07-04-2020 18:45:47 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Laatst bewerkt door brun op 07-04-2020 18:47 |
08-04-2020 11:04:09 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Het evenement Dordt in stoom (inclusief het ritten van de stoomtrein) is geannuleerd. Verplaatsen was niet mogelijk. Het volgende Dordt in Stoom zal zijn 20 t/m 22 mei 2022. |
08-04-2020 11:35:38 | ||
---|---|---|
waalkade
|
In Het Parool van gisteren op pagina 6 een artikel over "Ziekenvervoer á grande vitesse". Plan schijnt vorig jaar al bedacht te zijn. |
08-04-2020 13:32:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
https://www.railtech.com/rolling-stock/2020/04/03/high-speed-trains-run-as-mobile-hospitals/ Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
09-04-2020 13:12:11 | ||
---|---|---|
daniel81
|
En wie weet gaat Corona nog héél lang invloed hebben op OV-gebruik: https://www.verkeersnet.nl/blogs/32438/zo-ziet-woon-werkverkeer-eruit-als-iedereen-voorlopig-15-meter-afstand-moeten-houden/ |
09-04-2020 13:24:47 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Zal zeker een enorme dip gaan geven, o.a. mede door de 100km/h veel minder file. Auto gebruik wordt weer aantrekkelijk. |
09-04-2020 13:29:30 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Of die 100 km/h regel voor minder files gaat zorgen, moeten we nog maar eens gaan zien. De invoering ging nagenoeg gelijk gepaard met de uitbraak van het virus. Meer en deel van de mensen werden verplicht thuis te werken. |
09-04-2020 13:46:58 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Dat is dan ook niet de onderbouwing van Waalkade. Argumenten als minder snelheidsverschillen is waarom er buiten corona om ook minder file zal zijn. |
09-04-2020 15:04:48 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
QuoteDat lees in dan wel in zijn reactie QuoteEn daarop zeg ik, die argumenten zijn nog niet gestaafd met feiten. 1e week van invoeren waren de files, volgens de verkeersinformatie, niet minder lang |
09-04-2020 15:41:27 | ||
---|---|---|
brun
|
De meeste files staan op wegen waar je (vanwege diezelfde drukte) overdag vrijwel nooit harder dan 100 km/uur kúnt. Dat de verlaging van de maximumsnelheid dus tot minder files lijdt, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Eerder denk ik dat de huidige crisis ertoe leidt dat veel meer mensen blijven thuiswerken. Da's dan weer wel goed als middel tegen de drukte. |
09-04-2020 15:50:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als verkeersdeskundigen zeggen dat er minder files zijn als de snelheidsverschillen kleiner zijn, is daar wel iets voor te zeggen. Aan de andere kant zijn zij deskundologen waar je soms geen touw aan vast kunt knopen. Zo worden zebrapaden in Breda afgeschaft omdat ze schijnveiligheid veroorzaken. Dan weet ik nog wel een paar dingen om af te schaffen. Net als groenbeheerders: we zijn het erover eens dat veel groen veel zuurstof oplevert en CO2 afvangt. En dat er af en toe gesnoeid moet worden, snap ik ook. Maar de kaalslag van nu op geheel willekeurige plekken, lijkt alleen maar ingegeven om de houtkachel van hun schoonvader te spekken. Sommige zaken laten zich gewoon moeilijk verklaren, en dan verzinnen we maar iets. En dan worden wij geacht er in te trappen.%03% |
10-04-2020 11:20:08 | ||
---|---|---|
edje
|
100 km/h is met de huidige verkeersdrukte wel jammer. Gelukkig mag ik af en toe nog 140km/h rijden. Maar we besparen nu zoveel CO2, dat we na de vakantie een maximumsnelheid van 220km/h kunnen invoeren..... Toch? |
10-04-2020 13:25:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ook daar trappen we dus niet in, en ik zou mijn gaspedaal ook maar niet intrappen. Een verbrandingsmotor heeft een optimaal uitstootpunt als je in de hoogste versnelling met fluwelen voeten gas geeft. Dan kan je snelheid best eens boven de 100 km/h liggen, maar wellicht ook rond de 80 km/h. En lang over een rit doen levert ook meer CO2 op. Snelheid zegt dus niet zoveel over zuinig rijden, en dus ook niet zoveel over CO2-uitstoot. Terug maar naar het spoor. Zelfs daar zijn de opbrengsten van zuinig rijden af en toe lastig te vatten in cijfers! Laatst bewerkt door sjoerd op 10-04-2020 13:26 |
