05-11-2020 20:24:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Waar halen jullie dat vandaan? In de reisplanner staat dat heel anders: sneltrein: stoptrein: Zp v.05 v.37 Apd a.18 a.56 Apd v.23 v.01 Zp a.36 a.21 (ongeveer hetzelfde als nu, maar dan een half uur verschoven)
Laatst bewerkt door Muizeneus op 05-11-2020 20:25 |
05-11-2020 21:13:38 | ||
---|---|---|
sigma
|
Quote In Dienstregeling 2021 rijdt de sneltrein op zondag en in de avonduren 1x per uur tussen Zp en Apd en de stoptrein ook 1x per uur. De door jou genoemde korte kruising in Apd is er dus niet. BSO Zutphen 36-.37 30400 Ww 1B .25-.37 17800 van/naar Apd 2A .53-.54 30400 Apd 2A BSO Apeldoorn .55-.06 17800 Zp 4 .07-.23 30400 Ww 1 Quote Het verschil in dienstregeling 2021 tov nu is dat deze constructie de hele zondag gaat gelden. Wel forse nadelen voor: - Aansluiting in Zp tussen 3600 van/naar Arnhem met Apeldoorn gaat van 2x per uur naar 1x per uur - De tussenliggende stations Apdm, Kbk en Vem gaat naar 1x per uur. - Het allerergste: de aansluiting in Zutphen vanuit Brummen (Sprinter 7600) en de eerstvolgende trein naar Apd wordt 43 minuten. Hoe kun je een knoop verpesten... Laatst bewerkt door sigma op 05-11-2020 21:27 |
05-11-2020 21:53:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Als ik een ritje Brummen - Amersfoort opvraag krijg ik een overstap van 11 minuten met de nieuwe dienst op een zondag in Zutphen ( oke als je naar Voorst of Klarenbeek wil is dat Kl... , maar dat is ook meer iets voor de fiets)
|
05-11-2020 22:10:28 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Op zowel zaterdag als zondag rijdt de nieuwe sneltrein. Het probleem voor Apeldoorn-Brummen is dat de 7600 op zondag slechts 1x/uur rijdt, op zaterdag bedraagt de overstaptijd in Zutphen slechts 13 minuten. Het probleem met Zutphen-Apeldoorn was dat pre-coronatijd de treindienst in het weekend slecht bezet was. De tussengelegen stations worden ook heel slecht benut. Alleen De Maten kent redelijk wat reizigers, maar het is met de nieuwe constructie onmogelijk dat de sneltrein daar te laten stoppen. Dat de tussengelegen stations tussen Zutphen en Apeldoorn op zaterdag en zondag teruggaan naar 1x/uur zie ik niet echt een probleem.
Op Arnhem-Apeldoorn rijdt in het weekend ook nog 2x/uur een rechtstreekse bus (lijn 91). Voor de bushaters is er nog 1x/uur een reismogelijkheid via Zutphen.
Met de nieuwe sneltrein wordt de reistijd tussen de Achterhoek en Apeldoorn met maar liefst 17 minuten ingekort. Naar Amersfoort en verder kan de reistijd zelfs met 30 minuten afgenemen vanuit Vorden/Ruurlo/Oost-Gelre/Winterswijk. Dat zijn mooie voordelen.
Overigens is de gehele dienstregeling in de Achterhoek van zowel trein (Zutphen/Arnhem-Winterswijk) als bus vanaf december met een half uur verschoven. Laatst bewerkt door Berk24 op 05-11-2020 22:12 |
06-11-2020 07:19:45 | ||
---|---|---|
martijn
|
Zo 'nieuw' is die sneltrein verder niet he, hij rijdt al bijna een jaar. Dat ie in het weekend ook overdag gaat rijden is wel nieuw ja. Laatst bewerkt door martijn op 06-11-2020 07:55 |
06-11-2020 07:53:08 | ||
---|---|---|
anton_
|
probleem in zutphen is dat op zondag veel treinen maar eens per uur rijden. Lijkt me lastig om alles op de knoop van 00 of 30 aan te laten sluiten. Maar misschien is er te schuiven me de 7600 en 30400 zodat alles, in beide richtingen aansluit op de knoop van 30 |
06-11-2020 12:03:13 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Het idee van een knoop is nu juist dat alles wél op elkaar aansluit, en de dagelijkse praktijk in Zp wijst uit dat dat perfect mogelijk is. Maar de 30400 ligt in één richting inderdaad buiten de knoop. Als je de 30400 én de 7600 gaat schuiven schiet je er niets mee op. Je zult 1 van beiden een half uur moeten laten verspringen (of beter gezegd: je moet de 17800 of de 7600 een half uur laten verspringen, en als je de 17800 verspringt, sprint de 30400 automatisch mee) Maar het zou best kunnen dat als je de 30400 gaat verschuiven, je in Ww de aansluiting op de 30900 om zeep helpt. En dat als je de 30900 een half uur verschuift, de aansluiting op de 7600 te Ahp 'de hoek om' misschien wel verloren gaat. En dan is het een kwestie van 'waar hebben de meeste reizigers baat bij, cq de minste reizigers last van' |
06-11-2020 12:13:57 | ||
---|---|---|
sigma
|
Quote Waarom eigenlijk? Vanwege de 30400 of om een andere reden? |
06-11-2020 12:16:01 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
De spoorkaart dienstregeling 2021 is hier te downloaden (rechtstreekse download link) |
06-11-2020 13:53:01 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Die klopt bij Arriva Noord-Nederland ook niet bepaald...
