AED's in trein?
Forum: Algemeen - Algemeen
30-09-2020 16:29:34
AEDmaster
AEDmaster

Ik ben op zoek naar de wet- en regelgeving omtrent de veiligheid in het openbare vervoer. Dit geldt voor alle vervoersmiddelen te weg, te water en te spoor. Vandaar dat ik dit topic start.

Het is algemeen bekend dat veiligheid een hot item is. Standaard is hier de brandblussr en de EHBO koffer in opgenomen. Echter kan ik nergens vinden wat de regels zijn omtrent de AED. Het is namelijk zo dat een AED regelmatig wordt ingezet en dat deze standaard tot de uitrusting van brandweermannen, ambulance personeel en politie agenten behoort.

Zijn hier wellicht mensen die weten of er regels zijn omtrent een AED in de trein en hebben jullie weleens een AED in een trein zien hangen. Zo ja dan zou ik graag willen weten om welk soort trein het gaat en wie de vervoerder is.

Alle reacties zijn welkom en wilt u contact opnemen met ons dan kan dat natuurlijk ook.

Met vriendelijke groeten,

AEDmaster




Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster
 

01-10-2020 08:00:35
moderator
Moderator
moderator

Dit bericht is geplaatst met toestemming van het beheer.




Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

01-10-2020 08:52:33 1
treinfan
treinfan

Beste AEDmaster,

Ik zie op jullie website dat jullie reseller zijn van diverse merken AED's, maar corrigeer me als ik dat fout interpreteer. Je vraagt wat er aan regelgeving is, maar dan vraag ik me direct af wat voor soort regelgeving je bedoelt. Kan je daarin iets duidelijker zijn?

In Nederland hangen AED's vooral op stations en zijn beschikbaar voor NS-personeel, of in geval van nood voor iemand die opgeroepen wordt voor een reanimatie.

 

01-10-2020 09:07:00
wouterder
wouterder

Als ik mij niet vergis hebben de nieuwe Flirt-3's van Keolis een AED aan boord. Treinstellen rijden tussen Zl en Kpn & Zl en Es.



Laatst bewerkt door wouterder op 01-10-2020 09:07
 


01-10-2020 09:29:02
marvinkok
marvinkok

Correct.

 

01-10-2020 09:50:32
hellfire
hellfire
Quote
AEDmaster (30-09-2020 16:29:34):en hebben jullie weleens een AED in een trein zien hangen. Zo ja dan zou ik graag willen weten om welk soort trein het gaat en wie de vervoerder is.

De FLIRT's die Arriva inzet voor de concessie in Limburg hebben een AED aan boord.

 

01-10-2020 10:23:23
thom
thom

NS heeft ze niet aan boord van hun treinen, daarintegen hangen ze weer op de (grotere) stations.

 

01-10-2020 10:39:13
john2
john2
Quote
treinfan (01-10-2020 08:52:33):

Beste AEDmaster,

Ik zie op jullie website dat jullie reseller zijn van diverse merken AED's, maar corrigeer me als ik dat fout interpreteer. Je vraagt wat er aan regelgeving is, maar dan vraag ik me direct af wat voor soort regelgeving je bedoelt. Kan je daarin iets duidelijker zijn?

In Nederland hangen AED's vooral op stations en zijn beschikbaar voor NS-personeel, of in geval van nood voor iemand die opgeroepen wordt voor een reanimatie.


Op de kasten waar een AED in zit, staat een 0800 telefoonnummer wat men kan bellen vor code voor de AED kast open te krijgen.



Laatst bewerkt door john2 op 01-10-2020 11:07, reden: Typfout hersteld
 

01-10-2020 12:15:44
seinhuis
seinhuis

TAG heeft een AED in de cabine.

 

01-10-2020 16:51:34
yappa
yappa

Bij mijn weten hebben de internationale lange afstandstreinen ook allemaal een AED aan boord.

 

01-10-2020 16:57:33
Muizeneus
Muizeneus

En om je even te helpen in alle afkortingen en vaktermen die hier worden gebruikt, tot dusverre is aangegeven dat in de volgende treinen AED's aanwezig zijn:

treinen van Keolis tussen Zwolle en Enschede,

de treinen van Abellio (dochteronderneming van de NS) tussen Alphen aan den Rijn en Gouda,

de treinen van Arriva in Limburg, dat zijn:

- alle treinen tussen Nijmegen - Roermond en Maastricht Randwyck - Heerlen - Kerkrade

- de stoptreinen Roermond-Maastricht Randwyck en stoptreinen Sittard Heerlen

 

01-10-2020 17:11:25
john2
john2

Even een correctie.

Het is Maastricht Randwyck - Heerlen en Sittard - Heerlen - Kerkrade centrum.



