Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 7 november

Donderdag 07 nov 2019 - 06:48:42
PeterJ
PeterJ
6615 moest in Tilburg ruim 6 minuten extra wachten om vervolgens een werktrein voor te laten gaan richting Breda, lekker handig. Als toetje kwam de trein in Breda met 8 minuten vertraging aan en gooide 905 de deuren gewoon dicht. Bedankt Prorail!

Donderdag 07 nov 2019 - 07:19:18
henri1972
henri1972
Aanrijding met persoon tussen Asd en Asb. Gevolg is geen treinen tussen beide stations, maar waarom de 7400 nou niet kan rijden tussen Utg en Asd en waarom de ICE niet tussen Asd en Ah rijdt ?? Je zou toch zeggen dan 1 ICE per 2 uur toch via Hvs zou moeten kunnen rijden?

Donderdag 07 nov 2019 - 07:42:17
PeterJ
PeterJ
De IC 3900 is er vanaf Den Bosch al uitgeknikkerd.

Donderdag 07 nov 2019 - 08:04:13
noof
noof
Creatieve trdl te Ut keert de 800 op sp. 7 en de 3000 op sp. 9. Hierdoor zou het in principe nog mogelijk moeten zijn de sprinters van/naar Rhn volledig te blijven rijden, nu pendelt de 7400 alleen nog tussen Rhn en Vndc.

Normaal zou de 800 om moeten rijden via Mas en de 3000 keren op 15 (Waardoor de ruimte voor de 7400 verdwijnt).

Wellicht dat e.e.a. ook te maken heeft met korte versperring te Htn ivm defect mat.

Buitenspoor is inmiddels vrijgegeven wat opstart 3900-serie weer mogelijk maakt, 3927 en 3926 gaan weer door.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 07 nov 2019 - 08:07:56
treinjoop
treinjoop
BE E01 met Coevorden-Shuttle om 08:06 uur door Dmnz richting Wp.

Donderdag 07 nov 2019 - 08:15:38
PeterJ
PeterJ
Te Amsterdam geeft de reisinfo 1 trein aan die wel zou rijden (zelfs via Amstel!) om 8.14 uur. Hoe kan dat ineens? Daarna alles weer opgeheven.

Donderdag 07 nov 2019 - 08:26:51
treinjoop
treinjoop
Volkerrail 203-5 als LLT om 08:25 uur door Asb (spoor 8) richting Bkl.

Donderdag 07 nov 2019 - 09:17:03
broek53
broek53
Quote
PeterJ (do 07 nov 2019 08:15:38 www.somda.nl): Te Amsterdam geeft de reisinfo 1 trein aan die wel zou rijden (zelfs via Amstel!) om 8.14 uur. Hoe kan dat ineens? Daarna alles weer opgeheven.
Zo te zien kan er enkelspoor gereden worden en doet men dat met de 3900.

Donderdag 07 nov 2019 - 11:53:45
FLIRT2525
FLIRT2525
Trein 3630 is tussen Etn en Bd defect geraaakt, maar maakt met een uiteindelijke vertraging van rond de 30 minuten de rit wel helemaal tot Zl af. Vanaf Nm zit de 3632 er op blokafstand achter.

Donderdag 07 nov 2019 - 12:03:04
SpotterZL
SpotterZL
Volkerrail v100 om 12.00 met kort werktreintje (met kranen) door Ddr ri Ddrz

Donderdag 07 nov 2019 - 13:19:49
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Zeker weten richting Zeehaven en niet richting Zuid?

Hallo!

Donderdag 07 nov 2019 - 13:43:06
SpotterZL
SpotterZL
Ddrz is niet Dordrecht Zuid? Oeps.

Hij reed in ieder geval ri Dord Zuid

Donderdag 07 nov 2019 - 13:46:16
martijn
martijn
Om 13:45u reed een rode DBC Vectron solo door Ah richting Ahb.

Donderdag 07 nov 2019 - 14:25:37
martijn
martijn
Om 14:24 reed een zwarte Vectron (meer details kon ik niet zien) met containers door Ah riching Ahp.