10-04-2020 15:04:41 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Helaas klopt dit op diverse punten totaal niet. Snelheid zegt álles over zuinig rijden. Voor vrijwel alle personenauto's ligt het verbruik per kilometer het laagst bij 90 km/uur als constante snelheid in de hoogste versnelling. Alles erboven én eronder levert meer verbruik op (en dus meer CO2). Dit is geen natuurwet, maar een soort niet-verplichte industrienorm, de meeste auto's worden simpelweg zo ontworpen. Dat ik het zelf ook véél lekkerder vind rijden bij snelheden van 130 tot 160, is vers twee. |
10-04-2020 16:22:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik krijg de indruk dat we het dan volkomen eens zijn. Ik gaf alleen een marge op, omdat het optimum voor verschillende verbrandingsmotoren varieert tussen ongeveer 80 en ongeveer 100 km/h. Als jij dan schrijft dat het optimum rond de 90 km/h ligt, lijkt me dat wel met elkaar in overeenstemming. Daarnaast suggereer ik dus niet om het gas maar in te trappen. Dat dit volgens jou totaal niet klopt, klopt dus totaal niet. Over één ding zijn we het niet eens. Ik vind het niet lekkerder om harder te rijden. Ik kan niet enerzijds beweren dat ik het milieu wil sparen, en anderzijds het gas diep indrukken. Terug maar naar het spoortje van dit topic.%02% Laatst bewerkt door sjoerd op 10-04-2020 19:44 |
10-04-2020 16:28:42 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Doen we! Ik probeer te ontdekken of er grenscontroles zijn in de ICE's tussen Arnhem en Oberhausen of in 't handjevol RB's / RE's dat over de grens rijdt. Maar kan er niets over vinden. Iemand iets meegekregen, gezien of gehoord? Vanaf vandaag moet de Bundespolizei treinreizigers namelijk informeren over hun mogelijke quarantaineplicht. |
10-04-2020 19:00:36 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Sowieso heb je als inwoner van Nederland op dit moment niets in Duitsland te zoeken tenzij je in Duitsland werkt op iets dergelijks. Ik hoop dat op dit moment de grensoverschrijdende RB'tjes zo goed als leeg zijn, zeker buiten de spits. Sowieso zou het misschien tactischer zijn om de grensoverschrijdende RB'tjes niet op de informatieborden te vermelden (de trein naar Weener zou dan Bad Nieuweschans als eindbestemming aangeven) en vanuit Duitsland zou er dan Bad Bentheim, Gronau, Emmerich en Kaldenkirchen aangegeven staan. De mensen die echt van de grensoverschrijdende RB'tjes gebruik maken, weten sowieso dat de trein wel rijdt. Het volk wat op dit moment niets in die treinen te zoeken heeft, wordt de indruk gewekt dat de grensoverschrijdende RB'tjes niet rijden. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
10-04-2020 19:51:57 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Tegenstrijdige reisinformatie creëren om zo extra veel contactmomenten met trein- en stationspersoneel te veroorzaken? (Verwarring alom.) Er is al voldoende fake news in deze tijden. |
10-04-2020 20:01:47 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Dat is erg kort door de bocht. Er zijn verrassend veel Nederlanders en Duitsers die (dankzij de EU) al meer dan 20 jaar privé grensoverschrijdend wonen, leven, relaties en familie hebben. Ik ga d'r niet verder over in discussie, maar uitspraken als 'het volk dat niets in die treinen te zoeken heeft' gaan te ver - dat bepaal jij namelijk niet, wie wat waar te zoeken heeft. |
10-04-2020 20:16:59 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Op dit moment geldt voor Duitsland (en ook voor België) een negatief (alleen noodzakelijke reizen) reisadvies. Zie hier: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies Dit term zegt mij wel voldoende. Dat dat sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog nooit is voorgekomen duit op de bijzondere situatie op dit moment. Dat er nu nog zoveel treinen rijden tussen Nederland en Duitsland mag nog een wonder heten. Naar Tsjechië rijdt er helemaal niets en naar Zwitserland enkel de S6 tussen Basel en Zell im Wiesenthal. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
