28-08-2020 12:56:55 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Zit daar ook een juridische procedure aan vast? Zoals een verkeersbesluit bij het wegverkeer? Ik kan me zo voorstellen dat de goederenvervoerders daar helemaal niet op een TSB zitten te wachten, die zouden toch ook een stem moeten hebben als Prorail en NS het op een akkoordje hebben gegooid |
28-08-2020 13:39:43 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Maar als een waarschuwingsinstallatie 99% van de tijd werkt, ga je er op vertrouwen, en als die toch eens stuk is rijd je prompt door terwijl er een trein komt. Daarom is de keus SIL-4 of helemaal niets helemaal niet zo raar. |
28-08-2020 15:54:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Toestand baan. |
28-08-2020 16:15:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Wat houdt dat in? Een noodmaatregel waardoor geen juridische procedure nodig is? Wel merkwaardig om zo'n noodgreep voor dit soort situaties te gebruiken aangezien er met de toestand van de baan an sich niets aan de hand is....
|
28-08-2020 16:18:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Conclusie: door een TSB in te stellen, heeft Prorail de verantwoordelijkheid van de maatregel op zich genomen en is daarmee, om in de terminologie te blijven die hier eerder gehanteerd werd, zelf (ook) de fuik in gezwommen. En nog voor NS uit, eigenlijk. |
28-08-2020 16:27:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Wat het inhoudt, is dat er gejokkebrokt wordt - aannemende dat er, zoals ik veronderstel, niets met de baan aan de hand is. Overigens worden TSB's wel vaker gebruikt voor iets waarvoor zij geenszins bedoeld zijn. Bekend voorbeeld: TSB's bij aansluitingen met hogesnelheidswissels in de tijd dat flankdekking nog niet in de voorschriften stond maar wel in opkomst was (bij IVW, meen ik). Dat werden toen de 100+ - gevaarpunten. Bij de net opgeleverde Utrechtboog, Hemboog en de aansluiting van de HSL in Hoofddorp werden toen domweg TSB's geplaatst van 90 km/h en dan was het geen 100+ meer.... Hebben er bovendien jaaaren gestaan, terwijl het maximum van een TSB eigenlijk 6 weken is, als ik mij niet vergis. |
28-08-2020 20:57:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De snelheidsbeperking bij de Hemboog op de Westtak wordt pas over korte tijd opgeheven. |
31-08-2020 10:01:22 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Afgelopen vrijdag voor het eerst het betreffende punt met de trein gepasseerd, de LAE borden staan er inderdaad (waarbij beide overwegen binnen de snelheidsbeperking vallen). Viel me trouwens op dat de hekken / slagbomen bij beide overwegen open stonden terwijl de trein passeerde. Er leek wel beveiligingspersoneel bij te staan Ook de beveiligde overweg ten noorden van de snelheidsbeperking ziet er trouwens apart uit, met behalve rood-wit een grotendeels matgrijze kleurstelling. Is dat nieuw?
|
31-08-2020 11:27:12 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Nee, dat is grondverf. Zie je wel vaker als de overwegen opnieuw geschilderd worden. |
01-09-2020 06:38:43 | ||
---|---|---|
sik214
|
Meerdere overwegen vanaf Groningen richting het zuiden worden momenteel opgeknapt en een deel staat in de grijze grondverf. Bij beide overwegen staat nu permanente bewaking. Vreemd inderdaad dat de hekken nog vaak openstaan en beide personen van de bewaking zich aan 1 kant bevinden (kant van de keet). Je zou verwachten dat men zich splitst, juist voor het doel dat ze daar zijn. Overigens is gisteren gestart met de nieuwe tijdelijke weg. Die gaat vanaf de weg die leidt naar de eerste beveiligde overweg aan de noordzijde dwars het maïsveld door. Tot gereedkomen zullen de 2 NABO's bewaakt worden. Het is allemaal onder druk van NS gebeurd en niet alleen daar. Ook de NABO kort voor Olst vanuit Deventer gezien (die openbare, niet de boerenoversteek) wordt 'bewaakt' door verkeersregelaars. De uitdrukkelijke functie die ze hebben meegekregen is echter 'gebruikers begeleiden met oversteken'. Dat geldt ook voor die andere 2. En er zijn er meer die nu bewaakt worden. Voor die van Olst en anderen vraag ik me wel af voor hoelang. Ook tot de oplossing er is? En de druk op ProRail komt echt van NS, voor geen enkele NABO voor de Arriva lijnen gebeurd dit. |
