18-03-2007 20:18:24 | ||
---|---|---|
webguy
|
Probleem hier is dat het tranferium een idee is van de Provincie Gelderland - en Connexxion voert het vervoer uit. De NS staat pal tegenover dit transferium, en vind het onzin dat dat transferium er staat - hun tegenpool is Veenendaal-De Klomp, dat zou 'goed' zijn. De NS zal denk ik dus nooit op Barneveld-Noord stoppen... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
20-03-2007 12:53:47 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Een eventueel station Acht wordt dus weer afgestoft. Persoonlijk schat ik de kans erg klein. Bij de spoorverdubbelling had het eenvoudig meegenomen kunnen worden, nu wordt het een erg duur idee. Laatst bewerkt door lamote_ban op 20-03-2007 13:06 |
20-03-2007 21:10:18 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ik denk niet dat Connexxion er erg rouwig om zal zijn. Ze moeten nu tot middernacht met vrijwel lege plan-v's een kwartierdienst uitvoeren, en aangezien connexxion er in concessies een handje van heeft (te) laag te bieden (zie o.a. de mislukte Brabantse busaanbestedingen) zullen ze er niet veel aan verdienen. |
23-03-2007 20:44:15 | ||
---|---|---|
willy84
|
Heeft iemand enig overzicht van wat er gaat veranderen op de lijn Amsterdam-Bijlmer Arena en Utrecht? Ik heb begrepen dat er zoiezo meer cargo overheen gaat welke nu omgeleid worden via Hilversum. Maar wat reizgersvervoer betreft? |
23-03-2007 20:53:39 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Veel uitbreiding komt er niet. Het enigste is dat de 4000 2x per uur Wd - Asd gaat rijden en de 7200 altijd naar Asdz gaat rijden. Die laatste gaat overigens over pakweg 1 1/2 jaar slechts Ut - Bkl rijden, maar er komt dan wel een kwartierdienst op dat stuk. En het laatste wat ik weet is dat er nog 2x per uur een intercity in de planning staat tussen Ut en Shl. Ik had trouwens ook nog foto's van Utt beloof, het heeft even geduurd, maar vanavond even tijd gevonden: http://img19.imageshack.us/img19/129/img0729pv4.jpg http://img19.imageshack.us/img19/8909/img0730jh7.jpg http://img128.imageshack.us/img128/2751/img0732ji2.jpg http://img128.imageshack.us/img128/5440/img0733lg6.jpg Stephan |
23-03-2007 21:19:26 | ||
---|---|---|
webguy
|
Er ligt trouwens nu ook iig een spoor over het grootste deel van de uitbreiding. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
23-03-2007 22:16:00 | ||
---|---|---|
bloober
|
QuoteBedoel je niet Utrecht Zuilen? Terwijde ligt namelijk niet op de lijn Asd-Ut. Groetjes, Bloober |
24-03-2007 09:10:38 | ||
---|---|---|
aestudent
|
De foto's zijn van Utt. Utzl is al bijna af momenteel en ziet er dus heel anders uit. |
24-03-2007 09:45:20 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Ik had inderdaad een verhaaltje geschreven over Ut - Asd. Die foto's had ik nog beloofd uit een discussie over de uitbreiding Wd - Ut. |
28-03-2007 12:32:01 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Voor de goede orde: bedoeld is dienstregeling 2009, dus december volgend jaar. Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-03-2007 12:32 |
28-03-2007 12:36:08 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Voor meer details zie http://www.stationmaarheeze.nl/ |
29-03-2007 21:00:41 | ||
---|---|---|
rob1
|
Halte Hemboog niet gereed in december 2007 Woensdag 28 maart is bekend geworden dat de halte Hemboog niet klaar is voor de nieuwe dienstregeling in december 2007. Door een tegenvallende aanbesteding is gebleken dat de planning, die tot nu toe werd aangehouden, niet haalbaar is. ProRail onderzoekt nu of een tijdelijke voorziening in december 2007 nog mogelijk is, zodanig dat treinen kunnen stoppen. Vandaag zijn de betrokken partijen (NS, gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, provincie Flevoland en de stadsregio Amsterdam) door ProRail op de hoogte gesteld. ProRail gaat op korte termijn met deze partijen in overleg over haalbaarheid van een tijdelijke voorziening en over de nieuwe planning van de definitieve halte. Halte Hemboog is onderdeel van het programma BOR Regionet (Bereikbaarheid Offensief Randstad). BOR Regionet is een samenwerkingsverband van regionale overheden, de rijksoverheid en NS. BOR Regionet bestaat uit een pakket van veertien projecten die tot doel hebben de kwaliteit en capaciteit van de railinfrastructuur in de noordelijke Randstad te verbeteren. BOR Regionet draagt bij aan een optimale benutting van het spoor en een betere bereikbaarheid van de Noordvleugel regio (Noord-Holland en Flevoland). De bouw van de halte Hemboog maakt het mogelijk om, in de treindienst tussen Alkmaar - Hoorn en Schiphol, het Teleportgebied in- en uit te stappen Bron: ProRail, gr.: Rob |
30-03-2007 11:19:04 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@rob1 Het geknoei bij ProRail gaat onverdroten verder. |
