Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 30 november

Zaterdag 30 nov 2019 - 08:24:20
j.jager
j.jager
Goedemorgen. Rit 141 naar Berlijn om 8.19 aangekomen in Zwolle. Deze zal om 8.27 vertrekken richting Deventer e.v.

Zaterdag 30 nov 2019 - 08:35:25
nohab
nohab
Flickr bvisser
Asdm 8:34 3x SNG vanuit Wp richting Asd.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 30 nov 2019 - 08:48:55
martijn
martijn
Quote
j.jager (za 30 nov 2019 08:24:20 www.somda.nl): Goedemorgen. Rit 141 naar Berlijn om 8.19 aangekomen in Zwolle. Deze zal om 8.27 vertrekken richting Deventer e.v.
Dit vw een sein- en overwegstoring tussen Apd en Amf.

Zaterdag 30 nov 2019 - 09:08:45
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Hurdegaryp 09u01

Arriva Wiederline GTW 301 met vlaggen kleurstelling vertrokken als stoptrein naar Groningen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 30 nov 2019 - 11:47:07
snowie
snowie
Quote
nohab (za 30 nov 2019 08:35:25 www.somda.nl): Asdm 8:34 3x SNG vanuit Wp richting Asd.
14620, rijdt regelmatig zaterdag 3 x SNG in de 14600, komt nu in de 14638 weer vanuit Zl naar Asd

Laatst bewerkt door snowie op Zaterdag 30 nov 2019 om 11:49:39

Zaterdag 30 nov 2019 - 11:48:41
bloemkool
bloemkool
3637 is vlak na vertrek in Ht stilgevallen met vastgelopen remmen. Staan nog langs het kopje van het perron.

Laatst bewerkt door bloemkool op Zaterdag 30 nov 2019 om 11:50:39, reden: Verduidelijking

Zaterdag 30 nov 2019 - 12:02:52
bloemkool
bloemkool
En rond 11.55 is de trein opgeheven. Inmiddels is de 6639 volgelopen en met +2 vertrokken uit de Brabantse hoofdstad.

Laatst bewerkt door bloemkool op Zaterdag 30 nov 2019 om 12:08:00

Zaterdag 30 nov 2019 - 12:18:03
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
snowie (za 30 nov 2019 11:47:07 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 30 nov 2019 08:35:25 www.somda.nl): Asdm 8:34 3x SNG vanuit Wp richting Asd.
14620, rijdt regelmatig zaterdag 3 x SNG in de 14600, komt nu in de 14638 weer vanuit Zl naar Asd
Correct, het betreft een gepland proefbedrijf in het weekeinde met drie stellen.

Zaterdag 30 nov 2019 - 13:41:09
JoepDDZ
JoepDDZ
Lichte chaos op Tb rond 13u30, verstoring tussen Tb en Ot waardoor de 1144 vertrekt vanaf spoor 1 komende uit de 1145, maar een tijd lang stond de 5243 nog aangekondigd.

Werd vervolgens gespoorwijzigd naar spoor 3 met de bijbehorende volksverhuizing van iedereen uit de 1144 en de rest van de reizigers, vrij gezellig in deze FLIRT-4. We staan momenteel met +10 aangekondigd, maar of dat gaat kloppen..

Zaterdag 30 nov 2019 - 14:01:31
deMANAGER
deMANAGER
RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...

Zaterdag 30 nov 2019 - 14:26:19
279
279
Quote
martijn (za 30 nov 2019 08:48:55 www.somda.nl):
Quote
j.jager (za 30 nov 2019 08:24:20 www.somda.nl): Goedemorgen. Rit 141 naar Berlijn om 8.19 aangekomen in Zwolle. Deze zal om 8.27 vertrekken richting Deventer e.v.
Dit vw een sein- en overwegstoring tussen Apd en Amf.
en een gevolg van 2 stilstaande goederentreinen tussen Amf en Apd.

