Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Werkzaamheden Leiden Centraal 8 t/m 16 februari

Zondag 12 jan 2020 - 15:53:51
Steen
Steen
De vorige keer dat er grote werkzaamheden waren bij Leiden Centraal was het een regelrechte ramp. Dit lijkt zich in februari weer te herhalen, de NS waarschuwt al: www.ns.nl

Zondag 12 jan 2020 - 16:59:09
qj7141
qj7141
Gelukkig heeft Rover wat tips ter verbetering gegeven: www.ovpro.nl

Zondag 12 jan 2020 - 18:21:36
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ik ben benieuwd naar de andere route van het nachtnet

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 12 jan 2020 - 18:38:41
henri1972
henri1972
Als er niets mag/kan rijden op Den Haag - Leiden - Schiphol dan zou ik Rotterdam - Utrecht inplannen. Dan rijdt je t rondje andersom zeg maar.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 12 jan 2020 - 18:48:07
anton_
anton_
het lijkt of er nog 4 perronsporen beschikbaar zijn voor de Noord - Zuid verbinding - daar moet je toch 24 treinen per uur over kunnen afwikkelen ? ( 12 richting noord / 12 richting zuid ) waarom verwachten ze dan zulke problemen ? Of ligt het echt probleem niet op Leiden Centraal maar op een andere locatie ?

Zondag 12 jan 2020 - 19:10:37
icened
icened
Gaan ze de IC Direct ook toeslagvrij maken? Zij het wel in de daluren. Want in de spitsuren zijn de 7 ICR al niet meer berekend op de vele treinreizigers.

Zondag 12 jan 2020 - 19:23:34
Steen
Steen
Quote
anton_ (zo 12 jan 2020 18:48:07 www.somda.nl): het lijkt of er nog 4 perronsporen beschikbaar zijn voor de Noord - Zuid verbinding - daar moet je toch 24 treinen per uur over kunnen afwikkelen ? ( 12 richting noord / 12 richting zuid ) waarom verwachten ze dan zulke problemen ? Of ligt het echt probleem niet op Leiden Centraal maar op een andere locatie ?
Er staat dat er geen doorgaande treinen kunnen rijden, dus ik denk dat alleen de sporen 4a, 5a, 8b en 9b beschikbaar zijn. Spoor 1, 2 en 3 zijn sowieso niet beschikbaar doordat daar alles vervangen gaat worden. De laatste keer dat ik keek was er bij 8a/9a ook nog een deel niet vernieuwd, dus dat moet waarschijnlijk ook nog gebeuren.

Doordat er veel treinen zullen moeten gaan keren neemt de capaciteit al enorm af natuurlijk. Ook omdat dit allemaal tussen eventueel werkverkeer doorheen moet.

Zondag 12 jan 2020 - 19:40:12
anton_
anton_
Trein 2222 rijdt op 11-2-2020 wel als doorgaande trein. Is dit dan een uitzondering ? ( bron ns.nl )

Zondag 12 jan 2020 - 19:56:00
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Is de reisplanner eigenlijk al aangepast daarvoor

Zondag 12 jan 2020 - 19:56:44
Steen
Steen
De reisplanner is volgens mij nog niet up-to-date

Zondag 12 jan 2020 - 20:12:06
anton_
anton_
verwarrende die reisplanner - geeft aan dat er werkzaamheden zijn - maar laat vervolgens de treinen zien die op een ¨normale¨ dinsdag rijden. Nu lijkt het of de reisplanner al up to date is. De tekst ¨plan uw reis vanaf 10 dagen van tevoren opnieuw voor een aangepast reisadvies¨ had wel heel groot op de eerste pagina mogen staan ( in een veel groter font - niet ergens achteraf zoals nu op de website )

Zondag 12 jan 2020 - 21:04:20
anton_
anton_
Quote
henri1972 (zo 12 jan 2020 18:38:41 www.somda.nl): Als er niets mag/kan rijden op Den Haag - Leiden - Schiphol dan zou ik Rotterdam - Utrecht inplannen. Dan rijdt je t rondje andersom zeg maar.
of via HSL - dus Schiphol - Rotterdam - Delft - Den Haag

Zondag 12 jan 2020 - 22:05:53
JoepDDZ
JoepDDZ
HSL is dicht 's nachts zo ver ik weet

Zondag 12 jan 2020 - 23:13:33
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ja und. Die kan toch open.