Verder staat de 31400 er ook ingetekend, maar die wordt in de dienstregelingdata nergens teruggevonden. Laatst bewerkt door MetroRET op 06-11-2020 13:54 |
06-11-2020 14:44:20 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 31400 staat wel in de brondata, maar pas vanaf week 29 (19 juli 2021). Dit kan een fout zijn, of het kunnen de Coronamaatregelen zijn, maar hij zit wel in de data in ieder geval. |
06-11-2020 22:52:31 | ||
---|---|---|
umbusko
|
En de 32500 (Std-Krd) heet RS15, niet RS14. En de RE18 Mt-Ahbf gaat onder het nummer 20300, niet 20350. En de RB61 dus andersom, dat is de 20350, niet de 20300. Bij Mook-Molenhoek mist het koppelteken (maar dat gaat wel op meer plaatsen fout). En als je dan toch al lijnnummers doet voor de regionale vervoerders, doe de Belgische S32 (vanaf Rsd) en S43 (vanaf Mt) dan ook. Erg slordig allemaal. Laatst bewerkt door umbusko op 10-11-2020 14:32, reden: typefout |
07-11-2020 19:10:16 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Hoe doe je dat? Het eindpunt alleen in de spitsrichting bedienen. Arriva/Blauwnet 13800 heeft dat er bij staan |
07-11-2020 19:14:02 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Dat wordt nu toch ook al gedaan: De tegenspits keert op Coevorden. |
07-11-2020 19:39:22 | ||
---|---|---|
jpvdveer19
|
Quote Zoals ook eerdere edities een buitengewoon ambitieuze kaart. Voor treinliefhebbers en binnen de spoorwereld zeker ook best handig. Of het grotere publiek er ook iets aan heeft waag ik te betwijfelen, maar daar is de kaart waarschijnlijk ook niet voor bedoeld. Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 07-11-2020 19:52 |
07-11-2020 20:39:04 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Dat vind ik jammer. Tegenwoordig kan je op een treinstation alleen de vervoerder zien. Je kunt niet meer zien hoe de verbindingen zijn. Vooral voor ouderen (maar ook voor mensen zonder smartphone) is dit een gemist.
In de tijd van het spoorboekje had je wel een kaart hoe de treinverbindingen zijn. Al snap ik ook dat de verbindingen ingewikkeld zijn geworden. Laatst bewerkt door seinhuis op 07-11-2020 20:40, reden: Spelfout verbeterd, die een andere woord aan gaf. |
07-11-2020 20:55:06 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Zelfde verhaal als de 800 naar Den Helder of de 32300 naar Vl, de eerste treinen in de ochtendspits en de laatste treinen in de middagspits hebben een langer traject. Dat kan omdat deze geen kerende trein hebben, ze gaan rechtstreeks van/naar de opstellocatie. |
07-11-2020 22:05:07 | ||
---|---|---|
jpvdveer19
|
Quote Tja dat was vroeger inderdaad makkelijker dan nu. Toch zou het ook nu nog wel kunnen, denk ik. Je moet de kaart dan vereenvoudigen en niet langer willen proberen om elk mogelijk detail in de kaart te persen. De huidige kaart is een indrukwekkend stukje werk, maar probeert net iets teveel te doen om voor de meeste reizigers bruikbaar te zijn. |
08-11-2020 01:10:15 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
|
Ik denk dat de verbindingen juist eenvoudiger zijn geworden. Vroeger had je spitstreinen Gorinchem- Rotterdam, Amersfoort- Arnhem en ook een stoptrein leiden- Alkmaar die Haarlem oversloeg en over het verbindingsspoortje in Haarlem ging. |
08-11-2020 09:03:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat is natuurlijk maar van welke kant je het bekijkt. Zo'n spitstrein maakte het een flinke club reizigers erg gemakkelijk: geen sprint over de trappen en het perron, niet omchecken, niet opnieuw een zitplaats zoeken, geen kostbare overstaptijd verspild, één abonnement, altijd een eerste klas zitplaats. Je zou nu bijna zeggen: wat een lumineus idee: in de spits doorgaande diensten.😉
|
08-11-2020 09:10:50 | ||
---|---|---|
anton_
|
maar dienstregeling technisch is het nu wel eenvoudiger. Het aantal uitzonderingen is nu veel lager dan 20 a 30 jaar geleden. Dat zou het maken van een kaart er gemakkelijker op moeten maken. Laatst bewerkt door anton_ op 08-11-2020 09:11 |
