Mogelijke bezuinigingen OV nav corona
Forum: Algemeen - Algemeen
11-04-2020 16:09:49
nsnoord
nsnoord
Via de volgende link staat het, als de crisis nog lang gaat duren, dat het geld op raak

https://fd.nl/ondernemen/1339017/lege-treinen-slurpen-kas-ns-langzaam-leeg

Laatst bewerkt door moderator op 09-06-2020 18:10, reden: discussie afgesplitst
 

11-04-2020 16:11:06
thom
thom
Ja, eerst registreren daar, nee dankje... %03%

Daarnaast zit er al verschil in je uitspraken
"Bijna in financiële problemen" en "Als het nog lang gaat duren dan" zijn wel twee verschillende begrippen volgens mij...

Daarnaast geldt dat trouwens net zo voor de andere partijen die mogelijk inschrijven op een concessie, die hebben datzelfde probleem hoor

Laatst bewerkt door thom op 11-04-2020 16:13
 

03-06-2020 21:14:14
chris24
chris24
Er is ruzie tussen de overheid en vervoerders. Het kabinet wil minder betalen dan de vervoerders vragen en dreigen met minder ritten rijden. Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/03/rijk-traag-met-compensatie-ov-bedrijven-a4001706?utm_source=social&utm_medium=twitter&utm_campaign=twitter&utm_term=20200603
Ik zet geen hele bericht neer want dan krijgt somda een boete.

NS gaat binnenkort bezuinigingen, waar denken jullie waar NS op kan / gaan bezuinigen?
Echter gaat de volgende niet gebeuren; minder rijden en de machinisten worden niet ontslagen.

Laatst bewerkt door chris24 op 03-06-2020 21:15
 

03-06-2020 21:51:53
Daan!
Daan!
Is dit topic daar het juiste voor?

Ik kan het artikel niet lezen vanwege geen toegang.

Dus gelijk het volgende:
Zijn het alle vervoerders?

Het lijkt me niet goed om hier te gaan speculeren over waar NS op kan gaan bezuinigen. Dan gaat de discussie van links naar rechts. Het lijkt me niet zinvol.
 


03-06-2020 23:13:30
rolandrail
rolandrail
Het betreft alle stads- en streekvervoerders + alle spoorvervoerders.
Artikel kort samengevat: eerste raming totale inkomstenverlies 1,3 miljard, later 1,1 miljard, minister wil maar 600 miljoen compenseren en vind dat de vervoerders verder maar moeten interen op hun vermogen en geld vragen aan hun aandeelhouders en financiers.

NS heeft al in de media aangekondigd waar het op gaat bezuinigen: kantoorpersoneel en door opschuiven/uitstellen van aanschaffen van nieuw materieel.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

04-06-2020 00:55:39
thom
thom
Quote
Daan! (wo 03 jun 2020 21:51:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p726726/): Is dit topic daar het juiste voor?

Ik kan het artikel niet lezen vanwege geen toegang.

Even die melding over vage updates die je kan krijgen gewoon weg klikken net het kruisje rechts boven deed dat oplossen hier.
 

04-06-2020 01:05:18
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 04 jun 2020 00:55:39 https://www.somda.nl/forum/22994/p726737/):
Quote
Daan! (wo 03 jun 2020 21:51:53 https://www.somda.nl/forum/22994/p726726/): Is dit topic daar het juiste voor?

Ik kan het artikel niet lezen vanwege geen toegang.

Even die melding over vage updates die je kan krijgen gewoon weg klikken net het kruisje rechts boven deed dat oplossen hier.

Die zie ik niet hier, maar je kan het gewoon openen in de Incognito-modus va je browser.


Choo choo.....
 

04-06-2020 03:25:40
anton_
anton_
Misschien handig om de discussie over "ruzie tussen de overheid en vervoerders" in een apart topic te plaatsen - heeft niet zoveel te maken met de concessie van de NS tot 2025.  

05-06-2020 10:32:37
seinhuis
seinhuis
Dat NS (en mogelijk ook andere vervoerders) moet en gaat bezuinigingen is zeker. We kunnen wel geruchten in gaan slingeren, maar NS is nog bezig met plannen maken.  

05-06-2020 11:31:56
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (vr 05 jun 2020 10:32:37 https://www.somda.nl/forum/22994/p726789/): Dat NS (en mogelijk ook andere vervoerders) moet en gaat bezuinigingen is zeker.
Natuurlijk is dat duidelijk. Heeft al in de media gestaan %08%%08%
Quote
We kunnen wel geruchten in gaan slingeren, maar NS is nog bezig met plannen maken.
Er zijn al een aantal zaken duidelijk hoor. Lees maar even terug wat @rolandrail geschreven heeft.
 

05-06-2020 12:42:16
waalkade
waalkade
Verder uitstellen PHS en ERMTS heb ik ergens gelezen.
Wanneer ik de aantallen reizigers zie kan je PHS zelfs wel terug draaien.
En af en toe een voortrein met minder stops die de "spits" wat afroomt.
 