Donderdag 07 nov 2019 - 15:17:20
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Quote
SpotterZL (do 07 nov 2019 13:43:06 www.somda.nl): Ddrz is niet Dordrecht Zuid? Oeps.

Hij reed in ieder geval ri Dord Zuid
Dordrecht Zuid heeft verwarrend genoeg de afkorting Ddzd.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Donderdag 07 nov 2019 - 16:17:52
diesels
diesels
5651 is niet vooruit te branden op de Veluwelijn en loopt op elk station twee minuten extra vertraging op. Uiteraard mag 653 die er al vanaf Hd achter zit er niet voorbij waardoor vier keer zoveel mensen hun aansluitingen missen in Zl.

Donderdag 07 nov 2019 - 16:31:57
roco6705
roco6705
Flickr 72049111@N06
De 5657, voorzien met SNG11, was ook niet vooruit te branden op Ut: vanwege een technische storing opgeheven. De 4956 ging met +5 weg waardoor de 5552 ook een minuut of 8 voor de inrijder heeft gestaan.

EDIT: 5755 (SLT10) na binnenkomst gesplitst in 5756 en 28329. Wat er met het stel van de 28326 mis was, geen idee.

Donderdag 07 nov 2019 - 17:09:38
BramTrein
BramTrein
Zojuist (17:07) LM VIRM-VI vanuit Ah ri Ahp. Gezien vanuit de 7660 die hiervoor even stilstond voor de inrijder van Ah.

Donderdag 07 nov 2019 - 17:11:33
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Otb 17:06 onbekend ICE 3 treinstel ri. Ah. Mogelijk LM? Een andere rit kan ik niet plaatsen. Reed vlak achter de 7500, en daardoor op een lage snelheid.

Laatst bewerkt door Korte_Naam op Donderdag 07 nov 2019 om 17:13:23

Donderdag 07 nov 2019 - 17:31:59
BramTrein
BramTrein
Negeer dit bericht, foutje (zie volgende bericht )

Laatst bewerkt door BramTrein op Donderdag 07 nov 2019 om 17:36:17

Donderdag 07 nov 2019 - 17:34:42
BramTrein
BramTrein
Quote
Korte_Naam (do 07 nov 2019 17:11:33 www.somda.nl): Otb 17:06 onbekend ICE 3 treinstel ri. Ah. Mogelijk LM? Een andere rit kan ik niet plaatsen. Reed vlak achter de 7500, en daardoor op een lage snelheid.
Om 17:32 nog niet gezien in Ah, wel is het bijna vertrektijd van de 129, was het die misschien?

Donderdag 07 nov 2019 - 17:37:04
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Die is om 17:32 door Otb geraasd

Donderdag 07 nov 2019 - 17:46:33
treinhobby
treinhobby
IC 241 (stam 7706, staat verkeerd om) moet het vandaag zonder eerste klasse en bistro doen.
Beide zijn afgesloten.

Donderdag 07 nov 2019 - 17:51:07
BramTrein
BramTrein
Quote
Korte_Naam (do 07 nov 2019 17:37:04 www.somda.nl): Die is om 17:32 door Otb geraasd
En om 17:49 haalde die de 30957 in te Zv. De LM ICE nog niet gezien, die heeft denk ik op Ahb de 129 voor laten gaan.

Donderdag 07 nov 2019 - 18:32:53
gose91
gose91
Quote
Korte_Naam (do 07 nov 2019 17:11:33 www.somda.nl): Otb 17:06 onbekend ICE 3 treinstel ri. Ah. Mogelijk LM? Een andere rit kan ik niet plaatsen. Reed vlak achter de 7500, en daardoor op een lage snelheid.
Slechts een suggestie: het stel van de aanrijding van vanochtend bij Asa. Is daarna direct voor reiniging naar de Zaanstraat gegaan

Donderdag 07 nov 2019 - 18:57:28
PeterJ
PeterJ
Quote
roco6705 (do 07 nov 2019 16:31:57 www.somda.nl): De 5657, voorzien met SNG11, was ook niet vooruit te branden op Ut: vanwege een technische storing opgeheven. De 4956 ging met +5 weg waardoor de 5552 ook een minuut of 8 voor de inrijder heeft gestaan.

