Dienstregeling 2021, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
05-11-2020 20:24:58
Muizeneus
Muizeneus

Waar halen jullie dat vandaan? In de reisplanner staat dat heel anders:

sneltrein: stoptrein:

Zp v.05 v.37

Apd a.18 a.56

Apd v.23 v.01

Zp a.36 a.21

(ongeveer hetzelfde als nu, maar dan een half uur verschoven)



Laatst bewerkt door Muizeneus op 05-11-2020 20:25
 

05-11-2020 21:13:38
sigma
sigma
Quote
Berk24 (05-11-2020 19:03:33):

Ik zie dat vanaf 13 december 's avonds en in het weekend 1x/uur een sneltrein Apeldoorn-Winterswijk in beide richtingen (30400). Is het zeker dat deze trein komt? En hoe gaat het in Apeldoorn, de sneltrein komt om .07 aan op spoor 1. De stoptrein naar Zutphen vertrekt om .06 vanaf spoor 4. Is dat realistisch?


In Dienstregeling 2021 rijdt de sneltrein op zondag en in de avonduren 1x per uur tussen Zp en Apd en de stoptrein ook 1x per uur. De door jou genoemde korte kruising in Apd is er dus niet.

BSO Zutphen

36-.37 30400 Ww 1B

.25-.37 17800 van/naar Apd 2A

.53-.54 30400 Apd 2A

BSO Apeldoorn

.55-.06 17800 Zp 4

.07-.23 30400 Ww 1

Quote
Muizeneus (05-11-2020 20:24:58):

Waar halen jullie dat vandaan? In de reisplanner staat dat heel anders:

sneltrein: stoptrein:

Zp v.05 v.37

Apd a.18 a.56

Apd v.23 v.01

Zp a.36 a.21

(ongeveer hetzelfde als nu, maar dan een half uur verschoven)


Het verschil in dienstregeling 2021 tov nu is dat deze constructie de hele zondag gaat gelden.

Wel forse nadelen voor:

- Aansluiting in Zp tussen 3600 van/naar Arnhem met Apeldoorn gaat van 2x per uur naar 1x per uur

- De tussenliggende stations Apdm, Kbk en Vem gaat naar 1x per uur.

- Het allerergste: de aansluiting in Zutphen vanuit Brummen (Sprinter 7600) en de eerstvolgende trein naar Apd wordt 43 minuten. Hoe kun je een knoop verpesten...



Laatst bewerkt door sigma op 05-11-2020 21:27
 

05-11-2020 21:53:24
cuneo56
cuneo56
Quote

- Het allerergste: de aansluiting in Zutphen vanuit Brummen (Sprinter 7600) en de eerstvolgende trein naar Apd wordt 43 minuten. Hoe kun je een knoop verpesten...


Als ik een ritje Brummen - Amersfoort opvraag krijg ik een overstap van 11 minuten met de nieuwe dienst op een zondag in Zutphen

( oke als je naar Voorst of Klarenbeek wil is dat Kl... , maar dat is ook meer iets voor de fiets)

 

05-11-2020 22:10:28
Berk24
Berk24

Op zowel zaterdag als zondag rijdt de nieuwe sneltrein. Het probleem voor Apeldoorn-Brummen is dat de 7600 op zondag slechts 1x/uur rijdt, op zaterdag bedraagt de overstaptijd in Zutphen slechts 13 minuten.

Het probleem met Zutphen-Apeldoorn was dat pre-coronatijd de treindienst in het weekend slecht bezet was. De tussengelegen stations worden ook heel slecht benut. Alleen De Maten kent redelijk wat reizigers, maar het is met de nieuwe constructie onmogelijk dat de sneltrein daar te laten stoppen. Dat de tussengelegen stations tussen Zutphen en Apeldoorn op zaterdag en zondag teruggaan naar 1x/uur zie ik niet echt een probleem.

Op Arnhem-Apeldoorn rijdt in het weekend ook nog 2x/uur een rechtstreekse bus (lijn 91). Voor de bushaters is er nog 1x/uur een reismogelijkheid via Zutphen.

