Ongeluk Hooghalen 22-05-2020
Forum: Algemeen - Algemeen
28-08-2020 12:56:55
Muizeneus
Muizeneus

Zit daar ook een juridische procedure aan vast? Zoals een verkeersbesluit bij het wegverkeer?

Ik kan me zo voorstellen dat de goederenvervoerders daar helemaal niet op een TSB zitten te wachten, die zouden toch ook een stem moeten hebben als Prorail en NS het op een akkoordje hebben gegooid

 

28-08-2020 13:39:43
Marco
Marco
Quote
SchuurB (28-08-2020 00:00:18):

... Je kunt ook kijken of je met een goedkope tijdelijke waarschuwingsinstallatie de zaak kunt verbeteren tot je uitvergaderd bent met alle belanghebbenden. Dat is verre van perfect maar wel een grote verbetering vergeleken met de bestaande situatie en dan kun je prima op volle snelheid blijven rijden. Maar als daar kennelijk geen motivatie voor is, dan maar met een snelheidsbeperking over die Nabo.


Maar als een waarschuwingsinstallatie 99% van de tijd werkt, ga je er op vertrouwen, en als die toch eens stuk is rijd je prompt door terwijl er een trein komt. Daarom is de keus SIL-4 of helemaal niets helemaal niet zo raar.

 

28-08-2020 15:54:59
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Muizeneus (28-08-2020 12:56:55):

Zit daar ook een juridische procedure aan vast? Zoals een verkeersbesluit bij het wegverkeer?

Ik kan me zo voorstellen dat de goederenvervoerders daar helemaal niet op een TSB zitten te wachten, die zouden toch ook een stem moeten hebben als Prorail en NS het op een akkoordje hebben gegooid


Toestand baan.

 

28-08-2020 16:15:58
Muizeneus
Muizeneus

Wat houdt dat in? Een noodmaatregel waardoor geen juridische procedure nodig is?

Wel merkwaardig om zo'n noodgreep voor dit soort situaties te gebruiken aangezien er met de toestand van de baan an sich niets aan de hand is....

 


28-08-2020 16:18:20
broek53
broek53

Conclusie: door een TSB in te stellen, heeft Prorail de verantwoordelijkheid van de maatregel op zich genomen en is daarmee, om in de terminologie te blijven die hier eerder gehanteerd werd, zelf (ook) de fuik in gezwommen. En nog voor NS uit, eigenlijk.

 

28-08-2020 16:27:05
broek53
broek53
Quote
Muizeneus (28-08-2020 16:15:58):

Wat houdt dat in? Een noodmaatregel waardoor geen juridische procedure nodig is?

Wel merkwaardig om zo'n noodgreep voor dit soort situaties te gebruiken aangezien er met de toestand van de baan an sich niets aan de hand is....


Wat het inhoudt, is dat er gejokkebrokt wordt - aannemende dat er, zoals ik veronderstel, niets met de baan aan de hand is. Overigens worden TSB's wel vaker gebruikt voor iets waarvoor zij geenszins bedoeld zijn. Bekend voorbeeld: TSB's bij aansluitingen met hogesnelheidswissels in de tijd dat flankdekking nog niet in de voorschriften stond maar wel in opkomst was (bij IVW, meen ik). Dat werden toen de 100+ - gevaarpunten. Bij de net opgeleverde Utrechtboog, Hemboog en de aansluiting van de HSL in Hoofddorp werden toen domweg TSB's geplaatst van 90 km/h en dan was het geen 100+ meer.... Hebben er bovendien jaaaren gestaan, terwijl het maximum van een TSB eigenlijk 6 weken is, als ik mij niet vergis.

 

28-08-2020 20:57:43
Klaasje
Klaasje

De snelheidsbeperking bij de Hemboog op de Westtak wordt pas over korte tijd opgeheven.

 

31-08-2020 10:01:22
Muizeneus
Muizeneus
Quote
gvttreinen (28-08-2020 11:54:32):
Quote
Muizeneus (28-08-2020 10:02:45):

Dat lijkt me toch ook niet wenselijk, want als weggebruikers rekenen op lagere snelheden en er komt een andere vervoerder langs (Arriva met LM, daar niet ongebruikelijk) krijg je toch júist de gevaarlijke situaties?