Zaterdag 30 nov 2019 - 15:52:27
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 14:01:31 www.somda.nl): RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...
1800'n in dubbeltractie is niet toegestaan in Nederland, zeker weten dat de 1830 niet in opzending liep?
Volgens een spot op Sion-rail was bij Apdo de 1830 nog in opzending.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 30 nov 2019 om 15:59:17

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zaterdag 30 nov 2019 - 15:53:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
279 (za 30 nov 2019 14:26:19 www.somda.nl):
Quote
martijn (za 30 nov 2019 08:48:55 www.somda.nl):
Quote
j.jager (za 30 nov 2019 08:24:20 www.somda.nl): Goedemorgen. Rit 141 naar Berlijn om 8.19 aangekomen in Zwolle. Deze zal om 8.27 vertrekken richting Deventer e.v.
Dit vw een sein- en overwegstoring tussen Apd en Amf.
en een gevolg van 2 stilstaande goederentreinen tussen Amf en Apd.
BE E01 heeft twee treinen weggesleept daar vanochtend i.o.v. Prorail.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zaterdag 30 nov 2019 - 15:59:22
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
rolandrail (za 30 nov 2019 15:52:27 www.somda.nl):
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 14:01:31 www.somda.nl): RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...
1800'n in dubbeltractie is niet toegestaan in Nederland, zeker weten dat de 1830 niet in opzending liep?
Beide panto's zaten tegen de draad

Zaterdag 30 nov 2019 - 16:20:47
markkegel
markkegel
Quote
Quote
en een gevolg van 2 stilstaande goederentreinen tussen Amf en Apd.
BE E01 heeft twee treinen weggesleept daar vanochtend i.o.v. Prorail.
De Lineastrein is door de loc naar Sto. weggebracht, de RTB trein is door een DDAR van NSR naar Dvge. gesleept.

Zaterdag 30 nov 2019 - 16:22:54
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Dr, 16:20
NS 1741 trekt DDAR 7337 als SPR 7658.

Zaterdag 30 nov 2019 - 16:47:55
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 30 nov 2019 om 16:54:40

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zaterdag 30 nov 2019 - 17:18:40
deMANAGER
deMANAGER
@RolandRail: beide loks hadden voorste pantograaf tegen de draad

Zaterdag 30 nov 2019 - 18:02:28
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
1755 met DDM1 stam 7211 als LM om 1450u door Ot richting Tb www.flickr.com

Zaterdag 30 nov 2019 - 18:36:32
nickelson
nickelson
Facebook https://www.facebook.com/arny.bouwmeester
De loc 1741 met DDAR stam is goed smerig

Zaterdag 30 nov 2019 - 18:53:26
jchuisman
jchuisman
Quote
Quote
markkegel (za 30 nov 2019 16:20:47 www.somda.nl):
Quote
en een gevolg van 2 stilstaande goederentreinen tussen Amf en Apd.
BE E01 heeft twee treinen weggesleept daar vanochtend i.o.v. Prorail.
De Lineastrein is door de loc naar Sto. weggebracht, de RTB trein is door een DDAR van NSR naar Dvge. gesleept.
Welk bericht is juist. Ik zie hierboven 2 berichten die elkaar tegen spreken. BE E01 heeft 2 goederentreinen weggesleept, en DDAR van NSR heeft RTB weggesleept. Overigens benieuwd wat dat voor RTB trein was.
Ik meende namelijk om 12u18 de RTB 186 110 met tank/containertrein om Dvge te hebben zien staan met de loc ri Aml/Zp.

