Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 12 januari

Zondag 12 jan 2020 - 16:00:27
Apda
Apda
NS zegt over IC Berlijn 149: "Treinstel 1745 rijdt niet verder dan Bad Bentheim".

Zondag 12 jan 2020 - 16:22:36
Xander140
Xander140
Ben benieuwd hoeveel reizigers er nu zullen stranden..... Haal de veldbedden maar...

Zondag 12 jan 2020 - 17:28:40
flippylosa
flippylosa
Weet iemand hoe het zit met de mP die op de meuksporen te Amf achter de 6700 te Amf er voor staat? Ik zie mensen met NS-hesjes er omheen lopen en vermoedelijk een grote remproef afnemen

Zondag 12 jan 2020 - 18:13:57
martijn
martijn
Staat ie nou voor of achter die 6700? En wat is een grote remproef en hoe neem je die af bij een stilstaand voertuig? Het betreft trouwens de 3029.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zondag 12 jan 2020 - 19:16:30
VIRMm1
VIRMm1
Met grote remproef wordt bedoeld dat de remmen erop gezet worden en rondom de trein wordt gekeken of de remmen fysiek aangeslagen zijn.

Bij een verkorte remproef wordt er alleen op de remcilinderdrukmeter gekeken (maar die wijst alleen de druk in de voorste remcilinder aan dus dan weet je alleen zeker dat de voorste rem op druk is)

Zondag 12 jan 2020 - 19:27:28
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
3968 te Ht met 4016V en 4246A.

Zondag 12 jan 2020 - 19:41:00
martijn
martijn
VIRMm1 (zo 12 jan 2020 19:16:30 www.somda.nl): Met grote remproef wordt bedoeld dat de remmen erop gezet worden en rondom de trein wordt gekeken of de remmen fysiek aangeslagen zijn.

Bij een verkorte remproef wordt er alleen op de remcilinderdrukmeter gekeken (maar die wijst alleen de druk in de voorste remcilinder aan dus dan weet je alleen zeker dat de voorste rem op druk is)
Aha, duidelijk. Dankjewel!

Zondag 12 jan 2020 - 20:15:30
thom
thom
VIRMm1 (zo 12 jan 2020 19:16:30 www.somda.nl): Met grote remproef wordt bedoeld dat de remmen erop gezet worden en rondom de trein wordt gekeken of de remmen fysiek aangeslagen zijn.
En niet geheel onbelangrijk, of ze ook weer lossen.
Pas daarmee weet je of alle kopkranen open staan.

Laatst bewerkt door thom op Zondag 12 jan 2020 om 20:16:41

Maandag 13 jan 2020 - 11:45:35
VIRMm1
VIRMm1
Ja ja.........

Maandag 13 jan 2020 - 12:25:41
IJsbergsla
IJsbergsla

Maandag 13 jan 2020 - 13:47:03
thom
thom
VIRMm1 (ma 13 jan 2020 11:45:35 www.somda.nl): Ja ja.........
Ja, als jij hier uitlegt dat een grote remproef alleen kijken is of alle remmen aanliggen dan mis je toch echt de helft van de uitvoering.

Als jij een treindeel of lok aangekoppeld die, uiteraard, reeds geremd staat en daarbij vergeten word een kopkraan open te zetten dan kun je leuk een rondje lopen dat alle remmen vast zitten, maar pas bij het rondje waarbij je controleert of de remmen los zijn weet je of de treinleiding volledig functioneert over de gehele treinlengte.

@Ijsbergsla; Misschien iets minder grappig proberen te doen, want dat is wel erg makkelijk als je hier toch anoniem rondhangt...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 13 jan 2020 om 13:49:28

Maandag 13 jan 2020 - 14:12:19
VIRMm1
VIRMm1
Tjongejonge. Je hebt je plasje er weer overheen gedaan (2x zelfs!)
Zal 'k anders de volgende keer een volledige werkbeschrijving hier overtypen? Stel je voor dat ik een stap vergeet zeg!

En nergens suggereer ik dat dat de hele remproef is.

Misschien moet je eens wat doen met de opmerkingen die meerdere forumleden maken over jouw posts (elke keer het laatste woord willen hebben of het toch nog even nét wat beter weten dan 'n ander).

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Maandag 13 jan 2020 om 14:14:23

Maandag 13 jan 2020 - 14:35:35
michaben
michaben
Ik vond het anders een nuttige toevoeging, in tegenstelling tot jouw laatste twee reacties.

Maandag 13 jan 2020 - 15:02:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Het betrof geenszins een poging om grappig te doen. Een uiting tot waardering komt dichterbij. Het moge duidelijk zijn dat slechts enkele leden op dit forum een complete opleiding hebben gehad, echter zal het merendeel wel affiniteit met treinen hebben in een dergelijke mate dat het volstrekt vanzelfsprekend is dat een remproef pas voltooid is als de remmen ook weer gelost zijn. Immers, wat wil men anders daarna doen met het treinstel..
Het wordt vanuit bijvoorbeeld NS ook bepaald niet gewaardeerd om werkwijzen binnen het spoor stap voor stap op een openbaar forum te verklaren. VIRMm1 geeft antwoord op de vraag van Martijn en het blijkt dat hij daar content mee is. De toevoeging is an sich nuttig, echter komt het samen met eerdere discussies wat betweterig over. Dat anoniem rondhangen met een gefingeerd account valt overigens alles mee, wij kennen elkander eenvoudigweg niet.

Maandag 13 jan 2020 - 15:30:09
thom
thom
Dan bied ik je bij deze mijn excuses aan want dan heb ik jouw smiley anders opgevat dan dat jij die bedoelde, en maakt de rest van mijn lompe opmerking ook compleet overbodig.

Betweterig is het zeker niet bedoeld vanuit mijn kant, maar een half verhaal waarbij nou net de essentie van een grote remproef ontbreekt vind ik dan wel interessant om uit te leggen voor mensen waar dat minder voor hand ligt waarom je dat doet.

Maandag 13 jan 2020 - 16:58:55
michaben
michaben
IJsbergsla (ma 13 jan 2020 15:02:19 www.somda.nl): Het moge duidelijk zijn dat slechts enkele leden op dit forum een complete opleiding hebben gehad, echter zal het merendeel wel affiniteit met treinen hebben in een dergelijke mate dat het volstrekt vanzelfsprekend is dat een remproef pas voltooid is als de remmen ook weer gelost zijn. Immers, wat wil men anders daarna doen met het treinstel..
Het essentiële hier is niet zo zeer dat de remmen na afloop gelost worden, maar dat gecontroleerd wordt of de remmen gelost zijn.

Maandag 13 jan 2020 - 18:21:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Lachwekkend.
En excuses uiteraard aanvaard Thom.

Maandag 13 jan 2020 - 18:24:05
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zo, dat waren behoorlijke wat opvallende dingen op zondag