Er zullen wel LAE borden worden geplaatst en komt in TSB te staan en die krijgen alle vervoerders.

Dus iedere vervoerder (ook goederen) moeten afremmen en overweg l;angzaam benaderen (60 km/h)


Afgelopen vrijdag voor het eerst het betreffende punt met de trein gepasseerd, de LAE borden staan er inderdaad (waarbij beide overwegen binnen de snelheidsbeperking vallen). Viel me trouwens op dat de hekken / slagbomen bij beide overwegen open stonden terwijl de trein passeerde. Er leek wel beveiligingspersoneel bij te staan

Ook de beveiligde overweg ten noorden van de snelheidsbeperking ziet er trouwens apart uit, met behalve rood-wit een grotendeels matgrijze kleurstelling. Is dat nieuw?

 

31-08-2020 11:27:12
mtlx
mtlx

Nee, dat is grondverf. Zie je wel vaker als de overwegen opnieuw geschilderd worden.

 

01-09-2020 06:38:43
sik214
sik214

Meerdere overwegen vanaf Groningen richting het zuiden worden momenteel opgeknapt en een deel staat in de grijze grondverf.

Bij beide overwegen staat nu permanente bewaking. Vreemd inderdaad dat de hekken nog vaak openstaan en beide personen van de bewaking zich aan 1 kant bevinden (kant van de keet). Je zou verwachten dat men zich splitst, juist voor het doel dat ze daar zijn.

Overigens is gisteren gestart met de nieuwe tijdelijke weg. Die gaat vanaf de weg die leidt naar de eerste beveiligde overweg aan de noordzijde dwars het maïsveld door. Tot gereedkomen zullen de 2 NABO's bewaakt worden.

Het is allemaal onder druk van NS gebeurd en niet alleen daar. Ook de NABO kort voor Olst vanuit Deventer gezien (die openbare, niet de boerenoversteek) wordt 'bewaakt' door verkeersregelaars. De uitdrukkelijke functie die ze hebben meegekregen is echter 'gebruikers begeleiden met oversteken'. Dat geldt ook voor die andere 2.

En er zijn er meer die nu bewaakt worden. Voor die van Olst en anderen vraag ik me wel af voor hoelang. Ook tot de oplossing er is?

En de druk op ProRail komt echt van NS, voor geen enkele NABO voor de Arriva lijnen gebeurd dit.

 

01-09-2020 09:03:29
sjoerd
sjoerd

Ah, wie had dat gedacht. De terugkeer van de bewaakte overweg! Er zijn er, behalve die in Roermond, nu dus weer minstens drie. Hoe we ze moeten noemen blijft nog duister. Een MBO is een mechanische (niet meer toegepast), een EBO, zoals die in Roermond, een elektrische. Een FEBO is iets heel anders. Wellicht een VBO dan?😉



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-09-2020 09:03
 

01-09-2020 12:13:39
thom
thom

Nouja, als die beveiliger er alleen staat met de functie 'gebruikers begeleiden met oversteken' dan komt zijn functie nog in de verste verte niet in de buurt van een overwegwachter en is ie alleen een paar extra ogen ter plaatse :)

 

01-09-2020 12:41:32
sjoerd
sjoerd

Het zal de lezer duidelijk zijn dat ik de VBO slechts ironisch heb beschreven in het dankbare besef dat ik in het verleden heel wat echte (ex-)overwegwachters heb gesproken.

 

01-09-2020 16:22:16
seinhuis
seinhuis

Vanaf A12 te zien dat ook tussen Woerden en Bodegraven 2 verkeersregelaars bij de NABO staan tussen de koeien.

 

03-09-2020 17:45:27
mren
mren

Prima reactie natuurlijk om met deze nieuwe Melkertbanen iets aan de werkloosheidscijfers te gaan doen.