Met de nieuwe sneltrein wordt de reistijd tussen de Achterhoek en Apeldoorn met maar liefst 17 minuten ingekort. Naar Amersfoort en verder kan de reistijd zelfs met 30 minuten afgenemen vanuit Vorden/Ruurlo/Oost-Gelre/Winterswijk. Dat zijn mooie voordelen.

Overigens is de gehele dienstregeling in de Achterhoek van zowel trein (Zutphen/Arnhem-Winterswijk) als bus vanaf december met een half uur verschoven.



Laatst bewerkt door Berk24 op 05-11-2020 22:12
 


06-11-2020 07:19:45
martijn
martijn

Zo 'nieuw' is die sneltrein verder niet he, hij rijdt al bijna een jaar. Dat ie in het weekend ook overdag gaat rijden is wel nieuw ja.



Laatst bewerkt door martijn op 06-11-2020 07:55
 

06-11-2020 07:53:08
anton_
anton_

probleem in zutphen is dat op zondag veel treinen maar eens per uur rijden. Lijkt me lastig om alles op de knoop van 00 of 30 aan te laten sluiten. Maar misschien is er te schuiven me de 7600 en 30400 zodat alles, in beide richtingen aansluit op de knoop van 30

 

06-11-2020 12:03:13
Muizeneus
Muizeneus

Het idee van een knoop is nu juist dat alles wél op elkaar aansluit, en de dagelijkse praktijk in Zp wijst uit dat dat perfect mogelijk is. Maar de 30400 ligt in één richting inderdaad buiten de knoop.

Als je de 30400 én de 7600 gaat schuiven schiet je er niets mee op. Je zult 1 van beiden een half uur moeten laten verspringen (of beter gezegd: je moet de 17800 of de 7600 een half uur laten verspringen, en als je de 17800 verspringt, sprint de 30400 automatisch mee)

Maar het zou best kunnen dat als je de 30400 gaat verschuiven, je in Ww de aansluiting op de 30900 om zeep helpt. En dat als je de 30900 een half uur verschuift, de aansluiting op de 7600 te Ahp 'de hoek om' misschien wel verloren gaat. En dan is het een kwestie van 'waar hebben de meeste reizigers baat bij, cq de minste reizigers last van'

 

06-11-2020 12:13:57
sigma
sigma
Quote
Berk24 (05-11-2020 22:10:28):

Overigens is de gehele dienstregeling in de Achterhoek van zowel trein (Zutphen/Arnhem-Winterswijk) als bus vanaf december met een half uur verschoven.


Waarom eigenlijk? Vanwege de 30400 of om een andere reden?

 

06-11-2020 12:16:01
seinhuis
seinhuis

De spoorkaart dienstregeling 2021 is hier te downloaden (rechtstreekse download link)

 

06-11-2020 13:53:01
MetroRET
MetroRET

Die klopt bij Arriva Noord-Nederland ook niet bepaald...

  • De 30700 stopt wel in Mantgum, buiten de spits en is sowieso geen spitstrein, zoals het lijntype aanduidt.
  • De 37300 is als RE1 genummerd, niet als RS1, wat de 37400 is.
  • De 37500 is niet de spitssneltrein, maar de nieuwe niet ingetekende 37900

Verder staat de 31400 er ook ingetekend, maar die wordt in de dienstregelingdata nergens teruggevonden.



Laatst bewerkt door MetroRET op 06-11-2020 13:54
 

06-11-2020 14:44:20
michaben
michaben

De 31400 staat wel in de brondata, maar pas vanaf week 29 (19 juli 2021). Dit kan een fout zijn, of het kunnen de Coronamaatregelen zijn, maar hij zit wel in de data in ieder geval.

 

06-11-2020 22:52:31
umbusko
umbusko

En de 32500 (Std-Krd) heet RS15, niet RS14. En de RE18 Mt-Ahbf gaat onder het nummer 20300, niet 20350. En de RB61 dus andersom, dat is de 20350, niet de 20300. Bij Mook-Molenhoek mist het koppelteken (maar dat gaat wel op meer plaatsen fout). En als je dan toch al lijnnummers doet voor de regionale vervoerders, doe de Belgische S32 (vanaf Rsd) en S43 (vanaf Mt) dan ook. Erg slordig allemaal.