30-03-2007 16:18:35 | ||
---|---|---|
bloober
|
Ik begin langzamerhand te denken alsof er op het spoor nooit nieuwe dingen optijd klaar zijn. Groetjes, Bloober |
30-03-2007 23:20:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Hardware meestal wel (wissels, sporen, bovenleiding), software niet (beveiliging), hoewel je nu juist het laatste veel beter kunt simuleren... |
31-03-2007 00:45:40 | ||
---|---|---|
weardguy
|
Quote Whaha, niet alleen 'op' het spoor, ook bij het spoor is Prorail geweldig wat plannen betreft. De nieuwe fietsenstalling die bij Purmerend gebouwd is had eigenlijk al in December vorig jaar klaar moeten zijn. Dat stond tenminste al op de borden. Van die borden hingen er 3: op de ene: Gereed: December 2006 (dat laatste was dus doorgekrast: jan 2007 Tweede bord: Gereed 2006... kraskraskras: feb 2007 Derde bord: Gereed 2006... kraskraskras: mrt 2007 Het is ze verdorie nog gelukt ook om op maandag alles af te krijgen, maar het scheelde niet veel of het was een april-kwestie geworden. Aan dat station Weidevenne hebben we straks toch niet zo veel: volgens NS hoeven we straks niet meer rechtstreeks vanuit Purmerend en de andere stations naar Amsterdam te kunnen: op Zaandam of Sloterdijk overstappen is straks de enige manier om nog in Amsterdam te komen. Als ze eens gingen kijken hoeveel mensen er naar Schiphol gaan, en hoeveel mensen er naar Amsterdam moeten, dan zien ze de gigantische verschillen: Voor schiphol stappen veeel minder mensen op dan voor Amsterdam, maar ja, nadenken... dat is iets dat ze bij NS wel nooit zullen leren denk ik zo. Laatst bewerkt door weardguy op 31-03-2007 00:50 |
31-03-2007 01:14:12 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Als je daar even over nadenkt is dat logisch, want een kind kan plannen hoelang het duurt een wissel te vervangen, terwijl je voor dat andere kennis van zaken moet hebben. En ja kennis van zaken hebben is 1, maar die goed gebruiken..... .... ...... .... |
31-03-2007 13:02:50 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is wel iets te simpel gesteld hoor. Ook voor de 'hardware kant' komt een flink stuk planning kijken. Als je als projectmanager bezig bent met iets eenvoudigs als een brugje over een sloot, kom je daar vanzelf achter. Vele partijen, vergunningen, informatiebeheer (zoals dat iedereen met de zelfde versie van goedgekeurde tekeningen werkt), organisatie tussen alle partijen (vaak is het starten van taak B afhankelijk van het voltooien van taak A, en het aantal taken loopt heel erg snel in de honderden), en vaak is je bouwplaats ook nog eens beperkt in ruimte, zowel voor personeel als logistiek. |
31-03-2007 13:09:05 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote NS Infra c.q. Railion heeft traditioneel verstand van "hardware" maar wat betreft "software" is er gewoon helemaal geen expertise in huis. Anders gezegd, ze zijn gewoon niet met hun tijd mee gegaan. |
31-03-2007 14:34:55 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Ik heb de lijst maar mogelijke nieuwe stations maar weer eens bijgewerkt met alle wat concretere plannen: http://members.home.nl/fabrier/NieuweStations.xls |
31-03-2007 14:41:47 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Heerlen Oost a.k.a. De Kissel is ook al daadwerkelijk gepland, de bouwborden van de aannemer staan er al! |
31-03-2007 14:45:52 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Asd-Wgm staat dubbel in de lijst. |
31-03-2007 17:14:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@reizigert: aan de lijn naar Kerkrade? @aestudent: bedankt |
31-03-2007 17:16:22 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Ja. Het station staat ook al vermeld op de spoorkaarten die op de stations hangen. Kijk zelf maar: http://www.ns.nl/cgi-bin/get.pdf?Satellite_blobcol=url_download&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=Download&blobwhere=1155819828149&cachecontrol=*%3A0%3A0+*%2F*%2F*&ssbinary=true&bannerFrom=No+pagename+available |
31-03-2007 17:26:09 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@reizigert Dat was me nog niet opgevallen. Gaan de treinen naar Aachen daar trouwens ook stoppen? En verder slordig dat Eijsden er nog op staat. |
31-03-2007 17:29:02 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Ik neem aan van wel, de Talentjes moeten zo'n extra stop wel aankunnen, al denk ik toch dat de dienstregeling overhoop moet als er straks ook nog Egh-markt bij komt |
31-03-2007 19:14:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je kunt het leuk vertellen, maar Raillion heeft practisch niks met de infra te maken, zowel hardware als software matig niet. Dat is de verantwoording voor Prorail... En laat die nou de software aanpassing voor bv het gevalletje te Aml uitbesteed zijn aan de Grontmij. Laatst bewerkt door thom op 31-03-2007 19:16 |