10-04-2020 21:09:56 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Die grensoverschrijdende treinen geldt niet anders dan voor elke andere binnenlandse trein; Niet met de trein reizen zolang daar geen noodzaak voor is, of dat nu grensoverschrijdend is of niet... Zullen we anders in heel Nederland de reisinfo maar uit zetten, of kunnen we gewoon de mensen die wel een noodzaak hebben om in de trein zitten gewoon normaal laten weten wélke treinen er rijden en of ze op tijd zijn? |
11-04-2020 19:23:33 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Zowel 4036 als 4038 ontruimd in Gouda hedenmiddag omdat men niet voldoende afstand nam én weigerde de trein te verlaten na oproep van de HC, 4036 solo 2640 4038 solo 2653 Mensen met een vitaal beroep een uur vertraging, de afdeling planning heeft denk ik maandag iets uit te leggen..... |
11-04-2020 19:32:01 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Al die eikels die niks in een trein te zoeken hebben op zaterdagmiddag hebben wat uit te leggen. Stelletje idioten! Mcn Asd |
11-04-2020 19:38:11 | ||
---|---|---|
treinfan
|
@MasterE: waarom moet je direct alle reizigers veroordelen? |
11-04-2020 19:40:52 | ||
---|---|---|
roeter
|
Quote Precies! Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan deze oproep : Ook in het paasweekend geldt: reis alleen indien strikt noodzakelijk!!! En daarmee worden niet alle reizigers veroordeeld, alleen degenen die daar niet hoorden op dat moment. Het enige waar dit soort toestanden naar leidt is dat we dezelfde situatie gaan krijgen als in Frankrijk : max. 1 uur buiten, niet verder dan 1 km van huis. Misschien dat men dan eindelijk begrijpt wat de bedoeling is. |
11-04-2020 19:43:30 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Mijn zwager is longarts en werd uit de 4036 gezet, 4038 ook opgeheven, bizarre beslissing en te kort gepland, scheelt mensenlevens.... |
11-04-2020 19:47:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Want je denkt serieus dat afdeling planning iets concreet kan voorzien in deze situatie? |
11-04-2020 19:54:41 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Ik denk in ieder geval dat bij een halfuur dienst Rotterdam - Utrecht voor de ziekenhuizen het bepaald onhandig is om een solo SLT6 in te zetten, en zulks is gebleken, nouja een mensenleven meer of minder... (mijn zwager zal dit verder met NS bespreken overigens) |
11-04-2020 19:58:31 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Alleen reizen als dit strikt noodzakelijk is, dan moet op elk traject een SLT 6 ruim voldoende zijn. Al zou er eens in het uur een trein rijden. Mcn Asd |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
11-04-2020 20:11:47 | ||
---|---|---|
roeter
|
Deze treinen rijden sinds het ingaan van de nooddienstregeling op deze sterkte, en zonder problemen. Dat er nu ineens veel meer mensen zijn die de oproep om niet te reizen negeren ligt toch echt aan die mensen en niet aan de NS. Of wil je serieus beweren dat dit allemaal longartsen waren? |
11-04-2020 20:14:41 | ||
---|---|---|
TBloemink
|
Longarts of niet, een trein opheffen omdat er mensen geen 1,5 meter afstand houden heb je ook de mensen mee die de trein wel hard nodig hebben. Sterker nog, juist de mensen die hem hard nodig hebben. Ik snap best dat mensen niet moeten reizen als dat niet nodig is, maar zelf had ik hier een andere keuze gemaakt. |
11-04-2020 20:18:39 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Ik denk dat Roeter dat ook wel zal begrijpen, het zijn moeilijke tijden maar dan moet uiteindelijk alles netjes op lengte zijn dan komen dit soort excessen nimmer voor |
11-04-2020 20:22:21 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dan hadden die mensen ook even naar de omroep kunnen luisteren en een deel daarvan uit kjunnen stappen zodat een ander deel gewoon op pad gekund had met die trein, maar we vinden allemaal maar dat we als eerst op de bestemming moeten zijn waardoor er niemand uitstapt en dan geen andere keuze resteert dan de trein op te heffen. En @ TBloemink, wat had je dan voor keuze gemaakt? Laatst bewerkt door thom op 11-04-2020 20:23 |
11-04-2020 20:35:05 | ||
---|---|---|
rogier
|
Quote Helaas is dat fake news. Trein 4036: Za 21-3: 2465 + 2605 Za 28-3: 2413 + 2642 Za 04-4: 2410 + 2604 Za 11-4: 2640 Trein 4038: Za 21-3: 2404 + 2608 Za 28-3: 2401 + 2647 Za 04-4: 2423 + 2625 Za 11-4: 2653 Reiziger met hoofdletter R...... |