Zondag 12 jan 2020 - 23:44:47
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Het is waarschijnlijk veel makkelijker om gewoon om te rijden via het conventionele net. Zou het niet een idee zijn om als intercity vanuit Utrecht en Amsterdam in Schiphol kop te maken, en via de zuidas, Breukelen en Woerden naar Den Haag HS te rijden? Zo sla je alleen Leiden over, en dupeer je geen andere reizigers. Vanuit HS kan je weer naar Rotterdam en terug. Doordat er 's nachts bijna geen verkeer rijdt zou dat toch niet al te moeilijk moeten zijn om te plannen?

Dinsdag 14 jan 2020 - 17:18:00
michaben
michaben
Voor zaterdag 8 februari zijn de wijzigingen bekend. Deel van de werkzaamheden heeft betrekking tot de beperkingen rondom Shl maar heb ik erbij gezet omdat het mogelijk ook samenhangt met de omgeleide treinen:
- 700/1800 omgeleid via Asb en Gd.
- 1400 opgeheven Gvm - Asd
- 1600/11600 opgeheven Hvs - Shl.
- 2100 opgeheven Gvc - Hlm.
- 2200 opgeheven Gv - Hlm, rijdt door naar Gvc.
- 2200 opgeheven Gv - Lls, rijdt door naar Gvc.
- 3100 rijdt door naar Hfd.
- 3300 opgeheven Ass - Ledn.
- 4300 opgeheven Asdz - Shl, rijdt extra Almo - Lls.
- 4600 opgeheven Asd - Gvm.
- 5100 opgeheven Gv - Gvc, rijdt door naar Gvm.
- 5700 opgeheven Hfd - Asdz.
- 6000 verlengd van Ut naar Gvc.
- 6300 opgeheven.
- 6900 opgeheven Ut - Gvc.
- 8800 opgeheven Ledn - Apn.

De omgeleide 700/1800 rijdt 3 minuten voor de 1700/11700 op Gvc - Gd - Hmla. Wel grappig, je kunt dus in Gd overstappen van de 745 op de 645 om in Zl vervolgens weer terug in diezelfde 745 te stappen

Dinsdag 14 jan 2020 - 18:32:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Wordt nog interessant om te kijken op Gvm dus... mocht je ooit nog het nachtnet daar in het donker willen kieken. Weet je ook waarvoor de 6000 en 6900 zijn gewisseld? Vanwege de ligging rondom Wd?

Dinsdag 14 jan 2020 - 18:49:14
michaben
michaben
De omgeleide 700/1800 gebruikt het pad van de 6900 te Gd.

Dinsdag 14 jan 2020 - 20:15:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
michaben (di 14 jan 2020 17:18:00 www.somda.nl): - 700/1800 omgeleid via Asb en Gd.
Interessante oplossing om rechtstreekse verbindingen in stand te houden nu de overstap tussen 2000 en 500/600 in Ut niet meer geboden kan worden, maar zouden er nou echt zoveel doorgaande reizigers van Zl/Lls/Alm naar Gvc zijn in het weekend?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 14 jan 2020 - 20:28:37
mvschoon
mvschoon
Misschien is deze verbinding ook nog interessant voor reizigers tussen Gvc en de Amsterdamse stations?

Dinsdag 14 jan 2020 - 21:04:48
michaben
michaben
Vooral naar Shl, de 700/1800 sluit in Asb aan op de 3100 (richting Shl zelfs een cross-platform van 2 minuten van spoor 3 naar spoor 2). Richting Asd wordt helaas niet extra gestopt dus mag je op de 4000 wachten die je ook in Gd had kunnen pakken.

Dinsdag 14 jan 2020 - 21:25:01
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
daniel_ddr (di 14 jan 2020 20:15:59 www.somda.nl):
Quote
michaben (di 14 jan 2020 17:18:00 www.somda.nl): - 700/1800 omgeleid via Asb en Gd.
Interessante oplossing om rechtstreekse verbindingen in stand te houden nu de overstap tussen 2000 en 500/600 in Ut niet meer geboden kan worden, maar zouden er nou echt zoveel doorgaande reizigers van Zl/Lls/Alm naar Gvc zijn in het weekend?
Die overstap is in het weekend onveranderd gebleven.