31-03-2007 19:28:09 | ||
---|---|---|
crikey
|
Quote Eijsden is nog gewoon een tariefpunt. Je kunt nog steeds een kaartje kopen naar Eijsden en ik geloof dat er zelfs nog een werkende kaartautomaat staat. Met een kaartje van/naar Eijsden kun je gebruik maken van de Veolia bussen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
31-03-2007 19:42:50 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@thom Oops, ik bedoelde natuurlijk ProRail. |
31-03-2007 19:44:36 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Wat is dat voor vreemde constructie? Dan kun je Drachten, Uden, Tietjekstradeel en Tuitjehorn ook wel in de automaat stoppen. |
31-03-2007 20:01:20 | ||
---|---|---|
crikey
|
Zijn er treinkaartjes te koop naar die plaatsen dan? Lijkt me niet. Ok, het is misschien een beetje raar. Vroeger stonden alle buslijnen waarop het NS-tarief geldig was ook op de NS kaartjes met tariefeenheden vermeld. Zo mocht je bijvoorbeeld met een treinkaartje Venray - Helmond ook gebruik maken van de directe busverbinding ipv de trein Vry-Vl-Hm. Misschien heeft men er voor gekozen om Eijsden te vermelden omdat het overslaan van Eijsden een proef van twee jaar of zo is. Oeps.. je schreef "in de automaat stoppen".. ja lijkt me dat Eijsden er nog in zit omdat er in de toekomst misschien weer gestopt gaat worden. Laatst bewerkt door crikey op 31-03-2007 20:03 |
31-03-2007 20:38:37 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Uit het gemeenteraadsverslag van Eijsden van 13/3: 14 Motie van de heer J.H.J. Debeij over de petitie van de heer Van Lieshout naar aanleiding van het verdwijnen van de railverbinding Eijsden-Maastricht. De raad van de gemeente Eijsden: 1) neemt de motie van de heer J.H.J. Debeij aan; 2) verleent actieve medewerking aan een mogelijk door inwoners op te richten platform dat ijvert voor de terugkeer van de treinverbinding; 3) dringt er bij de Tripool-gemeenten, de provincie Limburg, de N.V. Nederlandse Spoorwegen en de minister van Verkeer en Waterstaat op aan op: - een zo spoedig mogelijk besluit voor het herstel van de bedieningsplicht voor station Eijsden en de besluitvorming hieromtrent niet uit te stellen tot het verstrijken van de proefperiode op 12 december 2008; - een opneming van station Eijsden bij de ontwikkeling van Light Rail in Zuid-Limburg. Misschien kan Eijsden dus binnenkort weer op de lijst van nieuwe stations. Laatst bewerkt door fabrierban op 31-03-2007 20:39 |
31-03-2007 20:45:36 | ||
---|---|---|
edegroot
|
De laatste berichten hebben niets meer met dit topic te maken. De discussie over Eijsden kan hier https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1466&highlight=eijsden voortgezet worden. Tevens zijn de andere berichten (oa over de kaartautomaten) meer iets voor OHIH, dus graag daar verder kleppen over dat soort zaken. |
01-04-2007 16:22:40 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteHeeft eerder te maken met het feit dat een Intercity van Hoorn/Enkhuizen naar Amsterdam best wel noodzakelijk is... Als je naast die Intercity ook nog een stoptrein naar Amsterdam laat rijden gaat het (voor in de spits moeilijk passen). Dan heb je de 3200, 4500, 3300 en dan zou er ook nog een aparte stoptrein naar Amsterdam bij moeten? |
06-04-2007 14:20:18 | ||
---|---|---|
berkel73
|
QuoteVolgens o.a. deze folder zal station Zuilen zelfs pas op 10 juni open gaan: http://www.ns.nl/cgi-bin/get.pdf?Satellite_blobcol=url_download&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=Download&blobwhere=1175600695871&cachecontrol=*%3A0%3A0+*%2F*%2F*&ssbinary=true&bannerFrom=No+pagename+available (pdf-bestand). De NS-reisplanner weet ook niet wat ie moet met dit station . Als ik voor 26-04 een reis Utrecht Zuilen-Amsterdam Amstel aanvraag is het resultaat "reisadvies niet mogelijk". Als ik 28 april invul krijg ik wel een reisadvies, maar daar worden alleen twee mogelijkheden in de vroege ochtend gegeven, waarvan er bovendien één via Utrecht Centraal en Woerden loopt. Vervolgens is er één reismogelijkheid op 29-04, ook 's ochtends vroeg en via Woerden. Voor 30 april wordt gewoon ieder half uur de snelle verbinding met overstap in Breukelen getoond. Laatst bewerkt door berkel73 op 06-04-2007 14:28 |
06-04-2007 14:28:05 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Tja, ik heb inderdaad ook al gehoord dat het openen van Utzl uitgesteld is tot 10 juni, alleen kon ik dat toen nergens bevestigd krijgen. Nu het ook in de folders verschijnt lijkt het erop dat de opening (opnieuw) definitief uitgesteld is. Laatst bewerkt door aestudent op 06-04-2007 14:28 |
03-07-2007 22:09:53 | ||
---|---|---|
floriss
|