Laatst bewerkt door umbusko op 10-11-2020 14:32, reden: typefout
 

07-11-2020 19:10:16
gkw1969
gkw1969
Quote
seinhuis (06-11-2020 12:16:01):

De spoorkaart dienstregeling 2021 is hier te downloaden (rechtstreekse download link)


Hoe doe je dat? Het eindpunt alleen in de spitsrichting bedienen. Arriva/Blauwnet 13800 heeft dat er bij staan

 

07-11-2020 19:14:02
MetroRET
MetroRET

Dat wordt nu toch ook al gedaan:

nsdr.bemined.nl

De tegenspits keert op Coevorden.

 

07-11-2020 19:39:22
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
seinhuis (06-11-2020 12:16:01):

De spoorkaart dienstregeling 2021 is hier te downloaden (rechtstreekse download link)


Zoals ook eerdere edities een buitengewoon ambitieuze kaart. Voor treinliefhebbers en binnen de spoorwereld zeker ook best handig. Of het grotere publiek er ook iets aan heeft waag ik te betwijfelen, maar daar is de kaart waarschijnlijk ook niet voor bedoeld.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 07-11-2020 19:52
 

07-11-2020 20:39:04
seinhuis
seinhuis

Dat vind ik jammer. Tegenwoordig kan je op een treinstation alleen de vervoerder zien. Je kunt niet meer zien hoe de verbindingen zijn. Vooral voor ouderen (maar ook voor mensen zonder smartphone) is dit een gemist.

In de tijd van het spoorboekje had je wel een kaart hoe de treinverbindingen zijn.

Al snap ik ook dat de verbindingen ingewikkeld zijn geworden.



Laatst bewerkt door seinhuis op 07-11-2020 20:40, reden: Spelfout verbeterd, die een andere woord aan gaf.
 

07-11-2020 20:55:06
michaben
michaben
Quote
gkw1969 (07-11-2020 19:10:16):

Hoe doe je dat? Het eindpunt alleen in de spitsrichting bedienen. Arriva/Blauwnet 13800 heeft dat er bij staan


Zelfde verhaal als de 800 naar Den Helder of de 32300 naar Vl, de eerste treinen in de ochtendspits en de laatste treinen in de middagspits hebben een langer traject. Dat kan omdat deze geen kerende trein hebben, ze gaan rechtstreeks van/naar de opstellocatie.

 

07-11-2020 22:05:07
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
seinhuis (07-11-2020 20:39:04):

In de tijd van het spoorboekje had je wel een kaart hoe de treinverbindingen zijn.

Al snap ik ook dat de verbindingen ingewikkeld zijn geworden.


Tja dat was vroeger inderdaad makkelijker dan nu. Toch zou het ook nu nog wel kunnen, denk ik. Je moet de kaart dan vereenvoudigen en niet langer willen proberen om elk mogelijk detail in de kaart te persen. De huidige kaart is een indrukwekkend stukje werk, maar probeert net iets teveel te doen om voor de meeste reizigers bruikbaar te zijn.

 

08-11-2020 01:10:15
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Ik denk dat de verbindingen juist eenvoudiger zijn geworden. Vroeger had je spitstreinen Gorinchem- Rotterdam, Amersfoort- Arnhem en ook een stoptrein leiden- Alkmaar die Haarlem oversloeg en over het verbindingsspoortje in Haarlem ging.

 

08-11-2020 09:03:04
sjoerd
sjoerd

Dat is natuurlijk maar van welke kant je het bekijkt. Zo'n spitstrein maakte het een flinke club reizigers erg gemakkelijk: geen sprint over de trappen en het perron, niet omchecken, niet opnieuw een zitplaats zoeken, geen kostbare overstaptijd verspild, één abonnement, altijd een eerste klas zitplaats.

Je zou nu bijna zeggen: wat een lumineus idee: in de spits doorgaande diensten.😉

 

08-11-2020 09:10:50
anton_
anton_

maar dienstregeling technisch is het nu wel eenvoudiger. Het aantal uitzonderingen is nu veel lager dan 20 a 30 jaar geleden. Dat zou het maken van een kaart er gemakkelijker op moeten maken.