11-04-2020 20:36:40 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Dank Rogier,ik was al bang dat het aan mij lag.... |
11-04-2020 21:31:07 | ||
---|---|---|
zoek34
|
Wel jammer dat er overigens geen bekeuringen zijn uitgedeeld als ik het volgende zo lees op https://www.nu.nl/coronavirus/6044274/toch-te-druk-in-treinen-conducteurs-heffen-ritten-op.html :Quote |
11-04-2020 21:35:29 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Je kunt het steeds bij de planning neerleggen, maar de aard van het probleem zit hem in de onbeschofte idioten die denken gewoon op pad te kunnen gaan. Het zelfde gebeurt aan de Duitse grens,op de stranden en in de parken. Ik ben het dus volledig met Thom eens. Als een ieder zich gewoon gedraagt naar de oproep die is gedaan en dagelijks op diverse media wordt herhaald dan kan jouw zwager zonder enig probleem met de trein naar zijn werk waar hij nu onmisbaar is en laat dat nou net de rede zijn dat er überhaupt nog treinen rijden. Mcn Asd |
11-04-2020 21:49:20 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Jammer dat je dat zo beoordeeld, het had je eigen famililid kunnen zijn, nouja doe er je voordeel mee en ik leg het inderdaad bij de planning neer ja, blijf vooral gezond allemaal |
11-04-2020 21:51:05 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Zoals hierboven duidelijk uitgelegd, normaal rijdt er dus SLT10 in deze treinen, en vandaag besluit men opeens een losse SLT6 in te zetten. |
11-04-2020 22:09:51 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Enkele reacties uit deze discussie geknipt die over het randje waren (en reacties daarop). Dit zijn moeilijke tijden voor iedereen, laten we het digitaal in ieder geval nog wel gezellig houden en vooral ook proberen te praten over feiten en vooral niet over aannames. |
12-04-2020 10:04:39 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Laten we eerlijk zijn: het feit is en blijft dat als iedereen zich houdt aan de intelligente lockdown dat de treinen niet te vol zitten. Persoonlijk had ik, als HC was, de groep fietsen de trein laten verlaten. Ga dan maar vanaf Gouda fietsen i.p.v. Amsterdam. Ook ik baal er van dat frequenties zijn afgeschaald en de ICB niet meer rijd, hierdoor ben ik vaak genoodzaakt eerder van huis weg te gaan en later thuis te komen. Ik moet echt in de gaten houden hoeveel tijd ik kwijt ben. Wat wel weer een voordeel is, is dat in mijn vaste trein nu 7 of 8 bakken ICM zit en aangezien ik 1e klas reis heb ik vaak een hele bak voor mezelf |
12-04-2020 17:24:25 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Edoch blijft het zéér opvallend dat bovenstaande treinen wekenlang met SLT10 reden en gisteren ineens uit het niets met SLT6. Alsof er een materieelplanner handenwrijvend heeft zitten aftellen de afgelopen weken tot het felbegeerde moment was aangebroken dat er beknibbelt mocht worden in het kader van bakkilometers besparen. Het blijft immers NS natuurlijk, want waarom streven naar een ‘8’ als je met een ‘5,5’ ook weg kunt komen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
12-04-2020 17:43:58 | ||
---|---|---|
brun
|
Laten we ook niet vergeten dat 80 tot 90% van de mensen zich wél aan de maatregelen houdt. En juist daardoor vallen die paar uitzonderingen des te meer op. Ik moet bekennen dat ik een tijdje bang was dat NL of D ook zulke grove repressieve maatregelen als Frankrijk of Italië zou nemen. Gelukkig blijkt dat tot nog toe niet nodig en zijn meldingen als een volle trein of drukte in de Bollenstreek uitzonderingen. |
12-04-2020 17:46:34 | ||
---|---|---|
robbertc
|
QuoteDaar is natuurlijk geen sprake van, maar 'uit het niets' is niet helemaal zo; het is de eerste zaterdag van dit wijzigingsblad, waarin dus vermoedelijk de 4000 in een kleinere samenstelling is gepland. |
12-04-2020 18:40:25 | ||
---|---|---|
Frontier
|
En dan is er niemand die denkt “het gaat nu juist goed de afgelopen weken, laten we niets wijzigen wat samenstellingen betreft”? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
12-04-2020 18:44:36 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Was er vroeger niet zoiets als dagplan om foutieve beslissingen snel op te lossen? |