01-09-2020 09:03:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, wie had dat gedacht. De terugkeer van de bewaakte overweg! Er zijn er, behalve die in Roermond, nu dus weer minstens drie. Hoe we ze moeten noemen blijft nog duister. Een MBO is een mechanische (niet meer toegepast), een EBO, zoals die in Roermond, een elektrische. Een FEBO is iets heel anders. Wellicht een VBO dan?😉 Laatst bewerkt door sjoerd op 01-09-2020 09:03 |
01-09-2020 12:13:39 | ||
---|---|---|
thom
|
Nouja, als die beveiliger er alleen staat met de functie 'gebruikers begeleiden met oversteken' dan komt zijn functie nog in de verste verte niet in de buurt van een overwegwachter en is ie alleen een paar extra ogen ter plaatse :) |
01-09-2020 12:41:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het zal de lezer duidelijk zijn dat ik de VBO slechts ironisch heb beschreven in het dankbare besef dat ik in het verleden heel wat echte (ex-)overwegwachters heb gesproken. |
01-09-2020 16:22:16 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanaf A12 te zien dat ook tussen Woerden en Bodegraven 2 verkeersregelaars bij de NABO staan tussen de koeien. |
03-09-2020 17:45:27 | ||
---|---|---|
mren
|
Prima reactie natuurlijk om met deze nieuwe Melkertbanen iets aan de werkloosheidscijfers te gaan doen. |
03-09-2020 23:18:07 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Vanaf morgen (04-09) gaat voor nog 2 andere NABO's in het land een TSB van 60 km/u in. Namelijk tussen Haarlem en Santpoort voor NABO 3.5 en tussen Zwolle en Deventer voor NABO 51.8 Daarnaast komen bij 28 NABO's in het land vanaf komend weekend extra waarschuwingsborden te staan |
04-09-2020 12:53:02 | ||
---|---|---|
yappa
|
Quote Mag ik als nieuwe naam de BOABO voorstellen? Laatst bewerkt door yappa op 04-09-2020 12:53 |
04-09-2020 17:48:15 | ||
---|---|---|
bond
|
Plaatjes en tekst van ProRail: Prorail en Hooghalen |
11-03-2021 03:04:23 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Onderzoek rapport van de ongeval t.h.v Hooghalen van ProRail en NS |
14-03-2021 10:32:07 | ||
---|---|---|
yappa
|
Arriva schuift snelheidsbeperkingen van NS en ProRail op onbewaakte spoorwegovergangen terzijde: ‘Dit is niet de oplossing’ Laatst bewerkt door yappa op 14-03-2021 10:32 |
14-03-2021 11:27:25 | ||
---|---|---|
anton_
|
Als ik het artikel dit lees, valt me op dat van de 600 doden die er per jaar in het verkeer vallen er wel veel aandacht is voor de 0,4% die op "onbewaakte spoorwegovergangen" vallen. Wat is er zo speciaal aan deze 0,4% ten opzichte van de overige 99,6% dat deze speciale aandacht van het ministerie krijgen? (of krijgt de overige 99,6% net zoveel aandacht, maar gaat dat langs mij heen ?)
|
14-03-2021 11:44:48 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Als je het op deze manier stelt lijkt het inderdaad scheef, maar ik denk dat als je kijkt naar het aantal ongevallen op een specifiek gevaarpunt, per voertuig dat het gevaarpunt passeert, onbewaakte overwegen wel vrij hoog staan. Overigens is ook verkeersveiligheid op vooral regionale 80-wegen ook best wel een onderwerp van discussie. |
14-03-2021 12:18:48 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik denk ook dat het tempo waarin ernstige ongevallen gebeuren op b.v de weg,veel hoger ligt dan dat voor ongevallen bij een onbewaakte overweg. Is het ook nog zo dat bij de laatste er vaak "maar" 2 partijen betrokken zijn en dat dat zich vaak afspeelt op plekken waar niet elke 10 minuten honderden andere verkeers deelnemers langs komen die het kunnen zien gebeuren. Het klinkt cru,maar zo bedoel ik het niet,zeg nou zelf,als je op de weg zit en er zijn er een paar op mekaar geklapt net voor je dan denk je al snel "het zal weer is niet waar zijn" want het gebeurt immers dagelijks. Dat zal je niet hebben met een trein en een onbewaakte overweg. |
14-03-2021 20:05:42 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Dan heb je ook nog eens een halve onbewaakte overweg. Bij Zetten, aan de Leigraafseweg. Vanaf bovengenoemde weg kan je zo het spoor oprijden, aan de andere zijde loopt het dood. Of het moet onlangs aangepast zijn. |
14-03-2021 20:26:38 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Omdat men bij het spoor de naïeve illusie heeft dat 100% veiligheid haalbaar is. |