Laatst bewerkt door anton_ op 08-11-2020 09:11
 

08-11-2020 09:34:27
michaben
michaben

Het aantal uitzonderingen is minder, maar de frequentie is wel een stuk hoger. Kwartierdiensten zijn altijd twee lijntjes, ook al rijden de kwartierdiensten exact dezelfde route (zoals de 5000/5100). Voor de reiziger is het niet interessant dat de treinen het ene kwartier in een andere treinnummerserie zitten dan de treinen in het andere kwartier. Het maakt de kaart echter wel drukker, zeker rondom de grote stations, en ook de beschikbare kleuren raken sneller op.

 

08-11-2020 14:50:32
treinfan
treinfan
Quote
sjoerd (08-11-2020 09:03:04):

Je zou nu bijna zeggen: wat een lumineus idee: in de spits doorgaande diensten.😉


Ja, we kunnen spitsdrukte op verschillende manieren oplossen:

  • Minder reizigers (Corona helpt daar goed voor)
  • Meer treinen of treinen met meer vervoercapaciteit
  • Zorgen dat reizigers minder lang onderweg zijn. Meer directe treindiensten kan daar zeker voor helpen.
 

09-11-2020 08:43:17
Muizeneus
Muizeneus

De redenering is eigenlijk van de andere kant gekomen: doordat de frequenties verhoogd werden, werd het schier onmogelijk om dit soort bijzondere ritten ertussen te frommelen (immers ze haken in op twee corridors, en op die beide corridors moet dan een doorgaand pad beschikbaar zijn.

Kortom feitelijk heeft men het probleem van te volle spitstreinen juist opgelost door de bijzondere doorgaande diensten eruit te halen ....

 

09-11-2020 08:51:43
michaben
michaben

Ja en nee. Een van de redenen van volle spitstreinen is materieelkrapte. In bepaalde gevallen kunnen doorgaande treinen daar oplossingen bieden, zo staat de 6600 nu bijna een half uur te keren in Dordrecht en al die tijd vervoeren die stellen dus geen reizigers. De vervoersvraag van de doorgekoppelde treinseries moet dan echter wel op elkaar aansluiten, een SLT10 door laten rijden over een traject waar een losse SLT4 volstaat is weer ongunstig omdat je dat zesje dan niet kan gebruiken voor de kerende trein op het drukke baanvak. Het hangt dus af van de specifieke situatie of doorgaande treinen gunstig of ongunstig zijn voor de drukte.

 

24-11-2020 14:37:54
michaben
michaben
Quote
MetroRET (06-11-2020 13:53:01):

Verder staat de 31400 er ook ingetekend, maar die wordt in de dienstregelingdata nergens teruggevonden.


In het dagplan van week 51 (eerste week nieuwe dienstregeling) zit de 31400 ook gewoon erbij.

Quote
j.jager (05-11-2020 17:37:59):

Op Groningen Winschoten/Weener zie ik dat er op zondag tot halverwege de middag geen ritten tussen staan. Zowel geen 37500 als 20100. Neem aan dat er overdag wel gereden word, aangezien er anders alleen op Groningen Veendam een serie rijd.


Inmiddels is de 20100 op zondagochtend toegevoegd (nog niet verwerkt in de NS reisplanner overigens)

 

25-11-2020 12:45:54
umbusko
umbusko

In de dienstregelingstabellen van Arriva (www.arriva.nl en dan het boekje Dienstregeling 2021 Noord- en Midden-Limburg) staat dat de 32210 (ma t/m vr) gewoon om 04:59 uit Venlo vertrekt i.p.v. 05:10 en staat op alle dagen de 32286 erin als rijdend van Rm naar Nm in plaats van Vl. Dit heb ik nergens gemeld zien worden en het klopt ook niet met de tabellen van michaben. Weet iemand hier meer van? Is het een fout in het boekje?

 

04-12-2020 22:34:57
seinhuis
seinhuis

De nieuwe dienstregeling staat inmiddels in de reisplanner. De aanpassingen vanwege corona zijn niet verwerkt in de reisplanner.

 

09-12-2020 18:37:39
sigma
sigma

Geklaag over langere reistijden in Noord-Nederland als gevolg van aanpassingen Groningen - Leeuwarden met 2e sneltrein: Link

Weet iemand waarom deze keuzes gemaakt zijn? Sneltrein lijkt niet meer in knoop te liggen maar in Leeuwarden wel in een 2e knoop.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2020 21:35:34
Klaasje
Klaasje

De sneltrein lag al niet in de knoop omdat die meteen vertrok zodra de stopper uit Lw binnenkwam maar wellicht was er toevallig nét een overstap mogelijk voor de snelle mensen die het weten.