 

03-09-2020 23:18:07
marciekemp
marciekemp

Vanaf morgen (04-09) gaat voor nog 2 andere NABO's in het land een TSB van 60 km/u in. Namelijk tussen Haarlem en Santpoort voor NABO 3.5 en tussen Zwolle en Deventer voor NABO 51.8

Daarnaast komen bij 28 NABO's in het land vanaf komend weekend extra waarschuwingsborden te staan

 

04-09-2020 12:53:02
yappa
yappa
Quote
sjoerd (01-09-2020 09:03:29):

Ah, wie had dat gedacht. De terugkeer van de bewaakte overweg! Er zijn er, behalve die in Roermond, nu dus weer minstens drie. Hoe we ze moeten noemen blijft nog duister. Een MBO is een mechanische (niet meer toegepast), een EBO, zoals die in Roermond, een elektrische. Een FEBO is iets heel anders. Wellicht een VBO dan?😉


Mag ik als nieuwe naam de BOABO voorstellen? cool



Laatst bewerkt door yappa op 04-09-2020 12:53
 

04-09-2020 17:48:15
bond
bond

Plaatjes en tekst van ProRail: Prorail en Hooghalen

 

11-03-2021 03:04:23
seinhuis
seinhuis

Onderzoek rapport van de ongeval t.h.v Hooghalen van ProRail en NS

 

14-03-2021 10:32:07
yappa
yappa

Arriva schuift snelheidsbeperkingen van NS en ProRail op onbewaakte spoorwegovergangen terzijde: ‘Dit is niet de oplossing’

www.destentor.nl



Laatst bewerkt door yappa op 14-03-2021 10:32
 

14-03-2021 11:27:25
anton_
anton_

Als ik het artikel dit lees, valt me op dat van de 600 doden die er per jaar in het verkeer vallen er wel veel aandacht is voor de 0,4% die op "onbewaakte spoorwegovergangen" vallen. Wat is er zo speciaal aan deze 0,4% ten opzichte van de overige 99,6% dat deze speciale aandacht van het ministerie krijgen? (of krijgt de overige 99,6% net zoveel aandacht, maar gaat dat langs mij heen ?)

 

14-03-2021 11:44:48
Marco
Marco
Quote
anton_ (14-03-2021 11:27:25):

Als ik het artikel dit lees, valt me op dat van de 600 doden die er per jaar in het verkeer vallen er wel veel aandacht is voor de 0,4% die op "onbewaakte spoorwegovergangen" vallen. Wat is er zo speciaal aan deze 0,4% ten opzichte van de overige 99,6% dat deze speciale aandacht van het ministerie krijgen? (of krijgt de overige 99,6% net zoveel aandacht, maar gaat dat langs mij heen ?)


Als je het op deze manier stelt lijkt het inderdaad scheef, maar ik denk dat als je kijkt naar het aantal ongevallen op een specifiek gevaarpunt, per voertuig dat het gevaarpunt passeert, onbewaakte overwegen wel vrij hoog staan.

Overigens is ook verkeersveiligheid op vooral regionale 80-wegen ook best wel een onderwerp van discussie.

 

14-03-2021 12:18:48
phantom
phantom

Ik denk ook dat het tempo waarin ernstige ongevallen gebeuren op b.v de weg,veel hoger ligt dan dat voor ongevallen bij een onbewaakte overweg.

Is het ook nog zo dat bij de laatste er vaak "maar" 2 partijen betrokken zijn en dat dat zich vaak afspeelt op plekken waar niet elke 10 minuten honderden andere verkeers deelnemers langs komen die het kunnen zien gebeuren.

Het klinkt cru,maar zo bedoel ik het niet,zeg nou zelf,als je op de weg zit en er zijn er een paar op mekaar geklapt net voor je dan denk je al snel "het zal weer is niet waar zijn" want het gebeurt immers dagelijks.

Dat zal je niet hebben met een trein en een onbewaakte overweg.

 

14-03-2021 20:05:42
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Dan heb je ook nog eens een halve onbewaakte overweg.

Bij Zetten, aan de Leigraafseweg.

Vanaf bovengenoemde weg kan je zo het spoor oprijden, aan de andere zijde loopt het dood.

Of het moet onlangs aangepast zijn.

 

14-03-2021 20:26:38
Frontier
Frontier
Quote
anton_ (14-03-2021 11:27:25):

Wat is er zo speciaal aan deze 0,4% ten opzichte van de overige 99,6% dat deze speciale aandacht van het ministerie krijgen? (of krijgt de overige 99,6% net zoveel aandacht, maar gaat dat langs mij heen ?)


