Verbouwing hoofdstation Groningen
Forum: Algemeen - Algemeen
11-06-2020 13:42:28
jeanne
jeanne
Eigenlijk jammer dat de ATB discussie hier bij Groningen gevoerd wordt. Wat mij betreft verdien een interessante discussie een eigen draadje!


Jeanne Kok
 

11-06-2020 13:43:33
PKP
PKP
Quote
Klaasje (do 11 jun 2020 12:57:44 https://www.somda.nl/forum/23241/p727092/): Er staat niet bij dat die snelheidsbegrenzing moet starten bij het bord (of een geel-variant-seinbeeld). Heel expliciet is het dus niet verboden. Als je het wel expliciet wil verbieden zou er iets in de trant bij moeten staan als "meteen een remming inzetten om de snelheid te begrenzen tot". Als je de context kent is wel helder dat het niet de bedoeling is om uitgesteld te remmen maar je voldoet in principe wel aan het gestelde als je de snelheid begrenst door de remcurve van ATB-NG te volgen. Daarmee kan je in de huidige situatie in principe een machinist die op de remcurve rijdt niet pakken als het verbod op het volgen van de remcurve niet door de vervoerder zelf is opgelegd en de remcurve het uitvoeren van de opdrachten van de borden en seinen perfect volgt.


Onjuist.
In het seinenboek staat toch echt het volgende:
Een snelheidsverlaging moet zijn ingezet als het eerste voertuig het sein passeert dat een snelheidsverlaging opdraagt;

Laatst bewerkt door PKP op 11-06-2020 14:06
 

11-06-2020 13:58:48
Klaasje
Klaasje
Dan had je ook hieronder kunnen zeggen dat dat al door artikel 30 van de regeling spoorverkeer verboden is. Dat klopt en dat had ik even over het hoofd gezien.
Quote
PKP (do 11 jun 2020 12:41:33 https://www.somda.nl/forum/23241/p727090/):
Quote
michaben (do 11 jun 2020 11:30:13 https://www.somda.nl/forum/23241/p727081/): Dus het probleem zit hem in de definitie van het snelheidsverminderingsbord?



Geen probleem, gewoon duidelijke regelgeving waar geen discussie over de defenitie mogelijk is.
 

11-06-2020 14:27:26
PKP
PKP
Quote
Klaasje (do 11 jun 2020 13:58:48 https://www.somda.nl/forum/23241/p727095/): Dan had je ook hieronder kunnen zeggen dat dat al door artikel 30 van de regeling spoorverkeer verboden is.


Helaas kan ik geen vraag beantwoorden welke nog niet gesteld is.
Omdat we hadden over seinen en snelheden zou ik dan verwezen hebben naar bijlage 4 Seinenboek, artikel 2.1
 


11-06-2020 15:40:53
SchuurB
SchuurB
Quote
PKP (do 11 jun 2020 13:43:33 https://www.somda.nl/forum/23241/p727094/):
Quote
Klaasje (do 11 jun 2020 12:57:44 https://www.somda.nl/forum/23241/p727092/): Er staat niet bij dat die snelheidsbegrenzing moet starten bij het bord (of een geel-variant-seinbeeld). Heel expliciet is het dus niet verboden. Als je het wel expliciet wil verbieden zou er iets in de trant bij moeten staan als "meteen een remming inzetten om de snelheid te begrenzen tot". Als je de context kent is wel helder dat het niet de bedoeling is om uitgesteld te remmen maar je voldoet in principe wel aan het gestelde als je de snelheid begrenst door de remcurve van ATB-NG te volgen. Daarmee kan je in de huidige situatie in principe een machinist die op de remcurve rijdt niet pakken als het verbod op het volgen van de remcurve niet door de vervoerder zelf is opgelegd en de remcurve het uitvoeren van de opdrachten van de borden en seinen perfect volgt.


Onjuist.
In het seinenboek staat toch echt het volgende:
Een snelheidsverlaging moet zijn ingezet als het eerste voertuig het sein passeert dat een snelheidsverlaging opdraagt;


Kortom, zolang de snelheid na passage van het sein niet gelijk blijft of toeneemt, hoef je ook de rem niet meteen te gebruiken.

Laatst bewerkt door SchuurB op 11-06-2020 15:41
 

11-06-2020 16:43:24
kiekkiek
kiekkiek
Zo is dat!  

16-06-2020 14:50:11
PKP
PKP

Zo is het niet.

Er staat toch echt: begrenzen

 

16-06-2020 16:12:53
Ysbergsla
Ysbergsla

Bijzonder vermoeiend.

 

16-06-2020 17:28:09
PKP
PKP

Niets vermoeiend, gewoon een interessante stelling dat een machinist niet verplicht is te remmen bij een sein met opdracht snelheid begrenzen.

Maar dat is deze dus wel volgens het seinenboek (bijlage 4).



Laatst bewerkt door PKP op 18-06-2020 09:01