Ik ben van het weekend nog langs het inbouw zijnde station Holendrecht gereden, de lengte begint al aardig zichtbaar te worden. Alleen moeten ze net als bij Zuilen in Utrecht nog over twee viaducten heen bouwen. Ik zag trouwens ook dat na 'station' Holendrecht en het verdwijnen van de metro naar Gein, er het een en ander aan sporen elkaar kruist. Wellicht een idee voor Prorail en NSR om op die plek een keervoorziening te bouwen. Dan zouden ze de Sprinter die nu nog tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal rijdt (en vervolgens als sneltrein naar Amersfoort Vathorst) kunnen laten doorrijden naar Holendrecht en daar laten keren. Hebben alle tussen stations meteen 4x per uur een Sprinterdienst tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuid Oost. |
04-07-2007 11:20:47 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Ik denk niet dat keren daar kan (zeker niet zonder uitgebreid te gaan knutselen aan de infra en beveiliging), maar vooral dat je dat niet zou moeten willen. Dat baanvak is al goed gevuld, zo'n dienst biedt nauwelijks meerwaarde, ik zou het niet doen. Volgens mij gebeurt er aan station Holendrecht al een hele tijd niets meer; bij de ombouw Ut-Asb is gewoon van de gelegenheid gebruik gemaakt van de makkelijke werkruimte die er toen was, en de perrons liggen daar nu gewoon (in te klinken?). Eea gaat toch ook pas in dienst per drgl 2009? Geen haast dus... |
04-07-2007 11:31:01 | ||
---|---|---|
wesley
|
Inderdaad er gebeurt sins de opening van de 4 sporigheid niets meer aan station holendrecht. Ik kom er iedere dag dus weet precies wat en hoe%08% Een keer punt lijkt mij ook niet zo handig. want inderdaad het is daar al vol en druk genoeg. zodra er weer wat gebeurd aan Holendrecht meld ik het hier. |
04-07-2007 13:27:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Is Utrecht Zuilen al open? Het is al 4 juli. Verkortingen, voor zover bekend: Amsterdam Holendrecht - Asdh Amsterdam Watergraafsmeer - Wgm? Halfweg - Hw? (vroeger was dat de afkorting) Utrecht Zuilen - Utzl |
04-07-2007 13:31:26 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Halfweg is en blijft Hw inderdaad. Voor Watergraafsmeer zullen ze iets anders moeten verzinnen, want Wgm is al in gebruik voor het opstelterrein en kunnen ze niet ook voor een station gebruiken... Laatst bewerkt door aestudent op 04-07-2007 13:31 |
04-07-2007 13:33:18 | ||
---|---|---|
Meiziger
|
QuoteJa, Utzl is al een tijdje open. |
04-07-2007 14:18:22 | ||
---|---|---|
bz2
|
QuoteIk denk dat het ook wat te maken heeft met de busdienst tussen Purmerend en Amsterdam; in de spits rijden er iets van 60 bussen per uur tussen Amsterdam Centraal en Purmerend. Passagiers kunnen vrijwel overal in Purmerend voor de deur instappen en snel en frequent naar Amsterdam Centraal worden vervoerd. Niet geheel onlogisch dat NS zich juist op Sloterdijk en Schiphol toelegt. |
04-07-2007 14:45:10 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
De aanleg van het station Weidevenne is al een flink stuk gevorderd. Ik vraag me trouwens wel af waarom het zo'n hoge prioriteit heeft, want voor de richting Asd is het niet interessant (terwijl daar wel de meeste mensen naar toe gaan) en er is ook niet echt veel dichte bebouwing in de buurt. Stations als bijv. Halfweg, Sassenheim, Maarheeze of Molenhoek lijken me qua reizigerspotentieel stuk voor stuk interessanter. Laatst bewerkt door lamote_ban op 04-07-2007 14:53 |
04-07-2007 16:55:15 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Och, Purmerend breidt nog wel uit... Laatst bewerkt door spiketrain op 04-07-2007 16:55 Groet, Spiketrain |
04-07-2007 20:10:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Ik denk niet dat je in de regio een station kunt vinden dat méér midden in de nieuwbouw ligt dan Weidevenne. Oorspronkelijk zou het wel zowat in het weiland komen, maar door allerlei gedoe is de bouw een kleine twee jaar vertraagd en inmiddels is de wijk Weidevenne rond het station feitelijk klaar. De bouw van stations is verder geen tombola van welke er nu eens eerst gedaan zal worden, en in die zin zit er geen volgorde in. Het is maar waar politiek (in de ruimste zin), ProRail en vervoerbedrijven het over eens worden (of niet). |
04-07-2007 21:16:33 | ||
---|---|---|
floriss
|
Zonder een uitbreiding van de Sprinterdienst naar mininmaal 4x per uur tot aan Holendrecht zie ook geen meerwaarde in de opening van het station in 2009. In het kader van de bereikbaarheid Noordvleugel is het juist de bedoeling dat er goede Sprinterverbindingen komen rondom Amsterdam. Even voor de beeldvorming na het realiseren van een keervoorziening in Breukelen eind 2008, verdwijnt de stoptrein naar Amsterdam Zuid. Deze wordt opgevolgd door een Intercity naar Schiphol met stops in Bijlmer en Zuid. Station Duivendrecht wordt op dit momenteel zeer slecht bediend met slechts twee Sprinters per uur! Zeker ook voor overstappers richting Weesp, Flevoland en forenzen tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuid Oost. |