12-04-2020 19:09:57 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij word op het moment alles op dagplan gepland omdat het weinig zin heeft om op lange termijn iets te gaan plannen omdat niemand weer waar we over 2 weken staan. |
12-04-2020 19:32:14 | ||
---|---|---|
noof
|
Dagplan draait inderdaad al enige weken volle bak overuren. Overigens is gisteren na het probleem met de twee genoemde treinen wel direct ingegrepen door andere omlopen te versterken, hetgeen weer voor drukte zorgde op de RBCs. Laatst bewerkt door noof op 12-04-2020 19:32 |
12-04-2020 19:33:56 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Quote Ik verwacht zelf dat de Intercity Berlijn pas weer gaat rijden als de anderhalfmeter-maatschappij niet meer nodig is, dus dat er een vaccin is. In een anderhalfmeter-maatschappij worden buitenlandse reizen ten strengste afgeraden, dus dan hou je slechts een handjevol zakenreizigers over. Die zouden dan gebruik moeten maken van de RB61, RE60 en de ICE Berlin-Hannover-Düsseldorf/Köln. Ook de ICE verwacht ik niet in een twee-uursfreqentie in een anderhalfmeter-maatschappij, maar slechts enkele ritten per dag voor zakenreizigers. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
12-04-2020 19:45:33 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Quote Kijk zulks is uitstekend om excessen als gisteren te voorkomen |
13-04-2020 10:21:26 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote NS moet zich juist niet gaan aanpassen door te faciliteren voor reizigers welke op dit moment niet thuishoren in de trein. Het advies is duidelijk, blijf thuis. Als je ziet wat er bv tussen Rtdz en Dt in de treinen zit, zeker 80 procent zijn "plezierreizigers" welke tegen alle adviezen toch in de trein gaan zitten (omdat ze overal lak aan hebben) Laatst bewerkt door PKP op 13-04-2020 15:44, reden: Dr in Dt |
13-04-2020 11:03:59 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Kijk dit werpt meteen een ander licht op het bericht. Nu is de vraag die nog nergens gesteld is: Hadden de hoeveelheid reizigers wel in 10 bakken SLT gepast? Iemand die hier zicht op heeft/had? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-04-2020 12:02:18 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
@PKP ik neem aan dat je Rtz en Ddr bedoelt? Rtdz is geen dienstregelingpunt en Dr is Dieren namelijk. |
13-04-2020 13:10:49 | ||
---|---|---|
zoek34
|
Quote Politie bij de uitgang zetten en iedereen die een plezierreis maakt bekeuren en terugsturen? %08% |
13-04-2020 13:53:14 | ||
---|---|---|
rogier
|
Op grond waarvan wil je ze dan bekeuren? Reiziger met hoofdletter R...... |
13-04-2020 14:39:27 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Daar is inderdaad vooralsnog geen wettelijke grondslag voor zo lang iemand een geldig vervoersbewijs heeft. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-04-2020 14:42:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat is ook het fijne in deze situatie, iedereen loopt een ander maar af te fikken dat iets doen wat niet mag maar het merendeel heeft helemaal geen idee wat er wettelijk gezien niet mag en wat geadviseerd word niet te doen. |
13-04-2020 14:59:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteIn Rtd zaten er al 85 reizigers in... Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
13-04-2020 15:00:52 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDan blijven de treinen te vol, zo'n actie is handiger bij de ingang %08% Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
13-04-2020 15:44:58 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote En al met al nog geen woord over compensatie van abonnementsbetalers die wél thuis blijven. Het gedrag van KLM is -met ministerieel gedogen- op dat vlak ook al volslagen tegen de wet. |
13-04-2020 15:46:32 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Sorry Typefoutje, veranderd in Rtz en Dt |
13-04-2020 17:24:20 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Het is toch vrij simpel. BLIJF THUIS! Mcn Asd |
13-04-2020 17:34:16 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is nog altijd een advies en geen verbod. NS heeft juridisch dan ook geen poot om op te staan om reizigers met een geldig vvb te weren. |
13-04-2020 17:34:50 | ||
---|---|---|
alle46
|