Dinsdag 14 jan 2020 - 21:51:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Zie ik nu ook, maar dat is destijds nooit zo gecommuniceerd.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 14 jan 2020 - 21:59:25
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
SleutelMan (di 14 jan 2020 18:32:40 www.somda.nl): Wordt nog interessant om te kijken op Gvm dus... mocht je ooit nog het nachtnet daar in het donker willen kieken. Weet je ook waarvoor de 6000 en 6900 zijn gewisseld? Vanwege de ligging rondom Wd?
Persoonlijk snap ik niet waarom dit niet altijd zo is. De 6900 vormt normaal samen met de 4000 een 4/26 ligging in beide richtingen tussen Gd en Wd, en de 6000 zit zeer dicht op de 8800 tussen Wd en Wdmv. Als de 6000 nou vanaf Wd naar Gvc zou rijden (vanaf Gdg gewisseld met het pad van de 6800) is dat allebei opgelost.

Hallo!

Dinsdag 14 jan 2020 - 22:17:39
Steen
Steen
Quote
DDZ7504 (di 14 jan 2020 21:59:25 www.somda.nl):
Quote
SleutelMan (di 14 jan 2020 18:32:40 www.somda.nl): Wordt nog interessant om te kijken op Gvm dus... mocht je ooit nog het nachtnet daar in het donker willen kieken. Weet je ook waarvoor de 6000 en 6900 zijn gewisseld? Vanwege de ligging rondom Wd?
Persoonlijk snap ik niet waarom dit niet altijd zo is. De 6900 vormt normaal samen met de 4000 een 4/26 ligging in beide richtingen tussen Gd en Wd, en de 6000 zit zeer dicht op de 8800 tussen Wd en Wdmv. Als de 6000 nou vanaf Wd naar Gvc zou rijden (vanaf Gdg gewisseld met het pad van de 6800) is dat allebei opgelost.
Enige wat ik kan verzinnen is dat je hierdoor als de 2000 niet rijdt vanuit op Gouda geen cross-platform overstap meer biedt tussen de sprinters en de intercity's van/naar Den Haag.

En in het weekend en avond krijg je dan ook een hele scheve dienstregeling tussen Woerden en Utrecht.

Laatst bewerkt door Steen op Dinsdag 14 jan 2020 om 22:19:37

Woensdag 15 jan 2020 - 08:42:34
treinfan
treinfan
De 700 omleiden via Asb biedt ook een omreisadvies voor Gvc-Asd/Asdz (met overstap), waarmee Ledn hopelijk kan worden ontlast.

Woensdag 15 jan 2020 - 11:07:25
henri1972
henri1972
Moet je wel zorgen dat er op Asb een aansluitende IC van/naar Asd extra stopt.

Woensdag 15 jan 2020 - 12:18:23
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
Steen (di 14 jan 2020 22:17:39 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (di 14 jan 2020 21:59:25 www.somda.nl):
Quote
SleutelMan (di 14 jan 2020 18:32:40 www.somda.nl): Wordt nog interessant om te kijken op Gvm dus... mocht je ooit nog het nachtnet daar in het donker willen kieken. Weet je ook waarvoor de 6000 en 6900 zijn gewisseld? Vanwege de ligging rondom Wd?
Persoonlijk snap ik niet waarom dit niet altijd zo is. De 6900 vormt normaal samen met de 4000 een 4/26 ligging in beide richtingen tussen Gd en Wd, en de 6000 zit zeer dicht op de 8800 tussen Wd en Wdmv. Als de 6000 nou vanaf Wd naar Gvc zou rijden (vanaf Gdg gewisseld met het pad van de 6800) is dat allebei opgelost.
Enige wat ik kan verzinnen is dat je hierdoor als de 2000 niet rijdt vanuit op Gouda geen cross-platform overstap meer biedt tussen de sprinters en de intercity's van/naar Den Haag.

En in het weekend en avond krijg je dan ook een hele scheve dienstregeling tussen Woerden en Utrecht.
Dan kun je een opzet bedenken waarbij je in de avond en het weekend wel de trein uit Ht naar Gvc laat doorrijden gezien de 6000 dan ook niet op Wdmv-Ut rijdt.