01-09-2007 12:17:05 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Vandaag in de Limburgse ochtendbladen: de bouw van de haltes Heerlen de Kissel (tussen Hrl en Lg, Heuvellandlijn+Euregiobahn) en Eygelshoven Markt (tussen Lg en Han, Euregiobahn) gaat aanstaande maandag van start. http://krantdigitaal.ld.nl/DDL/20070901/pages/013HE/articles/DDL-20070901-013HE006.jpg Er zit ook een artist impression van station Eghm (ik neem maar even aan dat dit de verkorting wordt ). Het lijkt een beetje op een afgeslankte versie van Eindhoven Beukenlaan, met een zwevend perron. Ik vind het er nog best uitzien als een volwaardig station, zeker omdat de halte steeds is gepland onder het motto "stort een strook beton naast het spoor, zet er een automaat neer en we vinden het wel best" Wat opvalt is ook de lengte van de halte: 120 meter. Dit betekent dat er met gemak 3 gekoppelde talentjes langs het perron kunnen. Ter vergelijking: in Landgraaf passen 2 talenten met veel passen en meten net langs het perron Laatst bewerkt door reizigert op 01-09-2007 12:27 |
01-09-2007 15:33:46 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
De halte is vrij basic, maar toch nog erg snel gebouwd als hij werkelijk op 9-12 in dienst komt... Wel een leuke naamtoevoeging voor een station is "Markt". Is weer eens wat anders dan "Centraal" of "Centrum". Eygelshoven is overigens vooral populair bij Duitsers op zondag, wanneer er... Markt is. |
01-09-2007 17:53:43 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Niet helemaal nieuw, maar volgens de huidige planningsstand, gaat het verhoogde baanvak Harmelen-aansluiting - Kanaalbrug bij Utrecht in het weekend 3/4 november in dienst. Daarmee komen dan ook de verhoogde stations Vleuten en Utrecht Terwijde in dienst. Voor Utrecht Leidse Rijn is nog geen indienststellingsdatum vastgesteld. Aardig detail is, dat bij beide stations de spoornummers omdraaien; nu is het spoor naar Woerden spoor 1, straks is het spoor naar Utrecht spoor 1. Na indienststelling van het baanvak, gaan de oude 2 lage sporen buitendienst en worden op die plek de andere twee sporen aangelegd. Dick van den Hoven |
01-09-2007 17:59:39 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Het omdraaien van de spoornummers heeft uiteraard te maken met het feit dat er straks nog twee sporen bij komen. Anders heet het binnenspoor ri. Ut straks spoor 1, en da's niet bepaald praktisch. |
01-09-2007 18:55:49 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Maar men stapt dan dus af van het principe dat de nummering start vanaf het spoor dichtst bij Asd? Mijns inziens zou het voor de reizigers namelijk duidelijker zijn om er (alvast) spoor 3 en spoor 4 van te maken. Dan is tenminste duidelijk dat er echt iets veranderd is. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
01-09-2007 20:38:22 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De oorspronkelijke regel voor nummering van sporen, was 1 aan de kant van het stationsgebouw. Een regel dat nummers verband houden met Amsterdam, ken ik niet. volgens mij slaat het Amsterdamverhaal op de A en B fase. De A fase van een spoor ligt aan de Amsterdamse zijde. Maar aub geen uitzonderingen hier melden %08% Die zullen er legio zijn. Dick van den Hoven |
01-09-2007 22:43:00 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Oh ja sorry, da's waar ook. Dat is het A en B verhaal. Maar dan blijft mijn punt nog wel staan, voor de reizigers is het mijns inziens lastiger als 1 en 2 plotseling omgewisseld zijn, dan wanneer er plotseling geen 1 en 2 meer zijn, maar 3 en 4. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
02-09-2007 00:28:52 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteVan Utrecht Leidsche Rijn is dan ook nog geen spoor te bekennen, Vleuten en Utrecht Terwijde kan je al duidelijk de tegenwoordig standaarversie station bij zien staan. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-09-2007 00:56:49 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Ach, in Frankrijk kan het nog gekker. In Carcassonne heb je vanaf het stationsgebouw gezien de volgende perronsporen: Voie 2 (spoor 2) Perron Voie 1 (spoor 1) Voie A (spoor A) perron Voie 3 (spoor 3) %08% Shqiperise-lopers? |