08-11-2020 09:34:27 | ||
---|---|---|
michaben
|
Het aantal uitzonderingen is minder, maar de frequentie is wel een stuk hoger. Kwartierdiensten zijn altijd twee lijntjes, ook al rijden de kwartierdiensten exact dezelfde route (zoals de 5000/5100). Voor de reiziger is het niet interessant dat de treinen het ene kwartier in een andere treinnummerserie zitten dan de treinen in het andere kwartier. Het maakt de kaart echter wel drukker, zeker rondom de grote stations, en ook de beschikbare kleuren raken sneller op. |
08-11-2020 14:50:32 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote Ja, we kunnen spitsdrukte op verschillende manieren oplossen:
|
09-11-2020 08:43:17 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
De redenering is eigenlijk van de andere kant gekomen: doordat de frequenties verhoogd werden, werd het schier onmogelijk om dit soort bijzondere ritten ertussen te frommelen (immers ze haken in op twee corridors, en op die beide corridors moet dan een doorgaand pad beschikbaar zijn. Kortom feitelijk heeft men het probleem van te volle spitstreinen juist opgelost door de bijzondere doorgaande diensten eruit te halen ....
|
09-11-2020 08:51:43 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ja en nee. Een van de redenen van volle spitstreinen is materieelkrapte. In bepaalde gevallen kunnen doorgaande treinen daar oplossingen bieden, zo staat de 6600 nu bijna een half uur te keren in Dordrecht en al die tijd vervoeren die stellen dus geen reizigers. De vervoersvraag van de doorgekoppelde treinseries moet dan echter wel op elkaar aansluiten, een SLT10 door laten rijden over een traject waar een losse SLT4 volstaat is weer ongunstig omdat je dat zesje dan niet kan gebruiken voor de kerende trein op het drukke baanvak. Het hangt dus af van de specifieke situatie of doorgaande treinen gunstig of ongunstig zijn voor de drukte. |
24-11-2020 14:37:54 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote In het dagplan van week 51 (eerste week nieuwe dienstregeling) zit de 31400 ook gewoon erbij. Quote Inmiddels is de 20100 op zondagochtend toegevoegd (nog niet verwerkt in de NS reisplanner overigens) |
25-11-2020 12:45:54 | ||
---|---|---|
umbusko
|
In de dienstregelingstabellen van Arriva (www.arriva.nl en dan het boekje Dienstregeling 2021 Noord- en Midden-Limburg) staat dat de 32210 (ma t/m vr) gewoon om 04:59 uit Venlo vertrekt i.p.v. 05:10 en staat op alle dagen de 32286 erin als rijdend van Rm naar Nm in plaats van Vl. Dit heb ik nergens gemeld zien worden en het klopt ook niet met de tabellen van michaben. Weet iemand hier meer van? Is het een fout in het boekje? |
04-12-2020 22:34:57 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
De nieuwe dienstregeling staat inmiddels in de reisplanner. De aanpassingen vanwege corona zijn niet verwerkt in de reisplanner. |
09-12-2020 18:37:39 | ||
---|---|---|
sigma
|
Geklaag over langere reistijden in Noord-Nederland als gevolg van aanpassingen Groningen - Leeuwarden met 2e sneltrein: Link Weet iemand waarom deze keuzes gemaakt zijn? Sneltrein lijkt niet meer in knoop te liggen maar in Leeuwarden wel in een 2e knoop. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-12-2020 21:35:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De sneltrein lag al niet in de knoop omdat die meteen vertrok zodra de stopper uit Lw binnenkwam maar wellicht was er toevallig nét een overstap mogelijk voor de snelle mensen die het weten. |
10-12-2020 10:08:40 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
In de huidige situatie stopt de sneltrein alleen in Buitenpost Straks stopt-ie ook in Feanwâlden en afswisselend in Buitenpost of Zuidhorn En vertrekt ook 3 minuten later uit Lw Gevolg is een 4 minuten latere aankomst in Gn, waardoor de overstap naar Rd niet meer haalbaar is
|