Hallo!

Woensdag 15 jan 2020 - 14:28:54
pjkleton
pjkleton
Weet iemand hier ,wat er gaat gebeuren ?
Moesten er nog niet perrons verlaagd worden ? Er is al wat aan gedaan ,dat heb ik wel gezien.
Of zijn alleen de sporen 1 en 2 en de toeleidende sporen/wissels aan de beurt ?
Peter

Woensdag 15 jan 2020 - 15:23:48
b2py
b2py
@henri, de metro rijdt gewoon hoor!

Woensdag 15 jan 2020 - 15:34:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
pjkleton (wo 15 jan 2020 14:28:54 www.somda.nl): Weet iemand hier ,wat er gaat gebeuren?
Vernieuwen spoor 502
saneren wissels 1083A/B, en 1085A/B en 1089
Nieuwe wissels 1081A/B, 1087A/B en 1089A/B
Saneren spoor 515
Vernieuwen wissel 1007B, 1009A, 1011B en kruis

Woensdag 15 jan 2020 - 19:13:07
pjkleton
pjkleton
Bedankt voor je lijstje. Het staat genoteerd.
Peter

Woensdag 15 jan 2020 - 21:43:59
henri1972
henri1972
@b2py: metro heeft een ander tariefsysteem en dan zijn er altijd van die azijnzijkers die dan gaan klagen dat ze 2 eu meer kwijt zijn

Donderdag 16 jan 2020 - 07:22:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
Er zijn mensen voor wie dat veel geld is, hoor!

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 16 jan 2020 - 07:50:19
b2py
b2py
Dan is de trein zeker wel ‘betaalbaar’.

Donderdag 16 jan 2020 - 09:38:49
sjoerd
sjoerd
Je weet ook, dat omchecken altijd extra geld kost.

Donderdag 16 jan 2020 - 10:58:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Tevens dat men met een abonnement of treindagkaart weinig te zoeken heeft in de metro. Toeslag voor de hogesnelheidslijn is tot daaraantoe, maar toeslag om langer met de metro te kunnen omreizen oogt niet klantvriendelijk.

Vrijdag 17 jan 2020 - 07:33:27
kleine_man
kleine_man
Ongeacht of het veel geld is voor iemand of niet. Conform de EU verordening 1371:2007 mag je simpelweg niet met extra kosten opgezadeld worden als je door werkzaamheden niet op je eindbestemming kan komen.

Dinsdag 21 jan 2020 - 17:19:13
michaben
michaben
Informatie op de NS website is niet geheel correct, men meld dat er geen doorgaande treinen zijn van 10 t/m 14 februari, maar dat lijkt niet helemaal correct. Op 10 februari is sowieso alles wat nog rijdt doorgaand, maar met slechts twee perronsporen in gebruik te Ledn:
8a 700/1800/2100 Gvc - Gn/Lw/Asd.
8b 2200/2400 Vs/Ddr - Asd/Lls.
9a 700/1800/2400 Gn/Lw/Lls - Gvc/Ddr.
9b 2100/2200 Asd - Gvc/Vs.

Op 11 februari zijn enkele treinen geknipt, maar de intercity's lijken doorgekoppeld te zijn in de corridors Gvc - Shl en Rtd - Hlm (zonder dat dit in de reisinformatie verwerkt is, hopelijk regelt men dat nog), te Ledn krijg je dan dit:
5a 2200 Vs - Asd, 702100/2400 Gvc - Lls.
5b 702400/2100 Ddr - Asd, 6300 Gvc - Hlm, 700/1800 Gvc - Gn/Lw.
8a kerende 4600 Ledn-Asd.
8b 6300 Hlm - Gvc, kerende 28500 (pendeltrein Gvc-Ledn in pad 4600).
9a 2400/702100 Lls - Gvc, 700/1800 Gn/Lw - Gvc.
9b 2100/702400 Asd - Ddr, 2200 Asd - Vs.

Dinsdag 21 jan 2020 - 20:46:56
b2py
b2py
Afschrikeffect om te melden dat er geen doorgaande zijn zodat reizigers gaan omreizen?