18-08-2020 12:57:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
Meestal zijn de grote doordeweekse klussen in de zomer, maar dit keer wordt ook in september een doordeweekse dag gebruikt voor grote werkzaamheden. Op vrijdag 11 september is er zeer beperkt treinverkeer rondom Gd en een aangepaste treindienst rondom Ut. Aanpassingen te Gd:
Aanpassingen te Ut:
|
18-08-2020 13:23:42 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Aanpassingen te Ut is als gevolg van eerste stap sanering kruis Bkp. |
18-08-2020 13:52:58 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ben benieuwd met welk mat ze die 5600 naar Rhn willen laten rijden. Max 7 bakken van normale lengte passen hier. Alleen dat is tekort om op Zl - Ut in de spits te tijden. Aftrappen/bijplaatsen op Ut lijkt me ook niet wenselijk. |
18-08-2020 19:39:33 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote 9 bakkies SNG past daar dan. Dat lijkt me in deze tijden voldoende. |
18-08-2020 20:35:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Weet je wat er ongeveer gedaan gaat worden? Er zijn zo te zien nog geen beveiligingswijzigingen aan de hand daar. |
18-08-2020 21:05:23 | ||
---|---|---|
mdj
|
Op het OBE blad ook geen wijziging te zien, dat is pas eind oktober. Wissel 1013 wordt dan vervangen door rechtdoorgaand spoor, spoor LP gaat buiten expoitatie. Laatst bewerkt door mdj op 18-08-2020 21:05 |
18-08-2020 21:57:36 | ||
---|---|---|
train85
|
Quote Helaas het zijn max 8 bkn SNG wat er gaat passen te Vndw,Vndc en Rhn. Bij 9 bkn SNG geeft men spoorlengte conflicten aan. |
18-08-2020 22:16:13 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 5600 gaat trouwens in het pad van de 7300 rijden, dus de tijden naar Rhn zijn volgens het avond/weekendpatroon. De 5500 naar Vndc rijdt tenslotte in het pad van de 7400 waarbij men te Vndc op spoor 2 gaat keren i.p.v. op spoor 1. Buiten de spits zal de 5500 via Utoz moeten gaan keren, aankomst spoor 8 en vertrek spoor 11. De 8800 keert langs het perron op spoor 12. Laatst bewerkt door michaben op 18-08-2020 22:17 |
18-08-2020 23:34:53 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Fijn dat ns zo regelmatig de tijden op de Veenendaallijn wijzigt. Zo weten reizigers toch nooit meer wanneer er nou een trein gaat. Oow ja. Dagelijks de app checken ..... |
18-08-2020 23:38:11 | ||
---|---|---|
sigma
|
Je kunt cynisch zijn of blij zijn hoe creatief de planners van NS een logistieke oplossing hebben gevonden waarbij de treinen blijven rijden. |
19-08-2020 00:50:28 | ||
---|---|---|
train85
|
Quote Dat valt wel erg mee. Reis elke dag op het traject al 13 jaar lang. Over deze keuzes is lang nagedacht, maar wel de beste oplossing. |
19-08-2020 05:39:58 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote wordt de 1500 nog verlengd naar Dv ? |
19-08-2020 08:22:39 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote De trein rijdt in het weekend op de aangepaste tijden die altijd in het weekend gereden worden. Vet huilen. |
19-08-2020 08:28:02 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Als het goed is, doet elke reiziger dat altijd even voor vertrek. Elke slimme reiziger wel, in elk geval ;) |
19-08-2020 09:19:55 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Tja, precies weet ik het ook niet maar een er worden aantal levensduur verlengende werkzaamheden uitgevoerd, waarschijnlijk nog zonder sanereringen want de eerste zijn in week 43 |
19-08-2020 09:48:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
Merci. Het leek mij redelijk grootschalig, omdat bijvoorbeeld ook het treinverkeer op Hvs - Ut is gestremd, maar kennelijk is alleen het gebied waarin gewerkt wordt, tamelijk groot en niet het werk zelf. |
19-08-2020 09:56:04 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Inderdaad alleen levensduurverlenging aan wissels 1013, 1014, 1079A/B, 1081 en 1091B en aan de kruisen 902K en 903K. Daarbij gaat het om houten vervangen of verlijmen. De beperkingen bij Uto komen doordat er dus aan de wisseloverloop ten westen van het station gewerkt wordt. |