10-12-2020 10:29:48 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote En dan moet je je af gaan vragen hoeveel doorgaande reizigers vanuit Lw naar Rd er zijn. Dat zullen er geen tientallen per dag zijn. |
10-12-2020 11:00:56 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote 2 dingen die belangrijk kunnen zijn: - materieelinzet, sneltrein kan op zichzelf keren in Leeuwarden door deze verschuiving. Als er minder tijd tussen aankomst en vertrek zit moet de sneltrein op de stoptrein keren en kunnen beide series met max. 5 bakken rijden door de beperkte lengte van spoor 8 in Leeuwarden. - kruising tussen Zuidhorn en Hoogkerk, hier komen de sneltreinen elkaar tegen als ze in een halfuursdienst rijden. |
10-12-2020 11:05:59 | ||
---|---|---|
martijn
|
Materieelinzet is een goeie, aangezien de sneltrein met WINK's moet gaan rijden. |
10-12-2020 11:08:01 | ||
---|---|---|
treinfan
|
6 bakken (110m) past toch ook wel op spoor 8? |
10-12-2020 11:18:47 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Er staat 104 meter in het overzicht perronlengten uit 2016 dat online te vinden is (2016.xlsx">www.prorail.nl). Het zou goed kunnen dat er sinds die tijd een paar meter bij is gekomen zodat er 6 passen, maar ik zie in oude spots dat de sneltrein voor corona met 8 bakken (3+2+3) reed. De sneltrein op de stoptrein laten keren komt ook niet uit omdat de sneltrein na bijna 1,5 uur weer terug in Lw is en de stoptrein na bijna 2 uur pas. Laatst bewerkt door AlbertP op 10-12-2020 11:20 |
10-12-2020 11:29:50 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
spoor 8 te Lw is aangepast, nu zo`n 160 meter nuttig te gebruiken. |
10-12-2020 11:31:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
Daarom is Leeuwarden ook zo fors verbouwd deze herfst, het perron loopt nu tot enkele meters voor de overweg door, en de overweg is daarom ook dubbelsporig geworden. Zie hier voot wat foto's van de nieuw situatie: https://twitter.com/michaelholt63/status/1333359461830971395 Laatst bewerkt door moderator op 15-12-2020 18:20, reden: url gefixt |
10-12-2020 11:41:27 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Sorry voor de verwarring, in dat geval hou ik het hierop: Quote |
10-12-2020 14:06:47 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Ik heb het even opgezocht.. In de richting Rd-Lw is de overstap volgens de planner momenteel -1 minuut. In de andere richting is de overstap 4 minuten. Dat komt door het asymmetrische patroon wat wordt gereden op Gn-Swd. Die overstap van 4 minuten gaat in de nieuwe dienst naar 0 minuten maar die zal in de praktijk nog wel eens haalbaar blijken te zijn. |
14-12-2020 14:50:29 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
NS dienstregeling 2021 gestart en op 25 extra stations reisassistentie |
25-12-2020 12:36:23 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Ik ben de dienstregeling 2021 aan het contoleren/invoeren op Somda en kom al twee vreemde eenden tegen. Wie kan het volgende verklaren: - Trein 2226 (Vs-Asd) stopt niet op stations Roosendaal (ma-vr), maar wel in het weekend. Zo staat het ook in tabel 8a. - Trein 4487 (Ht-Dn) is op woensdag en donderdag ingekort tot Ehv en er is vervolgens een 14487 ingelegd Ehv-Dn op de gebruikelijke tijden van de 4487, met crossplatform overstap. (Dit is me ook al eens opgevallen bij trein 6984 /16984 (Ma en Do) in dienstregeling 2019.) Zit hier nog een logische verklaring achter? |
25-12-2020 12:56:32 | ||
---|---|---|
mdj
|
Bij de 6984 is dat omdat de 16984 voor het patroon rijdt (=geen wachttijd op Gd i.v.m. geen overstap). Op maandag en donderdag is dit de laatste trein voordat planmatig het onderhoudsrooster op Den Haag Centraal ingaat en op dinsdag ook meteen de 6919 rijdt. Het kleine onderhoud dat niet langs het perron mogelijk is te doen al heeft gehad. Mogelijk geldt zo'n reden ook voor de 4487/14487, in verband met het opstellen binnen de (planmatige) buitendienststelling. Daarmee heeft het treinstel dat de 14487 al het onderhoud gehad en de 4487 nog moet. Laatst bewerkt door mdj op 25-12-2020 12:58 |