Zaterdag 30 nov 2019 - 19:15:47
martijn
martijn
Quote
Quote
jchuisman (za 30 nov 2019 18:53:26 www.somda.nl):
Quote
markkegel (za 30 nov 2019 16:20:47 www.somda.nl):
Quote
en een gevolg van 2 stilstaande goederentreinen tussen Amf en Apd.
BE E01 heeft twee treinen weggesleept daar vanochtend i.o.v. Prorail.
De Lineastrein is door de loc naar Sto. weggebracht, de RTB trein is door een DDAR van NSR naar Dvge. gesleept.
Welk bericht is juist. Ik zie hierboven 2 berichten die elkaar tegen spreken. BE E01 heeft 2 goederentreinen weggesleept, en DDAR van NSR heeft RTB weggesleept. Overigens benieuwd wat dat voor RTB trein was.
Ik meende namelijk om 12u18 de RTB 186 110 met tank/containertrein om Dvge te hebben zien staan met de loc ri Aml/Zp.
Om 8:47u zat daar de DD-AR nog aan vast. Doordat ik aan de verkeerde kant van de 3600 zat, heb ik verder geen namen en rugnummers.

Zaterdag 30 nov 2019 - 19:46:41
rob46
rob46
Flickr /rob46/
RTB 186 506 met tank/containers was door DDAR naar Dvge afgesleept.

57 jaar OV-fotografie.

Zaterdag 30 nov 2019 - 19:52:56
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Plan V 904 reed vandaag een gezelschapsrit van Putten naar het Spoorwegmuseum en weer terug. Om 17.04 kwam de trein aan te Pt als trein 39406: flic.kr
Om 17.10 vertrok de trein weer uit Pt als LM richting Amf.

Zaterdag 30 nov 2019 - 20:16:17
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
rolandrail (za 30 nov 2019 15:52:27 www.somda.nl):
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 14:01:31 www.somda.nl): RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...
1800'n in dubbeltractie is niet toegestaan in Nederland, zeker weten dat de 1830 niet in opzending liep?
Volgens een spot op Sion-rail was bij Apdo de 1830 nog in opzending.
Is wel toegestaan, en doen we ook. Vooral handig en nodig met glad spoor en trein boven de 2000 ton bij Odz.

Zaterdag 30 nov 2019 - 20:33:01
Michael98
Michael98
Trein 2281 (stel 9412) heeft om 19:41u een aanrijding met een persoon gehad tussen Ha en Gs (km 51,8).

Zondag 01 dec 2019 - 01:15:25
maarten83
maarten83
Quote
mich (za 30 nov 2019 20:16:17 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (za 30 nov 2019 15:52:27 www.somda.nl):
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 14:01:31 www.somda.nl): RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...
1800'n in dubbeltractie is niet toegestaan in Nederland, zeker weten dat de 1830 niet in opzending liep?
Volgens een spot op Sion-rail was bij Apdo de 1830 nog in opzending.
Is wel toegestaan, en doen we ook. Vooral handig en nodig met glad spoor en trein boven de 2000 ton bij Odz.
Dit geeft toch atb problemen iets met 75 hertz, tenminste zo heb ik dat altijd gehoord.

Zondag 01 dec 2019 - 07:49:49
diesels
diesels
Ik kan me herinneren dat het is toegestaan op de toelating voor de 1800 (dus met alle aanpassingen)

Zondag 01 dec 2019 - 09:19:04
pjkleton
pjkleton
Hallo.
Vandaag alleen een halfuur (Trein ) dienst tussen Leiden en Haarlem. Gisteren zag ik een trein uit ri Hlm ,die aan zou komen op sp. 4 B passeren langs het Oostelijkste spoor .Uit het sporenplan van Ledn blijkt ,dat je dan Linkerspoor moet rijden vauit ri Hlm.
Er rijden wel Sprinters Hlm-Hillegom v.v. . Aank opsp 2 ,vertrek sp 1. Ik krijg de indruk ,dat deze treinen keren in Lisse ,en dat de Intercities naar Ledn daar overlopen naar het linker spoor.
Klopt dat ?
Peter

Zondag 01 dec 2019 - 09:37:24
rick
rick
Quote
maarten83 (zo 01 dec 2019 01:15:25 www.somda.nl):
Quote
mich (za 30 nov 2019 20:16:17 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (za 30 nov 2019 15:52:27 www.somda.nl):
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 14:01:31 www.somda.nl): RFO 1828 en 1830 in DT om 13:58 uur mrt lege autotrein door Amri ri Hgl ev...
1800'n in dubbeltractie is niet toegestaan in Nederland, zeker weten dat de 1830 niet in opzending liep?
Volgens een spot op Sion-rail was bij Apdo de 1830 nog in opzending.
Is wel toegestaan, en doen we ook. Vooral handig en nodig met glad spoor en trein boven de 2000 ton bij Odz.
Dit geeft toch atb problemen iets met 75 hertz, tenminste zo heb ik dat altijd gehoord.
In het Uquilair-boek over de 1600 staat dat de NS deze problemen al had opgelost vlak na de aflevering.