19-08-2020 10:02:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wederom merci. Wel aardig dat 1013 ook levensduurverlengd wordt en dan in oktober wordt opgebroken ;-). Maar van de echte sanering van de kruising is blijkbaar nog niet direct sprake, dus. |
19-08-2020 11:28:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
pas in 2022... |
19-08-2020 14:58:45 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De 1500 wordt idd verlengd naar Dv in de spits. En in de avond blijft de 2800 doorrijden om het wegvallen van de overige 6 ICs tussen Ut en Gd op te vangen. De laatste treinen van de dag worden vervangen door bussen doordat Gd rond kwart voor één 's nachts helemaal buiten dienst in alle richtingen gaat tot maandagochtend. In het weekend zijn er ook beperkingen tussen Ut en Wd, alleen de 8800 blijft hier dan nog over en die gaat te Wd in beide richtingen over spoor 1 rijden. Hierdoor geen ruimte voor sprinters, tussengeleden stations tussen Ut en Wd worden niet bediend dit weekend. 4000 wordt ook opgeheven tussen Nwk en Wd. Laatst bewerkt door michaben op 19-08-2020 14:59 |
19-08-2020 15:41:40 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Ik heb t niet over avonden en weekenden tov overdag ma-vr, dat is bekend. Ik heb t over de aanpassingen tijdens werkzaamheden o.i.d. 7300 die uitvalt door kou/hitte/blaadjes/corona. Of juist de 7400 valt uit en de 7300 rijdt dan extra naar Rhenen, dat soort gein. Laatst bewerkt door henri1972 op 19-08-2020 15:45 |
19-08-2020 15:44:03 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Dat er over nagedacht is geloof ik graag en op Vndc -Ut merk je als de kwartierdienst in de spits rijdt niets van een trein die op het andere kwartier naar Rhenen rijdt, dat klopt. Maar als je in Rhenen moet zijn is het wel van belang wanneer de trein rijdt. |
19-08-2020 19:42:20 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote rijdt er dan niets tussen Hvs en Uto ? ( ook de 14900 niet ? ) Het lijkt erop dat niet aan wissels tussen Hvs en Uto wordt gewerkt. |
19-08-2020 19:50:52 | ||
---|---|---|
michaben
|
Niets, er rijden stopbussen Hvs - Hvsp - Hor - Uto - Ut. |
19-08-2020 20:30:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dat er over nagedacht wordt is duidelijk, en dit soort oplossingen juich ik ook toe,👍 Er worden door treinseries in dit soort gevallen door te koppelen minder reizigers met problemen opgezadeld door de beperkte capaciteit van Utrecht als er afwijkend gekeerd / gereden moet worden. Alleen hoort de informatie richting reizigers meer divers te zijn, want wie een paar keer per week met (bijna) dezelfde trein naar school / werk of familie reist gaat echt niet na het opstaan eerst de reisinfo van NS checken! Daarom is een ( voorzien van juiste info🤨) info A1 of 2-poster of iets dergelijks op de betrokken stations zo belangrijk om de vaste reizigers te triggeren, |
19-08-2020 22:02:44 | ||
---|---|---|
NDS
|
Daarnaast gaat de NS ook voorbij aan het feit dat er ook nog mensen zijn( zoals ik) zonder smartfoon, dus ze moeten gewoon zorgen dat er duidelijke info op de stations voor handen is en/of de omroep vermeld wat er rijd. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
21-08-2020 22:46:30 | ||
---|---|---|
Edb3
|
Quote Wordt het gehele kruis Bkp uiteindelijk verwijderd of blijft spoor LC vanuit Hvs liggen? |
21-08-2020 23:56:19 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Als ik het me goed herinner blijft alleen LB liggen, waarbij de museumtrein dus van/naar Utrecht kopmaakt te spoor CA/CB Bhv - Dld. |
22-08-2020 00:14:18 | ||
---|---|---|
thom
|
De museum pendel keert op Bi te Bkp zelf, niet pas op het midden spoor Dld/Bhv.
Uiteindelijk zal het gehele kruising, en daarmee de gehele aansluiting Hvs - Utm en vv verdwijnen. Evenals het spoor toeleidend naar het linker spoor richting de Maliebaan, LP vanaf Amf.