Omdat men bij het spoor de naïeve illusie heeft dat 100% veiligheid haalbaar is.

 

14-03-2021 22:15:23
mren
mren
Quote
Frontier (14-03-2021 20:26:38):
Quote
anton_ (14-03-2021 11:27:25):

Wat is er zo speciaal aan deze 0,4% ten opzichte van de overige 99,6% dat deze speciale aandacht van het ministerie krijgen? (of krijgt de overige 99,6% net zoveel aandacht, maar gaat dat langs mij heen ?)


Omdat men bij het spoor de naïeve illusie heeft dat 100% veiligheid haalbaar is.


En het merendeel van de chauffeurs vindt zichzelf een betere chauffeur dan gemiddeld dus die krijgen zelf geen ongelukken, dat gebeurt altijd een ander.

Zoals mij immer is bij gebleven uit de promotie van Jaap vd Top: de eenvoudigste manier om je totale reis veiliger te maken is om dichter bij het station te gaan wonen.

 

14-03-2021 23:01:22
sjoerd
sjoerd

De illusie dat veiligheid 100% maakbaar is, is eerder een maatschappelijk idee. Mijn fiets kiept achterover door de degelijkheid van het kinderzitje achterop. Het huis hangt vol met melders die gevoed worden met batterijen met voor de gezondheid slechte stoffen. Mijn huis is zo goed geïsoleerd, dat we de afzuiginstallatie moeten blijven gebruiken om adem te halen...

En ga zo maar door. En toch: risico's verminderen is een deel van ons denken en daar is niks mis mee.

 

14-03-2021 23:31:36
thom
thom
Quote
NIJMEGEN (14-03-2021 20:05:42):

Dan heb je ook nog eens een halve onbewaakte overweg.

Bij Zetten, aan de Leigraafseweg.

Vanaf bovengenoemde weg kan je zo het spoor oprijden, aan de andere zijde loopt het dood.

Of het moet onlangs aangepast zijn.


Ik zat even te kijken wat je bedoelde, maar het enige wat ik vond was deze;

Googlemaps

Maar die geeft gewoon toegang tot een weiland voor een boer, na werkzaamheden op het land zal die ook gewoon die overweg weer gebruiken om van het weiland af te komen...
Lijkt mij niet heel erg bijzonder toch?

 

15-03-2021 08:23:13
sjoerd
sjoerd

Bijzonder in die zin dat toch aardig wat landoverwegjes zijn afgesloten met een hek, en dat je er bij deze overweg zo op kan van de openbare weg af.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2021 10:08:30
thom
thom

De kans dat iemand een weiland in zou willen rijden lijkt mij niet zo heel erg groot ;)

 

15-03-2021 11:57:18
bacr
bacr
Quote
sjoerd (15-03-2021 08:23:13):

Bijzonder in die zin dat toch aardig wat landoverwegjes zijn afgesloten met een hek, en dat je er bij deze overweg zo op kan van de openbare weg af.


En idioten heb je altijd. Je kunt ook vanaf iedere openbare niet-snelweg de afrit van een snelweg op, dat levert soms spookrijders op. Of een weg met een verboden in te rijden bord, 99,9 % houdt zich daaraan (behalve fietsers in alle grote (studenten)steden).

De zichtlijnen bij deze specifieke overweg zijn zodanig dat je wel blind moet zijn om hier een trein te kunnen missen.

 

15-03-2021 12:20:37
alle46
alle46
Quote
bacr (15-03-2021 11:57:18):

De zichtlijnen bij deze specifieke overweg zijn zodanig dat je wel blind moet zijn om hier een trein te kunnen missen.


Het gaat niet om blindheid of logica. Verreweg de meeste ongelukken (in algemene zin) gebeuren door een samenloop van omstandigheden. Als je kind zit te kotsen opde achterbank ben je voor meer dan 60% afgeleid! daar houdt geen statistiek rekening mee. En die overweg in Zetten is belachelijk. Wat een marsel, dat daar nog niets is gebeurt. Niet van deze tijd. We hebben in ons land al het geluk dat er (bijna) nooit een aanrijding gebeurt waarbij een tegentrein betrokken raakt! Het idee alleen al, ik moet er niet aan denken. Dus dicht die onbewaakte overwegen en ophouden met dat geneuzel over geld.