05-06-2020 18:01:09
Berk24
Berk24
Ik denk dat een aantal IC-kwartiersdiensten ‘s avonds en (deels) in het weekend kunnen vervallen. Dus geen 3100, 3900, 800 (wel weer een 2900), 1000, 2000, 2800, 2400 en 2100 meer in de avond en (deels) in het weekend. Gemakkelijke bezuiniging zonder al te veel reizigers pijn te doen. Misschien ook minder Kruidvat-acties en Spoordeelwinkel-acties.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-06-2020 18:07:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Er ontbreekt realiteitszin bij je propositie. Spoordeelacties en dergelijke zijn bedoeld om treinen in het weekeinde te vullen. Ook met minder Intercity's die dagen zijn dergelijke acties juist nodig om de verliezen te beperken.
Dit overigens volledig off-topic.
 

05-06-2020 18:40:37
broek53
broek53
Quote
phantom (vr 05 jun 2020 17:54:22 https://www.somda.nl/forum/22994/p726870/): Kijk nou uit,straks doen ze dat nog ook en gaan ze verwijderde wissels weer terug plaatsen %08%
PHS terug draaien geloof ik persoonlijk niet,dat is hun zelf gepromote kindje,daar moest en moet van alles voor wijken,het zou gezichtsverlies zijn als ze dat doen,en dat willen ze natuurlijk niet,vallen ze door de mand
Wat een ontzettende kletspraat, zonde dat ik het zeg. Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
 

09-06-2020 18:11:58
moderator
Moderator
moderator
Deze discussie een eigen plekje gegeven, had niet zozeer te maken met de gunning van het HRN in 2025.  

10-06-2020 09:44:04
seinhuis
seinhuis
Overheid stelt 1,5 miljard euro beschikbaar aan OV bedrijven.  

10-06-2020 09:52:04
M-BASS
M-BASS
Dat is toch al een beetje meer dan de genoemde 600 miljoen %02%  

09-07-2020 09:32:12
seinhuis
seinhuis

Vervoerders vrezen ontslaggolf in ov

https://nos.nl/liveblog/2340049-vervoerders-vrezen-ontslaggolf-in-ov-aruba-klaar-voor-amerikaanse-toeristen.html

(Liveblog rond 08.00)

 

17-08-2020 10:02:30
seinhuis
seinhuis

185 miljoen steun nodig

https://www.ad.nl/economie/ns-lijdt-185-miljoen-nettoverlies-opnieuw-financiele-steun-nodig~aa97525c/

NS schrapt 2300 banen

https://www.spoorpro.nl/personeel/2020/06/29/ns-kondigt-bezuinigingen-aan-en-schrapt-2300-banen/

 

17-08-2020 10:33:46
gvttreinen
gvttreinen

Dat laatste zou niet het gevolg zijn van Corona (voorspoedigde het wel), voor de Corona was al sprake van aankomende bezuinigingen.

 

17-08-2020 11:54:29
mvschoon
mvschoon

Maar echt geen 2300...

 

17-08-2020 14:00:43
Frontier
Frontier

Meteen een goede gelegenheid om op een afdeling als 'Marketing, Communicatie & Sales' eens grondig de bezem er doorheen te halen, tal van onnozele goedbetaalde functies die per direct opgedoekt kunnen worden.

 

17-08-2020 16:44:57
train85
train85

Noem ze dan eens en noem is voorbeelden wat er volgens jou uit kan?

 

17-08-2020 17:43:00
broek53
broek53

Je hebt gelijk, maar er gebeurt dan zometeen wat ik in dit soort discussies nogal erg hinderlijk vind en wat ik maar noem het hc's-zitten-altijd-allemaal-in-de-eerste-klas-te kleppen-syndroom. Veel gewelles-nietes en veel geluiden uit de kroeg, uit de onderbuik en "op gevoel" - en het voegt niets feitelijks toe aan een topic dat handelt over honderden miljoenen euro's.

 

17-08-2020 17:51:26
Ysbergsla
Ysbergsla

Het heeft geen zin om op Somda dergelijke bezuinigingsvoorstellen te doen, correct. Anderzijds heeft NS de onderbuikgevoelens zoals Frontier die beschrijft wel zelf aangewakkerd met onder meer de documentaire 'Missie NS' die dit jaar verscheen. Zelfs collegae werden daar bij het kijken nogal ongemakkelijk van.

 

17-08-2020 18:10:44
broek53
broek53

Wie niet ?, maar dit topic is niet bedoeld om daarmee af te rekenen, noch therapeutisch noch uit wraak. Het heeft er gewoon niks mee te maken.

 

18-08-2020 10:36:21
brun
brun
Quote
Ysbergsla (17-08-2020 17:51:26):

Het heeft geen zin om op Somda dergelijke bezuinigingsvoorstellen te doen, correct. Anderzijds heeft NS de onderbuikgevoelens zoals Frontier die beschrijft wel zelf aangewakkerd met onder meer de documentaire 'Missie NS' die dit jaar verscheen. Zelfs collegae werden daar bij het kijken nogal ongemakkelijk van.