 

10-12-2020 10:08:40
Muizeneus
Muizeneus

In de huidige situatie stopt de sneltrein alleen in Buitenpost

Straks stopt-ie ook in Feanwâlden en afswisselend in Buitenpost of Zuidhorn

En vertrekt ook 3 minuten later uit Lw

Gevolg is een 4 minuten latere aankomst in Gn, waardoor de overstap naar Rd niet meer haalbaar is

 

10-12-2020 10:29:48
gkw1969
gkw1969
Quote
Muizeneus (10-12-2020 10:08:40):

In de huidige situatie stopt de sneltrein alleen in Buitenpost

Straks stopt-ie ook in Feanwâlden en afswisselend in Buitenpost of Zuidhorn

En vertrekt ook 3 minuten later uit Lw

Gevolg is een 4 minuten latere aankomst in Gn, waardoor de overstap naar Rd niet meer haalbaar is


En dan moet je je af gaan vragen hoeveel doorgaande reizigers vanuit Lw naar Rd er zijn. Dat zullen er geen tientallen per dag zijn.
bij het vaststellen van zo'n dienstregeling wordt er gekeken naar het aantal mensen wat voor- en nadeel van hebben en ik kan me zo bedenken dat het aantal mensen vanuit Faermsterwolden groter is dan het aantal overstappers in Gn richting Rd

 

10-12-2020 11:00:56
AlbertP
AlbertP
Quote
sigma (09-12-2020 18:37:39):

Weet iemand waarom deze keuzes gemaakt zijn? Sneltrein lijkt niet meer in knoop te liggen maar in Leeuwarden wel in een 2e knoop.


2 dingen die belangrijk kunnen zijn:

- materieelinzet, sneltrein kan op zichzelf keren in Leeuwarden door deze verschuiving. Als er minder tijd tussen aankomst en vertrek zit moet de sneltrein op de stoptrein keren en kunnen beide series met max. 5 bakken rijden door de beperkte lengte van spoor 8 in Leeuwarden.

- kruising tussen Zuidhorn en Hoogkerk, hier komen de sneltreinen elkaar tegen als ze in een halfuursdienst rijden.

 

10-12-2020 11:05:59
martijn
martijn

Materieelinzet is een goeie, aangezien de sneltrein met WINK's moet gaan rijden.

 

10-12-2020 11:08:01
treinfan
treinfan

6 bakken (110m) past toch ook wel op spoor 8?

 

10-12-2020 11:18:47
AlbertP
AlbertP

Er staat 104 meter in het overzicht perronlengten uit 2016 dat online te vinden is (2016.xlsx">www.prorail.nl). Het zou goed kunnen dat er sinds die tijd een paar meter bij is gekomen zodat er 6 passen, maar ik zie in oude spots dat de sneltrein voor corona met 8 bakken (3+2+3) reed.

De sneltrein op de stoptrein laten keren komt ook niet uit omdat de sneltrein na bijna 1,5 uur weer terug in Lw is en de stoptrein na bijna 2 uur pas.



Laatst bewerkt door AlbertP op 10-12-2020 11:20
 

10-12-2020 11:29:50
gvttreinen
gvttreinen

spoor 8 te Lw is aangepast, nu zo`n 160 meter nuttig te gebruiken.

 

10-12-2020 11:31:57
michaben
michaben

Daarom is Leeuwarden ook zo fors verbouwd deze herfst, het perron loopt nu tot enkele meters voor de overweg door, en de overweg is daarom ook dubbelsporig geworden. Zie hier voot wat foto's van de nieuw situatie: https://twitter.com/michaelholt63/status/1333359461830971395



Laatst bewerkt door moderator op 15-12-2020 18:20, reden: url gefixt
 

10-12-2020 11:41:27
AlbertP
AlbertP

Sorry voor de verwarring, in dat geval hou ik het hierop:

Quote
martijn (10-12-2020 11:05:59):

Materieelinzet is een goeie, aangezien de sneltrein met WINK's moet gaan rijden.