Quote Wat een bizarre discussie, of liever gezwam! Ondanks dat de moderator al heeft ingegrepen en zelfs nog enkele onzinnige zaken heeft laten staan. Wie op dit forum is in staat om van achter een beeldscherm te bepalen waarom iemand in de trein zit. En dan ook meteen maar sancties bedenken. Gaat wel heel ver in mijn beleving! |
13-04-2020 17:42:32 | ||
---|---|---|
treinfan
|
NL zit niet in volledige lockdown. Het advies https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden stelt dat naar buiten gaan (en reizen?) kan en mag "om iets voor een ander te doen". Het belangrijkste in wat de overheid ons vraagt te doen is om 1,5m afstand te houden en sociaal contact te minderen. Dat zou volgens de huidige inzichten genoeg moeten zijn om de IC-capaciteit te laten voldoen, als ik het goed begrijp. Persoonlijk kan ik prima hele weken thuis vertoeven. Sommige mensen wonen echter een stuk krapper (en krijgen een boete als ze met teveel mensen op een balkon zitten, ondanks dat ze allemaal op hetzelfde adres wonen). Als we mentale breakdowns kunnen vermijden door het wel toe te staan dat zij nog naar buiten gaan, is dat zeker iets waard. Dat kan dan een ommetje wandelen zijn, een fietstocht, een autorit, of een reis per trein naar de andere kant van het land waar bekenden wonen die meer ruimte hebben en voor korte/langere tijd een slaapplek kunnen bieden. En ja, er is nog steeds een klein aandeel mensen die niet snappen dat het belangrijk is om drukte te vermijden, of niet weten hoe dat te doen. Daardoor zijn er inderdaad her en der wat incidenten met drukte. Geef elkaar de ruimte, fysiek (1,5m afstand) en mentaal (tolerantie). Dan kunnen we het leefbaar houden. |
13-04-2020 18:17:57 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Quote Ik zat in ieder geval niet achter het beeldscherm maar het feit dat zowel 4036 als 4038 zaterdag met solo SLT6 waren gepland én reden was waardoor mijn zwager die longarts is gratis +60 kreeg, daar mag je van vinden dat het een onzinnige discussie is maar ik denk er toch iets anders over, zonder verwijten uiteraard Laatst bewerkt door Kesbeke op 13-04-2020 18:23 |
13-04-2020 19:15:45 | ||
---|---|---|
alle46
|
Het gaat zeker niet om verwijten, idd en met alle respect voor de mede forum deelnemers, maar vooral om dat natte vinger werk van 80% zonder te weten waarom die mensen "allemaal" in die trein zitten. Misschien wel door die uurdienst of een te kleine trein. Uiteindelijk is een trein snel vol met de 1,5 meter regel. Ieder een raamplek per 4 stoelen. Maar laten we het hebben over treinen en aantallen reizigers, of infra en niet over de vermoedelijke mentaliteit van die mensen. |
13-04-2020 20:09:14 | ||
---|---|---|
Kesbeke
|
Dat is een andere toon idd, pret reizigers dienen niet te reizen, eens |
13-04-2020 20:27:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ook als er geen crisis is, worden er soms treinen opgeheven omdat ze te vol zitten. Iedereen eruit. En ook dan zijn de treinen daarna natuurlijk ook voller dan vol. Dat is op zich een probleem, dat niets te maken heeft met de crisis, maar dat wel hinderlijker wordt naarmate je langer moet wachten. |
13-04-2020 21:18:46 | ||
---|---|---|
bnv
|
Blijf het vreemd vinden dat het reizend publiek (individueel) nog geen bericht heeft gehad hoe men omgaat met de abonnementen. Moet wel betalen, maar men wordt geadviseerd niet de trein te nemen. De abonnementsgelden blijven zo gewoon binnen stromen zonder dat er een adequate dienstverlening tegenover staat. Men is al rijkelijk laat om dat te doen nu de treindienst al vier weken verminderd is. Ja, men kan wijzen op het tijdelijk stilleggen van je abonnement, maar geen enkel informatie tot nu toe aan de abonnementhouders met de opties die er zijn. Hoe kan dat? Bij de SBB zijn ze daarmee keurig aan de gang. https://www.allianceswisspass.ch/de/Themen/TarifeVorschriften/Coronavirus |
13-04-2020 21:59:30 | ||
---|---|---|
BR232
|
Vraag het de vervoerders zou ik zeggen. Of ben jij een abonnementhouder en heb je nog niks gehoord? Zelf heb ik het al via diverse wegen voorbij zien komen wat er je abonnementhouder kan doen. |
13-04-2020 22:18:41 | ||
---|---|---|
bultena
|
Ik heb een VDU kaartje dat geldig was tot 8 april. Die is nu dus in het niets verdwenen? |