Laatst bewerkt door john2 op 01-10-2020 18:17, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

01-10-2020 17:34:21
treinhobby
treinhobby

En die correctie is exact hetzelfde als genoemd...

Dat de lijnvoering anders is maakt niets uit dat op de genoemde trajecten Arriva rijdt met een AED aan boord.

Als aanvulling kan wel Heerlen-Herzogenrath-Aken genoemd worden. Waarbij tussen de laatste twee plaatsen het om Arriva treinen gaat.

 

01-10-2020 18:45:15
marciekemp
marciekemp
Quote
Muizeneus (01-10-2020 16:57:33):

En om je even te helpen in alle afkortingen en vaktermen die hier worden gebruikt, tot dusverre is aangegeven dat in de volgende treinen AED's aanwezig zijn:

treinen van Keolis tussen Zwolle en Enschede,

de treinen van Abellio (dochteronderneming van de NS) tussen Alphen aan den Rijn en Gouda,

de treinen van Arriva in Limburg, dat zijn:

- alle treinen tussen Nijmegen - Roermond en Maastricht Randwyck - Heerlen - Kerkrade

- de stoptreinen Roermond-Maastricht Randwyck en stoptreinen Sittard Heerlen


De treindienst tussen Apn en Gd wordt gewoon door NS uitgevoerd niet door Abellio

 

02-10-2020 08:08:21
AEDmaster
AEDmaster

Ik ben op de hoogte van de ARBO wet en de RI&E, echter is hier niet de veprlichting van een AED in opgenomen, maar wle van brandblussers, vluchtroutes, enz

Het gaat in dit geval specifiek om de regelgeving voor veiligheid op en rond het spoor. Dus ik ben op zoek naar specieke regelgeving voor spoormedewerkers. Dus misschien CAO's (kleine kans), vakbonden of bedrijfspolicy van bedrijven.




Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster
 

02-10-2020 08:17:21
AEDmaster
AEDmaster

Weet u ook welke aanbieder op dit traject rijdt en wat voor soort trein dit is?




Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster
 

02-10-2020 08:23:16
AEDmaster
AEDmaster

Goedemorgen mensen,

Ten eerste wil ik jullie beheerder bedanken voor het plaatsen van het bericht.

Even hierdonder een korte opsomming van de verschillende reacties. Waarvoor mijn dank!

NS: Grootste aanbieder van treinen. Heeft geen AED in trein, wel op de meeste stations.

Keolis: Gelderland op de Veluwe, Midden-Overijssel,Twente, provincie Utrecht en gemeente Almere en Zwolle-Kampen-Zwolle-Enschede.

Flirt 3: heeft AED aan boord
Hebben zij ook nog andere treinen?

Arriva: verzorgt treinverkeer in het Noorden, Oosten en Limburg

Flirt: heeft AED aan boord
Hebben zij ook nog andere treinen?

Abellio: Klopt het dat zij voornamelijk Duitse trajecten verzorgen?

Merk trein: is onbekend? AED is aanwezig


Volgens mij zijn dit tot alle reacties, maar dan samengevoegd. Als iemand aanvulling heeft dan houd ik mij wederom aanbevolen. Zoals het nu lijkt zijn er aanbieders die standaard een AED aan boord hebben. Als de inventaristie compleet is, zal ik contact opnemen met deze aanbieders om te vragen wat de reden is waarom zij er voor kiezen om een trein met een AED uit te rusten.

Fijne dag en tot zover ontzettend bedankt!

Vragen laat het ons weten.

Met vriendelijke groeten,

AEDmaster



Laatst bewerkt door AEDmaster op 02-10-2020 08:25


Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster
 

02-10-2020 08:53:29
Muizeneus
Muizeneus

Beste AED master

AED's zijn alleen aanwezig in de treinen die ik opnoemde

Keolis rijdt ook op Zutphen-Oldenzaal, blijkbaar zonder AED (althans is hier niet genoemd). Alle andere gebieden die je noemt waar Keolis rijdt, zijn busdiensten, geen flauw idee hoe het daar zit met AED's

Arriva rijdt alleen in Limburg met AED's

In het openbaar vervoer wordt gewerkt met vervoerscontracten die worden aanbesteed voor een zekere periode, bij treinen is dat vaak zo'n 15 jaar. In het regionale vervoer is de provincie hierbij aan zet. Vaak worden bij zo'n aanbesteding nieuwe of gerenoveerde treinen geëist. Dat zijn typisch van die momenten om een verandering zoals een AED in te voeren. Niet geheel toevallig zijn de trajecten met AED's, de trajecten die het meest recent zijn aanbesteed. Het zou goed kunnen dat de aanbestedende overheid (de provincie) in haar eisenpakket heeft opgenomen dat de treinen met een AED uitgerust moeten zijn.