14-03-2021 22:15:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote En het merendeel van de chauffeurs vindt zichzelf een betere chauffeur dan gemiddeld dus die krijgen zelf geen ongelukken, dat gebeurt altijd een ander. Zoals mij immer is bij gebleven uit de promotie van Jaap vd Top: de eenvoudigste manier om je totale reis veiliger te maken is om dichter bij het station te gaan wonen. |
14-03-2021 23:01:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De illusie dat veiligheid 100% maakbaar is, is eerder een maatschappelijk idee. Mijn fiets kiept achterover door de degelijkheid van het kinderzitje achterop. Het huis hangt vol met melders die gevoed worden met batterijen met voor de gezondheid slechte stoffen. Mijn huis is zo goed geïsoleerd, dat we de afzuiginstallatie moeten blijven gebruiken om adem te halen... En ga zo maar door. En toch: risico's verminderen is een deel van ons denken en daar is niks mis mee. |
14-03-2021 23:31:36 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik zat even te kijken wat je bedoelde, maar het enige wat ik vond was deze; Googlemaps |
15-03-2021 08:23:13 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Bijzonder in die zin dat toch aardig wat landoverwegjes zijn afgesloten met een hek, en dat je er bij deze overweg zo op kan van de openbare weg af. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2021 10:08:30 | ||
---|---|---|
thom
|
De kans dat iemand een weiland in zou willen rijden lijkt mij niet zo heel erg groot ;) |
15-03-2021 11:57:18 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote En idioten heb je altijd. Je kunt ook vanaf iedere openbare niet-snelweg de afrit van een snelweg op, dat levert soms spookrijders op. Of een weg met een verboden in te rijden bord, 99,9 % houdt zich daaraan (behalve fietsers in alle grote (studenten)steden). De zichtlijnen bij deze specifieke overweg zijn zodanig dat je wel blind moet zijn om hier een trein te kunnen missen. |
15-03-2021 12:20:37 | ||
---|---|---|
alle46
|
Quote Het gaat niet om blindheid of logica. Verreweg de meeste ongelukken (in algemene zin) gebeuren door een samenloop van omstandigheden. Als je kind zit te kotsen opde achterbank ben je voor meer dan 60% afgeleid! daar houdt geen statistiek rekening mee. En die overweg in Zetten is belachelijk. Wat een marsel, dat daar nog niets is gebeurt. Niet van deze tijd. We hebben in ons land al het geluk dat er (bijna) nooit een aanrijding gebeurt waarbij een tegentrein betrokken raakt! Het idee alleen al, ik moet er niet aan denken. Dus dicht die onbewaakte overwegen en ophouden met dat geneuzel over geld. Laatst bewerkt door alle46 op 15-03-2021 12:21 |
15-03-2021 16:08:40 | ||
---|---|---|
mich
|
Toch moet je zaken in perspectief zien. Er lopen ook kinderen op de rand van perrons waar treinen met 140 langsrijden en er fietst ook jeugd in het buitengebied waar vrachtwagens met 90 op een halve meter af langs denderen. Je kunt niet zonder meer verkondigen elk gevaar zomaar af te schaffen. Mensen moeten ook opletten, als je niet zit op te letten rij je een overweg met gesloten bomen ook gewoon op... |
15-03-2021 16:48:14 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Vrachtwagens met 90 op een halve meter afstand van fietsers in Nederland? In mijn ervaring rijden vrachtwagens niet zo hard op 60 km/h-wegen. Fietspaden liggen bij 80 km/h-wegen apart en meer dan 50cm gescheiden van de weg. |
15-03-2021 18:59:57 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Dat laatste is niet correct, of het moet 55 centimeter betreffen. |
15-03-2021 21:54:29 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Hoewel ze uitstervende zijn, bestaan er nog wel stukjes 80-weg waar fietsers op de rijbaan fietsen. Alleen proberen we die situaties natuurlijk ook allemaal weg te halen, daarom zijn er 100en wegen van 80 naar 60 gehaald met de 'nieuwe' regels, al neemt dat niet weg dat veel weggebruikers zich er niet aan houden. En dat kan je dan ook moeilijk gebruiken als argument voor het niet veiliger maken van overwegen. |
15-03-2021 22:02:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Dit is een NABO. Het hekwerk is aan de verkeerde kant van de overweg geplaatst, wat inderdaad gevaarlijke situatie kan opleveren (dit is mijn mening).