02-09-2007 01:24:18 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Ja, dat klopt. De eerste stations waarbij dat wat lastig werd, waren (althans in "mijn" regio) de viaductstations op de Flevolijn en de Westtak, waar het stations"gebouw" onder de sporen zit ... Tegenwoordig is voor nieuwe stations eigenlijk alleen leidend wat Verkeersleiding graag wil/makkelijk vindt. Dat komt erop neer dat liefst alle stations langs een bepaalde lijn in dezelfde volgorde genummerd zijn - vergemakkelijkt het omroepen. Wat de omdraaierij betreft: zoiets is ook gebeurd bij de uitbreiding van Amsterdam Zuid. Daar zou je de volgorde 2 - 1 - 3 - 4 gekregen hebben. Tegelijk wilde RVL de sporen het liefst hetzelfde genummerd hebben als Schiphol, RAI, Duivendrecht laag en Diemen Zuid; vandaar dat het 4 - 3 - 2 - 1 geworden is. Quote Ja, die zijn er wel, omdat de regel niet juist is. Dat is een fabeltje dat wij Amsterdammers al decennia lang in leven houden. De regel is dat de kilometrering van het baanvak gevolgd wordt: de a-fase dus bij de laagste, de b-fase bij de hoogste kilometrering. Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2007 01:25 |
02-09-2007 21:01:58 | ||
---|---|---|
maxime
|
Quote Wordt het dan niet erg druk op het stukje Hrl - Lg als er ook nog treinen stoppen? Zou het niet handiger zijn als er een tweede spoor aangelegd wordt? |
02-09-2007 21:14:36 | ||
---|---|---|
mich
|
Daar was nu al te weinig capaciteit voor een ZLSM-trein, dus wordt zeker erg krap. Laatst bewerkt door mich op 02-09-2007 21:14 |
02-09-2007 22:31:45 | ||
---|---|---|
koelkastBD
|
Nee, dat was onnozel gedoe van ProRail dat geen capaciteit wilde verlenen vanwege de goederendienst op Hrl-Hz... Dat er op zondagen geen enkele cargo rijdt doet dan blijkbaar niet terzake. edit door edegroot: Onnodige quote verwijderd |
08-09-2007 16:23:21 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Hoe dan ook, volgens mij gaat het nog een hele puzzel worden om hier een fatsoenlijke dienstregeling voor te verzinnen, het bedienen van nieuwe stationnetjes kan in de praktijk zomaar betekenen dat de belangrijke aansluitingen om zeep worden geholpen. Dat hebben we hier op Apd - Zp ook gezien. Het lijkt wel of de plannenmakers zich hier niet om bekommeren: dat ze het verzinnen van een dienstregeling een taak voor de vervoerder vinden en niet vooraf zelf nadenken of het bedienen van hun stationnetjes wel binnen een reële klantvriendelijke dienstregeling past. In het gunstigste geval leidt het tussen Heerlen en Kerkrade alleen tot de inzet van extra stellen, waarbij de tijden in Hrl gelijk blijven (de huidige 5 minuten keertijd in Kerkrade is m.i. te krap om in beide richtingen een extra station te bedienen), zodat er altijd een stel een half uur in Kerkrade staat (en de ZLSM daar dus niet meer kan omlopen). Of denkt men het binnen de huidige omloop te kunnen halen? |
16-09-2007 16:26:30 | ||
---|---|---|
reizigert
|
De bouw van station Heerlen-Oost/De Kissel is begin afgelopen week van start gegaan en het vordert gestaag. Inmiddels is er al beton gestort voor de steunblokken voor het zwevend perron, die er op sommige punten al in zitten. Of ze in Eygelshoven ook al begonnen zijn weet ik niet... Over de kwestie ZLSM: gisteren is de NSM-blokkendoos-rit naar Kerkrade v.v. ook probleemloos ingepast, omdat de treinen konden kruisen te Landgraaf... Laatst bewerkt door reizigert op 16-09-2007 16:28 |
18-09-2007 15:47:25 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Een haltering kost inclusief optrekken en afremmen zo'n 2 minuten. Als de vertrektijden in Heerlen gelijk blijven (ivm de aansluitingen), wordt de aankomst in Kerkrade 2 minuten later en het vertrek uit Kerkrade 2 minuten eerder. 1 minuut keertijd kan uiteraard niet, dus zal er een extra treinstel ingezet moeten worden. In dat geval is er in Kerkrade altijd een perronspoor bezet. Het alternatief is de kruising verleggen naar Landgraaf. Dat betekent dus 5 minuten eerder uit Heerlen vertrekken en daar 5 minuten later aankomen, waarmee dus inderdaad alle aansluitingen om zeep worden geholpen. |
18-09-2007 15:56:03 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Een extra treinstel inzetten lost niks op, omdat het treinstel dat in Krd staat te wachten toch niet eerder weg kan voordat het andere treinstel is gearriveerd. Lg-Krd is immers enkelsporig. Hoe ze het dan wel gaan vraag ik me af, misschien dat de GTW die extra stop wel kan opbrengen maar met de Plan V zal het komend jaar moeilijk worden. En dat allemaal voor een ontzettend overbodig extra station... |
18-09-2007 16:50:52 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Normaal gesproken klopt dat, maar op Heerlen-Kerkrade is de baanvaksnelheid zo laag, dat 1 minuut moet kunnen. Dan houdt je in Kerkrade 3 minuten over en dat mag als ik me goed herinner met een tweetje nog net. |
18-09-2007 17:07:54 | ||
---|---|---|
bz2
|
Quote Misschien als tussenoplossing een vliegende machinistenwissel? |
18-09-2007 18:29:03 | ||
---|---|---|
mich
|
Van collega's gehoord dat de rijtijd op dat baanvak zeer ruim is en je er zo al ruimte hebt voor een extra stop. |
03-10-2007 11:52:37 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