De aanbestedingen gebeuren vaak per provincie (bv één contract met alle regonale treinen in Limburg) of soms voor een losse spoorlijn (bv Amersfoort - Ede)



Laatst bewerkt door Muizeneus op 02-10-2020 08:54
 

04-10-2020 12:10:54
AEDmaster
AEDmaster

Super bedankt voor de informatie. Ik ga kijken of ik kan achterhalen wat er precies in een aanbesteding wordt vermeld. Misschien dat ik dan zie wat de huidige veiligheidseisen zijn en of hier iets over een AED wordt gezegd.

Aanbesteding = openbaar. Dus er moet vas iets te vinden zijn.

Fijne zondag!




Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster
 

04-10-2020 12:42:06
thom
thom

Enige is dat een aanbesteding geen veiligheidseisen afdwingt, het kan alleen wel aanvullende eisen stellen binnen de concessie.

Maar een harde veiligheidseis is het niet, want dan zou nooit het merendeel van de treinen nu rond kunnen rijden zonder :)

 

04-10-2020 19:59:23
Muizeneus
Muizeneus

Ja en nee. Een aanbesteding stelt op zichzelf geen veiligheidseisen, echter is het wel vaak zo dat in een aanbesteding nieuw of gerenoveerd materieel wordt voorgeschreven, en daarmee kan het indirect wel aan nieuwe veiligheidseisen moeten voldoen. Zo zal nieuw materieel aan de nieuwste botsnormen moeten voldoen.

Daarnaast kunnen bepaalde zaken door de provinciale overheid als een 'service' worden voorgeschreven, waarmee het in de categorie stopcontacten, wifi, 1e klas enz valt. Ook dat zou voor de AED kunnen gelden.

Hoe dan ook, de aanbestedingen zijn inderdaad openbaar en aanbestedingseisen zouden dus vindbaar moeten zijn.

 

05-10-2020 01:38:53
thom
thom

Nieuw te bouwen materieel moet uiteraard aan de huidige daarvoor gestelde veiligheids eisen voldoen, maar het in een concessie opnemen dat ervoor nieuw materieel aangeschaft moet worden betekend niet dat de concessie de veiligheideisen stelt.

Die bestonden daarvoor immers al en staan daar los van.

 

21-10-2020 07:43:32
AEDmaster
AEDmaster

Goedemorgen Allemaal,

Wij hebben de afgelopen weken niet stil gezeten. Toevallig is er gisteren het e.e.a. naar buiten gebracht als het gaat om elk station met een AED uit te rusten. Dit is een goede eerste stap echter zijn wij er nog niet. Maar toch willen wij iedereen bedanken vor zijn/haar bijdrage.

Onderstaande reactie hebben wij gegeven en daarin hebben wij jullie ook genoemd.

Wij zetten ons in om de uniformiteit van de AED's te vergroten. Zodat de AED net zo herkenbaar is als een brandblusser. Echter merken wij de grote verschillen, op het gebied van veiligheid, per branche.

Wat blijkt is dat het wegvervoer steeds vaker met een AED wordt uitgerust, maar dat dit enkel en alleen vanuit maatschappelijk oogpunt wordt gedaan. Veelal gebeurt dit door commerciële bedrijven. Terwijl dit raar is want het openbare vervoer is juist de plek waar dit goed geregeld hoort te zijn. Althans dat vindt AEDmaster.

Wij zijn blij dat er is besloten om elk station met een AED uit te rusten en dat is niet meer dan logisch, echter is dit naar onze beleving nog niet genoeg.

Daarom zijn wij al eerder, in samenwerking met Somda (een forum met treinfanaten), gestart om te inventariseren welke treinen/stations met een AED zijn uitgerust.

De informatie die wij ontvangen verwerken wij vervolgens in ons adviesrapport. Wij gebruiken dit adviesrapport om de bewustwording bij de desbetreffende partijen te vergroten en ze te ondersteunen bij het AED beleid. Wat reeds naar voren komt zijn de grote onderlinge verschillen per vervoerder en station. Om daadwerkelijk iets te bereiken moeten ook de treinen standaard met AED's worden uitgerust. Althans dat is onze mening.

Waar wij naar streven is dat de AED, net zoals de brandblussers, aanwezigheid van brandblussers en BHV'ers wordt opgenomen in de ARBO wet. Ook moeten er richtlijnen komen betreffende de herkenbaarheid en de locatie waar een AED moet hangen.

Ik bedoel een bandblusser is rood en niet paars. Volgens mij is dit ook niet voor niets.

Wilt u meer informatie, heeft uw zelfde bepaalde ideeën of heeft u advies nodig bij uw AED dekking?

Neem dan contact op met AEDmaster, wij helpen u graag.

https://www.waldnet.nl/nieuwsreacties.php




Een AED, daar red je levens mee, maar dan moet dit wel wettelijk worden vastgelegd. Steun AEDmaster