13-04-2020 22:26:45 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
NS adviseert om de abonnement om te zetten naar NS flex en het abonnement tijdelijk te pauzeren (op een andere pagina staat dat dit 1 malig 10 euro kost. Heb geen verstand van NS Flex). Tevens is het voor alle abonnementen mogelijk om na 1 jaar elke maand op te zeggen. Alle informatie staat keurig op hun site: https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html |
13-04-2020 22:31:21 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote En om wat voor kaartje gaat het dan precies ? |
13-04-2020 22:44:22 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Als je je VDU stopzet ben je m gelijk kwijt. Dan kan je, als de crisis voorbij is m als ns-flex activeren maar ben je je korting in de middagspits kwijt. Zet je m niet stop dan betaal je voor maanden je niet gaat reizen. Hoe dan ook, de klant wordt er zeker niet beter van. Overigens, ook van de DB heb ik niets gehoord. Alleen een mail dat ze €108,- wilden hebben om mijn BC te verlengen. Heb zelf op bahn.de moeten zoeken hoe ik mijn tickets (die op naam staan) moest annuleren. |
13-04-2020 23:07:39 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Quote Omdat het na de laatste waarschuwing alsnog weer de verkeerde kant op ging, bij deze het vriendelijke verzoek om het hier vooral over de feiten te hebben en kalm te blijven. Meningen staan vrij, maar deze discussie draait nogal in rondjes en is zeer vermoeiend en voegt daarmee weinig toe. Als dit nogmaals voorkomt dan gaat dit gehele topic op slot, daar mensen dan klaarblijkelijk de vriendelijke manier niet lezen of per se het laatste woord moeten hebben. Nog een dienstmededeling tot slot: (Digitale) observaties van gewijzigde inzet en/of uitval hoort in het OD van de dag, niet in dit topic (die meer over de bredere ontwikkelingen hoort te gaan). |
13-04-2020 23:22:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Met de bijhorende gedachten dat VDU abonnement vanaf 2021 ook geen korting meer geeft in de middagspits. Maar ook dit hoort thuis in een andere topic. Voor elk individu is een andere oplossing met de abonnementen. Omdat het ook niet bekend is hoe lang dit duurt en voor iedereen een andere levens patroon heeft en iedereen een andere abonnement bestaat niet 1 oplossing. Naast de eerder genoemde pagina kan je voor advies ook contact opnemen met NS of regionale vervoerder. |
14-04-2020 16:31:51 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
OV studentenkaart blijft 3 maanden langer geldig https://www.ad.nl/politiek/studenten-mogen-drie-maanden-langer-reizen-met-ov-kaart~a91747bd/ |
14-04-2020 19:18:56 | ||
---|---|---|
mren
|
Het ministerie heeft natuurlijk iets meer onderhandelingskracht dan de individuele reiziger met zijn 200 euro per maand. |
14-04-2020 20:16:24 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Wanneer ik een reis intik bij de NS van Asd naar Hlm vertrekt die zo te zien altijd van spoor 1. Zou toch nu veel beter vanaf 2a kunnen. Is een veel breder perron met minder obstakels. |
14-04-2020 20:27:27 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dan staan de treinen dichter bij elkaar he, train-distancing |
14-04-2020 20:29:27 | ||
---|---|---|
bultena
|
Quote Het gaat mij om de 'gratis' dagkaart die je per 2 maanden bij je VDU (60-plus) kunt kopen. Ik meen dat vanaf volgend jaar alle 6 of 7 kaartjes het hele jaar geldig zijn. Je zou nu toch ook de geldigheid kunnen verlengen. |
14-04-2020 20:39:23 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote In Rtd hebben ze dat wel netjes gedaan, de 4000 is in dagplan gewijzigd van het smalle en ver van de trap gelegen spoor 16 naar spoor 12. |
14-04-2020 21:10:36 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote oplossing staat op het community.ns forum: Keuzedagen Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan ook nadat de Keuzedag is verlopen. https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/reactie-ns-op-corona-covid-19-virus-64152 |
14-04-2020 21:52:47 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteIn Asd ook, daar gaat nu de 4000 ri Rtd van 2b voor zover ik gekeken heb. (Op 2b staat normaal vaak de ICE) |