 

10-12-2020 14:06:47
Klaasje
Klaasje

Ik heb het even opgezocht.. In de richting Rd-Lw is de overstap volgens de planner momenteel -1 minuut. In de andere richting is de overstap 4 minuten. Dat komt door het asymmetrische patroon wat wordt gereden op Gn-Swd. Die overstap van 4 minuten gaat in de nieuwe dienst naar 0 minuten maar die zal in de praktijk nog wel eens haalbaar blijken te zijn.

 

14-12-2020 14:50:29
seinhuis
seinhuis

NS dienstregeling 2021 gestart en op 25 extra stations reisassistentie

 

25-12-2020 12:36:23
bart84
Moderator
bart84

Ik ben de dienstregeling 2021 aan het contoleren/invoeren op Somda en kom al twee vreemde eenden tegen. Wie kan het volgende verklaren:

- Trein 2226 (Vs-Asd) stopt niet op stations Roosendaal (ma-vr), maar wel in het weekend. Zo staat het ook in tabel 8a.

- Trein 4487 (Ht-Dn) is op woensdag en donderdag ingekort tot Ehv en er is vervolgens een 14487 ingelegd Ehv-Dn op de gebruikelijke tijden van de 4487, met crossplatform overstap. (Dit is me ook al eens opgevallen bij trein 6984 /16984 (Ma en Do) in dienstregeling 2019.)

Zit hier nog een logische verklaring achter?

 

25-12-2020 12:56:32
mdj
mdj

Bij de 6984 is dat omdat de 16984 voor het patroon rijdt (=geen wachttijd op Gd i.v.m. geen overstap). Op maandag en donderdag is dit de laatste trein voordat planmatig het onderhoudsrooster op Den Haag Centraal ingaat en op dinsdag ook meteen de 6919 rijdt. Het kleine onderhoud dat niet langs het perron mogelijk is te doen al heeft gehad.

Mogelijk geldt zo'n reden ook voor de 4487/14487, in verband met het opstellen binnen de (planmatige) buitendienststelling. Daarmee heeft het treinstel dat de 14487 al het onderhoud gehad en de 4487 nog moet.



Laatst bewerkt door mdj op 25-12-2020 12:58
 

25-12-2020 12:59:22
michaben
michaben
Quote
bart84 (25-12-2020 12:36:23):

- Trein 2226 (Vs-Asd) stopt niet op stations Roosendaal (ma-vr), maar wel in het weekend. Zo staat het ook in tabel 8a.


Die stop is een tijdje terug alsnog toegevoegd, alleen dat was te laat voor de downloadbare versie vermoed ik.

 

26-12-2020 12:29:58
bart84
Moderator
bart84

Dat van de 2226 kon ook haast niet anders dan een foutje zijn, al vraag ik me dan wel af hoe dat er dan ineens toch in sluipt.

Over de (1)4487 en (1)6984: dat is natuurlijk een verklaring, al lijkt me dat niet de meest reizigersvriendelijk (maar rond dat tijdstip zullen er ook niet veel doorgaande reizigers zijn vermoed ik).

Een ander vraagje (misschien niet geheel 2021, maar stel m toch):
In welke volgord worden de dienstregelingpunten aan de oostkant van Amsterdam Centraal gepasseerd en zit er verschil tussen een aantal routes (denk aan):
- Wgm - Asd
- Asd - Wgm
- Wp - Asdm - Asd
- Asd - Asdm - Wp
- Dvd - Asdm - Asd
- Asd - Asdm - Dvd

Ik kom daarbij de volgende punten tegen:
- Asdma
- Asdmw
- Asdmz (vermoed dat dit punt nieuw is sinds de overloopwissels tussen Asdm en Asa zijn geplaatst)
- Dgok
- Dgr
- Dgra
- Dgro
- Ods
Zijn dit alle punten? Of zijn dit er te veel/weinig.

Daarnaast eenzelfde issue rondom Zwolle: Zlptta en Zlra zijn vervallen tussen Zl en Htba en ik vermoed dat Zlo er juist tussen is gekomen. Is dit correct of is er meer/minder.
Is er aan de andere kant van Zl ook nog iets gewijzigd (bestaan Zlge(a) nog)? Of is dat pas op zn vroegst als de dive under/over bij Herfte aansluiting operationeel wordt?