In de Limburgse kranten vanochtend het nieuws dat er 'definitief' een halte komt Maastricht Limmel/Nazareth/Beatrixhaven (meestal Maastricht Balijeweg genoemd). De letterlijke tekst wil ik jullie niet onthouden%03%:QuoteLichte treintjes? Klok-klepel volgens mij... Enne, 6x p/u? NB: voor de niet-bekenden ter plaatse; 'het station in het stadsdeel Wyck' is station Mt. |
03-10-2007 12:09:11 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Ik heb even een paar dingetjes: 1) is er iemand in staat om een lijstje te maken met geplande nieuwe stations? 2) Naast Hengelo Gezondheidspark komt er ook een station Hengelo Westermaat/Expo(de lokatie is bepaald op het viaduct over de A1) 3) Er gaan geruchten voor een station Zutphen de Hoven, wanneer aan die zijde de nieuwbouw begint, op de lijn Zutphen-Arnhem. |
03-10-2007 12:12:57 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Een (niet volledige) lijst vind je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_nieuwe_spoorwegstations_in_Nederland#Toekomstige_stations |
03-10-2007 13:51:59 | ||
---|---|---|
thijs
|
Quote Zutphen de Hoven zal helaas op de lijn Apd-Zp worden gebouwd, als het doorgaat. |
03-10-2007 14:12:32 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Is het station bij de Euroborg nu inmiddels open? Laatst bewerkt door fabrierban op 03-10-2007 14:14 |
03-10-2007 14:24:18 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Ja. |
03-10-2007 14:35:27 | ||
---|---|---|
lucky
|
Geopend op 1 oktober door hoge piefen volgens bouwe in het opvallende topic.:) |
03-10-2007 14:35:57 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
6x p/u zou kunnen als deze hier allemaal gaan stoppen: 6800(Stoptrein Maastricht Randwijck - Roermond) 32100(Intercity Maastricht - Heerlen) 32200(Stoptrein Maastricht Randwijck - Kerkrade) |
03-10-2007 16:12:05 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteDie plannen liggen heel erg diep in de ijskast Van Hgl Gezondheidspark is het wel vrijwel zeker dat het er komt, en wel op deze locatie: http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=Magdalenalaan+2+Hengelo+Hengelo+Overijssel+Nederland&sll=52.261874;6.774445&sspn=0.002955;0.007296&ie=UTF8&ll=52.26169;6.773307&spn=0.002955;0.007296&z=17&om=1 |
03-10-2007 17:19:56 | ||
---|---|---|
thijs
|
Hmmz, dat is opzich best dicht bij Hgl zelf. Is dit station in jouw ogen nuttig? En ik hoop dat dit een beetje goed in de dienstregeling van Zp-Odz gepast kan worden zonder krappere aansluitingen of iets dergelijks. Laatst bewerkt door thijs op 03-10-2007 17:20 |
03-10-2007 18:24:42 | ||
---|---|---|
mikos
|
Dan zou ik die halte aan de andere kant van de Magdalenalaan plaatsen, meer naar links dus, bij de andere overgang; dan zit je precies tussen station Delden en Hgl in... Over Zp de Hoven: Laten we maar hopen dat er niemand is die daar geld in gaat steken. Stop het dan liever in iets waar wel iemand wat aan heeft... www.ov-ervaringen.nl |
03-10-2007 22:45:11 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Ik denk dat het best nuttig is om het station daar te plaatsen. Er komen nu veel mensen met de auto en er zijn daar te weinig parkeerplaatsen om alle auto's kwijt te kunnen. Bovendien wordt in dat gebied straks allerlei verschillende soorten zorg aangeboden. Om het gebied te ontlasten, lijkt mij een station op dat punt zeer wenselijk. |
03-10-2007 22:56:19 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteHet station is al in de dienstregeling opgenomen, de 31200 richting Odz komt nu om :11 en :41 binnen, met -2 dus. De halte komt overigens aan de noordkant van het spoor, vanuit Hgl rechts gezien. |
03-10-2007 22:57:51 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@taigataai Een planner bij de BBA heeft me ooit eens uitgelegd dat zorginstellingen heel veel hoofdpijn en heel weinig reizigers genereren. Het personeel werkt in ploegendienst (dan heb je niets aan het OV), patienten reizen niet en het bezoekuur levert twee keer dag een paar reizigers op. Kortom om daarop een station te baseren??? |
03-10-2007 23:02:14 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Ik heb de bussen hier altijd al vol gevonden bij het ziekenhuis en er wordt nog ontzettend veel bijgebouwd in de toekomst. Ik denk dat er nu pas zo'n 30% tot 40% bouw gerealiseerd is. En als het station er is, zal ik er zeker met de trein naar toe gaan, want als ik om 9 uur een afspraak in het ziekenhuis heb, dan is er geen parkeerplaats meer vrij van de 400/500 die er zijn.... |
04-10-2007 00:03:00 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Ziekenhuis De Gelderse Vallei levert ook flink wat reizigers op voor de Valleilijnbussen, er stappen altijd wel mensen in en uit, en dan hebben we het over een hoogfrequente bus. Mijn inschatting is dat het zowel gaat om patienten als bezoek als personeel; niet al het personeel werkt in ploegendienst! Er zijn in ieder geval véél rustiger haltes op die lijn (zei iemand Halderbrink?). |