Zondag 01 dec 2019 - 09:45:52
broek53
broek53
Ja, dat klopt: de locs hadden/hebben een 75hZ-detectie, waardoor de snelschakelaar eruit klapt. Zo is ook menig 1600 gestrand, trouwens. Maar bij mijn weten heeft dat niet iets met rijden in treinschakeling te maken.

Zondag 01 dec 2019 - 11:23:34
jeanne
jeanne
Alleen, dat er bij dubbeltractie een nog groter risico is op die 75 Hz component in de retoursstroom.

Laatst bewerkt door jeanne op Zondag 01 dec 2019 om 11:24:28

Jeanne Kok

Zondag 01 dec 2019 - 13:44:13
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Precies. Het is niet voor niets dat NS zelf afkeurde om met dubbeltractie 1600 te gaan rijden. Er is niets veranderd of verbeterd sindsdien wat dat mogelijk maakt zonder risico's. Het opeens toch toelaten van dubbeltractie 1800 door IL&T een aantal jaren geleden kan niet meer zijn dan een slip of the pen.
En help me even, op een mooie droge dag als inmiddels gisteren, met een lege autotrein dubbeltractie 1800 nodig? Laat ik het zo zeggen: neem je werk serieus en fotografisch gezien is er al genoeg te beleven.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 01 dec 2019 - 13:55:09
waalkade
waalkade
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 17:18:40 www.somda.nl): @RolandRail: beide loks hadden voorste pantograaf tegen de draad
Dacht zeker dat er een beladen autotrein achter zat vanwege de vonkjes op de motorkappen.
Normaal heeft men de voorste pantograaf bij de eerste loc en de achterste op de tweede loc op bij dubbeltractie.

Zondag 01 dec 2019 - 14:09:38
deMANAGER
deMANAGER
Was leeg. In ieder geval bovendek.

Zondag 01 dec 2019 - 14:23:59
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
waalkade (zo 01 dec 2019 13:55:09 www.somda.nl):
Quote
deMANAGER (za 30 nov 2019 17:18:40 www.somda.nl): @RolandRail: beide loks hadden voorste pantograaf tegen de draad
Dacht zeker dat er een beladen autotrein achter zat vanwege de vonkjes op de motorkappen.
Normaal heeft men de voorste pantograaf bij de eerste loc en de achterste op de tweede loc op bij dubbeltractie.
Dat kun je niet kiezen bij een 16/17/1800, het is beide voor of beide achter.
Quote
deMANAGER (zo 01 dec 2019 14:09:38 www.somda.nl): Was leeg. In ieder geval bovendek.
Onderdek ook, zie www.flickr.com

Laatst bewerkt door rolandrail op Zondag 01 dec 2019 om 14:28:12

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 01 dec 2019 - 15:37:37
mvschoon
mvschoon
Quote
pjkleton (zo 01 dec 2019 09:19:04 www.somda.nl): Hallo.
Vandaag alleen een halfuur (Trein ) dienst tussen Leiden en Haarlem. Gisteren zag ik een trein uit ri Hlm ,die aan zou komen op sp. 4 B passeren langs het Oostelijkste spoor .Uit het sporenplan van Ledn blijkt ,dat je dan Linkerspoor moet rijden vauit ri Hlm.
Er rijden wel Sprinters Hlm-Hillegom v.v. . Aank opsp 2 ,vertrek sp 1. Ik krijg de indruk ,dat deze treinen keren in Lisse ,en dat de Intercities naar Ledn daar overlopen naar het linker spoor.
Klopt dat ?
Peter
Helaas weet ik niet wat de 6300 doet maar zojuist wisselde de trein waar ik in zit, 702248,inderdaad in Lisse van spoor.