Tevens moet hekwerk van NABO bij niet gebruik gesloten zijn. Je kunt de situatie aanmelden bij ProRail |
15-03-2021 22:24:21 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik weet niet waar dit land voor gebruikt wordt, maar bij een weiland lijkt het me voor de hand liggend dat het hek aan de kant staat waar de koeien rondlopen en niet aan de kant van de weg. |
15-03-2021 23:54:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Daarnaast is een hek bij een NABO ook helemaal geen verplichting, dus kan het ding ook nooit verkeerd geplaatst zijn. Laatst bewerkt door thom op 15-03-2021 23:54 |
26-03-2021 22:39:59 | ||
---|---|---|
bultena
|
Inmiddels geldt er een snelheidsbeperking tussen Hgv en Echten globaal tussen km 15.6 (Hooimaatsdijk) en 16.8 vanwege de oversteken bij 16.1 en 16.4. Bij de Hooimaatsdijk hangen borden met een A voor beide sporen aan het bovenleidingsportaal met daarin een geel knipperlicht. |
29-04-2021 06:18:29 | ||
---|---|---|
anton_
|
Ns gaat tijden in Hn aanpassen n.a.v. ongeluk in Hooghalen |
07-05-2021 10:15:38 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Wat ik niet begrijp, in het nieuws dat Arriva geen maatregelen neemt tegen onbeveiligde overwegen.
In mijn ogen is Prorail verandwoordelijk aangezien die de infrabeheerder is. En bepaald Prorail de maximale snelheid. Het is raar als NS met 90 rijdt en Arriva 130.
Ik bedoel, op de snelweg bepaald rijkswaterstaat de snelheid. Dan kan niet transportbedrijf vanVliet zeggen, ik rij langzamer, maar transportbedrijf van Geus zeggen ik rij sneller want ik acht het wel veilig.
|
07-05-2021 10:26:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ter voorkoming van misverstanden: als er een (T)SB op een overweg is aangebracht door ProRail, houdt iedereen zich eraan. Arriva verzet zich tegen het aanbrengen van TSB's bij NABO's op baanvakken waar Arriva het alleenvertoningsrecht heeft, en krijgt het blijkbaar voor elkaar dat ProRail daar geen TSB's instelt. |
07-05-2021 11:09:13 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Er zijn van ouds her verhoudingsgewijs wel meer NABO's op secundaire baanvakken, waar nu uitgerekend Arriva verhoudingsgewijs meer rijdt. Ik ken het argument van Arriva niet om dan tegen TSB's te zijn, maar wellicht is dat dan zo omdat ze anders de dienstregeling niet kunnen halen? Of om de rij- en rusttijden niet te hoeven aanpassen? Of omdat het materieel er veel beter tegen bestand is?? De beste oplossing is en blijft natuurlijk beveiligen of ongelijkvloers maken. En dat is al jaren aan de gang, met tientallen tegelijk. Het is nu ook weer niet zo dat er niets gebeurt. |
07-05-2021 12:38:14 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Of zou het zijn omdat het belachelijk is om fors trager te gaan rijden ter hoogte van landweggetjes voor die twee tractoren per dag waarvan er één in de tienduizend niet oplet? Laat ons Arriva steunen in het behoud van het gezond verstand en met NS direct stoppen met deze onzin! |
07-05-2021 12:45:39 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Makkelijk geschreven vanachter je bureautje. 🤨Als het nou ontzettend veel vertraging op zou leveren, dan zou er naar een andere oplossing gekeken moeten worden, Maar dat is dus niet het geval. 😉 |
07-05-2021 12:48:01 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Een ding is natuurlijk dat het voor de NS 1x afremmen per traject is, terwijl het voor Arriva betekent dat je eigenlijk gewoon de Vmax praktisch overal op 90 kan zetten. Anders zit je elke minuut op te trekken en af te remmen. De impact op de dienstregeling van Arriva is veel groter dan dat op die van NS. |
07-05-2021 12:55:07 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Je kan het ook andersom zien, als je met 90km/u ook de dienstregeling had gehaald zou men dat toch al lang en breed gedaan hebben? Zeker op trajecten met enkelspoor heeft sneller rijden dan de dienstregelingsnelheid geen zin omdat je bij het eerstvolgende passeerpunt op je tegenligger moet wachten. Laatst bewerkt door michaben op 07-05-2021 12:55 |
07-05-2021 13:03:13 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Ja, en waarom moet het maar van een kant komen? Om een actueel woord te gebruiken, je moet ook de weggebruikers sensibiliseren; wat een trein is en hoe hard die gaan en in de rijopleiding/ het rijexamen daar aandacht aanbesteden en vooral geen sociale media gebruiken onder het rijden! |