Laatst bewerkt door alle46 op 15-03-2021 12:21
 

15-03-2021 16:08:40
mich
mich

Toch moet je zaken in perspectief zien. Er lopen ook kinderen op de rand van perrons waar treinen met 140 langsrijden en er fietst ook jeugd in het buitengebied waar vrachtwagens met 90 op een halve meter af langs denderen. Je kunt niet zonder meer verkondigen elk gevaar zomaar af te schaffen. Mensen moeten ook opletten, als je niet zit op te letten rij je een overweg met gesloten bomen ook gewoon op...

 

15-03-2021 16:48:14
treinfan
treinfan

Vrachtwagens met 90 op een halve meter afstand van fietsers in Nederland? In mijn ervaring rijden vrachtwagens niet zo hard op 60 km/h-wegen. Fietspaden liggen bij 80 km/h-wegen apart en meer dan 50cm gescheiden van de weg.

 

15-03-2021 18:59:57
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat laatste is niet correct, of het moet 55 centimeter betreffen.

 

15-03-2021 21:54:29
Marco
Marco
Quote
treinfan (15-03-2021 16:48:14):

Vrachtwagens met 90 op een halve meter afstand van fietsers in Nederland? In mijn ervaring rijden vrachtwagens niet zo hard op 60 km/h-wegen. Fietspaden liggen bij 80 km/h-wegen apart en meer dan 50cm gescheiden van de weg.


Hoewel ze uitstervende zijn, bestaan er nog wel stukjes 80-weg waar fietsers op de rijbaan fietsen. Alleen proberen we die situaties natuurlijk ook allemaal weg te halen, daarom zijn er 100en wegen van 80 naar 60 gehaald met de 'nieuwe' regels, al neemt dat niet weg dat veel weggebruikers zich er niet aan houden. En dat kan je dan ook moeilijk gebruiken als argument voor het niet veiliger maken van overwegen.

 

15-03-2021 22:02:14
seinhuis
seinhuis
Quote
NIJMEGEN (14-03-2021 20:05:42):

Dan heb je ook nog eens een halve onbewaakte overweg.

Bij Zetten, aan de Leigraafseweg.

Vanaf bovengenoemde weg kan je zo het spoor oprijden, aan de andere zijde loopt het dood.

Of het moet onlangs aangepast zijn.


Dit is een NABO. Het hekwerk is aan de verkeerde kant van de overweg geplaatst, wat inderdaad gevaarlijke situatie kan opleveren (dit is mijn mening).

Tevens moet hekwerk van NABO bij niet gebruik gesloten zijn.

Je kunt de situatie aanmelden bij ProRail

 

15-03-2021 22:24:21
michaben
michaben

Ik weet niet waar dit land voor gebruikt wordt, maar bij een weiland lijkt het me voor de hand liggend dat het hek aan de kant staat waar de koeien rondlopen en niet aan de kant van de weg.

 

15-03-2021 23:54:20
thom
thom

Daarnaast is een hek bij een NABO ook helemaal geen verplichting, dus kan het ding ook nooit verkeerd geplaatst zijn.



Laatst bewerkt door thom op 15-03-2021 23:54
 

26-03-2021 22:39:59
bultena
bultena

Inmiddels geldt er een snelheidsbeperking tussen Hgv en Echten globaal tussen km 15.6 (Hooimaatsdijk) en 16.8 vanwege de oversteken bij 16.1 en 16.4. Bij de Hooimaatsdijk hangen borden met een A voor beide sporen aan het bovenleidingsportaal met daarin een geel knipperlicht.

 

29-04-2021 06:18:29
anton_
anton_

Ns gaat tijden in Hn aanpassen n.a.v. ongeluk in Hooghalen

 

07-05-2021 10:15:38
seinhuis
seinhuis

Wat ik niet begrijp, in het nieuws dat Arriva geen maatregelen neemt tegen onbeveiligde overwegen.

