-2021 17:17:15
john2
john2

Vraagteken of er een IC komt vanaf Den haag naar Aken.

Bron ROVER.

www.rover.nl


10-06-2021 07:19:24
mdeen
mdeen

sadLeest men daar hun eigen artikelen niet even door? Wat een uitermate warrig en slecht geschreven stukje. Het staat bol van de schrijf- en taalfouten.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-06-2021 07:44:23
wattman
wattman

Het lijkt er op dat de schrijver van het stukje een Duitstalige achtergrond heeft, of dat het stuk zelfs uit het Duits vertaald is. Haal je het door een vertaalmachine dan krijg je mooie passages als: "Die Anbindung des Regionalsprinters von Arriva ab Kerkrade an den IC nach Eindhoven und darüber hinaus wird zu einem Bahnsteigkapazitätsproblem führen, wenn ein IC zwischen dem IC Den Haag und Aachen in Heerlen verkehrt. Um dieses Problem zu lösen, wird an diesem relativ neuen Bahnhof ein zusätzliches Bahnsteiggleis benötigt."