EDIT: 5755 (SLT10) na binnenkomst gesplitst in 5756 en 28329. Wat er met het stel van de 28326 mis was, geen idee.
Mooi, tijd om ook de wissels in t Harde weg te halen want die worden toch nooit gebruikt.

Donderdag 07 nov 2019 - 19:05:03
sjoerd
sjoerd
Kom kom, Peter, als ze 't Harde opbreken (maar dat zal echt niet gebeuren) dan kan het nog in Nunspeet.
Om je te troosten: tot nu toe is er, als dat nodig was, altijd nieuwe infra gemaakt. Het is een deinende balans op de golven van de bedrijfsdoelstellingen.
Maar daar zijn andere draadjes voor.

Donderdag 07 nov 2019 - 19:25:18
279
279
Quote
gose91 (do 07 nov 2019 18:32:53 www.somda.nl):
Quote
Korte_Naam (do 07 nov 2019 17:11:33 www.somda.nl): Otb 17:06 onbekend ICE 3 treinstel ri. Ah. Mogelijk LM? Een andere rit kan ik niet plaatsen. Reed vlak achter de 7500, en daardoor op een lage snelheid.
Slechts een suggestie: het stel van de aanrijding van vanochtend bij Asa. Is daarna direct voor reiniging naar de Zaanstraat gegaan
van Asa via Ut - Ah - Dv >> Aswpl?

Donderdag 07 nov 2019 - 19:44:37
PeterJ
PeterJ
Quote
sjoerd (do 07 nov 2019 19:05:03 www.somda.nl): Kom kom, Peter, als ze 't Harde opbreken (maar dat zal echt niet gebeuren) dan kan het nog in Nunspeet.
Om je te troosten: tot nu toe is er, als dat nodig was, altijd nieuwe infra gemaakt. Het is een deinende balans op de golven van de bedrijfsdoelstellingen.
Maar daar zijn andere draadjes voor.
Maar wat zit zo'n treindienstleider dan te doen? Intussen is het toch wel duidelijk dat het nog meer chaos geeft als je een vertraagde stopper niet laat inhalen door een IC?

Donderdag 07 nov 2019 - 20:06:53
PeterJ
PeterJ
Tussen Santpoort Noord en Driehuis (!) 3 uur lang geen treinverkeer wegens een seinstoring. Zoveel seinen zullen daar toch niet staan om een halfuursdienst daarvoor plat te gooien??

Donderdag 07 nov 2019 - 20:10:48
diesels
diesels
Quote
PeterJ (do 07 nov 2019 19:44:37 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (do 07 nov 2019 19:05:03 www.somda.nl): Kom kom, Peter, als ze 't Harde opbreken (maar dat zal echt niet gebeuren) dan kan het nog in Nunspeet.
Om je te troosten: tot nu toe is er, als dat nodig was, altijd nieuwe infra gemaakt. Het is een deinende balans op de golven van de bedrijfsdoelstellingen.
Maar daar zijn andere draadjes voor.
Maar wat zit zo'n treindienstleider dan te doen? Intussen is het toch wel duidelijk dat het nog meer chaos geeft als je een vertraagde stopper niet laat inhalen door een IC?
Voor de reiziger ja, niet perse voor de trdl, ook vertraagde treinen hobbelen wel door in ARI en worden uiteindelijk het probleem van de volgende post en/of de NSR bijsturing. De vraag blijft: gaat een trdl actief ARI overrulen om een beter resultaat te bereiken voor iets onzichtbaars en haast triviaals als de reiziger.
Wat richting het noorden ook meespeelt denk ik (!) is dat men zich minder dan in de Randstad druk maakt om punctualiteit omdat de gevolgen (voor het treinverkeer, niet voor de reiziger) minder groot zijn.