07-05-2021 13:32:00 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Quote Waar die TSB gold, liep je ± 1 a 2 minuten op. Die was in Meppel of in Assen al weer ingelopen. Zo lastig is het allemaal niet. Even niet TimTim in ogenschouw nemen of EZR/OTR/OTH of wat er nog meer aan termen zijn, hanteren. |
07-05-2021 13:56:54 | ||
---|---|---|
michaben
|
Sinds wanneer rijdt Arriva van Meppel naar Assen? |
07-05-2021 14:03:44 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Heb het over NS, in dit geval ;) |
07-05-2021 14:23:57 1 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Het hele punt van de discussie is dat goed uitkijken geen zin heeft omdat je altijd te weinig tijd hebt met een tractor met beladen aanhanger om over te steken op basis van wat je kan overzien mocht er wel een trein zijn. Dat is conceptueel wezenlijk anders dan het risico wat veroorzaakt wordt door onoplettendheid of risicogedrag. |
07-05-2021 14:31:45 | ||
---|---|---|
javanree
|
Quote Op dit moment zijn er NABO beperkingen oa tussen Apeldoorn-Twello en Deventer-Wijhe. Of je die er zo makkelijk uit rijdt... Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden , langzamer moeten rijden vanwege NABO's. |
07-05-2021 14:54:54 1 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Voor geïnteresseerden: ik vond hier een kaart van ProRail met daarop alle nog resterende NABO's en hun status. |
07-05-2021 15:21:44 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Punt is natuurlijk ook dat als je traject vol zit met NABO's, dat je dan nooit meer vertraging van de 1e NABO in kan lopen. Daarom is het voor Arriva niet zo gemakkelijk als voor NS. |
07-05-2021 15:31:02 | ||
---|---|---|
bultena
|
@ AgentX . Of alle er op staan betwijfel ik. De twee west van Hgv bij 16.1 en 16.4 missen in ieder geval en daar wordt nu wel 90 gereden. Bij beide geldt dat één boer er gemiddeld 2 x per maand oversteekt. Laatst bewerkt door bultena op 07-05-2021 15:31 |
07-05-2021 15:49:08 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zover ik begrijp gaat deze kaart alleen om de openbaar toegankelijke NABO's, die wil men in 2023 opheffen. Er zijn ook niet niet-openbare NABO's, die vallen niet onder dit programma blijkbaar. Laatst bewerkt door michaben op 07-05-2021 15:49 |
07-05-2021 15:54:33 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Naast bovengenoemde bezwaren van Arriva is er nog een goede reden waarom Arriva "in verzet" komt: het rijdt in de contractsector en wordt ook afgerekend op tijdigheid (bonus - malus), meer dan NSR. |
07-05-2021 16:41:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
En Arriva rijdt voornamelijk op enkelsporige baanvakken. Bij een halfuursdienst kruis je ieder kwartier, dus die vertraging van 1 a 2 minuten moet binnen een kwartier alweer ingelopen zijn. En ook de tegentrein loopt die vertraging op. Dan is al snel de speling uit de dienstregeling verdwenen, zeker als je tussen 2 kruisingen meerdere NABO's hebt. Dat is dus een heel ander verhaal dan een NS-trein die tussen Zl en Gn op een dubbelsporig baanvak een uur de tijd heeft om een vertraging eruit te rijden. Overigens is als ik me niet vergis de gang van zaken andersom gegaan: dus Prorail heeft de TSB's geplaatst op verzoek van NS. |
08-05-2021 10:02:28 | ||
---|---|---|
mich
|
Alle NABO's op industrielijnen staan er sowieso niet op. Maar das meestal alleen blikschade. Overpaden in Bmr en Ck staan er ook niet op. Arriva wordt ook afgerekend op punctualiteit bij de provincie. |
09-05-2021 16:04:24 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
NABO's in 40 km/h lijnen zijn (nog) niet bedreigd. |
13-06-2021 08:28:05 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Als ik de berichten mag geloven dan worden in de komende periode gefaseerd bij alle onbewaakte overwegen in het land tijdelijke snelheidsbeperkingen ingevoerd, ook op niet NS lijnen Laatst bewerkt door marciekemp op 13-06-2021 08:28 |
07-07-2021 13:59:44 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
07-07-2021 15:38:08 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Recent heeft Prorail een bericht gelanceerd over de capriolen die op bewaakte overwegen worden uitgehaald.(* en men meer camera's gaat plaatsen) Zie Hoelang zal het duren voordat dan ook bij bewaakte overwegen een snelheidsbeperking komt? |