Volgens mij was het eerste sanering plan het opbreken van alle kruisingen en wissels, en de tussen liggende sporen pas in een later stadium maar dat is mogelijk alweer achterhaald. De plannen zijn inmiddels al heel wat keren uitgesteld en verschoven immers. Laatst bewerkt door thom op 22-08-2020 00:15 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-08-2020 00:36:02 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Ik ken de huidige situatie; ik bedoelde de situatie zodra het kruis weg is. |
22-08-2020 08:15:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Ja, maar dan gaat die pendeltrein toch niet ineens in Bhv keren? Daar veranderd niks aan. |
22-08-2020 08:59:04 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Als het kruis er niet is kan je het ook niet gebruiken toch? En dan is dat de enige overgebleven mogelijkheid. |
22-08-2020 09:12:42 | ||
---|---|---|
anton_
|
Volgens mij verdwijnen in de eindsituatie sporen LC en LO. BH en BU blijven liggen. De helft van de sporen van het kruis blijft dus liggen, maar worden "gewone" sporen. De trein van/naar het spoorwegmuseum kan dus gewoon blijven rijden zoals deze nu doet ( ik dacht keren op spoor BI ). Ook lees ik dat spoor LP verdwijnt, maar dat ligt natuurlijk enige tientallen van het kruis verwijdert. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen / zijn de plannen inmiddels weer aangepast.
Laatst bewerkt door anton_ op 22-08-2020 09:13 |
22-08-2020 09:59:43 | ||
---|---|---|
diesels
|
Was er dan discussie over BU en BH? Lijkt mij vanzelfsprekend dat die blijven daar deze gewoon door de 5600 worden gebruikt.... |
22-08-2020 10:49:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 5500 en 5600 gaan alleen over BU, richting Ut rijden deze over BE-303. Spoor BH wordt dus alleen planmatig gebruikt door de museumpendel. |
23-08-2020 00:06:11 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik schreef al dat de aansluiting Utm-Hvs vv vervalt, het is niet zo dat men het kruis weghaalt en een gapend gat overlaat in de richting Ut - Amf, dat kruis vervangt men uiteraard met een paar rechte secties spoor in die richting... Daarmee veranderd er dus niets voor de pendeltrein.
Quote Dat verdwijnt omdat het simpelweg overbodig is, het loopt immers dood in een afzetting van een bielzenkruis De pendeltrein keer inderdaad, zoals ik al eerder zei, op spoor Bi. Laatst bewerkt door thom op 23-08-2020 00:09 |
23-08-2020 00:30:02 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Ik heb me dan blijkbaar vergist in waar de 28300 kopmaakt; dacht namelijk dat het op de vrije baan van/naar Hvs was... |
08-09-2020 04:45:00 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Volgens de reisplanner vertrekt de 5600 van spoor 12 (naar Zwolle) en spoor 8 (naar Rhenen) vanaf Utrecht |
08-09-2020 09:09:54 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote enige idee waarom de 1700 naar Amfs rijdt ipv Es ? |
08-09-2020 11:48:09 | ||
---|---|---|
279
|
gewisseld met de 11600 ?? |
08-09-2020 12:28:46 | ||
---|---|---|
sigma
|
Ja, maar de vraag is waarom. |
08-09-2020 12:49:18 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Om waarschijnlijk op de omreisroute 2x/uur een doorgaande trein te hebben rijden. |
08-09-2020 12:58:41 | ||
---|---|---|
martijn
|
Gebeurt al jaren bij werkzaamheden op die routes. Dan gaan beide IC's uit Enschede naar Schiphol óf juist beide naar Den Haag. Richting Es staan ze dan bijvoorbeeld in Dv dan ook elk uur als 'niet rijdend' op de borden, met een extra trein die wel rijdt. Beetje overbodig verder... |
08-09-2020 13:05:22 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Als NS graag doorgaande treinen had willen hebben, was waarschijnlijk (indien mogelijk) de (1)1700 volledig opgeheven en was de 2800 verlengd naar Amfs. De (1)1700 wordt een pendel Ut-Amfs v.v. met DDZ en zal te Ut een haalbare overstap bieden van/naar de 2800. Laatst bewerkt door treinfan op 08-09-2020 13:06 |
08-09-2020 13:35:52 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Dat principe is er gelukkig al een tijdje niet meer, nu dagplan op de CTA's en in de reisinfo wordt verwerkt, ipv het jaarplan. |
08-09-2020 14:20:58 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote logisch indien er werkzaamheden waren tussen Amf en Ut (tussen Dvd en Amf). Maar met een knip in Utrecht wat minder- de 1700 loopt in Utrecht toch meestal bijna leeg. |
08-09-2020 14:59:32 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
De omreisroute is natuurlijk Gvc / Rtd - Shl - Amf e.v., vanwege de genoemde werkzaamheden rondom Gd. Laatst bewerkt door MetroRET op 08-09-2020 14:59 |