25-12-2020 12:59:22 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Die stop is een tijdje terug alsnog toegevoegd, alleen dat was te laat voor de downloadbare versie vermoed ik. |
26-12-2020 12:29:58 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Dat van de 2226 kon ook haast niet anders dan een foutje zijn, al vraag ik me dan wel af hoe dat er dan ineens toch in sluipt. Over de (1)4487 en (1)6984: dat is natuurlijk een verklaring, al lijkt me dat niet de meest reizigersvriendelijk (maar rond dat tijdstip zullen er ook niet veel doorgaande reizigers zijn vermoed ik). Een ander vraagje (misschien niet geheel 2021, maar stel m toch): Ik kom daarbij de volgende punten tegen:
Daarnaast eenzelfde issue rondom Zwolle: Zlptta en Zlra zijn vervallen tussen Zl en Htba en ik vermoed dat Zlo er juist tussen is gekomen. Is dit correct of is er meer/minder. |
26-12-2020 12:54:13 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Voor de dienstregeling ten oosten van Amsterdam is het van belang welke wissels een trein kan zien. Zo zal een trein van/naar Watergraafsmeer zelden het punt Asdmw in de dienstregeling hebben omdat de zogenoemde lage sporen gebruikt worden. Idem voor Dgok en Dgro voor treinen richting Utrechtse lijn en punt Dgr voor alle passerende treinen. Ik mis nog Wgmw bij sporen WX, WY en WZ. Voor de dienstregeling wordt Zlwo ter hoogte van het voormalige Zwolle RGS nog wel eens gebruikt, niet Zlo. |
26-12-2020 13:36:58 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De spooropstelling te Roosendaal kent het nodige maatwerk vanwege lengtebeperkingen op 4a en 4b. Misschien daar iets misgegaan? |
26-12-2020 13:42:36 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Ysbergsla (26-12-2020 12:54:13): Voor de dienstregeling ten oosten van Amsterdam is het van belang welke wissels een trein kan zien. Zo zal een trein van/naar Watergraafsmeer zelden het punt Asdmw in de dienstregeling hebben omdat de zogenoemde lage sporen gebruikt worden. Idem voor Dgok en Dgro voor treinen richting Utrechtse lijn en punt Dgr voor alle passerende treinen. Ik mis nog Wgmw bij sporen WX, WY en WZ. Voor de dienstregeling wordt Zlwo ter hoogte van het voormalige Zwolle RGS nog wel eens gebruikt, niet Zlo. Ik neem aan dat je met de lage sporen Asd-Wgm de sporen MY en MZ bedoelt. Ik weet niet wat ik me voor moet stellen bij 'Zlwo wordt nog wel eens gebruikt'. Treinen tussen Zl en Hbta komen daar dan toch altijd langs (sporen GH1-421-451 en GU1-422-452) of geldt dit alleen als er via sporen 423 en 453 gereden wordt? Even checken of ik het dan goed heb: Wgm-Asd (v.v.) is dan: Wp-Asdm-Asd (v.v.) is dan: Dvd-Asdm-Asd (v.v.) is dan: Daarnaast is Asdmz nog niet bekend in Somda. Is dit 'AmSterDam Muiderpoort Zuid overloop? Laatst bewerkt door bart84 op 27-12-2020 13:51, reden: Dgra => Dgrw |
26-12-2020 14:49:15 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Correct aangaande MY en MZ; treinen uit de Watergraafsmeer 'zien' Wgmw, Asdmw, Dgrw en Ods. Wat het dienstregelingspuntengebruik betreft, is men lang niet altijd even consequent. Reguliere treinen slaan zo te zien Zlwo over, ledig materieel gebruikt het wel dus je vermoeden lijkt te kloppen. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 26-12-2020 14:54 |
26-12-2020 22:12:26 | ||
---|---|---|
ronald
|
@Bart84: Het punt Dgra wordt niet gebruikt ,maar dat punt heet Dgrw. |
27-12-2020 11:15:24 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Quote Nee bedoeling is om de Arriva Winks te verdelen over meerdere lijnen. |
27-12-2020 13:04:46 | ||
---|---|---|
martijn
|
Haha ja 18 treinstellen aanschaffen voor een dienst waar er maar een paar voor nodig zijn is natuurlijk ook een beetje vreemd. Ik bedoelde meer dat de omlopen van de sneltreinen los van de omlopen van de stoptreinen zijn. Die omlopen zijn natuurlijk ook los van de diensten op andere lijnen, maar daar ging de discussie niet over. |