Laatst bewerkt door mvschoon op Zondag 01 dec 2019 om 17:50:56

Zondag 01 dec 2019 - 16:46:20
martijn
martijn
Dingen die 'zojuist' gebeurden, horen toch in het topic van 1 december?

Zondag 01 dec 2019 - 17:49:33
mvschoon
mvschoon
Ik zat ook even te twijfelen of ik het bij vandaag of gisteren zou zetten, maar om reden dat dit een antwoord is op een vraag over gisteren en dat de vragensteller het antwoord eerder bij Opvallende dingen 30 november zal zoeken dan bij 1 december, heb ik gekozen voor 30 november. Slim hè

Zondag 01 dec 2019 - 18:01:41
broek53
broek53
De complicatie is misschien dat er geen topic 1 december is....

Zondag 01 dec 2019 - 18:10:51
DD-AR
DD-AR
Klopt, ivm werkzaamheden sinds vrijdag geen treinverkeer tussen Hoofddorp en Leiden en alleen enkelspoor rijden mogelijk tussen Lisse en Leiden. 6300 keert inderdaad te Lisse en de 2200 is geknipt op Leiden en de 702200 loopt over te Lisse.

Zondag 01 dec 2019 - 18:40:21
diesels
diesels
Quote
broek53 (zo 01 dec 2019 18:01:41 www.somda.nl): De complicatie is misschien dat er geen topic 1 december is....
Iedereen kan als eerste een nieuw OD topic aanmaken. Het wordt mogelijk pas gecompliceerd als dat niet gebeurt voor de volgende dag

Laatst bewerkt door diesels op Zondag 01 dec 2019 om 18:41:18

Zondag 01 dec 2019 - 18:50:36
rick
rick
Quote
broek53 (zo 01 dec 2019 09:45:52 www.somda.nl): Ja, dat klopt: de locs hadden/hebben een 75hZ-detectie, waardoor de snelschakelaar eruit klapt. Zo is ook menig 1600 gestrand, trouwens. Maar bij mijn weten heeft dat niet iets met rijden in treinschakeling te maken.
In genoemd boek staat dat deze detector werd aangepast voor multiple-bedrijf en dat er verder geen technische bezwaren waren tegen dubbeltractie met 1600'n tot 100 km/u. Dat het niet gebeurde lag waarschijnlijk aan het niet kunnen missen van de locs in de reizigersdienst.

Zondag 01 dec 2019 - 20:08:24
brun
brun
Hmmmm. Het punt was altijd dat 1600/1800 heel goed in dubbeltractie kunnen, maar het niet mochten, omdat de twee choppers elkaar kunnen overlappen en dan een 75 Hz-signaal kunnen genereren. En dat verstoort de ATB, die immers ook op 75 Hz werkt.

Is dat gewijzigd? Kan me het eigenlijk niet voorstellen. De 1600 heeft een relatief eenvoudig fase-aansnijding van de (gelijkgerichte, dus nog altijd met 100 Hz pulserende) bovenleidingsspanning. Pulsbreedtemodulatie, net als op de modelbaan. Zodra de pulsbreedte in de ene loc iets afwijkt van de andere, heb je automatisch een 75 Hz-stoorsignaal op de rails.

De 1700 heeft daarentegen een motorsturing die ook de frequentie kan veranderen en dus de 75 Hz-interferentie kan vermijden.

Kan het kortom niet gewoon zo zijn dat die achterste 1800 in de bovengenoemde situatie weliswaar z'n stroomafnemer omhoog had (zoals dat ook bij stilstand mogelijk is) maar voor de rest niet als trekkende loc meedeed?