In mijn ogen is Prorail verandwoordelijk aangezien die de infrabeheerder is. En bepaald Prorail de maximale snelheid. Het is raar als NS met 90 rijdt en Arriva 130.

Ik bedoel, op de snelweg bepaald rijkswaterstaat de snelheid. Dan kan niet transportbedrijf vanVliet zeggen, ik rij langzamer, maar transportbedrijf van Geus zeggen ik rij sneller want ik acht het wel veilig.

 

07-05-2021 10:26:15
broek53
broek53

Ter voorkoming van misverstanden: als er een (T)SB op een overweg is aangebracht door ProRail, houdt iedereen zich eraan. Arriva verzet zich tegen het aanbrengen van TSB's bij NABO's op baanvakken waar Arriva het alleenvertoningsrecht heeft, en krijgt het blijkbaar voor elkaar dat ProRail daar geen TSB's instelt.

 

07-05-2021 11:09:13
sjoerd
sjoerd

Er zijn van ouds her verhoudingsgewijs wel meer NABO's op secundaire baanvakken, waar nu uitgerekend Arriva verhoudingsgewijs meer rijdt. Ik ken het argument van Arriva niet om dan tegen TSB's te zijn, maar wellicht is dat dan zo omdat ze anders de dienstregeling niet kunnen halen? Of om de rij- en rusttijden niet te hoeven aanpassen? Of omdat het materieel er veel beter tegen bestand is??

De beste oplossing is en blijft natuurlijk beveiligen of ongelijkvloers maken. En dat is al jaren aan de gang, met tientallen tegelijk. Het is nu ook weer niet zo dat er niets gebeurt.

 

07-05-2021 12:38:14
Ysbergsla
Ysbergsla

Of zou het zijn omdat het belachelijk is om fors trager te gaan rijden ter hoogte van landweggetjes voor die twee tractoren per dag waarvan er één in de tienduizend niet oplet? Laat ons Arriva steunen in het behoud van het gezond verstand en met NS direct stoppen met deze onzin!

 

07-05-2021 12:45:39
Oldskool
Oldskool

Makkelijk geschreven vanachter je bureautje. 🤨Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval. 😉

 

07-05-2021 12:48:01
Marco
Marco
Quote
sjoerd (07-05-2021 11:09:13):

Er zijn van ouds her verhoudingsgewijs wel meer NABO's op secundaire baanvakken, waar nu uitgerekend Arriva verhoudingsgewijs meer rijdt. Ik ken het argument van Arriva niet om dan tegen TSB's te zijn, maar wellicht is dat dan zo omdat ze anders de dienstregeling niet kunnen halen? Of om de rij- en rusttijden niet te hoeven aanpassen? Of omdat het materieel er veel beter tegen bestand is??

[...]


Een ding is natuurlijk dat het voor de NS 1x afremmen per traject is, terwijl het voor Arriva betekent dat je eigenlijk gewoon de Vmax praktisch overal op 90 kan zetten. Anders zit je elke minuut op te trekken en af te remmen. De impact op de dienstregeling van Arriva is veel groter dan dat op die van NS.

 

07-05-2021 12:55:07
michaben
michaben
Quote
Oldskool (07-05-2021 12:45:39):

Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval.


Je kan het ook andersom zien, als je met 90km/u ook de dienstregeling had gehaald zou men dat toch al lang en breed gedaan hebben? Zeker op trajecten met enkelspoor heeft sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid geen zin omdat je bij het eerstvolgende passeerpunt op je tegenligger moet wachten.



Laatst bewerkt door michaben op 07-05-2021 12:55
 

07-05-2021 13:03:13
cuneo56
cuneo56
Quote
Ysbergsla (07-05-2021 12:38:14):

Of zou het zijn omdat het belachelijk is om fors trager te gaan rijden ter hoogte van landweggetjes voor die twee tractoren per dag waarvan er één in de tienduizend niet oplet? Laat ons Arriva steunen in het behoud van het gezond verstand en met NS direct stoppen met deze onzin!


Ja, en waarom moet het maar van een kant komen?