08-09-2020 20:59:21 | ||
---|---|---|
anton_
|
voor Gvc is daat inderdaad de route - snelste route naar Rtd is nog steeds via Ut. Dus door de IC naar Schiphol te sturen ipv Utrecht geeft je veel reizigers een extra overstap en een paar een overstap minder. EDIT is zie dat ik vooral naar vrijdag heb gekeken. Zaterdag is de route via Schiphol inderdaad de snelste (maar om een of andere reden rijd de 1700 dan wel vanaf Utrecht ) Laatst bewerkt door anton_ op 08-09-2020 21:05 |
08-09-2020 21:35:27 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
En wat is het probleem dat de 1700 dan vanaf Ut rijdt ? |
09-09-2020 17:50:51 | ||
---|---|---|
anton_
|
ik zou het eerder omgekeerd verwachten - vrijdag naar Utrecht ( Als de snelste reis naar Rotterdam via Utrecht loopt) zaterdag naar Schiphol ( Als de snelste reis naar Rotterdam via Schiphol loopt {of }). (Den Haag - Apeldoorn is beide dagen via Schiphol) |
09-09-2020 23:39:16 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
|
Het komende weekend zijn er ook werkzaamheden in Zutphen. Het lijkt erop dat spoor 3 buiten gebruik is, waardoor de 3600 over de andere sporen afgehandeld moet worden. De dienstregeling is daarom aangepast, maar op de pagina met werkzaamheden vermeld NS daar niets over... - 3600 vertrekt richting Ah 10 minuten eerder, richting Zl 9 minuten later. Aansluitingen in Zp en Zl zijn dus niet haalbaar. Richting Ah lange stop in Dv en Dr, richting Zl lange stop in Dr. - 7600 vertrekt 3 minuten eerder uit Zp. - 30400 opgeheven Zp - Apd. Wordt vervangen door 17800. Vertrekt richting Ww 2 minuten eerder uit Zp. - 30800 vertrekt 1 minuut eerder uit Zp. |
10-09-2020 08:08:20 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Betreft conserveren eilandperronkap zijde spoor 3a/b waarbij ook 504a/b buiten dienst is. |
10-09-2020 08:44:14 | ||
---|---|---|
martijn
|
Slordig dat het niet gemeld is op de werkzaamhedenpagina en andere informatiekanalen... Op zaterdag sluit de 3600 in Zl nog wel aan op de bussen naar Meppel. Op zondagochtend sluiten de treinen vanuit Zp in Dv dan weer helemaal niet aan op de bussen naar Zl (23 minuten geplande overstaptijd). In Olst is dat zondagmiddag beter geregeld. |
11-09-2020 00:06:30 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
En dus kan het gebeuren dat het zondagochtend voor Ah / Nm - Gn sneller is via Ut dan via Dv. Laatst bewerkt door JothamvW op 11-09-2020 00:06 |
12-09-2020 18:33:12 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
5500 rijden van ut 8 via DB (LM via het midden spoor) naar ut 12. In de avond wordt onder de kap gekeerd. |
12-09-2020 20:07:42 | ||
---|---|---|
sigma
|
Waarom keert de 5500 niet gewoon op spoor 102 of 103 te Ut? En benieuwd waarom de 5500 's avonds wel onder de kap keert, volgens mij blijft de frequentie gelijk. |
12-09-2020 21:02:58 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Omdat de frequentie van andere treinen omlaag gaat, waardoor er plaats is voor een kering onder de kap. |
12-09-2020 21:35:45 | ||
---|---|---|
sigma
|
Welke treinseries dalen dan in frequentie? |
12-09-2020 21:45:38 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
5500 keert ook van 12 naar 8 in de avonduren. |
12-09-2020 22:53:13 | ||
---|---|---|
michaben
|
Omrijden zal ten alle tijden nodig zijn aangezien je vanaf spoor 8 geen wissels hebt om te kunnen keren. Alleen op spoor 9 kun je onder de kap keren, maar dat spoor zit zowel overdag als 's avonds helemaal volgepland met de kerende intercity's. En spoor 11, wat de halve dag leeg is, kun je ook niet bereiken komende vanuit Brn/Amf. Laatst bewerkt door michaben op 12-09-2020 22:55 |
13-09-2020 12:31:01 | ||
---|---|---|
sigma
|
Dat je moet omrijden, is logisch gezien de wisselstraten van Ut. Maar ik vroeg me dus af waarom er op Db wordt gekeerd ipv via spoor 102 of 103 te Ut. |
13-09-2020 13:19:35 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Omdat deze sporen beschikbaar moeten blijven voor kerende IC treinen bij versperringen Ut-Ah/Ht. Dit is NS intern zo vastgelegd. |
13-09-2020 14:56:25 | ||
---|---|---|
sigma
|
Niet perse. In Dienstregeling 2020 keert de 8800 bijvoorbeeld via 102/103. |
13-09-2020 17:59:03 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Daar is dan ook een NS interne burgeroorlog aan vooraf gegaan. |
13-09-2020 20:48:20 | ||
---|---|---|
yappa
|
Oei, dat is link: als je die sporen 102/103 jarenlang niet in de dienstregeling plant, komen ze voor je het weet op een saneringslijst! |
14-09-2020 12:30:40 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
102 en 103 worden grofweg tussen 23.00 en 06.00 gebruikt als opstel sporen.