Zondag 01 dec 2019 - 20:11:36
Frontier
Frontier
www.flickr.com De ventilatoren zijn actief zo te zien, hetgeen dubbeltractie doet vermoeden.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zondag 01 dec 2019 - 20:28:51
brun
brun
Volgens dit draadje:

www.somda.nl

... is het 75 Hz-probleem nooit verholpen omdat de 1600 toch nooit in dubbeltractie hoefde te rijden.

Kan me ook niet voorstellen hoe je dat wilt oplossen in een loc met een ouderwetse thyristorinstallatie die de 100 Hz-bovenleidingsfrequentie nodig heeft voor de regeling en niet zelf de stuurfrequentie kan bepalen.

Nog los van 't feit dat ze met die lichte, lege autotrein op die foto ook echt niet in dubbeltractie hoeven te rijden... Waarschijnlijk laadde loc 2 gewoon z'n accu's op en meer niet. En ratelden de ventilatieroosters vrolijk door de rijwind.

Zondag 01 dec 2019 - 20:34:12
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij is gisteren al door iemand van RFO gemeld dat ze werkelijk multiple rijden met die dingen...

Zondag 01 dec 2019 - 20:55:46
kiekkiek
kiekkiek
Quote
brun (zo 01 dec 2019 20:28:51 www.somda.nl)

Kan me ook niet voorstellen hoe je dat wilt oplossen in een loc met een ouderwetse thyristorinstallatie die de 100 Hz-bovenleidingsfrequentie nodig heeft voor de regeling en niet zelf de stuurfrequentie kan bepalen.
100 Hz bovenleidingfrequentie? Leg eens uit, een 1600 wordt toch gevoed met gelijkspanning?

Zondag 01 dec 2019 - 21:21:57
thom
thom
Quote
brun (zo 01 dec 2019 20:28:51 www.somda.nl): Waarschijnlijk laadde loc 2 gewoon z'n accu's op en meer niet. En ratelden de ventilatieroosters vrolijk door de rijwind.
Als de roosters door de wind bewegen dan staan niet alleen de lamellen van de roosters die het centraal blok koelen open (de eerste 4 rijen).

De laatste rij lamellen is hier mooi gesloten, en daar zit de snelschakelaar onder die alleen op natuurlijke wijze ventileert en niet geforceerd met ventilatoren

Zondag 01 dec 2019 - 21:24:44
pjkleton
pjkleton
Er zit wel een rimpel op de gelijkspanning,maar of die 100Hz is ,dacht ik niet. De 3 fasen wisselspanning wordt dubbelfazig gelijkgericht ,dan kom ik al op 300 Hz.
Die toon hoorde je vroeger wel uit de luidsprekers van de omroep installatie op de stations komen..
Peter

Maandag 02 dec 2019 - 13:42:21
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Als je opgraaft wat er in het inzetcertificaat van de 1800'n staat is het nogal twijfelachtig hoe correct het certificaat is:
"Max één meewerkende E-locomotief 1800 pwr trein bij inzet in DD-AR bedeijf.
Max twee meewerkende E-locomotieven 1800 pwr treintoegestaan."
Grote schijn dat het onterecht copy & paste is uit het inzetcertificaat van de 1700.

Laatst bewerkt door rolandrail op Dinsdag 03 dec 2019 om 14:01:53

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Dinsdag 03 dec 2019 - 00:20:16
thom
thom
Dat klopt aardig want bij 1700 staat daar in geschreven:
- Maximaal één meewerkende E-lokomotief 1700 per trein bij in DDAR bedrijf;
- Maximaal twee meewerkende E-lokomotieven 1700'en per trein toegestaan.

Even zo correct als bij de 1800 dus

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 03 dec 2019 om 00:21:33

Dinsdag 03 dec 2019 - 10:28:29
mich
mich
Flickr 77593728@N08
De 1800 mag en kan wel in dubbeltractie, en een 1600 niet. Dit komt omdat de 1800 hiervoor is aangepast. De 75Hz detectie ziet er ook heel anders uit. RFO heeft al vaker 1800 in dubbeltractie gereden, en dat rijdt uitstekend.