04-10-2007 22:18:33 | ||
---|---|---|
Bollenstad
|
Houd er in dit verband ook rekening mee dat veel mensen voor een afspraak in één van de poliklinieken komen. Dat loopt de hele werkdag door. Dus zo vreemd vind ik het niet dat de Valleilijn bussen het daar best druk mee hebben en dat gedacht wordt over stations bij zorginstellingen... |
05-10-2007 18:58:53 | ||
---|---|---|
ijsm
|
QuoteOver het algemeen is het aanleggen van een nieuwe parkeerplaats goedkoper als het bouwen van een nieuw station . |
07-10-2007 17:09:54 | ||
---|---|---|
floriss
|
Ondanks het feit dat het laatste waar is, is de bouw van een station een meer structurele oplossing. Het bijbouwen van parkeerplaatsen is een korte termijn oplossing. Het genereert alleen maar meer autoverkeer en dus staan de parkeerplaatsen over twee jaar weer allemaal vol. Het enige wat er daarna nog kan gebeuren is het invoeren van betaald parkeren. |
09-11-2007 14:32:33 | ||
---|---|---|
wesley
|
Er is weer nieuws over het station Amsterdam Holendrecht. Het station zal als het ware een broertje van Amsterdam Bijlmer ArenA worden. Het word door de zelfde architecten en aanemers gebouwd en ontworpen. Ook zal er van binnenuit weer het dak met hout bekleed worden. er zullen verder 4 roltrappen en 2 liften komen. en ook diverse winkeltjes in de beneden hal, zoals op Asb. Op het moment is er al begonnen met de werkelijke tekeningen door architecten en rond zomer 2008 word er begonnen met de bouw. |
09-11-2007 16:28:08 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Een heel klein broertje neem ik toch aan. |
09-11-2007 17:01:55 | ||
---|---|---|
wesley
|
ja uiteraard maar prorail beschrijft zelf ook dat het de contouren krijgt van Asb. |
09-11-2007 17:04:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
dan is er kennelijk geld gevonden voor ueberhaupt overkappingen; dat was er twee weken geleden nog niet namelijk, en toen stonden er alleen korte "droogloopjes" getekend. Contouren van de Bijlmer moet je sowieso dan alleen per perron bezien: tussen de ProRail-perrons ligt dan immers nog altijd een jaren 70-metrohalte. |
09-11-2007 17:13:04 | ||
---|---|---|
wesley
|
Er komt inderdaad een overkapping, van hout en staal en beton. Het metrostation word ook opgenomen in de nieuwe stijl. Er komt om precies te zijn 1 grote brede overkapping over het viaduct als het ware, en dan over de lengte een laage overkapping. Misschien lukt het me nog om een afbeelding in te scannen. |
09-11-2007 20:48:05 | ||
---|---|---|
berkel73
|
Waar heb je dit nieuws vandaan ? |
10-11-2007 20:47:16 | ||
---|---|---|
wesley
|
In de Bouwkrant van prorail, die word al sins het begin van de werkzaamheden aan de verdubbeling Amsterdam-Utrecht halfjaarlijks bezorgt bij mensen langs het traject Amsterdam-Utrecht. |
10-11-2007 21:00:34 | ||
---|---|---|
wesley
|
En zoals belooft hier het artikel uit de bouwkrant van november 2007. http://home.hetnet.nl/~rvdermeulen/PLAATJESMAP/image.jpg |
19-11-2007 21:18:13 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Een hoop stationsnieuws. Samengevat: Eindhovens Dagblad 18/11: De bouw van station Maarheeze (met P+R voor de A2) is nu definitief. Het station zelf wordt zo kaal mogelijk: 2 perrons, 2 abri's plus automaat. De concurrerende buslijnen worden opgeheven. Opening begin 2009. De Gelderlander 16/11: Het ministerie V&W subsidieert station Mook-Molenhoek. Het busvervoer wordt op de trein afgestemd en er komt een parkeerterein. Afhankelijk van planning van ProRail is de opening voor of in 2009. Holland Centraal 15/11: Station Sassenheim staat in de planning voor december 2009, maar is nog verre van zeker. Er is een gat van 3 miljoen euro door hoge eisen: gebouw, loketten en rijwielstalling. Een ander probleem is dat er van de gemeente geen huizen in de buurt van het station mogen komen. Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-11-2007 21:19 |
19-11-2007 21:27:46 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Een station met een loket, in een dorp als Sassenheim? %03% |
19-11-2007 21:31:27 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
@dumpy_dump Wethouders met grootheidswaanzin zijn een bekend verschijnsel. Misschien moet hij eens bij zijn collega in Cranendonck langs gaan. |
19-11-2007 21:40:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
QuoteDe rest van de voorzieningen komt vanzelf binnen de kortste keren. Het kale station is gebaseerd op een schatting van 600 reizigers per dag. Iedereen die de situatie ter plekke een beetje kent weet dat dat een lachwekkend lage schatting is, zeker nu de busdiensten worden opgeheven, er een P+R terrein komt voor de A2 en het station dicht bij de Philips fabriek komt te liggen. Laatst bewerkt door fabrierban op 19-11-2007 21:42 |