Maar we dwalen af |
15-09-2020 22:49:55 | ||
---|---|---|
henri1972
|
As weekend rijdt de 7300 niet tussen Db en Rhn maar rijden er bussen. Waarom rijdt de 7300 niet door naar Klp en leeg naar/van Ed ? Dan kunnen de bussen vanaf Klp naar Rhn rijden en heeft mrn gewoon een trein. Is in het verleden wel vaker gebeurd |
15-09-2020 23:31:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Wordt hiermee de 3000 niet in de weg gezeten ? |
15-09-2020 23:46:07 | ||
---|---|---|
train85
|
Ja inderdaad dan zit je volledig de 3000 in de weg vanaf Klp. |
20-09-2020 08:00:43 | ||
---|---|---|
anton_
|
Viel mij gisteren op dat de 1500 niet was verlengd richting Zwolle (en verder). Wat dat niet de standaard oplossing voor werkzaamheden tussen in de polder ? |
20-09-2020 10:13:47 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Misschien dat de 500 en 600 al extra plek bood dat daar al voldoende was om de 1500 niet te hoeven doortrekken? Zag zelf al dat diverse ritten al extra plek bood. Daarintegen reed de 1500 wel door naar Hoofddorp. Laatst bewerkt door j.jager op 20-09-2020 10:16 |
20-09-2020 18:34:52 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Maar voor de relatie Zl-Asd mag je of rennen, of 32 minuten in Amersfoort wachten, of via Utrecht met de 2900/3900. 700/1800 rijden ook gewoon (vrij nutteloos) naar Lls.
Als men dan eventueel geen extra IC via de Veluwelijn had willen sturen, had men ook de tijden van/naar Lls en Amf kunnen omdraaien, zodat de overstap van/naar de 1500 makkelijker te halen zou zijn in Amf. Laatst bewerkt door MetroRET op 20-09-2020 18:36 |
20-09-2020 18:42:09 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Je zit dan mede ook met de beschikbare perrons in Zl. Op het tijdstip dat alles er staat is alleen 1b en 4 niet in gebruik. Het enige logica wat ik dan kan vinden is de 700 en 1800 dan niet naar Lls laten rijden maar naar Amf en dan aan de 1500 te koppelen. |
20-09-2020 19:00:37 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Bedoel meer van dat de 700/1800 naar Lls dan om :20/:50 vertrekt (en dus om :09/:39 aankomt) En de 500/600 al om :17/:47 vertrekt (en dus om :13/:43 aankomt). Hierdoor kan de aankomst in Amf, vanuit Zwolle dus met 3 minuten worden vervroegd, zodat de overstap op de 1500 haalbaar wordt (uiteraard ook andersom). |
21-09-2020 05:31:38 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote
Dat laatste was volgens mij vroeger de oplossing. Niet naar Lls. Lijkt me voor de meerderheid van de reizigers een betere oplossing. Laatst bewerkt door anton_ op 21-09-2020 07:31 |
21-09-2020 07:33:25 | ||
---|---|---|
anton_
|
Overigens waren de bussen ook matig geregeld. Geen Snelbus naar Weesp voor vanuit Almere oostvaarders. Reisadvies vanuit Lls naar Shl was (soms) via Zl |
21-09-2020 11:41:08 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Snelbussen zijn sowieso zeldzaam dit jaar. Ook vanuit Gouda naar Gvc en Rtd was alles stopbus, richting Ut reed alleen een bus naar Wd (waar je kon overstappen op de 8800). Dit is vermoedelijk gedaan vanwege het zeer lage aantal reizigers in coronatijd. |
22-09-2020 11:44:56 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Er reden alleen "snelbussen" tussen Wp en Alm. Verder dan Alm reden inderdaad alleen de "stopbussen". |