Dinsdag 03 dec 2019 - 13:55:30
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Wanneer is die aanpassing gebeurt dan? Niet in NS-tijd want die heeft daar nooit plannen voor gehad of mis ik nu een plank?

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 03 dec 2019 - 15:13:50
rick
rick
Eind jaren '80 al maak ik op uit het boek.
Misschien is de wijziging niet bij alle locs aangebracht en is het verbod bij de NS aangehouden om te voorkomen dat niet-aangepaste locs toch in dubbeltractie werden ingezet.

Dinsdag 03 dec 2019 - 15:18:24
brun
brun
Quote
pjkleton (zo 01 dec 2019 21:24:44 www.somda.nl): Er zit wel een rimpel op de gelijkspanning,maar of die 100Hz is ,dacht ik niet. De 3 fasen wisselspanning wordt dubbelfazig gelijkgericht ,dan kom ik al op 300 Hz.
Die toon hoorde je vroeger wel uit de luidsprekers van de omroep installatie op de stations komen..
Peter
Je hebt gelijk, ik was even vergeten dat de bovenleiding uit driefasenspanning wordt gevoed, dus staat er een 300 Hz-rimpel op, geen 100 Hz. Denkfoutje van mij.

Het schijnt bij Locon inderdaad vaker voor te komen:

www.youtube.com

Mijn tweede denkfout (of beter gezegd: gebrek aan kennis...) was dat de thyristor in een 1600 weer uitschakelt door de rimpel op de bovenleiding. Het blijkt een stuk complexer, zie www.railway-technical.com

... onder 'DC choppers'.

Een gelijkstroomlocomotief heeft blijkbaar een tweede thyristor in combinatie met een spoel en een condensator. Dat circuit creëert de tegenspanning die de hoofdthyristor weer uitschakelt na elke cyclus. De interferentie komt dus niet van de rimpelfrequentie in de bovenleidingspanning, maar van de locs zelf.

Waarmee we dan toch weer op hetzelfde punt aankomen: als de 1800'en van Locon nog steeds volledig originele 1600'en zijn, kunnen twee locs dus nog steeds een 75 Hz-stoorsignaal genereren. Dus als ze tegenwoordig wél in multiple mogen rijden, is er óf in de loc, óf in de ATB-installatie iets gewijzigd.

Laatst bewerkt door brun op Dinsdag 03 dec 2019 om 15:19:19

Dinsdag 03 dec 2019 - 16:24:42
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
rolandrail (di 03 dec 2019 13:55:30 www.somda.nl): Wanneer is die aanpassing gebeurt dan? Niet in NS-tijd want die heeft daar nooit plannen voor gehad of mis ik nu een plank?
Ja, toch in de NS tijd. Ik zal als ik er aan denk volgende week eens een foto maken van de zichtbare verschillen.

Dinsdag 03 dec 2019 - 17:45:23
2801
2801
Quote
mich (di 03 dec 2019 16:24:42 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (di 03 dec 2019 13:55:30 www.somda.nl): Wanneer is die aanpassing gebeurt dan? Niet in NS-tijd want die heeft daar nooit plannen voor gehad of mis ik nu een plank?
Ja, toch in de NS tijd. Ik zal als ik er aan denk volgende week eens een foto maken van de zichtbare verschillen.
Ik heb even staan neuzen in mijn archief.
In de TKR1998 was de duo 1800 en duo 1700 nog niet toegelaten.
In oude IZCs uit 2006 is de duo 1800 en duo 1700 wel toegestaan (al had ik net als rolandrail het idee dat het niet mocht). De IZCs van de 1600 (o.a. die van Railion en ACTS) staan het dan weer niet toe. Er zit dus in de IZC een miniem verschil tussen de 1600 en 1800

Mocht het in het NS tijdperk zijn veranderd, dan zou dat voor de 1600 tussen 2002 en 2006 moeten zijn gebeurd.