14-04-2020 23:27:07 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Welke obstakels? #dtv Het enige wat feitelijk niet deugd aan het perron aldaar is de aftandse en in erbarmelijke staat verkerende overkapping. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-04-2020 10:25:36 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Nog iets wat mij opviel zonder een discussie aan te zwaaien of je wel of niet moet reizen.... De 6900 is echt te beperkt gebleken afgelopen weekend... SLT4 en SLT6 op een rit van meer dan 3u vind ik wel opvallend. Door het ontbreken van een directe verbinding met Rtd werkt dit vooral door in de 6900 Ut Wd en dan de 4000 Wd Rtd... In Wd loopt de 6900 praktisch leeg. Zelfs personeel vond ook een IC Ut Gd Rtd wel wenselijk. Waar men dus achter kwam in Gd afgelopen weekend. Zelfs de HC op de trein vond dit ook en belde met bijsturing en TM... |
15-04-2020 12:01:13 | ||
---|---|---|
sander14
|
Personeel meldt al vanaf het begin van de uitgedunde dienstregeling dat losse stellen in de 6900 te krap zijn, met name op Ut-Gd. Er is nog niks mee gedaan helaas. |
15-04-2020 14:09:33 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Nou dat bedoel ik... Hoe moeilijk is dat nu eigenlijk? |
15-04-2020 14:11:59 | ||
---|---|---|
Steen
|
En ondertussen rijdt de 6000 met SLT-14. Is het zoveel moeite om een paar stellen van de 6000 naar de 6900 te verplaatsen? |
15-04-2020 14:14:01 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Zwartreizen toegenomen door Corona: https://www.nu.nl/coronavirus/6044592/aandeel-zwartrijders-in-ov-tijdens-coronacrisis-significant-gegroeid.html |
15-04-2020 15:49:39 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
''De grens is bereikt. Vakbonden eisen extra maatregelen tegen NS personeel'' https://vvmc.nl/de-grens-is-bereikt/ |
15-04-2020 16:03:44 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Kort samengevat: de vakbonden willen dat het OV enkel toegankelijk is voor mensen die reizen voor het werk in een vitaal beroep. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
15-04-2020 16:06:28 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Quotezoals in het artikel te lezen valt: dit gaat alleen over bus en tram. Laatst bewerkt door mvschoon op 15-04-2020 16:06 |
15-04-2020 16:10:13 | ||
---|---|---|
john2
|
Hoe wilt men dit dan controleren welke reiziger voor haar of zijn werk met een vitaal beroep in het openbaar vervoer zit? Een OV chipkaart met een registratie er in dat men een vitaal beroep heeft? En die deze registratie niet heeft dan niet in kunnen laten checken. |
15-04-2020 16:24:56 | ||
---|---|---|
zoek34
|
De enige manier die ik kan bedenken is dat ze effectief alle OV chipkaarten blokkeren om in te checken en dat ze dan de medewerkers in vitale beroepen een aparte OV chipkaart geven? |
15-04-2020 16:29:44 | ||
---|---|---|
john2
|
Het probleem dat zich dan weer voor doet is dat ook mensen zonder vitaal beroep afhankelijk van het openbaar vervoer zijn, bijvoorbeeld ziekenhuis bezoek. |
15-04-2020 17:11:03 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Wat zou helpen tegen zwartrijden en niet essentieel gebruik is zichtbare S&V. Maar sinds de start van de basisdienstregeling zie ik nergens meer ook maar 1 S&V medewerker, dit terwijl ze in Deventer en Enschede altijd netjes bij de uitgang stonden. In Enschede hebben ze daarom al 2 van de 3 ingangen gesloten omdat ze nu overlast hebben van drugsdealers. Je hoeft niet per se op te treden, als de mensen die kwaad in de zin hebben maar weten dat ze in de gaten worden gehouden. Maar ja.... nergens vindt je nog S&V van de NS. |
15-04-2020 17:11:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Tegen het NS-personeel?? Ik denk dat de bonden strijden voor het NS-personeel. |
15-04-2020 18:14:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Ik denk dat het al een hele hoop (plezier) reizigers scheelt als ze per direct de 20% en 40% korting opheffen. Mensen die noodzakelijk reizen, zullen wel willen betalen en evt. via de klantenservice het geld terug laten geven bij aantonen van noodzakelijke reis. Zakelijke reizigers kunnen met een document van de werkgever dan de korting ontvangen. Maar ben benieuwd hoe de ns gaat reageren op de oproep. |