 

26-12-2020 12:54:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Voor de dienstregeling ten oosten van Amsterdam is het van belang welke wissels een trein kan zien. Zo zal een trein van/naar Watergraafsmeer zelden het punt Asdmw in de dienstregeling hebben omdat de zogenoemde lage sporen gebruikt worden. Idem voor Dgok en Dgro voor treinen richting Utrechtse lijn en punt Dgr voor alle passerende treinen. Ik mis nog Wgmw bij sporen WX, WY en WZ.

Voor de dienstregeling wordt Zlwo ter hoogte van het voormalige Zwolle RGS nog wel eens gebruikt, niet Zlo.

 

26-12-2020 13:36:58
michaben
michaben
Quote
bart84 (26-12-2020 12:29:58):

Dat van de 2226 kon ook haast niet anders dan een foutje zijn, al vraag ik me dan wel af hoe dat er dan ineens toch in sluipt.


De spooropstelling te Roosendaal kent het nodige maatwerk vanwege lengtebeperkingen op 4a en 4b. Misschien daar iets misgegaan?

 

26-12-2020 13:42:36
bart84
Moderator
bart84

Quote


Ysbergsla (26-12-2020 12:54:13):

Voor de dienstregeling ten oosten van Amsterdam is het van belang welke wissels een trein kan zien. Zo zal een trein van/naar Watergraafsmeer zelden het punt Asdmw in de dienstregeling hebben omdat de zogenoemde lage sporen gebruikt worden. Idem voor Dgok en Dgro voor treinen richting Utrechtse lijn en punt Dgr voor alle passerende treinen. Ik mis nog Wgmw bij sporen WX, WY en WZ.

Voor de dienstregeling wordt Zlwo ter hoogte van het voormalige Zwolle RGS nog wel eens gebruikt, niet Zlo.


Ik neem aan dat je met de lage sporen Asd-Wgm de sporen MY en MZ bedoelt.

Ik weet niet wat ik me voor moet stellen bij 'Zlwo wordt nog wel eens gebruikt'. Treinen tussen Zl en Hbta komen daar dan toch altijd langs (sporen GH1-421-451 en GU1-422-452) of geldt dit alleen als er via sporen 423 en 453 gereden wordt?

Even checken of ik het dan goed heb:

Wgm-Asd (v.v.) is dan:
Wgm-Wgmw-Asd

Wp-Asdm-Asd (v.v.) is dan:
...-Asdm-Asdmw-Asdma-Drgo-Dgok-Dgrw-Asd

Dvd-Asdm-Asd (v.v.) is dan:
...-Asa-Asdmz-Asdm-Asdma-Drgw-Asd

Daarnaast is Asdmz nog niet bekend in Somda. Is dit 'AmSterDam Muiderpoort Zuid overloop?



Laatst bewerkt door bart84 op 27-12-2020 13:51, reden: Dgra => Dgrw
 

26-12-2020 14:49:15
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct aangaande MY en MZ; treinen uit de Watergraafsmeer 'zien' Wgmw, Asdmw, Dgrw en Ods. Wat het dienstregelingspuntengebruik betreft, is men lang niet altijd even consequent. Reguliere treinen slaan zo te zien Zlwo over, ledig materieel gebruikt het wel dus je vermoeden lijkt te kloppen.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 26-12-2020 14:54
 

26-12-2020 22:12:26
ronald
ronald

@Bart84: Het punt Dgra wordt niet gebruikt ,maar dat punt heet Dgrw.

 

27-12-2020 11:15:24
spurt2244
spurt2244
Quote
martijn (10-12-2020 11:05:59):

Materieelinzet is een goeie, aangezien de sneltrein met WINK's moet gaan rijden.


Nee bedoeling is om de Arriva Winks te verdelen over meerdere lijnen.

 

27-12-2020 13:04:46
martijn
martijn

Haha ja 18 treinstellen aanschaffen voor een dienst waar er maar een paar voor nodig zijn is natuurlijk ook een beetje vreemd. Ik bedoelde meer dat de omlopen van de sneltreinen los van de omlopen van de stoptreinen zijn. Die omlopen zijn natuurlijk ook los van de diensten op andere lijnen, maar daar ging de discussie niet over.