Dat was juist het goede aan die film - die houdt diverse NS'ers een spiegel voor. Zowel op het hoofdkantoor als op de trein.

Maar het klopt inderdaad wat broek53 zegt, het heeft geen zin om bij dreigende ontslagen meteen te roepen, "dan moeten collega's van XYZ maar weg, want die voegen toch niks toe".

 

18-08-2020 20:05:26
kleine_man
kleine_man
Quote
train85 (17-08-2020 16:44:57):

Noem ze dan eens en noem is voorbeelden wat er volgens jou uit kan?


Om te beginnen de klantenservice. Als je probeert via Facebook een klacht te melden wordt je verhaal in twijfel getrokken en wordt je als een soort melaatse behandeld. De andere manier om je ongenoegen te uiten is te bellen. Je krijgt dan als standaard reactie dat je mogelijk geen reactie krijgt op je klacht. Dat zijn al 2 rode vlaggen in de klantenservice. De derde rode vlag zit op het wijzigen van je abo, een telefoonabo afsluiten is vele malen eenvoudiger.

De afdeling die de werkzaamheden moet communiceren kan er ook wel uit. 90% van de werkzaamheden informatie is of onvolledig of incorrect, voorbeelden genoeg. Met de werkzaamheden nu bij Arnhem Velperpoort kan je geen flagrantere schending van de Europese reisrechten hebben. De schedingen van deze reisrechten vinden ook plaats in Arnhem.

Ook de afdeling die de storingen moeten communiceren kan er ook wel uit, die zitten er ook vaak naast of geven onvolledige informatie. Of is dat toevallig dezelfde afdeling als hiervoor?

Aan de andere kant, gezien de kwaliteit die nu geleverd wordt, kan je hier nauwelijks op besparen. Die paar mensen die daar nu nog werken.....

Persoonlijk zal mij niets verbazen als de PHS weer terug de ijskast ingaat en dat diverse treinen stevig verkort gaan worden. Dan houdt je vanzelf conducteurs over. Die kan je of omscholen of laten afvloeien.



Laatst bewerkt door kleine_man op 18-08-2020 20:05, reden: typo
 

18-08-2020 21:13:02
MVB
MVB

Wat een niveau zeg 👎

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2020 00:26:50
thom
thom

Nou inderdaad, laat ze heel die klantenservice dan inderdaad maar opheffen, hoeft ook niemand die lastige klagende reizigers meer aan te horen, veel beter 😃

Prima om een probleem te benoemen maar met dit soort uitspraken er gelijk bij maak je je zelf in een discussie erover toch ook gelijk ongeloofwaardig zeg...



Laatst bewerkt door thom op 19-08-2020 00:29
 

01-10-2020 00:37:06
marciekemp
marciekemp

Vakbondsleden verwerpen massaal bezuinigingsplannen NS

Via NU.nl



Laatst bewerkt door marciekemp op 01-10-2020 00:39
 

07-10-2020 11:54:03
seinhuis
seinhuis

Kaalslag in het openbaar vervoer dreigt volgend jaar

(AD premium artikel)

Mogelijk moeten de tarieven omhoog, het ov dient efficiënter te rijden of het voorzieningenniveau moet omlaag

 

08-10-2020 10:12:31
VIRMm1
VIRMm1

Waarmee het OV onaantrekkelijker wordt. Dat staat haaks op het beleid dat de afgelopen jaren is gevoerd.

 

08-10-2020 13:21:15
Muizeneus
Muizeneus

Tsja het is de vraag of dat nu zo erg is. De standaard is inmiddels dat elk gehucht elk kwartier bediend wil worden, en zelfs zonder corona gingen er al sloten belastinggeld naartoe om dat mogelijk te maken. Terwijl in de ons omringende landen uurdiensten de standaard zijn en een halfuursdienst al een luxe is. Een afschaling naar 'gezonde' halfuursdiensten (uitgezonderd enkele hoofdassen) zou ik echt geen ramp vinden.

 

08-10-2020 15:55:00
sjoerd
sjoerd

Die sloten belastinggeld zitten ook in voorzieningen waarover we nooit vragen stellen zoals vangrails, verkeersbruggen, riolering, kantoorgebouwen. Iets wat je nodig hebt, kost nu eenmaal geld. Voeg daarbij dat Nederland een stuk dichter bevolkt is en je hebt de reden dat er hier veel gereisd wordt. Dan heb je ook een hogere frequentie nodig.

Of er na Corona nog de gehele dag 10-minutendiensten moeten zijn, is zeer de vraag, en ook of er op de secundaire lijnen kwartierdiensten moeten zijn. De vraag is nu in elk geval geringer.

Daar staat tegenover dat we veel meer moeten gaan doen om vervoer milieuvriendelijker te maken. Dat gaat overigens niet betekenen dat iedereen de auto uit zal gaan en de trein in.

 

22-10-2020 00:56:59
seinhuis
seinhuis

NRC: Trein, tram en bus gaan volgend jaar minder rijden om kosten te besparen