Even afgezien van het feit dat in 50% van de gevallen het wel en dus even vaak niet gebeurd, dat inhalen bij vertragingen van de 5600 die richting de tien minuten of meer gaan, ik kan me ergens voorstellen dat Ns bij gladde sporen geen fijne inhaalplek is. Maar als je Hde, waar voor de Sprinter vrijwel geen tijdverlies is dankzij een perronspoor 3 (nog wel), voor dit soort situaties niet gebruikt, dan zal de reden meer in bovenstaande te vinden zijn.

Laatst bewerkt door diesels op Donderdag 07 nov 2019 om 20:12:51

Donderdag 07 nov 2019 - 20:20:41
AlexNL
AlexNL
Quote
PeterJ (do 07 nov 2019 20:06:53 www.somda.nl): Tussen Santpoort Noord en Driehuis (!) 3 uur lang geen treinverkeer wegens een seinstoring. Zoveel seinen zullen daar toch niet staan om een halfuursdienst daarvoor plat te gooien??
In de praktijk blijkt dat gelukkig mee te vallen:
Quote
Tussen Santpoort Noord en Driehuis is het treinverkeer volledig hervat.

7 nov. 2019 20:10
Een seinstoring kan allerlei oorzaken hebben, die eerder genoemde tijd van 3 uur zal een standaardtijdsduur zijn bij vergelijkbare storingen.

Donderdag 07 nov 2019 - 20:43:24
sjoerd
sjoerd
Officieel is een seinstoring dat de treindienstleider (of ARI) een bediend sein niet uit de stand stop krijgt. Maar de reden dat dat niet lukt is op de post niet altijd te zien. Er kan een hele rij storingen zijn die tot gevolg hebben dat het sein niet uit de stand stop wil; in elk geval dat de rijweg niet vrij komt en het sein dus rood blijft tonen.
En natuurlijk kan er ook sprake zijn van een blokstoring en die kan ook in automatisch blokstelsel zitten. En daardoor kan de storing ook een combinatie zijn van een seinstoring en een blokstoring en een heleboel andere kleine en grote zaken zoals bijvoorbeeld een TOBS, een ten onrechte bezet gemeld spoor of een spoorstaafbreuk of een defecte isolerende las. En zo zijn er nog wel wat oorzaken.
Soms moet je ter plaatse gaan kijken en dan moet het verkeer gestaakt worden.
De treindienstleider blijft intussen proberen de boel aan de praat te krijgen en vaak lukt dat zonder dat de oorzaak van de storing bekend wordt. Dat laatste kan hier gebeurd zijn zodat het treinverkeer snel kon worden hervat.

Donderdag 07 nov 2019 - 21:02:29
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Trein 7558 (16:59 te Wf) en 7559 (17:35 te Otb) reden met SGMm treinstel 2937.
Verder te Ed 31350 met twee treinstellen Protos, pas om 18:02 vertrokken.

Vrijdag 08 nov 2019 - 00:28:20
koploper1
koploper1
Quote
Korte_Naam (do 07 nov 2019 17:11:33 www.somda.nl): Otb 17:06 onbekend ICE 3 treinstel ri. Ah. Mogelijk LM? Een andere rit kan ik niet plaatsen. Reed vlak achter de 7500, en daardoor op een lage snelheid.
Was de 4682 die is gereinigd op de zaanstraat na de aanrijding van vanochtend en leeg naar Keulen ging.

Vrijdag 08 nov 2019 - 08:51:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
AlexNL (do 07 nov 2019 20:20:41 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (do 07 nov 2019 20:06:53 www.somda.nl): Tussen Santpoort Noord en Driehuis (!) 3 uur lang geen treinverkeer wegens een seinstoring. Zoveel seinen zullen daar toch niet staan om een halfuursdienst daarvoor plat te gooien??
In de praktijk blijkt dat gelukkig mee te vallen:
Quote
Tussen Santpoort Noord en Driehuis is het treinverkeer volledig hervat.

7 nov. 2019 20:10
Een seinstoring kan allerlei oorzaken hebben, die eerder genoemde tijd van 3 uur zal een standaardtijdsduur zijn bij vergelijkbare storingen.
Was TOBS in spoor BB (Drh - Bv) en een storing brandmeldinstallatie Velsertunnel.