Om een actueel woord te gebruiken, je moet ook de weggebruikers sensibiliseren; wat een trein is en hoe hard die gaan en in de rijopleiding/ het rijexamen daar aandacht aanbesteden en vooral geen sociale media gebruiken onder het rijden!

 

07-05-2021 13:32:00
Oldskool
Oldskool
Quote
michaben (07-05-2021 12:55:07):
Quote
Oldskool (07-05-2021 12:45:39):

Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval.


Je kan het ook andersom zien, als je met 90km/u ook de dienstregeling had gehaald zou men dat toch al lang en breed gedaan hebben? Zeker op trajecten met enkelspoor heeft sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid geen zin omdat je bij het eerstvolgende passeerpunt op je tegenligger moet wachten.


Waar die TSB gold, liep je ± 1 a 2 minuten op. Die was in Meppel of in Assen al weer ingelopen. Zo lastig is het allemaal niet. Even niet TimTim in ogenschouw nemen of EZR/OTR/OTH of wat er nog meer aan termen zijn, hanteren.

 

07-05-2021 13:56:54
michaben
michaben

Sinds wanneer rijdt Arriva van Meppel naar Assen?

 

07-05-2021 14:03:44
Oldskool
Oldskool

Heb het over NS, in dit geval ;)

 

07-05-2021 14:23:57 1
Klaasje
Klaasje
Quote
Ysbergsla (07-05-2021 12:38:14):

Of zou het zijn omdat het belachelijk is om fors trager te gaan rijden ter hoogte van landweggetjes voor die twee tractoren per dag waarvan er één in de tienduizend niet oplet? Laat ons Arriva steunen in het behoud van het gezond verstand en met NS direct stoppen met deze onzin!


Het hele punt van de discussie is dat goed uitkijken geen zin heeft omdat je altijd te weinig tijd hebt met een tractor met beladen aanhanger om over te steken op basis van wat je kan overzien mocht er wel een trein zijn. Dat is conceptueel wezenlijk anders dan het risico wat veroorzaakt wordt door onoplettendheid of risicogedrag.

 

07-05-2021 14:31:45
javanree
javanree
Quote
Oldskool (07-05-2021 13:32:00):

Waar die TSB gold, liep je ± 1 a 2 minuten op. Die was in Meppel of in Assen al weer ingelopen. Zo lastig is het allemaal niet. Even niet TimTim in ogenschouw nemen of EZR/OTR/OTH of wat er nog meer aan termen zijn, hanteren.


Op dit moment zijn er NABO beperkingen oa tussen Apeldoorn-Twello en Deventer-Wijhe. Of je die er zo makkelijk uit rijdt...

Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden , langzamer moeten rijden vanwege NABO's.

 


07-05-2021 14:54:54 1
AgentX
AgentX

Voor geïnteresseerden: ik vond hier een kaart van ProRail met daarop alle nog resterende NABO's en hun status.

 

07-05-2021 15:21:44
Marco
Marco
Quote
Oldskool (07-05-2021 13:32:00):
Quote
michaben (07-05-2021 12:55:07):
Quote
Oldskool (07-05-2021 12:45:39):

Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval.


Je kan het ook andersom zien, als je met 90km/u ook de dienstregeling had gehaald zou men dat toch al lang en breed gedaan hebben? Zeker op trajecten met enkelspoor heeft sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid geen zin omdat je bij het eerstvolgende passeerpunt op je tegenligger moet wachten.


Waar die TSB gold, liep je ± 1 a 2 minuten op. Die was in Meppel of in Assen al weer ingelopen. Zo lastig is het allemaal niet. Even niet TimTim in ogenschouw nemen of EZR/OTR/OTH of wat er nog meer aan termen zijn, hanteren.


Punt is natuurlijk ook dat als je traject vol zit met NABO's, dat je dan nooit meer vertraging van de 1e NABO in kan lopen. Daarom is het voor Arriva niet zo gemakkelijk als voor NS.

 

07-05-2021 15:31:02
bultena
bultena

@ AgentX . Of alle er op staan betwijfel ik. De twee west van Hgv bij 16.1 en 16.4 missen in ieder geval en daar wordt nu wel 90 gereden. Bij beide geldt dat één boer er gemiddeld 2 x per maand oversteekt.



Laatst bewerkt door bultena op 07-05-2021 15:31
 

07-05-2021 15:49:08
michaben
michaben

Zover ik begrijp gaat deze kaart alleen om de openbaar toegankelijke NABO's, die wil men in 2023 opheffen. Er zijn ook niet niet-openbare NABO's, die vallen niet onder dit programma blijkbaar.



Laatst bewerkt door michaben op 07-05-2021 15:49
 

07-05-2021 15:54:33
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Marco (07-05-2021 15:21:44):
Quote
Oldskool (07-05-2021 13:32:00):
Quote
michaben (07-05-2021 12:55:07):
Quote
Oldskool (07-05-2021 12:45:39):

Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval.


Je kan het ook andersom zien, als je met 90km/u ook de dienstregeling had gehaald zou men dat toch al lang en breed gedaan hebben? Zeker op trajecten met enkelspoor heeft sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid geen zin omdat je bij het eerstvolgende passeerpunt op je tegenligger moet wachten.


Waar die TSB gold, liep je ± 1 a 2 minuten op. Die was in Meppel of in Assen al weer ingelopen. Zo lastig is het allemaal niet. Even niet TimTim in ogenschouw nemen of EZR/OTR/OTH of wat er nog meer aan termen zijn, hanteren.


Punt is natuurlijk ook dat als je traject vol zit met NABO's, dat je dan nooit meer vertraging van de 1e NABO in kan lopen. Daarom is het voor Arriva niet zo gemakkelijk als voor NS.


Naast bovengenoemde bezwaren van Arriva is er nog een goede reden waarom Arriva "in verzet" komt: het rijdt in de contractsector en wordt ook afgerekend op tijdigheid (bonus - malus), meer dan NSR.

 

07-05-2021 16:41:14
Muizeneus
Muizeneus

En Arriva rijdt voornamelijk op enkelsporige baanvakken. Bij een halfuursdienst kruis je ieder kwartier, dus die vertraging van 1 a 2 minuten moet binnen een kwartier alweer ingelopen zijn. En ook de tegentrein loopt die vertraging op. Dan is al snel de speling uit de dienstregeling verdwenen, zeker als je tussen 2 kruisingen meerdere NABO's hebt. Dat is dus een heel ander verhaal dan een NS-trein die tussen Zl en Gn op een dubbelsporig baanvak een uur de tijd heeft om een vertraging eruit te rijden.

Overigens is als ik me niet vergis de gang van zaken andersom gegaan: dus Prorail heeft de TSB's geplaatst op verzoek van NS.

 

08-05-2021 10:02:28
mich
mich

Alle NABO's op industrielijnen staan er sowieso niet op. Maar das meestal alleen blikschade. Overpaden in Bmr en Ck staan er ook niet op.

Arriva wordt ook afgerekend op punctualiteit bij de provincie.

 

09-05-2021 16:04:24
gvttreinen
gvttreinen

NABO's in 40 km/h lijnen zijn (nog) niet bedreigd.

 

13-06-2021 08:28:05
marciekemp
marciekemp

Als ik de berichten mag geloven dan worden in de komende periode gefaseerd bij alle onbewaakte overwegen in het land tijdelijke snelheidsbeperkingen ingevoerd, ook op niet NS lijnen



Laatst bewerkt door marciekemp op 13-06-2021 08:28
 

07-07-2021 13:59:44
seinhuis
seinhuis

RTV Drenthe: Helft onbewaakte overwegen tussen Assen en Meppel is binnenkort weg, probleem bij Fluitenberg.

 

07-07-2021 15:38:08
cuneo56
cuneo56
Quote
marciekemp (13-06-2021 08:28:05):

Als ik de berichten mag geloven dan worden in de komende periode gefaseerd bij alle onbewaakte overwegen in het land tijdelijke snelheidsbeperkingen ingevoerd, ook op niet NS lijnen


Recent heeft Prorail een bericht gelanceerd over de capriolen die op bewaakte overwegen worden uitgehaald.(* en men meer camera's gaat plaatsen) Zie

Hoelang zal het duren voordat dan ook bij bewaakte overwegen een snelheidsbeperking komt?